Připomínám oba poslední sjezdy strany
proto, že přijaly mimo jiné i zásadní
závěry k řešení rozvoje zemědělství
a výživy. To je v souvislosti s plánem letošního
roku i v souvislosti s přípravou 5. pětiletky
velmi důležité. Setkáváme se
totiž u některých odvětví s tím,
že úkoly těchto sjezdových usnesení
nerespektují. Chtěl bych proto zvlášť
podtrhnout, že v procesu postupné politické
a hospodářské konsolidace je nutno znovu
vrátit autoritu všem základním stranickým
dokumentům, zvlášť takovým, jakými
jsou sjezdová usnesení k zemědělství.
Dosud nejsou naplněna a žádná jiná
neexistují. Znamená to také zvýšit
autoritu státního plánu. Pro plánovaný
rozvoj nutno včas vytvářet podmínky.
Dnes, koncem května - proto nelze hovořit pouze
o plánu roku 1970, ale současně už i
o předpokládaných úkolech roku 1971.
Pro tento rok se již nyní musí vytvářet
takové předpoklady, aby se opravdu stal rozhodujícím
rokem nástupu k trvalé konsolidaci a úspěšného
rozvoje. Proto jsme se v našem výhoru zabývali
koncem minulého roku velmi odpovědně přípravou
a zabezpečením plánu na letošní
rok. Přijali jsme k tomu velmi zásadní stanovisko,
které jsme zaslali předsednictvu vlády a
dalším orgánům. Byli jsme informováni,
že naše připomínky přispěly
k tomu, že v pracovní skupině ministrů
bylo k těmto problémům přihlédnuto
a že byla přijata některá opatření
ke zlepšení situace. Přesto však zůstává
několik závažných problémů,
které nepříznivě ovlivňují
úkoly jak v letošním roce, tak i v nejbližších
letech. Za hlavní problémy považujeme:
na prvním místě reprodukci pracovních
sil a celý komplex opatření, která
s tím souvisejí.
Na dalším místě je to investiční
výstavba a materiálně technické zabezpečení
úkolů v zemědělství a v potravinářském
průmyslu jako konkrétní vyjádření
plánovitého podílu průmyslu, stavebnictví
a služeb na rozvoji zemědělství a výživy.
Dále je třeba vytvářet podmínky
pro rozvoj progresívní zemědělské
a potravinářské vědy a výzkumu
a pro urychlené zavádění výsledků
vědeckotechnického rozvoje do praxe.
Řešení těchto problémů
musí mít naprostou prioritu.
Pozitivním hodnocením však nelze zakrýt
některé dílčí problémy
v reprodukci pracovní síly, problémy, které
v minulém období byly nedořešeny, i
problémy, které nově vznikly.
Za posledních devět let poklesl stav pracovních
sil v zemědělství o 20 %, tj. o 287 000 osob.
Projevuje se neúměrně vysoký počet
přestárlých lidí tak, že jejich
podíl je asi čtyřnásobně vyšší
než v průmyslu a ve stavebnictví. Do důchodu
může v roce1975 odejít pro svůj věk
téměř půl miliónu osob; doufejme,
že všichni neodejdou.
Nedostatek pracovních sil a brždění
rozvoje techniky a technologie již způsobilo, že
to má dopad na strukturu rostlinné výroby,
kde docházelo a dochází k nepříznivým
změnám zejména ve snižování
technických plodin, náročných na lidskou
práci, již pod úroveň společensky
žádoucí. Např. u cukrovky v roce 1969
došlo ke snížení proti průměru
let 1964 - 1968 o 36 000 ha a brambor za stejné období
o 122 000 ha.
Za druhé to má dopad do živočišné
výroby - zhoršila se reprodukční základna
živočišné výroby v důsledku
poklesu především stavu krav. Za rok 1968/9
se snížil stav krav o 35 000 kusů a v letošním
roce snižování stavů krav, zejména
v ČSR, pokračuje.
Za třetí to má dopad na technický
rozvoj našeho zemědělství.
Tyto úbytky pracovních sil v zemědělství
se nepodařilo přibrzdit. Nadále negativně
působí horší ekonomické, sociální
i kulturní podmínky, které ovlivňovaly
trvalé neúspěchy při získávání
mládeže pro povolání v zemědělství.
Plány náboru mládeže v rozsahu cca 40
000 osob ročně se zhruba plní kolem 14 000
osob. Plnění náboru mládeže do
učebních oborů a na pracovní místa
v zemědělství se v posledních 2 letech
ještě značně zhoršilo.
Napětí mezi celkovými zdroji a potřebou
pracovních sil se dále stupňuje podle oblastí.
Nedostatek pracovních sil v průmyslových
oblastech se stále řeší na úkor
zemědělství. Výhled na pátou
pětiletku ukazuje další úbytek cca 200
000 osob, které musí být nahrazeny růstem
produktivity práce.
Z faktů, která jsem uvedl, vyplývá,
že docílit obratu ke zlepšení vybavení
zemědělství pracovními silami v potřebné
věkové i kvalifikační struktuře
by měla vláda vytyčit tento úkol jako
úkol páté pětiletky. Opatření,
která tento úkol mají zabezpečit,
musí být výraznější a
účinnější než dosavadní
opatření realizovaná v letech 1964 - 1969,
jak v otázkách hmotné zainteresovanosti,
tak v řešení pracovních a životních
podmínek, tak i v řešení technického
rozvoje, zvýšení stupně mechanizace,
služeb a urychlené výstavby velkokapacitních
staveb.
O otázce materiálně technického zabezpečení
pro nedostatek času jen krátce.
Odcházející pracovníky ze zemědělství
je možno nahradit především vyšším
stupněm mechanizace. Tato potřeba strojů
není plně kryta jak pro letošní rok,
tak i v návrhu připravované pětiletky.
Neodkladně je proto třeba prověřit
navrhovanou soustavu strojů a realizovat pořadí
priority podle kritérií maximálního
růstu produktivity práce.
Vážnější situace je v náhradních
dílech - už o tom bylo mnoho debat a diskusí
i na půdě tohoto shromáždění.
Jenomže zlepšení na tomto úseku jsme se
dosud nedočkali. I v poslední odpovědi na
interpelaci poslanců FS ze západního Slovenska
ve věci náhradních dílů pro
zemědělství se dovídáme, že
náhradní díly k traktorům jsou kryty
v korunách na 60 %.Obdobná situace je i v jiných
krajích.
Loňská i letošní situace v náhradních
dílech je velmi zlá. Víme, že je to
konkrétní dopad snížení funkce
plánu z let 1968 a 1969.
Ale prostoji strojů a zbytečnými nákladnými
cestami při shánění náhradních
dílů vznikají národnímu hospodářství
velké škody. Jsou to škody politické,
morální, čítaje v to způsoby
a metody, jakými se náhradní díly
opatřují.
V našem strojírenství je dost zkušených
techniků, organizátorů výroby i obchodníků,
kteří jsou schopni tento úkol zvládnout.
Podle čísel pro 5. pětiletku, kterou jsme
před dvěma týdny v našem výboru
projednali, neuvažuje se o zlepšení. Tato situace
vyžaduje konkrétní řešení
- nechť je zaveden pořádek ve výrobě
náhradních dílů pro traktory, zemědělské
stroje, zařízení - množství,
sortimentu, kvality, včasnosti a distribuce.
Ještě několik slov k investiční
výstavbě pro zemědělství a
potravinářský průmysl.
Náš výbor pro zemědělství
a výživu považuje tuto problematiku za velmi
důležitou v dalším rozvoji výrobních
sil obou těchto odvětví. Jde o úkol,
který má význam pro celé národní
hospodářství.
Jde nám však o to, aby tento závažný
úkol byl zabezpečován komplexně, to
znamená nepřidělovat jen finanční
prostředky, ale zabezpečovat i dodavatelské
stavební kapacity výroby a včasné
montáže technologických zařízení.
Platí to pro zemědělství i pro potravinářský
průmysl.
Zatím je však situace taková, že si například
v zemědělství zemědělské
podniky - organizace - zabezpečují 70 % potřebných
kapacit vlastními silami s malou technikou a s velkými
potížemi se stavebním materiálem.
Vždyť například požadavky na stavební
materiál pro letošní rok jsou v ČSR
podniky ministerstva stavebnictví kryty u zdících
materiálů na 11 %, u cementu na 62 %, u prefabrikátů
na 25 % a obdobná situace je i v SSR.
Když se zemědělské podniky snaží
tento problém řešit, vznikají často
situace, kdy je zemědělství různými
stavebními a jinými organizacemi považováno
za něco, s čím není třeba ztrácet
čas - "jestliže něco chtějí,
ať si to udělají sami".
Považujeme proto za nezbytné, aby nejkritičtější
situace v investiční výstavbě, která
se týká bytové a účelové
zemědělské výstavby pro živočišnou
výrobu, byla řešena za prvé všemožnou
preferencí bytové výstavby v zemědělství
a potravinářském průmyslu, za druhé
urychlenou účelovou modernizací dosavadních
objektů živočišné výroby
a za třetí stanovením konkrétních
úkolů v komplexní výstavbě,
komplexní mechanizací živočišné
výroby v moderních velkokapacitních objektech.
Proč by například nemohla mládež
nebo i samotní zemědělci vybudovat během
jednoho až dvou let na každém okrese jednu moderní
velkodrůbežárnu, kterou se ušetří
nejméně 1000 nebo více pracovních
sil, a do tří až čtyř let moderní
velkovýkrmnu prasat nebo jiné podobné velkokapacitní
stavby.
Soudružky a soudruzi, v našem výboru pro zemědělství
a výživu jsme si vědomi, že problémy
rozvoje zemědělství a výživy
nelze řešit izolovaně od ostatních problémů
národního hospodářství. Ani
problémy ostatních odvětví, navazujících
na zemědělství, však nelze řešit
odtrženě.
Současná situace je mimoto taková, že
považujeme nejen za nezbytné, ale za možné,
aby pro některé nejvážnější
problémy byla vypracována a schválena mimořádná
politická a organizační opatření,
která v rámci dnes už plánovaných
prostředků mohou zabezpečit realizaci některých
opatření. /Potlesk./
Podpredseda FZ V. Mihálik:
Ďakujem poslancovi Ing.Burianovi.
Chcem vám oznámiť, že do diskusie je prihlásených
5 poslancov. To znamená, že by sme diskusiu mohli
skončiť približne za hodinu. So záverečnými
časťami nášho rokovania by sme boli hotoví
okolo tretej hodiny, najpozdejšie okolo 1/2
4. Oznamujem vám preto, aby ste sa podľa toho orientovali
a nepodliehali prípadnej nervozite.
Slovo má teraz poslanec dr.Tomáš Trávníček,
pripraví sa poslanec Václav Červený.
Poslanec dr. T. Trávníček:
Soudružky a soudruzi, původně jsem chtěl
podrobněji zdůvodnit, proč se poslanci kulturního
výboru Sněmovny lidu chtějí plně
angažovat v podpoře politiky strany a naší
vlády. Mnoho bylo již řečeno, proto
se omezím jen na některé náměty,
které vyšly z dosavadního jednání
kulturních výborů Sněmovny lidu i
Sněmovny národů, náměty pro
práci vlády.
Kulturní výbory Sněmovny lidu a Sněmovny
národů se v uplynulých měsících
podrobně zabývaly prací hromadných
sdělovacích prostředků, konkrétně
Československé tiskové kanceláře,
Čs. rozhlasu a Čs. televize. Bylo konstatováno,
že tyto hromadné sdělovací prostředky
za velmi obtížných politických, kádrových
a technických podmínek začínají
plnit svoji funkci významných nástrojů
mocensko-politických i jako nástroj při realizaci
kulturní politiky strany a státu. Úmyslně
podtrhuji slovo začínají. Nejvýrazněji
tento proces pokročil v Čs. rozhlase, objektivně
nejobtížnější je v Čs. televizi.
Obsahovou stránkou Čs. rozhlasu a Čs. televize
se bude kulturní výbor Sněmovny lidu podrobně
zabývat ještě znovu do hloubky, a to především
se zaměřením na to, jak Čs. rozhlas
a Čs. televize působí především
při formování vědomí naší
mládeže.
Považujeme však za nezbytné upozornit vládu
na to, že práci všech hromadných sdělovacích
prostředků brzdí nejasnost způsobu
jejich řízení, integrace a koordinace jejich
činnosti a jednotného jejich působení
při realizaci kulturní politiky strany a státu.
Tento stav vyžaduje rychlé řešení.
Vážné znepokojení vzbuzuje stav jejich
vybavení a tempa jejich rozvoje. Poslanci byli podrobně
informováni odborníky, byli seznámeni s faktem,
že za několik málo let má být
pokryto celé území našeho státu
signálem Svobodné Evropy, od čehož si
slibují samozřejmě stratégové
antikomunismu nové úspěchy v erozi socialistického
tábora.
Bohužel je nezbytné konstatovat, že existuje
značné zaostávání vývoje
těchto hromadných sdělovacích prostředků
i za některými zeměmi socialistického
tábora a že by vláda měla vyvinout veškeré
možné úsilí v rámci možností,
které má k dispozici, aby toto zaostávání
bylo překonáno.
Za vážný politický problém současné
doby je možné považovat fakt, že televizní
signál druhého programu pokrývá síť
asi 1 mil. koncesionářů, zatímco technické
vybavení pro příjem II. programu je prakticky
zajištěno jen pro několik málo tisíc
koncesionářů. Že to vyvolává
znepokojení a nevůli našich občanů
je samozřejmé. Přitom urychlené vybudování
technických podmínek pro příjem signálu
II. televizního programu by dávalo straně,
vládě do rukou další mohutný
významný prostředek působení
na řadě úseků lidské činnosti,
zejména v oblasti výchovy, zvyšování
kvalifikace apod.
Druhou vážnou oblastí, kterou se chtějí
v nejbližší době oba kulturní výbory
v určité dělbě práce zabývat,
jsou otázky vědy a vysokých škol. Jsme
si od počátku vědomi toho, že kultura,
věda, školství, zejména vysoké,
jsou, řekl bych, vrcholnými atributy existence národa.
Radujeme se např. všichni z neobyčejného
rozvoje vědy a vysokého školství na
Slovensku. Považujeme však za nezbytné, aby federální
vláda uvážila způsob integrujícího
vlivu na tyto dvě oblasti. Zejména jde o uvážení
způsobu státního řízení
vědy v naší federaci a způsobu uplatňování
jednotné školské politiky strany a státu,
zejména právě na úseku vysokých
škol.
Podtrhuji a navazuji na to, co říkal s. Štrougal
k této oblasti. Jsme si vědomi toho, že není
možné od vlády požadovat okamžitě
prostředky na tuto oblast, ale domníváme
se, že právě v oblasti racionalizace řízení
soustředěním prostředků, které
jsou k dispozici, je možné i na těchto úsecích
dosáhnout efektivnějších, lepších
výsledků práce.
Zvlášť aktuální je otázka
státního řízení vědy
v Československu. Věda v Československu se
rozvíjí na pracovištích Akademie, vysokých
škol, resortních výzkumných ústavů
i na podnicích a velkých závodech. Uplynulých
25 let přineslo v oblasti vědy mnoho pozitivních
výsledků v zájmu společnosti. Československo
má v mnoha odvětvích vědecké
práce vybudovánu relativně velmi fundovanou
vědeckou základnu. Objevily se však některé
negativní tendence. Je to individualismus, tendence vytvářet
pracoviště každý pro sebe, plán
vědeckých prací byl a dosud je spíše
součtem přání a představ jednotlivců
nebo jednotlivých institucí, nemalé prostředky
věnované na vědu se tříští,
jsou využívány neefektivně. Z důvodů,
které jsou ve vědeckých pracovnících
samotných, v praxi dochází k pomalé
realizaci výsledků vědy.
Nejzávažnější je skutečnost,
že z důvodů, které nejsou ještě
komplexně a objektivně prozkoumány, vědecká
fronta, s výjimkou jednotlivých vědeckých
pracovníků, v uplynulém období zklamala
politicky. Státní řízení vědy,
ovšem řízení pružné, vysoce
kvalifikované, s maximálním podílem
vědců samotných, může právě
v této situaci přinést mnoho pozitivního.
Může zajistit soustředění lidí,
prostředků, k řešení plánovaných
úkolů mimořádného společenského
významu, k realizaci vědecké politiky strany
a státu, a to bez ohledu na instituce, ze kterých
jednotliví pracovníci pocházejí, za
podmínky propojení všech forem výzkumu,
počínaje badatelským výzkumem přes
výzkum aplikovaný až do realizační
oblasti výsledků vědeckovýzkumné
práce, tak jak o to jsou dělány velmi vážné
pokusy v Německé demokratické republice nebo
v poslední době zejména v sibiřském
oddělení Akademie věd Sovětského
svazu.
Toto státní řízení, pružné
řízení, může odstranit nezdravé
monopolistické postavení některých
institucí pracujících v oblasti vědy.
Může překonat a rozrušit zdi, které
oddělují jednotlivé instituce, znemožnit
jiné, než pracovní sdružování
pracovníků vědy. Může vést
k zjednodušení řízení celé
vědecké fronty, které se dnes uskutečňuje
z různých míst a bez patřičné
koordinace.
Bez centrálního státního řízení
není možné v plném rozsahu zajistit
jak spolupráci a integraci vědecké práce
v rámci federace, v rámci socialistického
tábora, tak ale také účelnou a efektivní
domácí i mezinárodní dělbu
práce.