Žiadam volebnú komisiu, aby podľa volebného
poriadku zaistila vydanie hlasovacích lístkov a
otváram vlastný volebný akt.
/Prebieha voľba./
Predseda SN prof. dr. Hanes: Opytujem sa prítomných
poslancov, či všetkým boli vydané hlasovacie
lístky? /Áno./
Praje si ešte niekto voliť? /Nikto sa nehlási./
Konštatujem, že nikto.
Vyhlasujem voľbu za skončenú.
Prosím, aby volebná komisia spočítala
hlasy a vyhotovila zápisnicu o výsledku voľby.
Po túto dobu prerušujem našu plenárnu
schôdzu a vyhlasujem zároveň prestávku
na obed na dobu jednej hodiny. Rokovanie opäť otvoríme
o 13.15 hod.
/Schôdza prerušená o 12.09 hod. na jednu hodinu./
/Schôdza opäť otvorená o 13.19 hodine./
Predseda SN prof. dr. Hanes: Budeme pokračovať
v prerušenej schôdzi SN. Prosím predsedu volebnej
komisie, aby prečítal zápisnicu o výsledku
voľby.
Předseda volební komise posl. ing. Ptáček:
Zápis o volbě člena předsednictva
FS ze dne 5. června 1969.
Komise poslanců SN ve složení: ing. Bielik,
posl. Hašplová, posl. Kučera, posl. Pastorková,
ing. Píš a ing. Milan Ptáček, kterou
ustavila Sněmovna národů k volbě člena
předsednictva FS, oznamuje, že bylo poslancům
vydáno 119 hlasovacích lístků. Hlasování
se zúčastnilo 118 poslanců.
Po skončení hlasování komise zjistila,
že bylo odevzdáno celkem 118 platných hlasů.
Z toho bylo odevzdáno pro kandidáta 118 hlasů,
proti nebyl nikdo. Hlasování se zdržel jeden
poslanec. Neplatných hlasovacích lístků
nebylo.
Pro navrženého kandidáta bylo odevzdáno
více než 50% hlasů z počtu přítomných
poslanců SN.
Volební komise konstatuje, že navržená
kandidátka Emilie Sedláková byla zvolena
členkou předsednictva FS.
V Praze dne 5. června 1969.
Podepsáni členové komise. /Potlesk./
Predseda SN prof. dr. Hanes: Ďakujem. Konštatujem,
že Snemovňa národov zvolila za člena
Predsedníctva Federálneho zhromaždenia posl.
Emíliu Sedlákovú. K zvoleniu jej úprimne
blahoželám.
Pristúpime k pôvodnému piatemu bodu programu,
to je
Návrh odôvodní podpredseda Snemovne národov
s. Jindřich Kouba. Prosím, aby sa ujal slova.
Mpř. SN Kouba: Soudružky a soudruzi poslanci!
Federální shromáždění
ČSSR se ustavilo, jak je vám známo, 30. ledna
1969 jako nejvyšší orgán státní
moci a zákonodárný sbor čs. federace.
Zahájilo svou činnost v období, kdy naše
národy prožívaly složité a pohnuté
chvíle své historie. Konkrétní úkoly,
které před ně tato doba postavila, jsou úkoly
velké a náročné.
Nejvyšší celostátní zastupitelský
sbor ve své nové podobě, která je
výrazem rovnoprávnosti našich obou národů,
stává se od počátku ručitelem
a uskutečňovatelem zásad, na kterých
spočívá nové státoprávní
uspořádání. Provedení ústavního
zákona o čs. federaci vyzvedla listopadová
rezoluce ústředního výboru naší
strany i všechny programové dokumenty vrcholných
ústředních orgánů jako jeden
z prvořadých a významných úkolů
současné doby.
Co v praxi tento úkol rozvíjení socialistické
demokracie v současných podmínkách
znamená, vyjadřují jak plány hlavních
úkolů federální vlády, tak
pracovní plány orgánů Federálního
shromáždění, které jediné
se může usnést na zákonech, jejichž
přijetí federativní uspořádání
našeho státu předpokládá a vyžaduje.
Jde zejména o legislativní propracování
otázek vztahů mezi federací a republikami
o další významné zákonné
úpravy v oblasti politickosprávní, jako je
např. zákon o soudech a prokuratuře, zákon
o kontrolním orgánu Federálního shromáždění
a řada dalších. Jde dále o rozdělení
státního rozpočtu na rok 1969, o stanovení
způsobu zabezpečování příjmů
státního rozpočtu, o úpravu vztahů
mezi rozpočtem federace a státními rozpočty
republik v duchu zásad zakotvených v ústavním
zákoně o čs. federaci. Jde o vymezení
zásad hospodářské politiky federace
na dalších úsecích a o jejich právní,
organizační a institucionální vyjádření
v příslušných zákonných
předpisech.
Další velkou skupinu představuje soubor připravovaných
zákonů v oblasti ekonomiky, směrujících
ke konsolidaci národního hospodářství
a k zesílení vlivu práva a právních
nástrojů na tento konsolidační proces.
S uskutečněním principů čs.
federace a s naléhavými úkoly v ekonomice
souvisí komplexní rozpracování nového
pojetí soustavy národohospodářského
plánování, vymezení funkce a obsahu
federálních plánů a plánů
republik, zásad jejich struktury a tvorby. Všechny
tyto problémy projdou orgány Federálního
shromáždění, orgány obou sněmoven,
které jim budou dávat konečnou zákonodárnou
formu.
V době, kdy se věcné řešení
uvedených složitých otázek připravuje
a zkoumá v různých variantách, Federální
shromáždění usiluje o vytvoření
předpokladů pro zvládnutí těchto
vážných úkolů.
Návrh zákona o jednacím řádu
je jedním z těchto předpokladů. Pro
zvládnutí velké a náročné
zákonodárné práce, nezbytné
k provedení ústavního zákona o čs.
federaci, jsou dobrá, jasná a přesná
pravidla jednání nezbytným a významným
předpokladem.
Jednací řád Federálního shromáždění
má upravit zákonnou formou zásady jednání
a organizaci Federálního shromáždění,
vzájemné styky obou sněmoven, pravidla pro
realizaci ústavních vztahů Federálního
shromáždění a vlády ČSSR
i pravidla pro styky Federálního shromáždění
s Českou a Slovenskou národní radou.
Jde tedy o souhrn ustanovení, jak postupovat, jak jednat,
jaká pravidla dodržovat při uskutečňování
mandátu poslance Federálního shromáždění
a při řešení otázek patřících
do jeho působnosti. Stanovit tato pravidla co nejlépe,
to je zájem nejen poslanců samotných. Zájem
na dobrém jednacím řádu je daleko
obecnější a daleko významnější.
Dobré podmínky pro činnost Federálního
shromáždění jako celku, obou jeho sněmoven
i jednotlivých poslanců, k nimž nesporně
patří dobrý jednací řád,
mají přispět k úspěšnému
věcnému plnění úkolů
Federálního shromáždění
v současném složitém období.
Jednací řád a jeho uplatňování
v praxi má významný podíl na vytváření
takové atmosféry, v níž každý
poslanec se může plně a tvořivě
zúčastňovat všech parlamentních
prací, může vyjadřovat své názory
a odůvodňovat svá stanoviska, předkládat
své návrhy. Jednací řád může
významně ovlivnit základní metody
práce zastupitelského sboru a tím současně
i věcnou stránku, kvalitu a výsledky jednání
i rozhodování. Pouze otevřená konfrontace
názorů, odpovídající demokratické
podstatě zastupitelského principu, může
vyústit v nejsprávnější objektivní
závěry, odpovídající zájmům
socialistické společnosti, zájmům
obou našich národů a vůli lidu.
Návrh zákona o jednacím řádu
Federálního shromáždění,
který oběma sněmovnám předložila
skupina poslanců - představitelů Národní
fronty, vychází z čl. 46 ústavního
zákona o čs. federaci.
Jde o jednotný jednací řád, jak to
citovaný článek ústavního zákona
předpokládá. Společné základní
zásady jednacího řádu, právně
závazné pro obě sněmovny jsou nezbytné
zejména proto, že podle ústavního zákona
o čs. federaci může Federální
shromáždění vytvářet platně
svá rozhodnutí, usnášet se na zákonech
atd. jen součinností obou sněmoven.
Návrh, který dnes sněmovny projednávají,
plně respektuje samostatnou existenci a rovnoprávnost
obou sněmoven a současně vychází
z principu jednotného jednacího řádu
Federálního shromáždění
jako celku. Předpokládá, že po schválení
zákona o jednacím řádu upraví
každá sněmovna své vnitřní
poměry a pravidla jednání vlastním
usnesením. Tato základní zásada je
obsažena v prvním paragrafu předloženého
návrhu zákona. V souladu s ním upravuje zákonná
osnova jednotně jen ty zásady jednání,
kde je jednotná úprava účelná
a vhodná, ponechává však možnost
oběma sněmovnám rozhodovat samostatně
o řadě vnitřních organizačních
a procedurálních otázek. Tak např.
zůstává v pravomoci každé sněmovny
stanovit, které výbory si sněmovna vytvoří.
Skupina navrhovatelů se současně snažila
využít zkušeností z dosavadní práce
nejvyššího zastupitelského sboru, přihlížela
k novým jednacím řádům obou
národních zastupitelských sborů -
ČNR a SNR - a usilovala o to, aby jednání
Federálního shromáždění
bylo upraveno racionálně a aby umožňovalo
v nejširším rozsahu uvádět v život
ústavní zákon o československé
federaci. Byla přitom vedena snahou vytvořit všechny
předpoklady pro uplatnění principů
sjednocování názorů, pro praktickou
součinnost orgánů obou sněmoven a
pro plné uplatnění integrační
funkce Federálního shromáždění
jako nejvyššího orgánu státní
moci ČSSR.
Jednotlivé části návrhů zákona
o jednacím řádu jsou podrobněji vysvětleny
v důvodové zprávě, kterou máte
k dispozici. Chtěl bych však zdůraznit některé
zásady, které jsou zvlášť důležité
a kterým také věnovaly pozornost výbory
při podrobném projednávání
osnovy.
Návrh zákona vychází ze zásady,
že schůze sněmoven budou tak jako dosud veřejné,
pouze výjimečně může být
schůze sněmovny neveřejná, a to jen
za podmínek stanovených přímo v zákoně
- z důvodů ochrany státního tajemství
nebo důležitého zájmu státu.
Veřejný způsob činnosti sněmoven
vyplývá přímo z povahy zastupitelského
sboru. Umožňuje kontrolu jednání a rozhodování
zastupitelského sboru a jednotlivých poslanců
nejširší veřejnosti. Je to jedna z forem,
jak se realizuje odpovědnost nejvyššího
zastupitelského sboru a poslanců vůči
voličům, kteří mají právo
znát, co jejich volení zástupci navrhují
k základním otázkám rozvoje našeho
socialistického státu, jaká rozhodnutí
přijímají, jak odůvodňují
nové zákony, mezinárodní smlouvy atd.
V návrhu jednacího řádu je zařazeno
i další ustanovení o tom, že zpravidla
jsou veřejné i schůze výborů
sněmoven.
Pravidla jednání sněmoven jsou upravena jednotně
v takové míře, která je potřebná
pro pracovní součinnost orgánů sněmoven
a která přitom neoslabuje samostatnost sněmoven.
Návrh obsahuje i specifické odchylky, platné
pouze pro jednání Sněmovny národů,
která v rámci Federálního shromáždění
představuje princip parity českého a slovenského
národa. Tak např. návrh zákona stanoví,
že ve Sněmovně národů je možné
zahájit jednání jen tehdy, je-li přítomna
nadpoloviční většina poslanců
zvolených v ČNR a nadpoloviční většina
poslanců zvolených v SSR. Specifická ustanovení
pro Sněmovnu národů jsou i v dalších
částech návrhů zákona, jde
např. o paritní složení předsednictva
a zpravidla i výborů této sněmovny.
Návrh zákona respektuje demokratická práva
poslanců a vytváří podmínky,
aby mohla být všestranně uplatňována.
Zaručuje právo každého poslance předkládat
návrhy zákonů i jiné návrhy
na řešení základních otázek
federace, aktivně se zúčastňovat jednání
orgánů Federálního shromáždění,
vyslovovat se a obhajovat stanoviska k projednávaným
otázkám, uplatňovat interpelační
právo a klást otázky vládě
a členům vlády ČSSR ve věcech
jejich působnosti. Nepřiznává však,
ani nemůže přiznat poslancům Federálního
shromáždění právo interpelovat
a klást otázky národním vládám
a jejich členům, jak to poslanci v některých
výborech požadovali. Kolem těchto otázek
proběhlo ve výborech mnoho diskusí. Uvedené
požadavky poslanců, důležité z
hlediska jejich praktické politické činnosti,
nemůže však vyřešit zákon
o jednacím řádu FS. Rozsah interpelačního
práva poslanců Federálního shromáždění
upravil ústavní zákon o československé
federaci, a to tak, že odpovídá ústavní
odpovědnosti federální vlády vůči
Federálnímu shromáždění.
Tomuto sboru však neodpovídají vlády
ČSR a SSR.
K těmto a dalším otázkám, které
v průběhu přípravy zákona o
jednacím řádu byly podrobně diskutovány
ve všech výborech Sněmovny národů,
podá podrobnější zprávu společný
zpravodaj výboru s. Grospič. Objasní také
stanoviska, která poslanci uplatňovali a odůvodní
závěrečný návrh, jak je formulován
ve společné zprávě výboru jako
výsledek zevrubného a důkladného jednání.
Velmi důležitá jsou dále ustanovení
o spolupráci sněmoven v § 25-30 předložené
osnovy zákona. Jsou tu podrobně upraveny formy spolupráce
sněmoven a jejich orgánů, jakož i dohodovací
řízení podle ústavního zákona
o čs. federaci. Tato ustanovení jsou zatím
rozpracována jen rámcově vzhledem k nedostatku
praktických zkušeností. Mají vytvořit
předpoklady pro sjednocování názorů
a pro praktickou součinnost orgánů obou sněmoven.
Důležitou úlohu v úsilí o sjednocování
stanovisek sněmoven bude muset sehrát předsednictvo
Federálního shromáždění,
které je jediným společným orgánem
obou sněmoven.
Poměrně podrobněji jsou rozpracována
pravidla týkající se přípravy
a projednávání návrhů zákonů.
Návrh zákona o jednacím řádu
navazuje na dobré zkušenosti z posledních let.
Zakotvuje zásadu, že zákonodárné
práce v orgánech Federálního shromáždění
mají probíhat ve dvou fázích, nejdříve
jako projednávání zásad nových
zákonných úprav, potom teprve jako jednání
o podrobných osnovách zákonů. Návrh
však současně pamatuje na to, aby princip projednávání
zásad zákonů ve výborech sněmoven
nebyl principem formálním, samoúčelným,
aby nepůsobil ve směru nežádoucího
zformalizování zákonodárného
procesu a nebyl v rozporu s právem zákonodárné
iniciativy, které je zakotveno v ústavě.
Ustanovení navrhovaného zákona o jednacím
řádu FS mají současně působit
na zkvalitňování tvorby zákonů.
Zvyšují požadavky na úroveň politickoekonomických
rozborů, na řádné a všestranné
zdůvodnění každé nové
zákonné úpravy a rozbor jejího dosahu.
V návrhu jednacího řádu je rovněž
zakotvena základní organizační struktura
a působnost orgánů Federálního
shromáždění a obou sněmoven.
U předsednictva Federálního shromáždění
se působnost tohoto orgánu vymezuje v souladu s
ústavním zákonem o čs. federaci a
především pro období, kdy Federální
shromáždění nezasedá a kdy předsednictvo
FS přebírá v rozsahu stanoveném ústavním
zákonem působnost Federálního shromáždění
jako celku. Návrh jednacího řádu vymezuje
současně stálé základní
úkoly předsednictva FS, tj. i pro období,
kdy je svoláno zasedání. Dává
předsednictvu FS oprávnění koordinovat
plány práce obou sněmoven; to však neznamená,
že by jednací řád konstruoval nadřazenost
předsednictva FS nad oběma sněmovnami. Vychází
však ze zásady, že předsednictvo FS bude
napomáhat při sjednocování názorů
a stanovisek obou sněmoven, a to neformálně
a politicky, aniž by narušovalo jejich samostatnost:
v případech stanovených ústavním
zákonem bude pak předsednictvo FS působit
v dohodovacím řízení.
Osnova zákona o jednacím řádu ponechává
- jak již bylo řečeno - sněmovnám
k vlastní volné úvaze, aby si zřizovaly
výbory jako pracovní a iniciativní orgány
podle svých potřeb. Výbory působí
jako iniciativní a kontrolní orgány, v nichž
spočívá těžiště práce
sněmoven. Navrhovaná zákonná úprava
připouští, že v jednotlivých sněmovnách
mohou být zřízeny různé výbory,
že tedy jejich počet a skladba nemusí být
v obou sněmovnách totožné. V návrhu
jednotného jednacího řádu je však
výslovně a na stejných principech zakotven
výbor mandátový a imunitní, jehož
působnost je částečně upravena
přímo ústavním zákonem o čs.
federaci.
Osnova zákona o jednacím řádu FS byla
podrobně projednána ve všech výborech
SN. Stanoviska výborů jsou obsažena ve společné
zprávě, která byla vám všem rozdána.
Způsob projednávání, o kterém
podal zprávu společný zpravodaj výborů,
svědčil o tom, že poslanci přistupovali
k tvorbě tohoto vlastního zákona s velkou
odpovědností. Návrhy obsažené
ve společné zprávě vesměs zlepšují
původní text a jsou dokladem toho, že na tomto
návrhu zákona se skutečně podílel
široký kolektiv poslanců naší sněmovny.