Poslanec Pelnář: Vážené
soudružky poslankyně, vážení soudruzi
poslanci, byl vám rozeslán písemný
návrh předsednictva ústředního
výboru Národní fronty ČSSR na volbu
soudců Nejvyššího soudu ČSSR a
na soudce z povolání vojenských vyšších
a vojenských obvodových soudů /tisk č.
37/.
Podle ústavního zákona
č. 155/1969 Sb. a zákona č. 36/1964 o organizaci
soudců a o volbách soudců ve znění
zákona č. 156/1969 Sb. volí tyto soudce Federální
shromáždění ČSSR na návrh
příslušného orgánu Národní
fronty. Předsednictvo ústředního výboru
Národní fronty ČSSR mne na svém zasedání
pověřilo, abych jeho jménem návrh
odůvodnil.
Volba soudců Nejvyššího
soudu ČSSR dovrší výstavbu československého
soudnictví na federálním principu a přispěje
na úseku soudnictví k systematickému
úsilí KSČ o konsolidaci poměrů
v naší socialistické vlasti. Tyto volby
včetně voleb soudců z povolání
vojenských soudů prohloubí a upevní
naše socialistické soudnictví.
Při této příležitosti
si dovoluji podtrhnout myšlenku, která byla sledována
při jednání o návrhu ve vedoucích
orgánech Národní fronty, a to aby u navrhovaných
kandidátů bylo dosaženo optimálního
souladu odborných a politických kvalit navrhovaných
soudců z hlediska potřeb socialistického
soudnictví.
Předsednictvo ústředního
výboru Národní fronty ČSSR při
projednávání návrhu na volby soudců
posoudilo také politické postoje navrhovaných
kandidátů v letech 1968 - 1969. Konstatovalo,
že kandidáti, které vám předkládá
ke zvolení, mají předpoklady, aby jak Nejvyšší
soud, tak vojenské soudy splnily své základní
úkoly. Zejména jde o ochranu socialistického
státu, jeho společenského zřízení
a vztahu ke světové socialistické soustavě,
o ochranu práv zákonem chráněných
zájmů občanů, státních,
společenských a hospodářských
organizací a o ochranu bojeschopnosti ozbrojených
sil a ozbrojených sborů. A právě v posouzení
politických postojů v uvedené době
je nutno spatřovat jeden z důvodů, proč
je navrhován nižší počet kandidátů
na soudce.
Předsednictvo Federálního
shromáždění ČSSR stanovilo počet
soudců a funkcionářů Nejvyššího
soudu ČSSR na 36 členů. Předkládáno
je 22 kandidátů na soudce Nejvyššího
soudu ČSSR včetně dnes dodatečně
navrhovaných. Ministr národní obrany předložil
52 kandidátů pro volbu soudců z povolání
vojenských soudů. Po důkladném zvážení
odborných a politických kvalit budou další
kandidáti předloženi v pozdější
době.
Výběr kandidátů
je o to náročnější, že soudci
z povolání jsou voleni na dobu 10 let. Tím
je bezesporu na jedné straně prohloubena soudcovská
nezávislost, ale na druhé straně stoupá
náročnost na výběr kandidátů,
jak jsem již uvedl.
Jsme si vědomi, že se zvýšila
i odpovědnost orgánů Národní
fronty za navrhované soudce Federálního shromáždění
ČSSR. Právě tato skutečnost vedla
předsednictvo ústředního výboru
Národní fronty ČSSR, i při snaze navrhnout
maximální počet kandidátů na
soudce u těchto soudů, aby byla vytvořena
možnost perspektivně naplňovat duch ústavy,
ve které se stanoví, že soudci Nejvyššího
soudu Československé socialistické republiky
jsou voleni zpravidla ze stejného počtu občanů
České socialistické republiky a Slovenské
socialistické republiky.
Předsednictvo ústředního
výboru Národní fronty ČSSR je si plně
vědomo, že v tomto směru má předkládaný
návrh hlavní slabinu, neboť jsou navrhováni
pouze 4 kandidáti na soudce Nejvyššího
soudu ČSSR z řad občanů Slovenské
socialistické republiky. Na druhé straně
nebylo možné naléhat na naplnění
či podstatné zvýšení těchto
návrhů, neboť skutečný stav v justičních
službách na Slovensku to ani neumožňuje.
Částečně příznivější
poměr je v řadách soudců z povolání
vojenských soudů, kde z celkového počtu
52 kandidátů je 13 kandidátů - občanů
Slovenské socialistické republiky. Ovšem i
v tomto směru pokládalo předsednictvo
ústředního výboru Národní
fronty ČSSR za nutné upozornit ministra národní
obrany, i když zákon v tomto směru neukládá
žádné pravidlo, že rovněž
počet soudců vojenských soudů občanů
Slovenské socialistické republiky není úměrný.
Postupně bude nutno zlepšovat tento poměr tak,
aby odpovídal i národnímu složení
vojsk v okruhu jednotlivých vojenských soudů.
Uvedené skutečnosti svědčí
o tom, že je třeba soustředit na závažné
problémy s tím spojené pozornost ze
strany obou národních ministerstev spravedlnosti
tak, aby soustavně, houževnatě a trpělivě
byla vytvářena jak krátkodobá, tak
i dlouhodobá opatření k překonání
této situace.
Předsednictvo ústředního
výboru Národní fronty ČSSR se ještě
po předložení návrhu /tisk č.
37/ zabývalo návrhem na doplnění počtu
kandidátů. Dospělo k závěru,
že z hlediska odborných i politických
kvalit jsou dány předpoklady, aby počet kandidátů
na soudce Nejvyššího soudu ČSSR byl doplněn
o
JUDr. Vojtěcha Přichystala a
JUDr. Bohumila Repíka.
Charakteristika těchto dvou kandidátů
vám byla rozdána před zahájením
dnešní schůze.
Soudružky poslankyně, soudruzi
poslanci, navrhuji jménem předsednictva ústředního
výboru Národní fronty ČSSR:
1. aby byli zvoleni za soudce Nejvyššího
soudu ČSSR kandidáti uvedení v tisku
č. 37 písmeno A/1 a další kandidáti,
které jsem navrhl ústně, to jest
JUDr. Vojtěch Přichystal a
JUDr. Bohumil Repík,
2. aby byli zvoleni za soudce z povolání
vojenských soudů kandidáti uvedení
v tisku č. 37 písmeno A/2;
3. aby byli zvoleni soudci zvláštních
senátů, kandidáti uvedení v tisku
č. 37 písmeno B/1-2.
Místopředseda SN Kouba:
Děkuji posl. Pelnářovi za zdůvodnění.
Má někdo dotaz nebo připomínky? /Nikdo./
Soudružky a soudruzi, veřejným
hlasováním - aklamací - rozhodne nyní
Sněmovna národů o návrhu předsednictva
ústředního výboru Národní
fronty ČSSR na volbu soudců Nejvyššího
soudu ČSSR a soudců z povolání
vojenských soudů. Odůvodnění
tohoto návrhu jste slyšeli a charakteristiky kandidátů
vám byly rozeslány spolu s tiskem č.
37. K tomu byl rozdán dodatek, kde se navrhují
další dva kandidáti, a to dr. Přichystal
a dr. Repík.
Kdo souhlasí s návrhem
podle citovaného tisku FS včetně dodatku
a podle zprávy s. posl. Pelnáře, ať
zdvihne ruku. /Hlasuje se./
Děkuji vám. Je někdo
proti? /Nikdo./
Kdo se zdržel hlasování?
/Nikdo./
Tím Sněmovna národů
zvolila soudce Nejvyššího soudu ČSSR,
soudce z povolání vojenských soudů,
soudce zvláštních senátů vojenského
kolegia Nejvyššího soudu ČSSR a soudce
zvláštních senátů vyšších
vojenských soudů podle písemného návrhu.
Za předpokladu, že o jejich
volbě rozhodne stejně kladně i Sněmovna
lidu, vykonají zvolení soudci Nejvyššího
soudu ČSSR a soudci z povolání vojenských
soudů ústavou předepsaný slib do rukou
předsedy Federálního shromáždění.
Prosím nyní s. posl. Pelnáře,
aby jménem předsednictva ústředního
výboru Národní fronty ČSSR přednesl
návrh na volbu předsedy Nejvyššího
soudu ČSSR, na volbu místopředsedy Nejvyššího
soudu ČSSR a příslušných náměstků
Nejvyššího soudu ČSSR.
Poslanec Pelnář: Soudružky
poslankyně, soudruzi poslanci, poněvadž jsme
zvolili soudce Nejvyššího soudu ČSSR,
navrhuji jménem předsednictva ústředního
výboru Národní fronty ČSSR podle §
44/a odst.2 zák. č. 36/64 Sb. o organizaci soudů
a volbu soudců ve znění zákona č.
156/69 Sb.:
1. Do funkce předsedy Nejvyššího
soudu ČSSR dr. Vojtěcha Přichystala,
2. do funkce místopředsedkyně
Nejvyššího soudu ČSSR a současně
do funkce náměstkyně předsedy Nejvyššího
soudu ČSSR dr. Annu Vaškovou,
3. do funkcí náměstků
Nejvyššího soudu ČSSR dr. Karla Matyse,
plk. dr. Františka Helešice. Kandidatura navrhovaných
byla pečlivě uvážena a přikračuje
se k ní po všestranném zhodnocení
jejich odborné připravenosti a dosavadních
zkušeností ze soudcovské praxe. Zejména
byla hodnocena jejich angažovanost na prosazování
a zabezpečování socialistické zákonnosti.
Navrhovaní kandidáti splňují
v tomto směru předpoklady. Navrhovaný
předseda Nejvyššího soudu ČSSR
je občanem ČSR, navrhovaná místopředsedkyně
je občankou SSR. Tím je splněn požadavek
čl. 101 ústavy. Se svou kandidaturou vyslovili navrhovaní
souhlas.
Jménem předsednictva ústředního
výboru Národní fronty ČSSR doporučuji
provedení volby.
Místopředseda SN Kouba:
Děkuji posl. Pelnářovi. Vyslechli jste návrh,
aby do funkce předsedy Nejvyššího soudu
ČSSR byl zvolen dr. Vojtěch Přichystal, do
funkce místopředsedkyně a zároveň
do funkce náměstkyně předsedy Nejvyššího
soudu ČSSR dr. Anna Vašková a do funkce dalších
náměstků předsedy Nejvyššího
soudu ČSSR dr. Karel Matys a plk. František Helešic.
Kdo s tímto návrhem souhlasí?
/Hlasuje se./
Kdo je proti? /Nikdo./
Kdo se zdržel hlasování
/Nikdo./
Návrh byl schválen jednomyslně.
Pokračujeme nyní v projednávání
dalšího bodu pořadu, kterým je
Tento návrh odůvodní
ministr zahraničních věcí ing. J.
Marko.
Minister zahraničných vecí
Ing. Marko: Vážené súdružky
poslankyne a súdruhovia poslanci, na súhlas Federálneho
zhromaždenia sa predkladá Dohoda o nepremlčateľnosti
vojnových zločinov a zločinov proti ľudskosti.
Táto Dohoda bola prijatá na XXIII. zasadnutí
Valného zhromaždenia OSN dna 26. novembra 1968. Tento
úspech sa dosiahol predovšetkým vďaka
iniciatíve a aktívnemu presadzovaniu prijatia Dohody
socialistickými štátmi a vďaka podpore,
ktorú Dohode poskytla väčšina rozvojových
krajín.
Socialistické štáty presadzovali prijatie Dohody preto, lebo práve
ich národom priniesli zločiny
nacistických agresorov a ich pomocníkov v poslednej
svetovej vojne najväčšie utrpenie.
Socialistické štáty sledovali
so znepokojením najmä rast aktivity revanšistických
a neonacistických živlov v niektorých
krajinách, ako aj toleranciu, s ktorou bola táto
činnosť trpená. Dôvodom k znepokojeniu
je aj neuspokojivá situácia v niektorých
štátoch, predovšetkým v Nemeckej spolkovej
republike, lebo v jej právnom poriadku nie je zakotvená
nepremlčateľnosť vojnových zločinov
a zločinov proti ľudskosti, čo len umožnilo,
aby páchateľ týchto zločinov unikal
spravodlivosti. Napríklad podľa právneho poriadku
NSR zahrnujú sa vojnové zločiny pod zločiny
vraždy. Tento zločin je v Nemeckej spolkovej
republike premlčateľný a až v roku
1969 navzdory reakčným kruhom sa rozhodla Nemecká
spolková republika pod silným tlakom svetovej verejnej
mienky predĺžiť lehotu premlčania zločinov
vraždy. Toto riešenie je neuspokojivé. Jeho nedostatočnosť
je o to závažnejšia, že v NSR - ako
je známe - je najvyšší počet vojnových
zločincov z druhej svetovej vojny, ktorí dodnes
unikajú spravodlivosti.
Zástupcovia ČSSR preto neraz
zdôrazňovali na zasadnutiach Valného zhromaždenia
OSN a na zasadnutiach iných orgánov OSN, že
Československo, ktoré sa stalo jednou z prvých
obetí nacistickej agresie a ktorého ľud poznal
hrôzy nacistických zločinov, plne podporuje
vtelenie zásady nepremlčateľnosti vojnových
zločinov a zločinov proti ľudskosti do medzinárodne
záväznej dohody. Táto podpora bola motivovaná
nielen pevným úmyslom urobiť všetko, aby
páchatelia vojnových zločinov a zločinov
proti ľudskosti, ktoré sú najťažšími
zločinmi vôbec, neušli zodpovednosti za svoje
jednanie, ale aj odhodlaním, aby sa takéto zločiny
už nikdy nemohli opakovať. Prijatie Dohody je významným
úspechom v boji proti agresívnym silám
imperializmu a proti tým, ktoré hlásajú
rasovú a národnostnú nenávisť,
ako aj proti všetkým, ktorí tieto zhubné
myšlienky rozširujú a podporujú. V Dohode
sa potvrdzuje zásada medzinárodného práva,
podľa ktorej pre vojnové zločiny a zločiny
proti ľudskosti neexistuje premlčanie. Zmluvné
štáty súčasne vyslovujú presvedčenie,
že účinné potrestanie vojnových
zločinov prispieva k tomu, aby sa im predchádzalo.
Prispieva k ochrane základných ľudských
práv, k povzbudzovaniu dôvery a rozvíjaniu
spolupráce medzi národmi a k podpore mieru
a bezpečnosti.
Dohoda vychádza z predošlých
rezolúcií Valného zhromaždenia OSN,
ktoré majú za ciel stíhať a trestať
nacistických vojnových zločincov, ako aj
z Charty Norimberského medzinárodného
vojenského tribunálu. Dohoda tak nadväzuje
na predošlé medzinárodné dokumenty,
smerujúce k potrestaniu a úplnému zamedzeniu
vojnových zločinov a zločinov proti ľudskosti
a predstavuje významný krok na ceste k tomuto
cieľu.
Dohoda sa vzťahuje tak na predstaviteľov
štátnej moci, ako aj na súkromné osoby.
ktoré zločiny vymedzené Dohodou spáchali,
alebo sa na nich podieľali, či k nim podnecovali
alebo sa k ich spáchaniu spolčovali. Okrem
týchto osôb sa Dohoda vzťahuje i na predstaviteľov
štátnej moci, ktorí páchanie takýchto
zločinov tolerujú. Dohoda zaväzuje zmluvné
štáty, aby uskutočnili všetky potrebné
vnútorné opatrenia, ktoré umožnia vydanie
osôb, ktoré sa dopustili uvedených zločinov,
príslušnému štátu na potrestanie.
Z Dohody ďalej vyplýva
pre zmluvné štáty záväzok v zhode
so svojím ústavným zriadením prijať
všetky legislatívne alebo iné opatrenia potrebné
na zabezpečenie toho, aby sa zákonné alebo
iné premlčanie nevzťahovalo na stíhanie
a potrestanie zločinov, uvedených v Dohode,
a osôb, na ktoré sa ustanovenia Dohody vzťahujú.
V československom právnom poriadku sa urobila
legislatívna úprava, ktorá vyhovuje tejto
požiadavke Dohody.
Dohoda bola otvorená na podpis do
31. decembra 1969. Po tomto termíne je otvorená
na pristúpenie všetkým štátom,
ktoré môžu byt jej stranami. Podlieha ratifikácii.
Dohodu dosial podpísalo 10 socialistických
krajín. Za ČSSR bola Dohoda podpísaná
25. mája 1969. Pri podpise sa uskutočnilo vyhlásenie
k článkom V. a VII. Dohody, ktoré tým,
že okruh štátov, ktoré sa môžu
stať stranami Dohody, obmedzuje na členské
štáty OSN, odborné organizácie OSN,
medzinárodné agentúry pre atómovú
energiu, účastníkov Štatútu Medzinárodného
súdneho dvora a na štáty, ktoré sú
k tomu vyzvané Valným zhromaždením
OSN - znemožňuje niektorým socialistickým
štátom, aby sa stali stranami Dohody.
Dohoda o nepremlčateľnosti vojnových
zločinov a zločinov proti ľudskosti sa tak
stáva dôležitým nástrojom medzinárodného
práva.
Značný je i význam
Dohody ako aktu, ktorý pôsobí na predchádzanie
vojnovým zločinom a zločinom proti ľudskosti
práve tým, že zabezpečuje dôsledné
stíhanie a trestanie ich páchateľov. O tom,
že tieto zločiny doteraz nepatria minulosti, nás
presviedčajú posledné udalosti v juhovýchodnej
Ázii, na Strednom východe a v tých častiach
afrického kontinentu, ktoré sa doteraz nachádzajú
pod vládou rasistických a koloniálnych režimov.
Preto je nutné, aby ČSSR pokiaľ možno
čo najskôr ratifikovala túto Dohodu, a tak
prispela k tomu, aby nadobudla platnosť.