Soudružky a soudruzi poslanci, jedním z klíčových
problémů, který byl ve středu pozornosti
vlády, byla otázka upevnění socialistické
zákonnosti a dodržování státní
a občanské disciplíny. Určitá
práce byla vykonána při tvorbě zákonů
a právního řádu federace. Vláda
ČSSR předložila známé návrhy
potřebných úprav v oblasti pracovního
práva, v oblasti justice a veřejného pořádku,
stejně tak jako návrhy na nutné změny
zákona o vysokých školách, Československé
akademii věd a o změnách při volbách
soudců a další. V legislativním programu
jsme ovšem nezvládli vše, co jsme si předsevzali.
Jde zvláště o velmi složité a vzájemně
se podmiňující normy, týkající
se řízení státu v podmínkách
federace. Právě v této době dokončujeme
soubor návrhů, sledujících správné
uplatnění všech aktuálních politických,
ekonomických a kulturních potřeb v práci
orgánů federace a obou republik a správné
fungování celého mechanismu naší
federace.
Vláda se přitom řídí závěry
lednového zasedání ÚV KSČ,
které vycházely z hodnocení zkušeností
z prvního roku, kdy se federativní uspořádání
uvádělo v život.
V našich podmínkách bylo nutno najít
správné vyjádření pro dialektické
sepětí třídního pojetí
státu jako nástroje moci politiky dělnické
třídy a pracujícího lidu s marxisticko-leninským
řešením rovnoprávného uplatnění
obou národů ve společném státě.
V tomto směru se federativní uspořádání
stalo významným politickým konsolidačním
faktorem a pevným základem, na němž
upevňujeme funkce orgánů socialistického
státu.
Považujeme v současném období za svůj
úkol: zvyšovat účinnost práce
státních orgánů, jejich odpovědnost
tak, aby jak orgány federace, tak i orgány obou
republik plnily své úkoly koordinovaně, s
maximální efektivností a v plném souladu
s celospolečenskými jednotnými zájmy.
V tomto smyslu přistupujeme také k přípravě
potřebných zákonů, které ústavní
zákon o čs. federaci předpokládá,
a zároveň připravujeme dílčí
úpravy směřující k posílení
integrující úlohy federace a jejích
orgánů v oblasti řízení ekonomiky.
Upevnění centrálního řízení
státu předpokládá, aby orgány
federace i orgány obou národních republik
plnily na žádoucí úrovni a včas
všechny své úkoly, které jsou jim svěřeny.
Škodlivé důsledky by měly tendence živelnosti,
pokud by se vyskytly v práci orgánů, i tendence
směřující k přílišnému
administrativně centralistickému způsobu
a formám řízení.
Považujeme tato východiska za základnu při
přípravě příslušných
návrhů zákonů, které vám
vláda předloží v nejbližší
době k projednání.
Vláda považuje za velmi důležité
dále pokračovat v upevňování
státní disciplíny, hospodářské
a pracovní kázně, počínajíc
vrcholnými orgány řízení.
Dodržování socialistické zákonnosti
neznamená jenom neporušování právní
normy, ale i její realizaci ve shodě s jejím
obsahem a politicko-společenským posláním.
Kompetence neznamená pouze právo příslušného
orgánu, ale také povinnost své oprávnění
uskutečňovat.
V tomto směru nás čeká ještě
mnoho práce. Rozklad státního řízení,
nedostatečná činnost státního
aparátu, uvolnění jeho vazeb, zanechaly své
stopy a důsledky a stále vyžadují naši
velkou pozornost a účinnou nápravu.
Často se volá po úpravách či
nových právních předpisech, po úpravách
sankcí, apod. I to po zralé úvaze je třeba
dělat. Ale hlavní je věnovat pozornost realizaci
dosavadních platných norem. Vidíme to zejména
na hospodářském úseku, kde stále
dochází k masovému porušování
zákonnosti.
Vláda došla k jednoznačnému závěru,
že bude potřebné plně obnovit a prohloubit
účinnost kontroly jako nedílné součásti
soustavy plánovitého řízení
na všech stupních. Považuje za potřebné
vybudovat soustavu státní kontroly při výkonných
orgánech tak, aby tato soustava pomáhala uskutečňovat
vrcholné kontrolní funkce vlády ČSSR
ve sféře státní správy a hospodářského
řízení. Současně s tím
chce vláda usilovat o jednotné obsahové zaměření
kontrolního systému, o koordinaci činnosti
specializovaných kontrol směřujících
k ochraně socialistického vlastnictví. Těmito
opatřeními je třeba vyzdvihnout mimořádný
význam kontrolní práce vůbec a kontrolní
činnosti vlád i národních výborů
zvlášť.
V oblasti prokuratury a soudů - jak je známo - byly
provedeny změny ve vedení jejich nejvyšších
orgánů a probíhá kádrové
upevnění ve všech jejich složkách.
Ještě před nedávnem uměle živená
atmosféra nedůvěry k těmto významným
orgánům socialistického státu a tendence
k jejich oslabení vedly často až na pokraj
likvidace jejich funkcí. Podíl na tom měla
i ideová nepevnost, rozkolísanost a pravicově
oportunistické názory některých jejich
činitelů. Chyběla přesná linie
trestní politiky, založená na principech socialistického
státu. Činy namířené proti
vnitřním a vnějším zájmům
socialistického státu byly často postihovány
s nerozhodností až nechutí, liknavě
a jsou ještě dodnes tendence trestnou činnost
vysloveně politické povahy posuzovat jako drobnou
trestnou činnost obecně kriminálního
charakteru, popřípadě některou trestnou
činnost nepostihovat vůbec. Byl zcela opomíjen
požadavek koordinovaného boje proti kriminalitě
a jejím příčinám. Při
soudních rehabilitacích, nehledě na některé
nedostatky rehabilitačního zákona, jehož
úpravy jsou připraveny se projevovala snaha po paušálním
rušení všech starých rozsudků bez
ohledu na skutečně spáchanou trestnou činnost.
Postupně se daří překonávat
pasivitu a rozkolísanost při postihu trestných
činů, které jsou namířeny proti
základům a bezpečnosti socialistického
zřízení, proti spojeneckým vztahům,
proti veřejnému pořádku.
Stranou pozornosti soudních orgánů nezůstávají
ani další problémy kriminality, kde v roce
1969 - jak známo - vzrostla trestnost proti roku 1967 o
jednu pětinu.
Vhodným právním základem boje proti
kriminalitě se ukázaly i zákony přijaté
Federálním shromážděním
koncem minulého roku.
V současné době, jak bylo i předmětem
jednání Sněmovny lidu, je připravován
komplex koordinovaných opatření k řešení
těchto závažných problémů
kriminality. Počítá se s aktivizací
činnosti a zapojením orgánů národních
výborů, kontrolních orgánů
a všech dalších příslušných
institucí.
Za uplynulé období byly dosaženy také
některé kladné výsledky v upevnění
čs. lidové armády. Pozornost byla věnována
zejména důraznému prosazování
politických hledisek při zkvalitňování
velitelského sboru a celkové politické konsolidaci
naší armády, zvyšování bojové
schopnosti a organizovanosti života vojsk. Současně
za naší aktivní účasti byla přijímána
cílevědomá opatření k dalšímu
prohloubení jednoty a bojové připravenosti
armád států Varšavské smlouvy.
I v bezpečnostních sborech probíhají
rozsáhlé práce směřující
ke zvyšování politické, odborné
a technické připravenosti.
Buržoazní propaganda se stále snaží
diskreditovat naše úsilí o pořádek
a klid tím, že fabrikuje smyšlenky o přípravě
vykonstruovaných obvinění a monstrprocesů
v Československu. Tyto pomluvy a lži nás nemohou
odvést od základního smyslu naší
politiky. Ochraňujeme právní jistotu občanů.
Současně vyžadujeme od každého,
aby ctil zákony republiky a jimi se řídil.
Nebudeme váhat použít daných prostředků,
jež zákon poskytuje, proti každému, kdo
porušuje zákonem chráněné zájmy
socialistické společnosti a jejích občanů.
Je možno konstatovat, že bezpečnostní
sbory jsou dnes opět zárukou ochrany vnitřní
bezpečnosti státu a socialistického řádu,
proti působení vnitřních i vnějších
nepřátel.
V poslední době stanovila vláda k ochraně
zájmů státu některá opatření,
omezující výjezdy čs. občanů
do kapitalistických zemí. Spolu s potřebou
zvýšit bezpečnost našich občanů
spočívá základní příčina
těchto opatření v ekonomických důvodech,
neboť v devizové oblasti musíme hospodařit
velmi úsporně.
Upevňování socialistického státu
úzce souvisí s jasným vymezením postavení
a působnosti národních výborů.
V otázce strukturální výstavby národních
výborů je nyní rozdílná situace
v obou částech našeho státu. Orgány
České socialistické republiky při
hodnocení úkolů výstavby národních
výborů dospěly k závěru, že
jejich struktura při dílčích úpravách
kompetencí odpovídá potřebám
vývoje České republiky v nejbližším
období.
Ve Slovenské socialistické republice se přistoupilo
k dvoustupňovému systému národních
výborů. Ověřuje se experimentálně
výkon státní správy prvního
stupně ve formě obvodních úřadů
městských a místních národních
výborů.
Těmito otázkami se bude zabývat federální
vládou zřízená vládní
komise pro otázky administrativně územního
členění státu a výstavby národních
výborů, která v úzké spolupráci
s orgány národních vlád posoudí
daný stav a připraví návrhy dalšího
jednotného postupu v celém státě.
V oblasti mezinárodních vztahů považujeme
za nejvýznamnější výsledek uplynulého
období plné obnovení důvěry
a těsného rozvoje vztahů mezi námi
a Sovětským svazem, jak o tom bylo hovořeno
včera v souvislosti se schválením nové
Smlouvy.
Byly vytvořeny předpoklady pro další
rozvoj spolupráce i s ostatními socialistickými
zeměmi téměř ve všech oblastech
společenského života s tím, že
vedle hospodářské spolupráce bude
potřebné zvýšit z naší strany
pozornost spolupráci v oblasti vědy a kultury.
S uspokojením můžeme konstatovat pozitivní
výsledky dosažené při koordinaci zahraniční
politiky v otázkách společného zájmu,
k dosažení společných cílů
s bratrskými zeměmi.
V oblasti rozvoje hospodářské spolupráce
v rámci Rady vzájemné hospodářské
pomoci jsme se orientovali na realizaci závěrů
XXIII. zasedání Rady z minulého roku. Podíleli
jsme se na přípravě důležitých
rozhodnutí XXIV. zasedání Rady ve Varšavě,
zejména koncepce komplexního programu rozvoje socialistické
ekonomické integrace a dohody o zřízení
Mezinárodní investiční banky.
Vláda považuje zejména tyto dva závěry
posledního zasedání Rady ve Varšavě
za důležitý krok, který po vyjasnění
některých ještě nedopracovaných
otázek umožní postupné formování
jednotné strategie socialistické ekonomické
integrace i intenzívnější propojování
ekonomik členských států Rady vzájemné
hospodářské pomoci. V případě
Mezinárodní investiční banky vidíme
její přínos zejména v tom, že
bude podporovat a organizovat soustředění
prostředků k výstavbě takových
objektů, z nichž bude mít prospěch celé
společenství států Rady vzájemné
hospodářské pomoci či zúčastněné
státy.
Mezi výsledky XXIV. zasedání Rady přičítá
vláda význam také vyřešení
některých otázek zdokonalování
spolupráce v oblasti plánovací činnosti,
což povede k posilování plánovitosti
rozvoje mezinárodních socialistických ekonomických
vztahů.
V nejbližší době seznámíme
výbory Federálního shromáždění
s výsledky posledního zasedání Rady
a předložíme Federálnímu shromáždění
návrh příslušné dohody o zřízení
Mezinárodní investiční banky tak,
aby banka mohla od počátku roku 1971 zahájit
činnost.
Vláda považuje za svou přední povinnost
učinit vše, aby se neustále zvyšoval náš
vlastní podíl na rozvoji socialistické ekonomické
integrace, neboť je si vědoma, že je to jedno
z východisek, jak systematicky zvyšovat úroveň
a efektivnost naší ekonomiky.
V duchu zahraničně politické linie orientovala
se vláda na uskutečňování kroků
směřujících k posilování
bezpečnosti a míru v Evropě. Spolu s bratrskými
socialistickými zeměmi usilujeme a dále budeme
usilovat o svolání evropské konference. Myšlenku
svolání takovéto konference podporují
i některé další evropské státy
a soudíme, že dříve nebo později
se tato iniciativa prosadí.
Bylo již nejednou řečeno, že chceme žít
se svými západními sousedy v míru
a pokračovat v rozvíjení styků s nimi.
To platí zejména o našich vztazích k
Německé spolkové republice. Jejich zlepšování
je závislé na tom, jaký postoj zaujme spolková
vláda k otázkám, o kterých hovořil
s. dr. Gustáv Husák na slavnostním zasedání
7. května t.r.
Z naší strany jsme dobrou vůli projevili a
projevujeme ji i nyní. V těchto dnech byla zahájena
jednání týkající se uzavření
dlouhodobé obchodní dohody s Německou spolkovou
republikou.
Chtěl bych zde přitom znovu zdůraznit naši
podporu stanoviska Německé demokratické republiky,
zvláště jejímu požadavku na mezinárodně
právní uznání, jakož i podporu
ostatním otázkám vznešeným představiteli
Německé demokratické republiky při
jednání s představiteli západního
Německa.
S velkým znepokojením sleduje vláda agresívní
akce Spojených států ve Vietnamu a dnes již
prakticky v celé Indočíně. Americké
ozbrojené síly nejenže nezastavují válečné
operace, jak sliboval president Nixon, ale naopak znovu zahájily
bombardování území Vietnamské
demokratické republiky a navíc rozšířily
svou agresi na Laos a na další nezávislý
a suverénní stát Kambodžu. Vláda
odsoudila tuto dobrodružnou politiku Spojených států
a je rozhodnuta poskytnout spravedlivému boji národů
Vietnamu, Laosu a Kambodže nezbytnou pomoc.
Jsme znepokojeni i nebezpečným růstem napětí
na Středním východě. Izraelské
vládnoucí kruhy za podpory zejména USA nejenže
nehodlají uznat potřebu uvést v život
závěry rezoluce Rady bezpečnosti z 1. listopadu
1967, ale snaží se o stupňování
svého vojenského úsilí. Naše
vláda svými opatřeními znovu potvrdila
a potvrdí své rozhodnutí podporovat arabské
státy v jejich spravedlivém boji.
Celkově je možné říci, že
aktivita naší zahraniční politiky se
zvyšuje. Vláda je odhodlána pokračovat
v této tendenci. Zesilující agresivita imperialismu
je provázena také snahou světové reakce
oslabit naše pozice v mezinárodních vztazích,
izolovat a diskreditovat naši republiku. Činí
tak za vydatné pomoci emigrantů, kteří
se rozešli nejen se socialismem, ale i se svou vlastí,
se zájmy našeho lidu.
Tak jak postupuje konsolidační proces v naší
zemi, roste i bezuzdost protičeskoslovenského štvaní
v některých evropských kapitalistických
zemích. Se zneklidněním pozorujeme, že
v sousedním Rakousku se v poslední době ozývají
projevy protičeskoslovenského zaměření,
a to i z úst nejvyšších vládních
představitelů. To pochopitelně nepřispívá
k udržování a rozvoji dobrých vztahů,
o které je z naší strany upřímný
zájem. Překvapuje, že se těmto kampaním
dostává místa i ve Francii, v zemi, k jejímuž
lidu chováme tradiční sympatie. Emigranti
zde dostávají velký prostor i podporu vlivných
kruhů k ostouzení naší země,
což pochopitelně nemůže nezanechat stopy
v našich vzájemných vztazích.
Vláda vytváří podmínky pro
to, aby tyto snahy neuspěly. Československá
zahraniční služba je zbavována všech
nánosů, které nesloužily zájmům
naší republiky, a odcházejí z ní
lidé, kteří politicky zklamali. Soudíme,
že na tomto úseku mohou pracovat pouze ti, kdož
jsou vnitřně přesvědčeni o
správnosti dané politické linie a jsou odhodláni
důsledně ji uskutečňovat.
Soudružky a soudruzi poslanci, ve zprávě o
činnosti vlády jsme orientovali vaši pozornost
pouze na některé, podle našeho názoru
nejdůležitější otázky. Odpovídá
to orientaci naší práce, která byla
v tomto období tímto směrem zaměřena.
Jsme si plně vědomi, že některé
problémy zůstaly mimo dosah našeho soustředěného
zájmu. Platí to zejména o oblasti školství,
kultury, zdravotnictví i církevní problematiky.
My sami to pociťujeme jako nedostatek.
I když tyto problémy jsou v plné kompetenci
národních vlád, předpokládáme
obrátit ve II. pololetí naši pozornost i na
tyto úseky a zabezpečit zvláště
jednotný přístup k řešení
problémů zásadní povahy a problémů,
které mají vztah k zahraničí.