Také osobní a hmotná spotřeba se bude
moci rozvíjet v souladu s růstem národního
důchodu. Při téměř 15 mil.
obyvatel v roce 1975 plán předpokládá
osobní spotřebu ve výši 14 254 Kčs
na 1 obyvatele. Její podíl na národním
důchodu se bude v jednotlivých letech 5. pětiletky
pohybovat mezi 56 až 56,8 %, tj. zhruba na úrovni
roku 1970, zatímco zvýšení podílu
se projeví v oblasti hmotné společenské
spotřeby.
Důležitou součástí plánu,
týkající se růstu životní
úrovně, je řešení problémů
sociálního zabezpečení obyvatelstva.
Záměry 5. pětiletého plánu
počítají především s úkolem,
vytvářet potřebné finanční
prostředky pro rozšíření společenské
podpory rodinám s dětmi. Již dnes je na tuto
oblast vydáváno ve formě různých
podpor, slev a služeb kolem 15 mld. ročně,
a další prostředky budou v této pětiletce
uvolněny na zvýšení této pomoci
a na zlepšení podmínek rodin v prvém
období po narození dětí, kdy pomoc
společnosti je nejvíce zapotřebí.
O tom konečně budeme na tomto zasedání
zvláště jednat. Chtěl bych proto jen
připomenout, že kromě finanční
pomoci ke zlepšení životních podmínek
rodin s dětmi plán počítá s
tím, že k tomuto cíli bude působeno
i jinými cestami, a to např. cestou zlepšování
služeb pro zaměstnané ženy, vytvářením
příznivé společenské atmosféry
pro rodiny s dětmi a dořešení bytových
problémů.
Záměry 5. pětiletky počítají
dále s přestavbou důchodového zabezpečení,
na které současné náklady činí
asi pětinásobek nákladů, které
nesla předválečná republika. S dalším
jeho zlepšením plán počítá,
stejně tak i s odstraněním dnes již
neopodstatněných rozdílů úrovně
v zabezpečení jednotlivých skupin obyvatelstva,
dále s řešením problémů
starodůchodců, o němž budeme na tomto
zasedání jednat zvlášť. K oběma
sledovaným koncepcím plánu třeba podotknout,
že podobně jako ve mzdové oblasti bude jejich
realizace vázána na vývoj potřebných
zdrojů, aby mohla nabýt trvalého charakteru
našich sociálních vymožeností.
Jedním z faktorů podmiňujících
další růst životní úrovně
a jednou z ústředních otázek pětiletého
plánu je řešení bytových problémů.
Výbory ocenily, že opravdu návrh 5. pětiletky
zajišťuje v duchu závěrů XIV. sjezdu
Komunistické strany Československa značný
rozsah bytové výstavby, která při
500 000 bytů znamená dosáhnout ve výstavbě
bytů přírůstek asi o 20 % proti 4.
5LP a její značná část připadá
na výstavbu individuální, zvláště
ve Slovenské socialistické republice.
Rozprava ukázala, že zabezpečení plánovaných
úkolů v bytové výstavbě si
vyžádá soustředit velké úsilí
příslušných orgánů a organizací
zvláště na mobilizaci dostupných rezerv
a na rozvoj iniciativy, potřebné k prosazení
podstatně vyšší hospodárnosti v
přípravě a realizaci bytové výstavby,
a to zejména na úseku předvýrobní
přípravy, o níž je známo, že
do značné míry ovlivňuje konečný
výsledek, že rozhoduje o tom, zda náklady bytové
výstavby neporostou. Skutečnost je, že prostředky
plánem předpokládané zajišťují
u bytových investic uspokojivý růst bytového
standardu, ale nemohou v žádném případě
tolerovat negativní vývoj nákladů
bytové výstavby. Mnohdy má náklady
na byty ve svých rukou sám projektant a s otevřeností
nutno konstatovat, že málo projektantů myslí
ekonomicky, Také cena projektu stále ještě
závisí na rozpočtových nákladech
a čím jsou tyto náklady vyšší,
tím jsou vyšší příjmy projekční
organizace. Spojitou otázkou růstu nákladů
bytové výstavby spatřují výbory
také v tom, zda nové ceníky projekčních
prací a ustanovení o stimulaci projektantů
za snížení nákladů výstavby
budou do praxe uvedeny tak rychle, jak to pětiletý
plán potřebuje.
Závažnou otázkou bytové výstavby
je podle některých zkušeností nebezpečí
výstavby tzv. "holobytů", jak je nazývají
naši občané. Podstatou je výstavba sídlišť
bez příslušné k nim vybavenosti, to
je bez domyšleného základního vybavení
každého sídliště obchody, službami
a zdravotnickými zařízeními, což
způsobuje mnoho zlé krve. Proto je považováno
za důležité položit v realizaci plánovaných
úkolů potřebnou váhu také na
zabezpečení komplexní bytové výstavby.
V rozpravě ve výborech zabývali jsme se též
některými aspekty plánu, týkajícími
se specifických potřeb našeho hlavního
města Prahy. Potvrdilo se, že urychlení jeho
přestavby a zajištění jeho další
výstavby má zásadní význam
pro řešení základních životních
problémů jeho obyvatel a že má nemenší
význam pro další rozvoj naší ekonomiky
a rozvoj kulturně společenského života
a pochopitelně i význam mezinárodně
politický, proto je nutno i na tento problém zaměřit
pozornost celé veřejnosti.
Pokud jde o růst prodeje spotřebního zboží,
má se v 5. pětiletém plánu zvýšit
o 28 - 30 %. Vývoj zatím naznačuje, že
nebude nijak snadné dosáhnout vytyčeného
ročního tempa již v prvém roce 5. pětiletky.
Přitom peněžní příjmy
obyvatelstva poněkud zůstávají za
předpoklady plánu a naproti tomu úspory a
vklady obyvatelstva rostou. To vyžaduje pečlivě
prozkoumat, nakolik je růst úspor výrazem
změn v zájmech obyvatelstva, či nakolik je
vyvolán zatím neuspokojovanou poptávkou.
Jestliže bylo až dosud za hlavní úkol
považováno naplnit v obchodech plánovaný
objem nabídky zboží, budou nyní obchod
stále více a více tlačit problémy
strukturální a zejména nároky na vyšší
kvalitu zboží.
Jednou ze zvlášť citlivých otázek
zabezpečení růstu životní úrovně
obyvatelstva zůstává přitom zvláště
otázka jakosti výrobků. Jejím sledováním
se zabývají denně spotřebitelé,
i řada státních a podnikových orgánů,
jichž hlavním úkolem je, aby výrobky
kvalitativně neodpovídající se nedostávaly
do prodeje a spotřebitelé nebyli, jimi poškozováni
a nedocházelo k národohospodářským
ztrátám či nezaslouženým ziskům.
Výsledky nedávného hodnocení ukazují
na určitý pokles jakosti některých
výrobků. Proto vedle úsilí o vypracování
konkrétních programů racionalizace, měly
by podniky vyrábějící spotřební
zboží přistoupit v této pětiletce
i k vypracování konkrétních programů
péče o jakost výrobků, které
by minimalizovaly rozsah odchylek od technických norem,
zvyšovaly nároky na vlastnosti výrobků
a způsob balení, které spotřebitel
dovede ocenit, a které by vedly, pokud se týče
potravin, i k vývoji sortimentu odpovídajícího
požadavkům racionální výživy,
popř. které by byly spojeny s prohloubením
postihu za nekvalitní dodávky.
V rozpravě byla připomenuta též otázka
racionální výživy našeho obyvatelstva.
Jak známo, pohybuje se u nás již řadu
let kalorická spotřeba kolem 3100 kalorií
a růst počtu otylých osob i mezi mladistvými
a dětmi ukazuje, že je z hlediska fyziologického
optima nadměrná. Teprve v posledních dvou
letech, při vzestupu spotřeby živočišných
zdrojů, hlavně pak mléka, vajec a masa, dochází
k určitému zlepšení ve struktuře
výživy obyvatelstva, které plán chce
dále rozvíjet. Napomáhat k tomu však
musí vývoj skutečné spotřeby.
Považujeme proto za velmi závažný úkol
výrobní orientace řady oborů potravinářského
průmyslu a pochopitelně i za úkol zdravotnické
osvěty, dosáhnout ve struktuře jeho výrobků
celkově nižšího podílu tuků
a cukru.
Nositelem dynamiky růstu prodejů v oblasti průmyslového
zboží budou předměty dlouhodobého
užívání, kde stále závažnějším
úkolem se ukazuje potřeba zajistit komplexnost služeb
s nimi spojených. Mezi těmito předměty
mají významné postavení zvláště
osobní automobily, jichž prodej na vnitřním
trhu by měl stoupnout na 171 000 kusů. S růstem
počtu vozidel se však nebudou zvyšovat jen výdaje
obyvatel přímo závislé na jejich užívání,
ale i potřeby služeb související s jejich
provozem. Např. v roce 1969 dosáhl rozvoj autoslužeb
v kategorii osobních vozů jen asi třetinu
nových kapacit, které vyžadovalo tehdejší
tempo motorizace. Je známo, že k uspokojení
potřeb automobilového opravárenství
chybělo přibližně 15 % kapacit.
Počet osobních aut se však v roce 1972 zdvojnásobí
a přinese zvýšené požadavky na
rozvoj oprav, skladů náhradních dílů
a pohonných hmot, resp. na investice a kvalifikované
pracovní síly. Zatím však výstavba
nových kapacit ještě zaostává
za vývojem trhu a v ostatních oblastech není
stav o mnoho lepší. Je obava, aby při realizaci
úkolů plánu nedošlo k hlubším
disproporcím v zabezpečení těchto
významných služeb.
Závěry XIV. sjezdu Komunistické strany Československa
jednoznačně požadují zvýšit
rozsah všech druhů služeb poskytovaných
obyvatelstvu o 25 - 30 % a zlepšit přitom jejich strukturu
a úroveň kvality prací. V sektoru výrobních
družstev, jehož hlavním úkolem je právě
poskytovat tyto služby, nepůjde proto podle názoru
výborů jen o množství plánovaných
služeb, ale také o jejich vhodnou skladbu, dostupnost,
kvality, dodací lhůty apod.
V rozpravě bylo poukazováno na to, že i přes
řadu úspěchů dosažených
na tomto úseku, zvláště v posledních
letech, neuspokojuje současný stav požadavky
občanů. Služby nejsou pohotově tehdy
a na těch místech, kde je jich zapotřebí,
nebývají splněny včas a poskytovány
za přiměřené ceny. Navíc působí
v této sféře ještě družstva,
které místo převážného
poskytování služeb obyvatelstvu dávají
přednost kooperaci se státním sektorem nebo
se orientují na sériovou výrobu zboží
podobného výrobkům našich národních
podniků.
Proto by se měI v této pětiletce stát
osou činnosti výrobních družstev zrevidovaný
výrobní program, který bude sledovat požadavek
účinné dělby práce s národními
podniky a upouštět od nevhodné výroby
a hlavně postupně zabezpečovat všechny
druhy služeb obyvatelstvu ve vazbě na jejich rostoucí
poptávku.
V duchu závěrů XIV. sjezdu Komunistické
strany Československa je závažným požadavkem
zajistit v této pětiletce potřebný
soulad hmotných a finančních procesů
v národním hospodářství. Z
toho důvodu bych se chtěl ve své zprávě
dotknout též některých projednávaných
aspektů týkajících se této
otázky.
Základní záměry o způsobu tvorby
a užití hmotných zdrojů, s nimiž
plán roku 1975 počítá, nacházejí
svůj odraz i v předpokládaném vývoji
tvorby a použití zdrojů finančních
a v závěrech rozpočtové politiky.
Charakterizuje je snaha zabezpečit finančně
všechny plánované úkoly páté
pětiletky, zvláště pak velké
investiční akce významu celostátního.
Charakterizuje je dále rovnováha zdrojů a
potřeb ve všech letech páté pětiletky,
tlak na prosazení efektivnějšího hospodaření,
zvláště pokud jde o snižování
mzdových a materiálových nákladů,
a urychlení obratu zásob, spolu s tím i tlak
na zabezpečení více jak dvojnásobným
tempem proti růstu výkonů a zabezpečení
prostředků na realizaci záměrů
sledovaných v oblasti zahraničního obchodu.
Charakterizuje je dále postupné vytváření
předpokladů pro realizaci plánovaných
záměrů v oblasti sociální politiky,
další zvyšování příspěvků
k vyrovnání sociální a ekonomické
úrovně Slovenské socialistické republiky
a rezervy, s nimiž je počítáno na realizaci
některých programů, a pro účely,
které souvisí s krytím některých
rizik, popřípadě zatím blíže
nespecifikovaných úkolů plánu.
Pokládáme za zvláště významné
- a návrh zákona o 5. pětiletém plánu
to také zvláště vyjadřuje - že
v období páté pětiletky nebudou rozdělovány
všechny získané zdroje a že budou vytvářeny
plánované přebytky. Záměrem
je využívat těchto přebytků jednak
k postupné úhradě zbývajících
závazků státu z minulých let vůči
SBČs, jednak k úhradě závazků
vzniklých v souvislosti s převzetím úhrady
za podnikové investiční úvěry
s dlouhodobou návratností. Tyto záměry
plánu je třeba plně podporovat, a to jak
vzhledem k jejich vnitropolitickému významu, tak
také proto, že povedou ke zreálnění
finančních vztahů a k posílení
kvality naší měny. Jsou zde ovšem určité
zkušenosti z posledních let s vývojem a používáním
přebytků rozpočtového hospodaření,
které jsou podnětem k požadavku, aby výsledné
vztahy příjmů a výdajů státního
rozpočtu byly v jednotlivých letech pětiletky
skutečně optimální a poskytovaly tak
reálný výhled na dostatečnou koncentraci
prostředků výhledově potřebných.
Pokud jde o finanční zabezpečení podniků
z hlediska jejich potřeb, počítá plán
s tím, že po odvodech a daních do státního
rozpočtu budou zdroje prostředků, které
zůstanou v podnikové sféře ze zisku
a odpisů, vyšší téměř
o 50 % a že tyto zdroje budou směrovány především
do podnikových fondů výstavby. Ve vztahu
podniku ke státnímu rozpočtu se v plánovaném
přírůstku odvodů o 47,2 % projevuje
výraznější tempo ve srovnání
s dotacemi ze státního rozpočtu zvýšenými
jen o 18,4 %. Z toho vyplývá, že podniková
sféra bude v souladu s růstem jejich výkonů
a předpokládaným poklesem nákladů
výrazně přispívat k úhradě
zvýšených rozpočtových výdajů.
Přitom vývoj neinvestičních dotací
předpokládá, že tyto dotace se budou
zvyšovat daleko pomaleji /při růstu jen o 9,4
%/ než dotace investiční /růst o 29,9
%/, což lze považovat za určitý kvalitativní
zvrat v dosavadním vývoji finančních
vztahů k podnikové sféře. Bude-li
však v této pětiletce takto podíl státu
na zajišťování investičních
potřeb podniků výrazněji narůstat,
bude také prospěšné, aby režim
účasti státu byl pro tyto případy
fixován způsobem, který by dovolil podnikům
prohloubit úroveň plánovacích jistot.
Ve vztazích k obyvatelstvu počítá
plán s tím, že přírůstek
vkladů obyvatel se bude zhruba pohybovat na úrovni
roku 1967, tj. bude mít relativně mírné
tempo, a že stav úsporných vkladů dosáhne
koncem roku 1975 asi 109 mld Kčs, což je o 76 % více
než v roce 1970, a jedním z nejvyšších
temp plánovaných ukazatelů růstu.
V souvislosti s tím vývoj zdůrazňuje
potřebu docílit jednak, aby tyto vklady nabyly charakteru
dlouhodobého a nebyly v důsledku tržních
a jiných nedostatků znehodnocovány, jednak
aby finanční zdroje jimi tvořené byly
v úvěrové oblasti efektivně využívány,
hlavně v rozvoji služeb a prací sloužících
obyvatelstvu.
U půjček poskytovaných obyvatelstvu je v
plánu počítáno s jejich rovnoměrným
růstem a s tím, že by v roce 1975 dosáhly
asi 15,3 mld Kčs, což je dokonce o 95 % více
než v roce 1970, přičemž jejich těžištěm
budou hlavně půjčky na individuální
a družstevní bytovou výstavbu.
Vývoj takto předpokládané zadluženosti
obyvatelstva nebyl v poměru k jeho úsporám
ve výborech označován za známku nějakého
nepříznivého vývoje ve finanční
situaci rodin.
V oblasti vnějších vztahů má
plánované aktivní saldo platební bilance
se socialistickými státy vést prakticky k
postupné likvidaci pasiva devizové pokladny z počátku
roku 1971, zatímco ve vztahu ke kapitalistickým
státům je závažným úkolem
nepřipustit další zadlužování.
Kromě těchto devizových aspektů klade
však pětiletka v těchto oblastech značný
požadavek též na prostředky k úhradě
ekonomických nástrojů používaných
v zahraničním obchodě, které svým
tempem předstihují tempo růstu zahraničního
obchodu. V souvislosti s důrazem na intenzifikaci rozvojových
procesů bylo proto ve výborech uvítáno,
že systém nástrojů bude přehodnocen
a jejich účinnost zvýšena.
V oblasti finančních vztahů federace a národních
republik plán předpokládá růst
objemu dotací a subvencí do rozpočtů
národních republik, a to zhruba 12,6 mld Kčs
v roce 1975 proti roku 1971. To ukazuje, že váha dotací
a subvencí bude nadále značná a že
i při očekávaném snižování
podílu těchto přídělů
na zajištění celkových výdajů
ve státních rozpočtech republik bude mít
stoupající tendenci. Proto bude také nezbytné
dále prohlubovat účelovou funkci těchto
dotací a subvencí.
Ve vztazích k národním výborům
se nejvážnější otázkou ukazuje
potřeba včasného vyjasnění
další finanční politiky vůči
národním výborům a zpevnění
jejich finančních vztahů ke státnímu
rozpočtu. Jde hlavně o výši disponibilních
zdrojů národních výborů, jmenovitě
pak fondu rezerv a rozvoje a o způsob plánování
a bilancování finančních příjmů
a výdajů u národních výborů,
jichž úspěšné dořešení
by mohlo mít pozitivní vliv na rozsah činností
národními výbory zajišťovaných.
Soudružky a soudruzi, pátá pětiletka
je svým celostátním dosahem významným
prostředkem uskutečňování jednotné
hospodářské politiky na území
Československé socialistické republiky a
výrazem snahy o optimální využívání
přírodních a ekonomických podmínek
obou národních republik. S tím souvisí
též významný pokrok, který plán
zakládá pro další postupné vyrovnávání
ekonomické úrovně obou republik.
Diskuse ve výborech přinesla zajímavé
pohledy na záměry páté pětiletky,
které podporují tento cíl ve Slovenské
socialistické republice zejména vyšší
činností investiční, zaměřenou
ke zvýšení stavu základních prostředků,
využitím vyšších přírůstků
pracovních sil na Slovensku a dosažením vyšší
dynamiky růstu společenské produkce: celkově
pak za tohoto stavu i dosažením rychlejšího
průměrného tempa růstu osobní
spotřeby. Současně však ukázala
také na nové aspekty problému ekonomického
vyrovnávání, který se při daném
tempu rozvoje ekonomiky Slovenské socialistické
republiky začíná přesouvat do kvalitativně
nových rovin. S dokončením procesu vyrovnávání
je však nutno počítat až koncem šesté
pětiletky.
Soudružky a soudruzi, pokud jde o některé otázky
řízení, bylo ve výborech zejména
uvítáno, že zrušením zbytků
systému hrubého důchodu a zvýšením
úlohy finančních plánů a zisku
jako kvalitativního ukazatele výsledků podnikové
činnosti dojde v soustavě finančních
vztahů ke státnímu rozpočtu k důležitému
kvalitativnímu zvratu. V té souvislosti byla též
vítána nová opatření v odvodech
z odpisů a ponechání celého jejich
přírůstku podniků, ale nebylo možno
se přitom zbavit ještě pocitu, že v této
oblasti budeme dále improvizovat a podnikové sféře
nedávat plnou jistotu pro výhledové plánování
a ekonomickou kalkulaci.