Predseda FZ prof. dr. D. Hanes:
Ďakujem poslancovi súdruhovi Kubovi.
Hlási sa ešte niekto do rozpravy o tomto návrhu?
/Nikto./ Ak nie, pýtam sa ministra financií, či
si praje ešte slovo? /Minister financií Ing. Rohlíček:
Nie./
Pýtam sa spravodajcov poslanca Mišeje a Červeného,
či si prajú slovo. /Spravodajcovia si slovo nepriali./
Ďakujem.
Môžeme pristúpiť k hlasovaniu. Chcem upozorniť,
že o tomto bode nášho programu, ako i o ďalších
bodoch programu hlasujú snemovne oddelene, ale bežným
spôsobom hlasovania, tzn., že v každej snemovni
je potrebná na prijatie návrhu nadpolovičná
väčšina prítomných poslancov.
Najprv prosím, aby hlasovali poslanci Snemovne národov.
Kto z poslancov Snemovne národov súhlasí
s návrhom uznesenia, ktorým Federálne zhromaždenie
Československej socialistickej republiky súhlasí
s Dohodou o zriadení Medzinárodnej investičnej
banky medzi vládami Bulharskej ľudovej republiky,
Maďarskej ľudovej republiky, Nemeckej demokratickej
republiky, Mongolskej ľudovej republiky, Poľskej ľudovej
republiky, Zväzu sovietskych socialistických republík
a Československej socialistickej republiky, podpísanou
v Moskve dňa 10. júla 1970, nech zdvihne ruku. /Deje
sa./
Ďakujem.
Je niekto zo Snemovne národov proti? /Nikto./
Zdržal sa niekto hlasovania? /Nikto./ Nikto.
Konštatujem, že za návrh sa vyslovili všetci
prítomní poslanci Snemovne národov.
Teraz budú hlasovať poslanci Snemovne ľudu.
Pýtam sa preto, kto z poslancov Snemovne ľudu súhlasí
s návrhom uznesenia, ktorý som predniesol, nech
zdvihne ruku. /Deje sa./
Je niekto proti? /Nikto./
Zdržal sa niekto hlasovania? /Nikto./
Za návrh hlasovali všetci prítomní poslanci
Snemovne ľudu.
Pretože obidve snemovne Federálneho zhromaždenia
prijali zhodné uznesenie, konštatujem, že Federálne
zhromaždenie Československej socialistickej republiky
súhlasí s Dohodou o zriadení Medzinárodnej
investičnej banky, podpísanou v Moskve dňa
10. júla 1970.
Súdružky a súdruhovia poslanci, zaslúžili
by sme si prestávku, ale vzhľadom na to, aby sme mohli
dnes skôr skončiť, prosil by som vás
o súhlas, aby sme bez prestávky mohli prerokovať
ešte jeden bod programu. /Súhlas./
Ďalším bodom programu je
6. Vládny návrh zákona o služobnom
pomere príslušníkov Zboru národnej bezpečnosti
/tlač 51/ spoločné správy výborov
/tlač 34 Snemovne ľudu a tlač 33 Snemovne národov/
Návrh zákona odôvodní za vládu
ČSSR minister vnútra s. Ing. Radko Kaska. Prosím
ho, aby sa ujal slova.
Ministr vnitra ČSSR ing. R. Kaska:
Vážení soudruzi a soudružky poslanci.
Vedení ministerstva vnitra a všichni příslušníci
SNB přijímají s velkým uspokojením
a poděkováním skutečnost, že
vládní návrh zákona o služebním
poměru příslušníků SNB
se dostal na program jednání tohoto podzimního
zasedání Federálního shromáždění.
Spatřujeme v tom součást péče
našich nejvyšších stranických a státních
orgánů i našich nejvyšších
zastupitelských sborů o postupné vytváření
nutných podmínek pro zlepšení práce
SNB a jeho příslušníků, pro jejich
vyšší a kvalifikovanější angažovanost
všude tam, kde je toho třeba při ochraně
revolučních vymožeností dělnické
třídy, obraně socialismu, pro klidnou a spokojenou
práci i nerušený odpočinek našich
spoluobčanů.
SNB byl v období let 1968 a 1969 předmětem
mnohých zuřivých útoků pravicově
oportunistických, kontrarevolučních a antisocialistických
sil. Toto období kladlo na příslušníky
SNB po všech stránkách značné
nároky. A je možno říci, že většina
z nich v tomto kritickém období obstála.
Příslušníci SNB mají celou škálu
úkolů a povinností, vyplývajících
ze zákonů a celé řady dalších
předpisů. Vytyčování a propracovávání
těchto úkolů byla po r. 1948 věnována
zcela oprávněná a v zájmu dělnické
třídy a pracujících náležitá
pozornost a péče. Naproti tomu však úprava
služebních poměrů příslušníků
SNB postupem doby zaostala. Při revolučních
změnách po r. 1945, kdy bylo třeba rozbít
buržoazní mocenský aparát a vybudovat
nový, se přikročilo i k potřebným
změnám v právní úpravě
služebního poměru příslušníků.
Postupně prováděné změny umožnily
realizovat stanovenou politickou linii i vůči členům
bývalých bezpečnostních sborů.
Právní úpravy v tehdejším období,
historicky zcela oprávněné, přestaly
však vyhovovat již v první polovině padesátých
let a především v době, kdy se podstatně
změnila sociální, třídní
a politická struktura naší společnosti.
V současných podmínkách je vážným
nedostatkem stávající právní
úpravy to, že rozsáhlá škála
povinností příslušníků
SNB není dostatečně vyvážena
jejich právy. Postupem doby došlo dokonce i k likvidaci
některých předcházejících
práv a záruk, zejména těch, které
pro příslušníky SNB vyplývají
z délky služby. Kromě toho dosavadní
zákonná úprava některých práv,
která podmiňují sociální mobilitu
příslušníků, přiznává
těmto právům jen fakultativní charakter
a nedává příslušníkům
SNB potřebnou míru sociálních a právních
jistot.
To potvrzuje např. i ta skutečnost, že SNB
usiluje již několik let - a to bez většího
úspěchu - o vyřešení nežádoucí
nadměrné fluktuace. Během několika
posledních let odešlo z SNB tisíce soudruhů
na vlastní žádost. Většina z nich
byla mladých, mezi prvním až pátým
rokem služby. Odcházejí převážně
proto, že služební poměr v SNB neuspokojuje
jejich oprávněné potřeby a zájmy,
nebo z druhé strany, že neuspokojení oprávněných
zájmů a potřeb v některých
oblastech není přiměřeně kompenzováno
v jiných oblastech.
Tím méně potom dosavadní právní
úprava vytváří předpoklady
pro zlepšování kádrového stavu
SNB po stránce věkové i kvalifikační.
Tato skutečnost se promítá i do výsledku
výběru uchazečů o službu v SNB.
Přes mimořádné úsilí
již několik let nejsou plněna směrná
čísla výběru uchazečů.
Počty nové přijatých příslušníků
v posledních letech mají prudce klesající
trend, takže se nezabezpečuje ani prostá reprodukce.
Jestliže index přijatých příslušníků
činil v r. 1965 100, v r. 1967 poklesl již na 72 a
v r. 1968 dokonce na 64. K podstatnější změně
nedošlo ani v r. 1969.
Situace je o to závažnější, že
se nedaří dodržovat požadovaná
kvalitativní hlediska při výběru uchazečů
o službu. Např. podle platné nomenklatury funkcí,
pokud jde o stupeň vysokoškolského vzdělání,
daří se získat jen necelou jednu třetinu
potřebných vysokoškolských kádrů.
Tím se neuspokojivý stav kvalifikační
struktury SNB dále zhoršuje.
O nevyhovující úpravě služebního
poměru a nízké společenské
prestiží služby ve Sboru národní
bezpečnosti svědčí též
skutečnost, že téměř 25 % uchazečů
odvolává žádost o přijetí
již během přijímacího řízení
anebo po rozhodnutí služebních orgánů
o přijetí služby nenastoupí.
Nerovnoměrné doplňování Sboru
národní bezpečnosti a faktická nemožnost
zásadním způsobem regulovat vstup a výstup
v celém uplynulém období, vedly k vytvoření
velmi nepříznivé věkové struktury
našeho sboru. Většina příslušníků
SNB přišla do Sboru v letech 1945 - 1948. Provedené
rozbory ukazují, že počínaje rokem 1974
dojde ve Sboru národní bezpečnosti k prudkému
narůstání odchodů ze služby v
důsledku naplnění nároku na starobní
důchod. Toto narůstání vyvrcholí
v r. 1978 a bude doznívat prakticky až do roku 1982.
Za toto období by měla být obměněna
převážná část - konkrétně
75 až 80 % příslušníků dosavadního
stavu SNB. Generační problém je tedy jedním
z nejpalčivějších vnitřních
problémů, s nímž se Sbor národní
bezpečnosti bude muset v nejbližších letech
vyrovnat. Základy ke splnění tohoto nelehkého
úkolu klademe již dnes zákonem o služebních
poměrech.
Namáhavost služby v SNB vede ke značnému
fyzickému a psychickému opotřebení
příslušníků a promítá
se nepříznivě v jejich celkovém zdravotním
stavu. To potvrzuje i skutečnost, že průměrná
délka doby pobírání důchodu
činí v našem Sboru jen 8 roků. Ročně
odchází řada soudruhů do invalidního
anebo částečného invalidního
důchodu. V činné službě umírá
průměrně 100 příslušníků
ročně. Z počtu zemřelých umírá
následkem úrazu při výkonu služby
25 % a následkem nemoci 53 % příslušníků,
z toho namnoze v souvislosti s nemocí, jejíž
vznik a průběh byl výkonem služby ovlivněn.
Nepříznivý zdravotní stav a věková
struktura sboru se projevuje i v procentu absence příslušníků
dočasně neschopných ke službě
v důsledku úrazu a nemoci.
Velmi citelně poklesla i společenská prestiž
našeho Sboru. Svědčí o tom např.
i ta skutečnost, že v posledních letech stoupá
počet útoků proti příslušníkům
Veřejné bezpečnosti. Ze statistických
ukazatelů o výskytu trestných činů
útoků na veřejného činitele
podle § 155 a 156 tr. zákona, většina
směřovala proti příslušníkům
Veřejné bezpečnosti. Tak např. v roce
1967 bylo pro uvedenou trestnou činnost stíháno
v ČSSR celkem 3210 osob, v roce 1968 1993 osoby, v roce
1969 již 4269 osob a podle předběžného
statistického přehledu Generální prokuratury
byly za I. pololetí 1970 stíhány již
2233 osoby. Příčinou značného
zhoršení tohoto stavu v posledních letech bylo
působení pravicově oportunistických
a protispolečenských živlů.
To je jen malý výpočet z těch vážných
problémů, které řešíme
a které jsou negativním důsledkem též
toho, že právní úprava základních
otázek průběhu služby příslušníků
SNB v mnohých aspektech, zejména pokud jde o jejich
právní a sociální jistoty, neodůvodněně
zaostává ve vztahu k poslání a úloze
bezpečnostního aparátu a nárokům
na kvalitu jeho pracovníků. Znatelně zaostává
i za úpravou služebního poměru v bezpečnostních
sborech spřátelených socialistických
států.
To jsou v podstatě skutečnosti, z kterých
se vycházelo při vypracování předloženého
vládního návrhu zákona o služebním
poměru příslušníků Sboru
národní bezpečnosti.
Naší snahou je zabezpečit na základě
možností naší společnosti základní
právní a sociální jistoty příslušníků
Sboru národní bezpečnosti. Na druhé
straně pak vyžadovat důsledné, přesné
a odpovědné plnění stanovených
úkolů, pozorný a citlivý vztah k našim
občanům, ráznost a rozhodnost v postupu proti
nepřátelským, antisocialistickým a
kriminálním živlům. Chceme v blízké
budoucnosti dosáhnout, aby náš Sbor národní
bezpečnosti byl skutečně dokonalým,
vojensky organizovaným, vzorně ukázněným
a fungujícím bezpečnostním sborem,
který vždy a za každé situace bude si
umět poradit s nepřáteli socialismu.
A nyní mi dovolte, abych vás stručně
informoval o nejvýznamnějších změnách
proti dosavadní úpravě; jsou navrhovány
především z hlediska zásadního
sledovaného cíle - posílit právní
a sociální jistoty příslušníků
ve vojensky organizovaném bezpečnostním sboru.
Zavádí se institut zkušební doby, jehož
cílem je především zjistit způsobilost
příslušníků pro službu s
maximálně možnou jistotou, ať již
v zájmu služebních orgánů nebo
soudruhů nově nastupujících do sboru.
Zkušební doba bude využita k zajištění
kvalitnější přípravy pro službu,
zejména z hlediska dosažení potřebné
profesionality.
Nově se upravuje jmenování a povyšování
do hodnosti tak, že se zakotvuje nárok na - jmenování
a povýšení při splnění
podmínek, které jsou stanoveny v prováděcích
předpisech.
Nově jsou upraveny podmínky převedení
příslušníků na jinou funkci a
jeho dočasného a trvalého přeložení
do jiného místa služebního působiště;
vyjadřuje se tím zájem o větší
stabilitu ve služebním zařazení, která
prospěje i potřebám Sboru národní
bezpečnosti.
Úprava délky základní doby služby
v týdnu i úprava povinnosti příslušníků
konat službu nad tuto základní dobu služby,
plně respektuje zájem služby a potřeby
Sboru národní bezpečnosti. Zároveň
však přiměřeně respektuje i oprávněný
zájem každého jednotlivce ve sboru. Dosavadní
volná úprava těchto otázek je jednou
z hlavních překážek při doplňování
stavu a současně impulsem k mnoha odchodům
na vlastní žádost, nehledě na negativní
dopad časově náročného výkonu
služby na zdravotní stav našich soudruhů
a soudružek.
Úpravou povinností služebních orgánů
v péči o příslušníky SNB
se usiluje o vytvoření příznivých
zdravotních, sociálních, pracovních
a životních podmínek, které jsou jedním
z předpokladů pro důsledné plnění
služebních úkolů, iniciativu a výkonnost.
Za významné považujeme zavedení preventivní
rehabilitace; má přispět ke snížení
negativních vlivů služby a tím i k prodloužení
a zvýšení služební výkonnosti.
Z hlediska právní jistoty má velký
význam i upřesnění důvodů
a podmínek pro uvolnění a propuštění
příslušníků ze služebního
poměru: jde o opatření, která se dotýkají
nejdůležitějších životních
zájmů jednotlivců, tak i zájmů
Sboru národní bezpečnosti.
Velmi důležitá je i nová úprava
odvolání příslušníka proti
rozhodnutí služebních orgánů
ve věcech služebního poměru a úprava
odvolacího řízení. Předpokládáme,
že tato úprava prohloubí podmínky pro
objektivní posouzení jednotlivých případů
a pro odpovědné rozhodování o nich.
Tato úprava je v souladu se zásadou nedělitelné
velitelské pravomoci a zároveň s požadavkem
záruky právní jistoty pro každého
člena sboru.
Osnova zákona vyžaduje zvýšení
nákladů v podstatě jen pokud jde o preventivní
rehabilitaci a to v celkové částce 14 400
tis. Kčs ročně. Lze předpokládat,
že další náklady spojené s poskytováním
odměny za službu při mimořádných
bezpečnostních opatřeních se budou
v souvislosti s dalším celospolečenským
vývojem a upevňováním bezpečnostní
situace postupně snižovat.
Přípravě návrhu zákona o služebním
poměru příslušníků Sboru
národní bezpečnosti byla věnována
značná pozornost; k úspěšnému
řešení závažných politických
otázek i některých právně složitých
problémů, které se v návrhu zákona
promítají, významně přispěla
všechna zúčastněná ministerstva
i řada dalších orgánů a organizací.
Děkujeme za tuto pomoc
Vládnímu návrhu zákona o služebním
poměru věnovali velkou pozornost poslanci při
jeho projednávání ve výborech ústavně
právních, branných a bezpečnostních
a pro sociální politiku Sněmovny lidu a Sněmovny
národů. Vážíme si péče
i hlubokého zájmu poslanců o problémy
Sboru národní bezpečnosti a jeho příslušníků,
který se projevil jak v doporučeních k zásadám
zákona, tak i v navrhovaných legislativně
technických úpravách některých
ustanovení návrhu zákona. Doporučení
výborů, která byla realizována v předloženém
návrhu zákona, přispěla k zkvalitnění
tohoto návrhu.
Je třeba říci, že na předloženém
návrhu se pracovalo do posledního dne. Proto mi,
vážení soudruzi poslanci, dovolte, abych vám
sdělil dodatečně ještě úpravu
vládního návrhu zákona, kterou vláda
ČSSR přijala dne 14. 11. 1970.
Na základě doporučení ministra spravedlnosti
ČSR uplatněného na společné
schůzi ústavně právního výboru
České národní rady a výboru
České národní rady pro právní
ochranu občanů dne 9. listopadu t. r. je navrhována
tato změna v § 12 odst. 1 vládního návrhu
zákona:
"Z § 12 odst. 1 návrhu vypustit na konci odstavce
slova "nebo Sboru nápravné výchovy"
a před slova "ozbrojených sil" vložit
slovo "nebo". Na konec odstavce připojit další
větu tohoto znění: "Jestliže přijetí
uchazeče do služebního poměru ve Sboru
národní bezpečnosti bezprostředně
navazuje na skončení jeho služebního
poměru ve Sboru nápravné výchovy nebo
naopak, zachovávají se mu nabytá práva
a dosažená hodnost."