528 mil. na kulturní a sociální opatření
/pouze půl mld proto, že těžiště
financování těchto opatření
je v národních rozpočtech/;
11 mld 925 mil., tedy více než čtvrtina, na
obranu a bezpečnost, které jsou téměř
celé financovány z rozpočtu federace;
851 mil. na správu federace.
Federace doplňuje účelově národní
rozpočty republik
celkem | 12 mld Kčs, |
z toho | 1 mld 113 mil. ČSR |
a | 10 mld 995 mil. SSR |
Tyto údaje o objemu a struktuře rozpočtu
jsou závažné proto, že navrhované
řešení rozhodovalo o funkci, významu
a váze federálního rozpočtu, a tedy
i významu federální vlády v této
tak důležité oblasti. Řešením
této otázky se současně rozhodovalo
i o problému otevřenosti státního
rozpočtu obou republik vůči federálnímu
rozpočtu. Z předloženého návrhu
je vidět, že zvítězil v jednání
federální vlády s vládami obou republik
zájem na řešení společných
otázek, objem rozpočtu byl stanoven tak, že
přes státní rozpočet federace se budou
financovat nejenom oblasti spadající podle ústavního
zákona do její přímé kompetence,
tedy především armáda a bezpečnost,
ministerstvo zahraničních věcí a ostatní
federální správa, ale i akce celostátního
významu a odstraňování rozdílu
ve společenské spotřebě mezi oběma
republikami.
Zásada otevřenosti rozpočtů obou republik
otevírá prostor pro koncepci federace jako vyšší
jednoty, která se z republik nejen skládá,
ale která násobí jejich síly tím,
že organizuje integrační procesy, vytváří
perspektivně podmínky pro to, aby federální
vláda mohla rozpočtem v budoucnosti ještě
více usměrňovat celkový vývoj
národního hospodářství v ČSSR.
Dovolte mi vyslovit při této příležitosti
snad až nadměrně tvrdě názor,
že ti, kdo by chtěli vidět, ať už
jen jako existující, nebo snad dokonce jako žádoucí
hlavní stránku československé federace
v dezintegraci hospodářství, zastávají
odborně zaostalé a politicky vysloveně škodlivé
názory.
Pouhých šest měsíců a devět
dní zkušeností k dnešnímu dni s
platností ústavního zákona o čs.
federaci nás přesvědčuje o tom, že
federální uspořádání
není v žádném směru krokem k
oddělení našich národů, ale naopak
základnou ke spojení jejich sil. A nemá přitom
jít o statické spojení po vzoru legendárních
prutů Svatoplukových, ale pokoušíme
se najít a musíme najít moderní, dynamický
přístup, při kterém je hlavní
politický obsah federace, využití národní
iniciativy obou našich národů ke společnému
úsilí o řešení ekonomických
problémů naší republiky.
Soudruzi poslanci, nechci rozebírat jednotlivá čísla
federálního rozpočtu - udělal to už
dosti obsáhle soudruh státní tajemník
a máte také předložen podrobný
přehled - ale přesto je, myslím, nezbytné
si připomenout strukturu příjmů i
způsob jejich rozdělení podle teritorií
a zejména interpretaci tohoto rozdělení.
Uvedu tedy několik čísel.
Počítá se v příjmech z daní
z české oblasti celkem se 17,7 mld Kčs, z
daní ze slovenské oblasti celkem s 6,1 mld Kčs
a s ostatními příjmy federace se 17 mld Kčs.
Z toho dotace, kterou jsem již uvedl, českému
národnímu rozpočtu 1,11 mld, slovenskému
rozpočtu bez 5 miliónů Kčs 11 mld
Kčs. Vlastní vydání federace tedy
činí 28,8 mld Kčs.
Zdánlivě značně vyšší
výnos federálních daní z ČSR
je ovšem dán nejen rozdíly v úrovni
zaměstnanosti a vyššími průměrnými
výdělky u daně ze mzdy, ale i rozdílnou
úrovní finalizace, která snižuje objem
daně z obratu a zkresluje tak v neprospěch Slovenska
hospodářské výsledky slovenských
podniků.
Nevidím žádnou závadu, bude-li tato
čísla znát široká veřejnost,
je ale také nutné vidět zkreslující
vlivy současné cenové, finanční
a daňové soustavy. Je to vážný
argument pro dokončení reforem na tomto úseku,
protože bez přesných výpočtů
a pravdivého vyjádření ekonomických
čísel není možné dobré
hospodaření, ani vyjasněné a trvalé
vztahy mezi národními a federálními
orgány.
To pokud jde o příjmy.
Ve vydáních je opět nutné vidět
jejich ekonomický obsah.
Z dotací federace necelých 12 mld. slovenskému
rozpočtu činí
1 mld. 164 mil. financování vybraných akcí,
tedy realizace federálních cílů
3 mld. 890 mil. na vyrovnání ekonomických
rozdílů mezi oběma republikami
5 mld. 065 mil. na vyrovnání úrovně
společenské spotřeby
874 mil. na redistribuci mezi VHJ.
Tyto finanční příspěvky slovenskému
rozpočtu mají perspektivní cíl, samy
sebe zmenšit odstraněním rozdílů,
zvýšením efektivnosti a využitím
zdrojů.
Položka 5 mld 65 mil. dotací a subvencí na
vyrovnání úrovně společenské
spotřeby ve Slovenské socialistické republice
zajišťuje alespoň v zásadě stejná
práva občanů federace na celém jejím
území. Nelze na ně ale hledět jen
jako na vydání; jsou to položky, které
mají uvést do pohybu zdroj z hlediska budoucnosti
naší země nejdůležitější:
pracovní sílu a vůli lidí, jejich
iniciativu opírající se o pocit sociální
bezpečnosti, rovných nároků na vzdělání,
kulturu a zdravotní péči. Racionální
použití těchto peněz v rozpočtu
Slovenské socialistické republiky se může
stát tou nejúčinnější
investicí, protože výzva nastupující
vědeckotechnické revoluce je především
výzvou k mobilizaci lidského faktoru, tvořivých
sil člověka, k využití lidského
intelektu jako nejpůvodnější, nejstálejší
a v současné době nejúčinnější
výrobní síly.
Soudružky a soudruzi poslanci,
všechny tyto úvahy a celý průběh
přípravy i projednávání rozděleného
rozpočtu na letošní rok odhalují zajisté
mnoho problémů. Jedním z nich, snad nejdůležitějším,
je další posílení příjmů
federace na principu využívání dynamiky
vytvářených zdrojů k zajištění
prostředků pro růst ekonomické aktivity
federální vlády.
Naproti tomu je možné konstatovat, že obavy z
neřešitelnosti finančních problémů
federálního uspořádání
se ukázaly liché, že naše obtíže
nemají zdroj v tomto uspořádání,
ale spíše v ne dost důrazném tlaku na
efektivnost hospodaření, na uvolňování
pramenů ekonomického růstu a na zahrazování
kanálů, jimiž zdroje prostředků
unikají svému účelnému použití.
Pokud tedy jde o finanční zajištění
čs. federace, mohu jako zpravodaj s dobrým svědomím
odpovědět na zpředu položenou otázku,
jak naše finanční orgány složily
zkoušku z praktického fungování federace,
kladně.
Jménem rozpočtového i ústavně
právního výboru doporučuji plénu
Sněmovny národů, aby státní
rozpočet ČSSR na rok 1969 schválilo.
Predseda SN prof. dr. Hanes: Ďakujem spravodajcovi
súdruhovi Ing. Tomanovi za prednesenú správu.
Teraz by sme mali otvoriť rozpravu. Bolo by však treba
urobiť prestávku. Myslím, že je o čom
diskutovať, a preto by bolo správne, aby sme mali
prehľad o tom, koľko poslancov sa prihlásilo
do rozpravy.
Kto sa hlási do rozpravy? /Nikto sa nehlási./
Odporúčam preto, aby sme si teraz prestávku
neurobili.
Prv než pristúpime k hlasovaniu, pýtam sa ešte
štátneho tajomníka súdruha Gajdošíka,
či chce urobiť ešte krátku poznámku.
Štátny tajomník vlády ČSSR v
Ministerstve financií Gajdošík: Nie,
ďakujem, úplne sa stotožňujem so spravodajcom.
Predseda SN prof. dr. Hanes: Ďakujem. Počuli
ste závery a návrhy spravodajcu. Odporúčam,
aby o návrhu uznesenia, ktoré je uvedené
v písomnej správe Rozpočtového výboru
Snemovne národov - tlač 8/6 SN - hlasovala Snemovňa
národov podobným spôsobom ako o návrhu
na schválenie štátneho záverečného
účtu, t.j.
1/ aby rozhodla o schválení návrhu zákona
v znení, ktoré predložila vláda ČSSR
a ktoré navrhuje schváliť spravodajca,
2/ aby hlasovala o bode 1 písomnej správy ako o
samostatnom uznesení Snemovne národov, a konečne
3/ aby rozhodla o tej časti uznesenia, ktorá sa
navrhuje schváliť ako uznesenie Federálneho
zhromaždenia ČSSR.
O týchto návrhoch budeme postupne hlasovať.
Prosím pracovníkov Kancelárie FS, aby znova
zistili počet poslancov prítomných v sále.
Upozorňujem, že aj pri tomto hlasovaní platí
podľa čl.42 ústavného zákona
č. 143/1968 zákaz majorizácie. Budú
preto o návrhu hlasovať napred poslanci zvolení
v ČSR.
Prosím skrutátorov, aby sa pripravili na sčítanie
hlasov.
Zisťujem, že v tejto chvíli je prítomné
59 poslancov zvolených v ČSR a 49 poslancov zvolených
v SSR.
Pristúpime k hlasovaniu.
Kto z poslancov zvolených v ČSR súhlasí
s návrhom na schválenie zákona o štátnom
rozpočte čs. federácie na rok 1969 v znení
vládneho návrhu a podľa správy spoločného
spravodajcu Rozpočtového a Ústavnoprávneho
výboru, nech zdvihne ruku. /Deje sa./
Za návrh hlasovalo 59 poslancov zvolených v ČSR,
teda všetci prítomní poslanci, to znamená
väčšina potrebná na schválenie
zákona.
Kto je proti? /Nikto./
Kto sa zdržal hlasovania? /Nikto./
Prosím, aby sa na hlasovanie pripravili poslanci zvolení
v SSR. Kto z týchto poslancov súhlasí s návrhom?
/Hlasuje sa./
Za návrh hlasovalo podľa sčítania hlasov
49 poslancov zvolených v SSR, t.j. nadpolovičná
väčšina. Konštatujem, že zákon
o štátnom rozpočte čs. federácie
na rok 1969 Snemovňa národov schválila podľa
správy rozpočtového výboru v znení
návrhu vlády ČSSR.
Rozpočtový výbor ďalej navrhuje, aby
Snemovňa národov prijala ako svoje vlastné
uznesenie, prijaté pri rokovaní o štátnom
rozpočte čs. federácie na rok 1969 tú
časť správy, ktorá je uvedená
v tlači 8/6 SN ako bod I. Text navrhovaného uznesenia,
o ktorom bude Snemovňa národov hlasovať naraz,
pred hlasovaním prečítam:
"Snemovňa národov po prerokovaní vládneho
návrhu zákona o štátnom rozpočte
čs. federácie na rok 1969 a s prihliadnutím
na stanovisko Ústrednej komisie ľudovej k tomuto návrhu
zisťuje, že
1/ vzhľadom na niektoré nedoriešené organizačné
zmeny tento rozpočet zatiaľ nevyjadruje skutočné
pomery v rozdelení potrieb a zdrojov v novom štátoprávnom
usporiadaní a nemôže sa preto použiť
na porovnávacie účely pri posudzovaní
rozpočtového projektu na rok 1970,
2/ spôsob stanovenia príjmov štátneho
rozpočtu federácie na rok 1969 je pre tento rok
špecifický, a preto tento rozpočet neprejudikuje
spôsob stanovenia príjmov pre budúce roky."
Kto súhlasí s týmto návrhom uznesenia
Snemovne národov, nech zdvihne ruku. Hlasujeme spoločne.
/Hlasuje sa./
Kto je proti? /Nikto./
Kto sa zdržal hlasovania? /Nikto./
Uznesenie Snemovne národov bolo schválené
jednomyseľne.
Konečne bude Snemovňa národov hlasovať
o treťom uznesení, ktoré sa navrhuje prijať
ako výsledok rokovania o štátnom rozpočte
čs. federácie na rok 1969 zhodne v obidvoch snemovniach,
takže by toto uznesenie bolo tlmočené vláde
ČSSR ako uznesenie Federálneho zhromaždenia.
Text tohto uznesenia je vám známy. Praje si niekto,
aby som tento návrh prečítal? /Nikto./ Nikto
si to nepraje, nebudem ho preto čítať.
O návrhu budeme hlasovať tak ako o návrhu predošlom.
Kto súhlasí s predneseným návrhom
uznesenia, nech zdvihne ruku. /Hlasuje sa./
Kto je proti? /Nikto./
Kto sa zdržal hlasovania? /Nikto./ Návrh uznesenia
prijala Snemovna národov jednomyseľne. Tým
sme vyčerpali 4. bod programu.
Ďalší bod programu je:
5. Vládny návrh, ktorým sa predkladá
Federálnemu zhromaždeniu ČSSR na súhlas
Zmluva medzi Československou socialistickou republikou
a Rakúskou republikou o úprave vodohospodárskych
otázok na hraničných vodách, podpísaná
vo Viedni dna 7.decemhra 1967 /tlač 236/.
Návrh odôvodní minister zahraničných
vecí Ing. Ján Marko. Prosím, aby sa ujal
slova.
Minister Ing. Marko:
Vážené súdružky a súdruhovia
poslanci, v mene vlády Československej socialistickej
republiky predkladá sa na schválenie Snemovni národov
Zmluva medzi Československou socialistickou republikou
a Rakúskou republikou o úprave vodohospodárskych
otázok na hraničných vodách, ktorá
bola podpísaná vo Viedni dna 7. decembra 1967.
Rozvoj a prehlbovanie vzájomných vzťahov medzi
Československou socialistickou republikou a susedným
Rakúskom je v záujme československej zahraničnej
politiky. Ide nám o to, aby vzťahy medzi ČSSR
a Rakúskou republikou sa vyvíjali na zásadách
mierového spolunažívania, rovnoprávnosti,
nezasahovania do vnútorných záležitostí,
obojstrannej úcty a vzájomného pochopenia.
V tomto smere venuje vláda ČSSR sústavnú
pozornosť rozvoju dobrých susedských stykov
a spolupráce.
Usilujeme o to, aby všetky otázky, vrátane
stále otvorených majetko-právnych rokovaní,
boli riešené v rámci celého kontextu
rozvoja vzájomných vzťahov s optimálnym
rešpektovaním záujmov obidvoch strán.
Sme toho názoru, že vzťahy medzi ČSSR
a Rakúskou republikou by sa mali rozvíjať tak,
aby sa stali dobrým príkladom spolupráce
medzi štátmi s rôznym spoločenským
zriadením v Európe. Domnievame sa, že pre to
existujú priaznivé predpoklady a široká
základňa v doterajších hospodárskych,
kultúrnych, školských a vedeckých stykoch.
Jedným z nich sa stáva aj zmluva, ktorú dnes
vláda predkladá na prerokovanie Snemovni národov.
Po schválení ústavnými orgánmi
obidvoch zmluvných strán sa stane dokumentom, upravujúcim
dôležité hospodárske otázky medzi
Československom a jeho južným rakúskym
susedom.
O tejto skutočnosti svedčia najmä dva dôvody:
V oblasti vodného hospodárstva na bohatých
československo-rakúskych hraničných
tokoch sa zmluvnou cestou vytvára vhodný vodohospodársky
režim. Tým vlastne končí dve desaťročia
trvajúce provizórium, keď boli otázky
vodného hospodárstva na hraničných
vodách riešené len čiastočným
spôsobom na základe technických dohôd
medzi vodohospodárskymi orgánmi obidvoch krajín
s obmedzeným významom ad hoc.
Zmluva upravuje aj spôsob likvidácie vzájomných
finančných pohladávok, ktoré vznikli
z prác vykonaných v uplynulých tridsiatich
rokoch pri regulačných úpravách dolného
toku rieky Moravy, t.j. pri vykonávaní tzv. Generálneho
projektu na regulácii rieky Moravy. Tento projekt bol s
rakúskou stranou dohodnutý už pred druhou svetovou
vojnou v r. 1935.