Od 1. července letošního roku bude uveden v
život zákon o mateřském příspěvku,
který zaručuje při splnění
stanovených podmínek mateřský příspěvek
pracujícím ženám, které nemají
příjem z pracovní činnosti, přičemž
pečují alespoň o jedno dítě
do jednoho roku. Výhody vyplývající
z tohoto zákona se budou vztahovat asi na 75 000 žen
a náklady na toto opatření budou činit
jen od druhé poloviny letošního roku zhruba
115 miliónů Kčs.
V investiční výstavbě stanovil plán
na rok 1970 snižovat nadměrnou rozestavěnost,
koncentrovat investiční prostředky na stavby
rozestavěné a zároveň vytvářet
prostor pro nejnaléhavější strukturální
změny, zejména pro bytovou výstavbu. Výsledky
za první čtvrtletí však ukazují,
že tato oblast zůstává i nadále
jednou z nejcitlivějších pro další
rozvoj národního hospodářství
a že zde zatím nedošlo k předpokládanému
zlepšení.
Příčin je několik. Především
byl v roce 1969 značně překročen závazný
limit rozpočtových nákladů nově
zahajovaných staveb, dochází k růstu
rozpočtových nákladů rozestavěných
investic, a to jak v důsledku rozšiřování
jejich věcného rozsahu, tak i nekontrolovatelného
růstu cen prací a dodávek, přičemž
doba výstavby se nezkracuje. Důchodová situace
některých podniků umožňuje zvyšovat
poptávku nad hmotně zajištěné
zdroje investic, zejména v tak zvaných strojích
nezahrnutých do rozpočtu, kde se vysoce překračují
předpokládané objemy na úkor základních
velkých investic.
Vláda proto při schvalování plánu
na rok 1970 zakázala, až na některé
výjimky, zahajování nových staveb
až do zhodnocení skutečného zůstatku
rozpočtových nákladů k 31. prosinci
1969 a v dubnu t.r. se stavem rozestavěnosti znovu zabývala.
Snížila limit rozpočtových nákladů
pro zahajování staveb na cca 60 % skutečnosti
v roce 1969.
Dosažené výsledky však ukazují,
že je nutno ještě důrazněji zajišťovat
přijatá opatření a se vší
vážností připomenout všem pracovníkům
na tomto úseku jejich odpovědnost před celou
společností. Státní plán na
letošní rok je závazný. Direktivně
se určuje objem investic i objem dodávek pro vývoz.
U dodávek pro investice počítá plán
s poklesem proti loňské skutečnosti. U dodávek
pro vývoz naopak s velkým růstem. Podle informací,
kterých se vládě dostalo při schvalování
úpravy plánu na letošní rok v dubnu
t.r., byly úkoly plánu rozepsány na podniky
nejen pokud jde o celkový objem, ale i pokud jde o rozdělení
produkce v souladu se státním plánem. Činíme
proto všechny hospodářské pracovníky,
ministry, generální ředitele, ředitele
podniků a závodů osobně zodpovědnými
za to, že vyrobená produkce se bude rozdělovat
v plném souladu s plánovaným určením.
Snahu unikat z úkolů plánu po nekontrolovatelných
cestách třeba po právu označit za
protispolečenskou praxi.
V prvním čtvrtletí byly zahájeny stavby
nad 1,5 mil. Kčs rozpočtových nákladů
v celkovém objemu 5,8 mld Kčs rozpočtových
nákladů. To je o 36 % méně než
v prvním čtvrtletí minulého roku.
Vzhledem k pomalejšímu uvádění
nových kapacit do provozu zůstatek rozpočtových
nákladů rozestavěných staveb však
dále vzrostl.
Investiční prostředky a zejména stavební
kapacity se stále neúnosně rozptylují.
Vláda považuje oblast investiční výstavby
za nejvážnější ekonomický
problém, za oblast, kde se v podstatě rozhodne o
úspěchu konsolidace ekonomiky.
K zákazu zahajování nových investic
přikročila vláda po zralé úvaze
a u vědomí své plné odpovědnosti
za ekonomický vývoj. Nechť nikdo z hospodářských
pracovníků není na pochybách, že
je právem a povinností vlády a ne jeho, rozhodovat
o výjimkách ze zákazu a neosobuje si právo
rozhodovat o věcech, o nichž mu rozhodovat nepřísluší.
Ve všech případech, kde nebude respektován
zákaz zahajování nových investic,
vláda po zjištění těchto skutečností
vyvodí velmi přísné závěry.
Nutnost urychleně koncentrovat stavební kapacity
na rozhodující úseky a nepřipouštět
další rozestavěnost zvláště
vynikne, když si všimneme plnění plánu
bytové výstavby.
V prvních čtyřech měsících
bylo dokončeno 11 800 bytů, tj. pouze 11 % z celoročního
úkolu. I když je to o 3700 bytů více
než ve stejném období minulého roku,
je to méně než v letech 1966, 1967 a 1968.
Počet zahájených bytů je nižší
než ve stejném období minulého roku.
Zlepšení situace a splnění náročného
celoročního úkolu zde vyžaduje organizátorskou
práci, vyžaduje neodkladné činy. V normativní
oblasti a v ekonomických pravidlech nejde již co zlepšovat.
Ve spolupráci s národními výbory a
stavebními organizacemi je třeba urychlit územně
projektovou přípravu, zahajování i
dokončování bytové výstavby.
Nejde o výzvu nebo akci. Jde o nutnost, jde o práci,
která je reálná, kterou můžeme
zvládnout a na které může každý
prokázat svou angažovanost v socialistické
výstavbě.
V zahraničním obchodě je nyní nejkomplikovanější
situace ve vztahu k socialistickým zemím. Plán
na rok 1970 u nich sleduje zastavení neúnosných
pasivních hodnotových vztahů, ke kterým
v posledních dvou letech došlo. Proto se v plánu
na tento rok předpokládá vytvoření
vysokého aktiva obchodní bilance. Tato snaha je
však na základě výsledků prvních
čtyř měsíců narušována
tím, že není nadále prakticky regulován
dovoz a že ministerstvo zahraničního obchodu
a zahraničně obchodní organizace zvlášť
stále tuto oblast dostatečně nezvládají
a neřídí. Znamená to tedy, že
záměry letošního plánu se zatím
nedaří plně realizovat, i když tempo
růstu obratu je velmi vysoké. V žádném
případě nemůžeme dovážet
více, než kolik zdrojů si vytvoříme
vývozem. Žít na dluh nechceme a také
nebudeme - nemáme to ani zapotřebí - stejně
jako nemůžeme vyhovět volání
po zvýšení dovozu, když titíž
pracovníci plánované vývozní
úkoly neplní. Čím dříve
pronikne toto vědomí do praxe našich hospodářských
pracovníků, tím dříve a také
snáze se vyrovnáme s naší složitou
platební bilancí, zejména v socialistických
zemích.
Opatření přijímaná jak na úseku
plánování, tak i na úseku řízení,
směřující k upevnění
státního monopolu zahraničního obchodu
a plánovitosti, musí být co nejenergičtěji
a nejdůsledněji uplatněna. Je to i v zájmu
vývoje v budoucích letech, kdy chceme počínaje
rokem 1971 zastavit růst krátkodobé zadluženosti
vůči kapitalistickým státům
a postupně ho snižovat, jakož i odstranit v nejbližších
2 - 3 letech naši krátkodobou zadluženost v socialistických
zemích. Můžeme toho docílit tehdy, budeme-li
vyrábět a dodávat na odpovídající
technické úrovni a kvalitě to, co tyto země
vyžadují.
Rovněž stav materiálně technického
zásobování ukazuje nadále vážné
nedostatky, které se nepodařilo v plánu ani
v řídící praxi na letošní
rok odstranit. Tento stav souvisí s dezorganizací
dodavatelsko-odběratelských vztahů v uplynulých
letech, jakož i s oslabením úlohy hmotných
bilancí jako nástroje plánovitého
usměrňování výroby a spotřeby.
S omezeným počtem hmotných bilancí
jsme začali pracovat již při přípravě
plánu na letošní rok. Pro plán na rok
1971 počítáme s rozšířením
rozsahu hmotných bilancí i zvýšením
jejich úlohy v dodavatelsko-odběratelských
vztazích.
Spolu s tím spatřujeme ovšem základní
cestu v postupném vytváření stabilních
dodavatelsko-odběratelských vztahů mezi podniky,
v posilování odpovědnosti výrobců
za uspokojování potřeb odběratelů.
Odpovídající předpoklady k tomu chceme
vytvořit i v normativní a metodické oblasti
plánu na příští rok.
V současné době jsou již v pokročilém
stadiu práce na přípravě směrnic
pro příští pětiletku. Souhrnné
materiály budou předloženy příslušným
orgánům v polovině letošního
roku. Nechci předcházet výsledkům
jejich jednání, a proto mi dovolte zmínit
se o některých výchozích pozicích
při přípravě návrhu směrnic.
Především vycházíme z toho, že
pátá pětiletka má být obdobím,
v němž se budou prolínat úkoly konsolidačního
charakteru s úkoly rozvojovými, které by
měly postupně sílit, neboť většina
- a to si musíme plně uvědomit - dnešních
konsolidačních opatření je opřena
o restriktivní zásahy. Je pochopitelné, že
opatření rozvojového charakteru jsou a budou
daleko náročnější na věcné
zdroje i metody řízení.
V pětiletce chceme zintenzívnit postup technické
rekonstrukce a modernizace výrobní základny,
zejména těch odvětví, o něž
budeme opírat změny výrobní struktury.
Bude potřebí v pětiletce založit výraznější
preferenci těch odvětví a oborů, v
kterých jsme na patřičné úrovni,
ve kterých máme předpoklad rychle dosáhnout
světové úrovně a u nichž jsou
také dlouhodobě, perspektivně vyměřeny
odbytové možnosti.
S mimořádnou naléhavostí vystupuje
do popředí potřeba řešit zásobování
národního hospodářství palivy
a energií. V důsledku ztráty tempa při
zajišťování rozvoje palivo-energetické
základny a nedostatečné péče
o racionalizaci při využívání
všech forem energie, bude nutno v období páté
pětiletky věnovat přibližně jednu
třetinu zatím uvažovaných průmyslových
investic jen do této oblasti. I nadále zůstanou
tuhá paliva rozhodujícím činitelem
palivo-energetické bilance, přestože podíl
tekutých a plynných paliv se zvýší
podle předběžné úvahy z dnešních
21 zhruba na 30 %.
Za jeden ze základních problémů pětiletky
považujeme další rozvoj zemědělství.
Je nutno nejen řešit další růst
mechanizace, její zkvalitnění a kompletizaci,
kde zápasíme právě v současné
době s obrovskými těžkostmi, nejen zvýšení
dodávek průmyslových hnojiv a využití
stávajících a výstavbu nových
moderních zemědělských objektů,
ale vytvářet především pro zemědělství
lepší podmínky rozvojem služeb, cenovou
a subvenční politikou tak, aby byly založeny
reálné podmínky pro účelnou,
vskutku velkovýrobní koncentraci a specializaci
výroby. Ze zřetele nesmíme pustit ani zlepšení
životních podmínek venkovského obyvatelstva,
aby se život na vesnici a práce v zemědělství
stala přitažlivější zejména
pro mladé lidi. Chceme současně udělat
kroky k tomu, aby se postupně zmenšovala disproporce
mezi růstem zemědělské výroby
a možnostmi jejího bezztrátového a plynulého
zpracování potravinářským průmyslem.
Složité a přitom politicky velmi citlivé
problémy bude nutno řešit při zajišťování
rozvoje terciární sféry, kde v důsledku
dlouhodobě nahromaděných problémů
a založených - upřímně řečeno
- nezdravých tendencí vznikla situace, kdy se prosazují
požadavky, jejichž uskutečnění
v pěti letech je nemožné nejen pro nedostatek
investičních prostředků, ale především
proto, že úroveň produktivity společenské
práce takové možnosti nevytváří.
Je nutno vzít na vědomí skutečnost,
že při existující efektivnosti a v situaci,
kdy bytová výstavba je jedním z velmi naléhavých
úkolů další perspektivy, nelze zároveň
stejným nebo dokonce rychlejším tempem řešit
ostatní problémy terciární sféry,
i když jde o velmi citlivé oblasti, jako je školství,
zdravotnictví, doprava, kulturní výstavba,
cestovní ruch apod.
V rámci daných možností musíme
zlepšovat materiální, technické a ekonomické
podmínky pro práci tisku, rozhlasu a televize. Chceme
tak pomoci angažovaným novinářům,
pracovníkům rozhlasu a televize, zvládat
jejich odpovědnou práci v těchto všeobecně
velmi složitých podmínkách, ve kterých
v současnosti pracují.
Pokud jde o národní důchod v pětiletce,
ověřujeme předpoklady pro jeho růst
okolo 5 % ročně. Hlavní úlohu v tomto
směru přisuzujeme průmyslu, kde se dosavadní
propočty přírůstku výroby za
pětiletí pohybují v rozmezí 32 - 38
%. Znovu chci, soudružky a soudruzi, zdůraznit, že
i v tomto směru bereme v úvahu střízlivé,
ale přitom náročné propočty.
Na přední místo klademe požadavek plynulého
bezporuchového rozvoje výroby i spotřeby
a snažíme se ho podepřít aspoň
minimálními rezervami.
Prvotní a rozhodující totiž je, kolik
a jakých zdrojů a s jakou efektivností dokážeme
vytvořit. Pochopitelně všechny struny je třeba
napnout. Ovšem tak, aby hrály jasným tónem
a sladěně. Jestliže potom jedna praskne, je
harmonie porušena, a to jsme už v hospodářství
zažili.
Míru investic předpokládáme udržet
na současné úrovni, tj. v rámci zhruba
29 % užitého národního důchodu,
přičemž užitý národní
důchod by měl růst pomaleji než vytvořený
s ohledem na potřeby obchodní a platební
bilance.
Nebudeme zřejmě schopni realizovat všechny
projekty, které máme dnes na stole, a které,
jako ostatně obvykle, převyšují naše
možnosti, i když by realizace mnohých těchto
projektů byla jinak všeobecně společensky
žádoucí. Chceme do pětiletky přejít
plynule, nedopustit pod žádnými argumenty a
tlaky kumulaci investičních nároků,
zejména do prvních let. I to už jsme u nás
měli a vždycky jsme na to draze doplatili.
Rychlejší růst národního důchodu
naráží na některé vážné
bariéry. Uvedu již zmíněnou palivo-energetickou
bilanci, kde prakticky celý přírůstek
prvotních zdrojů energie musíme krýt
dovozem, dále bilanci pracovních sil, která
nás nutí v této a zejména v příští
pětiletce kalkulovat již doslova s každým
pracovníkem, a konečně naši platební
bilanci, která klade v příštím
období velké nároky na předstih vývozu
před dovozem.
Růst osobní spotřeby koncipujeme tak, aby
zachoval motivační funkci mzdy a umožnil při
příznivém vývoji ekonomiky uvažovat
s realizací závažných opatření
sociálního programu, zejména pak s postupnou
reformou systému sociálního zabezpečení
a s opatřeními k podpoře rodin s dětmi.
Počítáme s tím, že by průměrná
nominální mzda v národním hospodářství
mohla růst asi o 2 ,6 - 2,8 % ročně, za předpokladu
praktické stability životních nákladů.
V růstu maloobchodního obratu počítáme
s dalším zvýšením prodeje průmyslového
zboží, který by měl růst dvakrát
rychleji než prodej potravin. Chceme učinit významnější
krok při uspokojování poptávky obyvatelstva
v oblasti individuálního motorismu, poptávky
obyvatelstva po stavebninách a dosáhnout podstatně
vyšší úrovně ve vybavení
domácností předměty dlouhodobé
osobní spotřeby.
Zmínil jsem se o napjatosti bilance pracovních sil.
Tento problém je samozřejmě širší
a vysoce aktuální již dnes. Úroveň
využití pracovní síly je jedním
z rozhodujících činitelů rozvoje hospodářství.
Je však známou skutečností, že
na řadě pracovišť hospodaříme
s lidskou prací velmi neefektivně. Trvale klesá
využití použitelného fondu pracovní
doby a základních výrobních fondů.
Vláda proto přijala některá rozhodnutí
k upevnění plánovitosti v hospodaření
s pracovními silami, která se postupně uvádějí
v život, byť někde nedůsledně,
a připravujeme ještě další opatření,
která mají rozšířit regulaci
pohybu pracovních sil.
I pro hospodaření s lidskou prací plně
platí, že jediným trvalým lékem
je co nejširší uplatnění socialistické
komplexní racionalizace. Podmínky pro zavedení
tohoto systému většina našich podniků
a institucí má: je jenom třeba nebát
se kousnout do kyselého jablka v podobě špatné
organizace práce, nesprávných norem a tarifů
a plně efektivně využívat pětidenního
pracovního týdne i plně uplatňovat
dosavadní pracovní zákonodárství.
Vláda bude důsledně trvat na tom, aby centrální
hospodářské orgány pro takové
kroky vytvářely podmínky. Ten rozhodující
však musí učinit hospodářská
vedení v podnicích a závodech za podpory
stranických a společenských orgánů.
V tomto smyslu je třeba také chápat rozhodnutí
vlády o snížení počtu pracovníků
řídícího a správního
aparátu nejméně o 10 % proti skutečnému
stavu ke konci roku 1969. První kroky k tomu jsou právě
činěny.
Vhodnými hmotnými podněty se budeme snažit
zainteresovat manuálně pracující důchodce,
aby dále pracovali ve sféře materiální
výroby i po uplynutí důchodové hranice.
Větší pozornost než dosud bude nutné
i z hlediska bilance pracovních sil věnovat přípravě
a využití kvalifikovaných pracovníků.
Délku a způsob přípravy mladých
lidí, ať již v učebním poměru
nebo na školách, je nutno takový systém
vzdělání, který bude zajišťovat
zvyšování kvalifikace lidí po celý
život, na rozdíl od dosavadního stavu, kdy
převládá jednorázová příprava
pro vždy.
Souběžně s pracemi na přípravě
návrhu pětiletky usilujeme o celkové zvýšení
kvality a účinnosti řídící
práce, o postupné propracování soustavy
plánovitého řízení národního
hospodářství.
Tyto práce nechápeme jako záležitost,
kterou je možno ukončit v celém rozsahu jednorázově.
Naší snahou je co nejvíce a co nejúčinněji
skloubit tyto práce s řešením věcných
problémů národního hospodářství,
což je určující a má prioritu,
s pracemi na pětiletce, a to nejen při její
tvorbě , ale i v průběhu její realizace.
Jde nám o to, abychom postupně vytvořili
soustavu řízení vskutku socialistickou, oproštěnou
od revizionistických vlivů, soustavu, která
bude vycházet z rozhodující úlohy
státního plánu, bude respektovat socialistické
vlastnictví a státní monopol zahraničního
obchodu, soustavu, která by byla účinným
nástrojem zvyšování efektivnosti a ekonomického
růstu.
Úkol je to náročný a pracný,
vyžaduje skutečně soustředěné
úsilí, zkušenosti a znalosti velkých
kolektivů, vyžaduje experimentální postupné
ověřování všech kroků
před jejich zaváděním, a to velmi
opatrně, i citlivé respektování zvláštností
a potřeb jednotlivých odvětví naší
ekonomiky. Jiný postup nelze připustit. Netrpělivost
a povrchnost se nám vymstila při práci se
soustavou založenou již v roce 1958 i při urychlování
soustavy založené v roce 1965. Smělá
a principiální řešení nejsou
ta, která svou neočekávaností a zdánlivou
rozhodností překvapují, nýbrž
ta, která představují organizační
vývoj dosavadního stavu ověřenými
a zdůvodněnými kroky.