Úterý 17. listopadu 1970

K tomuto doporučení ministra spravedlnosti ČSR se připojil též ministr spravedlnosti SSR.

Návrh této změny je odůvodňován v podstatě tím, že příslušníci Sboru nápravné výchovy postrádají zákonnou záruku, že při přechodu do Sboru národní bezpečnosti budou jim zachována práva, kterých nabyli ve Sboru nápravné výchovy, a hodnost, které v něm dosáhli. Tento návrh odpovídá dohodě, která byla uzavřena dne 27. 12. 1968 mezi ministrem vnitra a ministrem spravedlnosti v souvislosti s převáděním Sboru nápravné výchovy z resortu ministerstva vnitra do resortu ministerstva spravedlnosti.

V § 134 odst. 1 předloženého vládního návrhu zákona se upravuje nárok příslušníků na zápočet doby služebního poměru v obou sborech do doby rozhodné pro přiznání nároků vyplývajících ze služebního poměru, úprava jmenování do hodnosti se však podle dosavadního znění § 12 odst. 1 vládního návrhu zákona ponechává pouze prováděcímu předpisu.

Smyslem navrhované změny je tedy posílení vědomí příslušníků Sboru nápravné výchovy o jejich právních a sociálních jistotách. Z toho důvodu prosím, abyste s navrhovanou změnou vyslovili souhlas.

Na závěr mi dovolte, vážení soudruzi a soudružky poslanci, vyjádřit své hluboké přesvědčení, že přijetím zákona o služebním poměru příslušníků Sboru národní bezpečnosti bude nejen posílena sociální a právní jistota příslušníků a jejich společenské postavení, ale vytvořeny předpoklady i pro postupné doplňování a zkvalitňování Sboru národní bezpečnosti, upevnění kázně a disciplíny ve Sboru a tím i pro kvalitnější plnění úkolů bezpečnosti v zájmu dalšího rozvoje a upevňování socialistického společenského zřízení v naší republice.

Dovolte mi, vážený soudruhu předsedo a soudruzi poslanci, abych vás ujistil, že Sbor národní bezpečnosti a jeho příslušníci pod vedením Komunistické strany Československa se ve své činnosti budou důsledně řídit zákony naší republiky a vynaloží veškeré úsilí k tomu, aby se ctí plnili všechny uložené úkoly v zájmu zajištění veřejného pořádku, ochrany občanů a bezpečnosti státu.

Vážené soudružky a soudruzi poslanci, navrhuji jménem vlády Československé socialistické republiky, aby Federální shromáždění předložený návrh zákona o služebních poměrech příslušníků Sboru národní bezpečnosti s uvedeným doplňkem schválilo.

Predseda FZ prof. dr. D. Hanes:

Ďakujem súdruhovi ministrovi Kaskovi za výklad k navrhovanému zákonu.

Správu výborov Snemovne národov, ktorým bol návrh zákona prikázaný na prerokovanie, prednesie ich spoločný spravodajca poslanec súdruh Andrej Faglic.

Spravodajca poslanec Ing. A. Faglic:

Vážení poslanci! Súdruh minister vnútra nám zdôvodnil predloženie zákona o služobných pomeroch príslušníkov ZNB. Týmto návrhom zákona sa v predchádzajúcich dňoch zaoberali branné a bezpečnostné výbory, ústavnoprávne výbory a výbory pre sociálnu politiku obidvoch snemovní.

Všetky tieto výbory vysoko hodnotili politický význam predloženého vládneho návrhu zákona, ktorý je jedným z ďalších účinných krokov ako splniť realizačnú smernicu Ústredného výboru KSČ z mája minulého roku. Ďalším krokom k plnému obnoveniu mocenskopolitických funkcií nášho socialistického štátu. Zákon celým svojím poňatím prispeje predovšetkým k zvýšeniu sebadôvery samotných príslušníkov Zboru národnej bezpečnosti, k posilneniu ich právnej a sociálnej istoty. To je o to dôležitejšie, že Zbor národnej bezpečnosti a jeho príslušníci boli najmä v uplynulých dvoch rokoch predmetom otvorených útokov kontrarevolúcie, ktoré mali prakticky viesť k likvidácii ochrany nášho socialistického spoločenského zriadenia i socialistických práv našich občanov. Nový zákon dáva Zboru národnej bezpečnosti i jeho príslušníkom plné spoločenské uznanie a ocenenie ich obťažnej služby a možno predpokladať, že táto skutočnosť pomôže i pri získavaní ďalších kvalifikovaných pracovníkov do Zboru národnej bezpečnosti, a tak prispeje k ďalšiemu zlepšeniu jeho kádrovej situácie. To, pravda, predpokladá, aby sme i my poslanci urobili všetko pre najširšiu propagáciu tohto zákona a jeho pokrokových zásad a aby sme bojovali proti rôznym doznievajúcim tendenciám, namiereným proti Zboru a jeho príslušníkom, ktorých nositeľmi boli pravicové, antisocialistické a antisovietské sily. Najširšou politickou a verejnou činnosťou musíme pomáhať plne obnoviť vážnosť a autoritu Zboru, aby si občania znova uvedomili, že Zbor národnej bezpečnosti chráni ich politické a občianske práva, bezpečnosť nášho zriadenia.

Návrh zákona, predložený na prerokovanie, je strohou literou, ktorá upravuje práva a povinnosti príslušníkov ZNB: nemôže však vystihnúť to, čo si už výbory v plnej miere uvedomili - obťažnosť vlastnej bezpečnostnej služby, jej spoločenský význam a konečne i docenenie výsledkov práce príslušníkov ZNB.

Skutočný význam zákona, postavenie bezpečnostných zložiek a hlavne fakt, že ZNB je mocenským nástrojom nášho štátu, ktorý sa musí plne angažovať v triednom boji, vyniká v náročnej a namáhavej každodennej činnosti bezpečnostných orgánov. Keď sa tento mocenský nástroj neutralizuje a rozkladá, keď sa stáva terčom útokov a nikde nenachádza oporu - ako to bolo v minulosti - vtedy dochádza k nástupu protisocialistických síl v najširšom meradle i k nevídanému rastu kriminality.

My chceme dosiahnuť práve to, aby sa naše mocenské nástroje dostali do takej pozície, ktorá im zabezpečí plynulú činnosť, a na druhej strane svojimi výsledkami práce presvedčia našich občanov o tom, že bezpečnostné sily sú priamo späté s ľudom, že majú nielen úlohu, ale najmä spoločenskú a triednu povinnosť chrániť záujmy tohto ľudu proti akémukoľvek útoku, či už ide o protisocialistické sily alebo protispoločenské a kriminálne elementy.

Vážení poslanci, v tomto zmysle sa k návrhu zákona vyjadrovali poslanci výborov, ktorým bol prikázaný na prerokovanie. Treba vysoko oceniť prácu orgánov Ministerstva vnútra, ktoré pripravovali návrh zákona ako prvý tohto druhu. Ich práca nebola ľahká práve preto, lebo ich zámerom bolo zachytiť najširšie služobné záujmy a interné vzťahy ZNB súčasne so zabezpečením sociálnej istoty každého jednotlivca. V návrhu zákona sa preto spájajú služobné vzťahy so Zákonníkom práce, ktorý je aplikovaný na zvláštnosti služby ozbrojenej časti Ministerstva vnútra. Táto ťažko riešiteľná vec sa autorom zákona v zásade podarila. Popri povinnostiach a právach je v zákone vyjadrená sociálna istota, ktorá dáva predpoklady pre nastolenie stabilizačného faktoru v kádrovej politike a pre prijímanie schopných ľudí do ZNB, ktorí by sa nemuseli obávať, že nebudú mať možnosť uplatniť svoje práva.

Vytvorenie pevného bezpečnostného zboru nie je a nemôže byť iba záujmom straníckych a štátnych orgánov. To je predsa predpoklad pokojnej práce každého jednotlivca. Koľko takých návrhov a požiadaviek sme my poslanci vypočuli za posledné roky od našich voličov v našich volebných obvodoch. Obraciame sa preto na celú našu občiansku verejnosť, aby plne podporovala bezpečnostné orgány v ich ťažkej a často nebezpečnej službe, pretože len tak môžu splniť svoje úlohy. Ľahostajnosťou k okolitým javom, prestupovaním pravidiel daných zákonmi škodí každý v prvom rade sebe.

Súčasne však konštatujeme, že v mnohých prípadoch nachádzajú príslušníci ZNB plné porozumenie a že v celom rade obcí a miest sa už spolupráca občanov s orgánmi bezpečnosti dobre rozvíja. Verím, že to nebudú ojedinelé mestá. Preto znovu apelujem v tomto duchu na našich občanov v presvedčení, že sa vzájomné porozumenie a podpora službe ZNB stane bežnou a trvalou zásadou nášho života.

Spolu s vládnym návrhom zákona vám je predložená i spoločná správa výborov ústavnoprávnych, branných a bezpečnostných a výborov pre sociálnu politiku. Správa navrhuje úpravy niektorých ustanovení predkladaného zákona, a to predovšetkým preto, že pri prerokovávaní vo výboroch sa ukázalo, že niektoré ustanovenia, ako boli formulované vo vládnom návrhu, sú príliš poznačené snahou aplikovať Zákonník práce i na vzťahy, ktoré vyplývajú zo služobného pomeru príslušníkov Zboru národnej bezpečnosti, na ktoré - pre ich špecifickosť - nemožno Zákonník práce celkom jednoznačne uplatniť. Niekde sa tu miešali prvky pracovnoprávne s prvkami administratívnymi, čo bolo treba opraviť. Preto spoločná správa navrhuje nové znenie § 3 ods. 1, upravujúceho prijímanie do služobného pomeru; v ňom je teraz vyjadrené, že občan, uchádzajúci sa o prijatie, prejaví svoju vôľu tým, že o prijatie požiada. Novoformulovaný je aj odsek 3 § 4, ktorý presne upravuje deň vzniku služobného pomeru, a § 6, v ktorom sa mení odsek 1 tak, že nemôžu byť pochybnosti o tom, že prijatím príslušníka vzniká služobný pomer bez ohľadu na skúšobnú dobu. Ustanovenie § 6 sa ešte dopĺňa novým odsekom, z ktorého vyplýva, že po uplynutí skúšobnej doby trvá služobný pomer ďalej, pravda, ak by nezanikol z dôvodov uvedených v § 98 odsek 1. Tento doplňujúci odsek odstraňuje všetky možné pochybnosti o tom, aké dôsledky má pre príslušníka i Zbor národnej bezpečnosti skončenie skúšobnej doby.

Spoločná správa obsahuje aj návrh, aby v § 5 ods. 3 - t. j. v ustanovení, obsahujúcom znenie služobnej prísahy, boli vypustené slová "prezidentovi republiky". Formulácia textu prísahy bola asi dosť mechanicky prevzatá z textu vojenskej prísahy, kde vojaci prisahajú vernosť prezidentovi - ako svojmu hlavnému veliteľovi. Zbor národnej bezpečnosti však nie je podriadený prezidentovi republiky ako hlavnému veliteľovi, ale ministrovi vnútra. Ak by teda v prísahe mala byť vyjadrená vernosť vrcholným orgánom ČSSR, malo by tu asi byť uvedené i Federálne zhromaždenie a vláda. Preto výbory odporúčajú, aby sa v texte prísahy urobila navrhovaná úprava.

Pri rokovaní vo výboroch bolo tiež vyjasnené, že na tento zákon sa nevzťahuje zákon o správnom poriadku a že tie vzťahy alebo úkony, ktoré vyžadujú osobitnú úpravu, sú teraz v zákone presne upravené. Ide predovšetkým o ustanovenie § 117 a 123, pre ktoré spoločná správa navrhuje nové znenie, upravujúce všetko, čo je potrebné pre odvolanie ustanoviť v zákone. Spoločná správa odporúča upraviť a spresniť aj ustanovenia § 124 a 125, ktoré sa týkajú mimoriadnych opravných prostriedkov. Zmeny sú i v § 128, ktorý bol upravený tak, že sa týka výlučne právnych úkonov príslušníka; vzhľadom na to boli niektoré jeho odseky vypustené a ostatné preformulované.

Ako sme počuli od ministra vnútra, dodatočne bola urobená aj úprava § 12.

Ostatné zmeny a odporúčania v správe značia spravidla vždy spresnenie textu, a teda jeho legislatívno-technické zlepšenie.

Branné a bezpečnostné výbory obdržali aj tri osobné návrhy od poslancov Českej národnej rady. Branné a bezpečnostné výbory tieto návrhy posúdili a dospeli k záveru, že sa obsahovo kryjú s predloženým návrhom ostatných výborov, ktoré túto osnovu posudzovali; preto tieto návrhy neprijímajú.

Odporúčam snemovni, aby prijala tento vládny návrh zákona o služobnom pomere príslušníkov Zboru národnej bezpečnosti so zmenami, ktoré odporúčajú výbory vo svojej spoločnej správe - tlač č. 34/SĽ - 33/SN a s dodatočnou úpravou § 12, ako sme to počuli od ministra vnútra.

Predseda FZ prof. dr. D. Hanes:

Ďakujem poslancovi Faglicovi. Za výbory Snemovne ľudu, ktorým bol návrh zákona prikázaný, prednesie správu ich spoločný spravodajca poslanec Josef Gemrot. Prosím ho, aby sa ujal slova.

Zpravodaj poslanec J. Gemrot:

Vážené Federální shromáždění. Předmětem našeho dnešního jednání je jedno z důležitých legislativních opatření, a to vládní návrh zákona o služebním poměru příslušníků Sboru národní bezpečnosti. Význam i obsah tohoto zákona zdůvodnili ve svých vystoupeních ministr vnitra i hlavní zpravodaj. Proto mi dovolte, abych jako zpravodaj branného a bezpečnostního výboru Sněmovny lidu se dotknul jen jednoho problému, a to charakteru práce bezpečnostních orgánů.

Hlavní zpravodaj k tomuto návrhu poukázal na to, že zákon je strohou literou, která příslušníkům Sboru národní bezpečnosti upravuje jejich práva a povinnosti, nemůže však postihnout obtížnost vlastní bezpečnostní služby, její společenský význam i docenění výsledků této práce.

Chtěl bych proto zdůraznit, že si musíme pro správné pochopení zákona, ale především při jeho realizaci v praxi, dostatečně uvědomit specifický charakter práce v bezpečnostních orgánech, a to jak ve Sboru národní bezpečnosti, tak i ve Sboru nápravné výchovy. Pracovní podmínky příslušníků těchto sborů jsou odlišné od běžných pracovních poměrů. Je nutno si též uvědomit, že mnozí příslušníci Sboru jsou při výkonu své služby denně ohrožováni na svém zdraví i životě. Vždyť jako poslanci tohoto zákonodárného shromáždění sledujeme vývoj kriminality v naší republice, vidíme, kolik nepoctivých lidí stále žije mezi občany tohoto státu, jak se štítí řádné práce, dopouštějí se trestných činů v naší zemi i proti naší vlasti v zahraničí apod. A s těmito živly se musí denně setkávat právě příslušníci Sboru, musí je vypátrávat, odhalovat jejich činy a tak ochraňovat poctivé občany. Práce ve Sboru nebyla vždy dostatečně oceněna. Je možno říci, že pod falešnými názory o vývoji socialistické společnosti se projevovaly tendence, které podceňovaly potřebu boje proti kriminalitě, protože se zkreslovala fakta o tom, že i v rozvinuté socialistické společnosti existují různé nekalé živly. Účinný boj proti kriminalitě, proti trestným činům, proti nepoctivosti lidí, proti narušování klidného a spořádaného života v našich obcích a městech vyžaduje náležitě vybavené orgány, které by zabezpečovaly ochranu našich občanů, našeho socialistického zřízení a ochranu výsledků poctivé práce milionů lidí v naší vlasti.

Mají-li Sbory národní bezpečnosti i Sbory nápravné výchovy splnit úkoly, které se od nich očekávají, musí mít ve svých řadách spolehlivé a kvalifikované pracovníky, pro jejich práci musí naše společnost vytvářet potřebné podmínky, ale jejichž práci je třeba po zásluze také ocenit. Jako člen branného a bezpečnostního výboru jsem měl možnost poznat zblízka náročnou práci kriminalistů i ostatních pracovníků na úseku národní bezpečnosti a musím říci, že tato práce je daleko náročnější, složitější i nebezpečnější, než jsme zvyklí posuzovat z detektivních románů nebo kriminálních filmů.

Předložený návrh zákona představuje základní dokument, který vytváří potřebné podmínky pro úspěšný rozvoj práce Sboru národní bezpečnosti i pro výkon služby ve Sboru nápravné výchovy. Jsem přesvědčen, že po jeho schválení bude příslušníky těchto Sborů uvítán.

Branné a bezpečnostní výbory i výbory pro sociální politiku obou sněmoven Federálního shromáždění na společných schůzích projednávaly a posuzovaly návrh zákona pod zornými úhly politickými společenskými, věcnými i legislativními a nedošlo u nich k žádným zásadním rozdílům v názorech na předložený návrh zákona.

Proto branný a bezpečnostní výbor Sněmovny lidu podporuje stanovisko i návrhy, které přednesl poslanec Faglic a doporučuje Federálnímu shromáždění předložený návrh zákona ke schválení.

Predseda FZ prof. dr. D. Hanes:

Ďakujem poslancovi Gemrotovi za spravodajskú správu.

Otváram rozpravu. Do rozpravy sa prihlásil poslanec Ing. Stanislav Brada. Prosím, aby sa ujal slova.

Poslanec ing. St. Brada:

Vážené Federální shromáždění. Máme právě před sebou zákon, který komplexně upravuje služební poměry ve Sboru národní bezpečnosti a Sboru nápravné výchovy. Oba tyto sbory jsou významnou složkou naší státní správy a úkoly, které plní při ochraně socialistického společenského zřízení, bezpečnosti majetku i občanů, jsou beze sporu zásadní důležitosti. Zákon tedy řeší celou soustavu povinností a práv těch, kteří službou ve Sboru plní nejen úkoly boje proti kriminalitě a trestné činnosti, proti provinilcům z řad občanů, ale i úkoly boje proti nepřátelům našeho státního zřízení. Těmto hlavním úkolům i všem ostatním, které před SNB stavíme, musí odpovídat i právní norma o služebním poměru v tomto sboru.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP