Proč to uvádím? V současné
době žijeme v pozici, kdy se soustřeďuje
nápor ze všech stran na investice. Je to nesmírně
vysoký tlak, nesmírně pronikavý tlak.
A já se domnívám, že jasná koncepce
investiční politiky nám umožní
zdůvodnit potřebu soustředění
investičních prostředků na rozhodující
úkoly a pomůže vysvětlit jejich veliký
význam pro naši ekonomiku. Naši voliči
sami pochopí, jak velký je rozdíl mezi závažností
centrálních záměrů a mezi vlastními
nároky, které mají odstranit jejich drobné
bolístky.
Jsem přesvědčen, že místo tlaku,
který dnes vyvozují formou investičních
nároků podle vlastních představ, se
stanou aktivními spojenci při realizaci rozhodujících
záměrů, vyvolaných potřebami
celé naší ekonomiky.
Proto vidím jako jeden z nejdůležitějších
úkolů investiční politiky urychlené
ujasnění koncepce a perspektivy investiční
činnosti. Ano, má to ostří na obě
strany. Jestliže budeme přistupovat k řešení
tohoto úkolu nereálně, vrátí
se nám to zpátky. Ale potřebné toto
řešení je.
Velmi často se v současné době setkáváme
s formulací integrace. I naše ekonomika ve svém
celku musí přinést větší
přínos než je prostý algebraický
součet ekonomik jednotlivých oblastí. Tato
integrovaná politika vyžaduje nutně i v oblasti
investiční politiky realizaci řady zásadních
akcí, které svým významem přesahují
možnosti národních vlád. Jsou to např.
problémy spojené s rozvojem dopravy, výrobou
energií, chemického průmyslu apod. A zde
se setkáváme někdy s jevem, že místo,
aby řešení těchto závažných
problémů nás spojovalo, nás toto řešení
někdy rozděluje. Proto vřele doporučuji,
aby podstatně vzrostl vliv federálních orgánů
na řešení těchto investičních
problémů. V čem jiném by bylo vlastně
poslání federálních orgánů?
Že si mnohdy nevyslouží vděk a uznání,
to je pravděpodobné.
Inflační tlaky vyvolané značnými
nedostatky v investiční výstavbě přinutily
vládu k přísným regulačním
opatřením. Bohužel, jejich účinnost
je značně omezena. Přes tato regulační
opatření, bylo např. zahájeno tak
říkajíc na černo. staveb zhruba přes
1 mld Kčs. Zpráva o provedené kontrole v
dodržování regulačních opatření
není radostná. Současně jsme byli
informováni, že se připravují nová
regulační opatření. Jistě to,
co bylo ze strany vlády rozhodnuto v regulačních
opatřeních, bylo správné, kde je však
záruka, že tato nová regulační
opatření budou plněna. Není skutečnou
příčinou neúspěchu těchto
dobře míněných rozhodnutí již
mnohaletý zásadní pokles vnitřní
disciplíny, která musí mít právě
v investičním procesu vyšší úroveň?
Z denní praxe i činnosti ve svém obvodu mohu
konstatovat, že tlak na dodržování protiinflačních
opatření na úrovni podniku, kde se investice
navrhují, a na úrovni nadřízené,
kde se o investicích do značné míry
rozhoduje, je zcela nepostačující a neodpovídá
rozhodnosti, s kterou vláda k řešení
tohoto problému přistupuje.
Domnívám se tedy, že je nezbytné zvýšit
podstatně tlak na investory, a to zvláště
na úrovni generálních ředitelství,
oborových podniků, které byly v minulém
období destrukcí nejvíce postiženy a
které v současné době své poslání
plně nezajišťují.
Prožili jsme období destrukce v celé oblasti
řízení. Poklesl i vliv centra na hodnocení
investičních požadavků. Narůstání
investičních nákladů, které
dosahuje miliardových částek, není
vyvoláno jen zvyšováním cen základních
dodávek, ale i faktory, které mohou být ze
strany federálních orgánů ovlivněny.
Jsou to např.
a/ rozšiřování rozsahu plánovaných
investic vsouváním staveb a objektů, které
mnohdy s vlastním účelem investic nesouvisí;
znám případy, kdy byly vkládány
takto do výrobních investic stavby reprezentační
povahy;
b/ často se zvyšuje vybavenost investicí nad
míru nezbytně nutnou k plnění jejich
vlastní funkce: někdy se přednostně
zařazují okrajové investice pro vlastní
účel zbytečné. Nebezpečný
je i ten jev, že v průběhu roku do plánu
investic se zařazují zdánlivě důležité
akce, které nám prakticky omezují možnost
rozestavovat v příštím roce právě
stavby nejdůležitější. Když
potom hodnotíme jejich důležitost vedle sebe,
vidíme, jak propastný rozdíl mezi nimi je.
Tuto funkci nemůže v žádném případě
nahradit Státní banka, která nemůže
posoudit vazby a dopady do jiných oblastí nebo do
jiných výrob.
Zavedli jsme zvlášť pro investice celý
systém ukazatelů, které by měly prokázat
jejich efektivnost. Velmi přísně se na jejich
dodržení při zařazování
dbá. Velmi málo se však zabýváme
tím, jaké jsou skutečné výsledky
provedeného díla, zda dosahuje stanovených
parametrů, zda se předpoklady ekonomického
hodnocení plní. Vím, je zde řada správných
nařízení, ale neplní se. A tak místo,
abychom uplatňovali odpovědnost těch, kteří
stavbu navrhovali a prosazovali, když stavba neplní
svou funkci , místo, abychom se poučili z chyb,
tak je ani neodhalujeme a velké škody mlčky
přecházíme. Není tajemstvím,
že např. v chemickém průmyslu řada
investičních akcí má poloviční
účinnost, nebo přestože jsou dokončeny,
v provozu nejsou.
Stejně závažný je i fakt, že velmi
málo přihlížíme k současnému
využití základních prostředků.
Ve Východočeském kraji např. již
více než 10 let stagnuje ukazatel směnnosti
průmyslové výroby. Je velmi nízký,
pohybuje se asi kolem indexu 1,34. Tento index odpovídá
možná celostátnímu průměru.
Žádná ekonomika si nemůže dovolit
luxus tak nízkého využívání
základních prostředků, stejně
tak jako nízkého využívání
strojního zařízení. I to by mělo
být jedním z rozhodujících hledisek
při posuzování investičních
požadavků.
Po mnohaleté stagnaci budeme muset do tohoto kyselého
jablka kousnout. A co navíc nám, mužům,
neslouží ke cti, je skutečnost, že např.
ve Východočeském kraji směnnost žen
je podstatně vyšší než u mužů,
i když víme, jak vysoké nároky na ženy
klademe mimo pracovní proces.
Je tedy nezbytné podstatné zvýšení
náročnosti při posuzování investičních
záměrů, a to nejen z hlediska nezbytného
minima pro plnění funkce, ale i z hlediska posouzení
širších návazností budovaného
díla na ostatní odvětví a obory.
Zvláštní úkoly investiční
politiky jsou na úseku zemědělství.
I zde se udělalo mnoho. Jinak nemohly být uvolněny
téměř 2/3 pracovníků
tohoto odvětví do ostatních úseků
národního hospodářství.
V současné době se úspěšně
řeší část živočišné
výroby výstavbou mezidružstevních podniků.
Domnívám se však, že s plnou tíhou
na nás v krátké době dopadne důsledek
katastrofálně vysokého věkového
průměru pracovníků v zemědělství.
Vždyť máme řadu družstev, kde věkový
průměr se pohybuje kolem 60 let i více.
Řešení si určitě vyžádá
zásadní koncepce i v investiční činnosti
na tomto úseku, zvláště však na
úseku živočišné výroby.
Mám obavy, že na řešení tohoto
úkolu nejsme dobře připraveni a prakticky
ani nevíme, co si řešení tohoto problému
vyžádá.
Nechtěl bych se ve svém diskusním příspěvku
dotknout všech problémů investiční
výstavby. Šlo mi především o zdůraznění
lidského faktoru, šlo mi o to, aby upřímná
snaha vlády se odrazila ve všech organizačních
úrovních a aby i v investiční výstavbě
přinesla ten efekt, který od ní očekáváme.
Důsledky investičního procesu píší
historii národů. Setkáváme se s nimi
na každém kroku. I naše národy mohou být
hrdé, že práce našich předků
nám zanechala řadu významných děl,
která obdivujeme, která naplňují radostí
nás i lidi, kteří přicházejí
naši zemi navštívit. A my v naší
investiční činnosti musíme na tyto
tradice navázat, ani my nemůžeme jen žít
z toho, co naši předkové udělali, i
my se musíme snažit, abychom vytvořili taková
díla, na která by naše socialistická
společnost i v budoucnosti mohla být hrdá
a za která by se budoucí generace nemusely stydět.
- Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně FS MUDr. S. Pennigerová:
Děkuji poslanci Horákovi.
Hovoří poslanec Dohnal, připraví se
poslanec Kapišovský.
Poslanec L. Dohnal:
Vážené soudružky a soudruzi poslanci!
Vyslechli jsme s velkou pozorností zprávu předsedy
vlády o plnění programového prohlášení
vlády. Výsledky, jež vláda předkládá,
svědčí o postupující konsolidaci
naší společnosti. Již ve svém stanovisku
k prohlášení federální vlády
z října minulého roku jsme jí přislíbili
jménem Klubu poslanců Čs. strany socialistické
plnou podporu v jejím úsilí při řešení
všech závažných a složitých
otázek, které jsou před ní postaveny
a jež může řešit pouze s porozuměním
a podporou celé NF a celé naší společnosti.
Proto upřímně vítáme, že
zpráva předsedy vlády objektivně informuje
Federální shromáždění
o tom, čeho bylo již dosaženo a otevřeně
hodnotí klady i zápory dosavadního vývoje.
Od dubnového pléna ÚV KSČ v roce 1969
bylo při plnění květnové realizační
směrnice dosaženo zásadního obratu při
řešení základních společenských
problémů. Tím byly vytvořeny předpoklady
pro nástup konsolidačního procesu ve všech
oblastech našeho společenského života,
zejména v oblasti politiky a ekonomiky. Znovu jsme se přesvědčili,
že dovršení celospolečenské konsolidace
předpokládá vytvořit základní
podmínky v oblasti politiky jako výchozího
bodu k řešení krizových otázek
našeho národního hospodářství.
Výsledky plnění plánu na rok 1970,
jež máme k dispozici, svědčí
o tom, že i když půjde o velmi obtížný
úkol, jsme schopni v relativně krátké
době sestavit v první variantě pětiletý
plán, který by měl dostatečnou autoritu.
Jasná ekonomická perspektiva daná státním
národohospodářským plánem nesporně
přinese uklidnění a dá kolektivům
i jednotlivcům základní jistotu o smyslu
jejich práce. Toto vědomí se projeví
nesporně pozitivně na dalším průběhu
politické konsolidace, jejíž podstatnou součástí
je pracovní morálka, pracovní iniciativa
a společenská kázeň.
Ve shodě s vládou jsme si vědomi toho, že
ještě vstup do letošního hospodářského
roku byl obtížný. Dosud dosažené
výsledky však ukazují řadu příznivých
tendencí. Je to vzestup průmyslové výroby
v řadě důležitých odvětví,
patří k nim náznaky rentability ve výrobě
i příjmech státního rozpočtu.
V souladu se záměry státního plánu
se daří držet růst mezd a peněžních
příjmů obyvatelstva na úrovni, což
spolu se zákazem zvyšování maloobchodních
cen pomáhá postupně uklidňovat donedávna
ještě značně labilní situaci
na našem vnitřním trhu, který je kromě
toho stále lépe zásobován. Ukazuje
se tedy, že přijatá opatření
vedou k zastavení inflačního trendu, který
se od roku 1968 začal silně rozvíjet. Upevňují
se základy hmotné zainteresovanosti a hmotné
jistoty občanů, které byly dříve
oslabovány a narušovány lacinou populární
politikou neúměrně rychlého zvyšování
peněžních příjmů, často
nekrytých fondy spotřebního zboží
a služeb.
Můžeme tedy vcelku konstatovat, že se již
zcela zřetelně ukazují některá
konkrétní východiska z politické a
ekonomické krize naší společnosti a
že k nim postupně přistupují i další
závažné momenty, zejména obnovení
dobrého vztahu k práci a iniciativě a postupující
vědomí, že negace anebo neplodná kritika
všeho nejsou řešením ani východiskem.
Tento pozitivní vývoj byl provázen postupující
konsolidací v oblasti státní správy.
To se týká především národních
výborů, které byly nejméně
narušeny politickou destrukcí v polednovém
období. Celý tento proces uklidňování
v politické i ekonomické oblasti, v němž
nesporně velmi pozitivní roli sehrála též
federalizace naší republiky, vytváří
podmínky pro koncepční činnost všech
politických a státních orgánů.
Tím vším je dán nutný prostor
pro důslednější využití
vzájemných vztahů mezi orgány státní
moci a státní správy s občany, cestou
vzájemných informací o potřebách
a možnostech jejich uspokojování.
V procesu konsolidace i dalšího rozvíjení
naší socialistické společnosti vidíme
i možnosti pro praktickou a pozitivní politickou práci
naší strany, která na základně
Národní fronty a jako její součást
může v procesu poznávání i v
procesu realizace přijatých závěrů
účinně pomoci. Konsolidačnímu
úsilí poskytujeme plnou podporu v přesvědčení,
že je to jediné východisko k nové dobré
perspektivě naší země. Proto také
sjednocujeme ve svých řadách všechny
zdravé síly na linii strany a diferencujeme se od
těch, kdož se jí snažili odchýlit
od jejího jasného socialistického programu.
Jsme si vědomi toho, že jen tehdy, budeme-li důslední
v boji proti nesprávným tendencím ve svých
vlastních řadách, můžeme být
platnou a účinnou součástí
Národní fronty jak v procesu konsolidace, tak i
v rozvíjení socialistické společnosti.
Naše ústřední orgány již
od června minulého roku zcela jednoznačně
zformulovaly základní teze politických cílů
naší strany a v jejich realizaci - na cestě
vnitřní konsolidace strany - bylo již dosaženo
řady úspěchů.
Jsme si dobře vědomi toho, že jen úplné
dokončení procesu konsolidace ve straně nám
umožní přejít k tvůrčí
a koncepční práci nejenom ve straně
samotné, ale i v Národní frontě a
veřejném životě vůbec. Proto
nám nejde tedy o to, abychom pouze deklarovali své
politické postuláty, ale abychom je svými
konkrétními činy ve všech svých
funkcích i na pracovištích uváděli
do života a napomáhali tak i vládě Československé
socialistické republiky v jejím konstruktivním
úsilí.
Vážené soudružky a soudruzi poslanci.
Z pověření Klubu poslanců Čs.
strany socialistické chci proto prohlásit, že
budeme i nadále všemožně pomáhat
tomu, aby se naše společnost rozvíjela bez
vnitřních i vnějších otřesů,
aby se socialismus nejen ve své teorii, ale též
ve své praxi stal přitažlivým pro každého
občana. V tomto duchu budeme i nadále plně
podporovat vládu Národní fronty v jejím
úsilí o dovršení politické i
ekonomické konsolidace našeho státu. /Potlesk./
Poslanec V. Kapišovský:
Vážené Federálne zhromaždenie,
súdružky a súdruhovia!
Úvodom svojho vystúpenia chcel by som k vyhláseniu
súdruha predsedu vlády povedať, že ani
všetky chyby a nedostatky, ktoré sprevádzali
náš ekonomický vývoj, nezabránili
tomu, aby sme nedosiahli za posledných desať rokov
aj na východnom Slovensku výrazné hospodárske
úspechy. Prejavili sa hlavne pozitívne na zvýšení
ekonomického postavenia kraja a na zmene jeho charakteru.
Hovorím to preto, lebo jedným z prostriedkov k dosiahnutiu
svojho cieľa pravicovo-oportunistických síl
bolo znevážiť a očierniť celú
našu minulosť, skresľovať fakty, vidieť
chyby a nedostatky a bagatelizovať úsilie a výsledky
dosiahnuté našim pracujúcim ľudom pod
vedením Komunistickej strany Československa. My
však s hrdosťou môžeme konštatovať,
že napr. zatiaľ čo v roku 1961 pracovalo v štátnom
sektore na východnom Slovensku 283 500 pracovníkov,
koncom roku 1969 pracovalo ich už skoro 400 000.
Značne zaostalé je poľnohospodárstvo
východného Slovenska. Vzniká malá
priemyselno-poľnohospodárska oblasť s celým
svojím pozitívnym dopadom na rast životnej
a kultúrnej úrovne obyvateľstva. Potvrdzuje
to predovšetkým rast hrubej priemyselnej a poľnohospodárskej
výroby.
Pritom rast priemyselnej výroby za uvedené obdobie
bol sprevádzaný nielen zvyšovaním počtu
robotníkov o 57 %, ale aj dvojnásobným zvýšením
počtu inžiniersko-technických pracovníkov,
ktorých dnes v priemysle pracuje už 12 787 a v stavebníctve
6904.
Rozvoj priemyselnej výroby na východnom Slovensku
bol ovplyvnený predovšetkým odovzdaním
nových kapacít do prevádzky. Významnou
mierou k zmene štruktúry ekonomiky východného
Slovenska prispeli najmä Východoslovenské železiarne,
magnezitový, chemický, spotrebný a strojárenský
priemysel. Na potvrdenie toho, čo som uviedol, stačí
uviesť jediný ukazovateľ, ktorý hovorí
za všetko - 85 % základných prostriedkov bolo
postavené po roku 1948 a 75 % za posledných 12 rokov.
O ekonomickom pozdvihnutí východného Slovenska
a o zvýšení životnej úrovne svedčí
aj to, že priemerná mzda v priemysle v rokoch 1960
- 1968 vzrástla o 29 % a produktivita práce o 36,7
%, priemerná mzda vzrástla o 35 % a produktivita
práce o 44,9 %. Za to isté obdobie sa zvýšil
maloobchodný obrat skoro o 4 mld korún.
Napriek uvedeným kladom v ekonomike treba poukázať
i na nedostatky a na problémy, ktoré v tejto oblasti
z hľadiska ďalšieho rozvoja východného
Slovenska treba riešiť, a venovať im mimoriadnu
pozornosť, a to tak zo strany federálnych, ako i národných
orgánov.
Ide predovšetkým o zabezpečenie postupného
ekonomického vyrovnávania životnej úrovne,
kde sa nepostupovalo v doterajšom vývoji vždy
uspokojivo, a to najmä na úseku peňažných
príjmov obyvateľstva a osobnej spotreby. Sústavne
dochádza k spomaleniu intenzity vo vyrovnávaní,
a to prehlbovaním absolútnych rozdielov pri znižovaní
relatívnych rozdielov.