Pátek 29. května 1970

Soudružky a soudruzi poslanci, jedním z klíčových problémů, který byl ve středu pozornosti vlády, byla otázka upevnění socialistické zákonnosti a dodržování státní a občanské disciplíny. Určitá práce byla vykonána při tvorbě zákonů a právního řádu federace. Vláda ČSSR předložila známé návrhy potřebných úprav v oblasti pracovního práva, v oblasti justice a veřejného pořádku, stejně tak jako návrhy na nutné změny zákona o vysokých školách, Československé akademii věd a o změnách při volbách soudců a další. V legislativním programu jsme ovšem nezvládli vše, co jsme si předsevzali. Jde zvláště o velmi složité a vzájemně se podmiňující normy, týkající se řízení státu v podmínkách federace. Právě v této době dokončujeme soubor návrhů, sledujících správné uplatnění všech aktuálních politických, ekonomických a kulturních potřeb v práci orgánů federace a obou republik a správné fungování celého mechanismu naší federace.

Vláda se přitom řídí závěry lednového zasedání ÚV KSČ, které vycházely z hodnocení zkušeností z prvního roku, kdy se federativní uspořádání uvádělo v život.

V našich podmínkách bylo nutno najít správné vyjádření pro dialektické sepětí třídního pojetí státu jako nástroje moci politiky dělnické třídy a pracujícího lidu s marxisticko-leninským řešením rovnoprávného uplatnění obou národů ve společném státě. V tomto směru se federativní uspořádání stalo významným politickým konsolidačním faktorem a pevným základem, na němž upevňujeme funkce orgánů socialistického státu.

Považujeme v současném období za svůj úkol: zvyšovat účinnost práce státních orgánů, jejich odpovědnost tak, aby jak orgány federace, tak i orgány obou republik plnily své úkoly koordinovaně, s maximální efektivností a v plném souladu s celospolečenskými jednotnými zájmy.

V tomto smyslu přistupujeme také k přípravě potřebných zákonů, které ústavní zákon o čs. federaci předpokládá, a zároveň připravujeme dílčí úpravy směřující k posílení integrující úlohy federace a jejích orgánů v oblasti řízení ekonomiky.

Upevnění centrálního řízení státu předpokládá, aby orgány federace i orgány obou národních republik plnily na žádoucí úrovni a včas všechny své úkoly, které jsou jim svěřeny. Škodlivé důsledky by měly tendence živelnosti, pokud by se vyskytly v práci orgánů, i tendence směřující k přílišnému administrativně centralistickému způsobu a formám řízení.

Považujeme tato východiska za základnu při přípravě příslušných návrhů zákonů, které vám vláda předloží v nejbližší době k projednání.

Vláda považuje za velmi důležité dále pokračovat v upevňování státní disciplíny, hospodářské a pracovní kázně, počínajíc vrcholnými orgány řízení.

Dodržování socialistické zákonnosti neznamená jenom neporušování právní normy, ale i její realizaci ve shodě s jejím obsahem a politicko-společenským posláním. Kompetence neznamená pouze právo příslušného orgánu, ale také povinnost své oprávnění uskutečňovat.

V tomto směru nás čeká ještě mnoho práce. Rozklad státního řízení, nedostatečná činnost státního aparátu, uvolnění jeho vazeb, zanechaly své stopy a důsledky a stále vyžadují naši velkou pozornost a účinnou nápravu.

Často se volá po úpravách či nových právních předpisech, po úpravách sankcí, apod. I to po zralé úvaze je třeba dělat. Ale hlavní je věnovat pozornost realizaci dosavadních platných norem. Vidíme to zejména na hospodářském úseku, kde stále dochází k masovému porušování zákonnosti.

Vláda došla k jednoznačnému závěru, že bude potřebné plně obnovit a prohloubit účinnost kontroly jako nedílné součásti soustavy plánovitého řízení na všech stupních. Považuje za potřebné vybudovat soustavu státní kontroly při výkonných orgánech tak, aby tato soustava pomáhala uskutečňovat vrcholné kontrolní funkce vlády ČSSR ve sféře státní správy a hospodářského řízení. Současně s tím chce vláda usilovat o jednotné obsahové zaměření kontrolního systému, o koordinaci činnosti specializovaných kontrol směřujících k ochraně socialistického vlastnictví. Těmito opatřeními je třeba vyzdvihnout mimořádný význam kontrolní práce vůbec a kontrolní činnosti vlád i národních výborů zvlášť.

V oblasti prokuratury a soudů - jak je známo - byly provedeny změny ve vedení jejich nejvyšších orgánů a probíhá kádrové upevnění ve všech jejich složkách.

Ještě před nedávnem uměle živená atmosféra nedůvěry k těmto významným orgánům socialistického státu a tendence k jejich oslabení vedly často až na pokraj likvidace jejich funkcí. Podíl na tom měla i ideová nepevnost, rozkolísanost a pravicově oportunistické názory některých jejich činitelů. Chyběla přesná linie trestní politiky, založená na principech socialistického státu. Činy namířené proti vnitřním a vnějším zájmům socialistického státu byly často postihovány s nerozhodností až nechutí, liknavě a jsou ještě dodnes tendence trestnou činnost vysloveně politické povahy posuzovat jako drobnou trestnou činnost obecně kriminálního charakteru, popřípadě některou trestnou činnost nepostihovat vůbec. Byl zcela opomíjen požadavek koordinovaného boje proti kriminalitě a jejím příčinám. Při soudních rehabilitacích, nehledě na některé nedostatky rehabilitačního zákona, jehož úpravy jsou připraveny se projevovala snaha po paušálním rušení všech starých rozsudků bez ohledu na skutečně spáchanou trestnou činnost.

Postupně se daří překonávat pasivitu a rozkolísanost při postihu trestných činů, které jsou namířeny proti základům a bezpečnosti socialistického zřízení, proti spojeneckým vztahům, proti veřejnému pořádku.

Stranou pozornosti soudních orgánů nezůstávají ani další problémy kriminality, kde v roce 1969 - jak známo - vzrostla trestnost proti roku 1967 o jednu pětinu.

Vhodným právním základem boje proti kriminalitě se ukázaly i zákony přijaté Federálním shromážděním koncem minulého roku.

V současné době, jak bylo i předmětem jednání Sněmovny lidu, je připravován komplex koordinovaných opatření k řešení těchto závažných problémů kriminality. Počítá se s aktivizací činnosti a zapojením orgánů národních výborů, kontrolních orgánů a všech dalších příslušných institucí.

Za uplynulé období byly dosaženy také některé kladné výsledky v upevnění čs. lidové armády. Pozornost byla věnována zejména důraznému prosazování politických hledisek při zkvalitňování velitelského sboru a celkové politické konsolidaci naší armády, zvyšování bojové schopnosti a organizovanosti života vojsk. Současně za naší aktivní účasti byla přijímána cílevědomá opatření k dalšímu prohloubení jednoty a bojové připravenosti armád států Varšavské smlouvy.

I v bezpečnostních sborech probíhají rozsáhlé práce směřující ke zvyšování politické, odborné a technické připravenosti.

Buržoazní propaganda se stále snaží diskreditovat naše úsilí o pořádek a klid tím, že fabrikuje smyšlenky o přípravě vykonstruovaných obvinění a monstrprocesů v Československu. Tyto pomluvy a lži nás nemohou odvést od základního smyslu naší politiky. Ochraňujeme právní jistotu občanů. Současně vyžadujeme od každého, aby ctil zákony republiky a jimi se řídil. Nebudeme váhat použít daných prostředků, jež zákon poskytuje, proti každému, kdo porušuje zákonem chráněné zájmy socialistické společnosti a jejích občanů.

Je možno konstatovat, že bezpečnostní sbory jsou dnes opět zárukou ochrany vnitřní bezpečnosti státu a socialistického řádu, proti působení vnitřních i vnějších nepřátel.

V poslední době stanovila vláda k ochraně zájmů státu některá opatření, omezující výjezdy čs. občanů do kapitalistických zemí. Spolu s potřebou zvýšit bezpečnost našich občanů spočívá základní příčina těchto opatření v ekonomických důvodech, neboť v devizové oblasti musíme hospodařit velmi úsporně.

Upevňování socialistického státu úzce souvisí s jasným vymezením postavení a působnosti národních výborů.

V otázce strukturální výstavby národních výborů je nyní rozdílná situace v obou částech našeho státu. Orgány České socialistické republiky při hodnocení úkolů výstavby národních výborů dospěly k závěru, že jejich struktura při dílčích úpravách kompetencí odpovídá potřebám vývoje České republiky v nejbližším období.

Ve Slovenské socialistické republice se přistoupilo k dvoustupňovému systému národních výborů. Ověřuje se experimentálně výkon státní správy prvního stupně ve formě obvodních úřadů městských a místních národních výborů.

Těmito otázkami se bude zabývat federální vládou zřízená vládní komise pro otázky administrativně územního členění státu a výstavby národních výborů, která v úzké spolupráci s orgány národních vlád posoudí daný stav a připraví návrhy dalšího jednotného postupu v celém státě.

V oblasti mezinárodních vztahů považujeme za nejvýznamnější výsledek uplynulého období plné obnovení důvěry a těsného rozvoje vztahů mezi námi a Sovětským svazem, jak o tom bylo hovořeno včera v souvislosti se schválením nové Smlouvy.

Byly vytvořeny předpoklady pro další rozvoj spolupráce i s ostatními socialistickými zeměmi téměř ve všech oblastech společenského života s tím, že vedle hospodářské spolupráce bude potřebné zvýšit z naší strany pozornost spolupráci v oblasti vědy a kultury.

S uspokojením můžeme konstatovat pozitivní výsledky dosažené při koordinaci zahraniční politiky v otázkách společného zájmu, k dosažení společných cílů s bratrskými zeměmi.

V oblasti rozvoje hospodářské spolupráce v rámci Rady vzájemné hospodářské pomoci jsme se orientovali na realizaci závěrů XXIII. zasedání Rady z minulého roku. Podíleli jsme se na přípravě důležitých rozhodnutí XXIV. zasedání Rady ve Varšavě, zejména koncepce komplexního programu rozvoje socialistické ekonomické integrace a dohody o zřízení Mezinárodní investiční banky.

Vláda považuje zejména tyto dva závěry posledního zasedání Rady ve Varšavě za důležitý krok, který po vyjasnění některých ještě nedopracovaných otázek umožní postupné formování jednotné strategie socialistické ekonomické integrace i intenzívnější propojování ekonomik členských států Rady vzájemné hospodářské pomoci. V případě Mezinárodní investiční banky vidíme její přínos zejména v tom, že bude podporovat a organizovat soustředění prostředků k výstavbě takových objektů, z nichž bude mít prospěch celé společenství států Rady vzájemné hospodářské pomoci či zúčastněné státy.

Mezi výsledky XXIV. zasedání Rady přičítá vláda význam také vyřešení některých otázek zdokonalování spolupráce v oblasti plánovací činnosti, což povede k posilování plánovitosti rozvoje mezinárodních socialistických ekonomických vztahů.

V nejbližší době seznámíme výbory Federálního shromáždění s výsledky posledního zasedání Rady a předložíme Federálnímu shromáždění návrh příslušné dohody o zřízení Mezinárodní investiční banky tak, aby banka mohla od počátku roku 1971 zahájit činnost.

Vláda považuje za svou přední povinnost učinit vše, aby se neustále zvyšoval náš vlastní podíl na rozvoji socialistické ekonomické integrace, neboť je si vědoma, že je to jedno z východisek, jak systematicky zvyšovat úroveň a efektivnost naší ekonomiky.

V duchu zahraničně politické linie orientovala se vláda na uskutečňování kroků směřujících k posilování bezpečnosti a míru v Evropě. Spolu s bratrskými socialistickými zeměmi usilujeme a dále budeme usilovat o svolání evropské konference. Myšlenku svolání takovéto konference podporují i některé další evropské státy a soudíme, že dříve nebo později se tato iniciativa prosadí.

Bylo již nejednou řečeno, že chceme žít se svými západními sousedy v míru a pokračovat v rozvíjení styků s nimi. To platí zejména o našich vztazích k Německé spolkové republice. Jejich zlepšování je závislé na tom, jaký postoj zaujme spolková vláda k otázkám, o kterých hovořil s. dr. Gustáv Husák na slavnostním zasedání 7. května t.r.

Z naší strany jsme dobrou vůli projevili a projevujeme ji i nyní. V těchto dnech byla zahájena jednání týkající se uzavření dlouhodobé obchodní dohody s Německou spolkovou republikou.

Chtěl bych zde přitom znovu zdůraznit naši podporu stanoviska Německé demokratické republiky, zvláště jejímu požadavku na mezinárodně právní uznání, jakož i podporu ostatním otázkám vznešeným představiteli Německé demokratické republiky při jednání s představiteli západního Německa.

S velkým znepokojením sleduje vláda agresívní akce Spojených států ve Vietnamu a dnes již prakticky v celé Indočíně. Americké ozbrojené síly nejenže nezastavují válečné operace, jak sliboval president Nixon, ale naopak znovu zahájily bombardování území Vietnamské demokratické republiky a navíc rozšířily svou agresi na Laos a na další nezávislý a suverénní stát Kambodžu. Vláda odsoudila tuto dobrodružnou politiku Spojených států a je rozhodnuta poskytnout spravedlivému boji národů Vietnamu, Laosu a Kambodže nezbytnou pomoc.

Jsme znepokojeni i nebezpečným růstem napětí na Středním východě. Izraelské vládnoucí kruhy za podpory zejména USA nejenže nehodlají uznat potřebu uvést v život závěry rezoluce Rady bezpečnosti z 1. listopadu 1967, ale snaží se o stupňování svého vojenského úsilí. Naše vláda svými opatřeními znovu potvrdila a potvrdí své rozhodnutí podporovat arabské státy v jejich spravedlivém boji.

Celkově je možné říci, že aktivita naší zahraniční politiky se zvyšuje. Vláda je odhodlána pokračovat v této tendenci. Zesilující agresivita imperialismu je provázena také snahou světové reakce oslabit naše pozice v mezinárodních vztazích, izolovat a diskreditovat naši republiku. Činí tak za vydatné pomoci emigrantů, kteří se rozešli nejen se socialismem, ale i se svou vlastí, se zájmy našeho lidu.

Tak jak postupuje konsolidační proces v naší zemi, roste i bezuzdost protičeskoslovenského štvaní v některých evropských kapitalistických zemích. Se zneklidněním pozorujeme, že v sousedním Rakousku se v poslední době ozývají projevy protičeskoslovenského zaměření, a to i z úst nejvyšších vládních představitelů. To pochopitelně nepřispívá k udržování a rozvoji dobrých vztahů, o které je z naší strany upřímný zájem. Překvapuje, že se těmto kampaním dostává místa i ve Francii, v zemi, k jejímuž lidu chováme tradiční sympatie. Emigranti zde dostávají velký prostor i podporu vlivných kruhů k ostouzení naší země, což pochopitelně nemůže nezanechat stopy v našich vzájemných vztazích.

Vláda vytváří podmínky pro to, aby tyto snahy neuspěly. Československá zahraniční služba je zbavována všech nánosů, které nesloužily zájmům naší republiky, a odcházejí z ní lidé, kteří politicky zklamali. Soudíme, že na tomto úseku mohou pracovat pouze ti, kdož jsou vnitřně přesvědčeni o správnosti dané politické linie a jsou odhodláni důsledně ji uskutečňovat.

Soudružky a soudruzi poslanci, ve zprávě o činnosti vlády jsme orientovali vaši pozornost pouze na některé, podle našeho názoru nejdůležitější otázky. Odpovídá to orientaci naší práce, která byla v tomto období tímto směrem zaměřena. Jsme si plně vědomi, že některé problémy zůstaly mimo dosah našeho soustředěného zájmu. Platí to zejména o oblasti školství, kultury, zdravotnictví i církevní problematiky. My sami to pociťujeme jako nedostatek.

I když tyto problémy jsou v plné kompetenci národních vlád, předpokládáme obrátit ve II. pololetí naši pozornost i na tyto úseky a zabezpečit zvláště jednotný přístup k řešení problémů zásadní povahy a problémů, které mají vztah k zahraničí.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP