Čtvrtek 7. října 1971

Předmětem pozornosti výborů byly též otázky dalšího cenového vývoje. Plán v otázce cen předpokládá vytváření soustavy cen lépe vyjadřujících společensky nutné náklady na výrobu, avšak v této oblasti bude v roce 1972 více méně v podstatě zachován daný stav a teprve pro období 1973 - 1975 blíže konkretizován program dalšího cenového vývoje. Vzhledem k cenové problematice a skutečnosti, že v ní spočívá těžiště některých problémů, které znesnadňují využití socialistických zbožově peněžních vztahů, dostává se řešení cenové problematiky do určitého opoždění vůči některým potřebám pětiletky; na druhé straně však může časový posun být ku prospěchu přípravě na řešení otázek, které pro cenovou oblast vyplynou z realizace plánovaných integračních opatření v rámci RVHP.

V minulých létech docházelo postupně k oslabení vnitropodnikového řízení a k podcenění vnitropodnikového chozrasčotu. Právem bylo proto uvítáno, že opatření s plánem spojená počítají s pozvednutím úrovně vnitropodnikového řízení a s cestou, která umožní kontrolovat již v průběhu výroby úroveň hospodaření a podněcovat zainteresovanost pracovních kolektivů na výsledcích jejich práce. Je však žádoucí dosáhnout předtím obnovení pořádku v normativní základně, jako závažné podmínce pro optimalizaci hospodářských výsledků. Není přitom jistě třeba chodit daleko pro důkazy o tom, jak již zastarala řada norem všeho druhu v podnicích a jak ve srovnání s vyspělými ekonomikami v průměru spotřebováváme více energie, surovin, materiálu a živé práce, ačkoliv naše výrobní podmínky jsou zhruba stejné.

Vážené soudružky a soudruzi poslanci, výsledky dosahované v letošním roce jsou - jak už bylo zde řečeno - považovány za uspokojivé a svým tempem potvrzují, že navržené cíle, tempa a úkoly 5. pětiletého plánu, které návrh zákona o 5. pětiletce přijal do svých rámcových ustanovení, se jeví jako reálný. V jednáních byla současně zdůrazněna nesmírná náročnost všech stupňů řízení na zabezpečení pětiletky. Ve výborech bylo také konstatováno a kladně hodnoceno soustavné úsilí federální vlády směřující k dopracování problému páté pětiletky a zdůrazněna nutnost věnovat soustavnou pozornost napjatým místům 5. pětiletého plánu.

Pátý pětiletý plán byl ve výborech Sněmovny národů přijat za základní nástroj řízení naší ekonomiky do roku 1975 a s návrhem zákona o 5. pětiletém plánu byl vysloven souhlas. Mou povinností je vás rovněž informovat o tom, že návrh tohoto zákona projednaly též příslušné orgány České národní rady a Slovenské národní rady, které jej doporučily v předloženém znění schválit.

Ze strany Slovenské národní rady bylo dáno v úvahu zpřesnit objem stavebních prací v § 4 odst. 4 na 45 %, v souvislosti s přesunem kapacit do České socialistické republiky. Po vysvětlení podaném ze strany Státní plánovací komise nepovažuji za nutné v textu zákona provádět změnu.

Jako společný zpravodaj výborů Sněmovny národů navrhuji proto sněmovně, aby tento zákon ve smyslu zprávy výborů schválila.

Předseda FS prof. dr. Hanes: Ďakujem spravodajcovi poslancovi Ing. Vladimírovi Ptáčkovi za prednesenú spravodajskú správu.

Súdružky a súdruhovia, myslím, že je účelné, aby sme ešte do poludňajšej prestávky začali s diskusiou o vládnom návrhu zákona o štátnom pláne rozvoja národného hospodárstva na roky 1971 až 1975.

Do rozpravy sa prihlásilo dosiaľ 11 poslancov. Ako prvý vystúpi poslanec Laštovička, pripraví sa poslanec A. Červinka.

Poslanec Laštovička: Soudružky a soudruzi, zahraniční výbory Federálního shromáždění projednaly návrh zákona o pětiletém plánu na léta 1971 - 1975 na společné schůzi 13. září a pověřily mne, abych tlumočil jejich stanoviska v plénu Federálního shromáždění. Po velmi obsáhlé diskusi jednomyslně doporučují plénu, aby předložený návrh schválilo.

Zahraniční výbory vycházely přitom ze zřetele na úhrnnou koncepci pětiletého plánu, na zásady jeho struktury, na zásady tvorby a rozdělení zdrojů, na proporce jednotlivých částí plánu. V bohaté diskusi se k nim členové zahraničních výborů vesměs vyslovili kladně a považují je za dobré vodítko naší hospodářské politiky v nynější pětiletce.

