4. Budeme usilovat o socialistickou výchovu občanů
naší republiky. Ve všech oblastech výchovné
činnosti budeme důsledně vycházet
z vědeckého světového názoru
- marxismu-leninismu.
5. Budeme uskutečňovat promyšlená a
energická opatření k ozdravění
našeho národního hospodářství.
Zvýšíme úlohu národohospodářského
plánu, obnovíme autoritu hospodářského
řízení na všech stupních, budeme
důsledně vyžadovat zvýšení
disciplíny a kázně v řídících
soustavách, s hlavním zaměřením
na využití velkých rezerv, které má
československé hospodářství.
6. Zajišťujíce vnitřní a vnější
bezpečnost naší země, budeme vycházet
z jednoty národních a internacionálních
zájmů. Budeme provádět důslednou
politiku upevňování našich spojeneckých
a bratrských vztahů se socialistickými zeměmi,
zejména se Sovětským svazem. Budeme plnit
své internacionální závazky a povinnosti,
iniciativně podnikat kroky k upevnění obranného
společenství Varšavské smlouvy na obranu
socialismu a rozvíjet naši účast na
hospodářské integraci v Radě vzájemné
hospodářské pomoci. Zastáváme
myšlenku politiky mírového soužití
se zeměmi s odlišným společenským
systémem a podporujeme boj proti imperialismu za národní
a sociální svobodu národů.
Soudružky a soudruzi poslanci, rozhodujícím
úsekem v činnosti vlády je hospodářství.
Československá republika disponuje ohromnými
rezervami, má vybudovaný moderní průmysl,
uskutečnili jsme přechod na socialistickou zemědělskou
velkovýrobu. Máme vyspělou dělnickou
třídu, rolnictvo i technickou inteligenci a rozsáhlé
základní fondy. V poválečném
období jsme dosáhli nesporných pozitivních
výsledků, které řadí československé
hospodářství mezi průmyslově
vyspělé země světa s poměrně
vysokou životní úrovní obyvatel.
Již před šedesátými lety jsme pociťovali
v národním hospodářství těžkosti.
Jejich vnitřním a vnějším projevem
byla ekonomická stagnace v letech 1963 a 1964. Tvorba národního
důchodu poklesla pod úroveň předchozích
let, zatímco spotřeba se vyvíjela podle původních
záměrů. Teprve v roce 1965 se nám
podařilo obnovit ekonomický rozvoj. V roce 1966
jsme opět mohli po několika letech zaznamenat jisté
známky zlepšení.
Na XIII. sjezdu KSČ byl vypracován program postupných
změn národního hospodářství,
který jsme pojali jako ekonomickou reformu, jejíž
podstatou bylo řešení věcných
problémů národního hospodářství,
především strukturálního charakteru,
a postupné změny soustavy řízení
a plánování národního hospodářství.
V uplynulém období došlo však v národním
hospodářství přes některé
pozitivní výsledky k jevům, které
prohloubily jeho těžkosti. Znevažováním
dvacetiletého úsilí v hospodářství,
rozrušením institucionálních řídících
systémů a jednostranným prosazováním
tržních vztahů některými pravicovými
silami vznikl dnes stav, který značně komplikuje
konsolidační program.
Nemůžeme dnes proto předstoupit před
Federální shromáždění
s uceleným hospodářským programem.
Federální orgány spolu s národními
nyní pracují na přípravě podkladů
pro zasedání ÚV KSČ, na dokončení
návrhu národohospodářského
plánu na rok 1970, na vypracování směrnic
hospodářského rozvoje do roku 1975 a na zhodnocení
dosavadního průběhu ekonomické reformy.
Vláda tak připraví komplexní koordinovaný
program hospodářského rozvoje na nejbližší
období, který dá našim pracujícím
jistotu, zabezpečí potřebné institucionální
předpoklady pro řízení hospodářství
socialistickým státem a pro uplatnění
iniciativy pracujících.
Dnes bychom chtěli zdůraznit ty stránky vládní
činnosti, které se soustřeďují
na nejnaléhavější problémy v
řízení hospodářství.
1. Ujišťujeme Federální shromáždění
i naši veřejnost, že vláda považuje
za svůj trvalý úkol zajišťovat
stálý vzestup životní úrovně
pracujících. Kterýkoliv úkol v hospodářské
oblasti se úzce dotýká života všech
občanů naší země. Lidé
právem požadují nápravu chyb a nedostatků.
Vláda je pevně rozhodnuta řešit základní
hospodářské úkoly nastávajícího
období, ale se stejnou naléhavostí se obrací
ke všem pracujícím v průmyslu, zemědělství
i v dalších úsecích národního
hospodářství, protože především
u nich se rozhoduje o prosperitě československé
ekonomiky. Každý člověk je nejen výrobcem,
ale i spotřebitelem. Považujeme za svou povinnost
zamezit tomu, aby na pracující jako spotřebitele
dopadaly těžkosti našeho hospodářství,
ale pak musí být každému jasné,
že vláda musí být nekompromisní
v nárocích na lidi jako výrobce.
Pro každého z nás platí: "Jak budeme
dnes pracovat, tak budeme zítra žít!"
Vláda se bude orientovat ve své hospodářské
politice na stabilizaci současné úrovně
maloobchodních cen. Proti vývoji minulého
a letošního roku, kdy při rychlém růstu
příjmů rostly i ceny spotřebního
zboží, nechceme v příštím
roce maloobchodní ceny v zásadě zvyšovat,
což povede k upevnění sociální
jistoty lidí a jejich důvěry v korunu.
V této souvislosti vláda znovu prohlašuje,
že jakékoliv obavy z měnové reformy
jsou naprosto neopodstatněné.
Vláda plně zaručuje obyvatelstvu jeho úspory.
Předpokládaná stabilizace hladiny maloobchodních
cen rovněž znamená, že v příštím
roce nelze počítat s rychlým růstem
příjmů, jak tomu bylo v minulém a
letošním roce.
Vláda bude také provádět politiku
postupného zlepšování situace důchodců,
postavení pracujících žen a rodin s
více dětmi.
2. Aby se mohly plně uplatnit záměry vlády
ve zvyšování životní úrovně,
je potřeba na všech stupních řízení
zlepšit dosavadní řídící
činnost hospodářských institucí.
Prvním a nejdůležitějším
z těchto předpokladů je plné obnovení
a důsledné uplatnění řídících
systémů - centrálního, nadpodnikového
a podnikového.
Vláda upevní svůj vliv na řízení
národního hospodářství. Její
práce se bude opírat především
o jednotný národohospodářský
plán vycházející z hospodářské
politiky státu, zaměřenou na obnovení
optimálních národohospodářských
proporcí, prosazování technického
pokroku ve výrobě a zvyšování
efektivnosti československé ekonomiky.
Na všech úsecích řízení
musíme zdůraznit úlohu národohospodářského
plánu a zabezpečit jeho plné prosazování
z centra až po nejnižší články
řízení. Nehodláme znovu zavádět
plánovací metody, které se u nás přežily,
nehodláme však dávat volný průchod
tržním vztahům bez důsledného
prosazování optimálních národohospodářských
projektů do celé národohospodářské
činnosti. Chceme zachovat jednotlivým stupňům
řízení potřebný operační
prostor, aby záměry státního plánu
mohly realizovat co nejefektivněji. Neodstupujeme od ekonomické
reformy, musíme ji však zbavit chyb, iluzí
a neserióznosti, kterými bylo doprovázeno
její zavádění do života především
v minulém roce. Vypracujeme konkrétní věcně
skloubený program změn v systému řízení
a plánování, který zajistí
naprostou souhru hospodářského centra a jednotlivých
hospodářských organizací.
3. Vláda považuje za nanejvýše potřebné
pokračovat v upevňování státní
disciplíny, pracovní a ekonomické kázně,
počínajíc od vrcholných stupňů
řízení.
Současně s nutným zesílením
činnosti státního centra musíme zvýšit
úlohu středních článků
řízení, tj. generálních ředitelství.
Vláda a všechny centrální orgány
budou podporovat vedoucí kádry v podnikové
a nadpodnikové oblasti a zvyšovat jejich autoritu,
aby se utužila pracovní, technologická i finanční
kázeň, uskutečnily se progresívní
změny ve skladbě výroby a široce se
využívaly neinvestiční faktory rozvoje.
Nástup k upevnění celého systému
řízení ekonomiky nesmí být
samoúčelný. Ruku v ruce s ním musí
jít i důsledné věcné řešení
některých neodkladných opatření.
Z nich vláda vyjímá:
Velmi rozhodně se musíme vyrovnat s praxí
těch hospodářských organizací,
které si vylepšují svou důchodovou situaci
neoprávněným zvyšováním
cen. Vláda se bude orientovat na stabilitu cenových
hladin, důsledně prohloubí jednotnou cenovou
politiku, zejména utuží cenovou kázeň
a nepřipustí libovůli při určování
velkoobchodních cen.
Na všech stupních řízení musíme
upevnit finanční disciplínu, zamezit různým
daňovým únikům a čerpání
nezasloužených zisků, které si podniky
často vytvářejí nedodržováním
technologické kázně, finanční
a cenové kázně, obcházením
daňových předpisů apod. Ve smyslu
realizační směrnice květnového
pléna ÚV KSČ zvýšíme úlohu
státního rozpočtu v zájmu uskutečnění
žádoucích strukturálních přeměn
a vyrovnávání ekonomické a sociální
úrovně obou národních republik.
Vláda bude rozhodně postupovat proti dosavadním
nepořádkům v hospodaření s
pracovní silou a nedostatečnému využívání
pracovní doby. Přijala již opatření,
která mají zamezit spekulacím podniků
s pracovními silami. Je třeba odstranit rychle nešvary,
které se v poslední době vyskytují.
Smyslem připravovaných změn v zákoníku
práce, které předložíme Federálnímu
shromáždění v nejbližší
době, je provést zákonné úpravy,
které zamezí nežádoucímu stavu
v hospodaření s pracovními silami.
Celá řada podniků přešla v minulém
období na 5denní pracovní týden, ačkoliv
nedodržela vládou stanovené podmínky
a nezajistila potřebná opatření k
práci ve zkrácené pracovní době.
Vláda bude důsledně trvat, aby všechny
organizace splnily podmínky, které pro přechod
na zkrácenou pracovní dobu byly vyhlášeny.
Nemůžeme přece udržovat takové
pracovní režimy, které nás ochuzují
o miliardové hodnoty, a přitom vytvářet
nové tlaky na zvyšování příjmů
obyvatelstva.
Na všech stupních řízení je třeba
skoncovat s plýtváním se státními
prostředky, které se projevuje zejména v
investiční výstavbě ve všech
oblastech. Podniky i národní výbory dovolují
za souhlasu Státní banky neustále zahajovat
nové stavby, závody, nemocnice, školy, vodní
díla apod. při nepřetržitém vzestupu
rozpočtových nákladů. Víme,
že požadavků na nové stavby je více,
než jsou naše možnosti. Přesto, že
jsou v investicích umrtvovány miliardové
částky, kapacity i stavební hmoty, množí
se nové a nové intervence a žádosti
o zahajování nových staveb. V každém
okrese, v kraji, v národních celcích i ve
federaci musíme být nesmlouvaví proti praktikám,
které se v investiční výstavbě
zahnízdily. Vláda již v příštím
roce snížila limit na rozsah nově zahajovaných
staveb, důsledně tento limit dodrží
a žádá všechny orgány, aby provedly
na svých úsecích neodkladné kroky
k nápravě. Jen za těchto podmínek
je možno řešit rozvoj některých
méně vyvinutých a pohraničních
oblastí naší republiky.
Musíme uskutečnit další konkrétní
opatření v zajišťování bytové
výstavby. Vyhlásili jsme závazné úkoly
pro bytovou výstavbu na příští
rok. Budeme důsledně trvat na dodržení
stanovené zásady, podle níž stavební
organizace nesmějí převzít žádnou
jinou investici, pokud nezabezpečí komplexní
bytovou výstavbu. V příštím roce
chceme dosáhnout dalšího zvýšení
bytové výstavby a zajistit takovou rozestavěnost
bytů, která by postupně umožnila dosáhnout
výstavby až 120 tisíc bytů ročně.
Národní vlády již provádějí
příslušná opatření ke
zvýšení výroby stavebních hmot.
Vláda bude rovněž zajišťovat rozvoj
výrovy potravin v širším měřítku
než dosud. V posledních dnech již vláda
upravila ekonomické podmínky pro zemědělskou
výrobu na rok 1970, jejichž cílem je zlepšit
zásobování masem. Vedle těchto kroků
byla přijata i opatření dlouhodobější
povahy k vytváření trvalých předpokladů
ke zvyšování produkce jatečného
dobytka, drůbeže a vajec.
Spolu se všemi organizacemi a národními vládami
musíme provádět účinná
opatření ke zlepšení situace na vnitřním
trhu. Nedostatek některých druhů zboží
značně ztěžuje konsolidaci našich
politických poměrů. Na výzvu k rozvoji
pracovní iniciativy a aktivity u příležitosti
25. výročí osvobození Československa
Sovětskou armádou reagovala již řada
pracovních kolektivů závazky, které
jsou orientovány především k vyšší
výrobě nedostatkových druhů zboží.
Je to dobrá iniciativa, kterou budeme plně podporovat.
Vláda spolu s národními orgány bude
provádět potřebná opatření
i investičního charakteru, aby se zlepšila
situace v zásobování některými
druhy zboží, a žádá všechny
hospodářské organizace, aby samy posoudily
možnosti zvýšení výroby spotřebního
zboží v tomto a v příštím
roce.
Významným kritériem efektivnosti československého
hospodářství jsou výsledky směny
jeho produkce prostřednictvím zahraničního
obchodu. V tomto ohledu budeme orientovat naši výrobu
a obchod na zvýšení technické úrovně
a efektivnosti výroby i odbytu. V souladu s naší
internacionální politikou a na základě
posledního zvláštního zasedání
Rady vzájemné hospodářské pomoci
budeme aktivně rozpracovávat návrhy na rozvoj
integračních procesů v tomto ekonomickém
společenství, v oblasti vědecko-technické,
výrobní, měnově finanční
i obchodní. Budeme i nadále sledovat rozvoj vzájemně
výhodných vztahů se všemi ostatními
zeměmi v zájmu zvyšování ekonomické
efektivnosti a technické úrovně československého
národního hospodářství.
Již na příští rok zařadila
vláda do plánu a bude i ekonomickými nástroji
podporovat rozvoj takových efektivních výrob,
které budou schopny světové konkurence, jakož
i rozvoj kooperačních a specializačních
dohod československých podniků se zahraničními
partnery, zejména se socialistickými státy.
V nejbližší době bude vláda věnovat
pozornost především koordinaci plánu
s členskými zeměmi Rady vzájemné
hospodářské pomoci na období do roku
1975 a přípravě a uzavírání
dlouhodobých obchodních dohod.
Potřebné kroky k řešení těchto
naléhavých úkolů provede vláda
i v základních právních úpravách,
jejichž cílem bude podpora konsolidace národního
hospodářství. Budou se týkat oblasti
národohospodářského plánování
a státního rozpočtu. Vyjádříme
v nich posílení úlohy a významu státních
národohospodářských plánů,
upevnění rozhodujícího postavení
státu a rozvinutí jeho hospodářsko-organizátorské
úlohy. V souladu s ústavním zákonem
o československé federaci bude třeba upravit
vztahy mezi státním rozpočtem federace a
státními rozpočty obou republik, jakož
i zásady rozpočtového hospodaření.
Tento systém musí zabezpečit potřebnou
stabilitu a spolehlivost příjmů federálního
rozpočtu, potřebnou k financování
závažných úkolů federace.
Soudružky a soudruzi, důležitou součástí
politiky vlády je uplatňování kulturně
výchovné funkce státu. Chceme, aby veškerá
výchova občanů a zejména mladé
generace měla socialistický charakter. Budeme dbát,
aby všechny kulturní, výchovné i vědecké
instituce pomáhaly utvářet duchovní
a morální profil občana, který si
uvědomuje své místo v současném
boji lidstva o nový socialistický řád.
Budeme přihlížet k pokrokovým tradicím
našich národů i k jejich nedávným
dějinným zkušenostem, kterých budeme
vzpomínat při oslavách 25. výročí
osvobození Československa.
V tomto duchu musí být prohloubeno i organizátorské
a výchovné působení sdělovacích
prostředků, z nichž zejména rozhlas
a televize - jakožto na celém světě
všeobecně uznávané nástroje politické
moci - musejí důsledně a přesvědčivě
vyjadřovat politiku státu a strany, bojovat proti
antisocialistickým názorům a buržoazní
ideologii, ať se její projevy vyskytují doma
nebo ať jsou k nám importovány. Konkrétními
argumenty a přesvědčivými výsledky
musíme pozvednout sebevědomí, hrdost a socialistické
vlastenectví občanů této země
a znovu upevnit city proletářského internacionalismu,
kterými náš lid byl vždy prodchnut.
Velkou úlohu v tomto procesu má zejména naše
škola, která musí stát pevně
na zásadách marxismu-leninismu, na principech vědeckého
socialistického názoru. V této náročné
práci počítáme s pomocí všech
poctivých učitelů a kulturních i vědeckých
pracovníků, oddaných straně a socialistickému
státu. Jsme přesvědčeni, že i
naše mládež, která ve své většině
vždy stála na straně dějinného
pokroku a která ostatně brzy sama ponese odpovědnost
za vývoj a budoucnost naší socialistické
vlasti, se účastní aktivně její
výstavby.
Vláda při uskutečňování
své politiky bude vycházet z toho, že socialistická
společnost se může úspěšně
politicky, hospodářsky a společensky rozvíjet
jen za podmínky, že bude plně fungovat socialistický
stát. Jeho orgány jsou povolány realizovat
politické a hospodářské úkoly
společnosti a zabezpečovat uplatnění
práv občanů.
Vláda klade důraz na cílevědomé
rozvíjení politických jistot všech občanů.
V této oblasti se zaměří na dva základní
úkoly:
na zajišťování a rozvíjení
osobních práv občanů
a na rozvoj našeho socialistického politického
systému na demokratickém základě.
Předpokladem toho, aby se tyto úkoly mohly rozpracovat
a plně zabezpečovat, je ukončení procesu
vnitřní stabilizace státu.