Vládní prohlášení konstatuje
ve shodě s naším názorem, že důležitým
znakem nové situace je obecné poznání
nutnosti přejít k cílevědomé
a konstruktivní práci tak, jak je obsažena
v realizační směrnici květnového
usnesení ÚV KSČ, doplněné závěry
jeho zářijového pléna, které
bylo přijato celou Národní frontou. Jeví
se jako nutné upevnit integrační a řídící
činnost federálních orgánů,
podtržení významu soustavy národohospodářských
plánů, zvýšení tlaku na rozvoj
techniky a vědy a řada dalších opatřeních
směřujících k celkovému posílení
ekonomické činnosti federální vlády.
Plně podporujeme vládou předkládané
hlavní záměry, kterými jsou: upevňování
socialistické moci pracujících, rozvíjení
účasti lidí na výstavbě našeho
socialistického státu i rozvoji československého
hospodářství prostřednictvím
organizací Národní fronty, upevňování
orgánů výkonné moci, úsilí
o socialistickou výchovu občanů naší
republiky a zajišťování vnitřní
a vnější bezpečnosti v naší
zemi, vycházející z jednoty našich národních
zájmů se zájmy světových pokrokových
sil a ze skutečnosti, že naše země je
zemí socialistickou a že její místo
je ve společenství socialistických zemí,
po boku Sovětského svazu.
Jejich důsledné uskutečňování
je základní podmínkou k tomu, aby bylo možno
zajistit vzestup životní úrovně pracujících,
cílevědomě rozvíjet politické
jistoty všech občanů, ať již jde
o zajišťování a rozvíjení
jejich osobních práv, anebo o rozvoj našeho
socialistického politického systému na demokratické
základně.
Československá strana socialistická jako
jedna z politických stran NF chce v upřímné
a otevřené spolupráci v NF přispět
k urychlení konsolidace naší společnosti,
k rozvoji naší ekonomiky, k vytvoření
vnitřních i vnějších podmínek
k šťastnému socialistickému rozvoji národů
naší republiky.(Potlesk.)
Posl. ing. Ptáček: Soudružky a soudruzi
poslanci, plně podporuji vládní prohlášení
jako pracovník z oblasti národních výborů,
zejména v té části, která mluví
o obnovení potřebné funkce státního
mechanismu, státní moci a správy. Dostává
se tak konečně naplnění toho, co jsem
již v červenci 1968 říkal na poradě
funkcionářů národních výborů
v hotelu Internacionál v Praze. Stejně tak bych
se mohl vyjádřit i k dalším částem
tohoto prohlášení. Proto jsem se však
do rozpravy nepřihlásil a ostatně myslím,
že tuto podporu jednoznačně vyjádříme
svým hlasováním.
Z vládního prohlášení však
také zcela jasně vysvítá, že
jedním z rozhodujících kritérií
úspěchů vládní politiky bude
také oblast uspokojování materiálních
potřeb lidí. - "Jak budeme pracovat, tak budeme
žít," říká soudruh předseda
vlády. Je potřeba ovšem také doplnit,
že součástí tohoto hesla by mělo
být také, jak budeme rozhodovat. Nepomůže
iniciativa lidí, která se netrefí do černého.
Protože bývám velmi často upřímný,
až je mi to někdy ke škodě, neučiním
výjimku ani dnes. Chci říci, že v tomto
směru ve mně hárá určitý
pocit nejistoty, zda záměry jsou zcela v pořádku.
Jde mi konkrétně o oblast bytové a investiční
politiky. K tomu, jako k jediné věci, bych chtěl
hovořit a položit vládě otázky
i dát náměty k budoucímu konkrétnímu
rozhodování. Jde konečně o celospolečenský
problém, který si této pozornosti zaslouží.
Soudružky a soudruzi, je celkem notoricky známo, že
v poslední době se vytvořila krajně
nepříznivá situace v investiční
výstavbě a v jejím kapacitním zabezpečení,
zejména pokud jde o stavební kapacity v oblasti
pozemního stavitelství. Za tohoto stavu se přikročilo
k důslednému prosazování a zajišťování
nové komplexní bytové výstavby, o
jejíž potřebě a prioritě mezi
jednotlivými úkoly naší výstavby
není bezesporu pochyb a je také odpovídajícím
způsobem stimulována.
Současně se v našem národním
hospodářství v investičních
programech zcela oprávněně počítá,
vedle základních rozhodujících investic
výrobních a vedle realizace akcí bezprostředně
navazujících, na novou bytovou výstavbu alespoň
s minimem krytí potřeb v investiční
výstavbě pro školství, zdravotnictví
a další odvětví terciární
sféry, a s investicemi, sledujícími obnovení
strukturální rovnováhy národního
hospodářství(s investicemi pro spotřební
průmysl atd. (Dalo by se tedy říci, že
investiční programy, ať již jsou inflační,
či nikoliv, alespoň opticky vyjadřují
snahu po vyváženosti při řešení
jednotlivých problémů. Toto zdání
se však zcela rozplývá v etapě vlastní
přípravy a realizace těchto programů.
Katastrofální nedostatek stavebních kapacit
při současné stimulaci bytové výstavby
vede ke známému jevu - nejenže se neřeší
z minulosti zděděné disproporce mezi potřebami
a materiálně technickou základnou ve školství,
zdravotnictví a dalších i některých
výrobních odvětvích, ale navíc
se tyto disproporce ještě prohlubují.
Ani námitka, že nová výstavba bytů
se provádí včetně občanské
a technické vybavenosti, toto tvrzení o prohlubování
disproporcí nevyvrací, protože vedle časového
neplnění vlastní bytové výstavby
se neplní ještě více úkoly na
vybavenosti sídlišť, a dále je skutečností,
že v normě pro vybavenost sídlišť
rozhodně nenajdeme nemocnici a u menších sídlišť
ani školu a u rozptýlené výstavby sotva
sem tam nějaký obchod, a přece v souhrnu
tyto potřeby vyvstávají nad rámec
schválených norem jako nesporné.
Všechny tyto potřeby, řešení disproporcí
z minula, kdy se stavěla často holá sídliště,
náhrada havarijních budov škol, nemocnic atd.
- to vše se má zajišťovat v tzv. ostatní
občanské účelové výstavbě.
Stavební organizace s posláním zajišťovat
tuto výstavbu jsou však sotva s to přebírat
do výrobního programu úkoly na komplexní
bytové výstavbě - a tu ještě
často neplní - a ostatní potřeby zůstávají
neřešeny.
Stejně tak v kapacitním výhledu do roku 1975
budou stavební závody - vycházím přitom
z poznatků v oblasti, kde bydlím - sotva schopny
zajistit úkoly v bytové výstavbě a
při pokrytí bytové výstavby některým
závodům dokonce prakticky nezůstává
kapacita ani na rozvoj vlastní materiálně
technické základny.
Tyto skutečnosti zcela jednoznačně z pohledu
našeho okresu - okres Uherské Hradiště
- nás nutí hodnotit zajišťování
bytové výstavby současnými kapacitami
v takovém rozsahu, jako jednostranné a nerovnovážné
ve vztahu k ostatním odvětvím terciární
sféry. Obdobná je situace - mám za to - v
celém Jihomoravském kraji a o mnoho lepší
nebude zřejmě ani v některých dalších
krajích, z kterých se kapacita dosud vyvážela
do jiných oblastí, v nichž existuje dnes i
při mnohdy výrazně snížené
potřebě stavebních kapacit relativně
nadměrná materiálně technická
základna stavební výroby a platí tam
dosud, dokonce z nepochopitelných důvodů,
preferenční přirážky. Tím
se fixuje stavební kapacita tam, kde jí není
tolik třeba, a určuje se tím vlastně
prostorové rozložení investičních
programů. V případech přemisťování
kapacit pak vznikají zase zvýšené náklady
např. na převoz panelů apod.
Situace je navíc z hlediska rozmístění
stavebních kapacit velmi málo přehledná
také v důsledku prudkého pohybu cen stavebních
prací a je otázka, zda u některých
stavebních organizací přes prudký
hodnotový vzestup kapacitního objemu dochází
alespoň k udržení dřívějších
kapacit ve fyzickém vyjádření. Složitost
danou cenovým vývojem lze např. demonstrovat
na tom, že proti roku 1960 je cena jednoho bytu zhruba dvojnásobná,
ale např. cena školních budov až pětinásobná.
Za tohoto stavu orientace v možnostech stavební výroby
je velmi složitá.
Konečně je třeba podotknout, že k řešení
problematiky stavebních kapacit bylo v rámci okresů
a v rámci místních možností podniknuto
za dané situace snad maximum, o čemž svědčí
nakonec i příklady z našeho okresu, které
bych mohl uvést, jako je příprava výstavby
panelárny, preference bytové výstavby pro
zaměstnance ve stavebnictví apod.
Mohl bych také uvádět příklady
z našeho okresu, které snad jsou alarmující,
pokud jde o zaostávání odvětví
školství a zdravotnictví, o tom, že nemocnice
funguje dosud ještě zčásti v dřevěných
lágrech z 1. světové války a o dalších
potřebách. Nejde mi však o nějakou lokálně
patriotickou intervenci. Jde mi o to, že takovýto
způsob zajišťování výstavby
vytváří jen další potíže
zejména do budoucnosti a do té bychom měli
především investovat politicky i ekonomicky
ve všech směrech, abychom místo bytové
výstavby za několik let nevyhlásili za politický
problém situaci ve školství, zdravotnictví
nebo v dalších odvětvích.
Považuji tento stav nadále za neudržitelný.
Upozorňoval jsem již na něj ostatně
dvakrát na zasedání České národní
rady. Zatím však jsem nedostal uspokojivou odpověď.
Vím, že horší je úkoly realizovat
než o nich hovořit. Pocit odpovědnosti vůbec
i pocit odpovědnosti před obyvateli našeho
okresu mi však nedá jinak.
Vzhledem k tomu, že situace se spíše zhoršuje
než zlepšuje, požaduji proto zcela jednoznačnou
odpověď na následující otázky:
1. Je plán bytové výstavby s přihlédnutím
k možnostem stavební výroby a jiných
dodavatelů reálný?
2. Jsou kapacitní předpoklady a v jakém rozsahu
pro zabezpečování ostatních potřeb
investiční výstavby zejména v rozpočtové
sféře?
3. Jestliže obecně jsou kapacitní předpoklady
pro uspokojování požadavků i mimo oblast
bytové výstavby, jaká opatření
budou přijata k tomu, aby stavební kapacita byla
z hlediska pracovních sil i materiálně technické
základny přemístitelná?
4. Jak dlouho lze předpokládat stav, že investiční
politiku a rozmístění investic v prostoru
a namnoze i do odvětví budou určovat stavební
závody a nižší státní a
hospodářské orgány budou v pasívní
roli?
5. Nezastihuje široký program bytové výstavby
stavební organizace nepřipraveny a nevede to pak
k negativním dopadům na uspokojování
potřeb ostatních odvětví?
6. Vzhledem k prioritě řešení bytové
otázky se táži, co se udělá pro
řešení tohoto problému z hlediska stavebních
kapacit, aniž by to šlo na úkor životně
nutných potřeb ostatních odvětví?
7. Nepůsobí ekonomické nástroje ve
stavebnictví v rozporu se společenskými cíli?
K této otázce mne vede odliv lidí ze stavebnictví,
jednostranná orientace výrobních náplní
apod.
8. Konečně vzhledem k tomu, že nelze připustit
ani zanedbávání dalších odvětví,
jako je například školství a zdravotnictví,
nebylo by účelné přehodnotit koncepci
bytové politiky tak, aby byla uskutečňována
v úměrné proporci k možnostem a potřebám
rozvoje všech sektorů národního hospodářství?
Na závěr, soudružky a soudruzi, jen tolik.
Jsem si vědom, že problémy trochu vytrhuji
ze souvislostí, domnívám se však, že
obdobně i problém bytové výstavby
není řešen z komplexního pohledu. Například
z hlediska životní úrovně, z hlediska
příznivého budoucího demografického
a populačního vývoje je jistě otázka
bytové výstavby jednou z rozhodujících
pro náš vývoj v příštích
desetiletích. Nejen však ona, ale domnívám
se, že i podmínky pro výchovu dětí,
přínos zdravotnictví k žádoucí
reprodukci obyvatelstva atd., na tom musí mít samozřejmě
vedle racionálně fungující hospodářské
oblasti svůj podíl.
Závěry a otázky, ke kterým jsem dospěl,
odpovídají pochopitelně hranicím mého
poznání, které vychází ponejvíce
z místních poznatků. Věřte,
že bych se rád mýlil. Protože však
nemám jistotu, proto jsem chtěl na tyto, z mého
hlediska problémy, upozornit.
Děkuji za pozornost.
Predseda FZ prof. dr. Hanes: Ďakujem. Hovorí
poslanec Plojhar a pripraví sa poslankyňa súdružka
Machačová.
Posl. dr. h. c. Plojhar: Vážené soudružky
a soudruzi poslanci, dovolte mi, abych krátce promluvil
k jednomu odstavci vládního prohlášení,
který je sice velmi krátký, ale který
se mi zdá být velmi významný.
Cituji: "Vláda vychází ze skutečnosti,
že příchod spojeneckých vojsk v srpnu
1968 byl motivován oprávněnými obavami
bratrských zemí o osudy socialistického Československa.
Nešlo tedy ani o agresi proti Československé
socialistické republice, ani o okupaci naší
země."
Soudružky a soudruzi, je to jistě radostné,
že vládní prohlášení takovýmto
způsobem konstatuje význam loňského
srpna. Vždyť ještě donedávna nejen
z úst lidu a z našich hromadných prostředků.
ale i z úst odpovědných politiků jsme
slyšeli slova "těžká realita, nedorozumění,
nepochopení našich vnitřních záležitostí,
vstup cizích vojsk" atd. A nejstrašnější
slovo, slovo "okupace".
Soudružky a soudruzi, někteří z nás
prožili, co to je okupace. Měl jsem možnost šest
let v koncentračních táborech se přesvědčit
o tom, co to je okupace. Nenávist, hromadné vyhlazování,
vyvražďování lidí. Nenávist
k přesvědčení, k národnosti
druhého. To byla okupace.
A proto nás, kteří jsme skutečnou
okupaci prožili, tolik bolelo, skutečně v srdci
bolelo, když jsme slyšeli z českých úst
to slovo "okupace", když přišly bratrské
armády ve velmi kritické chvíli života
a dějin našich národů, aby nás
zachránily.(Potlesk.)
Soudružky a soudruzi, dovolte mi, abychom se na okamžik
vžili do duševní mentality, do srdcí a
myslí těch sovětských vojáků,
kteří přišli k nám. Byli to mladí
lidé. Poprvé mnozí z nich vstoupili na půdu
Československa. Od svých otců slýchávali,
jak osvobodili a zachránili od fašismu a nacismu Československo.
Jak byli českým a slovenským lidem vítáni,
objímáni, zasypáváni květinami.
S takovými asi názory na náš lid přišli
tito mladí lidé k nám.
V jakém prostředí se ocitli? Nenávistné
pohledy, zaťaté pěstě, houkání
sirén, házení kamením, poplivání.
Co se asi, soudružky a soudruzi, v těchto chvílích,
v těchto dnech odehrávalo v duších těchto
mladých sovětských lidí? Myslím,
že to byla jedna z nejtemnějších skvrn
v dějinách našich národů a bohužel
i temná skvrna v dějinách československého
parlamentarismu.
Včera jsme anulovali dvacet usnesení pléna
a především předsednictva bývalého
Národního shromáždění.
Československý lid má co napravovat. Musíme
se hluboce zamyslet nad tím, co se stalo. A my, poslanci,
máme svatou povinnost našim voličům,
našemu lidu říci plnou a jasnou pravdu o srpnu
loňského roku. Jako v roce 1945, tak i v roce 1968
Sovětský svaz a socialistické země
Varšavského paktu zachránily Československo.
Zachránily český a slovenský lid.
(Potlesk.) V roce 1945 od fašismu a nacismu, od zániku
českého a slovenského národa, od vymazání
Československa z mapy Evropy. V roce 1968 od kontrarevoluce,
od státního puče, od strašlivé
krvavé občanské války. (Potlesk.)
A proto se domnívám, že na podkladě
této statě ve vládním prohlášení
bychom měli na tomto Federálním shromáždění
vyjádřit konkrétním usnesením
poděkování Sovětskému svazu,
Polské lidové republice, Maďarské lidové
republice, Německé demokratické republice
a Bulharské lidové republice za velikou pomoc a
záchranu v srpnu 1968. Dávám tento konkrétní
návrh. (Potlesk.)
Predseda FZ prof. dr. Hanes: Ďakujem súdruhovi
Plojharovi. Hovorí súdružka poslankyna Machačová
a pripraví sa poslanec Václav Chytil.
Posl. Božena Machačová: Vážené
soudružky a soudruzi, využívám diskuse
k vládnímu prohlášení, abych
položila ministru předsedovi federálního
výboru pro zemědělství a výživu
s. Bodovi otázku, která se týká dalšího
postupu při stahování kůže vepřů
z domácích porážek a v souvislosti s
tím zajištění potřebných
surovin pro kožedělný průmysl.
Už před rokem ministerstvo zemědělství
a výživy připravilo návrh na zrušení
vyhlášky, ve které je stanovena povinnost stahovat
a odprodat kůže z domácích porážek
masnému průmyslu. Tehdy bylo rozhodnuto ponechat
tento předpis v platnosti do konce roku 1969. tzn., že
od 1.1.1970 by se již kruponování prasat z
domácích porážek neprovádělo.
Tím by kožedělnému průmyslu chybělo
ročně asi 3 tisíce tun surových kůží
z domácích zdrojů v hodnotě 26 mil.
Kčs. Znamenalo by to další požadavky na
dovoz surovin hovězích kůží z
kapitalistických států, neboť ze zemí
socialistického tábora tyto kůže nelze
zajistit. To by si vyžádalo zvýšení
deviz ve volných měnách ve výši
35-40 mil. Kčs ve franko cenách. Jestliže nebude
ponechána dosavadní povinnost stahování
kruponů z domácích porážek a
nebude-li včas zabezpečen náhradní
dovoz surovin hovězích kůží,
sníží se tím zdroj potřebných
surovin pro kožedělný průmysl, které
tento zpracovává na výrobu obuvi, rukavic
a koženou galanterii pro vnitřní trh i pro
vyvoz převážně do kapitalistických
států.