Návrh zabezpečuje princip jednotné československé
ekonomiky. Umocňuje tím i její schopnosti
mobilizovat všechny zdroje a rezervy k dalšímu
postupu v hospodářské konsolidaci, jak ukázal
ve svém výkladu předseda vlády soudruh
Štrougal. Jednotné a koordinované řízení
československé ekonomiky nejlépe zajistí
její racionální rozvoj v České
socialistické republice i Slovenské socialistické
republice. Otevře širší možnosti
využít všechny proudy vědecko-technického
pokroku, přednosti integrace a specializace při
prohlubování svazků ve společenství
zemí RVHP.
To nijak nezatlačuje do pozadí specifické
otázky ekonomiky a řešení životních,
sociálních a kulturních potřeb obyvatelstva
v obou národních celcích, ale naopak přispěje
k jejich vyváženému uspokojování
a vyrovnávání rozdílů v hospodářském,
sociálním a kulturním vývoji jednotlivých
oblastí.
Významným rysem návrhu zákona je integrující
úloha federace nejen v oblastech komplexní řídící
činnosti jako je plánování a finanční
politika, ale i v odvětvích, u nichž je uplatnění
celostátních zájmů pro celkový
hospodářský růst nezbytné.
Ústřední orgány státní
správy jsou součástí systému
demokratického centralismu. V jeho rámci plní
poslání služby dělnické třídě
a všemu pracujícímu lidu. Tomu odpovídá
i politický aspekt zákona, aby federální
orgány rozvíjely při plnění
svých úkolů součinnost s odborovými,
dalšími společenskými a družstevními
organizacemi. Ústavně právní výbory
Sněmovny lidu a Sněmovny národů přijaly
při projednávání návrhu zákona
o národohospodářském plánování
doporučení, aby se podle paragrafu 9 zákona
o působnosti federálních ministerstev vytvářely
podmínky pro projednávání hospodářského
plánu resortů s odborovými orgány.
Je to jedna z cest odhalování rezerv, vytyčování
mobilizačních úkolů i zajištění
plnění plánu pracujícími.
Poslanci ve výborech se shodli, že nelze na formování
nových federálních ministerstev pohlížet
jako na samoúčelnou organizační přestavbu.
Naopak, tato opatření mají a musí
sloužit zájmu celé čs. ekonomiky, všem
pracujícím. Soudruh Husák na prosincovém
plénu zdůraznil že, cituji: "... z objektivní
povahy našich úkolů plyne požadavek, abychom
přišli s mnohem vyššími nároky
a přísně vyžadovali od všech pracovníků
ústředních orgánů takovou úroveň
práce, která zaručuje na daném úseku
realizaci politiky a cílů strany." Konec citátu.
Proto se i výbory domnívají, že je třeba
dát plnou morálně politickou autoritu pracovním
kolektivům federálních ministerstev, podpořit
jejich kádrové upevnění z řad
osvědčených občanů obou republik.
Vyžadovat též koncepční, analytický,
pružný styl práce, zbavený byrokratického
přístupu k problémům i k lidem a požadovat,
aby se prosazoval leninský styl práce těchto
orgánů moci lidu.
Dovolte podtrhnout ještě jeden význačný
rys předkládaného zákona. Jednotné
zabezpečování státní a jmenovitě
hospodářské politiky by nebylo reálné
bez účinného a jednotně působícího
systému kontroly na federální i republikové
úrovni. Taková kontrola za přímé
účasti dělnické třídy
a ostatních pracujících bude bdít
nad tím, aby naše zákony, národohospodářské
plány i ostatní centrální záměry
byly uváděny do života v souladu s cíli,
které pro další rozvoj společnosti vytyčuje
komunistická strana.
Vyjadřuji přesvědčení, že
přijetí navrhovaného zákona o působnosti
federálních ministerstev bude mít závažný
význam i pro práci Federálního shromáždění.
To umožní lépe než dosud sjednocovat síly
a angažovanost zastupitelských sborů ve spolupráci
s federálními státními orgány.
Návrh zákona o působnosti federálních
ministerstev projednaly na svých schůzích
všechny výbory Sněmovny lidu a vyslovily s
ním souhlas. Dílčí úpravy předloženého
návrhu zákona, které uvádí
předložená společná zpráva
všech výborů Sněmovny lidu, jsou plně
v intencích předložených vládních
návrhů, sledují pouze legislativní
zpřesnění dikce.
Jako společný zpravodaj výborů SL
doporučuji Sněmovně lidu přijetí
vládního návrhu zákona o působnosti
federálních ministerstev se změnami, které
jsou navrženy ve společné zprávě
výborů Sněmovny lidu.
Predseda FZ prof. dr. D. Hanes:
Ďakujem poslancovi Maříkovi za prednesenie
správy.
Prosím poslanca Hájka, aby predniesol spravodajskú
správu za výbory Snemovne národov, ktorým
bol návrh zákona prikázaný.
Zpravodaj poslanec Jar. Hájek:
Vážený soudruhu presidente, vážené
Federální shromáždění.
Zásadní důvody, které vedly k vypracování
návrhu zákona o působnosti federálních
ministerstev, byly již dostatečně objasněny
v projevu předsedy federální vlády
soudruha dr. Štrougala, v projevu místopředsedy
vlády prof. dr. Laca a ve zpravodajské zprávě
posl. dr. Maříka. Plně je potvrzují
i naše zkušenosti poslanců Sněmovny národů
a projednávání tohoto vládního
návrhu ve výborech Sněmovny národů.
Nám, poslancům Sněmovny národů,
kteří sledujeme a hodnotíme praktické
zkušenosti čs. federace jak na úrovni České
národní rady a Slovenské národní
rady a jejich vztahů k ostatním republikovým
orgánům, tak na úrovni federální,
zvláště záleží na tom, aby
dosažené zkušenosti a poznatky byly plně
využity k odstranění nedostatků, k vytvoření
takové soustavy působnosti a vzájemných
vztahů federálních a republikových
orgánů, které budou zajišťovat
lepší, pružnější a efektivnější
fungování federace, což znamená plnější
a důslednější uplatňování
funkcí socialistického státu federálními
a republikovými státními orgány. Navrhovaný
zákon vyvozuje z těchto našich zkušeností
potřebné legislativní závěry
a jsem přesvědčen o tom, že výrazně
přispěje k řešení otázek
i k účinnějšímu plnění
úkolů, které pro další náš
postup vpřed stanovilo prosincové plenární
zasedání ÚV KSČ.
Považuji za důležité, aby to pochopili
i občané v našich republikách, že
nezbytné účelné soustředění
řízení těchto oblastí národního
hospodářství, které přímo
zajišťují celospolečenské potřeby,
v rukou federálních orgánů není
samoúčelné, ale má vytvořit
podmínky též pro kvalitnější
a účinnější řídící
práci republikových orgánů při
zabezpečování specifických hospodářských
i sociálních a kulturních potřeb obou
našich republik.
V tomto ohledu považuji za potřebné zdůraznit
význam těch navrhovaných ustanovení
kompetenčního zákona, které zajišťují
vzájemnou součinnost federálních a
republikových orgánů. Jde totiž na jedné
straně o to, aby federální ministerstva a
další federální ústřední
orgány důsledně přihlížely
též k specifickým potřebám rozvoje
republik, zejména těch oblastí, které
patří do působnosti republik, a pečovaly
tak o jejich souladný rozvoj v rámci jednotné
československé ekonomiky. Na druhé straně
jde o to, aby republikové orgány státní
správy inciativně spolupracovaly s federálními
orgány, společně s nimi odstraňovaly
nedostatky a přistupovaly i k řešení
specifických problémů republiky s vědomím
celospolečenské odpovědnosti v měřítku
celé ČSSR. Co nejúčiněji přispět
k plodnému prohloubení této spolupráce,
k dosažení lepší návaznosti práce
federálních a republikových orgánů
je významným úkolem též pro nás,
poslance Federálního shromáždění.
Projednání návrhu zákona o působnosti
federálních ministerstev ve výborech Sněmovny
národů potvrdilo, že jeho přijetí
je nanejvýš potřebné.
Pokud jde o dílčí změny návrhu
zákona o působnosti federálních ministerstev,
připojuji se ke zdůvodnění uvedenému
zpravodajem výborů Sněmovny lidu poslancem
dr. Maříkem.
Jako společný zpravodaj výborů Sněmovny
národů doporučuji Sněmovně
národů, aby přijala vládní
návrh zákona o působnosti federálních
ministerstev se změnami navrženými ve společné
zprávě výborů Sněmovny národů.
Predseda FZ prof. dr. D. Hanes:
Ďakujem poslancovi Hájkovi za prednesenie spravodajskej
správy a otváram rozpravu k návrhu zákona
o pôsobnosti federálnych ministerstiev.
Písomnú prihlášku podal poslanec Ján
Paulík. Prosím, aby sa ujal slova.
Poslanec Ing. J. Paulík:
Vážený súdruh prezident, vážené
súdružky poslankyne, vážení súdruhovia
poslanci!
Dovoľte mi, aby som niekoľkými myšlienkami
podporil návrh zákona o pôsobnosti federálnych
ministerstiev. Som totiž presvedčený, že
uvedený zákon v kontexte s ďalšími
zákonmi, ktoré sú v týchto dňoch
predmetom nášho rokovania na plenárnom zasadnutí
snemovní, taktiež prispeje k ďalšej konsolidácii
nášho národného hospodárstva.
Myslím si, že opatrenia zakotvené v týchto
zákonoch môžeme všetci právom považovať
za súčasť ozdravného procesu nášho
politického a hospodárskeho života. Súčasne
ich však musíme považovať za opatrenia podporujúce
široký rozmach aktivity pracujúcich našich
závodov tak v priemysle, ako aj v poľnohospodárstve,
za splnenie úloh štátnych plánov, vyjadrujúcich
celospoločenské ciele.
Posledné roky zásluhou pôsobenia pravičiarsko-oportunistických
síl i v hospodárskom živote boli poznačené
nebývalými ťažkosťami v celej výrobnej
sfére. Skutočnosťou je, že veľký
podiel týchto ťažkostí znášali
naši robotníci a pracovníci žijúci
bezprostredne vo výrobe. Na ich bedrá dopadli s
mimoriadnou účinnosťou ťažkosti z
nedostatku surovín, náhradných dielcov a
rôznych ďalších materiálov vrátane
nedostatku energie. Tieto skutočnosti nielenže znižovali
a kompenzovali úsilie pracujúcich o úspešné
plnenie plánu, ale v mnohých prípadoch podmieňovali
aj ich hmotnú zainteresovanosť.
Nie je teda náhoda, že drvivá väčšina
našich pracujúcich tieto momenty kritizovala a po
výzve Ústredného výboru strany k odstráneniu
týchto nešvárov a k zlepšeniu pracovnej
disciplíny sa k nej bezvýhradne hlásila.
Súčasne však žiadala a žiada, aby
v tomto smere došlo k náprave i na rozhodujúcich
riadiacich miestach nášho hospodárskeho života,
či už na podnikoch, generálnych riaditeľstvách,
národných či federálnych orgánoch
alebo ministerstvách. Nie zriedka bola kritizovaná
najmä nedostatočná koncepčná
a riadiaca činnosť, ktorá v konečnom
štádiu zásadne ovplyvňovala, ovplyvňuje
a bude ovplyvňovať celú našu ekonomiku.
Spomínam to tu preto, aby som dokumentoval, že potrebu
prerokovávaných zákonných opatrení
dnes nevidí len ústredné politické
a hospodárske vedenie, ale sa jej vo veľkej miere
dožadujú i široké masy zdola.
Som si vedomý, že šlo predovšetkým
o nedostatky vyvolané nedotiahnutými otázkami,
súvisiacimi s federalizáciou nášho štátopravneho
usporiadania. Že práve ony niekedy vyvolávali
dojem anonymity v rozhodovaní na centrálnych orgánoch,
dojem rozbujnelého a nevyužitého aparátu.
V skutočnosti však šlo o nedoriešenú
alebo nevyjasnenú kompetenciu týchto orgánov
a o jej dopad na ovplyvňovanú sféru národného
hospodárstva.
Tieto a ďalšie skúsenosti za obdobie vývoja
v dnešnom štátoprávnom usporiadaní
podľa môjho názoru oprávnene vedú
tak k určitým zmenám v organizácii
štátnych orgánov, ako aj - a to chcem zdôrazniť
- najmä k účelnej a racionálnej deľbe
práce v záujme posilnenia a upevnenia životaschopnosti
čs. federácie. Nie je neznámou skutočnosťou,
že ide o prvý pokus zákonom ustanoviť
pôsobnosť federálnych ministerstiev, keďže
ani pred pôsobnosťou zákona o československej
federácii takto ustanovená nebola.
Pripomínam túto skutočnosť z toho dôvodu,
aby som upozornil, že prerokovávaný návrh
zákona zahrnuje veľmi zložitú oblasť
celým radom náročných a niekedy veľmi
ťažko obsiahnuteľných väzieb. Bude
teda úspechom, ak sa podarí zvládnuť
aspoň základné väzby a povinnosti jednotlivých
rezortov a postupne ich spresniť a dopracovať.
Spomínaný návrh zákona sa okrem iného
bezprostredne dotýka i oblastí, s ktorými
sme sa ako poslanci Výboru Snemovne ľudu pre priemysel,
dopravu a obchod neraz stretávali a zaoberali. I naše
skúsenosti plne potvrdzujú, že oblasti - či
už ide o oblasť využívania nerastného
bohatstva, hutníctva a strojárstva, alebo o oblasť
dopravy a spojov - si takúto zákonitú pozornosť
zasluhujú. Veď svojím postavením bezprostredne
podmieňujú a dotýkajú sa všetkých
ostatných odvetví nášho národného
hospodárstva a nezveličujem, ak poviem, že
niekedy rozhodujú o ich ďalšom rozvoji. A nejde
len o nadväznosť v rámci vnútornej deľby
práce. Ide o riešenie možnosti zapojenia do medzinárodnej
deľby práce, najmä na poli RVHP. Nepoviem opäť
nič nové, keď len zdôrazním posledné
záujmy na takomto zapojení najmä našej
dopravy a spojov.
Ak sa teda uvedené odvetvia majú rozvíjať
a uspokojovať celospoločenské potreby, je bezpodmienečne
nutné, aby sa tak dialo koordinovane na báze jednotnej
československej ekonomiky. Ďalej je bezpodmienečne
nutné, aby za rozvoj týchto oblastí bola
v maximálne možnej miere vyhradená zodpovednosť.
Dúfam, že prijatie zákona o pôsobnosti
federálnych ministerstiev je v tomto smere veľmi dôležitým
krokom, a budem ho podporovať.
Predseda FZ prof. dr. D. Hanes:
Ďakujem poslancovi Paulíkovi. Viac písomných
prihlášok do rozpravy nemám. Hlási sa
ešte niekto do rozpravy k vládnemu návrhu zákona
o pôsobnosti federálnych ministerstiev? Ak nie, vyhlasujem
rozpravu za skončenú.
Pýtam sa spravodajcov dr. Maříka a s. Hájka.
Taktiež nie.
Môžeme teda pristúpiť k hlasovaniu.
Podľa posledného zistenia je prítomných
230 poslancov Snemovne ľudu, za Snemovňu národov
je prítomných 50 poslancov z Českej socialistickej
republiky a 64 poslancov zo Slovenska. Pri hlasovaní o
tomto zákone platí ustanovenie čl. 40 ods.
3 ústavného zákona o čs. federácii.
K platnému uzneseniu je potrebný súhlas nadpolovičnej
väčšiny prítomných poslancov v
každej snemovni. Najskôr budú hlasovať
poslanci Snemovne ľudu.
Kto z poslancov Snemovne ľudu súhlasí s návrhom
zákona o pôsobnosti federálnych ministerstiev
v znení spoločnej správy výborov Snemovne
ľudu, nech zdvihne ruku. /Hlasuje sa./
Je niekto proti? /Nikto./
Zdržal sa niekto hlasovania? /Nikto./
Ďakujem. So zákonom vyslovili súhlas všetci
prítomní poslanci Snemovne ľudu. Snemovňa
ľudu zákon schválila.
Teraz žiadam o hlasovanie poslancov Snemovne národov.
Kto z poslancov Snemovne národov je za návrh zákona
o pôsobnosti federálnych ministerstiev v znení
spoločnej správy výborov Snemovne národov,
nech zdvihne ruku./Hlasuje sa./
Je niekto proti? /Nikto./
Zdržal sa niekto hlasovania? /Nikto./
Ďakujem. Konštatujem, že so zákonom vyslovili
súhlas všetci poslanci Snemovne národov. I
Snemovňa národov zákon schválila.
Pretože Snemovňa ľudu i Snemovňa národov
prijali zhodné uznesenie, konštatujem, že Federálne
zhromaždenie ČSSR schválilo zákon o
pôsobnosti federálnych ministerstiev.
Môžeme prikročiť k ďalšiemu bodu,
ktorým je
4. Vládny návrh zákona, ktorým
sa mení zákon č. 176/l968 Zb. o Kancelárii
prezidenta republiky /tlač 62/ a spoločná
správa Ústavnoprávneho výboru Snemovne
ľudu /tlač 49/ a Ústavnoprávneho výboru
Snemovne národov /tlač 46/
Vládny návrh odôvodní minister dr.
Kučera a nie, ako bolo uvedené na pozvánke,
podpredseda vlády ČSSR dr. Karol Laco. Žiadam
ministra Kučeru, aby sa ujal slova.