I když tato propopulační opatření,
zejména též novela zákoníku práce,
kterou se prodloužila další neplacená
mateřská dovolená až do 2 let věku
dítěte, i zákon o mateřském
příspěvku, působí poměrně
krátkou dobu, přispěla ke zlepšení
populačního klimatu v ČSSR a příznivějšímu
vývoji porodnosti v posledních 2 letech. Výrazného
pokroku však dosaženo nebylo. Otázku zlepšení
populace nelze totiž samozřejmě zužovat
jen na tyto zákonné úpravy. Působí
zde celá řada dalších faktorů,
které vývoj populace u nás výrazně
ovlivňují, jako např. zaměstnanost
žen, bytová otázka, sociálně
ekonomická situace rodin s více dětmi, výchova
k uvědomělému rodičovství atd.
Bylo tedy bezpodmínečně nutno přistoupit
k prohloubení dosavadních opatření,
což se děje předkládaným vládním
návrhem zákona. Nová úprava mateřského
příspěvku podstatně rozšiřuje
okruh žen, kterým bude mateřský příspěvek
náležet, a prodlužuje dobu vyplácení.
Je však nutné zdůraznit, že tato okolnost
přináší nutnost zavedení další
nové podmínky zajišťující
kvalitu péče o děti, tj. aby děti
byly řádně vychovávány. Proto
nová úprava vyžaduje, aby žena řádně
pečovala o tělesné a duševní
zdraví a výchovu všech dětí a
aby se v době těhotenství podrobovala pravidelné
péči o těhotné ženy ve zdravotnických
zařízeních. Dále by nebylo v souladu
s účelem mateřského příspěvku,
kdyby byl poskytován i ženám, jejichž
způsob života je v rozporu se zásadami života
občana socialistické společnosti a které
tím ohrožují vývoj a výchovu
dítěte nebo dětí.
Prakticky se tedy dnes může zaměstnaná
žena, které se narodí druhé nebo další
dítě, rozhodnout o péči pro děti
v rodině místo výkonu zaměstnání,
přičemž jednak dostane mateřský
příspěvek až do dvou let věku
novorozeného dítěte a jednak organizace,
k níž je v pracovním poměru, je povinna
dát jí na celou tuto dobu další mateřskou
dovolenou při zajištění nároku
na její původní pracovní zařazení
po skončení této mateřské dovolené.
Klub poslanců Československé strany lidové,
který se vždy velmi živě, vážně
a odpovědně zabýval sociálními
problémy naší společnosti, vyslovuje
jednoznačně plnou podporu předkládanému
návrhu zákona o mateřském příspěvku
v přesvědčení, že mateřství
je nejčestnějším úkolem socialistické
ženy a je proto třeba dát mu vše, co současný
hospodářský a politický vývoj
našeho státu dovoluje, u vědomí, že
další opatření v oblasti sociální
politiky, s jejichž realizací se v dohledné
budoucnosti počítá, jsou vytýčena
ve směrnicích k pátému pětiletému
plánu.
Předseda SN Mihálik: Ďakujem poslankyni
Dutkovej. Pýtam sa, či sa ešte niekto hlási
do rozpravy. /Nikdo se nehlásil./ Uzavieram preto rozpravu
a pýtam sa súdruha ministra Štancľa, či
si želá predniesť záverečné
slovo. /Nepřeje si./
Pýtam sa spravodajcov poslanca Ungráda a poslankyne
Kubešovej, či si prajú záverečné
slovo. /Nepřejí./
Môžeme teda pristúpiť k hlasovaniu, pre
ktoré platí podľa ústavného zákona
o československej federácii zákaz majorizácie.
Prosím o hlasovanie poslancov Snemovne ľudu, ktorých
je prítomných 186.
Kto z týchto poslancov súhlasí s návrhom
zákona o materskom príspevku v znení spoločnej
správy výborov Snemovne ľudu, nech zdvihne
ruku. /Hlasuje se./
Je niekto proti? /Nikdo./
Zdržal sa niekto hlasovania? /Nikdo./
Konštatujem, že Snemovňa ľudu prijala zákon
jednomyseľne.
Teraz budú hlasovať poslanci Snemovne národov
zvolení v Českej socialistickej republike, ktorých
je prítomných 45.
Kto z týchto poslancov súhlasí s návrhom
zákona o materskom príspevku v znení spoločnej
správy výborov Snemovne národov, nech zdvihne
ruku. /Hlasuje se./
Je niekto proti? /Nikdo./
Zdržal sa niekto hlasovania? /Nikdo./
Konštatujem, že s návrhom zákona vyslovili
súhlas všetci prítomní poslanci Snemovne
národov zvolení v Českej socialistickej republike.
Teraz budú hlasovať poslanci Snemovne národov
zvolení v Slovenskej socialistickej republike, ktorých
je prítomných 42.
Kto z poslancov Snemovne národov zvolených v Slovenskej
socialistickej republike súhlasí s návrhom
zákona o materskom príspevku v znení spoločnej
správy výborov Snemovne národov, nech zdvihne
ruku. /Hlasuje se./ Ďakujem.
Je niekto proti? /Nikdo./
Zdržal sa niekto hlasovania? /Nikdo./
S návrhom vyslovili súhlas všetci prítomní
poslanci Snemovne národov zvolení v Slovenskej socialistickej
republike. Snemovňa národov teda jednomyseľne
schválila zákon o materskom príspevku.
Vzhľadom na to, že Snemovňa ľudu a Snemovňa
národov prijali zhodné uznesenie, konštatujem,
že Federálne zhromaždenie schválilo zákon
o materskom príspevku. /Potlesk./
Vážené súdružky, vážení
súdruhovia v súvislosti s predloženým
návrhom zákona o zvýšení dôchodkov
starodôchodcov a niektorých nízkych dôchodkov
v sociálnom zabezpečení a zákona o
materskom príspevku požiadala vláda
Československej socialistickej republiky o súhlas,
aby sa na úhradu výdavkov spojených v roku
1971 so zvýšením dôchodkov starodôchodcov
a niektorých nízkych dôchodkov v sociálnom
zabezpečení a na úhradu nákladov,
ktoré budú v tom istom roku vynaložené
na zlepšenie populačného vývoja, mohol
použiť prebytok štátneho rozpočtu
československej federácie na rok 1971, pokiaľ
tieto výdavky a náklady nebudú uhradené
zo schválených štátnych rozpočtov
republík na tento rok.
Príslušné výbory oboch snemovní
prerokovali túto žiadosť na svojich schôdzkach
v septembri tohto roku. Snemovniam predkladajú na prerokovanie
spoločnú správu Ústavnoprávneho
výboru, Výboru pre sociálnu politiku a Výboru
pre plán a rozpočet Snemovne ľudu /snemová
tlač 63/ a Ústavnoprávneho výboru,
Výboru pre sociálnu politiku a Výboru pre
plán a rozpočet Snemovne národov /snemová
tlač 60/.
Spravodajcovia k zákonu o materskom príspevku už
odporučili snemovniam vyhovieť žiadosti vlády.
Praje si k tomuto problému niekto z poslancov oboch snemovní
slovo? /Ne./
Pristúpime k hlasovaniu podľa článku
40 ústavného zákona o československej
federácii.
Najskôr budú hlasovať poslanci Snemovne národov.
Kto z poslancov Snemovne národov súhlasí
s predloženým návrhom uznesenia v znení
spoločnej správy, nech zdvihne ruku. /Hlasuje se./
Je niekto proti? /Ne./
Zdržal sa niekto hlasovania? /Ne./ Ďakujem.
Za návrh uznesenia hlasovali všetci prítomní
poslanci Snemovne národov.
Teraz budú hlasovať poslanci Snemovne ľudu.
Kto z poslancov Snemovne ľudu súhlasí s návrhom
uznesenia v znení spoločnej správy výborov,
nech zdvihne ruku. /Hlasuje se./
Je niekto proti? /Nikdo./
Zdržal sa niekto hlasovania? /Nikdo./ Ďakujem.
Aj všetci prítomní poslanci Snemovne ľudu
súhlasia s predloženým návrhom uznesenia.
Konštatujem, že obe snemovne prijali zhodné uznesenie
k návrhu v snemovej tlači Snemovne národov
č. 60 a v snemovej tlači Snemovne ľudu č.
63.
Teraz prerokujeme
Návrh zákona odôvodní za vládu
Československej socialistickej republiky minister vnútra
Ing. Radko Kaska CSc.
Prosím ho, aby sa ujal slova.
Ministr vnitra ČSSR ing. Kaska, CSc.: Vážené
soudružky a soudruzi poslanci, nedílnou součástí
bezpečnosti a obranyschopnosti každého vyspělého
státu je ochrana skutečností tvořících
předmět státního tajemství.
Také u nás se v průběhu formování
socialistického státu postupně vytvářel
systém ochrany státního, hospodářského
a služebního tajemství: po právní
stránce byl tvořen jen na úrovni usnesení
vlády. Základní principy tohoto systému
se v praxi osvědčily. Měl však jednu
velkou slabinu: nedostatečnou obecnou právní
závaznost stanovených omezení a povinností,
a to jak pro osoby určené ke styku se státním
tajemstvím tak i pro ostatní občany. Toho
využily antisocialistické síly při svém
nástupu v roce 1968, a tak došlo během velmi
krátké doby na úseku ochrany státního
i služebního tajemství k vážnému
oslabení kázně, principu osobní odpovědnosti
a v důsledku toho i k velmi častému porušování
povinnosti mlčenlivosti. V tomto ohledu nelze přehlédnout
ani snahu pravicových sil zpochybnit princip utajování,
jako by se jím narušovaly zásady demokratismu.
Následek se pak projevil v masovém úniku
utajovaných skutečností, a to jak politického
a vojenského, tak i ekonomického charakteru. O některých
konkrétních případech se můžete
přesvědčit přímo zde na výstavce.
Ke zlepšení má přispět předložený
vládní návrh, který při využití
všech pozitivních zkušeností z minulosti
řeší problematiku ochrany státního
tajemství formou zákona.
Pro účinnou ochranu státního tajemství
je nezbytné přesně vymezit, co je předmětem
utajení, a současně dbát, aby počet
utajovaných skutečností byl co nejmenší.
Tím lépe lze pak dbát o dodržování
státního či služebního tajemství.
Způsob vymezení předmětu státního
tajemství formou seznamů vychází z
dosavadní praxe. Vláda ČSSR určí
tzv. základní skutečnosti tvořící
předmět státního tajemství.
Jejich význam spočívá v tom,
aby každému občanu - bez ohledu na to, zda
je či není osobou určenou ke styku se státním
tajemstvím - bylo zřejmé, které základní
údaje a hodnoty naše společnost chrání.
Za tím účelem bude seznam základních
skutečností vydán jako nařízení
vlády ČSSR publikované ve Sbírce zákonů.