Jako společný zpravodaj jmenovaných výborů
SN doporučuji Sněmovně národů
vládní návrh zákona o důchodové
dani a příspěvku na sociální
zabezpečení /tisk 52/ přijmout v předloženém
znění včetně změn, které
jsou uvedeny ve společné zprávě. Děkuji
za pozornost.
Predseda FZ prof. dr. D. Hanes:
Ďakujem spravodajcovi poslancovi Neumannovi za spravodajskú
správu.
Otváram rozpravu. O slovo k tomuto vládnemu návrhu
zákona sa prihlásil do rozpravy poslanec Richard
Kundrata. Prosím ho, aby sa ujal slova.
Poslanec R. Kundrata:
Vážené soudružky a soudruzi poslanci.
Jsme si plně vědomi toho, že vláda při
odstraňování nedostatků vyplývajících
z úkolů plánovitého řízení
národního hospodářství musí
přistupovat urychleně k účelným
změnám i v zákoně o podnikových
daních a novelizovat zákon o důchodové
dani.
Poněvadž návrh zákona o důchodové
dani a příspěvku na sociální
zabezpečení se také týká zemědělských
podniků, společných družstevních
podniků a podniků zemědělských
služeb, zabýval se tímto návrhem zákona
i výbor pro zemědělství a výživu
SL velmi podrobně.
Při projednávání tohoto návrhu
zákona došlo na schůzi výboru pro zemědělství
a výživu Sněmovny lidu k poměrně
živé a věcné diskusi, zejména
pak k § 27 a jeho odstavcům. V podstatě šlo
o okruh diskutovaných otázek kolem osvobození
od daně ze zisku nově budovaných družstevních
podniků, aby tak bylo zabráněno dvojímu
zdanění téhož základu, popřípadě
téhož příjmu atd. Někteří
poslanci uvedli i názorně příklady
dopadu jednotlivých odstavců zákona na hospodaření
těchto podniků.
Konkrétně v § 27 šlo nám o osvobození
od daně u nově založených organizací
zemědělských služeb na prvé dva
roky nebo i více po uvedení takového podniku
do plného provozu. Tento požadavek byl zdůvodňován
tím, že při zakládání
takového podniku je nevýhodou zaprvé úvěrové
zatížení pro příští
vývoj cen služeb, za druhé, že normální
nástroje regulace mohou zabránit eventuálnímu
úniku z rozdělení důchodu.
Dále nám šlo o vynětí ze zdanění
společných družstevních podniků
zemědělské prvovýroby, jako např.
masa, mléka, vajec atd. Zde jsme měli na mysli plně
podpořit rozvoj společných družstevních
podniků zemědělské prvovýroby.
Myslíme si, soudružky a soudruzi, že tato cesta
budování společných družstevních
podniků zemědělské prvovýroby
je v zásadě velmi správná a snad v
současné době jediná pro konkrétní
řešení citelného nedostatku pracovních
sil, potřeby novelizace výroby, plné uplatnění
integračních a kooperačních vztahů.
Šlo nám v zásadě o to, abychom podle
našeho názoru velmi progresívní cestě
rozvoje moderní socialistické velkovýroby
nekladli velké překážky a tím
nebránili žádoucímu rozvoji.
Po vysvětlení, soudružky a soudruzi poslanci,
a zdůvodnění nejasností dospěl
výbor pro zemědělství a výživu
SL k závěru přijmout usnesení, které
bude vyjadřovat souhlas se zněním paragrafované
části návrhu zákona s doporučením,
aby od 1. 1. 1973 došlo ke sjednocení důchodové
daně mezi zemědělskou prvovýrobou,
organizacemi zemědělských služeb a společnými
družstevními podniky, popřípadě
dalšími zemědělskými organizacemi.
Dále, že do té doby bude plně využito
zmocnění daného ministerstvu financí,
aby v duchu dohody mezi náměstkem federálního
ministerstva financí s. Zámečníkem
a náměstkem ministra předsedy Federálního
výboru pro zemědělství a výživu
s. Kordem byly činěny úlevy na dani tak,
aby nebránily rozvoji společných družstevních
podniků.
Dále si myslíme, že nelze řešit
diferenciální rentu I jen stanovištními
jednotkami ani cenovým mechanismem, ale že je nutno
uvolnit prostor pro působení dalších
ekonomických nástrojů jako pohyblivé
složky, která umožní řešit
diferenciální rentu a přitom povede zemědělské
podniky k dalšímu žádoucímu rozvoji,
který bude v souladu s potřebami a požadavky
naší socialistické společnosti.
Výbor Sněmovny lidu pro zemědělství
a výživu dospěl dále k názoru,
že návrh zákona o důchodové dani
a příspěvku na sociální zabezpečení
bude již nyní velkým přínosem
pro rozvoj zemědělství, i když ještě
nezajišťuje plný a žádoucí
rozvoj kooperačních a integračních
vztahů.
S uspokojením je nutno konstatovat, že vrcholné
orgány přijaly velkou část našich
připomínek do paragrafované části
návrhu zákona, a doporučujeme proto Federálnímu
shromáždění návrh zákona
přijmout.
Predseda FZ prof. dr. D. Hanes:
Ďakujem. Hlási sa ešte niekto do rozpravy k tomuto
bodu? /Nikto sa nehlási./
Keďže sa nikto nehlási, prosím súdruha
ministra financií Ing. R. Rohlíčka, aby zaujal
stanovisko.
Minister financií Ing. R. Rohlíček:
Vážené súdružky a súdruhovia
poslanci, pretože v správe spravodajcov neboli zásadné
stanoviská, ktoré by mali návrh meniť
alebo doplniť, okrem toho, čo je v predloženom
návrhu, chcel by som sa zmieniť len o vystúpení
súdruha poslanca Kundratu.
Jednak už on sám informoval Federálne zhromaždenie,
že v prvej časti návrhu výboru pre poľnohospodárstvo
a výživu sme sa na navrhovanom riešení
dohodli v tom zmysle, že berieme do úvahy oslobodenie
- a je to tam zapísané, ja som to vo svojom výklade
uviedol - v prvých dvoch rokoch.
Vážené súdružky a súdruhovia,
pokiaľ ide o ďalšie návrhy, odporúčam
vziať na vedomie, že v súčasnej dobe sa
práce sústreďujú na ďalšom
riešení problémov celej sústavy riadenia
československého národného hospodárstva.
Preto by bolo veľmi predčasné, aby sme už
dnes v mene vlády vyjadrili buď súhlas alebo
nesúhlas s riešením, ktoré tu súdruh
poslanec predniesol. Snáď predsa len by som mohol
predbežne povedať, že pokiaľ ide o samotné
práce federálneho Ministerstva financií a
jeho názory, celý rad tých námetov,
ktoré tu predniesol, nielen nie je v rozpore, ale je v
súlade s našimi názormi. Pravda, to je v tej
polohe, v ktorej práce v súčasnosti sú.
Iste - a to chcem zdôrazniť - nie je možné
v budúcnosti vylúčiť rozdiely v názoroch
na riešenie konkrétneho stupňa daňového
zaťaženia a potom i finančného zvýhodnenia
na druhej strane jednotlivých oblastí, najmä
v poľnohospodárstve. Sledujeme základný
cieľ napomôcť rozvoj predovšetkým
poľnohospodárskej prvovýroby. Pravda, treba,
aby sme všetci spolu veľmi dôkladne zvážili,
či v súvislosti s tým uvažovať
o nejakých mimoriadnych zvýhodneniach, napríklad
v oblasti potravinárskeho priemyslu a odvetví v
tejto oblasti pracujúcich. Myslím, že tam sú
podmienky v podstate totožné s podmienkami výrobnej
činnosti v ostatných odvetviach národného
hospodárstva.
Preto záverom odporúčam, aby bolo vzaté
na vedomie, že námety, ktoré tu boli predložené,
sú predmetom celkových úvah o sústave
ekonomického riadenia československého národného
hospodárstva.
Predseda FZ prof. dr. D. Hanes:
Ďakujem súdruhovi ministrovi a pýtam sa spravodajcu
poslanca Antonína Šveca a poslanca Jana Neumanna,
či si ešte prajú slovo.
Spravodajca poslanec A. Švec:
V podstate myslím, že treba súhlasiť s
tým, čo hovorí súdruh minister Rohlíček.
Pokiaľ ide o lehoty, je skutočne diskutabilné,
či dva roky alebo viacej rokov. V súčasnej
dobe je tendencia skracovať dobu výstavby akéhokoľvek
zariadenia. Osobne si myslím, že založiť
dlhšiu dobu ako dva roky a viacej, napomáhali by sme
tým nepriamo dnešnému stavu.
Pokiaľ sa týka pripomienky všeobecne, náš
výbor pre plán a rozpočet v tejto dobe prerokováva
kapitoly štátneho rozpočtu jednotlivých
rezortov. Je nám známe, že v terajšej
dobe aj v budúcnosti vláda, resp. jednotlivé
rezorty pripravujú celý rad návrhov na zlepšenie
ekonomického riadenia. Myslím, že bude predsa
len správne v súlade s tým, čo hovorí
súdruh minister Rohlíček, že by sa v
týchto prácach vzala táto pripomienka do
úvahy.
Inak odporúčam, aby Snemovňa ľudu súhlasila
s návrhom znenia tlače 52 a tlače 34, tak
ako boli predložené.
Predseda FZ prof. dr. D. Hanes:
Ďakujem poslancovi Antonínovi Švecovi. Spravodajca
poslanec Jan Neumann si už nepraje slovo? /Spravodajca poslanec
Neumann: Ne./ Ďakujem.
Môžeme teda pristúpiť k hlasovaniu o návrhu.
Myslím, že v diskusii a po vysvetlení sa vec
natoľko vyjasnila, že je možné pristúpiť
k hlasovaniu o návrhu.
Najprv budú hlasovať poslanci Snemovne ľudu.
Pýtam sa, kto z poslancov Snemovne ľudu súhlasí
s návrhom zákona, ktorým sa ustanovujú
zásady zákonov národných rád
o dôchodkovej dani a o príspevku na sociálne
zabezpečenie v znení spoločnej správy
výborov Snemovne ľudu, nech zdvihne ruku. /Deje sa./
Ďakujem.
Je niekto proti?
Zdržal sa niekto hlasovania? Nikto.
Za zákon hlasovali všetci prítomní poslanci
Snemovne ľudu, teda Snemovňa ľudu odhlasovala
navrhovaný zákon.
Teraz budú hlasovať poslanci Snemovne národov,
a pretože ide tiež o návrh, ktorý podľa
zákona o československej federácii podlieha
zákazu majorizácie, bude treba spočítať
hlasy.
Najprv budú hlasovať poslanci Snemovne národov
zvolení v Slovenskej socialistickej republike. Prosím
overovateľov snemovne, aby sa pripravili na spočítanie
hlasov.
Kto z poslancov zvolených na Slovensku súhlasí
s predloženým návrhom zákona, nech zdvihne
ruku.
/Deje sa./
Je niekto proti?
Zdržal sa niekto hlasovania?
Nikto.
S návrhom zákona vyslovilo súhlas 50 poslancov
zvolených v Slovenskej socialistickej republike, to značí
viac než polovica.
Budú hlasovať poslanci Snemovne národov z Českej
socialistickej republiky.
Kto z nich súhlasí s návrhom zákona
v znení spoločnej správy, nech zdvihne ruku.
/Deje sa./
Je niekto proti?
Zdržal sa niekto hlasovania?
Nikto. Ďakujem.
S návrhom zákona vyslovilo súhlas 50 poslancov
z Českej socialistickej republiky, t. j. nadpolovičná
väčšina všetkých týchto poslancov.
Teda aj Snemovňa národov sa uzniesla na tomto zákone.
Vzhľadom na to, že Snemovňa ľudu a Snemovňa
národov prijali zhodné uznesenie, konštatujem,
že Federálne zhromaždenie ČSSR schválilo
zákon, ktorým sa ustanovujú zásady
zákonov národných rád o dôchodkovej
dani a o príspevku na sociálne zabezpečenie.
Vážené súdružky poslankyne, vážení
súdruhovia poslanci, budeme pokračovať v rokovaní.
Pristúpime k 5. bodu programu, ktorým je
5. Vládny návrh, ktorým sa predkladá
Federálnemu zhromaždeniu ČSSR na vyslovenie
súhlasu Dohoda o zriadení Medzinárodnej investičnej
banky medzi vládami Bulharskej ľudovej republiky,
Maďarskej ľudovej republiky, Nemeckej demokratickej
republiky, Mongolskej ľudovej republiky, Poľskej ľudovej
republiky, Zväzu sovietskych socialistických republík
a Československej socialistickej republiky, podpísaná
v Moskve 10. júla 1970, tlač 49
Vládny návrh odôvodní minister ČSSR
Ing. R. Rohlíček. Prosím, aby sa ujal slova.
Minister Ing. R. Rohlíček:
Vážené súdružky a súdruhovia
poslanci! Na prerokovanie a schválenie bola predložená
Dohoda o zriadení Medzinárodnej investičnej
banky, ktorá bola podpísaná v Moskve dňa
10. júla t. r. siedmimi členskými štátmi
RVHP - Bulharskou ľudovou republikou, Maďarskou ľudovou
republikou, Mongolskou ľudovou republikou, Nemeckou demokratickou
republikou, Poľskou ľudovou republikou, Zväzom
sovietskych socialistických republík a Československou
socialistickou republikou. Dovoľte mi, aby som bližšie
objasnil dôvody, ktoré viedli k uzavretiu dohody
o vytvorení tejto novej medzinárodnej ekonomickej
inštitúcie.
XXIII. /zvláštne/ zasadanie RVHP, vychádzajúc
z marxisticko-leninskej analýzy zákonitostí
rozvoja svetového socialistického hospodárstva,
z vyhodnotenia jeho dosiahnutej úrovne a z politicko-ekonomických
predpokladov ďalšieho jeho rozvíjania vytýčilo
rad konkrétnych opatrení v celej sfére ekonomickej
spolupráce. Vecným obsahom prijatých opatrení
položilo základ novej etape rozvoja ekonomických
vzťahov členských štátov RVHP -
etape, ktorá vedie k ďalšiemu rastu a rozvoju
socialistickej hospodárskej integrácie, využívajúcej
všetky prednosti a možnosti plánovaného
hospodárstva a medzinárodnej socialistickej deľby
práce v záujme celkovej výstavby socializmu
a komunizmu.
Založením tejto novej etapy dostáva úsilie
socialistických krajín a ich spolupráca,
ktorá už priniesla viditeľné ekonomické
úspechy, novú základňu, ktorá
otvára cestu k ešte rýchlejšiemu plánovitému
rozvoju ich národných ekonomík, a tým
i k posilneniu ekonomickej sily socialistického tábora
ako celku.
Uznesenie XXIII. schôdze RVHP zdôrazňuje, že
v podmienkach plánovitého rozvoja socialistickej
ekonomiky, ktorý je primárny, otázky menové
a finančné v poňatí integračného
programu, tak ako ho vytýčilo uvedené zasadanie
RVHP, svojím významom nezostávajú
pozadu a nestrácajú dôležitosť.
Ich význam spočíva v tom, že musia celým
svojím pôsobením a účinným
riešením byť využívané na
realizáciu zámerov, obsiahnutých v koordinovaných
hospodárskych plánoch, na základe ktorých
sa rozvíja hospodárska spolupráca členských
štátov RVHP vrátane kooperácie a špecializácie,
vrátane širokej a ekonomicky výhodnej deľby
práce a s ňou spojenej rozširujúcej
sa výmeny tovarov.