K tomuto doporučení ministra spravedlnosti ČSR
se připojil též ministr spravedlnosti SSR.
Návrh této změny je odůvodňován
v podstatě tím, že příslušníci
Sboru nápravné výchovy postrádají
zákonnou záruku, že při přechodu
do Sboru národní bezpečnosti budou jim zachována
práva, kterých nabyli ve Sboru nápravné
výchovy, a hodnost, které v něm dosáhli.
Tento návrh odpovídá dohodě, která
byla uzavřena dne 27. 12. 1968 mezi ministrem vnitra a
ministrem spravedlnosti v souvislosti s převáděním
Sboru nápravné výchovy z resortu ministerstva
vnitra do resortu ministerstva spravedlnosti.
V § 134 odst. 1 předloženého vládního
návrhu zákona se upravuje nárok příslušníků
na zápočet doby služebního poměru
v obou sborech do doby rozhodné pro přiznání
nároků vyplývajících ze služebního
poměru, úprava jmenování do hodnosti
se však podle dosavadního znění §
12 odst. 1 vládního návrhu zákona
ponechává pouze prováděcímu
předpisu.
Smyslem navrhované změny je tedy posílení
vědomí příslušníků
Sboru nápravné výchovy o jejich právních
a sociálních jistotách. Z toho důvodu
prosím, abyste s navrhovanou změnou vyslovili souhlas.
Na závěr mi dovolte, vážení soudruzi
a soudružky poslanci, vyjádřit své hluboké
přesvědčení, že přijetím
zákona o služebním poměru příslušníků
Sboru národní bezpečnosti bude nejen posílena
sociální a právní jistota příslušníků
a jejich společenské postavení, ale vytvořeny
předpoklady i pro postupné doplňování
a zkvalitňování Sboru národní
bezpečnosti, upevnění kázně
a disciplíny ve Sboru a tím i pro kvalitnější
plnění úkolů bezpečnosti v
zájmu dalšího rozvoje a upevňování
socialistického společenského zřízení
v naší republice.
Dovolte mi, vážený soudruhu předsedo
a soudruzi poslanci, abych vás ujistil, že Sbor národní
bezpečnosti a jeho příslušníci
pod vedením Komunistické strany Československa
se ve své činnosti budou důsledně
řídit zákony naší republiky a
vynaloží veškeré úsilí k
tomu, aby se ctí plnili všechny uložené
úkoly v zájmu zajištění veřejného
pořádku, ochrany občanů a bezpečnosti
státu.
Vážené soudružky a soudruzi poslanci,
navrhuji jménem vlády Československé
socialistické republiky, aby Federální shromáždění
předložený návrh zákona o služebních
poměrech příslušníků Sboru
národní bezpečnosti s uvedeným doplňkem
schválilo.
Predseda FZ prof. dr. D. Hanes:
Ďakujem súdruhovi ministrovi Kaskovi za výklad
k navrhovanému zákonu.
Správu výborov Snemovne národov, ktorým
bol návrh zákona prikázaný na prerokovanie,
prednesie ich spoločný spravodajca poslanec súdruh
Andrej Faglic.
Spravodajca poslanec Ing. A. Faglic:
Vážení poslanci! Súdruh minister vnútra
nám zdôvodnil predloženie zákona o služobných
pomeroch príslušníkov ZNB. Týmto návrhom
zákona sa v predchádzajúcich dňoch
zaoberali branné a bezpečnostné výbory,
ústavnoprávne výbory a výbory pre
sociálnu politiku obidvoch snemovní.
Všetky tieto výbory vysoko hodnotili politický
význam predloženého vládneho návrhu
zákona, ktorý je jedným z ďalších
účinných krokov ako splniť realizačnú
smernicu Ústredného výboru KSČ z mája
minulého roku. Ďalším krokom k plnému
obnoveniu mocenskopolitických funkcií nášho
socialistického štátu. Zákon celým
svojím poňatím prispeje predovšetkým
k zvýšeniu sebadôvery samotných príslušníkov
Zboru národnej bezpečnosti, k posilneniu ich právnej
a sociálnej istoty. To je o to dôležitejšie,
že Zbor národnej bezpečnosti a jeho príslušníci
boli najmä v uplynulých dvoch rokoch predmetom otvorených
útokov kontrarevolúcie, ktoré mali prakticky
viesť k likvidácii ochrany nášho socialistického
spoločenského zriadenia i socialistických
práv našich občanov. Nový zákon
dáva Zboru národnej bezpečnosti i jeho príslušníkom
plné spoločenské uznanie a ocenenie ich obťažnej
služby a možno predpokladať, že táto
skutočnosť pomôže i pri získavaní
ďalších kvalifikovaných pracovníkov
do Zboru národnej bezpečnosti, a tak prispeje k
ďalšiemu zlepšeniu jeho kádrovej situácie.
To, pravda, predpokladá, aby sme i my poslanci urobili
všetko pre najširšiu propagáciu tohto zákona
a jeho pokrokových zásad a aby sme bojovali proti
rôznym doznievajúcim tendenciám, namiereným
proti Zboru a jeho príslušníkom, ktorých
nositeľmi boli pravicové, antisocialistické
a antisovietské sily. Najširšou politickou a
verejnou činnosťou musíme pomáhať
plne obnoviť vážnosť a autoritu Zboru, aby
si občania znova uvedomili, že Zbor národnej
bezpečnosti chráni ich politické a občianske
práva, bezpečnosť nášho zriadenia.
Návrh zákona, predložený na prerokovanie,
je strohou literou, ktorá upravuje práva a povinnosti
príslušníkov ZNB: nemôže však
vystihnúť to, čo si už výbory v
plnej miere uvedomili - obťažnosť vlastnej bezpečnostnej
služby, jej spoločenský význam a konečne
i docenenie výsledkov práce príslušníkov
ZNB.
Skutočný význam zákona, postavenie
bezpečnostných zložiek a hlavne fakt, že
ZNB je mocenským nástrojom nášho štátu,
ktorý sa musí plne angažovať v triednom
boji, vyniká v náročnej a namáhavej
každodennej činnosti bezpečnostných
orgánov. Keď sa tento mocenský nástroj
neutralizuje a rozkladá, keď sa stáva terčom
útokov a nikde nenachádza oporu - ako to bolo v
minulosti - vtedy dochádza k nástupu protisocialistických
síl v najširšom meradle i k nevídanému
rastu kriminality.
My chceme dosiahnuť práve to, aby sa naše mocenské
nástroje dostali do takej pozície, ktorá
im zabezpečí plynulú činnosť,
a na druhej strane svojimi výsledkami práce presvedčia
našich občanov o tom, že bezpečnostné
sily sú priamo späté s ľudom, že
majú nielen úlohu, ale najmä spoločenskú
a triednu povinnosť chrániť záujmy tohto
ľudu proti akémukoľvek útoku, či
už ide o protisocialistické sily alebo protispoločenské
a kriminálne elementy.
Vážení poslanci, v tomto zmysle sa k návrhu
zákona vyjadrovali poslanci výborov, ktorým
bol prikázaný na prerokovanie. Treba vysoko oceniť
prácu orgánov Ministerstva vnútra, ktoré
pripravovali návrh zákona ako prvý tohto
druhu. Ich práca nebola ľahká práve
preto, lebo ich zámerom bolo zachytiť najširšie
služobné záujmy a interné vzťahy
ZNB súčasne so zabezpečením sociálnej
istoty každého jednotlivca. V návrhu zákona
sa preto spájajú služobné vzťahy
so Zákonníkom práce, ktorý je aplikovaný
na zvláštnosti služby ozbrojenej časti
Ministerstva vnútra. Táto ťažko riešiteľná
vec sa autorom zákona v zásade podarila. Popri povinnostiach
a právach je v zákone vyjadrená sociálna
istota, ktorá dáva predpoklady pre nastolenie stabilizačného
faktoru v kádrovej politike a pre prijímanie schopných
ľudí do ZNB, ktorí by sa nemuseli obávať,
že nebudú mať možnosť uplatniť
svoje práva.
Vytvorenie pevného bezpečnostného zboru nie
je a nemôže byť iba záujmom straníckych
a štátnych orgánov. To je predsa predpoklad
pokojnej práce každého jednotlivca. Koľko
takých návrhov a požiadaviek sme my poslanci
vypočuli za posledné roky od našich voličov
v našich volebných obvodoch. Obraciame sa preto na
celú našu občiansku verejnosť, aby plne
podporovala bezpečnostné orgány v ich ťažkej
a často nebezpečnej službe, pretože len
tak môžu splniť svoje úlohy. Ľahostajnosťou
k okolitým javom, prestupovaním pravidiel daných
zákonmi škodí každý v prvom rade
sebe.
Súčasne však konštatujeme, že v mnohých
prípadoch nachádzajú príslušníci
ZNB plné porozumenie a že v celom rade obcí
a miest sa už spolupráca občanov s orgánmi
bezpečnosti dobre rozvíja. Verím, že
to nebudú ojedinelé mestá. Preto znovu apelujem
v tomto duchu na našich občanov v presvedčení,
že sa vzájomné porozumenie a podpora službe
ZNB stane bežnou a trvalou zásadou nášho
života.
Spolu s vládnym návrhom zákona vám
je predložená i spoločná správa
výborov ústavnoprávnych, branných
a bezpečnostných a výborov pre sociálnu
politiku. Správa navrhuje úpravy niektorých
ustanovení predkladaného zákona, a to predovšetkým
preto, že pri prerokovávaní vo výboroch
sa ukázalo, že niektoré ustanovenia, ako boli
formulované vo vládnom návrhu, sú
príliš poznačené snahou aplikovať
Zákonník práce i na vzťahy, ktoré
vyplývajú zo služobného pomeru príslušníkov
Zboru národnej bezpečnosti, na ktoré - pre
ich špecifickosť - nemožno Zákonník
práce celkom jednoznačne uplatniť. Niekde sa
tu miešali prvky pracovnoprávne s prvkami administratívnymi,
čo bolo treba opraviť. Preto spoločná
správa navrhuje nové znenie § 3 ods. 1, upravujúceho
prijímanie do služobného pomeru; v ňom
je teraz vyjadrené, že občan, uchádzajúci
sa o prijatie, prejaví svoju vôľu tým,
že o prijatie požiada. Novoformulovaný je aj
odsek 3 § 4, ktorý presne upravuje deň vzniku
služobného pomeru, a § 6, v ktorom sa mení
odsek 1 tak, že nemôžu byť pochybnosti o
tom, že prijatím príslušníka vzniká
služobný pomer bez ohľadu na skúšobnú
dobu. Ustanovenie § 6 sa ešte dopĺňa novým
odsekom, z ktorého vyplýva, že po uplynutí
skúšobnej doby trvá služobný pomer
ďalej, pravda, ak by nezanikol z dôvodov uvedených
v § 98 odsek 1. Tento doplňujúci odsek odstraňuje
všetky možné pochybnosti o tom, aké dôsledky
má pre príslušníka i Zbor národnej
bezpečnosti skončenie skúšobnej doby.
Spoločná správa obsahuje aj návrh,
aby v § 5 ods. 3 - t. j. v ustanovení, obsahujúcom
znenie služobnej prísahy, boli vypustené slová
"prezidentovi republiky". Formulácia textu prísahy
bola asi dosť mechanicky prevzatá z textu vojenskej
prísahy, kde vojaci prisahajú vernosť prezidentovi
- ako svojmu hlavnému veliteľovi. Zbor národnej
bezpečnosti však nie je podriadený prezidentovi
republiky ako hlavnému veliteľovi, ale ministrovi
vnútra. Ak by teda v prísahe mala byť vyjadrená
vernosť vrcholným orgánom ČSSR, malo
by tu asi byť uvedené i Federálne zhromaždenie
a vláda. Preto výbory odporúčajú,
aby sa v texte prísahy urobila navrhovaná úprava.
Pri rokovaní vo výboroch bolo tiež vyjasnené,
že na tento zákon sa nevzťahuje zákon
o správnom poriadku a že tie vzťahy alebo úkony,
ktoré vyžadujú osobitnú úpravu,
sú teraz v zákone presne upravené. Ide predovšetkým
o ustanovenie § 117 a 123, pre ktoré spoločná
správa navrhuje nové znenie, upravujúce všetko,
čo je potrebné pre odvolanie ustanoviť v zákone.
Spoločná správa odporúča upraviť
a spresniť aj ustanovenia § 124 a 125, ktoré
sa týkajú mimoriadnych opravných prostriedkov.
Zmeny sú i v § 128, ktorý bol upravený
tak, že sa týka výlučne právnych
úkonov príslušníka; vzhľadom na
to boli niektoré jeho odseky vypustené a ostatné
preformulované.
Ako sme počuli od ministra vnútra, dodatočne
bola urobená aj úprava § 12.
Ostatné zmeny a odporúčania v správe
značia spravidla vždy spresnenie textu, a teda jeho
legislatívno-technické zlepšenie.
Branné a bezpečnostné výbory obdržali
aj tri osobné návrhy od poslancov Českej
národnej rady. Branné a bezpečnostné
výbory tieto návrhy posúdili a dospeli k
záveru, že sa obsahovo kryjú s predloženým
návrhom ostatných výborov, ktoré túto
osnovu posudzovali; preto tieto návrhy neprijímajú.
Odporúčam snemovni, aby prijala tento vládny
návrh zákona o služobnom pomere príslušníkov
Zboru národnej bezpečnosti so zmenami, ktoré
odporúčajú výbory vo svojej spoločnej
správe - tlač č. 34/SĽ - 33/SN a s dodatočnou
úpravou § 12, ako sme to počuli od ministra
vnútra.
Predseda FZ prof. dr. D. Hanes:
Ďakujem poslancovi Faglicovi. Za výbory Snemovne ľudu,
ktorým bol návrh zákona prikázaný,
prednesie správu ich spoločný spravodajca
poslanec Josef Gemrot. Prosím ho, aby sa ujal slova.
Zpravodaj poslanec J. Gemrot:
Vážené Federální shromáždění.
Předmětem našeho dnešního jednání
je jedno z důležitých legislativních
opatření, a to vládní návrh
zákona o služebním poměru příslušníků
Sboru národní bezpečnosti. Význam
i obsah tohoto zákona zdůvodnili ve svých
vystoupeních ministr vnitra i hlavní zpravodaj.
Proto mi dovolte, abych jako zpravodaj branného a bezpečnostního
výboru Sněmovny lidu se dotknul jen jednoho problému,
a to charakteru práce bezpečnostních orgánů.
Hlavní zpravodaj k tomuto návrhu poukázal
na to, že zákon je strohou literou, která příslušníkům
Sboru národní bezpečnosti upravuje jejich
práva a povinnosti, nemůže však postihnout
obtížnost vlastní bezpečnostní
služby, její společenský význam
i docenění výsledků této práce.
Chtěl bych proto zdůraznit, že si musíme
pro správné pochopení zákona, ale
především při jeho realizaci v praxi,
dostatečně uvědomit specifický charakter
práce v bezpečnostních orgánech, a
to jak ve Sboru národní bezpečnosti, tak
i ve Sboru nápravné výchovy. Pracovní
podmínky příslušníků těchto
sborů jsou odlišné od běžných
pracovních poměrů. Je nutno si též
uvědomit, že mnozí příslušníci
Sboru jsou při výkonu své služby denně
ohrožováni na svém zdraví i životě.
Vždyť jako poslanci tohoto zákonodárného
shromáždění sledujeme vývoj kriminality
v naší republice, vidíme, kolik nepoctivých
lidí stále žije mezi občany tohoto státu,
jak se štítí řádné práce,
dopouštějí se trestných činů
v naší zemi i proti naší vlasti v zahraničí
apod. A s těmito živly se musí denně
setkávat právě příslušníci
Sboru, musí je vypátrávat, odhalovat jejich
činy a tak ochraňovat poctivé občany.
Práce ve Sboru nebyla vždy dostatečně
oceněna. Je možno říci, že pod
falešnými názory o vývoji socialistické
společnosti se projevovaly tendence, které podceňovaly
potřebu boje proti kriminalitě, protože se
zkreslovala fakta o tom, že i v rozvinuté socialistické
společnosti existují různé nekalé
živly. Účinný boj proti kriminalitě,
proti trestným činům, proti nepoctivosti
lidí, proti narušování klidného
a spořádaného života v našich obcích
a městech vyžaduje náležitě vybavené
orgány, které by zabezpečovaly ochranu našich
občanů, našeho socialistického zřízení
a ochranu výsledků poctivé práce milionů
lidí v naší vlasti.
Mají-li Sbory národní bezpečnosti
i Sbory nápravné výchovy splnit úkoly,
které se od nich očekávají, musí
mít ve svých řadách spolehlivé
a kvalifikované pracovníky, pro jejich práci
musí naše společnost vytvářet
potřebné podmínky, ale jejichž práci
je třeba po zásluze také ocenit. Jako člen
branného a bezpečnostního výboru jsem
měl možnost poznat zblízka náročnou
práci kriminalistů i ostatních pracovníků
na úseku národní bezpečnosti a musím
říci, že tato práce je daleko náročnější,
složitější i nebezpečnější,
než jsme zvyklí posuzovat z detektivních románů
nebo kriminálních filmů.
Předložený návrh zákona představuje
základní dokument, který vytváří
potřebné podmínky pro úspěšný
rozvoj práce Sboru národní bezpečnosti
i pro výkon služby ve Sboru nápravné
výchovy. Jsem přesvědčen, že
po jeho schválení bude příslušníky
těchto Sborů uvítán.
Branné a bezpečnostní výbory i výbory
pro sociální politiku obou sněmoven Federálního
shromáždění na společných
schůzích projednávaly a posuzovaly návrh
zákona pod zornými úhly politickými
společenskými, věcnými i legislativními
a nedošlo u nich k žádným zásadním
rozdílům v názorech na předložený
návrh zákona.
Proto branný a bezpečnostní výbor
Sněmovny lidu podporuje stanovisko i návrhy, které
přednesl poslanec Faglic a doporučuje Federálnímu
shromáždění předložený
návrh zákona ke schválení.
Predseda FZ prof. dr. D. Hanes:
Ďakujem poslancovi Gemrotovi za spravodajskú správu.
Otváram rozpravu. Do rozpravy sa prihlásil poslanec
Ing. Stanislav Brada. Prosím, aby sa ujal slova.
Poslanec ing. St. Brada:
Vážené Federální shromáždění.
Máme právě před sebou zákon,
který komplexně upravuje služební poměry
ve Sboru národní bezpečnosti a Sboru nápravné
výchovy. Oba tyto sbory jsou významnou složkou
naší státní správy a úkoly,
které plní při ochraně socialistického
společenského zřízení, bezpečnosti
majetku i občanů, jsou beze sporu zásadní
důležitosti. Zákon tedy řeší
celou soustavu povinností a práv těch, kteří
službou ve Sboru plní nejen úkoly boje proti
kriminalitě a trestné činnosti, proti provinilcům
z řad občanů, ale i úkoly boje proti
nepřátelům našeho státního
zřízení. Těmto hlavním úkolům
i všem ostatním, které před SNB stavíme,
musí odpovídat i právní norma o služebním
poměru v tomto sboru.