Situaci zhoršuje i ta skutečnost, že i masný
průmysl snižuje dodávky kruponů i celých
vepřovicových kůží z jatečné
produkce a některé jeho podniky chtějí
dokonce vepřovicové kůže vyvážet,
nebude-li podstatně zvýšena cena.
Žádám proto, aby ministr-předseda Federálního
výboru pro zemědělství a výživu
s. Boďa sdělil stanovisko k uvedeným otázkám,
a vzhledem k naší devizové situaci nepřipustil
snižování dodávek domácích
surovin pro kožedělný průmysl, a to
jak z domácích porážek, tak i v masném
průmyslu.
Predseda FZ prof. dr. Hanes: Ďakujem. Ako posledný
v rozprave prehovorí poslanec Václav Chytil. Udeľujem
mu slovo.
Posl. prof. dr. Chytil: Vážená sněmovno,
mám čest mluvit jménem Klubu poslanců
Československé strany lidové, jehož
jménem chci ujistit vládu ČSSR, že spatřujeme
v jejím vládním programu spolehlivý
základ pro naději na dohledné vyřešení
základních problémů, v nichž
se naše společnost ocitla. Zároveň je
mým posláním ji ujistit, že se chceme
plně a upřímně podílet v rámci
všech možností, které nám budou
k dispozici, na tvorbě cesty ke konsolidaci všech
našich společenských záležitostí,
že chceme podporovat a účastnit se úsilí
vlády v oblasti vnitřní politiky směřující
pod vedením Komunistické strany Československa
ke stabilizaci vnitropolitických poměrů,
nutných také pro stabilizaci našich poměrů
hospodářských a že chceme velmi přesvědčeně
stát na poli mezinárodní politiky na osudově
tak důležitém stanovisku, že jedině
jako uznávaný a důvěryhodný
článek mezinárodního socialistického
společenství v cele se Sovětským svazem
máme vůbec zaručenu naši národní
existenci, avšak zároveň i to, že jsme
a budeme účastníky nejmodernějšího
hospodářsko-společenského systému.
Položila-li pak vláda oprávněně
vedle těchto základních politických
předpokladů politicko-ekonomický problém
do středu svých starostí, dala tím
výraz známému poznatku, že nakonec se
promítá hodnocení úspěchu kterékoliv
vlády do otázky životní úrovně
společnosti a jednotlivců v ní.
Za nejzávažnější a zároveň
nejzáslužnější zde považujeme
všechny ty části vládního prohlášení,
v nichž se poznovu zdůrazňuje, že centrum
věci je v národohospodářském
plánu. Ten přece je předpokladem plánovaného
hospodářství, což je totéž
jako řízeného hospodářství
a z toho vyplývá že je třeba věnovat
především pozornost, opravdu konkretizovanou
a aktualizovanou pozornost, posílení, a já
bych řekl, že někdy dokonce znovuzavedení
řídícího hospodářského
systému, jehož základním instrumentem
je arci direktiva. Vždyť je to vlastně jen překlad
"řízení". Jednotlivý řídící
akt je direktiva. Stalo se, že následkem někdy
velmi oprávněné kritiky chybných direktiv
v minulosti se slovo "direktiva" stalo synonymem vší
špatnosti a neschopnosti v národohospodářské
politice, a to dokonce zhusta i v očích a ústech
těch, kteří zároveň se prohlašovali
za bezvýhradné stoupence hospodářského
plánování, o jehož nutnosti pro moderní
dějiny snad nemá dnes již nikdo na světě
pochyb. Dovedu si sice představit politickou ekonomii bez
vadných, špatných, nedomyšlených
direktiv, tedy jednotlivých řídících
aktů, a nejen arci představit, všichni si přejeme,
aby takovou byla: nedovedu si však představit plánované
hospodářství bez řízení,
tj. bez jednotlivých aktů, jimiž se plán
stává skutkem, tedy bez direktiv. A nedovedu si
představit plánované hospodářství
bez důsledného a je-li to vynuceno okolnostmi, i
tvrdého zásahu státu v tomto směru
a bez požadavku pracovní, technologické a finanční
kázně, jakto opět správně a
záslužně vyzdvihuje vládní prohlášení.
Mluví-li vláda ve svém prohlášení
oprávněně a nesmlouvaně o těchto
svých budoucích krocích, jasně mluvících
o nutnosti ke kázni, je třeba konstatovat, že
tuto kázeň ukládá také sama
sobě. Zde vyzdvihuji ono odhodlání vlády
skoncovat s plýtváním se státními
prostředky, a tedy odhodlání budovat rozpočet
co nejúsporněji a nejefektivněji. Jenže
v tomto citlivém bodě je každá vláda,
nejen naše nynější vláda, pod tlakem,
zdá se, že vždy nekritických požadavků.
Proto není snad závažnějšího
politického úkolu, a to nejen nás, politických
ekonomů, nýbrž všech politicky myslících
lidí, ať jsou v politických funkcích
kteréhokoliv stupně nebo mimo ně, aby podporovali
vládu v jejím ekonomizačním úsilí.
Jakou má politickou, a v tom závažně
ekonomicko-politickou inteligenci národ, tak úspěšnou
bude mít vládu. Chceme ji v tomto jejím úsilí
co nejúčinněji podporovat přes zřejmou
aktuální nepopularitu takovéhoto úsilí.
Významně postavil vládní program jako
politicko-ekonomickou prioritu, avšak také jako vyzývavý
vykřičník, starost o osudy naší
měnové jednotky. Že to je fundamentární
priorita, plyne nejen z toho, že stálá měnová
jednotka je spolehlivým, avšak i spravedlivým
podmiňujícím faktorem individuální
životní úrovně každého jednotlivce
a každé rodiny. Vyplývá také
z toho, že hospodářství, jež vždy
znamená "kalkulaci", především
v rovině národohospodářského
plánu a dále v rovině všeho výrobního
života a v rovině státního rozpočtu,
je bez stálé měnové jednotky ohroženo
ve svých základech. Bez měnového pořádku
není hospodářského pořádku;
při měnící se kupní síle
měnové jednotky z příčin na
straně měny se státní rozpočet,
který byl včera ještě pravdivý,
dnes stává nepravdivím a stejný osud
stihne národohospodářský plán
a stihne hospodářský plán domácnosti
nebo výrobního podniku.
Zde je třeba opět podpořit tuto snahu vlády,
která přece není snahou "v její
prospěch", nýbrž snahou ve prospěch
lidu, zvlášť silně.
Je třeba, abychom všichni reálně myslící
lidé znovu a znovu přesvědčovali,
že úhrnná výše mezd není
určitelná státní mzdovou politikou.
Ta že může jen do jisté míry měnit
mzdové relace. Že úhrnná výše,
tedy součet všech mezd, je jen a jen závislý
na národní produktivitě, a tedy na velikosti
národního produktu. Že to tedy není
jakási "zlá" nebo "nepřející"
vláda, která nedovoluje zvýšení
úhrnu mezd nebo která klade překážky
pro nekontrolovaný vzrůst mezd. Nedbá-li
se tohoto primitivního pravidla, pak se to nutně
dříve nebo později, živelně nebo
ex post kontrolovaně musí projevit ve vzestupu cen.
A tím v nestabilitě nebo aspoň nežádoucím
posunu měnové jednotky. Proto je tak důležité,
že vláda klade tolik váhy na produktivní
politiku, jejímž je právě úkolem
zvýšit národní roční produkt.
Vysoce hodnotíme v tomto směru vládní
prohlášení.
Protože pak otázka měnové jednotky je
nejen nejfundamentálnější priorita našeho
současného národohospodářského
problému, nýbrž zároveň i nejcitlivějším
místem v úvahách všech nás občanů,
není po mém soudu snad závažnější
věci in economicis, na kterou bych chtěl vládu
upozornit, než to, aby pokračovala ve svém
již z dřívějška programovém
úsilí o vybudování moderního
socialistického soustrojí měnového
a úvěrového v čele s emisní
Státní bankou dostatečně silnou ve
své pozici ochránkyně měnové
stability. A dokonalého úvěrového
soustrojí je potřebí jako soli, jakožto
konkretizujícího prováděče
národohospodářských plánů,
zejména investičních, které vždy,
byť byly sektorově sebevíce a lépe členěny,
nemohou se zbavit globálnosti.
Co bych dále vyzvedl z projevu předsedy vlády,
je to, že uváženě zdaleka nevylučuje
při své kritice tzv. "ekonomické reformy"
všechno do posledního písmene a že zdaleka
nemíní zdůrazněním direktivity
v hospodářské oblasti znovu přejmout
minulost. Vytýká správně, že
ekonomická reforma začala počítat
"pouze" s ekonomickými nástroji a že
přišla s "přeceňováním"
významu trhu apod. O tom, že bez "direktivních
zásahů" se neobejdeme, jsem již mluvil.
Neobejdeme se však ani bez zření k otázkám
trhu, jenže arci právě nesmíme funkci
trhu přecenit, nýbrž vyhradit mu náležité
místo uprostřed plánovaného hospodářství
a k podpoře konkretizace tohoto plánovaného
hospodářství, nikoli k jeho destrukci. Musíme
uvolnit maximální ještě užitečný
a ovšem opět konstruktivní a nikoli destruktivní
prostor pro působení ekonomických nástrojů.
To však jsou již velmi odborné a velmi ožehavé
otázky, při jejichž řešení
se musíme vyvarovat každé živelnosti a
ukvapenosti.
Vážená sněmovno, všichni stojíme
před velmi složitými a tedy i nesnadnými
úkoly. Je však možné je řešit
a vyřešit, je však také zapotřebí,
aby se národ zřekl nekritického romantismu
a aby z jeho pozic neformuloval své požadavky vůči
vládě a z jeho pozic ji také nekritizoval.
Skutečnost se realizuje pomalu, postupně a v řádu.
Není vlády a nebylo vlády na světě,
která by měla sílu zvrátit řád
věcí. A přeji-li jménem Československé
strany lidové vládě plný úspěch
v jejím počínání, úspěch
hodnocený kritickým mozkem zbaveným romantismu
a iluzionismu, přeji to vlastně celé naší
společnosti a jejímu lidu. Děkuji za pozornost.
(Potlesk.)
Predseda FZ prof. dr. Hanes: Ďakujem. Do rozpravy
sa ešte prihlásili ďalší traja poslanci:
Hanúsek, Krejčí a Matyáš. Prosím
súdruha Hanúska, aby sa ujal slova, pripraví
sa poslanec Krejčí.
Podpredseda FZ Hanúsek: Vážené
Federálne zhromaždenie, vážené
súdružky a súdruhovia, vláda ČSSR
predstúpila s návrhom svojho programu v období,
keď naša spoločnosť prežíva
jedno z najzložitejších období, plné
politických i ekonomických ťažkostí,
ktoré sa nahromadili a skomplikovali v období, keď
náš pracujúci ľud veril, že prišla
doba, v ktorej bude možné plne rozvinúť
iniciatívu pri zabezpečovaní ďalšej
etapy výstavby našej ČSSR na federatívnom
usporiadaní našich bratských národov,
Čechov a Slovákov. Žiaľ, dostali sme sa
do zložitej vnútropolitickej krízy, čo
sa zákonite odrazilo na všetkých úsekoch
nášho postupu vpred. V dôsledku toho ani vláda
nemohla splniť rad závažných úloh,
ktoré mali zaistiť bezpečný socialistický
vývoj.
Energické upevnenie mocenských orgánov v
socialistickom štáte v zložitej situácii,
v ktorej sa naša spoločnosť ocitla, je nutné
a správne. Môžeme s uspokojením konštatovať,
že konsolidácia vzťahov k Sovietskemu zväzu
a ďalším socialistickým krajinám
pokračuje úspešne, k čomu prispelo aj
Federálne zhromaždenie na svojom včerajšom
zasadnutí, keď zrušilo politicky nesprávne
uznesenia a dokumenty bývalého Národného
zhromaždenia a jeho predsedníctva.
Sme presvedčení, že pracujúci uvítajú,
že sme nastúpili cestu konsolidácie a budú
toto úsilie všestranne podporovať. Je správne
prejsť od improvizácie k cieľavedomej a konštruktívnej
práci.
Príslušníci Strany slobody sa postavili za
realizačnú smernicu a za uznesenie Ústredného
výboru KSČ v septembri. Komunistickú stranu
Československa ako vedúcu politickú silu
v našej spoločnosti budeme všestranne podporovať.
Program, s ktorým dnes pred nás predstúpila
vláda ČSSR, vytyčuje hlavné smery
a ciele práce vlády, na ktoré sa treba zamerať
v najbližšom období. Príslušníci
Strany slobody budú vládu podporovať v jej
programe a aktívne sa podieľať na spoločnom
budovaní našej socialistickej vlasti.
Každý sa chce mať lepšie, žiť
spokojnejšie v mieri a mať radostnejšiu perspektívu.
Každý náš občan bez rozdielu politickej
príslušnosti to chce. Chceme sa mať lepšie
všetci, to znamená, že každý musí
určitým podielom k tomu prispieť. Je to v nás
a závisí to od nás. Správne to vyjadril
prvý tajomník ÚV KSČ dr. Husák,
ktorý hovorí: Ako budeme dnes robiť, tak budeme
zajtra žiť.
Musíme ešte prekonať veľmi mnoho prekážok,
máme však zdroje nadšenia, obetavosti a úsilia,
ktoré sú v tak veľkej miere vlastné
nášmu ľudu. Napriek veľkým problémom
a ťažkostiam máme dobré perspektívy
pre zlepšenie situácie, v ktorej sa nachádzame.
A sme presvedčení, že program, s ktorým
vláda predstúpila, je reálny a prospešný
tak celku, ako aj každému jednotlivému občanovi,
a preto ho budeme všemožne zo všetkých svojích
síl podporovať.
Predseda prof. dr. Hanes: Ďakujem. Hovorí poslanec
Vítězslav Krejčí a ako posledný
sa do rozpravy pripraví poslanec Matyáš.
Posl. Vítězslav Krejčí: Soudružky
a soudruzi, prosil bych vás trochu o pozornost, neboť
se mi zdá, že šum je tak velký, že
byste mě třeba ani neslyšeli.
Soudruh Černík nás seznámil s úkoly,
před kterými v nejbližším období
bude stát nová vláda a co očekává
od nás - poslanců - a od všech občanů
republiky po politické i hospodářské
stránce.
Dovolte mi, soudružky a soudruzi, abych ve zkratce uvedl
některé poznatky, které budou jistě
dobrou pomocí při plnění toho, co
si vláda předsevzala a ve které ji budu podle
svých sil podporovat.
1. Vláda i soudruh předseda by měli ve své
práci úzce spolupracovat s poslanci všech stupňů
národních výborů, nejen jak to dosud
dělali s vyššími zástupci těchto
orgánů. Soudruzi z národních výborů,
městských národních výborů
i okresů by chtěli, aby se právě s
nimi a s jejich zástupci vláda sešla a poradila.
Poslanci nejnižších zastupitelských orgánů
při takovém setkání přinesou
a předají mnoho užitečného vládě
ze své práce. Tím by se autorita, vzájemná
spolupráce a důvěra upevnila.
2. Chtěl bych upozornit vládu na stále se
množící hospodářské delikty
jdoucí do miliónů, které vycházejí
právě z nesprávného nezákonného
obohacování jednotlivců a podniků
a nedůsledného řízení a kontrolování
státními orgány, přesto dnes a už
i v prvním pololetí o těchto otázkách
předseda vlády hovořil.
3. V otázce výstavby bytů je věc zajímavá
tím, že by se mělo všude doporučit
překontrolovat, kdo se v této době stěhuje,
kdo chce byty, zda se žadatelé nerekrutují
z řad těch, kteří mají domky,
ale raději je nechají chátrat a spadnout,
jen aby se dostali do města. Národní výbory
doporučují řešit věci celostátně
tak, že ti, kteří nemají trvalé
bydliště a pracoviště ve městech,
by měli určitou dobu zůstat bydlet tam, kde
dosud bydlí. Až se situace v bytové výstavbě
zlepší, pak teprve by měla být výstavba
bytů z této oblasti povolena.
4. Soudruh Černý hovořil o Praze. Chápu
její problémy a mám Prahu rád. Domnívám
se však, že i on ve svém vystoupení nemá
jen natáhnutou ruku na vládu, ale po vzoru Kroměříže
prověří své vlastní možnosti
a udělá taková opatření, aby
i Praha šla vlastní prací republice příkladem
v zabezpečování nutných potřeb.
Poslední připomínka je ta, abychom se vší
opravdovostí, jak to řekl předseda vlády,
přešli od slov k činům, zvláště
tam, kde na vedoucích místech jsou komunisté.
Děkuji za pozornost.
Predseda FZ prof. dr. Hanes: Ďakujem. Ako posledný
vystúpi v rozprave poslanec Matyáš.
Posl. dr. Matyáš: Soudružky a soudruzi,
chtěl bych se velmi stručně zmínit
o některých věcech z prohlášení
předsedy vlády s. Černíka.
Soudruh Černík nesporně správně
říká, že vláda nechce a také
nemůže našim občanům dnes dávat
plané sliby. Současně si klade jako jeden
z hlavních úkolů rozvoj techniky, vědy
a investiční činnosti. V další
části svého výkladu potom říká,
že v příštím roce chceme dosáhnout
dalšího zvýšení bytové výstavby
a postupně dosáhnout výstavby 120 000 bytů
ročně. Na dalším místě
vládního prohlášení se uvádí,
že se neustále zahajují nové stavby,
nemocnice, školy, vodní díla atd. O této
problematice zde už mluvil s. Ptáček.
Chtěl bych při této příležitosti
požádat, aby při rozpracování
vládního prohlášení se vzal zřetel
na skutečné možnosti, aby potom číslo
120 000 bytů ročně, což reprezentuje
600 000 bytů za pět let, se nestalo zaklínací
formulí a aby nám á konto tohoto čísla
dále nezaostávala celá terciární
sféra.
Mluvilo se zde o Praze, mluvilo se zde o Jihomoravském
kraji. Chtěl bych vládu ubezpečit, že
v Severočeském kraji, který je palivo-energetickou
základnou celé republiky, kroměřížskou
výzvu přijmeme, že uděláme vše,
co bude v našich silách pro největší
realizaci úspěšné výstavby v
Severočeském kraji, že však k tomu také
potřebujeme pomoc vlády.
Jménem občanů Severočeského
kraje slibujeme vládě plnou podporu a prosíme
ji, aby ona stejně oplácela nám.
Predseda FZ prof. dr. Hanes: Ďakujem poslancovi Matyášovi.
Tým je počet rečníkov prihlásených
do rozpravy o programovom vyhlásení vyčerpaný.
Hlási sa ešte niekto z poslancov o slovo? Ak nie,
vyhlasujem rozpravu za ukončenú.