Závažnost řešeného problému
spolu se složitou vnitropolitickou situací, neujasněnosti
perspektivní koncepce rozvoje národního hospodářství,
nutnost řešení řady složitých
otevřených problémů způsobily,
že jeho závěrečné projednávání
a schválení je prováděno v nepříjemné
časové tísni - necelý měsíc
před jeho platností, přičemž
národní rady musí ještě přijmout
své vlastní daňové
zákony. Je evidentní, že jak státní
orgány, tak i hospodářská sféra
by potřebovaly podstatně více času
k přípravě na realizaci tohoto zákona,
na což výslovně upozorňoval rozpočtový
výbor naší sněmovny počátkem
letošního roku, kdy na základě programového
prohlášení první federální
vlády připravoval plán svojí činnosti.
Nezvykle malý časový prostor pro přípravu
tak významného zákona, jakož i jeho
projednávání v orgánech Federálního
shromáždění nelze lehce přejít
a vzniklou situaci je nutné pokládat za zcela výjimečnou.
Přesto, že tak nebyl vládními orgány
dodržen § 81, odst. 2 zákona č. 56/68
Sb., o jednacím řádu Federálního
shromáždění ČSSR, podařilo
se ve výborech Sněmovny národů návrh
zákona meritorně projednat.
Vážené soudružky a soudruzi, dovolte mi,
abych se vyjádřil k některým
důležitým obsahovým připomínkám,
které byly vzneseny během projednávání
daňového zákona orgány zákonodárných
sborů a které nejsou obsaženy ve vládním
návrhu nebo ve zprávě tří výborů
naší sněmovny.
K § 4 - byly vzneseny rozdílné
názory, zda mají být do připočitatelných
položek zahrnuty též "placené náhrady
škod, způsobených exhalacemi a odpadními
vodami". Po diskusi ve výborech Sněmovny národů,
v nichž byl vyjadřován souhlasný
požadavek o postihování podniků zamořujících
ovzduší a vodní toky škodlivinami, bylo
upuštěno od začlenění těchto
náhrad škod do připočitatelných
položek k zisku, neboť výbory neměly
dostatečné podklady k serióznímu
rozhodnutí. Vláda vyloučila též
tuto položku z důvodu logiky tohoto zákona,
neboť jednou zaplacená částka
nemá být podruhé sankciována. Ústavně
právní výbor, rozpočtový výbor
a výbor pro hospodářskou politiku však
trvají na tom, aby se vláda ČSSR zabývala
komplexně problematikou exhalátů a odpadními
vodami, jejich společenskou nebezpečností
a řešením finančních postihů.
Současně žádáme, aby se touto
otázkou zabýval též sociální
výbor naší sněmovny, do jehož kompetence
tento problém spadá.
K § 5 - odpočitatelné položky - se soustřeďovaly
připomínky převážně na
odst. 2 písm. d/. Podle souhlasného stanoviska s vládním
návrhem, aby odpočitatelnou položkou byl příspěvek
na podnikovou bytovou výstavbu do výše 50
% rozpočtové ceny, byly uplatňovány
návrhy zvýšit výši na 100
% rozpočtové ceny a rozšířit
tento bod též o příspěvek na
stabilizační individuální bytovou
výstavbu.
V diskusi bylo objasněno, že zvýhodnění
výše příspěvku z 50 % na 100
% reprezentuje poměrně velkou částku
- asi 0,5 mld Kčs - kterou by bylo nutno stejně
do státního rozpočtu získat. Kromě
toho v současné době nejsou omezujícím
faktorem bytové výstavby finanční
prostředky, ale především kapacity a
stavební materiál, o čemž svědčí
značný zájem občanů o družstevní
výstavbu, který by navrhovaným zvýhodněním
podnikové výstavby mohl být potlačen.
Dospělo se k názoru, že uspokojení
bytových požadavků obyvatelstva je z hlediska
politického, sociálního i materiálního
naprosto správné. Avšak formy preference bytové
výstavby a jejich praktické realizace by nebylo
správné provádět převážně
prostřednictvím zákona o podnikových
daních, ale všemi nástroji celostátní
bytové politiky.
Ústavně právní výbor a delegace
ostatních výborů se na včerejším
zasedání dohodly a usnesly upozornit federální
vládu na potřebu hledání vhodných
způsobů realizace jak podnikové, tak i individuální
stabilizační výstavby, a to způsobem
bez porušení objemu rozpočtových příjmů
z titulu odpočitatelných položek. Z těchto
důvodů je ponechán původní
vládní návrh.
Problematiku diskuse k linearitě nebo progresivitě
sazby daně ze zisku, tj. k § 6, již osvětlil
ve svém vystoupení s. ministr ing. Rohlíček.
K části II. návrhu zákona, týkající
se daně z jmění, chci poznamenat, že
tato daň má vyjadřovat minimální
hranici únosnosti prostředků podniků,
ať již vložených státem, nebo vytvořených
samotnými podniky. V souvislosti s touto daní vyvstává
otázka nutnosti vybavení podniků vlastním
jměním, což však předložený
daňový zákon neřeší. Předpokládá
se, že podnikům bude vráceno asi 45 dlouhodobých
provozních úvěrů a současně
bude provedena úprava odvodů z odpisů ze
základních prostředků v závislosti
na jejich zůstatkové hodnotě, se snahou postupně
tento odvod zrušit. Předpokládáme, že
vláda předloží návrhy na příslušná
opatření v této oblasti orgánům
FS. V prováděcích předpisech pak je
nutné upřesnit základnu pro zdanění
jmění, zda půjde o aritmetický průměr
měsíčních stavů, nebo průměr
stavu k 1. lednu a k 31. prosinci běžného roku.
Část III. týkající se daně
z objemu mezd byla v průběhu projednávání
návrhu zákona vystavena řadě kritických
připomínek. Přestože tato daň
nemá podstatný fiskální význam,
je důležitým činitelem ovlivňujícím
příjmy obyvatelstva a vymezujícím
prostor podnikům pro mzdovou politiku.
Vývoj mzdové hladiny v posledních dvou letech
je jedním z inflačních ohnisek, jehož
útlum má provést právě tato
daňová složka. Daň z objemu mezd má
především regulační charakter
a svým sankčním působením bude
ovlivňovat rozhodování podniků. Tato
funkce daně na vývoj mzdové hladiny je pozitivní
a myslím, že v současné době
zvláště významná.
Slabinou daňové sazby /§ 14/ je její
konstrukce v závislosti na růstu průměrných
výdělků, která může působit
negativně na hospodaření s pracovními
silami, na substituci méně kvalifikované
práce kvalifikovanou apod., což je v současné
době v našem hospodářství jedním
z nejožehavějších problémů.
Proto výbory FS rozšířily původní
vládní návrh zákona v § 20 o
odstavec tohoto znění: "Stanovit podmínky,
za kterých nebude zdaňován přírůstek
průměrných mezd vyplývající
ze snížené zaměstnanosti."
Dále výbory doplnily bod g/ § 20, týkající
se experimentálního vyzkoušení progresívní
daně ze zisku, i na další způsoby zdanění
podnikových mezd.
S ohledem na nepříjemné zkušenosti se
změnami podmínek pro hospodaření podniků,
kterých jsme byli svědky v posledních letech,
a ve snaze zajistit zákonem definované období
neměnnosti tohoto zákona, doporučil výbor
pro hospodářskou politiku SN, aby v zákoně
byla stanovena minimální doba platnosti schváleného
znění tohoto zákona.
Myslím, že tato vcelku pozitivní snaha výboru
je zbytečná, neboť daňový zákon
schvaluje FS a pouze zákonodárný sbor má
právo měnit nebo rušit zákon, takže
rozhodující slovo o změnách tohoto
zákona v průběhu roku má náš
poslanecký sbor.
Nakonec chci uvést podnět, který dala SNR
a podle kterého se mají "podnikové daně,
příspěvek na sociální zabezpečení,
jakož i odvod z odpisu v těch případech,
kdy se závody a podniky nacházejí na území
obou republik, uzpůsobit tak, aby se vybíraná
daň dělila v obou částech ČSSR
tak, aby z celkového předpisu se platila příslušná
část do státního rozpočtu ČSR
a příslušná část do rozpočtu
SSR". Ústavně právní výbor
a delegace rozpočtového výboru a výboru
pro hospodářskou politiku považují tento
námět za důležitý a doporučují,
aby byl kladně vyřízen v připravovaném
zákonu o rozpočtových pravidlech.
Rovněž tak se předpokládá, že
v souvislosti s projednáváním státního
rozpočtu na r. 1970 předloží vláda
Federálnímu shromáždění
zásady selektivní politiky, které by měly
rovněž objektivně stanovit pravidla, podle
nichž budou poskytovány daňové úlevy
a výjimky ve smyslu projednávaného zákona.
K doplnění významu nového daňového
systému bych chtěl uvést krátkou kvantifikaci
daňového zákona na základě
údajů ministerstva financí ČSSR.
Podle rozpočtového projektu na r. 1970 se předpokládá
ve srovnání s dosavadní soustavou odvodů
navíc hrubý rozpočtový příjem
ve výši 5 mld Kčs, z čehož budou
hospodářské sféře vráceny
v rámci selektivní politiky 2 - 3 mld Kčs.
Podle výsledků za I. pololetí 1969 je zřejmé,
že zvýšení daní dle návrhu
zákona oproti současným odvodům, bez
poskytnutí daňových výjimek a úlev,
představuje u podniků s průmyslovou a stavební
činností zvýšení o 15,6 %. Nadprůměrně
jsou zatížena odvětví energetiky, potravinářského
průmyslu, spotřebního průmyslu a částečně
stavebnictví. Je proto zřejmé, že těmto
odvětvím budou muset být poskytnuty úlevy,
aby kontinuita jejich hospodaření nebyla narušena.
Jediným odvětvím, kde se sníží
daňové zatížení, je podle uvedených
propočtů chemický průmysl.
Zajímavý pohled je na rozdíl v dopadu
podnikových daní vypočtený bez použití
výjimek, úlev a nástrojů selektivní
politiky u podniků ČSR a SSR.
Zatímco u podniků ČSR činí
zvýšení daní 19,2 %, u podniků
SSR je zvýšení velmi malé - cca 3 %.
Tento fakt, výhodný pro slovenské podniky,
pokládám za velmi pozitivní, neboť je
jedním z prvků, který ve svých
důsledcích bude kladně působit na
ekonomické vyrovnání obou našich republik.
Navrhovaná soustava podnikových daní se zásadně
přijímá pro r. 1970. Počítá
se s tím, že k 1. lednu 1971 bude daňový
systém zaveden v celém národním hospodářství,
přičemž bude nutné využít
praktické zkušenosti z jeho působení
v oblasti průmyslu, stavebnictví a zahraničního
obchodu, dále hlouběji propracovat působnost
na ostatní oblasti, provést nutné korektury
v souvislosti se zaměřením pětiletého
plánu a v souladu s koncepcí naší ekonomické
reformy.
Tak je třeba vytvořit relativně dokonalý
daňový systém, jehož základy
zakotvené v zákoně by měly časově
trvalou působnost, což účinný
daňový systém nezbytně předpokládá.
Přes důležitost a význam nového
systému podnikového zdanění je nutné
reálně přistupovat k oceňování
jeho důsledků, neboť jde pouze o jeden z nástrojů
řízení a ovlivňování
hospodářské sféry.
Současné naše ekonomické problémy
nejsou řešitelné bez provedení zásadních
změn v systému řízení i v ostatních
ekonomických nástrojích. Tyto změny
však musí byt řádně promyšleny
a propracovány, musí mít nezbytnou návaznost
a jejich uplatňování musí být
důsledné. V těchto stěžejních
otázkách je řada otevřených
problémů, a to i koncepčních. Myslím,
že k jejich řešení významně
přispěje příští ekonomické
zasedání pléna ÚV KSČ, po němž
bude následovat konkrétní intenzívní
práce politických, odborných a státních
pracovníků s jediným cílem -
zásadní zdokonalení našeho socialistického
hospodářství.
Dovolte mi v závěru své zpravodajské
zprávy předložený návrh zákona,
kterým se stanoví podmínky pro zákony
národních rad o podnikových daních
a příspěvku na sociální zabezpečení
ve smyslu společné zprávy příslušných
výborů Sněmovny lidu a Sněmovny národů,
doporučit ke schválení.
Nakonec jedna formální připomínka:
žádám vás, abyste si opravili ve společné
zprávě jméno ověřovatele rozpočtového
výboru Sněmovny národů. Má
být uveden Bánský Zoltán. Děkuji
vám.
Predseda SN Mihálik: Ďakujem spravodajcovi
poslancovi Ing. Součkovi. K obom predneseným správam,
ako i k písomným podkladom k tomuto bodu otváram
diskusiu.
Do diskusie sa ako prvý prihlásil posl. Ing. Emil
Píš, po ňom poslanec Ing. Gacík. Dávam
slovo poslancovi Ing. Píšovi.
Poslanec lng. Píš: Vážená
Snemovňa národov, vážené súdružky
a súdruhovia poslanci, kvantifikácia nových
zásad zdanenia podnikov, ktorá má platiť
od 1. 1. 1970, ukazuje, že rentabilita potravinárskych
podnikov nakoniec sa bude pohybovať okolo 4 - 6 %, ale takáto
rentabilita je i v mnohých potravinárskych podnikoch
v českých krajinách. Tento základ
tvorby zisku pri plnom plnení odvodových povinností
by dával len minimálne možnosti dotovania fondu
výstavby v jednotlivých odboroch potravinárskeho
priemyslu.
Uplatnením minimálne možných selektívnych
opatrení, tj. zníženie sadzby odvodu zo zisku
zo 65 % až o 50 %, nedostatočne vytvára možnosti
dotovať fond výstavby.
Podľa návrhu zákona § 21 bod b/ je možné
poskytovať zľavu z dane zo zisku podnikom s rentabilitou
nižšou ako 7 % s tým, že v záverečnej
časti paragrafu sa pripúšťa možnosť
riešenia prípadných tvrdostí zákona
v jednotlivých prípadoch cestou selektívnej
dotačnej politiky.
V mojich pripomienkach už v Rozpočtovom výbore
Snemovne národov k návrhu zákona som uplatňoval
stanovisko, že striktne stanovené percento rentability
ako kritérium pre prípadné poskytovanie daňových
úľav podnikom sa môže dostať do rozporu
s konkrétnymi zámermi vlády v štrukturálnom
rozvoji národného hospodárstva, ktorý
bude ťažko možno preklenúť selektívnou
dotačnou politikou.
Každému je známe, že potravinársky
priemysel patril v minulých rokoch k tým odvetviam
národného hospodárstva, na ktoré sa
zabúdalo, čoho dôsledkom je nielen jeho nedostatočná
kapacitná vybavenosť, ale i vysoká fyzická
opotrebovanosť jeho základných fondov. Dosiahnuť
zámery vlády. t. j. konsolidovať vnútorný
trh a zvlášť vnútorný trh potravín
pri súčasnom znižovaní nárokov
na zahraničný dovoz, predpokladá urýchlene
sa vyrovnať s nepriaznivým stavom v potravinárskom
priemysle. To bol tiež dôvod, prečo vláda
v uplynulom roku svojím uznesením č. 266
zo dňa 1. 8. 1968 prijala okrem iného i rad opatrení
na podporu rozvoja potravinárskeho priemyslu.
Tieto zámery vlády sú prijatými opatreniami,
najmä spomenutým ustanovením zákona
o podnikových daniach, vážne ohrozené.
Je to tak hlavne preto, že pri vysokom stupni opotrebovanosti
základných fondov je ich značná časť
už vyňatá z odpisovania /celoštátne
činí táto čiastka základných
fondov asi 8 mld Kčs/, čo má za následok,
že sa dosahuje vyššia rentabilita pri ich používaní,
oproti tomu však sa nevytvárajú zdroje na ich
reprodukciu cestou odpisov. Takisto psobí i okolnosť,
že reprodukčné ceny obnovovaných základných
prostriedkov vzrástli v porovnaní s doterajším
ocenením o 30 - 50 %. Výsledok je, že rad podnikov
síce dosahuje priaznivého ukazovateľa rentability,
v rámci odpisov však súčasne nevytvára
dostatok zdrojov ani na jednoduchú reprodukciu.
Prosil by som s. ministra Ing. Rohlíčka, aby túto
otázku veľmi starostlivo preskúmal, pretože
akékoľvek zjednodušovanie by mohlo viesť
k nedozerným následkom pre celý proces
konsolidácie nášho národného
hospodárstva.
Rád by som v tejto súvislosti uviedol, že
v žiadnom prípade by sme sa nemali uspokojovať
myšlienkou, že situáciu, ktorá by sa v dsledku
uplatnenia zákona v jeho doterajšom znení
v podnikoch a odboroch potravinárskeho priemyslu vytvorila,
bude možné riešiť cestou selektívnej
dotačnej politiky. Predbežné prepočty,
ktoré sú k dispozícii, ukazujú,
že uplatnení všetkých opatrení
/vrátane odstránenia preferovaného úveru
pre potravinársky priemysel/ znamenajú celoštátne
nevyrovnanú dchodovú situáciu potravinárskeho
priemyslu v rozsahu asi 1,3 mld Kčs. Predbežné
rokovania na národných úrovniach ukazujú,
že v rámci úľav, ktoré umožňuje
doterajšie znenie zákona, bude možné riešiť
maximálne 400 - 500 mil. Kčs. To znamená,
že zostávajúcu časť v rozsahu cca
500 mil. Kčs by bolo možné riešiť
len cestou dotačnej selektívnej politiky. Pre túto
oblasť štátneho financovania sa však počíta
so sumou maximálne 2 mld Kč. Nemôžeme
si z toho vytvárať žiadnu ilúziu,
že takmer 50 % tejto sumy bude možné použiť
pre potravinársky priemysel.
Dospievam preto k názoru, že ak zákon
neumožní poskytovanie takých daňových
úľav, aby nevznikali nadmerné požiadavky
na štátnu dotačnú politiku, dostane
sa potravinársky priemysel, a tým i celý
konsolidačný proces v národnom hospodárstve
do veľmi zlej situácie. Aby sme tejto situácii
včas čelili, navrhujem upresniť znenie §
21 ods. b/ takto:
"b/ povoľovať na neobmedzenú dobu v jednotlivých
prípadoch zľavy z dane zo zisku, a to do výšky
50 % sadzby dane; pri rozhodovaní o poskytnutí zľavy
vychádzať zásadne z toho, že o zľavu
mže žiadať podnik s rentabilitou nižšou
ako 7 %, pričom výška zľavy sa určuje
hlavne potrebou investičného rozvoja podniku. Výška
rentability podniku sa pre tento účel vypočítava
ako pomer bilancovaného zisku /§ 3/ neupraveného
o pripočítateľné a odpočítateľné
položky k celkovým nákladom.
V tých prípadoch, keď by rešpektovanie
týchto zásad ohrozilo realizáciu zámerov
hospodárskej politiky štátu, a to i pri využití
§ 20 odst. e/, splnomocňujú sa vlády
národných republík poskytovať zľavu
i vtedy, keď podniky, prípadne odbory dosahujú
vyššiu rentabilitu ako 7 %."
Nazdávam sa, že toto doplnenie návrhu zákona
nenarušuje jeho podstatu ani neumožňuje jeho
zneužitie. Vytvára však predpoklady, aby vlády
mohli z moci zákona rozhodovať v tých prípadoch,
keď ide o realizáciu prijatej hospodárskej
politiky, a aby neboli nútené po určitej
dobe konštatovať, že plnenie ich funkcie je prijatým
zákonom znemožnené.