Základní tendence pětiletého plánu podepřely zahraniční výbory požadavkem uplatňování tvrdých postihů za nekvalitní výrobky především pro export; ale i pro vnitřní trh. Dobré kvality a pocitu vysoké odpovědnosti u vedoucích i ostatních pracovníků je třeba zejména proto, že v současné pětiletce přistupujeme k realizaci socialistické integrace mezi členskými státy RVHP. Tato okolnost pronikavě posunuje do popředí význam kvalitativních stránek našeho národního hospodářství vůbec. V těchto oblastech oba výbory požadovaly, aby se úporně a houževnatě bojovalo proti nedbalosti, proti nevyužívání pracovní doby, proti rozkrádání a jiným nešvarům, které znehodnocují poctivé úsilí většiny našich pracujících.

Mezi nejnaléhavější národohospodářské úkoly řadí zahraniční výbory překonávání lhostejných postojů k alarmujícímu růstu materiálních nákladů. Zastavení růstu a systematické výrazné snižování nákladů je úkol, který by měl být předmětem stálé pozornosti a kontrolní činnosti orgánů Federálního shromáždění i v příštím volebním období.

Výbory poukázaly na nepříznivou tendenci několika posledních let též ve vývoji nákladů v zemědělské výrobě, kde ceny zemědělské techniky a hnojiv rostly rychleji než výroba a vyvolaly absolutní růst nákladů na jednotku výroby při téměř stejné odbytové ceně.

Značné kritice byl podroben neuspokojivý stav zásobování našeho národního hospodářství náhradními díly a součástkami. Došlo to tak daleko, že např. na naše traktory dodávané z Líšně u Brna se objednávají náhradní díly z Maďarska. Avšak ani to nepostačuje. Družstevní rolníci poukazují na to, že šetří stroje, aby jich zbylo více na export, avšak mají pocit, že tato snaha není oceňována řádným přísunem náhradních dílů.

Negativním jevem je též skutečnost, že podle informací, které měly zahraniční výbory, tisíc dvě stě lidí odešlo z výroby zemědělských strojů a některé výrobny byly zrušeny, resp. dostaly jiné výrobní úkoly. Výbory proto doporučují, aby se v pětiletce pozorněji a energičtěji zajišťovala též výroba zemědělských strojů a náhradních dílů.

Skutečnost, že se plánuje vysoké zvýšení dovozu surovin a materiálů, který má být v roce 1975 o 36 % vyšší než v posledním roce předchozí pětiletky, vyzdvihuje naléhavost krajní úspornosti v hospodaření s materiálem a surovinami, jejich optimální využívání, přezkoumání materiálových norem a přiblížení norem spotřeby normám nejpokročilejších zemí.

Klíčový význam v páté pětiletce má správné efektivní využití obrovské úhrnné sumy 520 mld Kčs, které vynaložíme na investice. Nyní již obzvláště záleží na tom, aby bylo rozhodně zastaveno neoprávněné prodražování investic, plýtvání pracovním časem při výstavbě, slevování z požadavků vysoké kvality prací a strojního vybavení, prodlužování lhůt výstavby, projektování nesprávně dlouhých lhůt výstavby.

O jaký kus se pohne kupředu naše životní úroveň, jak výrazně se projeví náš přínos k manifestaci převahy socialismu nad kapitalismem, to záleží na tom, jak a zda socialistická výstavba bude rozvíjena a řízena v duchu socialistické morálky.

Je žádoucí, aby naši projektanti si hlouběji osvojili ekonomické myšlení, smysl pro praktičnost a účelnost a zvýšili svou odpovědnost za včasnost a úroveň projektů. Vůči dodavatelům by měla být uplatněna zásada, že plán investičních dodávek nelze pokládat za splněný, když je splněn v ročním objemu a nikoli v přesných lhůtách potřebných k tomu, aby výstavba mohla plynule pokračovat bez časových ztrát a průtahů. V takových případech, kde nejsou dodrženy přesné potřebné lhůty, by měli všichni, kdož průtahy zavinili a jsou za ně odpovědni, být postiženi osobními peněžními sankcemi ve formě ztrát podílů, prémií, odměn, i ve formě pokut.

Strašnou plísní naší investiční výstavby jsou nedostatky množství drobných věcí nezbytných pro zdárný průběh a dokončení výstavby. Též v důsledku toho vyrůstají náklady do neúměrné výše. Někdy by přiměřená cenová opatření vedla k nemalým úsporám proti skutečným dnešním nákladům, zejména k úspoře času a k jiným výhodám.

Diskuse ve výborech ukázala, že dosud nezdomácněl náležitý zřetel k národohospodářské efektivnosti investic a ani její zjišťování není metodicky dosti propracováno.

Máme-li na zřeteli společenský dynamismus, pak ani zjišťování dynamické možnosti není na uspokojivé úrovni. V minulosti se často skutečný průběh hospodářského rozvoje, ovlivněný i značnými chybami a omyly, bral za projev objektivních tendencí a za oprávněného ukazatele realisticky viděného hospodářského pohybu do budoucna. To zvyšuje význam pečlivých analýz prošlého vývoje, jeho očišťování od vlivu chyb a omylů a nahodilostí, abychom dohlédli k horním mezím socialistického dynamismu a plněji odkryli možnosti socialismu, a jejich zajišťování podřídili pak konkrétní úkoly politické a organizační práce. To by mohlo ovlivnit výsledky jednotlivých let a sestavení ročních prováděcích plánů.

Výsledky prvního roku pětiletky dávají určité dobré vyhlídky na úspěšné plnění složitých úkolů celé naší páté pětiletky. Můžeme proto, myslím s dobrým svědomím, schválit návrh 5. pětiletého plánu a doporučit veškeré naší pracující veřejnosti, aby o něj v plném rozsahu opřela své budovatelské úsilí jako o záruku výsledků, které přinesou uspokojení do rodin našich spoluobčanů a zároveň posílí socialismus, mír a přátelské soužití mezi národy.

Předseda FS prof. dr. Hanes: Ďakujem. Ďalej hovorí poslanec Antonín Červinka, pripraví sa poslanec Jiří Fleyberk.

Poslanec prof.ing.A. Červinka, CSc.: Vážené soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, dovolte mi, abych úvodem projednávání nesmírně významného dokumentu, kterým je nesporně návrh zákona o pátém pětiletém plánu rozvoje československého národního hospodářství, konstatoval, že tento návrh zákona podobně jako podrobně projednaný pětiletý plán rozvoje národního hospodářství ve výborech pro plán a rozpočet FS nám umožňuje konstatovat, že zabezpečují rezoluci a směrnici XIV. sjezdu Komunistické strany Československa. To za prvé, za druhé, že respektuje duch ústavního zákona o československé federaci, zejména pak rozvoj jednotné československé ekonomiky a další vyrovnávání ekonomické úrovně obou bratrských republik, a za třetí vytváří prostor pro postupující socialistickou integraci v duchu "Komplexního programu rozvoje socialistické ekonomické integrace členských států RVHP".

Tím naplňuje návrh zákona 5. pětiletky základní politické poslání a zastupitelský sbor může s pocitem plné politické odpovědnosti pro něj kladně hlasovat.

Pětiletý plán své politické poslání vyjadřuje v číslech výrobních proporcí, bilančně technických souvislostí a sociálně ekonomických vztahů, ústících do růstu životní úrovně. Mluva čísel zachycuje vnitřní vazby, dynamiku rozvoje a naznačuje ekonomické hnací síly. Vedle respektování a využívání obecně známých ekonomických zákonitostí socialismu je úspěšnost pětiletky závislá na trvalém a stálém úsilí o prosazení vysoké kvality všech ekonomických činností, strukturálních změn odvětvové, oborové i oblastní povahy a zapojování do procesu reprodukce všech existujících rezerv a zdrojů cestou komplexní socialistické racionalizace. Dalo by se tedy stručně říci, že kvalita, struktura a racionalizace jsou ony technicko-ekonomické cesty zabezpečení náročných úkolů pátého pětiletého plánu a jeho Politického poslání.

Samozřejmě konstatujeme-li tyto postupy, které mají být uskutečněny, chtěl bych připomenout, že by nebylo dobré dostat se vůči našim podnikům a závodům do postavení lékaře, který doporučuje nemocnému, aby si šel vybrat léky do lékárny. Musíme našim podnikům a závodům pro zajištění vysoké kvality a provedení racionalizace dát podrobné recepty, dát podrobné postupy a organizačně technickou a hospodářsko-organizátorskou prací je zabezpečit. Tomu musí být přizpůsoben i přechod od hospodářské politiky restrikce, který jsme volili v uplynulých letech, či omezování restrikce, k politice všestranné podpory intenzívních faktorů růstu. Tomu musí být přizpůsoben i konkrétní harmonogram organizátorsko-hospodářské činnosti. Je sice pravda, že v páté pětiletce nejsou zapsána tak vysoká tempa rozvoje. Můžeme říci, že jsou zapsána reálná tempa rozvoje, např. tempo rozvoje společenského produktu je přibližně 5 %, jak je známo. Dokonce lze říci, že toto tempo je nejnižší ve srovnání s předcházejícími pětiletkami. Avšak objemově jde o obrovský úkol. Připomeňme, že v roce 1975 tento úkol znamená dosáhnout přírůstku úhrnného společenského produktu o 180 mld Kčs, tedy vyššího než ve výchozím roce pětiletky, tj. ze 750 mld Kčs úhrnného společenského produktu se máme dostat na úroveň 940 mld Kčs. Přírůstek 180 mld Kčs je větší veličina než celkový vyrobený společenský produkt v roce 1950 - tehdy ve srovnatelných cenách činil 165 mld Kčs. Připomínám to nejen proto, abych ukázal na velikost objemu úkolů, které jsou před námi, ale především proto, že zabezpečení plynulosti reprodukčního procesu společenského produktu, který je 6x větší než v roce 1950, klade nové a vysoké nároky na kvalitu řízení, na kvalifikaci i zkušenosti řídících pracovníků, na využívání poznatků vědy v řízení, na využívání výpočetní techniky ve všech fázích reprodukčního procesu, jak ve výrobě, rozdělení a směně, tak na technické a ekonomické znalosti a v neposlední řadě na úroveň vědecké organizace práce ve všech fázích procesu.

Bylo řečeno mým předřečníkem a já se k tomu připojuji, že přitom nám musí jít o společenský produkt vysoké technické, ekonomické, estetické a užitkové hodnoty. Všem nám je známo, že by nebylo nic platné, kdyby sebe větší vyrobený společenský produkt ztrácel na světových trzích odbyt či cenu pro nízkou kvalitu. Nároky na kvalitu na světových trzích i na trzích našich socialistických přátel jsou dnes vysoké a zcela určitě porostou. Proto se domnívám, že kult kvality výrobků a služeb se musí stát znakem pětiletky i znakem vzestupu ekonomické úrovně československého národního hospodářství. Obstojí ten, kdo bude kvalitně pracovat. Kvalitně pracovat znamená pracovat přesně a přesně pracovat znamená ve velkovýrobě pracovat na základě vědecké organizace práce. Abychom mohli k ní přistoupit, jak již bylo řečeno, je třeba provést mnoho velmi konkrétních činností v oblasti normování, evidence a kalkulace. Bez toho lze říci, že při sebelepší vůli nemůže být trvale zajištěna vysoká kvalita výrobků a služeb a vysoká kvalita práce.

Z pětiletky vyplývá, že vysoké nároky na kvalitu ekonomické činnosti všeho druhu jsou dány i vnitřním obsahem ekonomických proporcí, jsou dány i vnitřním vývojem naší konečné spotřeby, tedy i vývojem trhu. Podle pětiletky se předpokládá vzestup podílu spotřeby průmyslových spotřebních statků proti spotřebě potravin. To však předpokládá vysokou kvalitu nabízeného zboží, dobrý servis, kulturní prodej a nápaditost v obměně sortimentu průmyslového spotřebního zboží. Jinak porostou neprodejné zásoby tohoto zboží a vznikne vysoký tlak na spotřebu potravin, což nelze krýt a pětiletka s tím nepočítá.

Prostor, který otevírá komplexní program ekonomické integrace socialistických zemí, dává velké perspektivy, současně však klade vysoké nároky na ekonomické činnosti všeho druhu a zejména na jejich kvalitu. Výrobně kooperační vztahy mezi podniky a sdruženími jednotlivých socialistických států jsou jen tehdy efektivní, budou-li dodržovány všechny dohodnuté technické, ekonomické a užitkové parametry subdodávek, vybavených v přesně stanovených časových harmonogramech.

Pátá pětiletka vytváří předpoklady pro to, aby byly vytvořeny podmínky pro další rozvoj ekonomické integrace v období šesté a sedmé pětiletky.

Máme tedy před sebou 4 roky, ve kterých můžeme řadu našich neduhů, známých neduhů národního hospodářství naší hospodářskou politikou, hospodářsko-organizátorskou prací a systémem řízení odstranit. Vím, že nelze uvažovat o odstranění všech problémů, ale myslím, že je možné počítat s odstraněním těch nejzákladnějších.

Chtěl bych připomenout, že přitom nejde jen o ekonomicko-technickou odpovědnost, ale o důležitou odpovědnost z hlediska internacionálních zájmů světové socialistické soustavy, neboť jedině dobře prosperující integrovaná ekonomika socialistických zemí bude s to perspektivně iniciovat řešení světových problémů, přispět k jejich odstraňování. Jde o takové problémy, jako je bída, hlad, negramotnost, znečišťování přírodního a životního prostředí v celosvětovém měřítku.

Domnívám se, že tak může naše 5. pětiletka se stát součástí budoucí velké perspektivy, kterou socialistický světový řád dá všem pracujícím, perspektivy řešení existujících světových ekonomických problémů.

Předseda FS prof. dr. Hanes: Ďakujem. Ďalej hovorí poslanec Jiří Fleyberk.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP