Úterý 17. listopadu 1970

Jako společný zpravodaj jmenovaných výborů SN doporučuji Sněmovně národů vládní návrh zákona o důchodové dani a příspěvku na sociální zabezpečení /tisk 52/ přijmout v předloženém znění včetně změn, které jsou uvedeny ve společné zprávě. Děkuji za pozornost.

Predseda FZ prof. dr. D. Hanes:

Ďakujem spravodajcovi poslancovi Neumannovi za spravodajskú správu.

Otváram rozpravu. O slovo k tomuto vládnemu návrhu zákona sa prihlásil do rozpravy poslanec Richard Kundrata. Prosím ho, aby sa ujal slova.

Poslanec R. Kundrata:

Vážené soudružky a soudruzi poslanci. Jsme si plně vědomi toho, že vláda při odstraňování nedostatků vyplývajících z úkolů plánovitého řízení národního hospodářství musí přistupovat urychleně k účelným změnám i v zákoně o podnikových daních a novelizovat zákon o důchodové dani.

Poněvadž návrh zákona o důchodové dani a příspěvku na sociální zabezpečení se také týká zemědělských podniků, společných družstevních podniků a podniků zemědělských služeb, zabýval se tímto návrhem zákona i výbor pro zemědělství a výživu SL velmi podrobně.

Při projednávání tohoto návrhu zákona došlo na schůzi výboru pro zemědělství a výživu Sněmovny lidu k poměrně živé a věcné diskusi, zejména pak k § 27 a jeho odstavcům. V podstatě šlo o okruh diskutovaných otázek kolem osvobození od daně ze zisku nově budovaných družstevních podniků, aby tak bylo zabráněno dvojímu zdanění téhož základu, popřípadě téhož příjmu atd. Někteří poslanci uvedli i názorně příklady dopadu jednotlivých odstavců zákona na hospodaření těchto podniků.

Konkrétně v § 27 šlo nám o osvobození od daně u nově založených organizací zemědělských služeb na prvé dva roky nebo i více po uvedení takového podniku do plného provozu. Tento požadavek byl zdůvodňován tím, že při zakládání takového podniku je nevýhodou zaprvé úvěrové zatížení pro příští vývoj cen služeb, za druhé, že normální nástroje regulace mohou zabránit eventuálnímu úniku z rozdělení důchodu.

Dále nám šlo o vynětí ze zdanění společných družstevních podniků zemědělské prvovýroby, jako např. masa, mléka, vajec atd. Zde jsme měli na mysli plně podpořit rozvoj společných družstevních podniků zemědělské prvovýroby. Myslíme si, soudružky a soudruzi, že tato cesta budování společných družstevních podniků zemědělské prvovýroby je v zásadě velmi správná a snad v současné době jediná pro konkrétní řešení citelného nedostatku pracovních sil, potřeby novelizace výroby, plné uplatnění integračních a kooperačních vztahů. Šlo nám v zásadě o to, abychom podle našeho názoru velmi progresívní cestě rozvoje moderní socialistické velkovýroby nekladli velké překážky a tím nebránili žádoucímu rozvoji.

Po vysvětlení, soudružky a soudruzi poslanci, a zdůvodnění nejasností dospěl výbor pro zemědělství a výživu SL k závěru přijmout usnesení, které bude vyjadřovat souhlas se zněním paragrafované části návrhu zákona s doporučením, aby od 1. 1. 1973 došlo ke sjednocení důchodové daně mezi zemědělskou prvovýrobou, organizacemi zemědělských služeb a společnými družstevními podniky, popřípadě dalšími zemědělskými organizacemi. Dále, že do té doby bude plně využito zmocnění daného ministerstvu financí, aby v duchu dohody mezi náměstkem federálního ministerstva financí s. Zámečníkem a náměstkem ministra předsedy Federálního výboru pro zemědělství a výživu s. Kordem byly činěny úlevy na dani tak, aby nebránily rozvoji společných družstevních podniků.

Dále si myslíme, že nelze řešit diferenciální rentu I jen stanovištními jednotkami ani cenovým mechanismem, ale že je nutno uvolnit prostor pro působení dalších ekonomických nástrojů jako pohyblivé složky, která umožní řešit diferenciální rentu a přitom povede zemědělské podniky k dalšímu žádoucímu rozvoji, který bude v souladu s potřebami a požadavky naší socialistické společnosti.

Výbor Sněmovny lidu pro zemědělství a výživu dospěl dále k názoru, že návrh zákona o důchodové dani a příspěvku na sociální zabezpečení bude již nyní velkým přínosem pro rozvoj zemědělství, i když ještě nezajišťuje plný a žádoucí rozvoj kooperačních a integračních vztahů.

S uspokojením je nutno konstatovat, že vrcholné orgány přijaly velkou část našich připomínek do paragrafované části návrhu zákona, a doporučujeme proto Federálnímu shromáždění návrh zákona přijmout.

Predseda FZ prof. dr. D. Hanes:

Ďakujem. Hlási sa ešte niekto do rozpravy k tomuto bodu? /Nikto sa nehlási./

Keďže sa nikto nehlási, prosím súdruha ministra financií Ing. R. Rohlíčka, aby zaujal stanovisko.

Minister financií Ing. R. Rohlíček:

Vážené súdružky a súdruhovia poslanci, pretože v správe spravodajcov neboli zásadné stanoviská, ktoré by mali návrh meniť alebo doplniť, okrem toho, čo je v predloženom návrhu, chcel by som sa zmieniť len o vystúpení súdruha poslanca Kundratu.

Jednak už on sám informoval Federálne zhromaždenie, že v prvej časti návrhu výboru pre poľnohospodárstvo a výživu sme sa na navrhovanom riešení dohodli v tom zmysle, že berieme do úvahy oslobodenie - a je to tam zapísané, ja som to vo svojom výklade uviedol - v prvých dvoch rokoch.

Vážené súdružky a súdruhovia, pokiaľ ide o ďalšie návrhy, odporúčam vziať na vedomie, že v súčasnej dobe sa práce sústreďujú na ďalšom riešení problémov celej sústavy riadenia československého národného hospodárstva. Preto by bolo veľmi predčasné, aby sme už dnes v mene vlády vyjadrili buď súhlas alebo nesúhlas s riešením, ktoré tu súdruh poslanec predniesol. Snáď predsa len by som mohol predbežne povedať, že pokiaľ ide o samotné práce federálneho Ministerstva financií a jeho názory, celý rad tých námetov, ktoré tu predniesol, nielen nie je v rozpore, ale je v súlade s našimi názormi. Pravda, to je v tej polohe, v ktorej práce v súčasnosti sú. Iste - a to chcem zdôrazniť - nie je možné v budúcnosti vylúčiť rozdiely v názoroch na riešenie konkrétneho stupňa daňového zaťaženia a potom i finančného zvýhodnenia na druhej strane jednotlivých oblastí, najmä v poľnohospodárstve. Sledujeme základný cieľ napomôcť rozvoj predovšetkým poľnohospodárskej prvovýroby. Pravda, treba, aby sme všetci spolu veľmi dôkladne zvážili, či v súvislosti s tým uvažovať o nejakých mimoriadnych zvýhodneniach, napríklad v oblasti potravinárskeho priemyslu a odvetví v tejto oblasti pracujúcich. Myslím, že tam sú podmienky v podstate totožné s podmienkami výrobnej činnosti v ostatných odvetviach národného hospodárstva.

Preto záverom odporúčam, aby bolo vzaté na vedomie, že námety, ktoré tu boli predložené, sú predmetom celkových úvah o sústave ekonomického riadenia československého národného hospodárstva.

Predseda FZ prof. dr. D. Hanes:

Ďakujem súdruhovi ministrovi a pýtam sa spravodajcu poslanca Antonína Šveca a poslanca Jana Neumanna, či si ešte prajú slovo.

Spravodajca poslanec A. Švec:

V podstate myslím, že treba súhlasiť s tým, čo hovorí súdruh minister Rohlíček.

Pokiaľ ide o lehoty, je skutočne diskutabilné, či dva roky alebo viacej rokov. V súčasnej dobe je tendencia skracovať dobu výstavby akéhokoľvek zariadenia. Osobne si myslím, že založiť dlhšiu dobu ako dva roky a viacej, napomáhali by sme tým nepriamo dnešnému stavu.

Pokiaľ sa týka pripomienky všeobecne, náš výbor pre plán a rozpočet v tejto dobe prerokováva kapitoly štátneho rozpočtu jednotlivých rezortov. Je nám známe, že v terajšej dobe aj v budúcnosti vláda, resp. jednotlivé rezorty pripravujú celý rad návrhov na zlepšenie ekonomického riadenia. Myslím, že bude predsa len správne v súlade s tým, čo hovorí súdruh minister Rohlíček, že by sa v týchto prácach vzala táto pripomienka do úvahy.

Inak odporúčam, aby Snemovňa ľudu súhlasila s návrhom znenia tlače 52 a tlače 34, tak ako boli predložené.

Predseda FZ prof. dr. D. Hanes:

Ďakujem poslancovi Antonínovi Švecovi. Spravodajca poslanec Jan Neumann si už nepraje slovo? /Spravodajca poslanec Neumann: Ne./ Ďakujem.

Môžeme teda pristúpiť k hlasovaniu o návrhu. Myslím, že v diskusii a po vysvetlení sa vec natoľko vyjasnila, že je možné pristúpiť k hlasovaniu o návrhu.

Najprv budú hlasovať poslanci Snemovne ľudu.

Pýtam sa, kto z poslancov Snemovne ľudu súhlasí s návrhom zákona, ktorým sa ustanovujú zásady zákonov národných rád o dôchodkovej dani a o príspevku na sociálne zabezpečenie v znení spoločnej správy výborov Snemovne ľudu, nech zdvihne ruku. /Deje sa./

Ďakujem.

Je niekto proti?

Zdržal sa niekto hlasovania? Nikto.

Za zákon hlasovali všetci prítomní poslanci Snemovne ľudu, teda Snemovňa ľudu odhlasovala navrhovaný zákon.

Teraz budú hlasovať poslanci Snemovne národov, a pretože ide tiež o návrh, ktorý podľa zákona o československej federácii podlieha zákazu majorizácie, bude treba spočítať hlasy.

Najprv budú hlasovať poslanci Snemovne národov zvolení v Slovenskej socialistickej republike. Prosím overovateľov snemovne, aby sa pripravili na spočítanie hlasov.

Kto z poslancov zvolených na Slovensku súhlasí s predloženým návrhom zákona, nech zdvihne ruku.

/Deje sa./

Je niekto proti?

Zdržal sa niekto hlasovania?

Nikto.

S návrhom zákona vyslovilo súhlas 50 poslancov zvolených v Slovenskej socialistickej republike, to značí viac než polovica.

Budú hlasovať poslanci Snemovne národov z Českej socialistickej republiky.

Kto z nich súhlasí s návrhom zákona v znení spoločnej správy, nech zdvihne ruku.

/Deje sa./

Je niekto proti?

Zdržal sa niekto hlasovania?

Nikto. Ďakujem.

S návrhom zákona vyslovilo súhlas 50 poslancov z Českej socialistickej republiky, t. j. nadpolovičná väčšina všetkých týchto poslancov. Teda aj Snemovňa národov sa uzniesla na tomto zákone.

Vzhľadom na to, že Snemovňa ľudu a Snemovňa národov prijali zhodné uznesenie, konštatujem, že Federálne zhromaždenie ČSSR schválilo zákon, ktorým sa ustanovujú zásady zákonov národných rád o dôchodkovej dani a o príspevku na sociálne zabezpečenie.

Vážené súdružky poslankyne, vážení súdruhovia poslanci, budeme pokračovať v rokovaní. Pristúpime k 5. bodu programu, ktorým je

5. Vládny návrh, ktorým sa predkladá Federálnemu zhromaždeniu ČSSR na vyslovenie súhlasu Dohoda o zriadení Medzinárodnej investičnej banky medzi vládami Bulharskej ľudovej republiky, Maďarskej ľudovej republiky, Nemeckej demokratickej republiky, Mongolskej ľudovej republiky, Poľskej ľudovej republiky, Zväzu sovietskych socialistických republík a Československej socialistickej republiky, podpísaná v Moskve 10. júla 1970, tlač 49

Vládny návrh odôvodní minister ČSSR Ing. R. Rohlíček. Prosím, aby sa ujal slova.

Minister Ing. R. Rohlíček:

Vážené súdružky a súdruhovia poslanci! Na prerokovanie a schválenie bola predložená Dohoda o zriadení Medzinárodnej investičnej banky, ktorá bola podpísaná v Moskve dňa 10. júla t. r. siedmimi členskými štátmi RVHP - Bulharskou ľudovou republikou, Maďarskou ľudovou republikou, Mongolskou ľudovou republikou, Nemeckou demokratickou republikou, Poľskou ľudovou republikou, Zväzom sovietskych socialistických republík a Československou socialistickou republikou. Dovoľte mi, aby som bližšie objasnil dôvody, ktoré viedli k uzavretiu dohody o vytvorení tejto novej medzinárodnej ekonomickej inštitúcie.

XXIII. /zvláštne/ zasadanie RVHP, vychádzajúc z marxisticko-leninskej analýzy zákonitostí rozvoja svetového socialistického hospodárstva, z vyhodnotenia jeho dosiahnutej úrovne a z politicko-ekonomických predpokladov ďalšieho jeho rozvíjania vytýčilo rad konkrétnych opatrení v celej sfére ekonomickej spolupráce. Vecným obsahom prijatých opatrení položilo základ novej etape rozvoja ekonomických vzťahov členských štátov RVHP - etape, ktorá vedie k ďalšiemu rastu a rozvoju socialistickej hospodárskej integrácie, využívajúcej všetky prednosti a možnosti plánovaného hospodárstva a medzinárodnej socialistickej deľby práce v záujme celkovej výstavby socializmu a komunizmu.

Založením tejto novej etapy dostáva úsilie socialistických krajín a ich spolupráca, ktorá už priniesla viditeľné ekonomické úspechy, novú základňu, ktorá otvára cestu k ešte rýchlejšiemu plánovitému rozvoju ich národných ekonomík, a tým i k posilneniu ekonomickej sily socialistického tábora ako celku.

Uznesenie XXIII. schôdze RVHP zdôrazňuje, že v podmienkach plánovitého rozvoja socialistickej ekonomiky, ktorý je primárny, otázky menové a finančné v poňatí integračného programu, tak ako ho vytýčilo uvedené zasadanie RVHP, svojím významom nezostávajú pozadu a nestrácajú dôležitosť. Ich význam spočíva v tom, že musia celým svojím pôsobením a účinným riešením byť využívané na realizáciu zámerov, obsiahnutých v koordinovaných hospodárskych plánoch, na základe ktorých sa rozvíja hospodárska spolupráca členských štátov RVHP vrátane kooperácie a špecializácie, vrátane širokej a ekonomicky výhodnej deľby práce a s ňou spojenej rozširujúcej sa výmeny tovarov.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP