Od apríla 1969 sa urobil medzi ľuďmi kus dobrej
politickej práce. Na druhej strane nesmieme však púšťať
zo zreteľa, že vo vedomí našich občanov
je ešte mnoho pozostatkov z nedávneho krízového
obdobia. To všetko od nás vyžaduje, aby sme v
masovopolitickej práci vystupovali zásadovo a pomáhali
tak ešte viac občanov získať pre politiku
Komunistickej strany Československa a Národného
frontu.
Náš pracujúci ľud na čele s robotníckou
triedou a KSČ dnes ako oko v hlave chráni svoje
socialistické zriadenie, ktoré najlepšie vyhovuje
jeho záujmom. Preto my ako poslanci nášho ľudu,
našich národov, najlepšie budeme dokumentovať
vernosť socialistickej spoločnosti tým, že
sa nebudeme a nesmieme ľahostajne stavať k politickému
a hospodárskemu úsiliu nášho ludu, z
ktorého pochádzame, ku ktorému patríme
a ktorému slúžime. Ako poslanci socialistickej
spoločnosti musíme preto pevne stáť
na pozíciách marxizmu-leninizmu, proletárskeho
internacionalizmu, bez akéhokoľvek národnostného
obmedzenia.
Vážené súdružky poslankyne, vážení
súdruhovia poslanci, na záver svojej správy
odporúčam z poverenia výborov Snemovne národov
schváliť tak návrh poslancov na vydanie zákona
o voľbách do Federálneho zhromaždenia
so zmenami uvedenými v spoločnej správe výborov,
ako aj návrh poslancov na vydanie ústavného
zákona, ktorým sa mení článok
86 ústavy a článok 30 a 103 ústavného
zákona o československej federácii.
Předsedkyně SL doc. MUDr. Pennigerová:
Děkuji poslanci Infnerovi za jeho zpravodajskou zprávu.
Zahajuji rozpravu, do které se přihlásili
poslanci dr. Jan Němec, Josef Černý, Rostislav
Petera, Jozef Mjartan, dr. Michal Žákovič,
ing. Štefan Vajda, Marie Jarošová, Antonín
Himl a Josef Hlavička.
Jako první vystoupí poslanec Jan Němec, kterému
dávám slovo. Druhým diskutujícím
bude poslanec Josef Černý.
Poslanec JUDr. Jan Němec: Soudružky a soudruzi
poslanci, v návrhu, který byl předložen
dnešnímu společnému zasedání
Sněmovny lidu a Sněmovny národů, je
v § 53 doporučeno zrušit zákon č.
113/1967 Sb, o volbách do Národního shromáždění
ve znění zákona č. 29/1968 Sb.
Dovolte mi několik poznámek k osudu, který
stihl tento zákon, zákon, který byl schválen,
podle něhož se však volby nikdy nekonaly. Prostudoval
jsem si rozpravu, která probíhala 30. listopadu
a 1. prosince 1967 v Národním shromáždění,
v níž řada řečníků
vyjádřila přesvědčení,
že volební zákon tehdy přijímaný
a volby podle něj organizované přispějí
k upevnění morálně politické
jednoty naší čs. společnosti, že
budou mít mimořádnou úlohu zejména
proto, že se budou konat v roce dvacátého výročí
Vítězného února, v roce padesátého
výročí vzniku čs. samostatnosti.
Praxe ovšem ukázala pravý opak. Volební
zákon se stal předmětem divoké licitace,
nenávistné kampaně pravicově oportunistických,
revizionistických a kontrarevolučních sil,
byl zneužit proti Komunistické straně Československa,
její vedoucí úloze, proti socialistickému
zřízení v této zemi.
Všichni máme v živé paměti všechny
ty hlásné trouby masarykovské a benešovské
demokracie, které propagovaly volnou hru politických
sil, které svedly úporný boj v komunikačních
prostředcích proti principiální zásadě
demokracie, proti nadpoloviční většině.
Dobře si pamatujeme právě na to, jak tzv.
elita bojovala za kvalifikovanou většinu, aby mohla
mobilizací několika desítek nebo stovek voličů
vytlačit z kandidátek kandidáty oddané
socialistickému zřízení, protože
dobře chápala, že nemá možnost
porazit je ve volbách, které se připravovaly.
Je to jeden z klasických případů manipulace,
jíž byl čs. lid v roce 1968 pravicovými
silami řízen.
Prošli jsme, jak zde už bylo řečeno, velmi
složitým obdobím. Dokument Poučení,
který byl přijat prosincovým plénem
ÚV KSČ a schválen XIV. sjezdem strany, toto
mimořádné období podrobně charakterizoval.
Vyžádalo si pochopitelně také v oblasti
zastupitelských sborů řadu mimořádných
opatření, mezi nimi i prodloužení funkčního
období dnešní Sněmovny lidu, tehdejšího
Národního shromáždění,
prakticky na sedm a půl roku.
Nastal čas, abychom i v této oblasti přistoupili
k normálnímu systému voleb, abychom zvolili
nové zastupitelské orgány. Říkám
to proto, abychom si uvědomili, že k těmto
volbám půjde mimořádně vysoký
počet občanů, kteří poprvé
se objeví u volební urny. Bude to zhruba celá
šestina voličů, jimž v důsledku
kontrarevoluční činnosti po určitou
dobu bylo omezeno jejich právo volit a být volen
do zastupitelských orgánů socialistického
státu.
Proto bude zejména třeba, abychom se všichni
v předvolební kampani dovedli obrátit k těmto
novým voličům, mladým lidem, k těm,
kteří byli předmětem pokusů
pravicových sil, kteří byli předmětem
jejich zájmu, kteří měli vytvářet
jejich zálohu v boji proti socialistickému zřízení
v naší zemi.
Soudružky a soudruzi, volební zákon v každé
zemi je měřítkem dosaženého stupně
socialistické demokracie. Mám na mysli tu socialistickou
demokracii, která poprvé zvítězila
ve dnech Velké říjnové socialistické
revoluce v Rusku a která je pochopitelně vzorem
i pro nás. Demokracii, která má třídní
obsah, v níž se vždycky ptáme pro koho
je a proti komu. Chtěl bych zdůraznit zejména
první paragraf navrženého zákona o volbách
do Federálního shromáždění,
který říká, že "Pracující
lid volí za poslance Federálního shromáždění
občany oddané věci socialismu, politicky
i odborně vyspělé s vysokými morálními
vlastnostmi. schopné zabezpečovat úkoly Federálního
shromáždění a organizovat a sjednocovat
tvůrčí síly pracujících
v úsilí o všestranný rozvoj socialistické
společnosti." Právě ta myšlenka
sjednocovat a organizovat je charakteristickým rysem socialistické
demokracie vůbec, je klasickým příkladem
proti demokracii buržoazní, jež organizuje své
volební systémy na principu rozděluj a panuj,
na vzájemně urputných bojích, jež
směřují jenom k tomu, aby pracující
člověk nepoznal, kdo bude hájit jeho zájmy,
aby svým volebním lístkem, roztříštěným
do řady stran, umožnil prodloužení panství
vykořisťovatelů.
Přitom je třeba se zamyslet nad tím, kde
je ta síla, která sjednocuje a organizuje celý
proces výstavby socialismu? Je to revoluční
marxisticko-leninská strana. Leninismus nás učí,
že úspěšná výstavba socialismu
a komunismu je možná jedině pod vedením
marxisticko-leninské strany, vyzbrojené pokrokovou
teorií, zakalené v bojích, mající
důvěru pracujících, znající
vyjádřit tužby mas a umějící
je také vést. Takovou stranou je bezesporu Komunistická
strana Československa, k jejímž padesáti
letům mohl XIV. sjezd konstatovat, že čestně
plnila a plní svou dějinnou úlohu, kterou
na sebe vzala jako vedoucí síla dělnické
třídy a všech pracujících.
My, komunisté, nebudeme k volbám přicházet
s prázdnýma rukama. Můžeme se pochlubit
onou obrovskou organizátorskou prací, kterou komunistická
strana pod novým vedením, zvoleným v dubnu
1969, má za sebou, onou obrovskou prací, kdy v složitém
procesu vlastní očisty dokázala semknout
pracující k plnění úkolů
socialistické výstavby, dokázala vytvářet
novou morálně politickou jednotu, a to na vyšší
úrovni. Nemůže být lepšího
příkladu o platnosti leninské myšlenky
o vedoucí úloze strany než právě
posiední dva roky, které byly završeny naším
XIV. sjezdem. Myslím, že i prodloužení
volebního období na pět let vyjadřuje
správnost oné ústavní zásady,
jež nedávno byla tak často zneužívána
k pomluvám, zásady o vedoucí úloze
strany v čs. společnosti. To, že volby budou
uspořádány v zákonném termínu
do konce tohoto roku, svědčí o pevnosti socialistického
společenského řádu, svědčí
o plné obnově socialistických sociálních
i právních jistot občanů Československa.
Nemůžeme se ovšem dívat na volby jako
na záležitost klidu. Bude to boj, protože naši
nepřátelé se budou snažit zneužít
jich k tomu, aby dokázali odvrátit od našich
cílů část našich občanů.
Již dnes víme, že se grupují, již
dnes určují svou taktiku politiky rozvratu, rozkladu
a chaosu. Zase se bude hovořit v kanálech zahraničního
rozhlasu o samostatnosti, suverenitě a nezávislosti.
My tedy odpovídáme na tyto útoky jasně,
že nám nejde o jakoukoli svobodu, nezávislost
a suverenitu, že nám jde o svobodu od vykořisťovatelů,
že nám jde o nezávislost na kapitalistických
státech, že nám jde o suverenitu socialistického
státu, moci dělnické třídy.
Jsem hluboce přesvědčen, že volební
výsledky ukáží souhlas zdrcující
většiny čs. lidu s generální
linií výstavby socialismu, jak ji schválil
XIV. sjezd KSČ, že volební výsledky
budou potvrzením zahraničně politické
orientace naší země, vyjádřené
sjezdovou rezolucí, v koncepci jednoty socialistického
společenství, ve spolupráci a bratrství
se zeměmi tohoto společenství a zejména
se Sovětským svazem.
Předsedkyně SL doc. MUDr. Pennigerová:
Děkuji poslanci Janu Němcovi. Nyní promluví
místopředseda Federálního shromáždění
Josef Černý, dalším diskutujícím
bude poslanec Rostislav Petera.
Místopředseda FS Černý: Vážené
soudružky poslankyně, vážení soudruzi
poslanci, příprava voleb, kterou zahajujeme projednáváním
návrhu volebních zákonů, je dalším
významným krokem ve sjednocovacím procesu
v naší společnosti a i v dalším
rozvíjení naší socialistické
demokracie. Volby samy by se pak měly stát prověrkou
ideově politické a organizační práce
všech politických stran a společenských
organizací Národní fronty. Měly by
se stát cestou k prohloubení jednoty všech
socialistických sil v naší zemi.
Ústřední výbor Československé
strany socialistické, z pověření jehož
předsednictva i Klubu poslanců strany dnes před
Federální shromáždění
předstupuji, se na svém zasedání dne
2. července zabýval touto významnou událostí
v životě socialistického státu a uložil
všem našim stranickým orgánům věnovat
volbám plnou pozornost. Považujeme-li za jeden ze
svých stěžejních politických
úkolů boj o myšlení lidí a o
posilování jejich důvěry ve správnost
naší socialistické cesty, pak tedy dostáváme
opětovně příležitost k tomu,
abychom v průběhu volební kampaně
vstoupili do nejužšího styku s nejširšími
vrstvami našich občanů a abychom svým
podílem na úspěšném provedení
voleb výrazně přispěli k dovršení
konsolidace naší společnosti.
Proto přistupujeme jako politická strana Národní
fronty s plnou odpovědností k projednávání
tohoto návrhu zákona a neméně odpovědně
se chceme podílet na jeho realizaci. Plně se ztotožňujeme
s návrhem poslanců Federálního shromáždění
na vydání zákona o volbách do Federálního
shromáždění tak, jak nám byl
předložen k projednání.
Vyslovujeme rovněž svůj souhlas s ústavním
zákonem, jímž se prodlužuje volební
období na pět roků. Umožní to
časově koordinovat funkční období
zákonodárných sborů a národních
výborů především s časovým
rozpětím mezi sjezdy KSČ, která je
vedoucí silou naší společnosti, a přípravou
pětiletých plánů.
Z našeho pohledu pak zejména vítáme,
že návrh, podaný čelnými představiteli
Národní fronty ČSSR a Federálního
shromáždění zvýrazňuje
v mnoha směrech úlohu, význam a postavení
Národní fronty. Považujeme ji v našich
čs. podmínkách za podstatnou složku
dalšího rozvíjení socialistické
demokracie a celého politického systému,
tvořeného zastupitelskými sbory a Národní
frontou, jež pod vedením Komunistické strany
Československa je společnou platformou svazku dělníků,
rolníků a pracující inteligence, politického
svazku komunistů, příslušníků
jiných politických stran a politicky neorganizovaných
občanů. Národní fronta významně
rozšiřuje předpoklady a podmínky pro
aktivní účast i naší strany a
všech jejích členů na tvorbě
politiky a na angažovaném uskutečňování
celospolečensky přijatých cílů.
V tomto duchu přistoupí i všechny orgány
naší strany k úkolům, které souvisí
s volbami. Především přispějeme
k co nejúčinnější formulaci volebních
programů Národní fronty a jejich propagaci
mezi občany, navrhneme ze svého středu schopné
a socialismu skutečně oddané členy
jako kandidáty Národní fronty za poslance
národních výborů i zákonodárných
sborů, napomůžeme svou agitační
prací vítězství všech kandidátů
Národní fronty i důstojnému průběhu
vlastního volebního aktu. Našim nově
zvoleným poslancům budeme v jejich práci
soustavně pomáhat tak, aby byli dobrými reprezentanty
nejenom naší strany, ale celé Národní
fronty a přispívali co nejvíce a co nejlépe
podle svých sil a možností ke správě
věcí veřejných i k rozkvětu
celé naší socialistické vlasti.
Uvádím to proto, že i když volby jsou
ve své podstatě jednorázovou akcí,
nevidíme své povinnosti v souvislosti s nimi pouze
jako časově omezenou kampaň. Úkoly,
jejichž důležitost zvlášť výrazně
vystupuje v předvolebním období, považujeme
a budeme považovat za trvaly obsah naší politické
přesvědčovací práce.
Jménem poslanců Federálního shromáždění,
členů Československé strany socialistické,
prohlašuji, že budeme pro navrhovanou osnovu zákona
o volbách do Federálního shromáždění
hlasovat.
Jsem rovněž zmocněn prohlásit, že
poslanci z řad členů Československé
strany socialistické budou hlasovat pro vydání
ústavního zákona, kterým se mění
článek 86 Ústavy a článek 30
a 103 ústavního zákona o československé
federaci.
Předsedkyně SL doc. MUDr. Pennigerová:
Děkuji místopředsedovi FS Josefu Černému.
Hovořit bude místopředseda Federálního
shromáždění Rostislav Petera, připraví
se poslanec Jozef Mjartan.
Místopředseda FS Petera: Vážené
soudružky poslankyně, vážení soudruzi
poslanci, dokumenty XIV. sjezdu KSČ, které určují
směr dalšího společenského vývoje,
hlavní cíle a prostředky k jejich dosažení,
přikládají mimořádnou důležitost
volbám do zastupitelských sborů všech
stupňů. V neposlední řadě i
z toho důvodu, že celý volební proces
- jeho příprava a provedení - bude znamenat
dovršení jedné ze základních
etap konsolidačního procesu v naší společnosti.
Z těchto hledisek je nutno chápat především
význam voleb do Federálního shromáždění.
Návrh zákona o volbách do Federálního
shromáždění ke všem zmíněným
skutečnostem přihlíží, odpovídá
dosaženému stupni společenského vývoje
a plně vyjadřuje i smysl a funkci voleb v socialistickém
státě.
Je jistě účelné a plně odůvodněné,
aby se Federální shromáždění
usneslo na ústavním zákoně, jímž
se poprvé uplatní pětileté volební
období u zastupitelských sborů všech
stupňů, protože to bude v časovém
souladu s pětiletými obdobími konání
sjezdů Komunistické strany Československa.
Návrh zákona o volbách do Federálního
shromážděni je důkazem toho, že
náš vskutku demokratický volební systém
dává plnou možnost k uplatnění
svrchovaných ústavních občanských
práv. A to nikoliv jen při samotném aktu
voleb, ale už v celém procesu jejich přípravy.
Zasluhuje ocenění, že se v návrhu zákona
o volbách do Federálního shromáždění
plně obráží postavení Národní
fronty v našem politickém systému. Její
úlohou - jak opětovně zdůraznil XIV.
sjezd KSČ - je být sjednocující základnou
politického života, vytvářet podmínky
pro široký podíl pracujících
na řízení rozvoje celé společnosti.
Toto významné poslání Národní
fronty je zakotveno nejen v těch paragrafech zákona,
které upravují navrhování, výběr
a registraci kandidátů, ale i v ustanoveních
tykajících se činnosti volebních komisí
Národní fronty, jakož i obvodních a
okrskových volebních komisí.
Zákon rovněž zachovává již
vžitou politickou zásadu, že všichni kandidáti
na poslance jsou kandidáty Národní fronty.
Znamená to, že právo navrhovat kandidáty
má Komunistická strana Československa, ostatní
politické strany a společenské organizace
sdružené v Národní frontě. Je
tomu tak proto, že smyslem našich voleb je vytvoření
takových zastupitelských sborů, které
budou ve své činnosti uplatňovat politiku
KSČ a Národní fronty.
Všechna tato ustanovení dokládají ve
svém úhrnu reálnou náplň té
části rezoluce XIV. sjezdu, v níž se
praví, že Národní fronta v čele
s Komunistickou stranou Československa je výrazem
jednoty základních třídních,
národních a internacionálních zájmů
dělnické třídy a ostatních
pracujících, že je základnou socialistické
demokracie v ČSSR.
Důležitou součástí předvolební
přípravy budou volební programy Národní
fronty, které budou rozvíjet jednotu a aktivitu
pracujících v úsilí o splnění
úkolů a cílů vytyčených
naší socialistické společnosti XIV.
sjezdem KSČ. Volební programy Národní
fronty se stanou východiskem pracovních plánů
všech zastupitelských sborů.
Je třeba též kladně hodnotit, že
návrh zákona v řadě svých důležitých
ustanovení dává výraz federativnímu
uspořádání našeho státu.
V tom je jeho významný přínos k neustálému
posilování socialistických vztahů
mezi našimi národy a národnostmi, k upevňování
jednotného československého vědomí
v duchu proletářského internacionalismu a
socialistického vlastenectví, vzájemné
úcty, spolupráce, rovnosti a bratrství. V
souladu s demokratickými principy našeho volebního
práva je dále zásada, že k platnosti
voleb je třeba, aby se jich zúčastnila nadpoloviční
většina voličů ve volebním obvodu.