Sme presvedčení, že Zmluva, ktorá je
výsledkom niekoľkoročného obťažného
rokovania, spĺňa v zásade hlavné požiadavky,
ktoré Československo kladie na účinné
opatrenia proti ďalšiemu šíreniu jadrových
zbraní, tak prostredníctvom ich vlastnej výroby
ďalšími štátmi, ako aj možnosťou
ich získania od štátov, ktoré ich už
v súčasnej dobe vlastnia.
Preto vláda odporúča ratifikáciu Zmluvy
s vedomím, že tento krok zo strany ČSSR bude
nielen našim praktickým prínosom k uvedeniu
tejto významnej medzinárodnej zmluvy do života,
ale i ďalším výrazom túžob
a trvalého úsilia vlády a nášho
ľudu o to, aby Československá socialistická
republika hrala aktívnu úlohu v medzinárodných
vzťahoch.
Predseda Snemovne národov prof. dr. Hanes: Ďakujem
ministrovi zahraničnych vecí Ing. Markovi. Spravodajcom
vládneho návrhu je člen Zahraničného
výboru Snemovne národov posl. dr. Zbyněk
Vokrouhlický. Udeľujem mu slovo.
Zpravodaj posl. dr. Vokrouhlický: Vážená
Sněmovno národů, soudruzi poslanci a poslankyně!
Z pověření zahraničního výboru
Sněmovny národů, který se sešel
na své schůzi dne 19. a 20. března 1969 a
3. června 1969, vám předkládám
k posouzení Smlouvu o nešíření
jaderných zbraní podepsanou v Moskvě, Washingtonu
a Londýně dne 1. 7. 1968, kterou prakticky ve stejnou
dobu podepsala i vláda ČSSR. Vzhledem k tomu, že
jde o smlouvu politickou, je nutné, aby Federální
shromáždění podle článku
36 odst. 3 ústavního zákona č. 143/68
Sb. s ní vyslovilo souhlas ještě před
její ratifikací presidentem republiky.
Dovolte mi. abych nyní před eventuální
rozpravou o této Smlouvě a před schvalovacím
řízením o ní vás seznámil
s některými jejími aspekty s diskusí
o ní v zahraničním výboru Sněmovny
národů a zároveň odůvodnil
návrh vlády, zaslaný Federálnímu
shromáždění dne 14. března 1969,
v němž je obsažena žádost vlády
o vyslovení souhlasu s výše uvedenou Smlouvou.
Vážení soudruzi poslanci a poslankyně!
Smlouva o nešíření jaderných
zbraní, jejíž plný text máte
v rukou, je výsledkem téměř sedmiletého
a přitom velmi úporného jednání
na půdě OSN a Výboru 18 zemí pro odzbrojení,
jednání, které se nejednou ocitlo ve slepé
uličce, takže jeho výsledek byl ohrožen.
Jestliže se přesto dosáhlo kladného
výsledku a Smlouva nakonec byla podepsána, pak je
to zásluhou nejen diplomatů, kteří
se především - a to bych chtěl podtrhnout
- zásluhou desítek miliónů prostých
lidí celého světa a jejich mírumilovných
demokratických organizací, jež rezolutně
požadovaly skoncování se závody ve zbrojení,
především však jaderném. Nesmírný
a blahodárný tlak světového veřejného
mínění tak přispěl k vítězství
nové koncepce odzbrojovacího procesu, koncepce,
jejímž produktem byla již známá
moskevská dohoda o zákazu jaderných pokusů
v atmosféře a jejímž dalším
produktem je i Smlouva, o které právě jednáme.
Tato koncepce je založena na pochopení, že v
dnešním světě plném nedůvěry
a nevyřešených sporných problémů,
v dnešním systému mezinárodních
vztahů, je nerealistické dosáhnout okamžitě
a jednorázovým aktem dohody o úplném
a všeobecném odzbrojení, včetně
odzbrojení nukleárního, a o úplném
zničení existujících zásob
všech druhů zbraní. Je to koncepce, která
se pochopitelně tohoto vznešeného a lidstvem
vytouženého cíle nevzdává. Má
však za to, že k tomuto cíli je nutno dojít
postupně, cestou dílčích dohod o dílčích
problémech úplného a všeobecného
odzbrojení. Nechci tvrdit, že tato koncepce je již
všeobecně ve světě přijímána,
nebo dokonce přijata.
Nicméně lidstvo poučeno neblahými
zkušenostmi z období mezi dvěma světovými
válkami právě v oblasti snah o odzbrojení,
lépe řečeno prachu těchto snah, který
vedl ke katastrofálním důsledkům,
se ve své drtivé většině rozhodlo
rozetnout tento bludný kruh, v němž se v tehdejších
letech odzbrojovací jednání utápěla,
překrývajíce se teoretickým zdůvodňováním:
"Není důvěra, a proto se zbrojí
- zbrojí se, protože není důvěra!"
Aby se tyto smutné skutečnosti neopakovaly, byla
nastoupena cesta, která může postupně
posilovat vzájemnou důvěru mezi státy.
Je to právě cesta dílčích odzbrojovacích
opatření nebo opatření, která
mohou k dílčímu odzbrojení vést.
Jedním z takovýchto opatření je bezesporu
i Smlouva, o níž dnes jednáme. Je při
tom spravedlivé ocenit velké zásluhy zahraniční
politiky socialistických zemí, zejména SSSR,
o probojování této cesty. Aniž se SSSR
jakkoliv vzdával cílového řešení,
tedy vlastního všeobecného odzbrojení,
v zájmu jeho dosažení prosazoval metodu dosažení
dílčích a menších úspěchů,
které by umožnily dosáhnout úspěchy
větší a pronikavější. Na
druhé straně nelze pouštět ze zřetele,
že imperialistické kruhy, zejména pak USA mnohokrát
prokázaly nejen nezájem o urychlené dosažení
jakýchkoliv odzbrojovacích opatření,
ale přímo o jejich sabotáž. Chtěl
bych přitom zdůraznit, aniž chci zabíhat
do detailů a historie jednání o Smlouvě,
o níž jednáme, že vzhledem k tomuto dvojímu
přístupu vůbec nebylo snadné nalézt
takové formulace Smlouvy o nešíření
jaderných zbraní, které by byly přijatelné
pro většinu států světa.
Vzhledem k tomu, že jde o záležitost, která
se citlivě dotýká řady životních
zájmů všech států, a to navíc
států s rozdílným sociálním
systémem, a proto i s často velmi protichůdnými
názory na různé mezinárodní
otázky, bylo třeba pečlivě vážit
a formulovat jednotlivé články Smlouvy. Proto
teprve v polovině března 1968 Ženevský
výbor 18 zemí pro odzbrojení byl s to předložit
návrh této Smlouvy a rezoluce o ní Valnému
shromáždění OSN, kde na půdě
jeho politického výboru byly široce posuzovány.
Je zapotřebí informovat SN, že v průběhu
této diskuse mnoho nejaderných zemí učinilo
řadu připomínek a doplňků k
úvodnímu textu. Jejich přijetí tak
umožnilo, aby návrh rezoluce o této Smlouvě
byl nakonec předložen z iniciativy 48 členských
zemí OSN - mezi nimi i ČSSR - a ne jak tomu bylo
na počátku jejího projednávání,
kdy byla 1. května 1968 navržena jen 20 státy.
Za povšimnutí stojí i to, že mezi oněmi
48 navrhovateli pocházejícími ze všech
kontinentů bylo i 6 států - členů
NATO: Belgie, Velká Británie, Dánsko, Itálie,
Holandsko a Norsko. Při hlasování ve Valném
shromáždění dne 12. června 1968
pro návrh rezoluce o Smlouvě hlasovalo již
95 členských zemí OSN, 21 zemí se
zdrželo hlasování a pouze 4 státy hlasovaly
proti /Albánie, Kuba, Tanzánie a Zambie/. Francie,
která se zdržela hlasování, však
ústy svého delegáta prohlásila, že
bude provádět v této oblasti politiku v souladu
s textem smlouvy.
Pravda, rezoluce Valného shromáždění
nemají právní závaznost. Však
skutečnost, že již 90 států tuto
Smlouvu podepsalo a řada z nich ji již i ratifikovala,
ukazuje na to, že tentokrát Valné shromáždění
přijalo dokument vyhovující velké
většině států světa, které
proto také z doporučujícího dokumentu
jeho podpisem a ratifikací učinily pro sebe dokument
závazný.
Soudružky a soudruzi poslanci, dovolte mi nyní v naprosté
stručnosti vyjádřit jak všeobecný
význam této Smlouvy, tak i její význam
pro ČSSR.
Podle Smlouvy o nešíření jaderných
zbraní berou na sebe státy vlastnící
jaderné zbraně závazek nepředávat
tyto zbraně ani kontrolu nad nimi jinému státu,
který tyto zbraně nevlastní, stejně
tak jako závazek povzbuzovat nejaderné státy
k výrobě či získávání
těchto zbraní nebo ke kontrole nad nimi. Na druhé
straně nejaderné státy - signatáři
Smlouvy - se zavazují nepřijímat od kohokoliv
převod těchto zbraní ani kontrolu nad nimi,
nevyrábět jaderné zbraně, nezískávat
je, ani nevyhledávat, ani nepřijímat jakoukoliv
pomoc k jejich výrobě.
Vedle těchto ustanovení, jejichž smyslem je
zabránit rozšiřování těchto
ničivých zbraní a tak přispět
k odstraňování nebezpečí nukleární
války, která by měla nedozírné
ničivé následky pro celé lidstvo,
pro veškerou civilizaci, zejména v takových
hustě obydlených oblastech, jako je Evropa, Smlouva
obsahuje i články, které na druhé
straně usnadňují rozvoj výzkumu, výroby
a využití jaderné energie pro mírové
účely a pro vytvoření příznivých
podmínek pro mezinárodní spolupráci
v této oblasti. Článek 4 uvedené Smlouvy
přímo zavazuje státy, které mají
k tomu předpoklady, aby spolupracovaly s nejadernými
státy v oblasti mírového využití
jaderné energie. Tak lze tuto smlouvu stručně
charakterizovat jako Smlouvu nejen proti rozšiřování
nukleárních zbraní, ale současně
i jako Smlouvu pro rozšiřování prospěchu
vyplývajícího pro lidstvo z mírového
využívání nukleární energie.
Z našeho, československého hlediska, je Smlouva
významná nejen proto, že k ní přistoupila
celá řada evropských zemí, což
vzhledem k současné evropské situaci je velmi
důležité. Jde zejména o to, aby přístup
k jaderným zbraním nezískaly jakýmkoliv
způsobem agresivní militaristické a revanšistické
kruhy v NSR. Právě v této souvislosti bych
chtěl SN upozornit i na fakt, že zatím co NDR
již k této Smlouvě přistoupila, vládnoucí
kruhy NSR úmyslně oddalují okamžik její
ratifikace. Je to bezesporu další důkaz, že
vláda NSR je daleka toho, aby nastoupila takový
kurs své politiky, který by přispíval
k odstraňování napětí v Evropě
a ke zlepšování politického klimatu
na tomto kontinentu. Svědčí to o tom, že
militaristické kruhy NSR se nevzdaly svých plánů
získat jaderné zbraně. To je i pro nás
připomínkou, abychom nezapomínali na boj
proti tomuto nebezpečí.
Při projednávání vládního
návrhu, kterým se předkládá
FS ČSSR k souhlasu Smlouva o nešíření
jaderných zbraní, vyslechly zahraniční
výbory SL a SN na společné schůzi
výklad ministra zahraničních věcí
ČSSR s. ing. Jána Marko k této otázce,
který mimo jiné poukázal na to, že ČSSR
byla nejen mezi prvními státy, které Smlouvu
podepsaly, protože je v souladu se zájmy čs.
lidu, ale že ČSSR od samého počátku
jednání o této Smlouvě se ho aktivně
zúčastňovala, a to jak na půdě
OSN, tak i ve Výboru 18 států pro odzbrojení.
Po diskusi, v níž řada poslanců poukázala
na některé problémy této Smlouvy,
zejména v oblasti kontroly jejích ustanovení
a v oblasti záruk pro nejaderné státy, rozhodl
se zahraniční výbor SN doporučit SN
vyslovit s touto Smlouvou souhlas. Tento svůj jednoznačný
souhlas potvrdil zahraniční výbor SN i po
projednání této zpravodajské zprávy
dne 3.6.1969.
Dovolte ni přesto v závěru mé zprávy
stručně upozornit SN na některé problémy
této Smlouvy tak, jak se o nich diskutovalo v zahraničním
výboru obou sněmoven. Jde v prvé řadě
o záruky nejaderným státům proti možným
nukleárním útokům. Smlouva sama o
sobě totiž žádné takové
záruky neposkytuje. To samozřejmě oslabuje
její význam. Chtěl bych však informovat
SN, že i touto otázkou se OSN, resp. Rada bezpečnosti
zabývala. Ta dne 19. června 1968 přijala
rezoluci o těchto zárukách a tak napomohla
k tomu, že ke Smlouvě se připojila řada
států, které váhaly ji přijmout.
Druhá otázka diskutovaná ve společné
schůzi obou zahraničních výborů
souvisí s tím, že Smlouva neřeší
problém umísťování nukleárních
zbraní na území nejaderných států
státy, které nukleární zbraně
vlastní. I ten aspekt oslabuje částečně
význam této Smlouvy, jak na to někteří
poslanci správně poukazovali. Třetí
problém, resp. nedostatek této Smlouvy spočívá
v tom, že se vlastně nedotýká vlastního
jaderného odzbrojení a že řeší
jen otázku dalšího nešíření
jaderných zbraní, jak na to poslanci poukázali.
Konečně i v tom, že stranou této Smlouvy
zůstává ještě řada států,
které navíc mají již reálnou
možnost nukleární zbraně vyrábět,
což oslabuje její účinnost.
Tuto diskusi a v ní přednesené připomínky
ve výboru nelze chápat jako nějaké
výhrady k Smlouvě, o níž jednáme.
Je třeba chápat je jako přání
poslanců, aby již tato Smlouva šla dál
než jde její dnešní text. Ve výboru
jsme však nepustili ze zřetele fakt, že dnešní
text Smlouvy je reálným krokem vyplývajícím
z daného poměru sil ve světě, že
umožňuje učinit kroky další.
Domnívám se proto, že toto vše otevírá
široké pole pro aktivní působení
naší zahraniční politiky, a to přinejmenším
v těchto oblastech:
- za prvé při vyvíjení iniciativy,
aby k této Smlouvě přistoupily i státy,
které ji dosud nepodepsaly;
- za druhé při vyvíjení iniciativy
pro urychlenou ratifikaci této Smlouvy všemi jejími
signatáři;
- za třetí při vyvíjení iniciativy,
aby jako další krok v tomto započatém
úsilí následoval zákaz umisťovat
nukleární zbraně na území nejaderných
států;
- za čtvrté při vyvíjení úsilí,
aby došlo k řešení té nejnaléhavější
otázky, tj. k vlastnímu nukleárnímu
odzbrojení, a to v plném souladu se Smlouvou o nešíření
jaderných zbraní při využití
jejího článku VI., v němž se
smluvní strany přímo zavazují vést
jednání "o účinných opatřeních
k brzkému zastavení závodů v jaderném
zbrojení a k jadernému odzbrojení."
V tomto směru by měla čs. zahraniční
politika aktivně působit a pokračovat tak
v úsilí, které vyvíjela i při
sjednávání Smlouvy o nešíření
jaderných zbraní.
Vážená sněmovno národů,
vzhledem k tomu, že smlouva o nešíření
jaderných zbraní, nehledě na to, že
je pouze dílčím a navíc nikoliv odzbrojovacím
opatřením, může přispět
k vytvoření příznivého ovzduší
pro řešení dalších naléhavých
kroků k nukleárnímu odzbrojení, takových
kroků, jako je např. všeobecný zákaz
zkoušek zbraní hromadného ničení,
úplný zákaz těchto zbraní a
zničení jejich zásob. Doporučuji z
pověření zahraničního výboru
SN schválit následující usnesení:
"Sněmovna národů FS ČSSR souhlasí
se Smlouvou o nešíření jaderných
zbraní, podepsanou v Moskvě, Washingtonu a Londýně
dne 1. července 1968.
Jsem přesvědčen, že schválením
tohoto usnesení, a poté ratifikací uvedené
Smlouvy presidentem republiky Československo svým
podílem přispěje k tolik potřebnému
snížení mezinárodního napětí.
Je to tím nutnější, že je dosud
jen málo států, signatářů
této Smlouvy, které ji ratifikovaly. Rychlou ratifikací
této Smlouvy může ČSSR dát nejen
příklad dalším státům
světa, ale současně si vytvořit dobré
podmínky pro další aktivní působení
své zahraniční politiky v tomto směru.
Predseda Snemovne národov prof. dr. Hanes: Ďakujem
s. dr. Vokrouhlickému za prednesenie správy a otváram
diskusiu. Kto si praje slovo? /Nikto sa nehlásil./ Pretože
sa nikto nehlási, mám dopyt na s. ministra zahraničných
vecí s. Marka, či si praje urobiť záverečné
slovo. /Minister s. Ing. Marko: Vzdávam sa slova./ Ďakujem.
Počuli ste záverečné slovo a návrh
súdruha spravodajcu, o ktorom dávam hlasovať.
Kto súhlasí s tým, aby v zmysle predloženého
návrhu Snemovňa národov vyslovila súhlas
so Zmluvou o nešírení jadrových zbraní
podpísanou v Moskve, Washingtone a Londýne dňa
1. júla 1968, nech zdvihne ruku. Kto je proti? /Nikto./
Kto sa zdržal hlasovania? /Nikto./ Konštatujem, že
SN vyslovila jednohlasne súhlas so Zmluvou o nešírení
jadrových zbraní.
Myslím, že by sme mohli urobiť štvrťhodinovú
prestávku. /Nebolo námietok/.
/Schôdza prerušená o 10,25 hod./
/Prerušená schôdza opäť otvorená
o 10,48 hod./
Predseda SN prof. dr. Hanes: Vážené
súdružky a súdruhovia poslanci, otváram
prerušenú schôdzu. Tretím bodom nášho
programu je
Prosím poriadateľov, aby upozornili poslancov v reštaurácii
a okolných miestnostiach, že k prijatiu tohto zákona
potrebujeme trojpätinovú väčšinu
a že je treba, aby poslanci zaujali svoje miesta v zasadacej
sieni.
Ide o iniciatívny návrh ústavnoprávnych
výborov oboch snemovní Federálneho zhromaždenia,
ktorý odôvodní predseda Ústavnoprávneho
výboru posl. prof. dr. Vojtech Hatala. Prosím s.
Hatalu, aby predniesol svoju správu.
Spravodajca prof. dr. Hatala: Vážené
súdružky poslankyne, vážení súdruhovia
poslanci, dovoľte mi, prosím, aby som úvodom
k prerokúvaniu spoločného návrhu ústavnoprávnych
výborov Snemovne národov a Snemovne ľudu na
vydanie ústavného zákona, ktorým sa
menia niektoré ustanovenia ústavy a ústavného
zákona č. 81/1968 Zb., povedal niekoľko slov
o dôvodoch, ktoré viedli k predloženiu tohto
návrhu.
Podnet k urýchlenému vypracovaniu návrhu
ústavného zákona vzišiel predovšetkým
zo slovenskej časti čs. federácie, kde ústavné
orgány Slovenskej socialistickej republiky, ako je známo,
pripravujú zrušenie krajských národných
výborov, a to s platnosťou od 1. júla t. r.
Federatívne usporiadanie Československej socialistickej
republiky prinieslo oproti doterajšiemu právnemu stavu
novú situáciu na úseku riadenia národných
výborov a pri zabezpečovaní úloh,
ktoré prislúchajú plniť národným
výborom jednotlivých stupňov. Ústavný
zákon o čs. federácii zveril totiž riadenie
a kontrolu činnosti národných výborov
vládam republík a zároveň splnomocnil
obidve národné rady, aby si podľa svojich podmienok
a podľa svojich potrieb ďalšieho rozvoja sami zákonom
upravili členenie republík.