Dnešní projednávání návrhu
zákona je tedy již realizací závěrů
XIV. sjezdu Komunistické strany Československa.
Obsahově vycházejí návrhy všech
volebních zákonů a tedy i zákona o
volbách do Federálního shromáždění
ze základních dokumentů XIV. sjezdu KSČ,
zejména z "Poučení z krizového
vývoje ve straně a společnosti", ze
zprávy ústředního výboru strany,
přednesené soudruhem Husákem a z Rezoluce
XIV. sjezdu.
V návrhu jsou respektovány všechny dosavadní
principy, které se v minulosti v našem socialistickém
systému volebním plně osvědčily.
Z dějinného předurčení dělnické
třídy jako vedoucí síly společenského
vývoje, které se však může uskutečnit
jen tehdy, má-li dělnická třída
svůj organizovaný předvoj, revoluční
stranu, řídící se učením
marxismu-leninismu, vyplývá třídní
aspekt volebního zákona a voleb za socialismu, tj.
upevnit vedoucí úlohu dělnické třídy
ve společnosti a její svazek s ostatními
pracujícími, upevnit vedoucí úlohu
strany a její spojení s masami, upevnit morálně
technickou jednotu celé společnosti.
Základnou třídně chápaného
rozvoje socialistické demokracie je v ČSSR jednak
systém zastupitelských orgánů všech
stupňů, jednak Národní fronta, která
se pod vedením KSČ stává výrazem
politického svazku dělnické třídy,
družstevního rolnictva, inteligence, všech vrstev
pracujících a jejich organizací, komunistů,
příslušníků jiných politických
stran i občanů politicky neorganizovaných
obou našich národů a všech národností
žijících v naší vlasti. Proto volební
zákon posiluje úlohu Národní fronty,
které pod vedením KSČ prísluší
navrhování, výběr a registrace kandidátů,
sestavování volebních programů, zajišťování
řady úkolů, přípravy a provedení
voleb.
Hlavním výrazem socialistické demokracie
ve volbách je nejen samotný volební akt,
jímž volby vrcholí, ale zejména celá
náročná politická kampaň, v
níž při příležitosti hodnocení
práce zastupitelských sborů, jejich poslanců,
při posuzování volebních programů
Národní fronty, schopností navrhovaných
kandidátů plnit odpovědnou funkci, se může
každý občan vyslovit k politice strany a státních
orgánů, k záměrům a cílům
socialistické výstavby. Cílem předvolební
kampaně je a bude tedy dosáhnout sjednocení
zájmů jednotlivců, společenských
skupin a vrstev s celospolečenskými zájmy,
které jsou vyjádřeny v generální
linii KSČ a v usnesení XIV. sjezdu strany.
Bez správného uplatnění vedoucí
úlohy strany a funkce Národní fronty by nebylo
možné splnit tuto sjednocující úlohu
voleb ani demokratický požadavek, aby totiž zastupitelské
sbory odpovídaly svým složením třídnímu
složení společnosti, aby v nich byly v odpovídající
míře zastoupeny ženy a mládež,
aby státní orgány vzešlé z voleb
a složené ze skutečných zástupců
lidu stáli pevně ve službách lidu jako
nositelé veškeré moci ve státě.
Hlavní zásady zákona se v souladu s dosaženým
stupněm konsolidace společnosti a potřebami
dalšího jejího upevnění a rozvoje
nemění. Jsou navrhovány jen dvě významnější
změny. Především ty, které vyplývají
z ústavního zákona o čs. federaci
a vznikají potřebou volby poslanců Sněmovny
národů, samozřejmě poslanců
České a Slovenské národní rady.
Jsou výrazem toho, že zákon o čs. federaci
významně přispěl ke konsolidaci společnosti,
že se federace osvědčila a rozvojem české
a slovenské státnosti posílila jednotu ČSSR,
posílila vědomí čs. státnosti.
Druhou změnou, která si vyžaduje změny
příslušného článku ústavy
a článků ústavního zákona
o čs. federaci, je návrh, aby volební období
zastupitelských orgánů všech stupňů
trvalo 5 let. Tento návrh vychází z racionální
úvahy, že generální linii výstavby
socialismu určuje vždy sjezd KSČ, který
hodnotí jak uplynulé období, tak dává
základní dlouhodobé úkoly dalšího
rozvoje společnosti. Sjezd také schvaluje směrnici
pro rozvoj národního hospodářství,
směrnici pětiletého plánu. Jeví
se proto účelné, aby předvolební
kampaň, volby samy, následovaly vždy po sjezdu
KSČ, aby tak byla dána možnost zastupitelským
orgánům všech stupňů vycházet
jak z hodnocení uplynulého období, tak z
politické i národohospodářské
směrnice rozvoje socialistické společnosti,
kterou určuje sjezd KSČ.
Ve středu pozornosti celého jednání
XIV. sjezdu KSČ byl náš pracující
člověk, jeho zájmy a potřeby. Závěry
XIV. sjezdu prokazují, že hlavním smyslem činnosti
Komunistické strany Československa a politiky Národní
fronty je další uspokojování hmotných
a duchovních potřeb všech našich pracujících,
vedoucí k rozvoji iniciativy a tvůrčích
sil každého občana, a to ku prospěchu
dalšího rozvoje socialistické společnosti.
V současném období jde o to, aby celá
posjezdová kampaň přerostla v kampaň
předvolební, při níž by se dále
uvědoměle sjednocoval pod vedením KSČ
na půdě Národní fronty náš
pracující lid. Významným úkolem
poslanců po schválení volebních zákonů
bude vysvětlování socialistických
zásad volebních zákonů, svedení
boje proti ve vědomí našich občanů
přežívajícímu revizionistickému,
buržoazně demokratickému pojetí voleb
a celého politického systému.
Soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, vážené
Federální shromáždění,
jsme přesvědčeni, že předkládaný
návrh zákona o volbách do Federálního
shromáždění ČSSR plně
odpovídá socialistické ústavě,
současné konkrétní společenské
situaci a usnesením XIV. sjezdu KSČ, že zabezpečuje,
aby ve smyslu jeho záměrů byly projednány
a přijaty další zákony národních
rad. Z uvedených důvodů navrhuji, aby se
Federální shromáždění
usneslo o vydání zákona o volbách
do Federálního shromáždění
ČSSR ve znění, v jakém je návrh
předložen a aby současně projevilo souhlas
se změnami příslušných článků
čs. ústavy a ústavního zákona
o čs. federaci.
Předsedkyně SL doc. MUDr. Pennigerová:
Děkuji poslanci dr. Trávníčkovi za
jeho výklad. Prosím, aby poslanec Vladimír
Mařík, předseda ústavně právního
výboru Sněmovny lidu, přednesl zpravodajskou
zprávu jako společný zpravodaj všech
jejích výborů.
Zpravodaj poslanec JUDr. RSDr. Mařík: Vážené
soudružky poslankyně, vážení soudruzi
poslanci, dovolte, abych z pověření výborů
Sněmovny lidu podal zprávu o projednání
návrhu zákona o volbách do Federálního
shromáždění. Návrh projednaly
všechny výbory Sněmovny lidu a převážná
většina poslanců sněmovny měla
tak možnost bezprostředně vyjádřit
své stanovisko k významnému zákonnému
návrhu, který spolu se zákony o volbách
do národních rad a o volbách do národních
výborů umožní završit základní
etapu konsolidačního procesu v naší
zemi.
Návrh zákona byl ve výborech projednáván
velmi pozorně. Projevil.o se to v rozsáhlé
diskusi, v níž se poslanci zaměřili
nejen na zásady volební soustavy, ale i na dobrou
přípravu voleb tak, aby výsledky voleb znovu
prokázaly vítěznou cestu politiky Komunistické
strany Československa a celé Národní
fronty.
Zájem poslanců o úspěšný
průběh voleb samých je přirozený.
Máme ještě v příliš živé
paměti vývoj v nedávném krizovém
období, kdy reakce útočila na vedoucí
úlohu Komunistické strany Československa,
na úlohu Národní fronty v našem politickém
systému a požadovala přechod k pluralitní
politické soustavě s cílem zbavit dělnickou
třídu moci.
Poslanci ve výborech s uspokojením konstatovali,
že návrh zákona vychází ze závěrů
XIV. sjezdu KSČ i z poučení z krizového
období let 1968 a 1969. Návrh respektuje ústavní
principy československého volebního práva,
jeho všeobecnost, přímost, rovnost a tajnost
hlasování.
Výbory i poslanci Sněmovny lidu se ztotožnili
s celkovým pojetím zákona: zároveň
však zdůrazňovali, že jde o určitý
rámec, v němž se politickou, organizační
a masovou politickou prací tisíců funkcionářů
a dobrovolných aktivistů bude naplňovat cíl,
který shodně sledujeme. V diskusi nebyly předneseny
věcné připomínky k návrhu zákona.
Byly především vyzvednuty tyto jeho zásady:
poslanci potvrdili, že požadavek jednoduchosti volebního
systému i naše dosavadní zkušenosti svědčí
pro jednomandátové volební obvody, které
umožňují užší styk voličů
s poslancem i uplatnění jeho plné politické
odpovědnosti vůči voličům i
Národní frontě. Dále bylo pozitivně
oceněno, že návrh volebního zákona
sleduje to, aby se příprava voleb i jejich uskutečnění
stalo účinným prostředkem upevňování
československé federace, prohlubování
jednoty pracujících našich národů
a národností, československého vědomí
v duchu proletářského internacionalismu,
socialistického vlastenectví, rovnoprávnosti
a bratrské spolupráce. A v tomto duchu zákon
správně a důsledně vyjadřuje
skutečnost, že politickou základnou socialistické
demokracie je Národní fronta, vedená komunistickou
stranou. Z výšená úloha Národní
fronty ve volbách se projeví nejen v navrhování
kandidátů Národní fronty do zastupitelských
orgánů státní moci, ale pravomocemi
Národní fronty při vytváření
volebních komisí. Na tomto politickém základě
jsou účastny organizování voleb a
i volební kampaně desetitisíce našich
občanů, kteří naplňují
socialistickou zásadu, že lid si sám organizuje
volby.
Ve výborech byla posuzována otázka dvou volebních
dnů. Vyskytovaly se názory ponechat dosavadní
praxi jednoho volebního dne ve snaze co nejvíce
usnadnit volebním komisím i národním
výborům jejich náročnou práci
v den voleb. Byla však akceptována zásada,
obsažená v zákoně, která vedle
jednodenních voleb připouští i uspořádání
voleb ve dvou dnech. Má se tím umožnit voličům
nejširší účast ve volbách
a vzhledem k organizaci pracovního týdne dát
pracujícím všech směn příležitost
uplatnit jejich volební právo bez časových
obtíží.
Z podnětu některých upozornění,
učiněných při projednávání
zákona, doporučují výbory provést
v návrhu zákona tři drobnější
úpravy, které se nedotýkají věcného
obsahu zákona a směřují jen k jeho
zpřesnění. Tyto úpravy jsou uvedeny
ve společné zprávě výborů,
kterou máte před sebou.
Prvá z nich se týká § 15, jehož
odstavec 1 sváděl k některým pochybnostem
při výkladu odstavce 2. Výbory ústavně
právní doporučují odstavec 1, který
stanoví pro usnášení volební
komise požadavek přítomnosti nadpoloviční
většiny členů komise, vypustit jako
zbytečný.
Pro usnášení volební komise stačí
zásada dosavadního odstavce 2, podle něhož
se komise usnáší nadpoloviční
většinou všech svých členů.
Tímto požadovaným kvorem se bere zřetel
na okrskové volební komise v malých obcích.
Další dvě úpravy v § 18 a §
19 jsou terminologické povahy a směřují
k tomu, aby se tato ustanovení dostala do souladu s §
17 a 21.
Pro vaši informaci ještě dodávám,
že s návrhem zákona vyslovily plný souhlas
federální vláda i obě národní
rady.
Současně s volebním zákonem do Federálního
shromáždění předložila skupina
poslanců - představitelů Národní
fronty a Federálního shromáždění,
návrh ústavního zákona, jehož
cílem je prodloužení volebního období
všech zastupitelských sborů ze 4 na dobu 5
let. Návrh ústavního zákona projednal
ústavně právní výbor Sněmovny
lidu na společné schůzi s ústavně
právním výborem Sněmovny národů
a dospěl k závěru, že prodloužení
volebního období lze doporučit. Dílčí
úpravy ústavy a ústavního zákona
o čs. federaci jsou únosné a odůvodněné
jen v závažných případech, kdy
jde o zajištění souladu ústavního
stavu s politicko-společenským vývojem a
jeho potřebami. Vytyčování generální
linie na sjezdech komunistické strany, pětileté
hospodářské programy a hospodářsko-organizátorská
funkce zastupitelských sborů si vyžadují,
aby byly všechny články našeho politického
mechanismu uvedeny do vzájemného souladu.
Vážené soudružky a soudruzi, přijetí
předložených zákonných návrhů
Federálním shromážděním
bude toliko jedním z prvních kroků ke splnění
náročných úkolů, které
nás čekají v období politické
přípravy voleb. Předním úkolem
nás, poslanců Federálního shromáždění
je, abychom v tomto období vystupňovali masovou
politickou práci ve svých volebních obvodech,
vysvětlovali voličům nejen zásady
naší socialistické volební soustavy,
ale abychom je zároveň získávali pro
podporu politiky, vytyčené na XIV. sjezdu KSČ,
upevňovali jejich důvěru ke Komunistické
straně Československa a v její vedoucí
úlohu ve společnosti.
Z těchto hlavních politických cílů
bude vycházet i volební program Národní
fronty, konkretizovaný v krajích, okresech a obcích
na místní podmínky.
Jsem přesvědčen, že nikdo z nás
nezůstane stranou veliké politické kampaně,
v níž naplníme gottwaldovské heslo "Čelem
k masám".
Jménem výborů Sněmovny lidu doporučuji
schválit návrh skupiny poslanců na vydání
zákona o volbách do Federálního shromáždění,
a to se změnami uvedenými ve společné
zprávě výborů.
Z pověření ústavně právního
výboru Sněmovny lidu doporučuji schválit
návrh ústavního zákona, kterým
se mění čl. 86 Ústavy a čl.
30 a 103 ústavního zákona o čs. federaci.
Předsedkyně SL doc. MUDr. Pennigerová:
Děkuji poslanci Maříkovi a žádám,
aby zpravodajskou zprávu za všechny výbory
Sněmovny národů, kterým byly návrhy
zákonů přikázány k projednání,
přednesl jejich společný zpravodaj poslanec
Stefan Infner, předseda ústavně právního
výboru.
Zpravodaj poslanec JUDr. Infner: Vážené
súdružky poslankyne, vážení súdruhovia
poslanci.
Návrh zákona o voľbách do Federálneho
zhromaždenia prerokovali všetky výbory Snemovne
národov na spoločných schôdzkach s
výbormi Snemovne ľudu a vyslovili s ním plný
súhlas. O záveroch, ku ktorým došli
a ktoré sa zhodujú so závermi výborov
Snemovne ľudu, podal správu ich spoločný
spravodajca poslanec Mařík. Mám preto ako
spravodajca výborov Snemovne národov už uľahčenú
úlohu a môžem sa pripojiť k záverom
ním prednesenej správy.
Dovoľte mi len, aby som nadviazai na záverečné
slová jeho správy a aby som podčiarkol jednu
z významných stránok volebných príprav.
Voľby sa budú konať v období, keď
celá naša spoločnosť je sústredená
na uskutočňovanie záverov XIV. zjazdu Komunistickej
strany Československa v politickej i hospodárskej
oblasti. Práve spoločné úsilie o zvládnutie
náročných úloh, ktoré vyplývajú
pre nás zo zjazdových uznesení, musí
prispieť - a nepochybne aj prispeje - k ďalšiemu
upevňovaniu morálno-politickej jednoty nášho
pracujúceho ľudu.
Využime preto v predvolebnej kampani všetky verejné
schôdzky a besedy s voličmi, ktoré budú
organizované, i každodenný styk s nimi na našich
pracoviskách i mimo nich na to, aby sme im ukázali
perspektívy rozvoja socializmu v zmysle uznesení
XIV. zjazdu Komunistickej strany Československa i XXIV.
zjazdu Komunistickej strany Sovietskeho zväzu, význam
nášho spojenectva a spolupráce so Sovietskym
zväzom i ostatnými socialistickými krajinami
a napokon aj hlavné smery našej hospodárskej
politiky. Musíme vyzdvihnúť nesporné
výhody našej socialistickej demokracie v porovnaní
s buržoáznou demokraciou a zároveň bojovať
proti rôznym prežívajúcim liberalistickým
názorom a samozrejme aj proti antisocialistickej a antikomunistickej
propagande, lebo musíme v predvolebnej kampani rátať
aj s jej zosilnením.