Úterý 17. listopadu 1970

S ohledem na současný stav ostatních finančně ekonomických nástrojů jako jsou ceny, odpisy, odvody, úvěry, dotace, atd. - a vzhledem ke krátké době působení nového daňového zákona by nebylo správné provádět nyní v podnikových daních zásadnější změny.

V tomto smyslu je vládní návrh novely zákona pojat jako souhrn nezbytných změn a doplňků dosud platného zákona.

Sněmovna národů ve zmíněném již usnesení dále konstatovala, že složitá ekonomická situace nedovolovala odhadnout hospodářský dopad a že uplatněním zákona o podnikových daních vznikne v některých odvětvích tíživá situace, která bude řešena pomocí selektivních finančních opatření.

Jak ukázal ve svém výkladu ministr ing. Rohlíček, je dopad podnikových daní za I. pololetí letošního roku vcelku pozitivní. Do státního rozpočtu odvedly příslušné podniky o 20,9 % více než v r. 1969 a podnikům zůstalo za toto období o 7,3 % prostředků více.

Uvedené změny rovněž ukazují, že kromě absolutního zvýšení došlo i k výrazné změně v rozdělení vytvořených zdrojů, a to ve prospěch státu. I tuto skutečnost je nutné hodnotit pozitivně, neboť silně narušené národní hospodářství neodpovědnými činy některých politiků, ekonomů a pracovníků hospodářské sféry bylo možné konsolidovat právě zvýšenou centralizací řízení prostředků v tomto období.

Ve své zpravodajské zprávě k daňovému zákonu v loňském roce jsem uvedl, že nový systém podnikových daní bude souhrnně výhodnější pro slovenské podniky než pro podniky v ČSR. V této skutečnosti jsem spatřoval objektivní prvek, který ve svých důsledcích může kladně působit na ekonomické vyrovnání obou našich republik. I když nedošlo k příliš velké diferenciaci, nová daňová soustava zvýhodnila slovenské podniky, kterým v I. pololetí letošního roku, ve srovnání s r. 1969, zůstalo o 9,6 % prostředků více, zatímco podnikům v ČSR pouze o 6,7 % více.

V některých odvětvích musela být finanční situace řady podniků řešena, jak se předpokládalo, tzv. selektivní finanční politikou. Předložená novela zákona právě v této oblasti přináší hlavní změnu. Poměrně složitá selektivní politika má být v podstatě nahrazena v některých odvětvích příslušným snížením sazby daně ze zisku a sazby daně z jmění.

V této souvislosti chci poukázat na to, že vedle zjednodušení, které tato změna přinese pro určité období, může docházet k některým komplikacím, a to předně v podnicích, u kterých jedna část hospodářské činnosti spadá do oborů se sníženou daňovou sazbou, avšak podle převažující činnosti bude podnik zařazen do odvětví, které podle zákona má daňové sazby vyšší. Rovněž jistá nerovnoměrnost se projeví v podmínkách vytváření vlastních finančních prostředků a ve všech otázkách s tímto souvisejících, což se může negativně projevit zvláště u podniků chemického a spotřebního průmyslu. Tohoto si musí být vědomy státní orgány, zvláště při posuzování perspektivních záměrů těchto odvětví.

Sněmovna národů při schvalování daňového zákona číslo 133/1969 Sb. současně doporučila, aby byla prozkoumána otázka náhrady škod způsobených exhalacemi a odpadními vodami v souvislosti s odst. a/ § 4 - připočitatelné položky k zisku.

Jak je patrno z vládního návrhu novely zákona, dochází v § 4 a § 5 k doplňkům a změnám. Nejvýraznější z nich se týká § 4 odst. a/, kde se rozšiřují připočitatelné položky k zisku o placené pokuty a penále, dále o zúčtované přirážky k náhradě za vypouštění nečištěných nebo nedostatečně čištěných vod a o zúčtované poplatky včetně přirážky za znečištění ovzduší.

Za narušování pracovních povinností, výrobních režimů a technologické kázně, které jsou jednou z příčin znečišťování ovzduší a vodních toků, jakož i za nedostatečný zájem o řešení této problematiky, budou podniky oprávněně sankcionovány. Ovšem nedostatečné odstraňování škodlivin je v některých případech důsledek jednostranného rozvoje podniku v dřívějších letech, stavu technického řešení čistících a výrobních zařízení vůbec, jejichž řešení při veškeré snaze si vyžádá patřičný čas, nezbytné finanční prostředky a investiční kapacity. Tyto případy bude nutné objektivně posuzovat a řešit konkrétním jednáním státních orgánů s příslušnými podniky, ať již ve shodě s navrženou novelou § 20, odst. ch/, nebo formami jinými.

Sněmovna národů dále doporučila vládě sledovat účinnost a vyhodnocovat výsledky daňového systému.

V souvislosti s touto otázkou mohu konstatovat, že ministr financí ing. Rohlíček informoval o působení podnikových daní výbory pro plán a rozpočet obou sněmoven na jejich společné schůzi již 15. června 1970. V měsíci září poslanci těchto výborů obdrželi s návrhem novely daňového zákona materiál min. financí "Z hodnocení působení podnikových daní za I. pololetí 1970 a kvantifikaci navržených sazeb daní".

Během přípravy k dnešnímu jednání jsem se seznámil i s dalšími materiály ministerstva financí, v nichž se sleduje a hodnotí dopad nového podnikového zdanění z hlediska časového, odměnového, poskytovaných výjimek a sledují se prováděné podle zákona experimenty.

Vážené soudružky a soudruzi poslanci. V orgánech Federálního shromáždění byla věnována náležitá pozornost jak hodnocení působnosti daňového zákona, tak i projednání jeho novely. Kromě zmíněného jednání ve výborech pro plán a rozpočet byl v měsíci srpnu a září proveden skupinou poslanců SN a SL průzkum působení daňového zákona přímo ve výrobní sféře - ve 24 podnicích. O výsledcích a hlavních poznatcích tohoto průzkumu hovořil ve své zpravodajské zprávě poslanec s. Houser.

Podle zákona č. 56/1969 Sb. o jednacím řádu Federálního shromáždění byl návrh novely zákona přikázán k projednání třem výborům SN: výboru pro plán a rozpočet, výboru pro hospodářskou politiku a výboru ústavně právnímu.

Jmenované výbory po projednání doporučují předložený vládní návrh zákona "o změnách a doplnění zákona č. 133/1969 Sb., kterým se stanoví zásady pro zákony národních rad o podnikových daních a příspěvku na sociální zabezpečení", ke schválení bez dalších doplňků a změn. Předsednictvo Federálního shromáždění předalo návrh zákona též k vyjádření SNR a ČNR. Ani tyto národní orgány nemají k vládnímu návrhu připomínky věcného charakteru.

Dovolte mi. soudružky a soudruzi poslanci Sněmovny národů, ve shodě s jmenovanými výbory, doporučit vám ke schválení návrh zákona ve znění, jak je uveden v tisku č. 53.

Ve své zpravodajské zprávě jsem formou konfrontace usnesení SN k původnímu zákonu o podnikových daních a příspěvku na sociální zabezpečení reagoval na hlavní otázky spojené s obsahem novely, s průběhem a výsledky projednávání návrhu novely v orgánech Federálního shromáždění.

V závěru bych chtěl vyjádřit přesvědčení, že působnost tohoto zákona, jakož i další získané poznatky, budou využity při zdokonalení soustavy řízení a plánovitého rozvoje našeho socialistického hospodářství a že na základě vlastního poznání, s uvážením specifik čs. národního hospodářství, s využitím zkušeností ostatních socialistických států bude v nedaleké době zpracována jasná, stabilní a perspektivní soustava řízení, zbavená jednak oportunistických prvků, jakož i zastaralých metod zjednodušeného a omezujícího systému administrativně direktivního řízení.

Predseda FZ prof. dr. D. Hanes:

Ďakujem spravodajcovi poslancovi Součkovi za prednesenie spravodajskej správy.

Otváram rozpravu. Kto sa hlási do rozpravy k tomuto bodu programu? /Nikto sa nehlásil./ Súdružky a súdruhovia poslanci, prosím vás, aby ste i k ďalším bodom programu predkladali prihlášky do rozpravy.

Ak sa nikto nehlási, pýtam sa ministra financií súdruha Ing. Rohlíčka, či ešte chce niečo dodať k svojmu výkladu.

Minister financií ČSSR Ing. R. Rohlíček:

Nie.

Predseda FZ prof. dr. D. Hanes:

Pýtam sa spravodajcu poslanca Housera a spravodajcu poslanca Ing. Součka, či si prajú svoje správy doplniť? /Neprajú si./

Môžeme pristúpiť k hlasovaniu. Podľa čl. 42 ods. 2 písm. h/ ústavného zákona č. 143/1968 Zb. o československej federácii platí pri hlasovaní o tomto zákone v Snemovni národov zákaz majorizácie. Znamená to, že zákon bude prijatý, ak zaň bude hlasovať nadpolovičná väčšina prítomných poslancov Snemovne ľudu. V Snemovni národov je potrebné, aby zaň hlasovala väčšina všetkých poslancov zvolených v ČSR a väčšina všetkých poslancov zvolených v SSR. Za týchto podmienok pristúpime k hlasovaniu.

Najskôr budú hlasovať poslanci Snemovne ľudu. Kto z poslancov Snemovne ľudu súhlasí s vládnym návrhom zákona o zmenách a doplnení zákona č. 133/1969 Zb., ktorým sa ustanovujú zásady zákonov národných rád o podnikových daniach a o príspevku na sociálne zabezpečenie podľa návrhov spravodajcov, nech zdvihne ruku. /Hlasuje sa./ Je niekto proti? /Nikto./ Zdržal sa niekto hlasovania? /Nikto./

Snemovňa ľudu schválila zákon jednomyseľne.

Teraz prosím o hlasovanie poslancov Snemovne národov a zároveň žiadam overovateľov, a to za poslancov ČSR s. Dutkovú a s. Součka, za poslancov zo SSR s. Píša a s. Súletyho, aby sa pripravili na sčítanie hlasov.

Najskôr budú hlasovať poslanci zvolení v ČSR. Kto z poslancov Snemovne národov zvolených v ČSR súhlasí s predloženým návrhom zákona v súlade so spravodajskými správami spravodajcov, nech zdvihne ruku. /Hlasuje sa./ Prosím overovateľov, aby mi oznámili výsledky hlasovania. Je niekto proti? /Nikto./ Zdržal sa niekto hlasovania? /Nikto./

Ďakujem. Konštatujem, že za zákon hlasovali 53 poslanci zvolení v ČSR, t. j. viac než polovica všetkých týchto poslancov.

Teraz budú hlasovať poslanci zo SSR. Kto z týchto poslancov súhlasí s návrhom zákona, nech zdvihne ruku. /Hlasuje sa./ Prosím overovateľov, aby spočítali hlasy. Je niekto proti? /Nikto./ Zdržal sa niekto hlasovania? /Nikto./

Ďakujem. Za zákon hlasovalo 55 poslancov zo SSR, to je väčšina týchto poslancov.

Taktiež Snemovňa národov zákon schválila.

Pretože uznesenie oboch snemovní je zhodné, konštatujem, že Federálne zhromaždenie ČSSR schválilo zákon o zmenách a doplnení zákona č. 133/1969 Zb., ktorým sa ustanovujú zásady zákonov národných rád o podnikových daniach a o príspevku na sociálne zabezpečenie.

Teraz urobíme dvadsaťminútovú prestávku.

/Schůze přerušena v 16.11 hod./

/Jednání znovu zahájeno v 16.29 hod./

Predseda FZ prof. dr. D. Hanes:

Súdružky a súdruhovia, budeme pokračovať v prerušenej schôdzke.

Teraz prerokujeme štvrtý bod programu.

4. Vládny návrh zákona, ktorým sa ustanovujú zásady zákonov národných rád o dôchodkovej dani a o príspevku na sociálne zabezpečenie /tlač č. 52/ a spoločné správy výborov Snemovne ľudu /tlač č. 36 SĽ/ a výborov Snemovne národov /tlač č. 34 SN/

Za vládu ČSSR návrh odôvodní minister financií Ing. R. Rohlíček, ktorému zároveň udeľujem slovo.

Minister financií Ing. R. Rohlíček:

Vážené súdružky a súdruhovia poslanci, v súlade so závermi januárového pléna ÚV KSČ, ktoré zdôraznilo nevyhnutnosť upevniť plánovité centrálne riadenie, je potrebné zabezpečiť základné úlohy plánu aj vhodným prepojením ekonomických nástrojov. Z tohto hľadiska bol okrem nevyhnutnej novelizácie zákona o podnikových daniach prehodnotený tiež doterajší zákon o dôchodkovej dani.

Získané poznatky z pôsobenia zákona č. 159/1968 Zb. o dôchodkovej dani preukazujú, že popri pozitívnom pôsobení tohto zákona, zjednotení daňového systému u širokého okruhu poplatníkov sa vyskytli aj niektoré problémy najmä pri zdaňovaní spoločných družstevných podnikov. Doterajší zákon obsahuje i niektoré zvýhodnenia najmä pre oblasť miestnej výroby, ktoré však majú časovú obmedzenosť len pre roky 1969 a 1970, s čím sa rátalo už pri prijatí tohto zákona. Tieto zvýhodnenia nie je účelné naďalej poskytovať.

Pri hodnotení doterajšieho pôsobenia dôchodkovej dane nie je však možné prehliadnuť ani skutočnosť, že aj u okruhu poplatníkov tejto dane sa prejavili negatívne vplyvy, ktoré vyplynuli z uvoľnenia hospodárskeho riadenia v minulých rokoch. Vznikol celý rad organizácií, ktoré nielenže neplnili svoje základné poslanie, ale rozvíjali aj činnosť mimo schválených stanov, porušovali základné mzdové a cenové predpisy a naviac rôznymi formami priamo či nepriamo obchodovali i s pracovnou silou. Na odstránenie týchto nedostatkov boli prijaté viaceré opatrenia, ktoré sa postupne realizujú.

Okrem opatrení prijatých v oblasti právnej úpravy regulácie podnikateľskej činnosti je však nevyhnutné uplatňovať i účinné ekonomické opatrenia, a to tak v oblasti plánu, odmeňovania a cien, ako aj v oblasti zdaňovania. Vzhľadom na to, že špecifický charakter a veľká rozmanitosť riadenia tohto úseku neumožňujú plne využiť všetky formy priameho riadenia, navrhuje sa, aby sa systém riadenia doplnil takou formou zdanenia, ktorá bude spolupôsobiť na sústavné zvyšovanie efektívnosti. Tomuto zámeru zodpovedá i návrh zákona, predkladaný dnešnému rokovaniu.

Vzhľadom na to, že tak zásady, ako aj návrh tohto zákona boli veľmi podrobne prerokované takmer vo všetkých výboroch Snemovne ľudu i Snemovne národov, dovoľte mi, aby som len v stručnosti zopakoval hlavné ciele navrhovaného zákona.

Predložený návrh zákona má nahradiť nevyhovujúci systém odvodov, založený na hrubom dôchodku v obchodných organizáciách riadených ústredne i národnými výbormi, i v organizáciách poľnohospodárskych služieb. V týchto organizáciách jednotné odvody z hrubého dôchodku a nadväzujúce odvody sú vzhľadom na rozdielnu štruktúru činností, ako aj na skladbu nákladov, ovplyvnenú miestnymi podmienkami, sortimentnou skladbou s rozdielnou cenovou úrovňou veľmi necitlivé a nevyjadrujú v mnohých prípadoch správnu deľbu vytvoreného dôchodku medzi podnikovou sférou a štátnym rozpočtom.

Návrh zákona ďalej sleduje, aby došlo k žiadúcemu zblíženiu daňového systému v celej oblasti poľnohospodárstva. Z tohto hľadiska je v návrhu zapracovaná výrazná zmena v zdaňovaní spoločných družstevných podnikov s poľnohospodárskou výrobou tak, aby sa v žiadúcej miere približovala najmä svojou intenzitou zdaňovaniu základných poľnohospodárskych organizácií, t. j. JRD a ŠM, ktoré sú doposiaľ zdaňované podľa zákona č. 112/1966 Zb.

Zákon o dôchodkovej dani a príspevku na sociálne zabezpečenie sa bude vzťahovať aj na organizácie poľnohospodárskych služieb /strojno-traktorové stanice, opravovne poľnohospodárskych strojov, šľachtiteľské organizácie, podniky pre zásobovanie a nákup a ďalšie/, v ktorých sú doposiaľ uplatňované odvody podľa vládneho nariadenia č. 101/1966 Zb. vrátane jeho zmien a doplnkov.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP