Poslední zkušenosti, které jsme získali
v práci žen v Bulharsku, kde úloha výboru
žen přechází v kontrolní funkci,
zda a jak jsou realizovány plány ke zvýšení
služeb pro ženy, výstavba jeslí, školek
a zařízení pro děti a mládež,
zkušenosti žen v Německé demokratické
republice a v Maďarsku, kde z iniciativy organizací
žen byl řešen problém zvýšené
populace, zvláště pak jsou cenné příklady
žen Sovětského svazu, kde dovedou řešit
otázky rodin z hlediska upevnění rodiny a
kde příkladem je péče o výchovu
dětí a mládeže v duchu přátelství
mezi národy, hrdého vlastenectví a v duchu
proletářského internacionalismu, ukazují,
jak se stávají tzv. problémy žen a rodin
součástí národohospodářských
plánů, závazných pro podniky, závody,
organizace i instituce. Přáli bychom si, aby i u
nás byly vytvořeny takové podmínky,
aby problémy zvláště při rozvoji
výchovy dětí a mladé generace, zdokonalování
služeb pro ženy a modernizace domácností
se staly závaznou součástí našich
plánů i rozpočtů. Velikou a záslužnou
práci by přinesly orgány odborového
hnutí, kdyby se opět vrátily k péči
o tyto otázky.
Jsme si vědomi, že i organizace žen by měly
složit účty ze své činnosti,
jak přispívají k plnění usnesení
strany a vlády. Mohu vás ujistit, že není
organizace žen, která by neprojednala usnesení
ústředního výboru k rozvinutí
pracovní iniciativy k 25. výročí osvobození
naší republiky Sovětskou armádou a že
Čs. rada žen připravuje zhodnocení uzavřených
závazků. Sama jsem se seznámila se závazky
z organizací okresu a znám vysokou hodnotu uzavřených
závazků v republice, které nelze v korunách
vyčíslit. Byly přijaty na zlepšení
životního a pracovního prostředí,
na pomoc zemědělství, na získání
dárců krve, na zajištění akcí
svépomocí, na sběr surovin, k zajištění
zvýšeného nákupu mléka a vajec,
k pomoci při budování vesniček nebo
domovů pro opuštěné děti. Jsou
zde závazky na úpravu veřejných prostranství,
ale též na úpravu pomníků a hrobů
padlým za naši svobodu, závazky při
výchově našich dětí a pomoc mládežnickým
organizacím, ale též na pomoc starým
osobám. Závazky na upevnění přátelství
a družby mezi ženami českými a slovenskými,
ale též na upevnění přátelství
mezi ženami socialistických zemí v duchu proletářského
internacionalismu.
Můžeme ubezpečit představitele naší
vlády, že se snažíme, aby výzva
soudruha presidenta k československým ženám
se dostala ke každé ženě a snažíme
se, aby se jim stala vlastní, zvláště,
když se obrací na ženy a zdůrazňuje,
že výchova mladé generace je v jejich rukou,
že za ni mají mimořádnou odpovědnost.
Vedeme je ale též k tomu, že výchova dětí
je záležitostí obou rodičů, abychom
netrpěli stav, že při dobré výchově
syna nebo dcery se otec k této výchově hlásí,
ale když se výchova nedaří, vina je
na matce.
Soudružky a soudruzi, chceme, aby ženy - matky ovlivňovaly
myšlení a chápání svých
dětí a v politickovýchovné práci
je vedly k tomu, aby měly dobré charakterové
vlastnosti a správné chápaly poměr
k práci, aby děti vychovávaly v duchu
pravého vlastenectví. Vedeme naše ženy
k tomu, aby pochopily také pravé přátelství
bratrských socialistických zemí v duchu proletářského
internacionalismu u vědomí solidarity pracujících
s bojem za pokrok na celém světě.
Neklademe si za cíl žádat pro ženy něco
víc, než je s to naše společnost dnes
zabezpečit. Jsme si vědomi, že vysoké
procento zaměstnaných žen vyvolává
též některé problémy ve společnosti,
které však nelze chápat jen jako čistě
ženskou otázku. Naopak, jejich řešení
si vyžaduje pozornosti celé společnosti.
Dnes nám nejde jen o zařízení pro
děti, jako jsou jesle, školky aj., ale o celou řadu
dalších významných služeb, které
nelze chápat jako výhody nebo jen jako ulehčení
práce žen. Vynakládání příliš
mnoho času na zajištění domácnosti
dávno není už jen záležitostí
žen, ale i záležitostí mužů
a celých rodin.
Také problém volného času je problémem
celé naší společnosti. Máme za
to, že všechny tyto problémy je nutno vždy
řešit v plné návaznosti na otázky,
které s nimi souvisejí. Mnoho starostí jim
vzniká právě proto, že nebyly řešeny
všechny otázky a náležitosti, které
brání klidné práci. Starosti jsou
na mnoha pracovištích, kde stále ještě
dochází k diskriminaci našich žen.
Nejednou jsme zde již slyšeli, že odchodem dojičky
ze zemědělských podniků klesají
počty krav. Nezajištěním mladých
lidí do zemědělství je ohrožena
zvláště živočišná výroba.
Bylo by jisté na čase, abychom znali, jak chceme
tento problém do budoucna řešit. Jedním
z podnětů bylo zajistit nové byty pro pracovníky
v zemědělství. Výsledkem bylo, že
se nenašel orgán, který by zhodnotil, zda forma
družstevní výstavby v JZD nebo na státních
statcích je přijatelná a účinná.
Víte, kolik stojí nájem takového bytu
na venkově? 500 - 600 Kčs, což je jednou tolik
než v družstevním bytě ve městě.
Známe příčiny, které prodražují
rozptýlenou výstavbu na venkově. Víme
také, že bytová výstavba na vesnici
je proti dneškům zvýhodněna velmi málo.
Lidé proto raději chtějí stavět
ve městech a venkov se dále vylidňuje. Jsem
si vědoma, že to není problém celé
republiky. Zatímco na Slovensku takové problémy
nemají, v Čechách stárnutí
obcí přímo křičí.
Je mnoho problémů, které budeme muset řešit
se znalostí věci i z pohledu celkového dopadu.
Věříme, že se nám je podaří
řešit úspěšně. Zvláště,
budou-li naší vládou přijímány
podněty, připomínky a návrhy těch,
kteří k tomu mají co říci,
a kteří jsou schopni usnesení vlády
v konkrétních místech realizovat. I když
předseda vlády soudruh Štrougal jmenovitě
nevyzýval k plné podpoře vlády v plnění
úkolů vyplývajících z politicko-hospodářské
směrnice, budeme my poslankyně vyvíjet úsilí
hlavně při ovlivňování našich
žen, aby svým pracovním úsilím,
dobrou výchovou dětí, péčí
o rodinu, jakožto základ našeho státu,
prací ve veřejném, politickém i kulturním
životě, byly příkladem při politicko-ekonomické
konsolidaci naší země.
Podpredseda FZ V. Mihálik:
Ďakujem poslankyni Šmehlíkovej. Ako posledný
sa o slovo prihlásil poslanec Jozef Lukačovič.
Dávam mu slovo.
Poslanec J. Lukačovič:
Vážené Federálne zhromaždenie,
súdružky a súdruhovia poslanci.
Oblasť investičnej výstavby a v nej bytovú
výstavbu považuje predseda vlády za najvážnejší
problém činnosti vlády. Dovolím si
uviesť niekoľko poznámok k tomuto problému.
Za roky 1948 - 1970 bude postavené v našej republike
1,5 mil. bytov. To znamená, že skoro polovica rodín
republiky bude koncom tohto roku bývať v nových
bytoch. Pritom nekrytá objektívna potreba bude koncom
t.r. okolo 230 000 bytov. V tejto päťročnici,
ktorá končí týmto rokom, máme
postaviť 460 000 bytov. Tento program sa nám nepodarilo
realizovať a náš výbor - predtým
pre investičnú výstavbu, teraz pre priemysel,
dopravu a obchod - upozorňuje vládu, že takmer
40 000 bytov z tohto programu 460 000 bytov nebude splnené.
Súdruh predseda vlády nás informovať
o štvormesačnom plnení v tomto roku v bytovej
výstavbe a uviedol, že za štyri mesiace tohto
roku bolo dokončené 11 800 bytov , to znamená
- a teraz dajte veľmi dobrý pozor - že za nasledujúcich
8 mesiacov by sme mali odovzdať 96 000 bytov oproti tým
11 800 za 4 mesiace, keby sme chceli splniť ročný
plán 107 800 bytov.
Výbor pre priemysel, dopravu a obchod na svojom poslednom
zasadnutí konštatoval, že v tomto roku - ako
som povedal - plánovaný počet bytov nebude
splnený. Ďalej konštatoval, že doterajšie
opatrenia v bytovej výstavbe naznačujú, že
v bytovej výstavbe by bol nastal žiadúci a
očakávaný obrat, čo by vyžadoval
konsolidačný proces v tejto investičnej činnosti.
Výbor svojím uznesením upozorňuje
vládu medzi iným na to, že vyhlasovaná
priorita bytovej výstavby v konkurencii s priemyslovou
výstavbou zostáva len na papieri, a to so všetkými
politickými a ekonomickými dôsledkami.
Treba zásadne ujasniť úlohu štátu
v bytovej výstavbe. Stanoviť kompetenciu medzi federálnou
vládou a národnými vládami a vymedziť
deľbu práce a zodpovednosti medzi orgánmi na
federálnej a národnej úrovni. Považuje
sa za účelný pokus, na základe vzájomných
konzultácií dohodnúť určitý
jednotný postup v bytovej výstavbe v rámci
Rady vzájomnej hospodárskej pomoci. Dovoz štyroch
panelární zo ZSSR v budúcich rokoch je prvým
sľubným začiatkom budúcej úspešnej
spolupráce v rámci včera odhlasovanej Zmluvy
o priateľstve, spolupráci a vzájomnej pomoci
medzi ČSSR a ZSSR. Obtiaže, ktoré sa v našom
hospodárstve nahromadili v posledných dvoch rokoch,
spôsobujú, že súčasná i
budúca hospodárska politika nemôže byť
veľmi populárna, a preto musíme všetci
poslanci účinne pomáhať federálnej
vláde realizovať tak dôležitý konsolidačný
program vlády.
A teraz si dovolím predniesť niekoľko otázok.
Poslanci sa zmieňovali v našom výbore o tom,
že je nejaká šepkanda, resp. propaganda vonku
medzi obyvateľstvom, ktorá tvrdí, že vláda
mieni riešiť bytový problém takým
spôsobom, že v nových bytoch, ktoré máme
postaviť, sa má znížiť priemerná
bytová plocha a aj bytový štandard. Prosil
by som predsedu vlády, keby bol taký láskavý
a dal na túto šepkandu odpoveď, aby sme sa mohli
opierať pri vysvetľovaní tejto veci o jej autoritu.
Druhá otázka, ktorá sa ukazuje vo verejnosti
- a myslím, že mno ste sa s ňou stretli - je
reč, že vláda mieni predĺžiť
pracovnú dobu pred penziou, pred dôchodkom. Tvrdí
sa, že u mužov to nemá byť 60. rok, ale
65. rok veku, u žien nie 57., ale 60. rok veku. Prosil by
som i na tú otázku odpoveď, aby sme mohli informovať
verejnosť.
Tretia vec je podobná propaganda, ktorá tvrdí,
že keď už sa zrušili štyri soboty, že
postupne budú zrušené všetky volné
soboty. To je tiež veľmi vážna otázka,
ktorou chcú znepokojovať verejnosť a mariť
konsolidačný proces.
A štvrtá vec by bola táto: V našom výbore
sme rokovali o diaľnicach, o výstavbe diaľnic.
Dostali sme informáciu, že výstavba diaľnic
pre závažné nedostatky a ťažkosti,
ktoré sa v tomto smere v poslednom čase vyskytli,
nebude asi realizovaná v takom tempe a rozsahu, ako sme
pôvodne chceli. Prosil by som predsedu vlády - ak
je to tak - či by nebolo dobré urobiť také
opatrenie v nasledujúcej päťročnici, aby
sa pri veľkých mestách budovali výpadové
cesty do vzdialenosti 25 - 30 km, čo by v podstate mohlo
pomôcť riešiť problémy i rastúceho
individuálneho motorizmu.
Súdružky a súdruhovia, odpusťte, že
takto otvorene som položil štyri otázky, ale
považujem za potrebné, aby tieto otázky, s
ktorými sa často stretávame vo svojej politickej
práci, boli zodpovedané najpovolanejším
činiteľom našej vlády, aby nedostatočná
informovanosť alebo úmyselná šepkanda
nemala živnú pôdu na rušenie úspešne
sa rozvíjajúceho nášho konsolidačného
procesu. /Potlesk./
Podpredseda FZ V. Mihálik:
Ďakujem poslancovi Lukačovičovi za jeho príspevok.
Jeho vystúpením je vyčerpaný zoznam
rečníkov prihlásených do rozpravy.
Hlási sa ešte niekto o slovo? - Poslanec Havlíček.
Poslanec Jaroslav Havlíček:
Vážené soudružky a soudruzi poslanci,
v letech 1968 a 1969 bylo na některých našich
podnicích, závodech a institucích zavedeno
tzv. důchodové připojištění.
Někde zavedeno bylo, někde ne, podle iniciativy
vedoucích těchto závodů, úřadů
a podle iniciativy odborové organizace. To prakticky znamená,
že tam, kde důchodové připojištění
mají, zvýšily se důchody těm
zaměstnancům, kteří odcházejí
do důchodu, až o 700 Kčs měsíčně,
podle toho, jak dlouho jsou u těch podniků zaměstnáni.
Skutečností však zůstává,
a je to fakt, že za tyto zaměstnance to uhrazují
podniky, ale prakticky ze státních prostředků.
Stav, který tady tím vzniká, není
dobrý, škodí nejen národnímu
hospodářství, ale škodí také
v tom, že celá řada podniků a poctivých
zaměstnanců nemá možnost tohoto zvýšení
důchodu.
Ptám se proto, jaké opatření zde provede
vláda v tomto směru, aby toto nesprávné
zvyšování důchodů bylo na některých
závodech a institucích zastaveno, nebo aby to bylo
umožněno všem závodům a podnikům
ze státních prostředků.
Podpredseda FZ V. Mihálik:
Ďakujem poslancovi Havlíčkovi.
Hlási sa niekto o slovo? /Nikto./ Nikto sa nehlási.
Vyhlasujem teda rozpravu za skončenú a žiadam
predsedu vlády Československej socialistickej republiky,
aby odpovedal na otázky poslancov, na námety a návrhy
z diskusie.
Předseda vlády ČSSR dr. L. Štrougal:
Soudružky a soudruzi, padly zde v rozpravě ke zprávě
o činnosti cenné náměty, řada
zkušeností. Poslanci se ve svých obvodech setkávají
s mnoha jevy, které svědčí o tom,
že často skutečnost se liší od
našich záměrů, od cílů,
které sledujeme. Je to pro nás velkým poučením,
dává nám to reálný obraz, abychom
věděli, jak dále postupovat.
Někteří soudruzi zde v diskusi hovořili
o otázkách, které teprve řešíme
nebo jejichž řešení připravujeme.
Mám na mysli zvláště řešení
některých strukturálních změn
v ekonomice, v petrochemii, motorismu, řešení
závažných odvětví našeho
zemědělství a další problémy,
které zde z hlediska příští pětiletky
nebo delší perspektivy byly vzpomínány.
Nechci se k těmto otázkám vyjadřovat
v této etapě, protože se domnívám,
že v souvislosti s prací na pětiletce ve výborech
FS i konec konců jistě i na plénu budeme
mít dost příležitostí na základě
komplexních materiálů si jasně říci,
jakým směrem jít.
Myslím, že rozprava ukázala, že z hlediska
závažnosti problémů, i abych tak řekl,
jejich pořadí, není mezi námi rozporů.
Chci se zmínit jen o některých otázkách,
a to velmi krátce, které vystupují do popředí
nebo které si žádají objasnění.
Znovu podtrhuji, konec konců diskuse to ukázala
v celém svém průběhu, že zvládnutí
investičního úseku je kardinální
problém, a není to problém let 1968 a 1969
a tohoto roku, je to problém dlouhodobý. Problém,
který se nám nedaří po léta
zvládnout. Někteří soudruzi říkají,
že se na tom ukazuje schopnost či neschopnost vlády,
výkonných orgánů. Ano, je tomu tak.
Jaké máme možnosti zvládnout tento problém?
Naší koncepcí je dlouhodobě nahromaděné
problémy postupně řešit. Ne tak dlouho,
jak vznikaly, ale přece jen několik let věci
potrvají. Pro rok 1970 je vytyčen určitý
program. Jde o to, dodržet ho. Program je založen na
omezování zahajovaných investic, i původně
uvažovaných v plánu. Metoda, kterou to děláme,
je administrativní metoda, protože jinou metodu neznáme
a nemáme. Všechny pokusy v tomto směru zklamaly.
Jde tedy o to, prosadit důsledně naše záměry.
Postihovat ty, kteří je porušují. Když
se podíváme na základní rozpory s
našimi hospodářskými jednotkami, s naší
výrobou, ale nejen výrobou, terciární
sférou, společenskými institucemi, základní
rozpory jsou v investicích. Každý chápe
program, který vytyčujeme, ale na druhé straně
se nám mnoho zdůvodňuje, co by bylo všeobecně
společensky prospěšné, kdyby zde ovšem
nebyly ty omezené možnosti.
Proto vás prosím o to, abychom v těchto otázkách
skutečně dali podporu tomu programu, a to velmi
konkrétně, i v těch případech,
kde se setkáváme s mnoha žádostmi o
ty či ony, říkám znovu, velmi efektivní
akce, které ovšem investiční program,
jeho objem, jeho limity, nesnesou.
Jinak, soudruzi, roztáčíme to inflační
kolo přes neustále větší rozestavěnost,
délku rozestavěnosti, omezujeme naše možnosti
řešení bytové výstavby, umrtvujeme
společenské prostředky, které dosahují
nehorázných rozměrů. Čili investiční
výstavba je základní oblast, kterou je třeba
zvládnout, a zvládnout ji upevněním
státní hospodářské a občanské
disciplíny. Proto tak náročně kontrolujeme
všechny akce a sledujeme signály, které nám
ukazují na určité závady, a pochopitelně
musíme velmi přísně v těchto
věcech postupovat.