S ohledem na současný stav ostatních finančně
ekonomických nástrojů jako jsou ceny, odpisy,
odvody, úvěry, dotace, atd. - a vzhledem ke krátké
době působení nového daňového
zákona by nebylo správné provádět
nyní v podnikových daních zásadnější
změny.
V tomto smyslu je vládní návrh novely zákona
pojat jako souhrn nezbytných změn a doplňků
dosud platného zákona.
Sněmovna národů ve zmíněném
již usnesení dále konstatovala, že složitá
ekonomická situace nedovolovala odhadnout hospodářský
dopad a že uplatněním zákona o podnikových
daních vznikne v některých odvětvích
tíživá situace, která bude řešena
pomocí selektivních finančních opatření.
Jak ukázal ve svém výkladu ministr ing. Rohlíček,
je dopad podnikových daní za I. pololetí
letošního roku vcelku pozitivní. Do státního
rozpočtu odvedly příslušné podniky
o 20,9 % více než v r. 1969 a podnikům zůstalo
za toto období o 7,3 % prostředků více.
Uvedené změny rovněž ukazují,
že kromě absolutního zvýšení
došlo i k výrazné změně v rozdělení
vytvořených zdrojů, a to ve prospěch
státu. I tuto skutečnost je nutné hodnotit
pozitivně, neboť silně narušené
národní hospodářství neodpovědnými
činy některých politiků, ekonomů
a pracovníků hospodářské sféry
bylo možné konsolidovat právě zvýšenou
centralizací řízení prostředků
v tomto období.
Ve své zpravodajské zprávě k daňovému
zákonu v loňském roce jsem uvedl, že
nový systém podnikových daní bude
souhrnně výhodnější pro slovenské
podniky než pro podniky v ČSR. V této skutečnosti
jsem spatřoval objektivní prvek, který ve
svých důsledcích může kladně
působit na ekonomické vyrovnání obou
našich republik. I když nedošlo k příliš
velké diferenciaci, nová daňová soustava
zvýhodnila slovenské podniky, kterým v I.
pololetí letošního roku, ve srovnání
s r. 1969, zůstalo o 9,6 % prostředků více,
zatímco podnikům v ČSR pouze o 6,7 % více.
V některých odvětvích musela být
finanční situace řady podniků řešena,
jak se předpokládalo, tzv. selektivní finanční
politikou. Předložená novela zákona
právě v této oblasti přináší
hlavní změnu. Poměrně složitá
selektivní politika má být v podstatě
nahrazena v některých odvětvích příslušným
snížením sazby daně ze zisku a sazby
daně z jmění.
V této souvislosti chci poukázat na to, že
vedle zjednodušení, které tato změna
přinese pro určité období, může
docházet k některým komplikacím, a
to předně v podnicích, u kterých jedna
část hospodářské činnosti
spadá do oborů se sníženou daňovou
sazbou, avšak podle převažující
činnosti bude podnik zařazen do odvětví,
které podle zákona má daňové
sazby vyšší. Rovněž jistá
nerovnoměrnost se projeví v podmínkách
vytváření vlastních finančních
prostředků a ve všech otázkách
s tímto souvisejících, což se může
negativně projevit zvláště u podniků
chemického a spotřebního průmyslu.
Tohoto si musí být vědomy státní
orgány, zvláště při posuzování
perspektivních záměrů těchto
odvětví.
Sněmovna národů při schvalování
daňového zákona číslo 133/1969
Sb. současně doporučila, aby byla prozkoumána
otázka náhrady škod způsobených
exhalacemi a odpadními vodami v souvislosti s odst. a/
§ 4 - připočitatelné položky k
zisku.
Jak je patrno z vládního návrhu novely zákona,
dochází v § 4 a § 5 k doplňkům
a změnám. Nejvýraznější
z nich se týká § 4 odst. a/, kde se rozšiřují
připočitatelné položky k zisku o placené
pokuty a penále, dále o zúčtované
přirážky k náhradě za vypouštění
nečištěných nebo nedostatečně
čištěných vod a o zúčtované
poplatky včetně přirážky za znečištění
ovzduší.
Za narušování pracovních povinností,
výrobních režimů a technologické
kázně, které jsou jednou z příčin
znečišťování ovzduší
a vodních toků, jakož i za nedostatečný
zájem o řešení této problematiky,
budou podniky oprávněně sankcionovány.
Ovšem nedostatečné odstraňování
škodlivin je v některých případech
důsledek jednostranného rozvoje podniku v dřívějších
letech, stavu technického řešení čistících
a výrobních zařízení vůbec,
jejichž řešení při veškeré
snaze si vyžádá patřičný
čas, nezbytné finanční prostředky
a investiční kapacity. Tyto případy
bude nutné objektivně posuzovat a řešit
konkrétním jednáním státních
orgánů s příslušnými podniky,
ať již ve shodě s navrženou novelou §
20, odst. ch/, nebo formami jinými.
Sněmovna národů dále doporučila
vládě sledovat účinnost a vyhodnocovat
výsledky daňového systému.
V souvislosti s touto otázkou mohu konstatovat, že
ministr financí ing. Rohlíček informoval
o působení podnikových daní výbory
pro plán a rozpočet obou sněmoven na jejich
společné schůzi již 15. června
1970. V měsíci září poslanci
těchto výborů obdrželi s návrhem
novely daňového zákona materiál min.
financí "Z hodnocení působení
podnikových daní za I. pololetí 1970 a kvantifikaci
navržených sazeb daní".
Během přípravy k dnešnímu jednání
jsem se seznámil i s dalšími materiály
ministerstva financí, v nichž se sleduje a hodnotí
dopad nového podnikového zdanění z
hlediska časového, odměnového, poskytovaných
výjimek a sledují se prováděné
podle zákona experimenty.
Vážené soudružky a soudruzi poslanci.
V orgánech Federálního shromáždění
byla věnována náležitá pozornost
jak hodnocení působnosti daňového
zákona, tak i projednání jeho novely. Kromě
zmíněného jednání ve výborech
pro plán a rozpočet byl v měsíci srpnu
a září proveden skupinou poslanců
SN a SL průzkum působení daňového
zákona přímo ve výrobní sféře
- ve 24 podnicích. O výsledcích a hlavních
poznatcích tohoto průzkumu hovořil ve své
zpravodajské zprávě poslanec s. Houser.
Podle zákona č. 56/1969 Sb. o jednacím řádu
Federálního shromáždění
byl návrh novely zákona přikázán
k projednání třem výborům SN:
výboru pro plán a rozpočet, výboru
pro hospodářskou politiku a výboru ústavně
právnímu.
Jmenované výbory po projednání doporučují
předložený vládní návrh
zákona "o změnách a doplnění
zákona č. 133/1969 Sb., kterým se stanoví
zásady pro zákony národních rad o
podnikových daních a příspěvku
na sociální zabezpečení", ke
schválení bez dalších doplňků
a změn. Předsednictvo Federálního
shromáždění předalo návrh
zákona též k vyjádření
SNR a ČNR. Ani tyto národní orgány
nemají k vládnímu návrhu připomínky
věcného charakteru.
Dovolte mi. soudružky a soudruzi poslanci Sněmovny
národů, ve shodě s jmenovanými výbory,
doporučit vám ke schválení návrh
zákona ve znění, jak je uveden v tisku č.
53.
Ve své zpravodajské zprávě jsem formou
konfrontace usnesení SN k původnímu zákonu
o podnikových daních a příspěvku
na sociální zabezpečení reagoval na
hlavní otázky spojené s obsahem novely, s
průběhem a výsledky projednávání
návrhu novely v orgánech Federálního
shromáždění.
V závěru bych chtěl vyjádřit
přesvědčení, že působnost
tohoto zákona, jakož i další získané
poznatky, budou využity při zdokonalení soustavy
řízení a plánovitého rozvoje
našeho socialistického hospodářství
a že na základě vlastního poznání,
s uvážením specifik čs. národního
hospodářství, s využitím zkušeností
ostatních socialistických států bude
v nedaleké době zpracována jasná,
stabilní a perspektivní soustava řízení,
zbavená jednak oportunistických prvků, jakož
i zastaralých metod zjednodušeného a omezujícího
systému administrativně direktivního řízení.
Predseda FZ prof. dr. D. Hanes:
Ďakujem spravodajcovi poslancovi Součkovi za prednesenie
spravodajskej správy.
Otváram rozpravu. Kto sa hlási do rozpravy k tomuto
bodu programu? /Nikto sa nehlásil./ Súdružky
a súdruhovia poslanci, prosím vás, aby ste
i k ďalším bodom programu predkladali prihlášky
do rozpravy.
Ak sa nikto nehlási, pýtam sa ministra financií
súdruha Ing. Rohlíčka, či ešte
chce niečo dodať k svojmu výkladu.
Minister financií ČSSR Ing. R. Rohlíček:
Nie.
Predseda FZ prof. dr. D. Hanes:
Pýtam sa spravodajcu poslanca Housera a spravodajcu poslanca
Ing. Součka, či si prajú svoje správy
doplniť? /Neprajú si./
Môžeme pristúpiť k hlasovaniu. Podľa
čl. 42 ods. 2 písm. h/ ústavného zákona
č. 143/1968 Zb. o československej federácii
platí pri hlasovaní o tomto zákone v Snemovni
národov zákaz majorizácie. Znamená
to, že zákon bude prijatý, ak zaň bude
hlasovať nadpolovičná väčšina
prítomných poslancov Snemovne ľudu. V Snemovni
národov je potrebné, aby zaň hlasovala väčšina
všetkých poslancov zvolených v ČSR a
väčšina všetkých poslancov zvolených
v SSR. Za týchto podmienok pristúpime k hlasovaniu.
Najskôr budú hlasovať poslanci Snemovne ľudu.
Kto z poslancov Snemovne ľudu súhlasí s vládnym
návrhom zákona o zmenách a doplnení
zákona č. 133/1969 Zb., ktorým sa ustanovujú
zásady zákonov národných rád
o podnikových daniach a o príspevku na sociálne
zabezpečenie podľa návrhov spravodajcov, nech
zdvihne ruku. /Hlasuje sa./ Je niekto proti? /Nikto./ Zdržal
sa niekto hlasovania? /Nikto./
Snemovňa ľudu schválila zákon jednomyseľne.
Teraz prosím o hlasovanie poslancov Snemovne národov
a zároveň žiadam overovateľov, a to za
poslancov ČSR s. Dutkovú a s. Součka, za
poslancov zo SSR s. Píša a s. Súletyho, aby
sa pripravili na sčítanie hlasov.
Najskôr budú hlasovať poslanci zvolení
v ČSR. Kto z poslancov Snemovne národov zvolených
v ČSR súhlasí s predloženým návrhom
zákona v súlade so spravodajskými správami
spravodajcov, nech zdvihne ruku. /Hlasuje sa./ Prosím overovateľov,
aby mi oznámili výsledky hlasovania. Je niekto proti?
/Nikto./ Zdržal sa niekto hlasovania? /Nikto./
Ďakujem. Konštatujem, že za zákon hlasovali
53 poslanci zvolení v ČSR, t. j. viac než polovica
všetkých týchto poslancov.
Teraz budú hlasovať poslanci zo SSR. Kto z týchto
poslancov súhlasí s návrhom zákona,
nech zdvihne ruku. /Hlasuje sa./ Prosím overovateľov,
aby spočítali hlasy. Je niekto proti? /Nikto./ Zdržal
sa niekto hlasovania? /Nikto./
Ďakujem. Za zákon hlasovalo 55 poslancov zo SSR, to
je väčšina týchto poslancov.
Taktiež Snemovňa národov zákon schválila.
Pretože uznesenie oboch snemovní je zhodné,
konštatujem, že Federálne zhromaždenie ČSSR
schválilo zákon o zmenách a doplnení
zákona č. 133/1969 Zb., ktorým sa ustanovujú
zásady zákonov národných rád
o podnikových daniach a o príspevku na sociálne
zabezpečenie.
Teraz urobíme dvadsaťminútovú prestávku.
/Schůze přerušena v 16.11 hod./
/Jednání znovu zahájeno v 16.29 hod./
Predseda FZ prof. dr. D. Hanes:
Súdružky a súdruhovia, budeme pokračovať
v prerušenej schôdzke.
Teraz prerokujeme štvrtý bod programu.
4. Vládny návrh zákona, ktorým sa
ustanovujú zásady zákonov národných
rád o dôchodkovej dani a o príspevku na sociálne
zabezpečenie /tlač č. 52/ a spoločné
správy výborov Snemovne ľudu /tlač č.
36 SĽ/ a výborov Snemovne národov /tlač
č. 34 SN/
Za vládu ČSSR návrh odôvodní
minister financií Ing. R. Rohlíček, ktorému
zároveň udeľujem slovo.
Minister financií Ing. R. Rohlíček:
Vážené súdružky a súdruhovia
poslanci, v súlade so závermi januárového
pléna ÚV KSČ, ktoré zdôraznilo
nevyhnutnosť upevniť plánovité centrálne
riadenie, je potrebné zabezpečiť základné
úlohy plánu aj vhodným prepojením
ekonomických nástrojov. Z tohto hľadiska bol
okrem nevyhnutnej novelizácie zákona o podnikových
daniach prehodnotený tiež doterajší zákon
o dôchodkovej dani.
Získané poznatky z pôsobenia zákona
č. 159/1968 Zb. o dôchodkovej dani preukazujú,
že popri pozitívnom pôsobení tohto zákona,
zjednotení daňového systému u širokého
okruhu poplatníkov sa vyskytli aj niektoré problémy
najmä pri zdaňovaní spoločných
družstevných podnikov. Doterajší zákon
obsahuje i niektoré zvýhodnenia najmä pre oblasť
miestnej výroby, ktoré však majú časovú
obmedzenosť len pre roky 1969 a 1970, s čím
sa rátalo už pri prijatí tohto zákona.
Tieto zvýhodnenia nie je účelné naďalej
poskytovať.
Pri hodnotení doterajšieho pôsobenia dôchodkovej
dane nie je však možné prehliadnuť ani skutočnosť,
že aj u okruhu poplatníkov tejto dane sa prejavili
negatívne vplyvy, ktoré vyplynuli z uvoľnenia
hospodárskeho riadenia v minulých rokoch. Vznikol
celý rad organizácií, ktoré nielenže
neplnili svoje základné poslanie, ale rozvíjali
aj činnosť mimo schválených stanov,
porušovali základné mzdové a cenové
predpisy a naviac rôznymi formami priamo či nepriamo
obchodovali i s pracovnou silou. Na odstránenie týchto
nedostatkov boli prijaté viaceré opatrenia, ktoré
sa postupne realizujú.
Okrem opatrení prijatých v oblasti právnej
úpravy regulácie podnikateľskej činnosti
je však nevyhnutné uplatňovať i účinné
ekonomické opatrenia, a to tak v oblasti plánu,
odmeňovania a cien, ako aj v oblasti zdaňovania.
Vzhľadom na to, že špecifický charakter
a veľká rozmanitosť riadenia tohto úseku
neumožňujú plne využiť všetky
formy priameho riadenia, navrhuje sa, aby sa systém riadenia
doplnil takou formou zdanenia, ktorá bude spolupôsobiť
na sústavné zvyšovanie efektívnosti.
Tomuto zámeru zodpovedá i návrh zákona,
predkladaný dnešnému rokovaniu.
Vzhľadom na to, že tak zásady, ako aj návrh
tohto zákona boli veľmi podrobne prerokované
takmer vo všetkých výboroch Snemovne ľudu
i Snemovne národov, dovoľte mi, aby som len v stručnosti
zopakoval hlavné ciele navrhovaného zákona.
Predložený návrh zákona má nahradiť
nevyhovujúci systém odvodov, založený
na hrubom dôchodku v obchodných organizáciách
riadených ústredne i národnými výbormi,
i v organizáciách poľnohospodárskych
služieb. V týchto organizáciách jednotné
odvody z hrubého dôchodku a nadväzujúce
odvody sú vzhľadom na rozdielnu štruktúru
činností, ako aj na skladbu nákladov, ovplyvnenú
miestnymi podmienkami, sortimentnou skladbou s rozdielnou cenovou
úrovňou veľmi necitlivé a nevyjadrujú
v mnohých prípadoch správnu deľbu vytvoreného
dôchodku medzi podnikovou sférou a štátnym
rozpočtom.
Návrh zákona ďalej sleduje, aby došlo
k žiadúcemu zblíženiu daňového
systému v celej oblasti poľnohospodárstva.
Z tohto hľadiska je v návrhu zapracovaná výrazná
zmena v zdaňovaní spoločných družstevných
podnikov s poľnohospodárskou výrobou tak, aby
sa v žiadúcej miere približovala najmä svojou
intenzitou zdaňovaniu základných poľnohospodárskych
organizácií, t. j. JRD a ŠM, ktoré sú
doposiaľ zdaňované podľa zákona
č. 112/1966 Zb.
Zákon o dôchodkovej dani a príspevku na sociálne
zabezpečenie sa bude vzťahovať aj na organizácie
poľnohospodárskych služieb /strojno-traktorové
stanice, opravovne poľnohospodárskych strojov, šľachtiteľské
organizácie, podniky pre zásobovanie a nákup
a ďalšie/, v ktorých sú doposiaľ
uplatňované odvody podľa vládneho nariadenia
č. 101/1966 Zb. vrátane jeho zmien a doplnkov.