Pan Kiesinger, západoněmecký kancléř,
ve čtvrtletníku "Südostdeutsche Vierteljahresblätter"
č. 1 z roku 1966 napsal: "Podporovat Západ,
využitím všech politických možností
získat zpět uloupená německá,
slovanská, maďarská a rumunská území,
to je skutečný cíl, o který musíme
usilovat."
Willy Brandt, bonnský vicekancléř a ministr
zahraničních věcí, v brožuře
"Rede zum 100. Geburtstag von Rathenau", vydané
v roce 1968, říká: Je nesnesitelné,
že západní Německo musí už
více než dvacet let existovat bez svých východních
provincií, které byly kdysi jeho obilní komorou."
A v brožuře "Mann in der Zeit" z 28.
dubna 1967 uvádí: "V otázce německých
východních hranic nejde o to se jich vzdát,
ale naopak."
A konečně dr. Ottfried Michl, místopředseda
zemské organizace sudetských Němců
z Bádenska-Virtemberska v listu "Der Sudetendeutsche"
z 26. července 1968 trefil hřebík na hlavičku,
když prohlásil: "Jsem přesvědčen,
že kořisti druhé světové války
získané na úkor Německa nezůstanou
na věky, že Češi se nebudou věčně
těšit z plodů, které získali
vyhnáním sudetských Němců,
ale naopak že dříve či později
dojde ke změnám, a bude lépe, dojde-li k nim
na základě dobrovolnosti, vzájemné
úcty a z vlastní vůle, než později
pod tlakem světové politické situace."
Stálo by za to, a bylo by to pro objektivní informaci
našeho lidu užitečné, zpracovat tyto a
podobné dokumenty, včetně nejrůznějších
směrnic pro ideologickou diverzi, a to nejen ze západního
Německa, ale třeba i z úst profesora
Zbignieva Brzezinského či Hermanna Kahna, obou z USA,
v některém vědeckém ústavu,
který má zkušenosti s vydáváním
takových sborníků. Tyto výroky přece
svědčí o tom, že nic se v podstatě
nezměnilo, že reálné nebezpečí
tu je a i ze stejných center jako kdykoliv v naší
národní historii.
Na adresu našich spojenců a zvláště
Sovětského svazu je možno slyšet mnoho
různých hlasů. Přátelských
i nepřátelských, vášnivých
i rozumných, fanatických i střízlivých,
moudrých i hloupých. Hovoří se často
o rozjitřených citech, má to své vážné
důvody. Bolavé rány je však možno
nejen jitřit solí a pepřem, ale i léčit
balzámem. Komu prospějí nejrůznější
politické kabarety, více či méně
vtipné jinotaje a dvojsmysly v silvestrovských
a jiných programech, slušně honorované,
a to patrně i tehdy, když nebyly odvysílány?
Je s podivem, že na takovou propagandu, jež je
v rozporu s politikou vlády ČSSR, s linií
KSČ, jsou i finanční prostředky ze
státních zdrojů. Bylo by po mém soudu
užitečnější využít
jich právě proti ideologické diverzi, nátlaku
více než 60 západních rozhlasových
stanic, jež chrlí nenávist k lidu této
země a k tomuto státu.
Dovolte mi uvést jeden příklad pozoruhodných
názorů o Sovětském svazu, a to z deníku
Lidová demokracie ze 14. ledna t. r. pod názvem
"Mladí aplaudovali pro leden". Cituji otázku
i odpověď.
"Zvítězí socialismus? Mnohokrát
se hovořilo o definici socialismu s lidskou tváří.
Kohoutovi byla pak přímo položená otázka,
zda je přesvědčen, že ve světě
zvítězí nakonec socialismus. Hodně
cestuji - odpověděl - a podle toho, co jsem viděl,
se domnívám, že ano. Domnívám
se dokonce, že socialismus zvítězí i
v Sovětském svazu." Připomnělo
mi to jednoho státníka jedné sousední
země, který neslavně skončil a který
šel ještě dál, dokonce neuznával
ani Sovětský svaz. Tato první socialistická
země světa byla pro něho jen geografickým
pojmem. Pochybuji, zda takovéto a jiné odpovědi
a rady prospívají rozvoji racionálního
myšlení, jež zejména u studentů
tak oceňujeme. Chtěl bych proto vyzvednout rozumný
a střízlivý a politicky zralý hlas,
který zazněl na aktivu Lidových milic Prahy
a Středočeského kraje 24. ledna t. r. a byl
vyjádřen v dopise ústřednímu
výboru KSČ těmito slovy:
"Udělejme vše, aby se co nejdříve
vyjasnila všechna nedorozumění v našich
vztazích se Sovětským svazem a socialistickými
státy a obnovilo se úzké spojenectví
a přátelství s lidem těchto zemí."
Vláda počítá s dělnou součinností
společenských organizací. Mohu ji ujistit
plnou podporou organizace, v níž pracuji, Svazu československo-
sovětského přátelství, který
existuje přes tisíce útoků, a to právě
v této citlivé, avšak životně tak
důležité otázce, jakou je plné
obnovení důvěry mezi československým
a sovětským lidem, mezi ČSSR a SSSR.
Vysoce si vážím toho, že vláda
je rozhodnuta uplatňovat důsledně politiku,
již vyjádřily listopadová a prosincová
rezoluce ÚV KSČ a jež je jedinou zárukou
rozvoje všech pozitivních závěrů
loňského lednového pléna ÚV
KSČ i rychlejšího plnění cílů,
jež vyjádřil akční program KSČ
a které zatím nebyly splněny.
Komunistická strana Československa, vedoucí
síla naší společnosti se letos dožije
48 let své existence. Její cesta nebyla lehká
ani přímočará, vedle úspěchů
byly i chyby, deformace v teorii i v politické praxi. Přes
všechno je to pozoruhodná a slavná cesta. Jako
komunistický poslanec jsem hrdý na to, že v
jedné otázce byla její linie vždy neměnná,
v otázce bratrských vztahů strany i lidu
k Sovětskému svazu. Budu hlasovat pro důvěru
vládě, bezvýhradně souhlasím
se zahraničně-politickou orientací, již
vláda vytyčuje. Jsem hluboce přesvědčen,
že místo Československa a jeho šťastná
budoucnost je jedině v rodině socialistických
zemí a v upřímném, rovnoprávném
přátelství a spojenectví se Sovětským
svazem.
Předsedající mpř. FS Gabriška:
Ďakujem posl. Němcovi, ďalej bude hovoriť
posl. dr. Vybral.
Posl. prof. JUDr. Vybral: Vážené Federální
shromáždění! Dovolte mi, abych se vyslovil
k té části vládního programu,
která je věnována hospodářské
politice.
Z odborného hlediska nemůže být pochyb
o tom, že vláda nám zde předložila
rozsáhlý program hospodářsko-politických
opatření, která spadají do její
působnosti jako orgánů federální
moci vládní a výkonné. Počítá
se přitom na naši spolupráci všude tam,
kde jde o opatření zákonná, tvořící
obsah zákonodárné činnosti FS. Úhrnem
lze říci, že oba naše národy by
mohly být plně spokojeny s činností
vlády, kdyby se jí podařilo uskutečnit
tento rozsáhlý program vcelku i v jednotlivostech
během tohoto roku a nebo v termínech, které
si vláda pro splnění svých úkolů
v prohlášení určuje.
Vyslovuji-li zde připomínky k hospodářsko-politickému
programu vlády, činím tak v zájmu
toho, aby bylo ujasněno před tímto fórem,
na kolik tento program plní nebo je s to splnit jeden ze
základních úkolů naší
polednové politiky, tj. provedení ekonomické
reformy, od níž oba národy očekávají
široké možnosti ve zlepšování
životní úrovně všech občanů
naší federace.
Během loňské ostré kritiky direktivní
éry naší socialistické výstavby
byl jasně naznačen základní směr
ekonomické reformy, že tato musí vycházet
z organického spojení zásady národohospodářského
plánu se zásadami národohospodářského
trhu, z jehož působení musí všechno
socialistické podnikání vycházet a
přizpůsobovat se co nejvíce jak podmínkám
tržní ekonomiky, tak hodnotovým vztahům.
Jako důsledek této zásady byl vysloven další
souvislý požadavek, že žádný
z podniků nesmí být při plnění
těchto úkolů ztrátový, že
musí být postupně skoncováno se všemi
formami státní dotační i jiné
finanční intervence, která by udržovala
při životě podniky nerentabilní a ty,
které v soutěži s ostatními podniky
nejsou s to odpovědně plnit dané úkoly
za podmínek trhu. V této souvislosti byl ventilován
jako nezbytná součást ekonomické reformy
požadavek odborného vedení podniků a
jejich relativní samostatnosti při určování
rozsahu i obsahu podnikové činnosti, pokud by tato
nenarušovala některý ze základních
principů trhu nebo plánu.
Odborná diskuse rozšířila problematiku
ekonomické reformy o sféru vnitropodnikové
struktury řady průmyslových odvětví,
v nichž bylo zjištěno léta trvající
zanedbávání údržby a obnovy základních
podnikových fondů a tudíž nepřiměřené
zaostávání celých těchto průmyslových
odvětví, v nichž jsme dříve měli
vedoucí postavení ve světě, nebo jsme
u nich dosahovali aspoň světového průměru
a soutěživosti se zahraniční konkurencí.
V této souvislosti byla předmětem závažné
kritiky i celá dosavadní politika peněžních
odvodů čerpaných z hrubého důchodu
podniků všeho druhu a tyto odvody jsou soustředěny
v centrálním fondu, z něhož byly a jsou
poskytovány prostředky na zřizování
nových podniků nebo byly prováděny
rozsáhlé investice ve stávajících
podnicích, i když pro ně nebylo záruk
dostatečné rentability nebo přiměřené
návratnosti investic.
Obdobná odmítavá kritika směřovala
proti finančním dotacím, pocházejícím
z odvodů nebo jiných státních prostředků,
které kryly nerentabilnost některých podniků
nebo pokrývaly hospodářské disproporce
mezi maloobchodními cenami a vyššími výrobními
náklady některých produktů.
Reformní úvahy vyúsťovaly konečně
v požadavek revize jednotlivých forem socialistického
podnikání jak z hlediska jejich nedostatečné
rentability, tak z hlediska nedostatečného plnění
základních potřeb obyvatelstva např.
v oboru služeb, kde zejména byly kritizovány
nedostatky komunálního podnikání.
Reformní východisko bylo tu spatřováno
jednak v obnově individuálních živností
v rozsahu nepřekračujícím příliš
meze rodinného podniku, jednak v podstatném rozšíření
družstevního podnikání, které
by touto socialistickou formou podpořilo iniciativu a integrovalo
síly podnikatelů-jednotlivců.
Reformní úvahy dotkly se i po jiné stránce
základních otázek naší ekonomiky.
Vycházely z poznatků, že centrální
direktivní plánování vedlo ke značným
národohospodářským disproporcím
mezi růstem důchodů obyvatelstva a nedostatkem
spotřebního a průmyslového zboží
natolik, že to vedlo k inflačním tlakům
na cenovou hladinu a k trvalému narušování
měnové stability, které mělo své
podněty i v nedostatečné návratnosti
investic financovaných úvěrovými operacemi
banky. Kritika těchto nedostatků vedla k požadavku
zásadní reorganizace naší bankovní
soustavy, v níž mělo dojít k reformě
organizačním oddělením emisní
činnosti cedulové od ostatní bankovně
úvěrové činnosti. Emisní činnost
peněžní měla se soustředit v
samostatné cedulové bance, která by byla
nadána i rozhodující gescí v oblasti
obchodů devizových i v platebním a úvěrovém
styku se zahraničím. Dále bylo doporučováno
provést specializaci bankovní činnosti podle
různých odborných kriterií, z nichž
uvádím zejména organizační
soustředění investičních úvěrů,
hlavně průmyslových, do samostatného
bankovního ústavu.
Uzavírám tento stručný přehled
reformně hospodářské kritiky z loňského
roku i z let předchozích zjištěním,
že velké myšlenkové úsilí
našich ekonomů nebylo bohužel korunováno
závěrečným aktem, jímž
mělo být vypracování celkového
programu ekonomické reformy v zásadách i
jednotlivostech. Příčiny toho známe
všichni a není proto divu, že ani vládní
program nepodává dnes takový program celkové
ekonomické reformy, jehož splnění by
bylo časově rozvrženo na jednotlivé
etapy a na věcné dílčí úseky,
které by se vzájemně doplňovaly svým
řešením.
Soudím, že za dané situace je sestavení
takového celkového programu ekonomické reformy
spíše úkolem ekonomické vědy
než vlády samé. Vládní iniciativa
by v tomto směru měla zajistit jen organizační
předpoklady pro vypracování takového
reformního programu, který by byl vládě
oporou a vodítkem při etapovém uskutečňování
reformního díla. Jsem přesvědčen
o tom, že široká obec našich ekonomů
- českých i slovenských - by se ráda
podjala takového díla, k němuž dosavadní
kritikou hospodářských chyb, nedostatků
i vyložených deformací snesla už tak jako
tak materiál více než úctyhodný.
Je jisté, že tento vědecky pojatý reformní
program by zabral ještě do větší
hloubky než tomu bylo v loňské diskusi. Jde
tu především o širší chápání
okruhu problémů, kterým by byl řešen
poměr mezi národohospodářským
plánem a tržní ekonomikou. Nejde tu totiž
jen o jeden trh, nýbrž nejméně o trhy
čtyři. Trh zboží s problematikou cenovou,
trh práce s problematikou mzdovou, trh kapitálů
a krátkodobých úvěrů s problematikou
úroků a reorganizace našeho peněžnictví
a konečně o trh devizový s okruhem otázek
zahraničního obchodu a ostatních složek
naší platební bilance.
Na úrovni úsekové ekonomiky jde především
o soubor otázek naší politiky průmyslové
a zemědělské, který vyžaduje
nového řešení. Jde tu jak o otázku
nového odborného řízení podniků,
tak o problémy právních forem našeho
podnikání vůbec: státního,
komunálního, družstevního a individuálního.
U průmyslových podniků jde jednak o zajištění
programu vnitřní rekonstrukce zanedbaných
odvětví, zejména našeho spotřebního
průmyslu, jednak o zřizování podniků
nových, s mezinárodní úrovní
ve strojním vybavení a s plnou automatizací.
Také zemědělství má své
specifické problémy, z nichž se zde zmiňuji
jen o otázce nutnosti vyšších družstevních
forem, které by působily odpovědně
i při nákupu a prodeji zemědělských
výrobků, dále je to otázka financování
zemědělského podnikání vlastním
peněžnictvím. Omezuji se zde vědomě
jen na naznačení hlavních okruhů otázek
z těchto oborů, které by měla řešit
vhodně připravovaná forma široké
ankety naší ekonomické obce.
Dívám-li se na všechny uvedené úkoly
ekonomické reformy z hlediska federativního uspořádání
našeho státu, docházím k přesvědčení,
že není dnes závažnějšího
úkolu než toto dílo, před něž
je naše federace chtě nechtě postavena. V soustavném
řešení ekonomických otázek vidí
dnes milióny občanů naší vlasti
vlastní úkol a smysl celé federace a současně
i ztělesnění požadavku udržení
dnešní životní úrovně a
jejího zlepšení v blízké budoucnosti.
Živý ohlas našeho polednového vývoje
v celém světě je také pádným
dokladem toho, že i za hranicemi naší federace
žijí milióny lidí, kteří
ve vítězství našeho humanitního,
demokratického socialismu vidí nejen naši,
nýbrž také svou vlastní věc.
Úspěch dvou malých národů ve
střední Evropě při budování
pokrokových forem socialismu je s to působit svým
účinným příkladem i na ostatní
národy a státy. A v tom vidím veliký,
vpravdě internacionální význam, vliv
a působení naší polednové socialistické
politiky. Děkuji vám. /Potlesk./