Závěrem se chci trochu omluvit, že jsem opustil
toto zasedání. Byl jsem spolu s dr. Grospičem
vyzván, abych se zúčastnil jednání
ústavně právního výboru Sněmovny
lidu, protože tato sněmovna vzhledem k řadě
připomínek k jednacímu řádu
přerušila své jednání. Sněmovna
lidu návrh tohoto zákona schválila s vypuštěním
paragrafu, který vám dr. Grospič sdělí.
V tomto smyslu jsme také v ústavně Právním
výboru a potom i ve Sněmovně lidu jednali.
Z pověření skupiny poslanců, která
návrh zákona o jednacím řádu
FS předložila, doporučuji schválit návrh
zákona se změnami, které jsou obsaženy
ve společné písemné zprávě
a s dodatkem, který ještě předloží
zpravodaj dr. Grospič, vyplývajícím
z dopoledního jednání Sněmovny lidu.
Predseda SN prof. dr. Hanes: Ďakujem podpredsedovi
SN s. Koubovi. Spoločným spravodajcom výborov
mandátového a imunitného, ústavnoprávneho,
zahraničného, branného a bezpečnostného,
rozpočtového, pre hospodársku politiku, kultúrneho
a pre sociálnu politiku je posl. dr. Grospič.
Zpravodaj posl. dr. Grospič, CSc.: Iniciativní
návrh zákona o jednacím řádu
Federálního shromáždění,
který byl navržen poslanci obou našich sněmoven,
stanoví celý soubor základních organizačních
a procedurálních pravidel, která přímo
navazují na ustanovení ústavního zákona
o československé federaci a konkretizují
je. Je to nezbytný předpoklad pro efektivní
fungování socialistického parlamentu, tím
spíše, že jde o složitější
systém dvoukomorového zastupitelského sboru,
který má důsledně zajišťovat
rovnoprávnost našich národů a jako dělná
složka socialistické politické a státní
soustavy kvalitně plnit své poslání
zákonodárce, orgánu ústavně
politické kontroly. a zastupitelské iniciativy.
Tento cíl sledovala důkladná příprava
navrhovaného zákona a jeho zevrubné projednání
ve všech výborech naší sněmovny
a opětovné jeho projednání v ústavně
právním výboru.
Při tomto projednání byla též
vzata na zřetel stanoviska, která zaujala k návrhu
zákona vláda ČSSR, nakolik zákon upravuje
vztahy Federálního shromáždění
a jeho orgánů k federální vládě
a rovněž stanoviska a připomínky České
národní rady a Slovenské národní
rady. Jednací řád v nezbytné míře
upravuje též vztahy Federálního shromáždění
k těmto zastupitelským sborům České
a Slovenské socialistické republiky. Příznivě
tu působila i okolnost, že Slovenská národní
rada i Česká národní rada již
přijaly své procedurální zákony
- jednací řády - a tak mohlo být při
přípravě jednacího řádu
Federálního shromáždění
využito i jejich poznatků. Tím též
prakticky byla navázána spolupráce s národními
radami při přípravě zákonodárných
návrhů.
Stanoviska a připomínky federální
vlády i národních rad projednal ústavně
právní výbor za účasti delegací
ostatních výborů sněmovny. Výsledkem
tohoto jednání jsou změny, obsažené
v písemné společné zprávě
všech výborů Sněmovny národů,
kterou jste obdrželi. Tato společná zpráva
je též výsledkem společného jednání
s ústavně právním výborem Sněmovny
lidu a zástupců ostatních výborů
této sněmovny. V tomto společném jednání
jsme věcně posoudili některá rozdílná
stanoviska a dospěli jsme k jejich shodnému řešení,
jak je to ve společné zprávě vyjádřeno.
Tím jsme vytvořili též podmínky
pro shodné usnesení obou sněmoven o předkládaném
návrhu zákona a tím i pro jeho platné
přijetí.
Protože písemná společná zpráva
je vám všem k dispozici, omezím se ve své
zprávě jen na zdůvodnění významnějších
změn projednávaného návrhu zákona
o jednacím řádu Federálního
shromáždění.
Pokud jde ve společné zprávě o navržené
nové znění §§ 3 a 4, vychází
toto znění z dosavadní naší parlamentní
praxe ustavujících schůzí. Vyžaduje
tudíž, aby poslanci nejprve potvrdili přijetí
svého mandátu, který jim byl voliči
svěřen, složením ústavního
slibu do rukou předsedajícího a poté
zvolí volební komisi pro zjišťování
výsledků hlasování a zvolí
mandátový a imunitní výbor. To předpokládá,
že nato by měla být schůze přerušena,
aby mohl mandátový a imunitní výbor
prozkoumat volební spisy a připravit zprávu
pro plenární schůzi. Tento postup také
stanoví, že ústavní orgány volí
sněmovna v zásadě až po ověření
platnosti volby poslanců.
V § 8 se doporučuje doplnit lhůtu, do kdy má
předseda svolat schůzi sněmovny v tom případě,
požádá-li o svolání schůze
alespoň třetina poslanců sněmovny.
Doporučuje se stanovit přímo v zákoně
lhůtu nejpozději třicetidenní.
§ 12 odst. 4 návrhu zákona se doplňuje
o záruku minimální řečnické
lhůty, pokud by se sněmovna rozhodla řečnickou
lhůtu limitovat.
V § 20 odst. 1 návrhu zákona je upraveno, v
jakém pořadí se má hlasovat o předložených
návrzích. Z původní formulace písm.
a/ vyplývá, že by sněmovna musela hlasovat
odděleně o jednotlivých částech
návrhu vždy, navrhl-li by to některý
poslanec. Tato formulace by přiznávala poslanci
neúměrné právo, což nebyl ani
záměr navrhovatelů. Proto výbory navrhují
upravit § 20 písm. a/ jako odst. 2 a přeformulovat
jej tak, že každý poslanec má právo
navrhnout, aby se o jednotlivých částech
návrhu v plénu hlasovalo odděleně.
O takovém návrhu by rozhodla sněmovna hlasováním,
jak to vyplývá z § 19 odst. 1 návrhu
zákona.
Další významnější změna
týká se § 21 odst. 4 a § 23 odst. 1 navrhovaného
zákona. Původní návrh pokud jde o
vyslovení nedůvěry vládě ČSSR
nebo jejímu jednotlivému členu stanovil způsob
hlasování podle jmen jen pro Sněmovnu národů.
Z toho vyplývá, že ve Sněmovně
lidu by bylo možno hlasovat o návrhu na vyslovení
nedůvěry jiným způsobem, třeba
i tajným hlasováním. Výbory proto
navrhují upravit toto ustanovení tak, že se
o návrhu na vyslovení nedůvěry vládě
Československé socialistické republiky nebo
jejímu jednotlivému členu hlasuje v obou
sněmovnách stejným způsobem podle
jmen.
Hlasování podle jmen by se mělo provádět
podle návrhu ústavně právního
a dalších výborů hlasovacími
lístky, na nichž jsou uvedena jména poslanců.
Podrobnosti si upraví každá sněmovna
svým usnesením.
Navržené změny se dále týkají
upřesnění a doplnění ustanovení
o interpelacích a otázkách v § 31 a
§ 33 návrhu zákona. V novém znění
§ 33 se výslovně vyjadřuje, že
je interpelovaný povinen odpovědět na interpelaci
nejpozději do 30 dnů předsednictvu sněmovny
i interpelujícímu - pokud ovšem nejde o interpelaci
naléhavou. Naléhavé interpelace by měl
interpelovaný zodpovědět na téže
schůzi. V případě, že nemůže
odpovědět, musí se na této schůzi
k interpelaci vyjádřit a může si k podrobnější
odpovědi vyžádat lhůtu, kterou určí
sněmovna. Tato změna se navrhuje v zájmu
kvality odpovědí na naléhavé interpelace,
které budou složitějšího rázu.
Podstatná změna, kterou výbory navrhují,
se týká některých ustanovení
o projednávání návrhů zákonů.
Navržené změny obsažené v písemné
společné zprávě všech výborů
vycházejí ze zásady, že se i nadále
bude jednání o návrzích zákonů
skládat z projednávání zásad
zákona a z projednávání osnovy zákona
/tj. paragrafovaného znění zákona/.
Tento způsob projednávání zákonů
v posledním volebním období přinesl
pozitivní zkušenosti a výsledky a není
tedy důvodu jej v zásadě měnit. V
návrhu zákona však jsou obsažena některá
ustanovení, která by mohla znamenat značné
zformalizování instituce projednávaných
zásad a mohla by negativně ovlivňovat i cely
legislativní proces. Na tyto skutečnosti upozornila
též federální vláda i Česká
národní rada. Proto se navrhuje zjednodušit
příslušná ustanovení předloženého
návrhu zákona. To se tyká zejména
§ 38 odst. 4, jehož původní formulace
naznačovala značně složitý postup
při vyslovení souhlasu s tím, že navrhovatel
nemusí předložit zásady připravovaného
zákona. Rovněž sjednocovací řízení
o stanoviscích výborů upravené v §
41 odst. 3 a § 42 návrhu zákona by mohlo nežádoucím
způsobem omezovat zákonodárnou iniciativu
orgánů uvedených v ústavním
zákonu o československé federaci. Navrhuje
se proto zjednodušit i ustanovení §§ 40
- 41.
Důležitější změna se týká
též disciplinárního řízení
vůči poslancům. Návrh zákona
vychází v § 81 a 88 ze zásady, že
disciplinární řízení provádí
mandátový a imunitní výbor, který
bude současně v disciplinárních věcech
i rozhodovat. Po obsáhlé diskusi ve výborech
sněmovny se navrhuje, aby šetření v
disciplinárním řízení prováděl
mandátový a imunitní výbor, který
předloží své návrhy předsednictvu
sněmovny. To znamená, že nebude sám
rozhodovat. Oprávnění rozhodovat v disciplinárních
věcech poslanců by mělo příslušet
předsednictvu sněmovny a poslanec má v konečné
instanci právo podat proti rozhodnutí předsednictva
odvolání plénu sněmovny.
Ve společné zprávě v bodě 56
se rovněž navrhuje upravit dosavadní §
86 odst. 2 tak, že "disciplinární řízení
se zahájí na návrh předsednictva sněmovny
nebo na návrh uraženého". Tato navržená
formulace je však nevhodná, protože přiznává
předsednictvu sněmovny právo navrhnout zahájení
disciplinárního řízení, ačkoliv
podle nové formulace tohoto ustanovení má
předsednictvo sněmovny současně v
disciplinárních věcech rozhodovat.
Ústavně právní výbor mi proto
ve své poslední schůzi uložil, abych
na tuto skutečnost upozornil. Výbor současně
doporučuje, aby byl dosavadní § 86 odst. 2
upraven takto: "Disciplinární řízení
se zahájí na návrh uraženého
nebo z iniciativy mandátového a imunitního
výboru." S tímto návrhem našeho
ústavně právního výboru se
též ztotožnil ústavně právní
výbor Sněmovny lidu a v tomto znění
jej přijal.
Další doplněk se navrhuje v § 83, a to
tak, že by se k tomuto paragrafu připojil nový
odstavec 2, který obsahuje direktivu pro rozesílání
písemných podkladů pro jednání
sněmoven a jejích orgánů i pro jednání
předsednictva Federálního shromáždění
s minimální lhůtou sedm dní předem,
což má zřejmý význam pro kvalitnější
přípravu jednání.
Konečně se navrhuje upravit i § 84, a to tak,
že by se vypustil odst.1, poněvadž možnost
sdružovat se v poslanecké kluby vyplývá
ze stranické příslušnosti poslanců,
je otázkou, která se týká Národní
fronty a není třeba ji upravovat v zákoně.
Soudružky a soudruzi poslanci! Návrh zákona
o jednacím řádu Federálního
shromáždění patří nesporně
k důležitým osnovám, jak to odůvodnil
jménem navrhovatelů místopředseda
Sněmovny národů soudruh Kouba. Projednáním
a přijetím návrhu zákona o jednacím
řádu Federálního shromáždění
splníme jednu z položek významného politického
úkolu zdůrazněného listopadovým
usnesením z loňského roku a nedávným
květnovým usnesením ÚV KSČ,
úkolu spojeného s přestavbou našeho
státoprávního uspořádání
na federativních základech. Proto doporučuji
jménem všech výborů Sněmovny
národů předložený návrh
zákona o jednacím řádu Federálního
shromáždění ke schválení
se změnami, které jsou obsaženy v písemné
zprávě.
Jménem ústavně právního výboru
dále navrhuji upravit § 86 odst. 2 takto:
"Disciplinární řízení
se zahájí na návrh uraženého
nebo z iniciativy mandátového a imunitního
výboru."
Při projednávání návrhu zákona
o jednacím řádu FS ve Sněmovně
lidu, na její dnešní schůzi, bylo navrženo
vypustit z dosavadního § 84 návrhu jednacího
řádu FS také odstavec druhý. Tento
pozměňovací návrh SL přijala
a vzhledem k této změně se § 84 z návrhu
vypouští. Další paragrafy návrhu
zákona by byly příslušně přečíslovány.
S ohledem na to, že všechny výbory SN už
navrhly, podle společné písemné zprávy,
vypustit odstavec první tohoto paragrafu, bylo by ponechání
druhého odstavce téhož ustanovení neústrojné.
Proto v dohodě s navrhovateli, místopředsedou
SN s. Koubou a předsedou ústavně právního
výboru s. Hatalou, doporučuji SN přijmout
analogii změny návrhů zákona o jednacím
řádu FS v souladu s usnesením SL.
Navrhuji proto vypustit celý dosavadní § 84
návrhu jednacího řádu FS a přiměřeně
tomu přečíslovat další paragrafy
návrhu tohoto zákona.
Závěrem, ve smyslu závěrečného
odstavce písemné společné zprávy
výborů, která je vám k dispozici,
navrhuji, aby SN přijala usnesení k § 38, odst.
4 zákona o jednacím řádu FS:
"Sněmovna ukládá svému předsednictvu,
aby před vyslovením souhlasu podle § 38 odst.
4 zákona o jednacím řádu Federálního
shromáždění ČSSR, že vláda
ČSSR nepředloží zásady připravovaného
zákona, si vyžádalo stanovisko příslušných
výborů Sněmovny."
Tento návrh je v souladu se zásadou ústavního
zákona o čs. federaci zakotvenou v jeho článku
46, podle něhož přísluší
každé sněmovně upravovat si vnitřní
poměry vlastním usnesením.
A v tomto smyslu doporučuji jeho přijetí.
Predseda SN prof. dr. Hanes: Ďakujem spravodajcovi
dr. Grospičovi.
Otváram rozpravu k predloženému návrhu
zákona, ktorý má veľký význam
pre ďalšiu prácu našej snemovne, jej orgánov
i poslancov, ako aj pre celé FZ. Do rozpravy sa prihlásil
posl. Zdeněk Jičínský. Prosím,
aby sa ujal slova.
Posl. doc. dr. Jičínský, DrSc.: Vážená
sněmovno! Myslím, že skutečnost, že
přijímáme zákon o jednacím
řádu v červnu, není v tomto případě
svědectvím nečinnosti orgánů
FS, ale svědčí o složitosti úkolů,
které při utváření tohoto zákona
byly.
Bylo třeba stanovit pravidla projednání dvoukomorového
parlamentu, při čemž pro tato pravidla není
precedent, ze kterého bychom mohli vyjít, kdy bylo
třeba řadu otázek, stanovených ústavním
zákonem, domyslet a dopracovat. Zároveň ovšem
i při schválení tohoto zákona zde
nesporně budou vznikat praktické problémy
v práci sněmoven, v jejich vzájemných
vztazích. Myslím, že bude třeba na to
předem myslet, abychom včas nacházeli vhodné
metody i jejich řešení.
Nechci teď, vzhledem k tomu, že zpravodaj odůvodnil
změnu stanoviska, které naše výbory
zaujaly - mám na mysli § 84 návrhu - trvat
na tom, abychom snad na tomto původním stanovisku
setrvávali a vyvolávat dohodovací řízení
mezi oběma sněmovnami. Povaha věci to nevyžaduje.
Myslím, že by neodpovídalo povaze vztahů
obou sněmoven, aby SN měnila svá usnesení
jen proto, že je změnila SL. To neodpovídá
zásadám rovnoprávnosti obou sněmoven.
Je zároveň problém, myslím, že
z praxe parlamentu dobře známý, že je
obtížné měnit návrh zákona,
pokud jde o jednotlivé formulace, v plénu. Není
pochyb o tom, že není pak dost času na promýšlení
všech souvislostí a důsledků, které
změna jednotlivých formulací může
znamenat. Prosím, aby to nebylo chápáno jako
omezování demokratického práva, kteréhokoli
poslance přijít s jakýmkoli stanoviskem,
i v plénu. O to nejde. Jde o praktické problémy,
které zde jsou, jestliže se projednávají
návrhy zákonů. Jde o to, že se budeme
muset snažit, zejména jde-li o jednání
o zákonodárných osnovách, aby těžiště
věcných jednání bylo ve výborech
a tam aby se řešily i rozpory, které jsou mezi
oběma sněmovnami, resp. mezi stanovisky poslanců
obou sněmoven, protože z hlediska ústavních
principů by neodpovídalo, aby sněmovna národů,
jen proto, že o tomto návrhu shodou okolností
jedná jako druhá, měnila své usnesení
proto, že SL modifikovala dohodnutý návrh.
Tento problém je prakticky zejména proto, že
zatím legislativní plán byl splněn
minimálně. Musíme počítat,
že ve druhé polovině letošního
roku se bude řešit řada závažných
a zároveň věcně nesporně složitých
zákonných předloh.
Jestliže by se nepodařilo při projednávání
těchto návrhů zákonů vyřešit
tyto různé rozporné problémy při
jednání výborů - nejde mi o omezování
práva poslance, který, jestliže se svým
návrhem ve výboru neuspěje, má právo
v plénu vystoupit, jde i o praktické problémy
práce, a o to, co je s tím spjato - pak by se mohlo
stát, že jednání o řadě
zákonů se bude nesporně prodlužovat
a že by fakticky mohlo docházet k obstrukci. Mám
na mysli faktický stav věci, nejde mi o právní
stránku, která je jasná a zákon každému
poslanci toto právo dává.
Myslím tedy, že tyto vztahy bude třeba z tohoto
hlediska opravdu na základě právnických
zkušeností utvářet tak, aby těžiště
těch diskusí bylo ve výborech, aby všechny
základní problémy, které mezi oběma
sněmovnami nebo mezi různými výbory
vzniknou, se podařilo vyřešit ještě
před tím, než přijde návrh přímo
do pléna sněmovny. Jak říkám,
potom mohou vzniknout problémy, které by byly těžko
řešitelné a které by mohly fakticky
narušit ústavní princip rovnoprávnosti
obou komor. A jestliže jsme už tedy tento princip přijali,
pak je naší povinností tento princip v praxi
respektovat.