/Jednání zahájeno v 8.34 hod./
Predseda FZ prof. dr. D. Hanes:
Vážené súdružky poslankyne, vážení
súdruhovia poslanci!
Otváram prerušené rokovanie spoločnej
schôdze Snemovne ľudu a Snemovne národov, ktorého
sa, tak ako včera, vzhľadom na jeho význam
zúčastňuje opäť prezident Československej
socialistickej republiky armádny generál Ludvík
Svoboda. Vítam tiež Predsedníctvo ÚV
KSČ na čele so súdruhom Gustávom
Husákom a ostatných hostí. /Potlesk./
Zo Snemovne ľudu sa na dnešnú schôdzu ospravedlnili
poslanci: Valo, Dolanský, Miska, Solčányová,
Jedlička, Kuličková, Sopr, Žilinský,
Brunner, Růžička, Lomský, Lörincz
a Nový.
Zo Snemovne národov sa ospravedlnili poslanci: Souček,
Holomek, Strcula, Ptáček, Lúčan, Císař,
Turek, Löbl, Varga, Faglic, Chorváth, Matuška,
Václav Novotný, Šimek, Neubert, Klokoč,
Sádovský a Sobotníková.
Skôr než prikročíme k rokovaniu o dnešnom
programe, oznamujem vám, že snemovne zvolili do Predsedníctva
Federálneho zhromaždenia poslanca Josefa Kempného,
Štefana Infnera a Jaroslava Kalkusa. Dovoľte, aby som
blahoželal novým členom Predsedníctva
Federálneho zhromaždenia a poprial im úspechy
v tejto novej funkcii.
Obidve snemovne navrhli, aby sme na dnešnej schôdzi
prerokovali
2. Správu o činnosti vlády Československej
socialistickej republiky
Má niekto pripomienku alebo doplňujúci návrh
k programu dnešnej schôdze? /Nemal./
Nemá nikto. Môžeme pristúpiť k tomuto
jedinému bodu programu dnešného nášho
rokovania.
Súdružky a súdruhovia poslanci!
Vláda Československej socialistickej republiky predstupuje
dnes pred Federálne zhromaždenie so správou
o svojej doterajšej činnosti, o tom, čo vykonala
v rámci svojej pôsobnosti v konsolidačnom
procese pri realizácii záverov a uznesení
ÚV KSČ v jednotlivých oblastiach života
našej socialistickej spoločnosti.
Bolo už v iných súvislostiach konštatované,
že dochádza k postupnému zlepšeniu situácie
na rôznych úsekoch nášho života.
Dosiaľ sa však nepodarilo celkom doriešiť
a prekonať všetky dôsledky minulého obdobia,
a preto správa vlády tiež zahrňuje úlohy,
ktoré si federálna vláda na najbližšie
obdobie svojej činnosti vytyčuje.
Prosím predsedu vlády Československej socialistickej
republiky súdruha dr. Lubomíra Štrougala, aby
predniesol správu vlády.
Předseda vlády ČSSR dr. L. Štrougal:
Soudruhu presidente, soudružky a soudruzi poslanci!
Dovolte, abych vám jménem vlády Československé
socialistické republiky podal zprávu o její
činnosti a dosažených výsledcích
za uplynulé období, zejména od ledna t.r.,
a o dalším zaměření její
práce.
Současný stav naší společnosti,
hlavní rysy dnešní vnitropolitické situace
dokládají zcela přesvědčivě,
jak velká práce byla vykonána od dubna 1969.
Čím více se vzdalujeme od tohoto data, tím
více vyniká jeho význam pro československou
společnost. Již dnes je zřejmé, že
duben 1969 znamenal zásadní zvrat, neboť vytvořil
předpoklady pro zastavení rozkladného, katastrofického
procesu, ke kterému došlo v roce 1968 a který
pokračoval i po srpnu téhož roku, tedy poté,
kdy internacionální pomoc socialistických
zemí poskytla možnost jej zastavit. Ale nejen to,
duben 1969 představuje obrat také proto, že
vytvořil předpoklady pro postupné, ale důsledné
uskutečňování těch záměrů,
o jejichž řešení usilovalo lednové
plénum ÚV KSČ v roce 1968.
Srovnání tehdejších i dnešních
poměrů dává vysoké ocenění
ústřednímu výboru Komunistické
strany Československa v čele s jeho prvním
tajemníkem soudruhem Gustávem Husákem.
Je velkou zásluhou ústředního výboru
KSČ, jeho nejužšího vedení a početného
stranického aktivu, že můžeme dnes pracovat
organizovaněji, cílevědoměji, že
vůbec může vláda vykonávat své
funkce, že atmosféra, kterou se v zemi podařilo
vytvořit, je atmosférou dělnosti, věcnosti
a konstruktivní práce, atmosférou, která
dovoluje postupně se soustředit na konkrétní
řešení věcných problémů
naší společnosti, kterých je, jak sami
víte, nemálo.
Jasný a srozumitelný program konsolidace, který
vytyčil ÚV KSČ v květnu minulého
roku, závěry zářijového a letošního
lednového pléna ÚV KSČ představují
základní direktivu - politickou linii, o jejíž
naplnění usilovala a usiluje vláda v rámci
svých kompetencí. Soustřeďovala svou
hlavní pozornost především k tomu, aby
byly obnoveny a upevněny funkce socialistického
státu ve všech jeho článcích,
aby soustava orgánů federace - federální
i národní orgány - pracovaly sladěně
a jednotně, aby byly vytvořeny podmínky pro
efektivní řešení vážných
ekonomických problémů, pro obnovení
důvěry a posilování našich spojeneckých
svazků s bratrskými socialistickými zeměmi,
především se SSSR.
Jednoroční úsilí se kladně
projevilo jak ve změně vnitropolitické situace,
tak i v konsolidaci zahraničně politických
vztahů republiky.
Mezi pozitivní rysy současné vnitropolitické
situace počítá vláda především
politickou porážku bloku protisocialistických
a pravicových sil, jejich izolaci a znemožnění
jejich legálního působení, narůstající
vědomí našeho lidu o tom, že vývoj
roku 1968 a části roku 1969 směřoval
proti jejich vlastním zájmům, proti socialismu
a jeho základním garancím. Současně
s tím podstatně vzrostlo vědomí o
správnosti politického kursu nastoupeného
v dubnu 1969 ústředním výborem strany.
Oprávněnost tohoto závěru lze vyvodit
jak z rozvoje iniciativy a přístupu k pracovním
úkolům, tak i z rostoucí podpory, které
se dostává politice ústředního
výboru a vlády prokazující, že
značná část společnosti se
angažuje a chce se angažovat, jak to ostatně
ukázaly mimo jiné i oslavy 1. máje a 25.
výročí osvobození.
Za neméně významné považujeme,
že se podařilo zastavit proces rozpadu řídících
funkcí státu, že se znovu daří
obnovovat funkci národohospodářského
plánu a že došlo i k upevnění mocenskopolitických
nástrojů socialistického státu.
Chci ubezpečit Federální shromáždění,
že dosažené výsledky v konsolidačním
procesu nikterak nepřeceňujeme. Zbývá
udělat ještě příliš mnoho,
než abychom mohli být spokojeni a mohli hovořit
o čistém stole, a to jak v politické oblasti,
v upevnění řídících
orgánů státu, tak zejména v hospodářství.
Dovolte mi, abych se podrobněji zabýval jednotlivými
oblastmi činnosti vlády.
Hlavní pozornost věnovala vláda hospodářské
problematice: vypracování plánu rozvoje národního
hospodářství na rok 1970 a jeho provádění.
V tomto roce se po dvou letech rozvoj národního
hospodářství řídí opět
podle jednotného závazného státního
plánu. Víte, v jak složitých podmínkách
probíhala jeho příprava. K řešení
nakupených věcných problémů
v ekonomice bylo třeba urychleně obnovit jeho úlohu,
upevnit řídící funkce státu
a jeho orgánů.
Bez toho by pokračoval živelný vývoj,
který by vyústil do neřešitelných
konců a podlomil by úsilí strany o politickou
konsolidaci poměrů. Proto byl a je plán na
letošní rok doslova bojovým programem naší
strany, nás, kteří pracujeme ve vládě,
všech socialistických sil v naší zemi,
je náročným programem poctivé a obětavé
práce pro socialistickou republiku.
Plán na rok 1970 vychází z toho, že
v posledních dvou letech se nejen prohloubily rozpory v
hospodářství, ale současně
se zvýšily mobilizovatelné rezervy, především
neinvestičního charakteru. A právě
tyto rezervy dovolily postavit plán na letošní
rok tak, že vážné narušení
ekonomického vývoje v posledních letech není
třeba řešit za cenu jeho stagnace a na účet
pracujících. Plán se naopak zaměřuje
na udržení dynamiky rozvoje, na vyrovnání
největších abnormalit v ekonomice a umožňuje
odkrývat zdroje pro postupný růst hmotné
a kulturní úrovně obyvatelstva. Rozhodli
jsme se pro střízlivou a reálnou hospodářskou
politiku s hlavním důrazem na stabilizaci vnitřního
trhu, udržení a plnější zabezpečování
životní úrovně, ovládnutí
živelného vývoje v investiční
výstavbě a její postupné plánovité
řízení a na zmírnění
nerovnováhy ve vnějších vztazích.
Snažíme se rozvíjet pozitivní výsledky,
které se začaly objevovat už v druhé
polovině loňského roku. Snažíme
se o dořešení některých nedopracovaných
problémů plánu, zejména v investiční
výstavbě a v zahraničním obchodě.
Neříkáme, že se nám v plánu
na letošní rok podařilo vyřešit
vše k naší plné spokojenosti. Jsme při
veškeré snaze přece jen omezeni mírou
problémů z minulosti, i tím, že nevládneme
ještě dostatečně účinnými
nástroji ani v plánu, ani v řídící
praxi. Rozhodující však je, že dnes již
nejen známe hlavní slabiny, ale víme také,
jakým směrem postupovat, abychom postupně
nacházeli optimální řešení.
Propracováváme se jak k řešení
perspektivních věcných problémů,
tak i postupně vyjasňujeme jednotlivé problémy
v oblasti řízení.
Chceme postupovat reálně, dobře si rozmýšlet
jednotlivé kroky a opatření, protože
všelijakých improvizací už u nás
bylo dost. Klademe při veškeré své práci
důraz na to, aby současně s upevněním
úlohy plánu a řídících
článků v hospodářství
byla v plném rozsahu obnovena disciplína, iniciativa,
odpovědnost za svěřený úsek
tak, jak to vyžadují principy demokratického
centralismu, na nichž chceme a musíme naše národní
hospodářství důsledně dobudovat
a podle nichž je třeba socialistické hospodářství
řídit, má-li přinést maximální
efekt.
Na lednovém plénu ústředního
výboru Komunistické strany Československa
bylo konstatováno - a chci to zde opět zdůraznit
- že vláda bude všechny hospodářské
pracovníky na ministerstvech, generálních
ředitelstvích i na podnicích hodnotit podle
toho, jak se postaví k úkolům státního
plánu a jak je budou zabezpečovat, jak spolu se
stranickými a odborovými organizacemi získají
pracující pro plnění úkolů
letošního plánu.
A nyní k dosavadním výsledkům plnění
plánu na rok 1970.
Souhrnně lze vývoj národního hospodářství
za první čtyři měsíce hodnotit
tak, že v něm převládají pozitivní
tendence. Důsledky letošní mimořádně
tuhé a dlouhé zimy byly alespoň v průmyslu
překonány a dynamika růstu se za poslední
měsíce výrazně zlepšila. Zpoždění
z prvních měsíců bylo dohnáno
a za první čtyři měsíce dosahuje
již růst průmyslové výroby celoročního
plánovaného tempa 6,7 %. Je o 0,2 % vyšší.
Plánované tempo růstu bylo např. překročeno
v těžbě a zušlechťování
uhlí, rud, v chemickém, v textilním, oděvním,
kožedělném a obuvnickém průmyslu.
Plánovaného tempa nebylo dosaženo v průmyslu
stavebních hmot, strojírenském a kovodělném,
potravin, skla, porcelánu, keramiky a v energetice.
Stavebnictví dosahuje za první čtyři
měsíce rychlejší než plánované
tempo růstu. Neprojevuje se to ale zatím v plnění
hlavního cíle plánu - ve výrazném
růstu bytové výstavby.
V zemědělství je situace ovlivněna
letošní zimou. Jarní práce se zpozdily
zhruba o tři týdny. Bylo zaoráno přes
100 000 ha ozimých obilovin a na 50 000 ha víceletých
pícnin. Nepodařilo se dosáhnout většího
časového předstihu v dodávkách
průmyslových hnojiv, zejména ke zlepšení
stavu ozimů.
I na úseku mechanizace je mnoho oprávněných
stížností, které, jak se ukázalo
při projednávání interpelací
poslanců, nestačíme v této době
uspokojivě a rychle vyřešit.
Produktivita práce se vyvíjela v prvním čtvrtletí
rychlejším než plánovaným tempem
a stoprocentně zajistila růst výroby. Udržuje
si předstih před růstem průměrných
mezd, i když ne v takovém rozsahu, jak předpokládá
plán. Některé tendence ve vývoji mezd
za březen a duben ukazují, že tato oblast bude
vyžadovat zvýšenou péči, aby bylo
zaručeno, že proti vyplaceným mzdám
bude ve všech případech stát také
odpovídající množství použitelné
produkce.
Na první místo klade plán letošního
roku dosažení viditelného zlepšení
na vnitřním trhu, jak zvýšenými
dodávkami spotřebního zboží a
potravin, tak i regulací vývoje příjmů
obyvatelstva. Dodávky zboží na vnitřní
trh vzrostly v prvním čtvrtletí /včetně
dovozu/ proti stejnému období v minulém roce
o více než 11 %, přičemž zásoby
koncem minulého roku byly o několik miliard vyšší,
než jsme v plánu předpokládali. Za první
čtyři měsíce letošního
roku se zvýšil maloobchodní obrat jen o 1,5
% a tedy zdaleka nedosahuje výše uvažované
v plánu. Přitom maloobchodní obrat v potravinách
a u řady ostatních základních potřeb
se vyvíjí normálním tempem bez větších
poruch. Vývoj obratu za průmyslové zboží
odráží, pravda, na jedné straně
naše bohužel již tradiční sortimentní
nedostatky, na druhé straně je neplnění
maloobchodního obratu u některých druhů
zboží třeba posuzovat v souvislosti s vysokými
nákupy obyvatelstva v předminulém a minulém
roce, což je třeba velmi reálně a opatrně
oceňovat.
Celkem příznivých výsledků
na vnitřním trhu bylo dosaženo tím,
že - úsilím politických, státních
a hospodářských orgánů byla
i na tomto úseku obnovena řídící
úloha národohospodářského plánu.
K určitému zlepšení přispělo
i to, že postupně prosazenými opatřeními
ve výrobě a v dovozu se podařilo zabezpečit
zvýšení zásob v obchodě, zlepšuje
se tak celkové krytí maloobchodního obratu
zbožím, i když v sortimentní skladbě
stále trvají nedostatky;
- byla postavena hráz živelnému vývoji
ve mzdách a v ostatních příjmech obyvatelstva;
zlepšuje se postupně vztah mezi vývojem mezd,
produktivitou práce a objemem výroby;
- všeobecným zákazem zvyšování
maloobchodních cen byl zastaven jejich předchozí
živelný vývoj. Důsledné uplatňování
zákazu a zvýšená kontrola jsou současně
jedním z důležitých faktorů všeobecného
uklidnění trhu.
K určitému zlepšení situace v zásobování
obyvatelstva palivy přispěli především
horníci iniciativním překračováním
plánované těžby.
Pro řešení některých sortimentních
obtíží, např. v textilním zboží,
obuvi, nábytku, ale i u řady tzv. maličkostí,
které ovšem podmiňují život a spokojenost
lidí, vytvořila vláda předpoklady
uvolněním prostředků na dovoz surovin,
výrobního zařízení apod. Nad
úroveň plánu zvyšujeme rovněž
dovoz zboží ze socialistických zemí.
Federální vláda v úzké součinnosti
s národními vládami považuje i pro svou
další práci v tomto roce za velmi významné
udržet a nadále zlepšovat celkem slibné
výsledky dosažené na vnitřním
trhu u vědomí toho, jak zásadní význam
ze všech možných politických a ekonomických
důvodů má vyrovnaný, klidný
a stále bohatší vnitřní trh.
Bude to vyžadovat, aby rovněž vývoj v
investiční výstavbě a zahraničním
obchodě byl v dalším období usměrněn
do plánovaných vztahů, protože bez toho
bychom situaci na vnitřním trhu nemohli považovat
za definitivně vyřešenou.
Na návrh vlády byl schválen zákon
o zvýšení nejnižších důchodů,
k jehož realizaci má být přikročeno
od 1.10.1970. Je to jediné sociální opatření,
které můžeme za stávající
situace realizovat. Jsme přesvědčeni, že
toto opatření řeší situaci v
nejnaléhavější oblasti a že bude
ze strany naší veřejnosti pozitivně
oceněno. Jsme si vědomi také toho, že
existuje řada problémů v oblasti sociální
politiky. Nezapomínáme na ně, a jakmile to
dovolí naše ekonomická situace, budeme je řešit.