Předmětem pozornosti výborů byly též
otázky dalšího cenového vývoje.
Plán v otázce cen předpokládá
vytváření soustavy cen lépe vyjadřujících
společensky nutné náklady na výrobu,
avšak v této oblasti bude v roce 1972 více
méně v podstatě zachován daný
stav a teprve pro období 1973 - 1975 blíže
konkretizován program dalšího cenového
vývoje. Vzhledem k cenové problematice a skutečnosti,
že v ní spočívá těžiště
některých problémů, které znesnadňují
využití socialistických zbožově
peněžních vztahů, dostává
se řešení cenové problematiky do určitého
opoždění vůči některým
potřebám pětiletky; na druhé straně
však může časový posun být
ku prospěchu přípravě na řešení
otázek, které pro cenovou oblast vyplynou z realizace
plánovaných integračních opatření
v rámci RVHP.
V minulých létech docházelo postupně
k oslabení vnitropodnikového řízení
a k podcenění vnitropodnikového chozrasčotu.
Právem bylo proto uvítáno, že opatření
s plánem spojená počítají s
pozvednutím úrovně vnitropodnikového
řízení a s cestou, která umožní
kontrolovat již v průběhu výroby úroveň
hospodaření a podněcovat zainteresovanost
pracovních kolektivů na výsledcích
jejich práce. Je však žádoucí dosáhnout
předtím obnovení pořádku v
normativní základně, jako závažné
podmínce pro optimalizaci hospodářských
výsledků. Není přitom jistě
třeba chodit daleko pro důkazy o tom, jak již
zastarala řada norem všeho druhu v podnicích
a jak ve srovnání s vyspělými ekonomikami
v průměru spotřebováváme více
energie, surovin, materiálu a živé práce,
ačkoliv naše výrobní podmínky
jsou zhruba stejné.
Vážené soudružky a soudruzi poslanci,
výsledky dosahované v letošním roce
jsou - jak už bylo zde řečeno - považovány
za uspokojivé a svým tempem potvrzují, že
navržené cíle, tempa a úkoly 5. pětiletého
plánu, které návrh zákona o 5. pětiletce
přijal do svých rámcových ustanovení,
se jeví jako reálný. V jednáních
byla současně zdůrazněna nesmírná
náročnost všech stupňů řízení
na zabezpečení pětiletky. Ve výborech
bylo také konstatováno a kladně hodnoceno
soustavné úsilí federální vlády
směřující k dopracování
problému páté pětiletky a zdůrazněna
nutnost věnovat soustavnou pozornost napjatým místům
5. pětiletého plánu.
Pátý pětiletý plán byl ve výborech
Sněmovny národů přijat za základní
nástroj řízení naší ekonomiky
do roku 1975 a s návrhem zákona o 5. pětiletém
plánu byl vysloven souhlas. Mou povinností je vás
rovněž informovat o tom, že návrh tohoto
zákona projednaly též příslušné
orgány České národní rady a
Slovenské národní rady, které jej
doporučily v předloženém znění
schválit.
Ze strany Slovenské národní rady bylo dáno
v úvahu zpřesnit objem stavebních prací
v § 4 odst. 4 na 45 %, v souvislosti s přesunem kapacit
do České socialistické republiky. Po vysvětlení
podaném ze strany Státní plánovací
komise nepovažuji za nutné v textu zákona provádět
změnu.
Jako společný zpravodaj výborů Sněmovny
národů navrhuji proto sněmovně, aby
tento zákon ve smyslu zprávy výborů
schválila.
Předseda FS prof. dr. Hanes: Ďakujem spravodajcovi
poslancovi Ing. Vladimírovi Ptáčkovi za prednesenú
spravodajskú správu.
Súdružky a súdruhovia, myslím, že
je účelné, aby sme ešte do poludňajšej
prestávky začali s diskusiou o vládnom návrhu
zákona o štátnom pláne rozvoja národného
hospodárstva na roky 1971 až 1975.
Do rozpravy sa prihlásilo dosiaľ 11 poslancov. Ako
prvý vystúpi poslanec Laštovička, pripraví
sa poslanec A. Červinka.
Poslanec Laštovička: Soudružky a soudruzi,
zahraniční výbory Federálního
shromáždění projednaly návrh
zákona o pětiletém plánu na léta
1971 - 1975 na společné schůzi 13. září
a pověřily mne, abych tlumočil jejich stanoviska
v plénu Federálního shromáždění.
Po velmi obsáhlé diskusi jednomyslně doporučují
plénu, aby předložený návrh schválilo.
Zahraniční výbory vycházely přitom
ze zřetele na úhrnnou koncepci pětiletého
plánu, na zásady jeho struktury, na zásady
tvorby a rozdělení zdrojů, na proporce jednotlivých
částí plánu. V bohaté diskusi
se k nim členové zahraničních výborů
vesměs vyslovili kladně a považují je
za dobré vodítko naší hospodářské
politiky v nynější pětiletce.
Základní tendence pětiletého plánu
podepřely zahraniční výbory požadavkem
uplatňování tvrdých postihů
za nekvalitní výrobky především
pro export; ale i pro vnitřní trh. Dobré
kvality a pocitu vysoké odpovědnosti u vedoucích
i ostatních pracovníků je třeba zejména
proto, že v současné pětiletce přistupujeme
k realizaci socialistické integrace mezi členskými
státy RVHP. Tato okolnost pronikavě posunuje do
popředí význam kvalitativních stránek
našeho národního hospodářství
vůbec. V těchto oblastech oba výbory požadovaly,
aby se úporně a houževnatě bojovalo
proti nedbalosti, proti nevyužívání
pracovní doby, proti rozkrádání a
jiným nešvarům, které znehodnocují
poctivé úsilí většiny našich
pracujících.
Mezi nejnaléhavější národohospodářské
úkoly řadí zahraniční výbory
překonávání lhostejných postojů
k alarmujícímu růstu materiálních
nákladů. Zastavení růstu a systematické
výrazné snižování nákladů
je úkol, který by měl být předmětem
stálé pozornosti a kontrolní činnosti
orgánů Federálního shromáždění
i v příštím volebním období.
Výbory poukázaly na nepříznivou tendenci
několika posledních let též ve vývoji
nákladů v zemědělské výrobě,
kde ceny zemědělské techniky a hnojiv rostly
rychleji než výroba a vyvolaly absolutní růst
nákladů na jednotku výroby při téměř
stejné odbytové ceně.
Značné kritice byl podroben neuspokojivý
stav zásobování našeho národního
hospodářství náhradními díly
a součástkami. Došlo to tak daleko, že
např. na naše traktory dodávané z Líšně
u Brna se objednávají náhradní díly
z Maďarska. Avšak ani to nepostačuje. Družstevní
rolníci poukazují na to, že šetří
stroje, aby jich zbylo více na export, avšak mají
pocit, že tato snaha není oceňována
řádným přísunem náhradních
dílů.
Negativním jevem je též skutečnost,
že podle informací, které měly zahraniční
výbory, tisíc dvě stě lidí
odešlo z výroby zemědělských
strojů a některé výrobny byly zrušeny,
resp. dostaly jiné výrobní úkoly.
Výbory proto doporučují, aby se v pětiletce
pozorněji a energičtěji zajišťovala
též výroba zemědělských
strojů a náhradních dílů.
Skutečnost, že se plánuje vysoké zvýšení
dovozu surovin a materiálů, který má
být v roce 1975 o 36 % vyšší než
v posledním roce předchozí pětiletky,
vyzdvihuje naléhavost krajní úspornosti v
hospodaření s materiálem a surovinami, jejich
optimální využívání, přezkoumání
materiálových norem a přiblížení
norem spotřeby normám nejpokročilejších
zemí.
Klíčový význam v páté
pětiletce má správné efektivní
využití obrovské úhrnné sumy
520 mld Kčs, které vynaložíme na investice.
Nyní již obzvláště záleží
na tom, aby bylo rozhodně zastaveno neoprávněné
prodražování investic, plýtvání
pracovním časem při výstavbě,
slevování z požadavků vysoké
kvality prací a strojního vybavení, prodlužování
lhůt výstavby, projektování nesprávně
dlouhých lhůt výstavby.
O jaký kus se pohne kupředu naše životní
úroveň, jak výrazně se projeví
náš přínos k manifestaci převahy
socialismu nad kapitalismem, to záleží na tom,
jak a zda socialistická výstavba bude rozvíjena
a řízena v duchu socialistické morálky.
Je žádoucí, aby naši projektanti si hlouběji
osvojili ekonomické myšlení, smysl pro praktičnost
a účelnost a zvýšili svou odpovědnost
za včasnost a úroveň projektů. Vůči
dodavatelům by měla být uplatněna
zásada, že plán investičních
dodávek nelze pokládat za splněný,
když je splněn v ročním objemu a nikoli
v přesných lhůtách potřebných
k tomu, aby výstavba mohla plynule pokračovat bez
časových ztrát a průtahů. V
takových případech, kde nejsou dodrženy
přesné potřebné lhůty, by měli
všichni, kdož průtahy zavinili a jsou za ně
odpovědni, být postiženi osobními peněžními
sankcemi ve formě ztrát podílů, prémií,
odměn, i ve formě pokut.
Strašnou plísní naší investiční
výstavby jsou nedostatky množství drobných
věcí nezbytných pro zdárný
průběh a dokončení výstavby.
Též v důsledku toho vyrůstají
náklady do neúměrné výše.
Někdy by přiměřená cenová
opatření vedla k nemalým úsporám
proti skutečným dnešním nákladům,
zejména k úspoře času a k jiným
výhodám.
Diskuse ve výborech ukázala, že dosud nezdomácněl
náležitý zřetel k národohospodářské
efektivnosti investic a ani její zjišťování
není metodicky dosti propracováno.
Máme-li na zřeteli společenský dynamismus,
pak ani zjišťování dynamické možnosti
není na uspokojivé úrovni. V minulosti se
často skutečný průběh hospodářského
rozvoje, ovlivněný i značnými chybami
a omyly, bral za projev objektivních tendencí a
za oprávněného ukazatele realisticky viděného
hospodářského pohybu do budoucna. To zvyšuje
význam pečlivých analýz prošlého
vývoje, jeho očišťování
od vlivu chyb a omylů a nahodilostí, abychom dohlédli
k horním mezím socialistického dynamismu
a plněji odkryli možnosti socialismu, a jejich zajišťování
podřídili pak konkrétní úkoly
politické a organizační práce. To
by mohlo ovlivnit výsledky jednotlivých let a sestavení
ročních prováděcích plánů.
Výsledky prvního roku pětiletky dávají
určité dobré vyhlídky na úspěšné
plnění složitých úkolů
celé naší páté pětiletky.
Můžeme proto, myslím s dobrým svědomím,
schválit návrh 5. pětiletého plánu
a doporučit veškeré naší pracující
veřejnosti, aby o něj v plném rozsahu opřela
své budovatelské úsilí jako o záruku
výsledků, které přinesou uspokojení
do rodin našich spoluobčanů a zároveň
posílí socialismus, mír a přátelské
soužití mezi národy.
Předseda FS prof. dr. Hanes: Ďakujem. Ďalej
hovorí poslanec Antonín Červinka, pripraví
sa poslanec Jiří Fleyberk.
Poslanec prof.ing.A. Červinka, CSc.: Vážené
soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, dovolte mi,
abych úvodem projednávání nesmírně
významného dokumentu, kterým je nesporně
návrh zákona o pátém pětiletém
plánu rozvoje československého národního
hospodářství, konstatoval, že tento
návrh zákona podobně jako podrobně
projednaný pětiletý plán rozvoje národního
hospodářství ve výborech pro plán
a rozpočet FS nám umožňuje konstatovat,
že zabezpečují rezoluci a směrnici XIV.
sjezdu Komunistické strany Československa. To za
prvé, za druhé, že respektuje duch ústavního
zákona o československé federaci, zejména
pak rozvoj jednotné československé ekonomiky
a další vyrovnávání ekonomické
úrovně obou bratrských republik, a za třetí
vytváří prostor pro postupující
socialistickou integraci v duchu "Komplexního programu
rozvoje socialistické ekonomické integrace členských
států RVHP".
Tím naplňuje návrh zákona 5. pětiletky
základní politické poslání
a zastupitelský sbor může s pocitem plné
politické odpovědnosti pro něj kladně
hlasovat.
Pětiletý plán své politické
poslání vyjadřuje v číslech
výrobních proporcí, bilančně
technických souvislostí a sociálně
ekonomických vztahů, ústících
do růstu životní úrovně. Mluva
čísel zachycuje vnitřní vazby, dynamiku
rozvoje a naznačuje ekonomické hnací síly.
Vedle respektování a využívání
obecně známých ekonomických zákonitostí
socialismu je úspěšnost pětiletky závislá
na trvalém a stálém úsilí o
prosazení vysoké kvality všech ekonomických
činností, strukturálních změn
odvětvové, oborové i oblastní povahy
a zapojování do procesu reprodukce všech existujících
rezerv a zdrojů cestou komplexní socialistické
racionalizace. Dalo by se tedy stručně říci,
že kvalita, struktura a racionalizace jsou ony technicko-ekonomické
cesty zabezpečení náročných
úkolů pátého pětiletého
plánu a jeho Politického poslání.
Samozřejmě konstatujeme-li tyto postupy, které
mají být uskutečněny, chtěl
bych připomenout, že by nebylo dobré dostat
se vůči našim podnikům a závodům
do postavení lékaře, který doporučuje
nemocnému, aby si šel vybrat léky do lékárny.
Musíme našim podnikům a závodům
pro zajištění vysoké kvality a provedení
racionalizace dát podrobné recepty, dát podrobné
postupy a organizačně technickou a hospodářsko-organizátorskou
prací je zabezpečit. Tomu musí být
přizpůsoben i přechod od hospodářské
politiky restrikce, který jsme volili v uplynulých
letech, či omezování restrikce, k politice
všestranné podpory intenzívních faktorů
růstu. Tomu musí být přizpůsoben
i konkrétní harmonogram organizátorsko-hospodářské
činnosti. Je sice pravda, že v páté
pětiletce nejsou zapsána tak vysoká tempa
rozvoje. Můžeme říci, že jsou zapsána
reálná tempa rozvoje, např. tempo rozvoje
společenského produktu je přibližně
5 %, jak je známo. Dokonce lze říci, že
toto tempo je nejnižší ve srovnání
s předcházejícími pětiletkami.
Avšak objemově jde o obrovský úkol.
Připomeňme, že v roce 1975 tento úkol
znamená dosáhnout přírůstku
úhrnného společenského produktu o
180 mld Kčs, tedy vyššího než ve
výchozím roce pětiletky, tj. ze 750 mld Kčs
úhrnného společenského produktu se
máme dostat na úroveň 940 mld Kčs.
Přírůstek 180 mld Kčs je větší
veličina než celkový vyrobený společenský
produkt v roce 1950 - tehdy ve srovnatelných cenách
činil 165 mld Kčs. Připomínám
to nejen proto, abych ukázal na velikost objemu úkolů,
které jsou před námi, ale především
proto, že zabezpečení plynulosti reprodukčního
procesu společenského produktu, který je
6x větší než v roce 1950, klade nové
a vysoké nároky na kvalitu řízení,
na kvalifikaci i zkušenosti řídících
pracovníků, na využívání
poznatků vědy v řízení, na
využívání výpočetní
techniky ve všech fázích reprodukčního
procesu, jak ve výrobě, rozdělení
a směně, tak na technické a ekonomické
znalosti a v neposlední řadě na úroveň
vědecké organizace práce ve všech fázích
procesu.
Bylo řečeno mým předřečníkem
a já se k tomu připojuji, že přitom
nám musí jít o společenský
produkt vysoké technické, ekonomické, estetické
a užitkové hodnoty. Všem nám je známo,
že by nebylo nic platné, kdyby sebe větší
vyrobený společenský produkt ztrácel
na světových trzích odbyt či cenu
pro nízkou kvalitu. Nároky na kvalitu na světových
trzích i na trzích našich socialistických
přátel jsou dnes vysoké a zcela určitě
porostou. Proto se domnívám, že kult kvality
výrobků a služeb se musí stát
znakem pětiletky i znakem vzestupu ekonomické úrovně
československého národního hospodářství.
Obstojí ten, kdo bude kvalitně pracovat. Kvalitně
pracovat znamená pracovat přesně a přesně
pracovat znamená ve velkovýrobě pracovat
na základě vědecké organizace práce.
Abychom mohli k ní přistoupit, jak již bylo
řečeno, je třeba provést mnoho velmi
konkrétních činností v oblasti normování,
evidence a kalkulace. Bez toho lze říci, že
při sebelepší vůli nemůže
být trvale zajištěna vysoká kvalita
výrobků a služeb a vysoká kvalita práce.
Z pětiletky vyplývá, že vysoké
nároky na kvalitu ekonomické činnosti všeho
druhu jsou dány i vnitřním obsahem ekonomických
proporcí, jsou dány i vnitřním vývojem
naší konečné spotřeby, tedy i
vývojem trhu. Podle pětiletky se předpokládá
vzestup podílu spotřeby průmyslových
spotřebních statků proti spotřebě
potravin. To však předpokládá vysokou
kvalitu nabízeného zboží, dobrý
servis, kulturní prodej a nápaditost v obměně
sortimentu průmyslového spotřebního
zboží. Jinak porostou neprodejné zásoby
tohoto zboží a vznikne vysoký tlak na spotřebu
potravin, což nelze krýt a pětiletka s tím
nepočítá.
Prostor, který otevírá komplexní program
ekonomické integrace socialistických zemí,
dává velké perspektivy, současně
však klade vysoké nároky na ekonomické
činnosti všeho druhu a zejména na jejich kvalitu.
Výrobně kooperační vztahy mezi podniky
a sdruženími jednotlivých socialistických
států jsou jen tehdy efektivní, budou-li
dodržovány všechny dohodnuté technické,
ekonomické a užitkové parametry subdodávek,
vybavených v přesně stanovených časových
harmonogramech.
Pátá pětiletka vytváří
předpoklady pro to, aby byly vytvořeny podmínky
pro další rozvoj ekonomické integrace v období
šesté a sedmé pětiletky.
Máme tedy před sebou 4 roky, ve kterých můžeme
řadu našich neduhů, známých neduhů
národního hospodářství naší
hospodářskou politikou, hospodářsko-organizátorskou
prací a systémem řízení odstranit.
Vím, že nelze uvažovat o odstranění
všech problémů, ale myslím, že
je možné počítat s odstraněním
těch nejzákladnějších.
Chtěl bych připomenout, že přitom nejde
jen o ekonomicko-technickou odpovědnost, ale o důležitou
odpovědnost z hlediska internacionálních
zájmů světové socialistické
soustavy, neboť jedině dobře prosperující
integrovaná ekonomika socialistických zemí
bude s to perspektivně iniciovat řešení
světových problémů, přispět
k jejich odstraňování. Jde o takové
problémy, jako je bída, hlad, negramotnost, znečišťování
přírodního a životního prostředí
v celosvětovém měřítku.
Domnívám se, že tak může naše
5. pětiletka se stát součástí
budoucí velké perspektivy, kterou socialistický
světový řád dá všem pracujícím,
perspektivy řešení existujících
světových ekonomických problémů.
Předseda FS prof. dr. Hanes: Ďakujem. Ďalej
hovorí poslanec Jiří Fleyberk.