V poválečných letech naše zdravotnická
politika likvidovala válečné důsledky.
Teprve od r. 1948, po definitivním vítězství
dělnické třídy, dochází
k prvým realizačním krokům socialistických
zásad zdravotní péče o občany,
a to na základě plánovitě rozvíjené
zdravotnické soustavy s výrazným preventivním
zaměřením. Základnou bylo nejen postátnění
zdravotnických zařízení, nýbrž
i pomoc a zkušenosti sovětské vědy a
praxe, tlumočené např. prof. Litvínovem,
Lavriščevem a jinými. O tyto kořeny
se opírá rozvoj nových úseků
zdravotnické péče /zejména péče
o matku a dítě, péče o pracující
v průmyslu, hygienicko-epidemiologická služba,
apod./. Jsou však i základnou rozvoje plánovitého
výzkumu a vědy a také rozvoje zdravotnického
a farmaceutického průmyslu. Kádrovým
pramenem pro tyto úseky je plánovitý růst
středních a vysokých zdravotních škol,
což dokazuje např. nutnost rozšířit
tři předválečné lékařské
fakulty postupně na devět fakult v posledních
letech. Takto se postupně vytvářejí
i uskutečňují základní předpoklady
pro poskytování bezplatné kvalifikované
zdravotní péče dostupné všemu
obyvatelstvu.
Dovršením této etapy vývoje zdravotnické
politiky je přijetí zákona o péči
o zdraví lidu v r. 1966. Tento zákon a řada
prováděcích předpisů na jeho
podkladě formují celospolečenskou podstatu
péče o zdraví a aktivní účast
veřejnosti na upevňování a rozvoji
zdravotnictví a dále rovněž zdůrazňují
vědecké základy a preventivní zaměření
péče o zdraví zejména na mladé
lidi a pracující.
Konkrétní výsledky tohoto čtvrtstoletí
vývoje zdravotnické politiky jsou nemalé
a projevují se trvalými efekty. Dovolte mi uvést
několik čísel: např. kojenecká
úmrtnost za období asi 25 let poklesla téměř
na jednu pětinu, u dětí 1 - 4letých
na jednu šestinu, u dětí 10 - 14letých
téměř na čtvrtinu. Podstatně
se snížila asi na jedenáctinu úmrtnost
tuberkulózou: rovněž úmrtnost parasitálním
a infekčním onemocněním se dvanáctkrát
zmenšila. Některé infekční choroby
se podařilo bud úplně likvidovat. např.
dětskou obrnu, anebo téměř vyloučit,
např. záškrt nebo břišní
tyfus. Celkový počet nemocničních
lůžek se téměř zdvojnásobil
a dosahuje nyní asi 80 lůžek na 10 tisíc
obyvatel. V kojeneckých ústavech a dětských
domovech vzrostl počet míst více než
dvacetkrát a v jeslích asi pětadvacetkrát.
Také počet lékařů se více
než ztrojnásobil a jeden lékař připadá
průměrně na 445 obyvatel oproti 1340 v r.
1945.
Samozřejmě, i když tento růst péče
o zdraví má nebývalý vzestup a bylo
by možno o jeho úspěších ještě
mnohé doložit, je třeba přihlédnout
i k řadě obtíží. Tak v mnohých
případech se projevuje na jakosti zdravotních
služeb nedostatek vhodných investičních
celků, vliv zastaralých budov a vnitřního
nemoderního zařízení, technického
i zdravotnického, jako zbytky kapitalistického dědictví.
A právě takovéto nedořešené
a zbývající problémy byly v obtížném
údobí roku 1968 zneužívány k
otevřeným i zastřeným útokům,
zaměřeným na znevážení
vysokých celkových výsledků dosavadního
rozvoje našeho zdravotnictví a k zeslabení
důvěry v jeho systém, k pokusům o
návrat k soukromému lékařství,
o rozbití jednotné odborové organizace pracovníků
ve zdravotnictví až k samému popírání
vedoucí úlohy KSČ.
Na druhé straně byly kladeny naprosto nereálné
požadavky např. na výši prostředků
pro rozvoj zdravotnictví podle představ jednotlivců
a bez jakékoliv věcné přípravy.
Naprosto nekriticky se idealizovaly poměry v kapitalistických
státech, což sloužilo k bagatelizování
našich zdravotnických výsledků a k matení
veřejného mínění. Tehdejší
oportunistické vedení státu umožňovalo
takřka výlučně růst s tyků
našich studentů, výzkumníků a
vědců s kapitalistickými státy. Tím
docházelo nejen k záplavě stipendií
na Západ a k ovlivňování a manipulování
našich lidí, z nichž mnozí opustili svoji
vlast v důsledku korupce, nýbrž i k nezákonnému
vývozu vědeckých poznatků do západních
zemí, ačkoliv tyto byly získány na
státní náklad a za peníze socialistického
státu. Přes všechny tyto instriky, uplácení
a jiné druhy manipulace jen mizivá část
zdravotnických pracovníků, lékařů,
vědeckých odborníků a profesorů
podlehla svodům západní korupce, značná
část z nich dnes hledá cestu zpět
do vlasti a závidí těm, kteří
tu zůstali věrni svému socialistickému
zdravotnictví.
Jsem přesvědčen, že v nejbližším
období bude třeba přistoupit k další
etapě řešení dříve odsouvaných
problémů jako je efektivní využívání
společností poskytovaných zdrojů a
prostředků, zajištění racionálního
rozvoje zdravotnictví, zvýšení jeho
společenského významu i společenského
postavení zdravotníků a jejich hmotného
ohodnocení vzhledem k významu jejich práce
pro společnost apod.
Avšak přes veškeré invektivy proti trendu
našeho zdravotnictví, jichž se mnozí dopouštěli
záměrně a jiní z neznalosti, zůstává
jeho vývoj i stav na světové úrovni,
a skutečnost, že náš stát může
neprodleně přistoupit k ratifikaci této úmluvy,
je naším nepochybným, průkazným
a pádným argumentem.
Ratifikace této úmluvy bude také navíc
z mezinárodního hlediska dokumentem a svědectvím,
že iniciativa Československa spolu s ostatními
socialistickými státy nebyla při vypracování
a projednání mezinárodního paktu o
hospodářských, sociálních a
kulturních právech, přijatého na 21.
zasedání Valného shromáždění
OSN, žádnou propagační akcí.
Ratifikace této úmluvy č. 130 bude zásadně
vyjadřovat, že naše socialistické zřízení
zabezpečuje na našem území jak sociální
spravedlnost, tak všestrannou ochranu a péči
o pracující.
Na základě uvedených pozitivních okolností
a skutečností, dovoluji si, vážené
soudružky a soudruzi poslanci, navrhnout Sněmovně
národů usnesení ve znění vládního
návrhu uvedeného v tisku č. 48,
že Federální shromáždění
Československé socialistické republiky souhlasí
s úmluvou Mezinárodní organizace práce
č. 130, o léčebně preventivní
péči a dávkách v nemoci, přijatou
na 53. Mezinárodní konferenci práce dne 25.
června 1969 v Ženevě.
Děkuji za pozornost.
Predseda SN V. Mihálik:
Ďakujem poslancovi Ungrádovi. Prosím teraz
poslanca Jána Svobodu, aby ako spoločný spravodajca
predniesol stanovisko výborov Snemovne ľudu.
Zpravodaj poslanec J. Svoboda:
Vážené Federální shromáždění,
soudružky a soudruzi poslanci. Vláda Československé
socialistické republiky předkládá
Federálnímu shromáždění
ke schválení a ratifikaci Úmluvu č.
130 Mezinárodní organizace práce o léčebně
preventivní péči a dávkách
v nemoci.
Poslanci Federálního shromáždění
mohou v souhlasu s vládou konstatovat, že všechny
podstatné zásady této Úmluvy jsou
již dlouho zakotveny v našich zákonech, jako
třídní vymoženost našich pracujících.
Dospěli jsme k nim jako k jednomu z výsledků
dlouhých a těžkých zápasů
naší dělnické třídy a
její avantgardy Komunistické strany Československa
za politická a sociální práva pracujících.
Úhradu těchto sociálních vymožeností,
práv a společenské spotřeby převzal
plně na svá bedra stát. V roce 1968 a na
počátku roku 1969 se v propagandě pravicově
oportunistických sil a hlavně ve sdělovacích
prostředcích na to rádo zapomínalo.
V řadě vystoupení, zejména v televizi,
se vykládalo, jak je u nás nízká životní
úroveň. Zcela záměrně se při
tom opomíjela oblast společenské spotřeby.
Připomínalo se však přitom, že
tytéž vymoženosti mají pracující
v kapitalistických zemích. Že tedy nejde v
socialistických zemích o společenskou přednost.
V podtextu se přímo naznačovalo, že
k tomu nepotřebovali komunisty, třídní
boj a socialismus. Pravicové síly udělaly
z léčebné péče, nemocenského,
sociálního pojištění a ostatních
socialistických vymožeností jakousi samozřejmost.
Tím se snažily překroutit historické
výsledky bojů pracujících za sociální
práva a samu podstatu socialismu. Vedle toho sledovaly
cíl touto sociální demagogií získat
na svoji stranu určité skupiny lidí, aby
je pak zneužily pro svoje protisocialistické záměry.
Zároveň zcela záměrně opomíjely,
že v kapitalistických zemích dělnická
třída a pracující mohli částečně
dosáhnout podobných práv proto, že především
sami bojovali proti kapitalistickému vykořisťování
a proto, že i na tuto oblast působí existence
socialistických států a kapitalisté
jsou nuceni pracujícím svých zemí
dělat určité ústupky. Vedle toho naši
zástupci v Mezinárodní organizaci práce
nesledují ve své činnosti jen hájení
zájmů našich pracujících, ale
postupují, jak to vyplývá ze zásad
naší zahraniční politiky, ze širších
internacionálních hledisek.
Považujeme za správné, že vláda
ČSSR doporučila tuto úmluvu schválit.
Vzhledem k tomu, že výbor zahraniční
a výbor pro sociální politiku Sněmovny
lidu nemají žádné připomínky
k vládnímu návrhu, předkládám
jejich jménem Federálnímu shromáždění
návrh, aby vyslovilo souhlas s Úmluvou č.
130 Mezinárodní organizace práce o léčebně
preventivní péči podle vládního
návrhu tisk 48.
Predseda SN V. Mihálik:
Ďakujem poslancovi Svobodovi. Pýtam sa súdruhov
poslancov, či sa hlási ešte niekto do rozpravy?
/Nikto sa nehlásil./
Vzhľadom na to, že sme vypočuli výklad
súdruha ministra a návrh spravodajcov príslušných
výborov oboch snemovní, prikročíme
k hlasovaniu.
Najprv budú hlasovať poslanci Snemovne národov.
Kto z týchto poslancov je za návrh uznesenia, ktorým
Federálne zhromaždenie ČSSR súhlasí
s Dohodou Medzinárodnej organizácie práce
č. 130 o liečebno-preventívnej starostlivosti
a o dávkach v nemoci, prijatou na 53. medzinárodnej
konferencii práce dňa 25. júna 1969 v Ženeve,
nech zdvihne ruku. /Deje sa./ Ďakujem.
Je niekto proti? /Nikto./
Zdržal sa niekto hlasovania? /Nikto./ Za návrh hlasovali
všetci prítomní poslanci Snemovne národov.
Teraz prosím o hlasovanie poslancov Snemovne ľudu.
Kto z poslancov Snemovne ľudu súhlasí s návrhom
uznesenia podľa spravodajcovho návrhu, nech zdvihne
ruku. /Deje sa./ Ďakujem.
Je niekto proti? /Nikto./
Zdržal sa niekto hlasovania? /Nikto./
Za návrh teda hlasovali všetci prítomní
poslanci Snemovne ľudu.
Vzhľadom na zhodné uznesenie Snemovne národov
a Snemovne ľudu konštatujem, že Federálne
zhromaždenie ČSSR súhlasí s Dohodou
Medzinárodnej organizácie práce č.
130 o liečebno-preventívnej starostlivosti a o dávkach
v nemoci, prijatou na 53. medzinárodnej konferencii práce
dňa 25. júna 1969 v Ženeve.
Deviatym bodom programu sú
9. Dohody a odporučenia Medzinárodnej organizácie
práce, spoločná správa výborov
Snemovne ľudu, tlač č. 35/SĽ, a správa
Výboru Snemovne národov pre sociálnu politiku,
tlač č. 32/SN
Dohody a odporučenia Medzinárodnej organizácie
práce, ako aj stanoviská vlády k nim boli
rozoslané poslancom na informáciu. Prosím
spoločného spravodajcu poslanca Perkoviča,
aby predniesol správu výborov Snemovne ľudu,
ktoré rokovali o stanoviskách vlády ČSSR.
Spravodajca poslanec Ing. A. Perkovič:
Vážené súdružky a súdruhovia
poslanci, Federálnemu zhromaždeniu predložila
vláda ČSSR text desiatich dokumentov Medzinárodnej
organizácie práce, a to troch dohôd č.
127, 128 a 129 a siedmich odporučení č. 128
až 134, ktoré prijala Medzinárodná konferencia
práce v roku 1967, 1968 a 1969. Vláda pripojila
ku každému dokumentu stručný obsah,
porovnala ich požiadavky a ustanovenia s naším
právnym poriadkom a zaujala k nim aj svoje stanovisko.
Z celkového hľadiska považujem za potrebné
upozorniť, že vláda nepredkladá tieto
dokumenty so zámerom alebo s návrhom na vyslovenie
súhlasu Federálneho zhromaždenia pred ratifikáciou
dohôd v zmysle čl. 36 ods. 3 úst. zákona
o čs. Federácii, ale s cieľom ich prerokovania
tak, ako nás k tomu zaväzuje ústava Medzinárodnej
organizácie práce. Podľa tejto ústavy
má vláda podať Medzinárodnému
úradu práce tiež správu o predložení
dokumentov zákonodarnému orgánu a o jeho
rozhodnutí.
Ďalej treba uviesť, že vláda ČSSR
podrobne preskúmala a zvážila postuláty
všetkých predložených medzinárodných
dokumentov.
Pokiaľ ide o tri predložené dohody a na ne nadväzujúce
tri odporučenia, t. j. o Dohodu č. 127 a odporučenie
č. 128, týkajúce sa prípustnej maximálnej
váhy bremien prenášaných jedným
pracovníkom, ďalej o Dohodu č. 128 a odporučenie
č. 131 o otázke invalidného, starobného
a pozostalostného dôchodku a konečne o Dohodu
č. 129 a odporučenie č. 133 o inšpekcii
práce v poľnohospodárstve, vláda sa
vo svojich stanoviskách k nim vyjadrila v tom zmysle, že
neodporúča tieto dohody ratifikovať, pretože
ich ustanovenia, ako aj ustanovenia troch na ne nadväzujúcich
odporučení nie sú, stručne povedané,
v súlade s ustanoveniami nášho právneho
poriadku v niektorých závažnejších
momentoch, hoci inak naše právo značnú
časť požiadaviek obsiahnutých v dohodách
i odporučeniach samozrejme už realizovalo.
Tak konkrétne pri Dohode č. 127 a odporučení
č. 128 o prípustnej maximálnej váhe
bremien prenášaných jedným pracovníkom
zásadným motívom je ochranná úprava
zdravia a bezpečnosti pracovníkov pri prenášaní
bremien, a to hlavne u žien a mladistvých. Naše
právo má síce podrobné a na svetovej
úrovni vypracované predpisy, ochraňujúce
v tomto zmysle ženy a mladistvých, avšak nepozná
váhový limit pre prenášanie bremena
u dospelých mužov. Naproti tomu dohoda v prípade
schválenia vyžaduje striktne právne ustanovenie
v tom zmysle, že pre ženy a mladistvých má
byť pri manuálnom prenášaní
určená značne nižšia maximálna
váha bremena, než je limitovaná váha
pre dospelých mužov. Avšak takáto úprava
požadovaného limitu váhy bremena pre mužov
by vyžadovala nielen dlhodobý prieskum, ale i mnohé
vecné a ekonomické opatrenia. Uvedený rozpor
medzi ustanoveniami dokumentov a nášho práva
je teda dôvodom záporného stanoviska vlády
k ratifikácii tejto dohody.