Zpravodaj poslanec Vl. Houser:
Vážené Federální shromáždění,
vážené soudružky a soudruzi poslanci.
V Československé socialistické republice,
v hospodářsky vyvinutém státě,
představuje soustava podnikových daní významný
nástroj finanční politiky, jímž
stát zasahuje do hospodářského dění,
aby jeho pomocí a v souladu s úlohou státního
rozpočtu, jakožto hlavního nástroje
této politiky, působil na vyrovnanost a růst
ekonomiky. Soustava odvodů podnikových prostředků
zavedená k 1. 1. 1967 a budovaná na kriteriálním
či parametrickém principu se jak známo neosvědčila,
neboť byla málo citlivá k vývoji podnikových
důchodů. Její těžiště
spočívalo v odvodu z hrubého důchodu
doplněného dalšími druhy odvodů.
Již od počátku platnosti této soustavy
bylo nutno přijímat mimořádná
opatření a rozsah individuálních řešení
slev a výjimek se rozrostl do dále již neúnosných
rozměrů. Nezbylo proto, než abychom v r. 1970
přešli na jinou soustavu, a to k systému podnikových
daní, jakožto základní formě
finančních vztahů mezi státem a podniky
v soustavě našeho ekonomického řízení.
Struktura nové soustavy zdanění podniků
položila těžiště z daní do
daně ze zisku. Z hlediska funkčního pak vyžadovala,
aby v situaci charakterizované stupněm ekonomické
nerovnováhy podniků byla daň konstruována
tak, aby účinně přispěla k
regulaci podnikových důchodů a přitom
ovlivnila reprodukční proces, neoslabila racionalitu
podnikového hospodaření a naopak působila
s jinými nástroji řízení k
dotváření předpokladů a vhodného
klimatu pro racionální chování podniků.
Svou výší měla pak zajistit potřebný
příjem státního rozpočtu, nezbytný
k uhrazení rozpočtových výdajů.
Základním požadavkem, který bylo nutno
klást na novou soustavu zdanění podniků,
byl především princip jednotnosti, který
by objektivně působil na progresívní
a zaostávající články výroby,
vedl k žádoucí substituci výrobních
činitelů a umožnil působení dalších
ekonomických nástrojů a v rámci takto
pojaté jednotnosti ponechával i prostor pro uplatnění
principů selektivní daňové politiky.
Neméně závažným základním
požadavkem se stala i otázka stability nové
soustavy zdanění /jako celku/, která by vytvářela
pocit jistoty pro podnikání nezbytné a posilovala
důvěru v celé soustavě řízení.
Právě prvořadá důležitost
soustavy daní v celém systému ekonomického
řízení vyžadovala, aby tato soustava
daní byla již od samého začátku
budována v souladu s logikou celé soustavy řízení,
to je respektovala sociálně ekonomický charakter
organizací, které daň platí, charakter
jejich účasti na změně výrobků
či způsob začlenění do mezinárodní
dělby práce a další významné
aspekty. Nakolik se zatím podařilo dosáhnout
těchto cílů, zda byla daňová
soustava správně konstruována a zda může
být využívána podle potřeb hospodářské
politiky státu jako její významný
racionální nástroj, na to nám pomáhají
odpovědět poznatky, získané za dobu
působení nových podnikových daní,
zavedených zákonem č. 133/69 Sb., kterým
byly stanoveny zásady pro zákony národních
rad o podnikových daních a příspěvku
na sociální zabezpečení. Výchozí
zásady tohoto zákona byly připravovány
v průběhu roku 1969 za vypjaté politické
a ekonomické situace. Různé tehdejší
názory, přání a připomínky
i racionální rozbory do té doby platné
soustavy odvodů a finanční situace podnikové
sféry nakonec vyústily v zásady pojaté
do citovaného zákona.
Skutečnost, že dnes, tj. zhruba po roce působení,
chceme revidovat a doplnit některé z tehdy přijatých
zásad zákona, vyžaduje především
odpovědět na otázku, do jaké míry
se zatím podařilo dosáhnout původních
cílů, tímto zákonem sledovaných.
K tomu bylo nutné si ověřit, jak vůbec
sama praxe dokazuje životaschopnost a účinnost
zákona a nakolik se podařilo dosáhnout např.
i záměrů zjednodušené agendy,
při vymezení a vyjasnění finančních
vztahů mezi podnikovou sférou a státem. Poslanecký
průzkum byl proveden ve 24 závodech různého
druhu, rozsahu a významu. Sám jsem kupř.
jednal nebo byl v kontaktu s podniky, které ve svých
oborech zaujímají významné postavení,
jako je Tesla Rožnov, Tatra Kopřivnice, CZGP v Gottwaldově,
Třinecké železárny, Zbrojovka Vsetín
aj. Moje vlastní poznatky spolu s rozborem průzkumu
ostatních soudruhů poslanců výboru
pro plán a rozpočet SL mně dovolují
vyslovit názor, že zásadních cílů
zákona bylo, pokud se vůbec mohlo v krátké
době působení zákona projevit, dosaženo,
i když zůstávají nedořešeny
některé, s podnikovými daněmi souvisící
problémy, zvláště v oblasti odpisů
základních fondů, financování
investic, cenové politiky atp. Jako pracující
podnikové sféry musím přiznat, že
některé z nich jsou sice podniky chápány
jako zásadní, ale zatím nikoliv za tak schůdné,
aby je bylo možno současně dořešit.
Po jednání s podniky, které jsem v otázkách
zákona kontaktoval, jsem došel také k názoru,
že i přes někdy nepříznivé
dopady zákona na některé podniky a jejich
ekonomiku, zůstává jejich přístup
k plnění zákona vysoce politický a
vyznívá ve snahu disciplinovaně se podřídit
ekonomickým zájmům společnosti. Vidím
velký klad právě v tom, že zejména
významné podniky mají takový přístup
k plnění zákona i při jeho některých
zatímních tvrdostech.
Průzkum tedy potvrdil, že část souvislé
problematiky čeká ještě na své
definitivní řešení. Z toho pak také
plyne, že novelizace zákona o podnikových daních
a její koncepce mohla přinést jen některé
změny a doplnění zákona, které
nepochybně mají svůj význam, ale ještě
nemohou znamenat řešení všech známých
problémů podnikové sféry.
Nová soustava podnikových daní pojala socialistický
podnik jako společenský hospodářský
organismus, jehož trvalou snahou bude úsilí
o racionalizaci nákladů na živou i zhmotnělou
práci, úsilí o minimalizaci množství
výrobních prostředků vázaných
činností podniků, snaha o stálý
růst výroby a poskytovaných služeb,
tj. zájem o vlastní rozvoj podniků. Promítnuto
do finančně ekonomických vztahů to
znamenalo, že podnik bude zainteresován na zdroji,
z něhož může hradit své dnešní
i budoucí výdaje, tj. na zisku.
Proto středem zájmu podniků byl pochopitelně
bilanční zisk jako základna zdanění
a zdroj prostředků k placení daně.
Principy jednotných podmínek zdanění
zisku se neukázaly při nepříliš
výrazném uplatnění selektivní
politiky, narušení hodnotových vztahů
a zavedení cenového stopu ovlivňujícího
prakticky míru dosahované rentability a při
zatím plně nedořešených otázkách
změny výrobní struktury zcela účinné.
Proto lze v navrženém zákoně především
pozitivně uvítat navržené řešení
diferenciace % daně ze zisku a daně ze jmění,
protože i přes některé možné
komplikace přispějí k vyšší
účinnosti zákona. Daň z kmenového
jmění je posuzována z různých
hledisek; jeví se značně tvrdou pro podniky
s vyšší zůstatkovou hodnotou základních
prostředků, resp. prostředků jen sezónně
využitelných: poukazováno je též
na otázku prostředků fondu výstavby,
které z důvodu regulace investiční
výstavby nemohou být včas investovány.
Značné jsou problémy s daní z objemu
mezd. V minulé soustavě odvodů se tzv. odvody
z HD považovaly spolu s odvodem stabilizačním
za hlavní nástroje regulování mezd.
Jak známo, odvody toto očekávání
zdaleka nesplnily. Proto byla daň z objemu mezd zavedena
jako součást podnikového zdanění,
aby vedle plánovitého řízení
mzdového vývoje působila svou patřičně
progresívně pojatou stavbou sazby daně, k
omezení nepřiměřeného růstu
objemu mezd. Názory podniků na otázku, jak
tato daň plní svoje poslání se ukazují
spíše negativní. Je-li dnes regulace mezd řízena
z centra, podle názorů podniků jeví
se tato daň jako duplicitní. Zajímavý
je přitom názor většiny souboru zkoumaných
podniků na zavedení výlučně
direktivního řízení mzdového
vývoje, s tím, aby se nepřeceňoval
vliv nepřímé formy regulace vlivem daně
z objemu mezd.
Stanovisko vlády k těmto připomínkám
je ponechat daň tak, jak byla v zákoně již
uplatněna. I když, jak jsem uvedl, podniky vznesly
připomínky k její duplicitě se známými
opatřeními centra, má její ponechání
v zákoně ještě po období, kdy
nejsou plně odstraněny inflační tlaky,
působit, aby v některé oblasti výroby
nedocházelo k nežádoucímu nárůstu
mezd. Průvodním jevem každého zákona
bývá určitá spekulace. Právě
v oblasti mezd a pracovních sil nemáme vše
v pořádku a tak vzhledem k celkové situaci
ani změna dosavadního zákona by nebyla nějakým
všeléčivým prostředkem pro regulaci
objemu mezd, pokud nejsou také řešeny jiné
spojité otázky, o kterých jsem se již
zmínil.
Podniky současně poukazují na poměrně
vysoké odčerpávání jejich finančních
prostředků těmito daněmi, když
na druhé straně musí opět vyžadovat
úhradu některých potřeb ze státního
rozpočtu. Zejména je patrná averze proti
celkové výši odčerpávání
zisku blížícího se nebo přesahujícího
80 %. Zvlášť citlivá je tato otázka
právě ve vztahu k míře dosahované
rentability podnikové činnosti, to znamená,
že daňové zatížení pociťují
jako vysoké podniky, které pracují s relativně
nižší mírou rentability a které
při cenovém moratoriu nemohou objektivně
dosáhnout změny míry této rentability.
Soudím, že dosavadní míra zdanění
se jeví ve svém průměru únosnou,
ale je ji nutno vidět a hodnotit v souvislosti s možnostmi
využívání, respektive podílení
se na:
- opatřeních, která zákon připouští
v selektivní politice, resp. v diferencovaných sazbách
a dále i v
- možnostech účasti podniků na operacích
zahraničního obchodu /to se však zatím
týká bohužel jen finálních dodavatelů/.
Další výsledky poslaneckého průzkumu
lze koncentrovat do těchto poznatků:
Zákon přece jen omezil roztříštěnost
slev a výjimek, které v minulosti vytvořily
v odvodech situaci až nepřehlednou.
Opožděné vydání prováděcích
předpisů způsobilo dočasně
různý výklad některých částí
zákona a ovlivnilo tím i postup daňových
kontrol.
Daňový systém vyvolal někde zvýšené nároky na operativní evidenci,
soudím však, že nejde o věc podstatnou.
Podniky vyslovily v některých případech
negativní názor na připočitatelné
a odpočitatelné položky, zejména pro
komplikaci výpočtů základu daně
při celkem málo rozhodujícím vlivu
té které položky na výši daně.
Novela zákona přináší v tom směru
určitá zlepšení.
Soudružky a soudruzi poslanci, smysl novelizace zákona
a rozsah navrhovaných změn a doplňků
je v tom, řešit některé poznatky, které
se ukázaly po zhruba ročním působení
zákona, a akceptovat reálné připomínky
a podněty zainteresovaných stran. K řadě
z nich již hovořil ministr financí s. Rohlíček.
Chtěl bych se proto jen stručně dotknout
některých významnějších
změn proti původnímu znění
zákona č.133/1969, které mají především
zabezpečit v r. 1971 posílení úlohy
plánu a soustavy řízení a přispět
k vytvoření souladu mezi hmotnými a finančními
procesy na základě upevnění plánu
i v oblasti finanční.
Je to především úprava daňových
sazeb daně ze zisku a daně z kmenového jmění
u některých vybraných odvětví
značné důležitosti či společenského
významu, tedy změn spočívajících
v diferencování sazby.
Dochází k dílčím úpravám
u připočitatelných položek, např.
ve zdaňování částek za kolektivní
odměny, za výsledky v socialistické soutěži,
a dále k některým formulačním
úpravám zákona, jak jste byli seznámeni.
Významným způsobem dochází
k zapojení VHJ, resp. oborových ředitelství
do daňového systému. Novela nesleduje zásadní
přestavbu stávajícího systému,
ale jeho nutné vylepšení. I tak je významným
krokem vpřed.
V závěru své zpravodajské zprávy
chci konstatovat, že při mnoha otevřených
otázkách si řešením novely zákona
č. 133/69 neklademe příliš dlouhodobé
cíle, a to ani by dnes ještě nebylo možné.
Jde spíše o cíle krátkodobé,
přičemž vycházíme z okruhu potřeb,
které jsme schopni v dané době současnými
prostředky řešit bez zásahu do dalších
a principiálních otázek. Z toho hlediska
můžeme s rozsahem novely dosud platného zákona
a se způsobem jejího pojetí, které
představují jak změny, tak i doplnění
původního zákona, vyslovit souhlas.
K tomuto stanovisku jsme dospěli při projednání
návrhu novely zákona ve výborech pro plán
a rozpočet SL dne 3. 11. 1970 a přijali v tom směru
usnesení, ve kterém výbor Sněmovny
lidu pro plán a rozpočet doporučuje plénu
SL, aby předložený návrh novelizace
zásad zákona o podnikových daních
a příspěvku na sociální zabezpečení
č.133/69 pro zákony národních rad
schválila.
Při projednávání v ostatních
výborech SL, jímž byl návrh novely zákona
o podnikových daních přikázán
k projednání, nebylo zaujato odlišné
stanovisko, což mi dovoluje, abych jako společný
zpravodaj výboru pro plán a rozpočet, výboru
pro průmysl, dopravu a obchod a výboru ústavně
právního Sněmovny lidu požádal
Sněmovnu lidu, aby návrh novely zákona o
změnách a doplnění zákona o
podnikových daních a příspěvku
na sociální zabezpečení schválila
v tom znění, jak byl pod číslem tisku
53 Federálnímu shromáždění
předložen.
V závěru se pak přimlouvám jménem
výboru pro plán a rozpočet Sněmovny
lidu za to, aby průzkum poslanců byl opakován
i po novelizaci zákona o podnikových daních,
aby takto - v přímém kontaktu se závody,
získaných poznatků mohlo být využito
v případě změn daňového
systému v budoucnosti, v souvislosti s přípravou
na další etapu rozvoje našeho ekonomického
systému.
Predseda FZ prof. dr. D. Hanes:
Ďakujem spravodajcovi poslancovi Houserovi. Prosím
ďalej poslanca Ing. Jiřího Součka, aby
ako spoločný spravodajca predniesol stanovisko výborov
Snemovne národov, ktorým bol návrh zákona
prikázaný na prerokovanie.
Zpravodaj poslanec ing. J. Souček:
Vážení hosté, soudružky a soudruzi
poslanci. Federální shromáždění
schválilo na schůzích obou sněmoven
zákon č.133/1969 Sb., kterým se stanovily
zásady pro zákony národních rad o
podnikových daních a příspěvku
na sociální zabezpečení.
Hlavním posláním nového zákona
bylo založit dokonalejší finanční
vztah podnikové sféry ke státnímu
rozpočtu a prostřednictvím daní působit
na efektivní hospodaření, rozvoj a pozitivní
rozhodování jednotlivých podniků ve
prospěch rozvoje celé československé
socialistické ekonomiky.
Sněmovna národů na své 5. schůzi
v souvislosti s přijetím uvedeného zákona
přijala usnesení, o jehož plnění
vás chci informovat.
V usnesení se konstatuje, že nový daňový
zákon se přijímá v zásadě
pro rok 1970 a doporučuje se vládě ČSSR
připravit včas návrh na rozšíření
působnosti nového zákona na ostatní
odvětví národního hospodářství
s účinností od 1. 1. 1971.
Po jednoročním působení se tedy předpokládala
určitá novelizace zákona již při
jeho schvalování.
Předložení vládního návrhu
o změnách a doplnění zákona
č. 133/1969 Sb. /tisk č. 53/, je v souladu s tímto
usnesením Sněmovny národů. Vládní
návrh nerozšiřuje jeho působnost na
ostatní odvětví národního hospodářství,
jak se původně předpokládalo a omezuje
se na nevelký počet změn a doplňků
věcného charakteru, respektive legislativního
významu.
Současný stav naší společnosti
je charakterizován dovršováním konsolidace
politického a hospodářského života,
která si vyžádala značného úsilí
nového vedení strany a státu, jakož
i nižších politických a hospodářských
složek. Tato náročná práce provedená
v poměrně krátké době přinesla
nesporné pozitivní výsledky, avšak znemožňovala
ještě soustředit síly na intenzívní
propracování perspektivy naší ekonomiky
a koncepce dalšího zdokonalení organizace a
řízení národního hospodářství.
Práce na ucelené a skloubené soustavě
řízení nejsou dosud dokončeny.
Za této situace je nutné ve změnách
nástrojů řízení postupovat
zvláště uvážlivě, provádět
pouze takové změny, o kterých není
pochyb a které nestojí proti intencím budoucího
řešení.
Podnikové daně jsou jedním z nástrojů
řízení a jedním z hospodářských
opatření. Mají svůj vymezený
okruh působnosti a jsou součástí vzájemně
se ovlivňujících a podmiňujících
prvků celého systému plánovitého
rozvoje národního hospodářství.
Jak nás poučila zkušenost, je nezbytné
jednotlivé nástroje řízení
rozvíjet proporcionálně a uplatňovat
na základě důkladné přípravy
ve vzájemném vztahu s ostatními nástroji
a stupněm organizace hospodářské sféry
tak, aby co nejlépe zabezpečovaly cíle dané
principem socialistické ekonomiky, tj. plánem.