Pátek 29. května 1970

Proč to uvádím? V současné době žijeme v pozici, kdy se soustřeďuje nápor ze všech stran na investice. Je to nesmírně vysoký tlak, nesmírně pronikavý tlak. A já se domnívám, že jasná koncepce investiční politiky nám umožní zdůvodnit potřebu soustředění investičních prostředků na rozhodující úkoly a pomůže vysvětlit jejich veliký význam pro naši ekonomiku. Naši voliči sami pochopí, jak velký je rozdíl mezi závažností centrálních záměrů a mezi vlastními nároky, které mají odstranit jejich drobné bolístky.

Jsem přesvědčen, že místo tlaku, který dnes vyvozují formou investičních nároků podle vlastních představ, se stanou aktivními spojenci při realizaci rozhodujících záměrů, vyvolaných potřebami celé naší ekonomiky.

Proto vidím jako jeden z nejdůležitějších úkolů investiční politiky urychlené ujasnění koncepce a perspektivy investiční činnosti. Ano, má to ostří na obě strany. Jestliže budeme přistupovat k řešení tohoto úkolu nereálně, vrátí se nám to zpátky. Ale potřebné toto řešení je.

Velmi často se v současné době setkáváme s formulací integrace. I naše ekonomika ve svém celku musí přinést větší přínos než je prostý algebraický součet ekonomik jednotlivých oblastí. Tato integrovaná politika vyžaduje nutně i v oblasti investiční politiky realizaci řady zásadních akcí, které svým významem přesahují možnosti národních vlád. Jsou to např. problémy spojené s rozvojem dopravy, výrobou energií, chemického průmyslu apod. A zde se setkáváme někdy s jevem, že místo, aby řešení těchto závažných problémů nás spojovalo, nás toto řešení někdy rozděluje. Proto vřele doporučuji, aby podstatně vzrostl vliv federálních orgánů na řešení těchto investičních problémů. V čem jiném by bylo vlastně poslání federálních orgánů? Že si mnohdy nevyslouží vděk a uznání, to je pravděpodobné.

Inflační tlaky vyvolané značnými nedostatky v investiční výstavbě přinutily vládu k přísným regulačním opatřením. Bohužel, jejich účinnost je značně omezena. Přes tato regulační opatření, bylo např. zahájeno tak říkajíc na černo. staveb zhruba přes 1 mld Kčs. Zpráva o provedené kontrole v dodržování regulačních opatření není radostná. Současně jsme byli informováni, že se připravují nová regulační opatření. Jistě to, co bylo ze strany vlády rozhodnuto v regulačních opatřeních, bylo správné, kde je však záruka, že tato nová regulační opatření budou plněna. Není skutečnou příčinou neúspěchu těchto dobře míněných rozhodnutí již mnohaletý zásadní pokles vnitřní disciplíny, která musí mít právě v investičním procesu vyšší úroveň?

Z denní praxe i činnosti ve svém obvodu mohu konstatovat, že tlak na dodržování protiinflačních opatření na úrovni podniku, kde se investice navrhují, a na úrovni nadřízené, kde se o investicích do značné míry rozhoduje, je zcela nepostačující a neodpovídá rozhodnosti, s kterou vláda k řešení tohoto problému přistupuje.

Domnívám se tedy, že je nezbytné zvýšit podstatně tlak na investory, a to zvláště na úrovni generálních ředitelství, oborových podniků, které byly v minulém období destrukcí nejvíce postiženy a které v současné době své poslání plně nezajišťují.

Prožili jsme období destrukce v celé oblasti řízení. Poklesl i vliv centra na hodnocení investičních požadavků. Narůstání investičních nákladů, které dosahuje miliardových částek, není vyvoláno jen zvyšováním cen základních dodávek, ale i faktory, které mohou být ze strany federálních orgánů ovlivněny. Jsou to např.

a/ rozšiřování rozsahu plánovaných investic vsouváním staveb a objektů, které mnohdy s vlastním účelem investic nesouvisí; znám případy, kdy byly vkládány takto do výrobních investic stavby reprezentační povahy;

b/ často se zvyšuje vybavenost investicí nad míru nezbytně nutnou k plnění jejich vlastní funkce: někdy se přednostně zařazují okrajové investice pro vlastní účel zbytečné. Nebezpečný je i ten jev, že v průběhu roku do plánu investic se zařazují zdánlivě důležité akce, které nám prakticky omezují možnost rozestavovat v příštím roce právě stavby nejdůležitější. Když potom hodnotíme jejich důležitost vedle sebe, vidíme, jak propastný rozdíl mezi nimi je. Tuto funkci nemůže v žádném případě nahradit Státní banka, která nemůže posoudit vazby a dopady do jiných oblastí nebo do jiných výrob.

Zavedli jsme zvlášť pro investice celý systém ukazatelů, které by měly prokázat jejich efektivnost. Velmi přísně se na jejich dodržení při zařazování dbá. Velmi málo se však zabýváme tím, jaké jsou skutečné výsledky provedeného díla, zda dosahuje stanovených parametrů, zda se předpoklady ekonomického hodnocení plní. Vím, je zde řada správných nařízení, ale neplní se. A tak místo, abychom uplatňovali odpovědnost těch, kteří stavbu navrhovali a prosazovali, když stavba neplní svou funkci , místo, abychom se poučili z chyb, tak je ani neodhalujeme a velké škody mlčky přecházíme. Není tajemstvím, že např. v chemickém průmyslu řada investičních akcí má poloviční účinnost, nebo přestože jsou dokončeny, v provozu nejsou.

Stejně závažný je i fakt, že velmi málo přihlížíme k současnému využití základních prostředků. Ve Východočeském kraji např. již více než 10 let stagnuje ukazatel směnnosti průmyslové výroby. Je velmi nízký, pohybuje se asi kolem indexu 1,34. Tento index odpovídá možná celostátnímu průměru. Žádná ekonomika si nemůže dovolit luxus tak nízkého využívání základních prostředků, stejně tak jako nízkého využívání strojního zařízení. I to by mělo být jedním z rozhodujících hledisek při posuzování investičních požadavků.

Po mnohaleté stagnaci budeme muset do tohoto kyselého jablka kousnout. A co navíc nám, mužům, neslouží ke cti, je skutečnost, že např. ve Východočeském kraji směnnost žen je podstatně vyšší než u mužů, i když víme, jak vysoké nároky na ženy klademe mimo pracovní proces.

Je tedy nezbytné podstatné zvýšení náročnosti při posuzování investičních záměrů, a to nejen z hlediska nezbytného minima pro plnění funkce, ale i z hlediska posouzení širších návazností budovaného díla na ostatní odvětví a obory.

Zvláštní úkoly investiční politiky jsou na úseku zemědělství. I zde se udělalo mnoho. Jinak nemohly být uvolněny téměř 2/3 pracovníků tohoto odvětví do ostatních úseků národního hospodářství.

V současné době se úspěšně řeší část živočišné výroby výstavbou mezidružstevních podniků. Domnívám se však, že s plnou tíhou na nás v krátké době dopadne důsledek katastrofálně vysokého věkového průměru pracovníků v zemědělství. Vždyť máme řadu družstev, kde věkový průměr se pohybuje kolem 60 let i více.

Řešení si určitě vyžádá zásadní koncepce i v investiční činnosti na tomto úseku, zvláště však na úseku živočišné výroby. Mám obavy, že na řešení tohoto úkolu nejsme dobře připraveni a prakticky ani nevíme, co si řešení tohoto problému vyžádá.

Nechtěl bych se ve svém diskusním příspěvku dotknout všech problémů investiční výstavby. Šlo mi především o zdůraznění lidského faktoru, šlo mi o to, aby upřímná snaha vlády se odrazila ve všech organizačních úrovních a aby i v investiční výstavbě přinesla ten efekt, který od ní očekáváme.

Důsledky investičního procesu píší historii národů. Setkáváme se s nimi na každém kroku. I naše národy mohou být hrdé, že práce našich předků nám zanechala řadu významných děl, která obdivujeme, která naplňují radostí nás i lidi, kteří přicházejí naši zemi navštívit. A my v naší investiční činnosti musíme na tyto tradice navázat, ani my nemůžeme jen žít z toho, co naši předkové udělali, i my se musíme snažit, abychom vytvořili taková díla, na která by naše socialistická společnost i v budoucnosti mohla být hrdá a za která by se budoucí generace nemusely stydět. - Děkuji za pozornost.

Místopředsedkyně FS MUDr. S. Pennigerová:

Děkuji poslanci Horákovi.

Hovoří poslanec Dohnal, připraví se poslanec Kapišovský.

Poslanec L. Dohnal:

Vážené soudružky a soudruzi poslanci! Vyslechli jsme s velkou pozorností zprávu předsedy vlády o plnění programového prohlášení vlády. Výsledky, jež vláda předkládá, svědčí o postupující konsolidaci naší společnosti. Již ve svém stanovisku k prohlášení federální vlády z října minulého roku jsme jí přislíbili jménem Klubu poslanců Čs. strany socialistické plnou podporu v jejím úsilí při řešení všech závažných a složitých otázek, které jsou před ní postaveny a jež může řešit pouze s porozuměním a podporou celé NF a celé naší společnosti. Proto upřímně vítáme, že zpráva předsedy vlády objektivně informuje Federální shromáždění o tom, čeho bylo již dosaženo a otevřeně hodnotí klady i zápory dosavadního vývoje.

Od dubnového pléna ÚV KSČ v roce 1969 bylo při plnění květnové realizační směrnice dosaženo zásadního obratu při řešení základních společenských problémů. Tím byly vytvořeny předpoklady pro nástup konsolidačního procesu ve všech oblastech našeho společenského života, zejména v oblasti politiky a ekonomiky. Znovu jsme se přesvědčili, že dovršení celospolečenské konsolidace předpokládá vytvořit základní podmínky v oblasti politiky jako výchozího bodu k řešení krizových otázek našeho národního hospodářství.

Výsledky plnění plánu na rok 1970, jež máme k dispozici, svědčí o tom, že i když půjde o velmi obtížný úkol, jsme schopni v relativně krátké době sestavit v první variantě pětiletý plán, který by měl dostatečnou autoritu.

Jasná ekonomická perspektiva daná státním národohospodářským plánem nesporně přinese uklidnění a dá kolektivům i jednotlivcům základní jistotu o smyslu jejich práce. Toto vědomí se projeví nesporně pozitivně na dalším průběhu politické konsolidace, jejíž podstatnou součástí je pracovní morálka, pracovní iniciativa a společenská kázeň.

Ve shodě s vládou jsme si vědomi toho, že ještě vstup do letošního hospodářského roku byl obtížný. Dosud dosažené výsledky však ukazují řadu příznivých tendencí. Je to vzestup průmyslové výroby v řadě důležitých odvětví, patří k nim náznaky rentability ve výrobě i příjmech státního rozpočtu. V souladu se záměry státního plánu se daří držet růst mezd a peněžních příjmů obyvatelstva na úrovni, což spolu se zákazem zvyšování maloobchodních cen pomáhá postupně uklidňovat donedávna ještě značně labilní situaci na našem vnitřním trhu, který je kromě toho stále lépe zásobován. Ukazuje se tedy, že přijatá opatření vedou k zastavení inflačního trendu, který se od roku 1968 začal silně rozvíjet. Upevňují se základy hmotné zainteresovanosti a hmotné jistoty občanů, které byly dříve oslabovány a narušovány lacinou populární politikou neúměrně rychlého zvyšování peněžních příjmů, často nekrytých fondy spotřebního zboží a služeb.

Můžeme tedy vcelku konstatovat, že se již zcela zřetelně ukazují některá konkrétní východiska z politické a ekonomické krize naší společnosti a že k nim postupně přistupují i další závažné momenty, zejména obnovení dobrého vztahu k práci a iniciativě a postupující vědomí, že negace anebo neplodná kritika všeho nejsou řešením ani východiskem.

Tento pozitivní vývoj byl provázen postupující konsolidací v oblasti státní správy. To se týká především národních výborů, které byly nejméně narušeny politickou destrukcí v polednovém období. Celý tento proces uklidňování v politické i ekonomické oblasti, v němž nesporně velmi pozitivní roli sehrála též federalizace naší republiky, vytváří podmínky pro koncepční činnost všech politických a státních orgánů.

Tím vším je dán nutný prostor pro důslednější využití vzájemných vztahů mezi orgány státní moci a státní správy s občany, cestou vzájemných informací o potřebách a možnostech jejich uspokojování.

V procesu konsolidace i dalšího rozvíjení naší socialistické společnosti vidíme i možnosti pro praktickou a pozitivní politickou práci naší strany, která na základně Národní fronty a jako její součást může v procesu poznávání i v procesu realizace přijatých závěrů účinně pomoci. Konsolidačnímu úsilí poskytujeme plnou podporu v přesvědčení, že je to jediné východisko k nové dobré perspektivě naší země. Proto také sjednocujeme ve svých řadách všechny zdravé síly na linii strany a diferencujeme se od těch, kdož se jí snažili odchýlit od jejího jasného socialistického programu. Jsme si vědomi toho, že jen tehdy, budeme-li důslední v boji proti nesprávným tendencím ve svých vlastních řadách, můžeme být platnou a účinnou součástí Národní fronty jak v procesu konsolidace, tak i v rozvíjení socialistické společnosti.

Naše ústřední orgány již od června minulého roku zcela jednoznačně zformulovaly základní teze politických cílů naší strany a v jejich realizaci - na cestě vnitřní konsolidace strany - bylo již dosaženo řady úspěchů.

Jsme si dobře vědomi toho, že jen úplné dokončení procesu konsolidace ve straně nám umožní přejít k tvůrčí a koncepční práci nejenom ve straně samotné, ale i v Národní frontě a veřejném životě vůbec. Proto nám nejde tedy o to, abychom pouze deklarovali své politické postuláty, ale abychom je svými konkrétními činy ve všech svých funkcích i na pracovištích uváděli do života a napomáhali tak i vládě Československé socialistické republiky v jejím konstruktivním úsilí.

Vážené soudružky a soudruzi poslanci. Z pověření Klubu poslanců Čs. strany socialistické chci proto prohlásit, že budeme i nadále všemožně pomáhat tomu, aby se naše společnost rozvíjela bez vnitřních i vnějších otřesů, aby se socialismus nejen ve své teorii, ale též ve své praxi stal přitažlivým pro každého občana. V tomto duchu budeme i nadále plně podporovat vládu Národní fronty v jejím úsilí o dovršení politické i ekonomické konsolidace našeho státu. /Potlesk./

Poslanec V. Kapišovský:

Vážené Federálne zhromaždenie, súdružky a súdruhovia!

Úvodom svojho vystúpenia chcel by som k vyhláseniu súdruha predsedu vlády povedať, že ani všetky chyby a nedostatky, ktoré sprevádzali náš ekonomický vývoj, nezabránili tomu, aby sme nedosiahli za posledných desať rokov aj na východnom Slovensku výrazné hospodárske úspechy. Prejavili sa hlavne pozitívne na zvýšení ekonomického postavenia kraja a na zmene jeho charakteru. Hovorím to preto, lebo jedným z prostriedkov k dosiahnutiu svojho cieľa pravicovo-oportunistických síl bolo znevážiť a očierniť celú našu minulosť, skresľovať fakty, vidieť chyby a nedostatky a bagatelizovať úsilie a výsledky dosiahnuté našim pracujúcim ľudom pod vedením Komunistickej strany Československa. My však s hrdosťou môžeme konštatovať, že napr. zatiaľ čo v roku 1961 pracovalo v štátnom sektore na východnom Slovensku 283 500 pracovníkov, koncom roku 1969 pracovalo ich už skoro 400 000.

Značne zaostalé je poľnohospodárstvo východného Slovenska. Vzniká malá priemyselno-poľnohospodárska oblasť s celým svojím pozitívnym dopadom na rast životnej a kultúrnej úrovne obyvateľstva. Potvrdzuje to predovšetkým rast hrubej priemyselnej a poľnohospodárskej výroby.

Pritom rast priemyselnej výroby za uvedené obdobie bol sprevádzaný nielen zvyšovaním počtu robotníkov o 57 %, ale aj dvojnásobným zvýšením počtu inžiniersko-technických pracovníkov, ktorých dnes v priemysle pracuje už 12 787 a v stavebníctve 6904.

Rozvoj priemyselnej výroby na východnom Slovensku bol ovplyvnený predovšetkým odovzdaním nových kapacít do prevádzky. Významnou mierou k zmene štruktúry ekonomiky východného Slovenska prispeli najmä Východoslovenské železiarne, magnezitový, chemický, spotrebný a strojárenský priemysel. Na potvrdenie toho, čo som uviedol, stačí uviesť jediný ukazovateľ, ktorý hovorí za všetko - 85 % základných prostriedkov bolo postavené po roku 1948 a 75 % za posledných 12 rokov. O ekonomickom pozdvihnutí východného Slovenska a o zvýšení životnej úrovne svedčí aj to, že priemerná mzda v priemysle v rokoch 1960 - 1968 vzrástla o 29 % a produktivita práce o 36,7 %, priemerná mzda vzrástla o 35 % a produktivita práce o 44,9 %. Za to isté obdobie sa zvýšil maloobchodný obrat skoro o 4 mld korún.

Napriek uvedeným kladom v ekonomike treba poukázať i na nedostatky a na problémy, ktoré v tejto oblasti z hľadiska ďalšieho rozvoja východného Slovenska treba riešiť, a venovať im mimoriadnu pozornosť, a to tak zo strany federálnych, ako i národných orgánov.

Ide predovšetkým o zabezpečenie postupného ekonomického vyrovnávania životnej úrovne, kde sa nepostupovalo v doterajšom vývoji vždy uspokojivo, a to najmä na úseku peňažných príjmov obyvateľstva a osobnej spotreby. Sústavne dochádza k spomaleniu intenzity vo vyrovnávaní, a to prehlbovaním absolútnych rozdielov pri znižovaní relatívnych rozdielov.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP