Skutečnost je doposud taková, že zákoník
práce ani důvodová zpráva k němu
neobsahují definici pojmu odborná kvalifikace a
praxe se všeobecně řídí závěrem
Nejvyššího soudu. Důsledkem toho je, že
pracovník s více kvalifikacemi může
vždy uplatnit kvalifikovaný výpovědní
důvod podle § 51 odst.1 písm. d/ zákoníku
práce. Tento výklad nedává organizaci
podporu při konsolidaci pracovní morálky
a stabilizaci pracovních sil. Jde zejména o případy,
kdy organizace umožňují pracovníkům
získání nové kvalifikace ať už
zaškolením nebo vyučením, této
nové kvalifikace plně využívají
a zaměstnávají své pracovníky
pracemi, které odpovídají této nové
kvalifikaci. Organizace tak řádně plní
svou povinnost uloženou jim v § 141 zákoníku
práce, který stanoví, že v souladu s
potřebami dalšího rozvoje socialistické
společnosti jsou organizace povinny pečovat o kvalifikaci
pracovníků, o její zvyšování
a vhodné rozšiřování, pečovat
o jejich další vzdělávání
a zabezpečovat, aby byli zaměstnáváni
pracemi odpovídajícími získané
kvalifikaci. Pracovník však přesto může
odůvodnit výpověď tím, že
organizace jeho kvalifikace nevyužívá, neboť
poukáže na svou jinou, dříve získanou
kvalifikaci. Jsme přesvědčeni, že by
za současného úsilí o stabilizaci
pracovních sil byl vhodný jiný výklad
ustanovení § 51 odst.1 písm. d/ zákoníku
práce. A to takový, že výpovědní
důvod podle tohoto zákonného ustanovení
nemá pracovník, využívá-li organizace
kterékoli z jeho kvalifikací. Tím by se zabránilo
ničím nezaviněnému postihu organizací,
které poskytly pracovníku různé výhody
/byt, zaškolení atd./ a které pochopitelně
jeho dříve získané kvalifikace ani
využít nemohou.
Okresní odborová rada v Přerově jen
stvrzuje běžnou praxi se zneužíváním
§ 51 odst.1 písm. d/ zákoníku práce
ze strany pracovníků, kteří hodlají
ukončit pracovní poměr. Je to obecně
platný jev, projevující se negativně
proti většině hospodářských
organizací. Tolik, soudružky a soudruzi, heslovitě
k podkladu ministerstva práce a sociálních
věcí ČSSR.
Z poznatků pracovní skupiny poslanců a expertů
vyplývá, že v současné době
existuje řada zákonných ustanovení,
která v oblasti pracovně právních
vztahů upravených zákoníkem práce,
jeho novelou, některými dalšími předpisy
a usneseními vlád, zejména vládním
usnesením č.209/ 1970, umožňují
a umožní řešení řady problémů
v odstraňování pracovní nekázně,
omezení fluktuace a absence. Nedostatkem však je,
že zákonná ustanovení se mnohdy plně
nedoceňují.
Vážené soudružky poslankyně, vážení
soudruzi poslanci, v tomto roce bylo dosaženo určitých
kladných výsledků i v ekonomické konsolidaci.
Zůstává však pracovní kázeň,
absence a nežádoucí fluktuace na radě
pracovišť stále závažným problémem,
jemuž je nutno i v dalším období věnovat
soustavnou a zvýšenou pozornost.
Klíčem k řešení jistě
bude důsledná politickovýchovná a
organizátorská práce vedoucích pracovníků
a výchovné působení společenských
organizací, zejména Čs. ROH, ke zvýšení
pocitu odpovědnosti vůči společnosti.
Bude žádoucí odpovědně přistoupit
k plnění právních norem v této
oblasti již nyní platných, nebo těch,
které vzejdou z další novelizace zákoníku
práce.
Výbor pro sociální politiku Sněmovny
národů na své schůzi dne 4.listopadu
t.r. při projednávání rozboru působení
zákoníku práce při upevňování
pracovní kázně, omezování absence
a nežádoucí fluktuace, na základě
zprávy ministra Štanceľa podpořil úsilí
vlády ČSSR v tomto směru. Myslím,
že si mohu dovolit, jako člen tohoto výboru
a zpravodaj na dnešní schůzi Sněmovny
národů, vyjádřit obdobné přesvědčení
o tom, že plně podporujeme přijatá opatření
vlády ČSSR, směřující
k upevnění pracovní morálky, omezení
absence a nežádoucí fluktuace.
Děkuji vám za pozornost.
Predseda SN Mihálik: Ďakujem poslancovi Šimkovi.
Do rozpravy sa nám dosiaľ prihlásilo 11 poslancov.
Dvaja z nich - s. Píš a s. Gašparík -
sa vzdali osobného diskusného vystúpenia
a odovzdali svoje pripomienky písomne. Prosím ďalších
súdruhov poslancov, aby zvážili časovú
tieseň i okolnosť, že niektorí poslanci
ešte dnes cestujú domov, a aby premýšľali
buď nad skrátením svojho diskusného
vystúpenia, alebo o použití formy, ktorú
zvolili s. Píš a Gašparík.
Než otvorím k obom správam rozpravu, dávam
návrh, aby snemovňa zvolila komisiu, ktorá
pripraví konečný text návrhu uznesenia
k tomuto bodu. Základom je písomný návrh
Výboru pre sociálnu politiku a Ústavnoprávneho
výboru, ktorý ste dostali na začiatku dnešného
rokovania. Odporúčam, aby do návrhovej komisie
boli zvolení: posl. lng. Šimek ako spravodajca a ďalej
poslanci Fábry, Holomek a Prečúch.
Máte dotazy alebo pripomienky k tomuto návrhu? Nie
sú. Má niekto doplňujúci návrh?
/Nikto./
Dávam teda hlasovať o návrhu, aby Snemovňa
národov zvolila návrhovú komisiu v zložení,
ktoré som uviedol, a poverila túto komisiu pripraviť
návrh záverečného uznesenia podľa
výsledkov rozpravy.
Kto súhlasí s týmto návrhom, nech zdvihne ruku. /Hlasuje sa./
Je niekto proti? /Nikto./
Zdržal sa niekto hlasovania? /Nikto./
Ďakujem, návrhová komisia je zvolená.
Prosím, aby sa pripravila na splnenie úlohy, ktorou
ju snemovňa poverila.
Teraz si urobíme krátku prestávku.
/Schůze přerušena v 13.55 hod./
/Přerušená schůze opět zahájena
ve 14.18 hod./
Predseda SN Mihálik: Vážené súdružky
poslankyne, súdruhovia poslanci, pokračujeme v rokovaní.
Ako prvá sa do diskusie prihlásila poslankyňa
Jana Kaňková. Prosím, aby sa ujala slova.
Poslankyně Kaňková: Vážené
soudružky a soudruzi poslanci. rostoucí potřeba
pracovních sil v národním hospodářství
a proti tomu omezené možnosti tyto potřeby
uspokojit, patří v současné době
k nejzávažnějším ekonomickým
problémům. Nedostatek pracovních sil je všeobecný
a je ním postižena většina podniků
různých odvětví. Tuto situaci ještě
ztěžuje neúměrně vysoká
fluktuace pracovníků.
Soudruh ministr Štanceľ hovořil o opatřeních
k omezení fluktuace a o jejich činnosti. Chtěla
bych se rovněž zmínit o některých
problémech fluktuace. Současný nedostatek
pracovních sil jsou podniky nuceny nahrazovat vyšší
intenzitou práce, která se projevuje růstem
výkonů, ale současně i růstem
přesčasové práce. Tímto způsobem
se sice dá dočasně nahrazovat nedostatek
pracovníků, ale současně se stává
i důvodem další fluktuace zvláště
u žen, takže se podniky v takové situaci dostávají
do začarovaného kruhu.
Nechci rozebírat všeobecně známé
příčiny fluktuace. V poslední době
se však objevuje jako jedna z nejčastějších
příčin rozvazování pracovního
poměru i možnost zaměstnání blíže
místa bydliště, což umožňuje
lidem zbavit se nepohodlného dojíždění
do zaměstnání a získat tak více
volného času i za cenu nevyužití kvalifikace
a nižšího výdělku. V jednotlivých
odvětvích národního hospodářství
se vyskytují další specifické důvody;
ve spotřebním průmyslu je to např.
vysoká intenzita práce, pracovní prostředí,
časté změny výroby a s tím
související přeřazování
pracovníků. Omezování fluktuace ze
všech uvedených příčin bude dlouhodobým
úkolem a spočívá v řešení
celého komplexu ekonomických a sociálních
otázek.
Za nejzávažnější a prvořadý
úkol považuji boj proti nežádoucí
a společensky škodlivé fluktuaci, tzn. proti
absentérům a těm pracovníkům,
kteří vcelku bezdůvodně a lehkomyslně
přecházejí z podniku do podniku. K omezení
tohoto druhu fluktuace využívají podniky především
ustanovení zákoníku práce o prodloužení
výpovědní lhůty o 6 měsíců.
Ani toto opatření nepomáhá podstatně
snížit nežádoucí fluktuaci. Uvedu
příklad z národního podniku Svit,
kde se praxe prodlužování výpovědní
lhůty důsledně uplatňuje. Fluktuanti
reagují tak, že v mnoha případech podávají
výpověď již s půlročním
předstihem a téměř všichni vojáci
žádají již v průběhu prezenční
služby o rozvázání pracovního
poměru.
Důsledkem toho je, že již nyní je ve Svitu
podáno zhruba 500 žádostí o rozvázání
pracovního poměru termínovaných až
do konce srpna 1971.
V některých jiných odvětvích,
např. stavebnictví, je však používání
prodloužených výpovědních lhůt
problematické. V průběhu nuceně
prodlouženého pracovního poměru porušují
někteří pracovníci hrubě pracovní
kázeň a jsou pro podnik spíše ke škodě
než k užitku, takže jsou mnohdy propouštěni
ještě před uplynutím normální
výpovědní lhůty.
Vysoká fluktuace ovlivňuje i základní
stavy pracovníků v podnicích. Opět
uvedu příklad z n. p. Svit. kde ročně
odchází téměř 5000 pracovníků
a je nahrazováno novými, takže v průměru
za 3 roky se vymění tolik pracovníků.
kolik je celkový stav. Štěstí je, že
i v tomto podniku, stejně jako v jiných, je
stálý základní kádr pracovníků,
který je zárukou a jistotou, že podnik může
plnit svou funkci. Tento kádr tvoří lidé,
kteří pracují v podniku více než
10 let. Zhruba je jich 1/3.
Myslím, že právě těchto lidí
bychom si měli více vážit a na druhé
straně by měla být vůči pracovníkům,
kteří odcházejí jako absentéři,
zavedena přísnější opatření,
zejména v tom, že jim nebudou zaměstnání,
že kterých bezdůvodně a bez řádného
rozvázání pracovního poměru
odešli. započtena do nároku na řádnou
dovolenou.
Jsem toho názoru, že základem řešení
problému fluktuace je odstraňování
jejích příčin prováděním
správné, odpovědné a citlivé
politicko-výchovné práce s lidmi od prvních
okamžiků zaměstnání. Právě
zde jsou velké možnosti jak fluktuaci snížit.
Měl by být vytvořen daleko větší
politický tlak na podniky, aby vytvářely
vhodné podmínky pro své zaměstnance.
K tomu nelze přijmout žádná obecně
platná nařízení, ale mělo by
se stát prvořadým zájmem každé
dobře hospodařící organizace, starat
se a investovat do těch lidí, kteří
již v pracovním kolektivu jsou, a ne řešit
situaci budováním nových nákladných
provozoven, které nakonec nejsou pro nedostatek pracovníků
plně využity. Každé organizaci i podniku
se dobrá práce s lidmi mnohonásobně
vyplatí. Přitom nemůže být práce
s lidmi záležitostí několika míst
v podniku, ale musí ji dělat všichni vedoucí
pracovníci, od mistra až po ředitele. Často
se bohužel vyskytuje situace, kdy se vedoucí pracovník
poprvé dozvídá o starostech svého
zaměstnance v okamžiku, kdy mu podepisuje žádost
o rozvázání pracovního poměru.
Mnoho vedoucích dává benevolentně
souhlas k rozvázání pracovního poměru
pracovníkům, které zrovna nepotřebují
na svém úseku, aniž by posoudili situaci ve
svém podniku. Podniky hojně využívají
práva prodloužit zaměstnancům výpovědní
lhůtu, ale málo využívají této
doby k důslednému prověření
a odstraňování příčin
fluktuace. Mnoho žen zakrývá při rozvazování
pracovního poměru nespokojenost na pracovišti
a nepochopení nebo neochotu vedoucích, pomoci jim
řešit úpravu pracovní doby přeřazením
a podobné problémy důvodem, že budou
pečovat o děti.
Péče o lidi se musí stát prvořadou
povinností vedoucích pracovníků a
musí vycházet z úrovně řízení
organizací. Chceme dávat plnou politickou podporu
náročným vedoucím. Dávejme
ji tedy především těm, kteří
správnou prací s lidmi pomáhají řešit
závažný celospolečenský problém
a chápou, že pracovní kázeň je
výsledkem působení na lidi, nikoliv prostředkem
působení. Práce s lidmi by měla být
v daleko větší míře i náplní
činnosti odborových organizací. Myslím,
že zvláště ženy, funkcionářky
odborové organizace - mohou na úseku s lidmi mnoho
udělat, když už jim není dáno pracovat
ve větším měřítku ve vedoucích
funkcích. Pozornost by měla být zaměřena
především na mladé pracovníky,
zvláště učně, kteří
jsou hlavním zdrojem trvalých pracovních
sil.
Domnívám se, že v současné době
není zapotřebí dělat další
zásadní rozsáhlá opatření
a zpřísnění zákoníku
práce, ale využívat všech již daných
možností a opatření.
Stabilizovaný pracovní kolektiv je základním
předpokladem a prvním krokem ke zlepšení
pracovní kázně, využití pracovní
doby a zárukou trvalého růstu produktivity
práce. /Potlesk./
Predseda SN Mihálik: Ďakujem poslankyni Kaňkovej.
Slovo má teraz poslanec Demmer.
Poslanec Demmer: Vážená Snemovňa
národov, súdružky a súdruhovia poslanci!
V rokoch prvej päťročnice sme sa my stavbári
pyšnili heslom "Stavebníctvo - škola robotníckej
triedy". Áno, bolo to stavebníctvo, ktoré
bolo vstupnou bránou, ktorou prechádzali tisícky
nekvalifikovaných pracovníkov uvoľnených
zo združstevneného poľnohospodárstva,
aby sa zapojili najprv do budovania nového priemyslu a
potom nastúpili pracovať do tých fabrík,
ktoré pomáhali postaviť. Boli sme hrdí
na to, že niekdajší drobní roľníci
a ich synovia u nás sa učili pracovať vo veľkých
kolektívoch, u nás zažili prvý raz pocit
istoty a sily, vyplývajúci z uvedomenia si vlastnej
príslušnosti k robotníckej triede. Od nás
prešli pracovať k strojom do nových tovární,
získali novú kvalifikáciu. Bolo to dobré
a správne.
Od tej doby sa veľa zmenilo. Dnes už nemáme voľné
alebo dokonca prebytočné pracovné sily. Stavebníctvu
sa úlohy nezmenšili, ba naopak, podstatne zvýšili.
Ale tendencia mnohých pracovníkov z posledných
rokov považovať stavebníctvo za prechodné
zamestnanie zostala. A to je vec, nad ktorou sa treba zamyslieť,
pretože aj to je jedna z podstatných príčin,
prečo sa predlžuje výstavba bytov, škôl,
nemocníc a prečo sa nové priemyselné
objekty nedostávajú načas do prevádzky.
Pracujem v n. p. Priemstav v Bratislave /6000 pracovníkov/.
Tento podnik, aby zvýšil kapacitu o 310 robotníkov
v roku 1968, musel prijať 2085. Ostatní sa vybrali
"hľadať šťastie" ďalej. V roku
1969, keď ako pozostatok politickej a hospodárskej
dezorganizácie z roku 1968 sa vynikajúco darilo
rôznym pridruženým výrobám, odišlo
z podniku dokonca o 238 robotníkov viac, než bolo
prijatých. V percentách to značí,
že v roku 1968 fluktuovalo 39,2 % všetkých robotníkov
a v roku 1969 až 43,5 %. Situácia za prvých
deväť mesiacov t.r. je lepšia, ale aj tak odišlo
za toto obdobie 19.7 % robotníkov.
Pokiaľ viem, podobná situácia je v celom stavebníctve.
Prevažnú časť fluktuantov tvorili pôvodne
robotníci s pracovným pomerom v podniku kratším
ako jeden rok. Teraz odchádzajú aj takí,
čo boli v podnikoch 10 i viac rokov. U mnohých je
jasné, že zneužívajú nedostatok
pracovných síl na získanie náborového
príspevku, prípadne iných výhod, bez
vážnejších úmyslov usadiť
sa na dlhší čas v jednom podniku.
Ďalšiu veľkú skupinu tvoria mladí
ľudia, najmä niektorí absolventi odborných
učilíšť, ktorí sa rôznymi
spôsobmi snažia vyhnúť povinnosti zotrvať
určitý čas v podniku na základe podpísanej
pracovnej zmluvy, pretože sa nevedia po opustení učilišťa
zžiť s drsnejším a tvrdším prostredím,
vládnúcim na pracovisku.
Určitú úlohu tu zohráva aj naša
armáda, ktorá popri plnení úloh bojovej
a politickej prípravy plní aj ohromnú výchovnú
úlohu. Mladým ľuďom poskytuje možnosť
získať počas základnej vojenskej služby
kvalifikáciu, ktorú môžu potom neskôr
uplatniť aj v civilnom živote, čo je chvályhodné.
Menšiu radosť však máme, ak sa nám
z vojenskej služby vráti murár alebo tesár,
ktorého výchova v učilišti stála
našu spoločnosť 30 - 35 tisíc Kč,
s tým, že na vojne robil šoféra,
a preto nie je ochotný vrátiť sa k svojmu
remeslu.
Starší pracovníci sa snažia odísť
do údržby v priemyselných podnikoch buď
preto, aby boli bližšie k svojim rodinám,
alebo preto, že pre nepriaznivé klimatické
podmienky, ale aj sociálne podmienky na stavbách
musia zo zdravotných dôvodov zmeniť povolanie.
My už máme v stavebníctve slušne
vybudované a komfortne zariadené ubytovanie pre
robotníkov, ale sociálne zariadenia na stavbách
/jedálne, obliekárne, umyvárne atď./
často dokončujeme spolu so stavbou. Dôvod?
Nedostatok robotníkov. Prečo? Lebo nie sú
sociálne zariadenia... A tento kolotoč nevieme zatiaľ
zastaviť.
Na začiatku som hovoril, že pre mnohých je
práca v stavebníctve prechodnou záležitosťou
- kým si nájdu niečo lepšie. Je snáď
stavebníctvo nejaké podradné odvetvie, ktoré
môže postupne odumierať? Veď bez stavebníctva
by sa veľkolepé plány, ktoré má
naša piata päťročnica, asi neuskutočnili.
Lenže podľa postoja verejnosti a aj niektorých
vedúcich činiteľov to vyzerá ináč.