Je dosť konkrétnych faktov o tom, že snaha výborov
pomôcť vláde riešiť zložité
národohospodárske a iné spoločenské
problémy nebola vždy správne chápaná.
Napr. návrhy výborov i bývalého NZ
na urýchlené riešenie materiálno-technickej
základne stavebníctva pri výstavbe bytov
ešte z roku 1965, upozornenie výborov na nežiadúci
vývoj v energetike, návrhy výborov na riešenie
cenovej i finančnej politiky apod. Veľa z týchto
i iných dobre a úprimne myslených návrhov
majú platnosť i dnes.
Snaha vlády zaviesť poriadok a disciplínu bola
kolektívom týchto poslancov, ktorí tu dnes
sedíme, vždy podporovaná. Prajeme si, aby nesprávne
a škodlivé metódy práce, či už
sa vyskytli na ktorejkoľvek strane, patrili minulosti. Úprimnosť
a otvorenosť i dobre mienený kritický prístup
k riešeniu problému nech sú sprevádzajúcimi
znakmi súčinnosti parlamentu a vlády.
Prostredníctvom Klubu komunistických poslancov orientujeme
pozornosť tohto kolektívu v zmysle uznesenia Predsedníctva
ÚV KSČ z februára t.r., viac na masovo-politickú
prácu poslancov v teréne. Naše krajské
kluby konkrétne rozpracovali úlohy poslancov ako
politických činiteľov vo volebných obvodoch.
Máme informácie, že i poslanci iných
politických strán preberajú túto formu
a vítajú ju i poslanci bez politickej príslušnosti.
Svedčí to o tom, že tento kolektív sa
chce úprimne angažovať pri rozvoji iniciatívy
pracujúcich v zmysle listu ÚV KSČ z minulého
roku. V pracovných plánoch jednotlivých výborov
sa ďalej ráta s účasťou na príprave
piateho päťročného plánu. Radi
by sme verili, že vláda i jej orgány v plnom
rozsahu využijú dobré námety a návrhy
týchto orgánov.
Ide nám všetkým o to, aby sa situácia
v hospodárstve čo najrýchlejšie skonsolidovala,
aby sa cieľavedome a intenzívne riešili nahromadené
problémy. V tejto snahe má mať, a podľa
môjho názoru má i bude mať, vláda
plnú podporu a dôveru. - Ďakujem za pozornosť.
/Potlesk./
Předsedající místopředsedkyně
FS MUDr. S. Pennigerová:
Děkuji poslanci Gabriškovi. Hovoří poslanec
Mařík.
Poslanec dr. Vl. Mařík:
Soudružky a soudruzi poslanci.
Je třeba uvítat, že vláda republiky
předkládá Federálnímu shromáždění
zprávu o své činnosti za uplynulé
období. Vláda zde podává účet,
na kterém jsou aktiva i pasiva, ale ve svém souhrnu
představují rozhodující pozitivum.
Tím je vítězství linie nového
marx-leninského vedení strany, tím je i výrazná
podpora naprosté většiny pracujících
programu politické a ekonomické konsolidace.
S odstupem roku od dubnového přelomu je zřejmé,
že nevyšly plány ani horoskopy pravicových
a reakčních sil. Naopak tyto síly samy zůstaly
izolovány. Lid nejde s nimi, ale jde s touto vládou.
Při posuzování práce vlády
je třeba si uvědomit, za jakých podmínek
přistupovala strana a naše společnost k řešení
složitých problémů, umocněných
rozkladem orgánů státní moci, rozrušením
ekonomiky a působením pravicového oportunismu.
Musíme vidět, že i postavení státních
orgánů bylo oslabováno mimo jiné také
proto, že se ke škodě věci změnily
i vztahy mnoha odborových orgánů ke státu.
Tuto politickou skutečnost nelze ani šeptem, ani po
špičkách obejít. Avanturisté
v řadě odborových orgánů a
základních organizací převáděli
odborovou činnost do sféry reformismu, otevírali
bránu antisocialistickým živlům, až
se nakonec dostali do souhry s kontrarevolučními
silami. A tak se nositelé pravicového oportunismu
v odborech pod záminkou hesla tzv. "samostatné
sociální moci" dostali do trvalé opozice
socialistického státu.
Pozitivní výsledky zejména v posledním
půl roce, jsou dosahovány v určité
míře též proto, že i v odborech
dochází k obratu, postupně se prosazuje leninské
pojetí odborů.
Domnívám se, že vztahy státního
a hospodářského aparátu a odborů
musí být všude, ve všech článcích
řízení, v závodech i místech,
postaveny na soudružské spolupráci, aniž
by odbory ztrácely své funkce a opouštěly
svébytné postavení.
Jménem ROH bych chtěl říci, že
si vážíme ocenění, které
vláda z tohoto místa adresovala pracujícím,
zejména horníkům za jejich pracovní
iniciativu. Horníci nejlépe dokázali, že
pracovní kolektivy a jejich odborové organizace
mají též spoluodpovědnost za rozvoj
hospodářství, tzn. nejdříve
se podílet na tvorbě hodnot a pak na rozdělování
- a ne opačně. Horníci, a dnes již tisíce
kolektivů, činem rehabilitují socialistické
soutěžení, které předtím
revizionisté odvrhli na periferii zapomenutí.
Iniciativní práce horníků, železničářů,
hutníků, textilních dělnic a ostatních
pracujících v českých zemích
i na Slovensku potvrzuje, že socialismus lze budovat jen
socialistickými metodami. Politické vítězství
je provázeno porážkou živelnosti v ekonomice
a dovršováno obnovou socialistické pracovní
iniciativy. To je další pozitivní rys současného
vývoje.
Měli bychom se v skutečně dělnické
politice však vrátit k účinné
podpoře předních dělnických
kolektivů, k jejich správnému hmotnému
i morálnímu ocenění a vyzvedávání.
Vláda i Revoluční odborové hnutí
by měly obnovit různé formy ocenění
včetně Rudých praporů. Náš
tisk a televize by měly popularizovat nejen "zlaté
slavíky", ale ještě více i dělníky
se zlatýma rukama. /Potlesk./
Jsem přesvědčen, že v Revolučním
odborovém hnutí bude dále oceněno
stanovisko vlády, že tato nebude řešit
rozrušení ekonomického stavu za poslední
dva roky na účet pracujících, a že
se soustředí na udržení a plnější
zabezpečení životní úrovně.
Mzdová inflace v minulých dvou letech, podporovaná
a mnohdy podněcovaná oportunisty ve jménu
jejich osobní popularity a žehnaná známými
tribuny lidu, se brzy vrátila jako bumerang zpět
na bedra pracujících živelným růstem
cen. Naši pracující proto s pochopením
přijímají vládní opatření,
která zastavila spirálu maloobchodních cen
a uvádějí vývoj mezd do patřičného
souladu s růstem produktivity práce.
Pro nás nemohou být kritériem tzv. populární
či nepopulární opatření, ale
kritériem je to, zda jde o opatření potřebná
v zájmu lidu, v zájmu socialismu. Každý
krátkozraký a izolovaný zájem musí
vždy, dříve či později, narazit
na zeď společenského zájmu, který
zůstává prvořadý.
Z tohoto hlediska se ztotožňuji, jako odborový
funkcionář, s kritickým pohledem předsedy
vlády na řadu jevů v našem hospodářství.
Odborové svazy i ředitelé by měli
ve všech závodech vnést jasno do pracovní
doby. Dnes sice máme pracovní dobu na světové
úrovni, ale produktivitu práce vcelku dosti zřetelně
pod světovou úrovní. S tím se dlouho
vydržet nedá.
Na adresu hospodářského vedení i hospodářských
organizací je třeba ještě otevřeněji
říci, že nebude-li dosazeno zlepšení
ve využívání fondu pracovní doby,
pak je dle mého názoru tato zkrácená
týdenní pracovní doba ohrožena. Není
ovšem možné, aby se organizovaly pracovní
směny na soboty a přitom pro nedostatky v organizaci
práce se udělovalo v týdnu náhradní
pracovní volno.
S tím souvisí vývoj absence, zejména
absence pro nemoc. Odbory, které spravují nemocenské
pojištění, mají určitou odpovědnost,
ale nikoli samy. Obracíme pozornost vlády k tomu,
že v roce 1968 činila absence pro nemoc a úraz
4,6 %, v roce 1969 téměř 5 % a v prvním
čtvrtletí tohoto roku již téměř
7 %, přičemž stoupá průměrná
doba připadající na jedno onemocnění.
Překračování rozpočtu na nemocenské
představuje za toto čtvrtletí více
než čtvrt miliardy Kčs. Upozorňujeme,
že zavádění dozoru nad dodržováním
léčebného režimu práce neschopnými
je dosud na mrtvém bodě. Zdravotnické, hospodářské
a odborové orgány musí zaměřit
své úsilí proti absentérům
a všem těm, kteří zneužívají
výhod nemocenského pojištění.
Dosažené úspory by bylo možno pak použít
na pomoc rodinám s dětmi a na další
zlepšení důchodového zabezpečení.
Odbory budou také podporovat regulaci pohybu pracovních
sil, a rozmísťování mládeže.
Ovšem, je třeba skoncovat licitováním
v podmínkách přijímání
pracovních sil, které zpravidla usměrňují
odliv pracovníků do méně důležitých
závodů na úkor rozhodujících
podniků a odvětví a podporují nezdravou
fluktuaci. Pak jsme svědky toho, že například
horníci pracují všechny soboty a někdy
i neděle. Ale jakou bude mít tato praxe perspektivu
na zlepšení, jestliže se dlouhou dobu neplní
nábor chlapců do učebního oboru horník
a jestliže v loňském roce nastoupilo do učilišť
oproti plánu pouze 32 % chlapců?
Plně se v odborech stavíme za komplexní socialistickou
racionalizaci, za upevňování socialistických
pracovních vztahů, jakož i za přísné
dodržování pracovně právních
norem. Jestliže se odborové organizace chtějí
podílet na určování míry práce
a odměny, pak musí nést i díl spoluodpovědnosti.
V této souvislosti vznikla však v našich závodech
kuriózní situace. V návalu tzv. obrodné
demokratizace a jednostranného pojetí zájmovosti
se zrušilo v roce 1968 v závodech rozhodčí
řízení v pracovních sporech. A tak
hlasatelé "socialismu s lidskou tváří"
nechali naše dělníky v závodech bez
přímé ochrany v pracovních sporech,
což bylo porušením základních dělnických
práv, která si naše dělnická
třída vymohla po roce 1945. Náprava se děje
nyní, po novelizaci zákoníku práce,
zřizováním komisí pro pracovní
spory, i když postup v jejich zavádění
je stále liknavý, příslušná
ministerstva by měla též urychlit provedení
ostatních částí novely zákoníku
práce, protože půl roku je dosti dlouhá
doba k tomu, aby již vyšlo vládní nařízení.
Chtěl bych obrátit pozornost vlády také
k tomu, že ani nově vybudovaný státní
aparát odborného dozoru nad bezpečností
při práci ničeho nedosáhne, nebude-li
své úsilí spojovat v každodenní
součinnosti se závodními odborovými
orgány, má-li dojít k obratu v nepříznivém
stavu pracovní úrazovosti.
Soudružky a soudruzi.
Západní buržoazní propaganda a její
agentura emigrantů přinášejí
prognózy, jak prý jsou ohrožena práva
a postavení odborů u nás poté, co
se zbavujeme hlavních nositelů revizionizmu v odborových
orgánech a organizacích. V žádné
zemi neměly a nemají odbory to postavení
a pravomoci jako v zemi socialistické. A jestliže
je něco ohroženo, pak jsou to poslední naděje
našich nepřátel, že by se znovu mohlo
těchto odborářských práv zneužívat
proti Komunistické straně a vládě
lidu. Naše odbory budou revoluční, protože
se činem přihlašují k revolučnímu
programu Komunistické strany.
Pro Revoluční odborové hnutí platí
leninská zásada, že odbory jsou povolány
k tomu, obhajovat zájmy pracujících,
ale též k tomu, aby jako dělnická organizace
hájily svůj dělnický stát.
Vycházím ze stanovisek naprosté většiny
odborových orgánů a základních
organizací, když konstatuji, že vláda
republiky v čele se soudruhem Štrougalem projevuje
principiální marxisticko-leninský postup,
rozhodnost a houževnatost a že za dosažené
výsledky v konsolidaci hospodářství
a státu si zaslouží, aby se jí dostalo
plné podpory a důvěry našeho Federálního
shromáždění. /Potlesk./
Místopředsedkyně FS MUDr. S. Pennigerová:
Děkuji poslanci dr.Maříkovi.
Nyní hovoří poslanec Jaromír Horák
a připraví se poslanec Lubomír Dohnal.
Poslanec Jaromír Horák:
Soudružky poslankyně , soudruzi poslanci.
Soudruh dr. Štrougal hovořil ve svém vystoupení
a dotkl se tak široké škály problémů,
že mi tak trochu vzal vítr z plachet. Přesto
bych se chtěl zmínit o některých aspektech
investiční výstavby, které jsou méně
diskutovány a přesto mají značný
význam.
Je obecně známo, že celou naši práci
budou lidé hodnotit podle toho, jakých výsledků
naše ekonomika dosáhne. Platí rovněž
obecně, u nás i v kapitalistické ekonomice,
že procesu rozšířené reprodukce,
inovačnímu procesu, je třeba věnovat
maximální pozornost.
Proto také vládní prohlášení
v minulém roce označilo investiční
výstavbu jako jeden z nejvážnějších
faktorů inflačních tendencí a konec
konců bylo to opakováno i dnes. Vládní
prohlášení zaujalo tehdy k problémům
investiční výstavby, zvláště
pak k problému nadměrné rozestavěnosti,
vyhraněné, energické a rázné
stanovisko. Jaká je však skutečnost v plnění
těchto rozhodnutí? Jak už tady bylo řečeno,
v krátké době zvyšují si národní
vlády proti původně schválené
směrnici limit pro nově zahajované stavby
o více než 2 mld Kčs. Působí
to mnoho starostí ministrům financí, ale
působí to mnoho starostí i nám, protože
my budeme muset vysvětlovat lidem, proč se nedodržela
tak rezolutní prohlášení. A v každém
případě autorita vlády, ať jsou
argumenty jakkoliv logické, utrpěla.
Není mým úmyslem tuto skutečnost nijak
přeceňovat. Naopak myslím si, že řada
důvodů, která vedla k tomuto rozhodnutí,
byla velmi vážná a že toto rozhodnutí
bylo nezbytné. Šlo např. o zajištění
rozšíření výroby stavebních
hmot, což je jeden ze základních problémů
naší ekonomiky. Kladu si však otázku,
jak bylo možné, že tak důležité
problémy v původní koncepci nebyly zajištěny,
a jak je možné, že po řadu let každého
roku zjišťujeme totéž, že nám
rozestavěné stavby odčerpávají
téměř všechny volné investiční
prostředky, že nám již léta nezbývají
prostředky pro zahájení výstavby rozhodujících
akcí, které by ovlivnily strukturu naší
ekonomiky i tak potřebnou změnu struktury našeho
zahraničního obchodu.
Domnívám se, že jedním z nejdůležitějších
faktorů, který k těmto nedostatkům
dává podnět, je skutečnost, že
již léta žijeme v investiční výstavbě
bez perspektivní koncepce, i když právě
investiční výstavba z ní musí
nutně vycházet, má-li nám přinést
maximální efekt.
Chápu, že při úplné destrukci
centrálního řízení minulých
let nebylo možné ke zpracování této
koncepce přistoupit. S tím větší
naléhavostí tento problém vyvstává
v současné době, kdy bude třeba soustředit
investiční prostředky na realizaci základních
úkolů, které mohou pohnout celou ekonomikou
kupředu.
Nejsem proti drobným investicím, které nám
mohou pomoci využít skryté rezervy a které
umožňují racionalizovat současné
výrobní procesy. Skutečností však
zůstává, že převedení
výrobního procesu jako celku na vyšší
technickou a ekonomickou úroveň si vyžádá
nejen soustředění investičních
prostředků na základní úkoly,
ale soustředění i všech ostatních
sil.
Mnoho se píše o tom, že jedním z nejužších
míst v realizaci investic je vlastní stavební
výroba a její výrobní základna.
Je velmi pozitivní, a je to také obecně tak
kvitováno v našich obvodech, že se vláda
o rozšíření výroby stavebních
hmot energicky stará. Ovšem jasná koncepce
investiční a perspektiva vytváří
předpoklady pro uplatnění rytmičnosti
ve stavební výrobě. A platí-li zásada
rytmičnosti ve výrobě jako efektivní
v ostatních odvětvích, platí i ve
stavební výrobě.
Jsem dalek toho, abych omlouval nedostatky, které toto
odvětví má, ale je skutečností,
že uplatnění rytmičnosti ve stavební
výrobě, plynulosti, může zvýšit
produkci tohoto odvětví o 20 %, aniž by bylo
potřeba do tohoto nárůstu vkládat
nové investiční prostředky.
Dále bych se chtěl zmínit o jiném
aspektu. Domnívám se, že investiční
výstavba je projevem zhmotnění celého
našeho politického programu a v obvodu se těší
velké pozornosti. Sami můžete potvrdit, jaké
pozornosti se těšilo prohlášení
presidenta republiky o bytové výstavbě. Ale
není to jen bytová výstavba. Lidé
se zajímají o svůj závod, o své
město.