Pátek 8. října 1971

Je třeba si připomenout tyto skutečnosti, abychom nezapomínali na podvodnou politiku, kterou dělali všichni ti obhájci měšťácké demokracie, když statisíce pracujících a jejich rodin nechávali na pospas hladu a bídě, abychom odhalovali jejich falešný humanismus, kterým klamali svět. Proti tomuto buržoaznímu humanismu postavila dělnická třída a pracující svůj socialistický postoj k potřebám lidí. Naše společnost zabezpečila každému právo na práci, na bezplatné vzdělání i odpočinek, péči o matku a dítě postavila naše společnost do popředí své sociální politiky. To, že dnes v podstatě všechny ženy přivádějí na svět své děti v porodnicích, se vžilo již jako samozřejmost. Přes 1600 jeslí zajišťuje ženám péči o dítě v době, kdy jsou zaměstnány. Téměř 400 tis. dětí je v současné době v mateřských školkách. Přitom tato zařízení jsou budována ve všech oblastech naší republiky. Naše společnost zavedením bezplatného vzdělání umožnila, aby nadané děti bez ohledu na sociální postavení rodičů mohly studovat na středních a vysokých školách.

Již v roce 1945 prosadila komunistická strana spolu s Revolučním odborovým hnutí peněžité dávky v mateřství. Již tehdy v těžkých dobách, kdy jsme byli nuceni dávat do pořádku válkou rozvrácené hospodářství a znovu budovat hodnoty vyrabované německými okupanty, považovala naše strana a ROH za nutné ulehčit situaci rodinám s dětmi a proto byly zavedeny přídavky ve výši 30 Kčs na každé dítě. Od té doby byly již pětkrát tyto přídavky zvýšeny a náklady na rok 1970 činily v tomto směru přes 7 mld Kčs. Rodinám s dětmi se postupně dostávalo i dalších výhod, ať už spočívají v diferencovaných daních ze mzdy, v nižším nájemném, ve státní výstavbě, v nižších cenách dětského ošacení nebo ve výhodných cenách stravování ve školních družinách. V roce 1970 obdržely rodiny s dětmi na různých formách této společenské pomoci téměř 19 mld Kčs. To je významný přínos k ekonomickému posílení rodin našich pracujících. Také ROH si dalo péči o ně do svého programu. Na 350 000 dětí tráví své prázdniny každoročně v rekreačních zařízeních. Dále vynaložilo značné prostředky na výstavbu škol, jeslí a odborářských dětských zařízení.

Návrhy, které dnes projednáváme, jsou dokladem, že ústřední výbor naší strany, vláda i odbory jsou odhodlány v politice všestranné péče o matku a dítě pokračovat. Tuto linii potvrdil svým usnesením XIV. sjezd strany. Je však nezbytné u všech našich občanů prohlubovat vědomí, že jakákoli další opatření na úseku zvyšování životní úrovně jsou závislá na tom, jak dokážeme rozvojem národního hospodářství a zvýšením hospodárnosti vytvářet potřebné zdroje. Přední kolektivy na závodech, jak ukazuje jejich iniciativa i dosahované pracovní výsledky, jsou příkladem. Jde však o to, aby tyto výsledky dostaly masovou základnu, aby jejich snaha byla podepřena politickou a organizátorskou prací mistrů a dalších hospodářských vedoucích a dobrou prací našich odborových orgánů a organizací. Současně však je nutné projevovat více důslednosti vůči těm, kteří svou nevšímavostí, nekázní, neschopností nebo dokonce příživnictvím zneužívají výhod našeho socialistického řádu nebo snižují účinnost přijatých opatření. Potřebujeme soustředit úsilí na všechna slabá místa, která dosud v našem životě jsou. Vždyť například kdybychom zvýšili preventivní péči o pracovní prostředí a bezpečnost práce a energičtěji vytvářeli ovzduší nesmiřitelnosti vůči těm, kteří zneužívají výhody nemocenského pojištění, přineslo by to naší společnosti vysoké hodnoty, kterých bychom mohli použít pro zlepšení života těch, kteří si to za svou poctivou práci zasluhují.

Přijetím návrhů, které projednáváme, nemůžeme ovšem vyřešit všechny problémy rodin s dětmi. Jejich účinnost však je možno podstatně zvýšit, budou-li všechny orgány státní, hospodářské i odborové důsledně dbát o to, aby byla plněna opatření, která už byla dříve stranickými, státními nebo odborovými orgány ve prospěch pracujících žen přijata. Je zapotřebí, aby všude, na každém pracovišti, byl plně respektován zákoník práce, v němž je zakotvena celá řada výhod pro pracující ženy. Stejně tak v obcích a ve městech soustavným zlepšováním obchodu a služeb je možno ulehčit ženám plnit svou funkci jak v rodině, tak v zaměstnání.

Soudružky a soudruzi, jménem Revolučního odborového hnutí vyslovuji přesvědčení, že návrh zákona bude schválen a že tak potvrdíme jednotu tohoto zákonodárného sboru při realizaci politiky naší komunistické strany, jejímž cílem je neustálé zvyšování životní úrovně našeho lidu, založené na poctivé a tvůrčí práci. Nepochybuji o tom, že naši pracující podpoří tuto politiku tím, že ve volbách zvolí kandidáty Národní fronty a tím si vytvoří jistotu, že činnost všech orgánů státní správy a státní moci bude nadále prováděna ve prospěch lidu, pro další rozvoj naší socialistické společnosti.

Předseda SN Mihálik: Ďakujem poslancovi Hlavičkovi. Slovo má teraz poslankyňa Magda Lapárová.

Poslankyně Lapárová: Vážené súdružky a súdruhovia poslanci, predložený návrh zákona o materskom príspevku znamená vo svojom praktickom dosahu ďalší významný krok v sústavnom úsilí našej socialistickej spoločnosti o vytváranie všestranne priaznivých podmienok pre výchovu detí. I keď prvý paragraf návrhu zákona o materskom príspevku vidí účel novej priaznivejšej úpravy poskytovania materského príspevku len v pozitívnom ovplyvnení populačného vývoja v našej republike. Nová úprava poskytovania materského príspevku splní aj druhý, rovnako dôležitý účel: pozitívne ovplyvní výchovu detí v útlom veku. Praktické uplatnenie zákona totiž umožňuje, že oveľa väčší počet detí bude môcť mať priamo v rodinnom prostredí zabezpečenú výchovu do druhého roku veku. A to bude, súdružky a súdruhovia, z pedagogického hľadiska žiadúce aj v tom prípade, keď sa nám podarí zvýšiť kvalitu výchovnej starostlivosti o deti v útlom veku v kolektívnych detských zariadeniach. Skúsenosti z pedagogickej praxe jednoznačne potvrdzujú správnosť objavu modernej pedagogiky, psychológie, a sociálnej psychológie, o dôležitosti rodičovskej, najmä materskej výchovy dieťaťa do veku dvoch rokov. Táto výchova je pre psychický vývoj dieťaťa prakticky nenahraditeľná. Ona predznačuje budúce city a vzťahy dieťaťa k rodičom, k rodine, k rodinnému prostrediu a v tom zmysle predurčuje formovanie jeho sociálnych citov. Pritom veľmi výrazne v pozitívnom zmysle ovplyvňuje aj rozvoj duševných schopností dieťaťa. Samotné matky, matky v pravom slova zmysle, ženy s rozvinutým materinským citom si vysoko cenia výhody, ktoré im poskytne nová úprava materského príspevku. Ona im totiž umožňuje venovať sa priamo výchove dieťaťa aj po dovŕšení prvého roku jeho veku, neopustiť ho teda, keď je im zvlášť blízke, keď obzvlášť potrebuje ich starostlivú opateru. U mnohých matiek práve strata príspevku rozhodla o návrate do práce už po jednoročnej výchove ich dieťaťa. Také matky sú naozaj šťastné, že sa budú môcť venovať výchove dieťaťa o rok dlhšie. Tieto matky si uvedomujú, že túto sociálnu výhodu im mohla naša spoločnosť poskytnúť len vďaka tomu, že sa opäť darí spoločenská práca, že sa plnia plány hospodárskeho rozvoja a že sa opäť vrátil zmysel pre správne ocenenie hodnôt, v tom aj hodnoty ľudskej práce. Som presvedčená, že tieto matky po návrate do práce nesklamú, že si medzi prvými osvoja naozaj socialistický vzťah k práci. Verím, že zákon o materskom príspevku, ktorý dnes istotne jednomyseľne schválime, s uspokojením privítajú všetci naši občania ako dobrý, spoločensky potrebný zákon, ako výraz správnej sociálnej politiky Komunistickej strany Československa.

Dnes, súdružky a súdruhovia, môžeme smelo povedať, že každým dňom rastie počať ľudí, ktorí chápu a plne podporujú nový politický kurz našej strany, kurz tvorivej práce na rozvoji a upevňovaní našej socialistickej spoločnosti. Niet pochyby o tom, že okruh týchto ľudí sa bude neustále rozširovať a že sa to pozitívne odrazí v úspešnom plnení päťročného plánu. A výsledky poctivej, svedomitej práce bude možno čo najskôr vracať ľudom v ďalších politicky osožných sociálnych opatreniach.

Předseda SN Mihálik: Ďakujem poslankyni Lapárovej. Teraz má slovo poslanec Súlety.

Poslanec Súlety, prom. práv.: Vážené Federálne zhromaždenie, vážené súdružky a súdruhovia poslanci, v uzneseniach XIV. zjazdu Komunistickej strany Československa sa venuje veľká pozornosť starostlivosti o matky, rodiny s deťmi, populačnému vývoju a vytvoreniu lepších podmienok i starostlivosti o deti v útlom veku.

V tendenciách týchto záverov a po vytvorení podmienok v národnom hospodárstve predkladá vláda ČSSR Federálnemu zhromaždeniu prerokovávanú úpravu tejto problematiky nepochybne ako jedno z mnohých novopripravovaných opatrení v oblasti starostlivosti o rodinu a v oblasti sociálneho zabezpečenia.

Navrhovaný zákon o materskom príspevku, ktorým sa podstatne rozširuje doterajší materský príspevok, pokladám za veľmi správne opatrenie, ktoré pomôže riešiť problémy matiek v našom štáte. Predovšetkým sa tým uľahčuje zamestnanej žene s viacerými deťmi voľba, či chce na prechodný čas zostať v domácnosti a starať sa o dieťa, alebo naďalej zostať v zamestnaní. Skutočnosť, že naše ženy zostávajú so svojimi malými deťmi po určitý čas v domácnosti, i keď sa im po vyčerpaní platenej materskej dovolenky neposkytoval príspevok, spôsobila značné zníženie príjmov rodiny. Myslím si, že to bol jeden z dôvodov, prečo nám klesala populácia. Obzvlášť vítam rozšírenie materského príspevku na ženy v domácnosti. Východoslovenský kraj nemá dostatok jaslí, aby bolo možné zabezpečiť dobré podmienky pre zamestnanosť žien s deťmi. Hoci sme v tomto smere značne pokročili proti minulým dobám, predsa len v porovnaní s inými časťami republiky máme čo doháňať. Koniec koncov nie je v niektorých našich okresoch ani dostatok vhodných pracovných príležitostí pre ženy s deťmi. Sú to teda veľmi vážne dôvody, pre ktoré matky s deťmi zostávajú v domácnosti, a rozšírenie materského príspevku aj na ne znamená významnú pomoc práve týmto rodinám.

Pretože výplatným a rozhodovacím miestom o materskom príspevku budú práve u žien v domácnosti národné výbory, posilňuje sa tým výrazne i vplyv na celú oblasť sociálnej politiky štátu a predovšetkým na populačnú politiku. V zákone sa veľmi výrazne vyžaduje riadna starostlivosť matky o deti. Podľa môjho názoru budú môcť teraz príslušné orgány ONV prostredníctvom materského príspevku veľmi výrazne ovplyvňovať túto starostlivosť. Ak naša spoločnosť vynakladá také značné prostriedky na pomoc rodinám s deťmi, potom je nutné, aby tieto prostriedky neviedli iba k mechanickému zvyšovaniu úrovne z materiálneho hľadiska, ale aby tiež došlo k zlepšeniu starostlivosti o deti.

Podľa predošlej zákonnej úpravy materského príspevku mohla vo výnimočných prípadoch obdržať materský príspevok žena aj na prvé dieťa, ak bola osamelá. Skutočnosť, že sa v navrhovanom zákone počíta s tým, že materský príspevok bude poskytovaný už na prvé dieťa, ak bude invalidné alebo ak bude invalidná matka, pokladám za reálny a veľmi konkrétny prejav socialistického humanizmu.

V tomto roku podľa predbežných zistení očakávame podstatne vyšší prírastok narodených detí, než to bolo v minulých rokoch. I keď vieme, že do obdobia najvyššej plodnosti v tejto dobe nastupujú aj pomerne silné povojnové ročníky žien a že by teda bolo možné očakávať aj z tohto objektívneho vývoja určité zvýšenie počtu narodených detí, domnievam sa, že materský príspevok zavedený od 1. júna 1970 zohral v tom veľmi významnú úlohu.

Preto si myslím, že jeho rozšírenie tak, ako vyplýva z navrhovaného zákona, bude mať veľmi priaznivý vplyv na populačný vývoj v budúcnosti. Pretože sa peňažné prostriedky vynakladajú na rodiny s dvomi i viacej deťmi, vyjadruje sa tým záujem socialistickej spoločnosti práve o tieto rodiny. Pritom pre nové manželstvá a mladé rodiny vytvárame aj pocit dobrej perspektívy. U nás nemusí nikto mať obavy pred založením prípadne aj početnej rodiny.

V presvedčení o správnosti týchto zámerov budem za navrhovaný zákon hlasovať a odporúčam plénu Federálneho zhromaždenia jeho schválenie.

Předseda SN Mihálik: Ďakujem poslancovi Súletymu. Ako posledná bude hovoriť poslankyňa Eva Dutková.

Poslankyně dr. Dutková: Vážené Federální shromáždění, soudružky a soudruzi poslanci, hlavním cílem programu hospodářské politiky a závěrů XIV. sjezdu Komunistické strany Československa pro nadcházející období, je zajistit v souladu se socialistickým způsobem života vyšší uspokojování potřeb obyvatelstva a další upevnění životních jistot pracujících a to na základě trvalého rozvoje a zvyšování efektivnosti společenské výroby.

V rámci této globální zásady pak jako dílčí úkol prvořadého významu, je vytvářet pro rodiny s dětmi lepší sociálně ekonomické podmínky v prvém období po narození dítěte, společenskou vážnost rodičovství podporovat i výchovnými a organizátorskými opatřeními celé společnosti, především každodenní všestrannou péčí národních výborů, podniků a společenských organizací o potřeby rodin a především matek.

Předložený vládní návrh zákona o mateřském příspěvku v souladu se závěry XIV. sjezdu Komunistické strany Československa začíná realizovat rozsáhlý sociální program. Je třeba poznamenat, že i přijetí těchto nových opatření je možné jen proto, že to umožňují výsledky našeho hospodaření. Ohlédneme-li se zpět, zjišťujeme, že základy propopulačních opatření, na něž se vlastně nyní navazuje, byly položeny v nedávné minulosti. Patří sem opatření realizovaná 1. 7. 1968 zákonem č. 88/1968 Sb., kterým byla prodloužena placená mateřská dovolená z 22 na 26 týdnů, zvýšena podpora při narození dítěte ze 650 na 1000 Kčs a zvýšeny přídavky na děti.

S účinností od 1. ledna 1970 byl zaveden zákonem č. 154/1969 Sb. mateřský příspěvek, který umožnil ekonomicky činným ženám, aby se mohly věnovat osobní péči o dítě, a aspoň částečně jim nahradil ušlý výdělek po zanechání výdělečné činnosti. První zkušenosti získané po zavedení mateřského příspěvku ukázaly, že jde o účinné opatření.

Podle dosud platné úpravy se mateřský příspěvek vztahuje pouze na ekonomicky činné ženy, za které se považují ženy, které byly zaměstnány nebo jinak pracovně činné v rozsahu nejméně 270 dní v posledních 2 letech před porodem a jejichž pracovní činnost a nebo aspoň ochranná doba z ní trvá ke dni porodu. Dále se vyžaduje, aby žena pečovala aspoň o 2 děti, z nichž jedno je ve věku do 1 roku a další dítě nebo děti jsou ve věku do skončení povinné školní docházky, nebo ve věku do 26 let, jde-li o dítě invalidní a vyžadující stálé péče. Výjimečně je umožněno poskytovat mateřský příspěvek i při péči o 1 dítě osamělým ženám, nebo ženám, které převzaly dítě do trvalé péče, nahrazující péči mateřskou. Při splnění těchto stručně uvedených podmínek náleží mateřský příspěvek nejdéle do dne, kdy novorozené dítě dosáhne 1 roku věku.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP