Středa 15. října 1969

4. Budeme usilovat o socialistickou výchovu občanů naší republiky. Ve všech oblastech výchovné činnosti budeme důsledně vycházet z vědeckého světového názoru - marxismu-leninismu.

5. Budeme uskutečňovat promyšlená a energická opatření k ozdravění našeho národního hospodářství. Zvýšíme úlohu národohospodářského plánu, obnovíme autoritu hospodářského řízení na všech stupních, budeme důsledně vyžadovat zvýšení disciplíny a kázně v řídících soustavách, s hlavním zaměřením na využití velkých rezerv, které má československé hospodářství.

6. Zajišťujíce vnitřní a vnější bezpečnost naší země, budeme vycházet z jednoty národních a internacionálních zájmů. Budeme provádět důslednou politiku upevňování našich spojeneckých a bratrských vztahů se socialistickými zeměmi, zejména se Sovětským svazem. Budeme plnit své internacionální závazky a povinnosti, iniciativně podnikat kroky k upevnění obranného společenství Varšavské smlouvy na obranu socialismu a rozvíjet naši účast na hospodářské integraci v Radě vzájemné hospodářské pomoci. Zastáváme myšlenku politiky mírového soužití se zeměmi s odlišným společenským systémem a podporujeme boj proti imperialismu za národní a sociální svobodu národů.

Soudružky a soudruzi poslanci, rozhodujícím úsekem v činnosti vlády je hospodářství. Československá republika disponuje ohromnými rezervami, má vybudovaný moderní průmysl, uskutečnili jsme přechod na socialistickou zemědělskou velkovýrobu. Máme vyspělou dělnickou třídu, rolnictvo i technickou inteligenci a rozsáhlé základní fondy. V poválečném období jsme dosáhli nesporných pozitivních výsledků, které řadí československé hospodářství mezi průmyslově vyspělé země světa s poměrně vysokou životní úrovní obyvatel.

Již před šedesátými lety jsme pociťovali v národním hospodářství těžkosti. Jejich vnitřním a vnějším projevem byla ekonomická stagnace v letech 1963 a 1964. Tvorba národního důchodu poklesla pod úroveň předchozích let, zatímco spotřeba se vyvíjela podle původních záměrů. Teprve v roce 1965 se nám podařilo obnovit ekonomický rozvoj. V roce 1966 jsme opět mohli po několika letech zaznamenat jisté známky zlepšení.

Na XIII. sjezdu KSČ byl vypracován program postupných změn národního hospodářství, který jsme pojali jako ekonomickou reformu, jejíž podstatou bylo řešení věcných problémů národního hospodářství, především strukturálního charakteru, a postupné změny soustavy řízení a plánování národního hospodářství.

V uplynulém období došlo však v národním hospodářství přes některé pozitivní výsledky k jevům, které prohloubily jeho těžkosti. Znevažováním dvacetiletého úsilí v hospodářství, rozrušením institucionálních řídících systémů a jednostranným prosazováním tržních vztahů některými pravicovými silami vznikl dnes stav, který značně komplikuje konsolidační program.

Nemůžeme dnes proto předstoupit před Federální shromáždění s uceleným hospodářským programem. Federální orgány spolu s národními nyní pracují na přípravě podkladů pro zasedání ÚV KSČ, na dokončení návrhu národohospodářského plánu na rok 1970, na vypracování směrnic hospodářského rozvoje do roku 1975 a na zhodnocení dosavadního průběhu ekonomické reformy. Vláda tak připraví komplexní koordinovaný program hospodářského rozvoje na nejbližší období, který dá našim pracujícím jistotu, zabezpečí potřebné institucionální předpoklady pro řízení hospodářství socialistickým státem a pro uplatnění iniciativy pracujících.

Dnes bychom chtěli zdůraznit ty stránky vládní činnosti, které se soustřeďují na nejnaléhavější problémy v řízení hospodářství.

1. Ujišťujeme Federální shromáždění i naši veřejnost, že vláda považuje za svůj trvalý úkol zajišťovat stálý vzestup životní úrovně pracujících. Kterýkoliv úkol v hospodářské oblasti se úzce dotýká života všech občanů naší země. Lidé právem požadují nápravu chyb a nedostatků. Vláda je pevně rozhodnuta řešit základní hospodářské úkoly nastávajícího období, ale se stejnou naléhavostí se obrací ke všem pracujícím v průmyslu, zemědělství i v dalších úsecích národního hospodářství, protože především u nich se rozhoduje o prosperitě československé ekonomiky. Každý člověk je nejen výrobcem, ale i spotřebitelem. Považujeme za svou povinnost zamezit tomu, aby na pracující jako spotřebitele dopadaly těžkosti našeho hospodářství, ale pak musí být každému jasné, že vláda musí být nekompromisní v nárocích na lidi jako výrobce.

Pro každého z nás platí: "Jak budeme dnes pracovat, tak budeme zítra žít!" Vláda se bude orientovat ve své hospodářské politice na stabilizaci současné úrovně maloobchodních cen. Proti vývoji minulého a letošního roku, kdy při rychlém růstu příjmů rostly i ceny spotřebního zboží, nechceme v příštím roce maloobchodní ceny v zásadě zvyšovat, což povede k upevnění sociální jistoty lidí a jejich důvěry v korunu.

V této souvislosti vláda znovu prohlašuje, že jakékoliv obavy z měnové reformy jsou naprosto neopodstatněné.

Vláda plně zaručuje obyvatelstvu jeho úspory. Předpokládaná stabilizace hladiny maloobchodních cen rovněž znamená, že v příštím roce nelze počítat s rychlým růstem příjmů, jak tomu bylo v minulém a letošním roce.

Vláda bude také provádět politiku postupného zlepšování situace důchodců, postavení pracujících žen a rodin s více dětmi.

2. Aby se mohly plně uplatnit záměry vlády ve zvyšování životní úrovně, je potřeba na všech stupních řízení zlepšit dosavadní řídící činnost hospodářských institucí. Prvním a nejdůležitějším z těchto předpokladů je plné obnovení a důsledné uplatnění řídících systémů - centrálního, nadpodnikového a podnikového.

Vláda upevní svůj vliv na řízení národního hospodářství. Její práce se bude opírat především o jednotný národohospodářský plán vycházející z hospodářské politiky státu, zaměřenou na obnovení optimálních národohospodářských proporcí, prosazování technického pokroku ve výrobě a zvyšování efektivnosti československé ekonomiky.

Na všech úsecích řízení musíme zdůraznit úlohu národohospodářského plánu a zabezpečit jeho plné prosazování z centra až po nejnižší články řízení. Nehodláme znovu zavádět plánovací metody, které se u nás přežily, nehodláme však dávat volný průchod tržním vztahům bez důsledného prosazování optimálních národohospodářských projektů do celé národohospodářské činnosti. Chceme zachovat jednotlivým stupňům řízení potřebný operační prostor, aby záměry státního plánu mohly realizovat co nejefektivněji. Neodstupujeme od ekonomické reformy, musíme ji však zbavit chyb, iluzí a neserióznosti, kterými bylo doprovázeno její zavádění do života především v minulém roce. Vypracujeme konkrétní věcně skloubený program změn v systému řízení a plánování, který zajistí naprostou souhru hospodářského centra a jednotlivých hospodářských organizací.

3. Vláda považuje za nanejvýše potřebné pokračovat v upevňování státní disciplíny, pracovní a ekonomické kázně, počínajíc od vrcholných stupňů řízení.

Současně s nutným zesílením činnosti státního centra musíme zvýšit úlohu středních článků řízení, tj. generálních ředitelství.

Vláda a všechny centrální orgány budou podporovat vedoucí kádry v podnikové a nadpodnikové oblasti a zvyšovat jejich autoritu, aby se utužila pracovní, technologická i finanční kázeň, uskutečnily se progresívní změny ve skladbě výroby a široce se využívaly neinvestiční faktory rozvoje.

Nástup k upevnění celého systému řízení ekonomiky nesmí být samoúčelný. Ruku v ruce s ním musí jít i důsledné věcné řešení některých neodkladných opatření. Z nich vláda vyjímá:

Velmi rozhodně se musíme vyrovnat s praxí těch hospodářských organizací, které si vylepšují svou důchodovou situaci neoprávněným zvyšováním cen. Vláda se bude orientovat na stabilitu cenových hladin, důsledně prohloubí jednotnou cenovou politiku, zejména utuží cenovou kázeň a nepřipustí libovůli při určování velkoobchodních cen.

Na všech stupních řízení musíme upevnit finanční disciplínu, zamezit různým daňovým únikům a čerpání nezasloužených zisků, které si podniky často vytvářejí nedodržováním technologické kázně, finanční a cenové kázně, obcházením daňových předpisů apod. Ve smyslu realizační směrnice květnového pléna ÚV KSČ zvýšíme úlohu státního rozpočtu v zájmu uskutečnění žádoucích strukturálních přeměn a vyrovnávání ekonomické a sociální úrovně obou národních republik.

Vláda bude rozhodně postupovat proti dosavadním nepořádkům v hospodaření s pracovní silou a nedostatečnému využívání pracovní doby. Přijala již opatření, která mají zamezit spekulacím podniků s pracovními silami. Je třeba odstranit rychle nešvary, které se v poslední době vyskytují.

Smyslem připravovaných změn v zákoníku práce, které předložíme Federálnímu shromáždění v nejbližší době, je provést zákonné úpravy, které zamezí nežádoucímu stavu v hospodaření s pracovními silami.

Celá řada podniků přešla v minulém období na 5denní pracovní týden, ačkoliv nedodržela vládou stanovené podmínky a nezajistila potřebná opatření k práci ve zkrácené pracovní době. Vláda bude důsledně trvat, aby všechny organizace splnily podmínky, které pro přechod na zkrácenou pracovní dobu byly vyhlášeny. Nemůžeme přece udržovat takové pracovní režimy, které nás ochuzují o miliardové hodnoty, a přitom vytvářet nové tlaky na zvyšování příjmů obyvatelstva.

Na všech stupních řízení je třeba skoncovat s plýtváním se státními prostředky, které se projevuje zejména v investiční výstavbě ve všech oblastech. Podniky i národní výbory dovolují za souhlasu Státní banky neustále zahajovat nové stavby, závody, nemocnice, školy, vodní díla apod. při nepřetržitém vzestupu rozpočtových nákladů. Víme, že požadavků na nové stavby je více, než jsou naše možnosti. Přesto, že jsou v investicích umrtvovány miliardové částky, kapacity i stavební hmoty, množí se nové a nové intervence a žádosti o zahajování nových staveb. V každém okrese, v kraji, v národních celcích i ve federaci musíme být nesmlouvaví proti praktikám, které se v investiční výstavbě zahnízdily. Vláda již v příštím roce snížila limit na rozsah nově zahajovaných staveb, důsledně tento limit dodrží a žádá všechny orgány, aby provedly na svých úsecích neodkladné kroky k nápravě. Jen za těchto podmínek je možno řešit rozvoj některých méně vyvinutých a pohraničních oblastí naší republiky.

Musíme uskutečnit další konkrétní opatření v zajišťování bytové výstavby. Vyhlásili jsme závazné úkoly pro bytovou výstavbu na příští rok. Budeme důsledně trvat na dodržení stanovené zásady, podle níž stavební organizace nesmějí převzít žádnou jinou investici, pokud nezabezpečí komplexní bytovou výstavbu. V příštím roce chceme dosáhnout dalšího zvýšení bytové výstavby a zajistit takovou rozestavěnost bytů, která by postupně umožnila dosáhnout výstavby až 120 tisíc bytů ročně. Národní vlády již provádějí příslušná opatření ke zvýšení výroby stavebních hmot.

Vláda bude rovněž zajišťovat rozvoj výrovy potravin v širším měřítku než dosud. V posledních dnech již vláda upravila ekonomické podmínky pro zemědělskou výrobu na rok 1970, jejichž cílem je zlepšit zásobování masem. Vedle těchto kroků byla přijata i opatření dlouhodobější povahy k vytváření trvalých předpokladů ke zvyšování produkce jatečného dobytka, drůbeže a vajec.

Spolu se všemi organizacemi a národními vládami musíme provádět účinná opatření ke zlepšení situace na vnitřním trhu. Nedostatek některých druhů zboží značně ztěžuje konsolidaci našich politických poměrů. Na výzvu k rozvoji pracovní iniciativy a aktivity u příležitosti 25. výročí osvobození Československa Sovětskou armádou reagovala již řada pracovních kolektivů závazky, které jsou orientovány především k vyšší výrobě nedostatkových druhů zboží. Je to dobrá iniciativa, kterou budeme plně podporovat.

Vláda spolu s národními orgány bude provádět potřebná opatření i investičního charakteru, aby se zlepšila situace v zásobování některými druhy zboží, a žádá všechny hospodářské organizace, aby samy posoudily možnosti zvýšení výroby spotřebního zboží v tomto a v příštím roce.

Významným kritériem efektivnosti československého hospodářství jsou výsledky směny jeho produkce prostřednictvím zahraničního obchodu. V tomto ohledu budeme orientovat naši výrobu a obchod na zvýšení technické úrovně a efektivnosti výroby i odbytu. V souladu s naší internacionální politikou a na základě posledního zvláštního zasedání Rady vzájemné hospodářské pomoci budeme aktivně rozpracovávat návrhy na rozvoj integračních procesů v tomto ekonomickém společenství, v oblasti vědecko-technické, výrobní, měnově finanční i obchodní. Budeme i nadále sledovat rozvoj vzájemně výhodných vztahů se všemi ostatními zeměmi v zájmu zvyšování ekonomické efektivnosti a technické úrovně československého národního hospodářství.

Již na příští rok zařadila vláda do plánu a bude i ekonomickými nástroji podporovat rozvoj takových efektivních výrob, které budou schopny světové konkurence, jakož i rozvoj kooperačních a specializačních dohod československých podniků se zahraničními partnery, zejména se socialistickými státy. V nejbližší době bude vláda věnovat pozornost především koordinaci plánu s členskými zeměmi Rady vzájemné hospodářské pomoci na období do roku 1975 a přípravě a uzavírání dlouhodobých obchodních dohod.

Potřebné kroky k řešení těchto naléhavých úkolů provede vláda i v základních právních úpravách, jejichž cílem bude podpora konsolidace národního hospodářství. Budou se týkat oblasti národohospodářského plánování a státního rozpočtu. Vyjádříme v nich posílení úlohy a významu státních národohospodářských plánů, upevnění rozhodujícího postavení státu a rozvinutí jeho hospodářsko-organizátorské úlohy. V souladu s ústavním zákonem o československé federaci bude třeba upravit vztahy mezi státním rozpočtem federace a státními rozpočty obou republik, jakož i zásady rozpočtového hospodaření. Tento systém musí zabezpečit potřebnou stabilitu a spolehlivost příjmů federálního rozpočtu, potřebnou k financování závažných úkolů federace.

Soudružky a soudruzi, důležitou součástí politiky vlády je uplatňování kulturně výchovné funkce státu. Chceme, aby veškerá výchova občanů a zejména mladé generace měla socialistický charakter. Budeme dbát, aby všechny kulturní, výchovné i vědecké instituce pomáhaly utvářet duchovní a morální profil občana, který si uvědomuje své místo v současném boji lidstva o nový socialistický řád. Budeme přihlížet k pokrokovým tradicím našich národů i k jejich nedávným dějinným zkušenostem, kterých budeme vzpomínat při oslavách 25. výročí osvobození Československa.

V tomto duchu musí být prohloubeno i organizátorské a výchovné působení sdělovacích prostředků, z nichž zejména rozhlas a televize - jakožto na celém světě všeobecně uznávané nástroje politické moci - musejí důsledně a přesvědčivě vyjadřovat politiku státu a strany, bojovat proti antisocialistickým názorům a buržoazní ideologii, ať se její projevy vyskytují doma nebo ať jsou k nám importovány. Konkrétními argumenty a přesvědčivými výsledky musíme pozvednout sebevědomí, hrdost a socialistické vlastenectví občanů této země a znovu upevnit city proletářského internacionalismu, kterými náš lid byl vždy prodchnut.

Velkou úlohu v tomto procesu má zejména naše škola, která musí stát pevně na zásadách marxismu-leninismu, na principech vědeckého socialistického názoru. V této náročné práci počítáme s pomocí všech poctivých učitelů a kulturních i vědeckých pracovníků, oddaných straně a socialistickému státu. Jsme přesvědčeni, že i naše mládež, která ve své většině vždy stála na straně dějinného pokroku a která ostatně brzy sama ponese odpovědnost za vývoj a budoucnost naší socialistické vlasti, se účastní aktivně její výstavby.

Vláda při uskutečňování své politiky bude vycházet z toho, že socialistická společnost se může úspěšně politicky, hospodářsky a společensky rozvíjet jen za podmínky, že bude plně fungovat socialistický stát. Jeho orgány jsou povolány realizovat politické a hospodářské úkoly společnosti a zabezpečovat uplatnění práv občanů.

Vláda klade důraz na cílevědomé rozvíjení politických jistot všech občanů. V této oblasti se zaměří na dva základní úkoly:

na zajišťování a rozvíjení osobních práv občanů

a na rozvoj našeho socialistického politického systému na demokratickém základě. Předpokladem toho, aby se tyto úkoly mohly rozpracovat a plně zabezpečovat, je ukončení procesu vnitřní stabilizace státu.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP