Předseda FS prof. dr. Hanes: Ďakujem spravodajcovi
poslancovi Červenému. Dávam slovo poslancovi
Vladimírovi Ptáčkovi, predsedovi Výboru
Snemovne národov pre plán a rozpočet, na
prednesenie spoločného stanoviska Výboru
Snemovne národov pre plán a rozpočet a Ústavnoprávneho
výboru Snemovne národov.
Zpravodaj poslanec ing. V. Ptáček: Vážené
soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, zpravodaj
výborů Sněmovny lidu poslanec ing. Červený
poukázal již ve své zprávě na
důvody, které vedly ke změnám zákona
č. 135/1970 Sb. o cílech a hlavních úkolech
státního plánu rozvoje ČSSR a státním
rozpočtu čs. federace na rok 1971. Nacházejí
své vyjádření v návrhu zákona
o státním rozpočtu, který právě
projednáváme. Omezím se proto ve své
zprávě na konstatování, že také
oba výbory Sněmovny národů, jimž
byl návrh zákona přikázán k
projednání, tj. výbor pro plán a rozpočet
a výbor ústavně právní, k němu
zaujaly stanoviska shodná a usnesly se doporučit
sněmovně, aby tento návrh schválila.
Výbor ústavně právní přitom
s poukazem na znění § 2 zákona doporučil
vynechat z § 4 zákona dovětek o době
počátku rozpočtového hospodaření,
a to jako nadbytečný.
Skutečnost, že byly vysloveny shodné názory
na přijetí zákona a skutečnost, že
se nemění základní koncepce rozpočtu
a prostředky finanční politiky, ani původně
předpokládaný přebytek rozpočtového
hospodaření v roce 1971 či návaznost
rozpočtu na státní plán po jeho nedávné
úpravě, můj zpravodajský úkol
podstatně usnadňují.
Diskuse ve výboru však ukázala, že úprava
státního rozpočtu federace, k níž
prakticky dochází v polovině roku, je při
specifické jeho úloze nástroje ekonomické
integrace současně i příležitostí
k tomu, aby byla posouzena jeho realita podle dosavadního
průběhu hmotných a finančních
procesů v národním hospodářství.
Soudě podle prvních pěti měsíců
letošního roku, lze dosahované výsledky
v plnění úkolů rozvoje národního
hospodářství a v hospodaření
podle státních rozpočtů považovat
v celkovém pohledu nesporně za pozitivní
a za doklad správnosti cesty nastoupené v hospodářské
politice.
Tempo rozvoje národního hospodářství
je v tomto období příznivější,
než jakého bylo dosaženo v minulém roce
a tvorba hmotných zdrojů je vyšší
v průmyslové výrobě o 2,1 bodu a u
stavební výroby o 2,3 bodu než předpokládal
státní plán na tento rok. Přitom je
tempa dynamiky výroby dosahováno v rozhodující
míře zásluhou vyšší produktivity
práce, než s jakou plán počítá.
Také zemědělská produkce vstupuje
do prvního roku páté pětiletky úspěšně.
Pozitivní jsou i výsledky docilované v investiční
oblasti, kde klesá rozestavěnost a v oblasti zahraničního
obchodu, kde růst vývozů si udržuje
značný předstih před dovozem. Potěšitelné
je, že se zrychluje opět tempo maloobchodního
obratu, zatímco peněžní příjmy
obyvatelstva a jeho úspory se vyvíjejí v
podstatě bez větších změn proti
předcházejícímu období.
Také průběh plnění státních
rozpočtů je v jejich souhrnném pohledu celkově
příznivý. Za prvních 5 měsíců
letošního roku jsou rozpočtované příjmy
již splněny na 36,9 %, zatímco preliminované
výdaje jsou vyčerpány jen na 31,4 %. Zásluhou
tohoto rozdílného tempa realizace rozpočtovaných
příjmů a čerpaných výdajů
vykazují státní rozpočty ke konci
května bez přihlédnutí k výsledkům
hospodaření národních výborů
aktivní rozdíl, který dosahuje 11,455 mld
Kčs a který je v absolutní částce
proti stejnému období minulého roku vyšší
o 350 mil. Kčs. Také výsledky hospodaření
národních výborů vykazují ke
konci měsíce května aktivní rozdíl
příjmů a vydání, který
je vyšší než 2,5 mld Kčs a v absolutní
částce převyšuje loňskou úroveň
o 234 mil. Kčs.
Soudružky a soudruzi poslanci, přes tyto nesporně
kladné výsledky nutno věnovat dalšímu
vývoji plnění letošních rozpočtů
velkou pozornost. Především proto, že
jinak příznivá tvorba hmotných zdrojů
v národním hospodářství není
ještě provázena žádoucím
zvýšením kvalitativních stránek
výroby. Mám na mysli zvláště
neuspokojivý vývoj zásob a jejich růst
ve sféře výroby a dále skutečnost,
že materiálové a jiné náklady
výroby rostou rychleji než její výkony.
V důsledku toho dochází k tomu, že zaostává
tvorba zisku za předpoklady plánu a že dosahovaná
rentabilita nedosahuje ani loňské úrovně.
Přitom nám ve struktuře rozpočtových
výdajů rostou největším tempem
a v podstatě téměř o jednu čtvrtinu
proti roku 1970 dotace a subvence poskytované podnikové
sféře.
Také přezkoumání dynamiky rozpočtových
příjmů a výdajů ukázalo,
že v průběhu letošního roku se
- jak o tom svědčí jejich podíly na
plnění rozpočtů za jednotlivé
měsíce - dynamika rozpočtových výdajů
neustále zrychluje a v důsledku toho se předstih
v plnění příjmů rozpočtu
před plněním výdajů snižuje.
Při zachování těchto tendencí
by mohlo v dalším období roku dojít
k tomu, že letos očekávaný přebytek
příjmů nad výdaji bude nižší
než v roce 1970, což by patrně nezůstalo
bez vlivu na některé záměry týkající
se jeho použití.
Zmiňuji se o těchto skutečnostech, vážené
soudružky a soudruzi poslanci, hlavně proto, aby pod
dojmem číselné výše přebytků
pokladního plnění státních
rozpočtů nebyla nikterak oslabována pozornost,
kterou je třeba věnovat realizaci nejen výdajové,
ale zejména příjmové stránky
upraveného státního rozpočtu federace,
uvedeného v návrhu zákona, který -
jak jsem se o tom již zmínil v úvodu své
zprávy - oba výbory Sněmovny národů,
jimž byl přikázán k projednání,
doporučily s malou změnou v § 4 sněmovně
schválit. /Potlesk./
Předseda FS prof. dr. Hanes: Ďakujem poslancovi
Ing. Ptáčkovi za spravodajskú správu.
Vzhľadom na to, že sa nikto neprihlásil písomne
do rozpravy, pýtam sa, či si niekto z poslancov
praje slovo? /Nikdo./
Pretože sa nikto nehlási a vypočuli sme výklad
zástupcu vlády Československej socialistickej
republiky i návrhy spravodajcov príslušných
výborov obidvoch snemovní, môžeme pristúpiť
k hlasovaniu, pre ktoré platí podľa ustanovenia
čl. 42 odsek 2 písm. e/ ústavného
zákona o čs. federácii zákaz majorizácie.
Najskôr budú hlasovať poslanci Snemovne ľudu,
ktorých je podľa prezenčnej listiny prítomných
198, Snemovňa ľudu je teda schopná uznášať
sa.
Kto z poslancov Snemovne ľudu súhlasí s návrhom
zákona o úprave štátneho rozpočtu
československej federácie na rok 1971 podľa
návrhu spravodajcu, nech zdvihne ruku. /Děje se./
Ďakujem.
Je niekto proti? /Nikdo./
Zdržal sa niekto hlasovania? /Nikdo.
Vzhľadom na to, že za návrh hlasovali všetci
prítomní poslanci, Snemovňa ľudu zákon
prijala.
Teraz budú hlasovať poslanci Snemovne národov,
v ktorej je podľa prezenčnej listiny prítomných
52 poslancov z Českej socialistickej republiky a 57 zo
Slovenskej socialistickej republiky. Snemovňa národov
je schopná uznášať sa.
Prosím o hlasovanie najprv poslancov Snemovne národov
zvolených v Českej socialistickej republike.
Kto z týchto poslancov súhlasí s návrhom
zákona podľa návrhu spravodajcov, nech zdvihne
ruku. /Děje se./ Ďakujem.
Je niekto proti? /Nikdo./
Zdržal sa niekto hlasovania? /Nikdo./
S návrhom súhlasia všetci poslanci Snemovne
národov zvolení v Českej socialistickej republike.
Prosím o hlasovanie poslancov Snemovne národov zvolených
v Slovenskej socialistické republike.
Kto z nich súhlasí s návrhom zákona
podľa návrhu spravodajcu, nech zdvihne ruku. /Hlasuje
se./
Kto je proti? /Nikdo./
Zdržal sa niekto hlasovania? /Nikdo./ Ďakujem.
Pretože za návrh zákona hlasovala aj väčšina
všetkých poslancov zvolených v Slovenskej socialistickej
republike, Snemovňa národov zákon prijala.
Vzhľadom na zhodné uznesenie Snemovne ľudu a
Snemovne národov konštatujem, že Federálne
zhromaždenie Československej socialistickej republiky
schválilo zákon o úprave štátneho
rozpočtu československej federácie na rok
1971.
/Předseda FS prof. dr. Hanes předává
řízení schůze I. místopředsedkyni
FS a předsedkyni SL doc. MUDr. Pennigerové./
Předsedkyně SL doc. MUDr. Pennigerová:
Soudružky a soudruzi, dalším bodem pořadu
je
Návrh poslanců prof. dr. T. Trávníčka, CSc., dr. B. Kučery, A. Pospíšila, J. Mjartana, dr. M. Žákoviče, prof. dr. D. Hanese, dr. S. Pennigerové, zasloužilého umělce V. Michálika, O. Voleníka, doc. M. Sabolčíka, CSc. a J. Kouby na vydání zákona o volbách do Federálního shromáždění /tisk 75/ a společné zprávy výborů Sněmovny lidu /tisk 55/SL/ a výborů Sněmovny
Navrhuji, abychom současně projednali i
|
Návrh poslanců prof. dr. T. Trávníčka, CSc., dr. B. Kučery, A. Pospíšila, J. Mjartana, dr. M. Žákoviče, prof. dr. D. Hanese, dr. S. Pennigerové, zasloužilého umělce V. Michálika, O. Voleníka, doc. M. Sabolčíka, CSc. a J. Kouby na vydání ústavního zákona, kterým se mění čl. 86 Ústavy a čl. 30 a
|
a to proto, že oba návrhy spolu souvisí. Ústavním
zákonem má být prodlouženo volební
období ze 4 na 5 let.
Má někdo z poslanců připomínky
k návrhu na společné projednání
těchto dvou návrhů zákonů?
/Nikdo./
Prosím, aby jménem skupiny poslanců návrhy
odůvodnil poslanec Tomáš Trávníček,
úřadující místopředseda
ústředního výboru Národní
fronty Československé socialistické republiky,
kterému uděluji slovo.
Úřadující místopředseda
ÚV NF ČSSR prof. MUDr. Trávníček,
CSc.: Soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, vážené
Federální shromáždění,
skupina poslanců Federálního shromáždění
vám předložila k projednání návrh
zákona o volbách do Federálního shromáždění
Československé socialistické republiky. Dovolte,
abych návrh zákona uvedl.
Volby do zastupitelských orgánů všech
stupňů byly vždy významnou politickou
událostí v naší zemi. Volební
zákony, jimiž se volby řídily, měly
vždy svůj třídní charakter. V
předmnichovské republice byly výrazem snahy
buržoazie všemi prostředky, tedy i za pomoci
volebních zákonů a celého způsobu
voleb, udržet své třídní panství.
Byly však současně měřítkem
dosaženého stupně uvědomění,
ideové, organizační a akční
jednoty dělnické třídy, úspěšnosti
práce a tedy i vlivu jejího organizovaného
předvoje - Komunistické strany Československa.
Volby v roce 1946 přinesly vynikající vítězství
Komunistické strany Československa pro její
důsledný, statečný, obětiplný
boj za vítězství politiky dělnické
třídy, za vítězství národů
a demokratické revoluce, za socialismus. Obava naší
i zahraniční buržoazie a jejích spojenců
z neustále rostoucího vlivu Komunistické
strany Československa, z pokračujícího
sjednocování dělnické třídy,
ze sílícího svazku dělníků
s rolníky a inteligencí vedla k pokusu buržoazie
o zvrat vývoje u nás, který skončil
jeho odražením Vítězným únorem
1948.
Únor roku 1948 vytvořil podmínky pro to,
aby všechny další volby v naší vlasti,
tedy i volební zákony, byly výrazem kvalitativně
vyšší, rozvíjející se socialistické
demokracie, třídně chápané,
aby plně odpovídaly potřebám budování
socialistické společnosti. Při něm
má vedoucí, nikým nezastupitelnou úlohu
dělnická třída a její předvoj
- Komunistická strana Československa, která
formuje teorii, ideologii i praktickou politiku dělnické
třídy, organizuje její úsilí
a realizuje pod svým vedením v Národní
frontě svazek dělníků, rolníků,
inteligence obou našich národů a všech
národností.
Je dobře známo, jak po lednu roku 1968 útočila
pravice a protisocialistické síly na skutečně
socialistické, demokratické principy voleb a volebních
zákonů, jak se opět připravovalo rozbití
jednoty dělnické třídy, vedoucí
úlohy strany, mocenských orgánů státu,
našeho přátelství a spojenectví
se Sovětským svazem, volná hra politických
sil, dezintegrace celého našeho socialistického
politického systému.
Příchod spojeneckých vojsk vytvořil
podmínky pro to, aby marxismu-leninismu, proletářskému
internacionalismu, přátelství se Sovětským
svazem oddané síly uvnitř strany a ve společnosti
svedly boj proti pravicovým oportunistům, revizionistům,
protisocialistickým silám a později i jejich
názorům na politický systém, na systém
volební i na volební zákony.
Vedení Komunistické strany Československa,
které bylo do čela strany zvoleno v dubnu roku 1969,
si bylo od počátku dobře vědomo významu
voleb pro dovršení konsolidačního procesu
v oblasti orgánů státní moci a své
odpovědnosti za jejich úspěšnou přípravu
i výsledek. Proto již za měsíc, tj.
v květnové realizační směrnici
ústředního výboru Komunistické
strany Československa je uvedeno, že základním
předpokladem, aby bylo možno provést volby
do zastupitelských sborů všech stupňů,
je konsolidace politických a společenských
poměrů.
Hloubka krize uvnitř strany a ve společnosti byla
však taková, že k jejímu překonání
bylo zapotřebí delšího období.
Proto byl 15. října 1969 přijat ústavní
zákon o prodloužení volebního období
do zastupitelských orgánů.
Cílevědomá politika vedení Komunistické
strany Československa od dubna 1969 vyvrcholila XIV. sjezdem
Komunistické strany Československa, který
mohl konstatovat, že KSČ obnovila svůj marxisticko-leninský
charakter, že se stala opět platným článkem
mezinárodního marxisticko-leninského revolučního
hnutí, že byl obnoven socialistický charakter
našeho politického systému, že se Československo
znovu zařadilo do socialistického tábora,
že obnovilo svou spolupráci a přátelství
se Sovětským svazem.
Tak byly vytvořeny základní podmínky
pro zahájení příprav k volbám.
Proto mohl na XIV. sjezdu Komunistické strany Československa
ve zprávě o činnosti strany a vývoji
společnosti od XIII. sjezdu KSČ generální
tajemník ústředního výboru
Komunistické strany Československa, předseda
ÚV Národní fronty Československé
socialistické republiky, s. dr. Gustáv Husák
uvést:
"V dohledné době mají se u nás
konat volby do národních výborů a
do zastupitelských orgánů. Je třeba
upevnit v těchto orgánech postavení dělnické
třídy a ostatních pracujících,
podstatně zvýšit zastoupení žen
i mladých lidí a vyvinout maximální
úsilí o zdokonalení práce tohoto významného
článku našeho společenského zřízení
a socialistické demokracie."