Právem se dovoláváme vysoké politické
zralosti a kulturní úrovně našeho lidu,
jeho pracovitosti, jeho střízlivosti, jeho statečnosti,
jeho smyslu pro pokrok. Tím spíše nesmíme
dopustit, aby se u nás rozmáhaly jevy společenské
desorganizace, občanské neodpovědnosti, osobního
skandalizování, pracovní nekázně,
rušení veřejného pořádku,
které jsou nedůstojné našich tradic
a také nedůstojné lidských principů
socialismu. To není jen záležitost orgánů
státu nebo dokonce jen orgánů veřejné
bezpečnosti, ale veškeré naší občanské
veřejnosti, celé naší Národní
fronty.
Český i slovenský lid přijal myšlenku
federace za svou. Nestačí mu však jen právní
a organizační opatření v oblasti
federálních a národních orgánů,
nýbrž žádá konkrétní
formulování a řešení věcných
problémů federace i každé národní
republiky. Proto s takovou pozorností sledoval a přijímal
programové prohlášení národních
vlád a zajisté tomu tak bude i v případě
prohlášení federální vlády.
Pokud jde o český lid, potřebuje určité
období praktických skutečností, aby
si plně osvojil myšlenku české státnosti
a české politiky jako národního přínosu
společné federativní Československé
socialistické republice. Je si vědom svých
internacionálních úkolů, ale chce
znát, jak budou uspokojovány i jeho národní
potřeby a zájmy. Žádá od své
české vlády a od České národní
rady, aby dávaly na tuto otázku jasnou odpověď.
Chce také, aby federální vláda i Federální
shromáždění, kde česká
i slovenská politická reprezentace těsně
spolupracují, skutečně spravedlivě
jednaly a dbaly zájmů jak každé národní
republiky a jejího lidu, tak zájmů společných.
V našem lidu - a to je další poučení
- je až do morku kostí zakořeněna idea
národní svobody a státní svrchovanosti,
pro kterou je ochoten přinést jakékoliv oběti.
Žádá od svých představitelů
vůli a schopnost samostatně rozhodovat o svém
programu, o svém politickém postupu. Právem
od nich požaduje, aby svá zásadní rozhodnutí
činili v souladu s životními zájmy
vlasti a lidu i v souladu s mezinárodním
postavením Československa, aby svá rozhodnutí
sdělovali veřejnosti a pravdivě je zdůvodňovali.
Z pochopitelných důvodů žijí
u nás dosud nejasnosti o zahraničně politických
aspektech československého vývoje. Naše
vlády i parlamenty jsou povinny vždy znovu a důrazně
nejen v prohlášeních, ale i v praxi
dokazovat, že jsme nedílnou součástí
socialistického společenství, že patříme
do protiimperialistického tábora, že naše
svoboda a svrchovanost jsou podmíněny i naším
aktivním přínosem velkému boji za
věc osvobození lidstva. Máme pevné
internacionální závazky a povinnosti a stejně
tak je mají druzí vůči nám.
Sem patří i zásada vzájemné
úcty, rovnoprávnosti a nevměšování
do způsobů a forem socialistické výstavby
v jednotlivých státech naší soustavy
i zásada všestranné a vzájemné
prospěšné spolupráce ve všech oblastech
lidské činnosti a se všemi socialistickými
zeměmi.
Postavení Komunistické strany Československa
jako vedoucí společenské a politické
síly v naší zemi se postupně konsoliduje.
Komunisté znovu dokázali, že mají program
činnosti, který reaguje na potřeby lidu a
státu a přihlíží k našim
reálným možnostem. Současně však
nelze přejít fakt, že veřejnost pohlíží
s neklidem na nevyjasněnost poměrů uvnitř
strany, na střetání extrémních
křídel, jejichž aktivita brzdí sjednocení
strany na základě schválené politiky
a zpomaluje proces plného porozumění mezi
stranou a lidem. Považuji za potvrzení vedoucí
úlohy strany, že i nestranická veřejnost
si přeje vyjasnění situace ve straně
a vítězství její tvůrčí
marxisticko-leninské linie a pokrokové politiky.
Náš lid si nepřeje návrat k předlednové
byrokraticko-sektářské praxi uplatňování
vedoucí úlohy komunistické strany a žádá
zachovat a rozvinout avantgardní činnost strany
v Národní frontě, jako osvědčené
a podle zákona jediné platformě spolupráce
politických stran a společenských organizací
při tvorbě a realizaci socialistické politiky.
Tato platforma umožňuje zhodnotit a využít
všechno zdravé a revoluční z demokratických
a socialistických tradic českého a slovenského
lidu a současně zvýraznit odpovědnou
úlohu komunistů. Zákon o národní
frontě musí být bezpodmínečně
respektován a ty, kdo se mu chtějí vyhnout,
kdo spekulují na postavení politické opozice,
nelze považovat za konstruktivní společenskou
sílu nynější etapy vývoje socialismu
v Československu.
Jednou z klíčových otázek, které
hýbou naší veřejností, je svoboda
přesvědčení, svoboda projevu, svoboda
tisku. Za tyto svobody bojovalo dělnické hnutí
od samého začátku své činnosti.
Prosazovalo je a hájilo ještě za kapitalistického
režimu a přirozeně žádá
jejich naplnění v podmínkách
rozvoje socialismu. Prožili jsme loni období několika
měsíců opravdové exploze těchto
svobod v jejich téměř absolutní
podobě, jaká neměla a nemá obdoby
ve světě.
Zkušenost ukázala, že naše společnost
si může dovolit velkou míru svobody projevu,
avšak její, nyní dosažená úroveň
vývoje, nedovoluje tuto svobodu absolutizovat. Naše
socialistická společnost se svými nevyřešenými
vnitřními rozpory a se svými vztahy k rozdělenému
světu se musí chránit před protisocialistickými
tendencemi a také před falešnými iluzemi
a podvodnou demagogií.
Vlády a parlamenty musí stanovit pravidla demokratických
svobod v našem socialistickém zřízení,
jasně je zdůvodnit a postarat se o jejich respektování
podle ústavních a jiných zákonů.
Pro naši inteligenci je rozhodující, zda má
a bude mít dostatek prostoru pro tvůrčí
svobodu, pro odpovídající společenské
uplatnění a pro aktivní účast
v procesu tvorby materiálních i duchovních
statků socialistické společnosti.
Z minulosti přežívá v jisté
části inteligence přímo alergická
nedůvěra a podezíravost k politice a
jejím představitelům, provázená
často netrpělivostí a uspěchaností
v postoji ke společenskému vývoji a
jeho realitám. To vytváří chronické
napětí mezi politickým vedením a částí
tvůrčí inteligence, promítá
se v činnosti sdělovacích prostředků
a do značné míry ochromuje soustředění
pozornosti nás všech na hlavní články
politického programu strany a státu.
Je naším úkolem plně zabezpečovat
a chránit svobodnou tvůrčí činnost
ve vědě, kultuře. Avšak odmítat
některé krajní představy a požadavky,
které jsou vytyčovány bez ohledu na vypracovaný
reálný program.
Vlády a parlamenty nesmí takové konfliktní
situace obcházet, ale zaujímat k nim jasné
stanovisko a dávat bez kolísání odpověď
co ano a co nikoliv.
Pracující chápou nutnost spojení politiky
a ekonomiky. Odmítají jednostrannou orientaci na
otázky politického systému a občanských
svobod a naléhají na zavedení pořádku
do výroby, do tržních vztahů, na pokračování
hospodářské reformy, na efektivnější
zahraniční obchod. Stále častěji
se ozývá volání, aby se skoncovalo
s planými diskusemi a abychom nastoupili ke konkrétní,
užitečné práci. Myslím, že
naše vlády a parlamenty nesmějí přehlížet
tuto okolnost. Naopak, musí dát ekonomickým
otázkám přední místo ve své
činnosti, jak jsme to i slyšeli v prohlášení
federální vlády. Úspěch v hospodářství
rozhodne totiž definitivně o úspěchu
celé polednové politiky. Velká slova jsou
pěkná věc, ale nelze se ani jimi živit,
ani v nich bydlet. Po trpkých zkušenostech s diletantismem
v politice, v hospodářství a v jiných
řídících činnostech žádají
naši pracující, aby na všech odpovědných
místech pracovali kvalifikovaní lidé, politicky
i odborně zdatní, čestní a opravdoví.
Vážené soudružky a soudruzi poslanci,
chceme-li být reálnými a tedy úspěšnými
představiteli lidu, musíme podle mého názoru
z těchto a dalších poučení
vycházet, nezavírat před nimi oči,
spojovat řídící funkce státu
s vědomím, pocity a potřebami lidu.
Jsem toho názoru, že usilovnou prací při
realizaci politiky strany a Národní fronty i programu
československé vlády a národních
vlád vytvoříme příznivé
podmínky nejen pro konání voleb, ale i pro
řešení dalších politických
problémů.
Stojíme na počátku rozvoje čs. federace,
ale i na počátku nového vývojového
období naší socialistické společnosti.
Jestliže jsme si v roce 1968 vytyčili jít
novou cestou, získali jsme cenné a trpké
zkušenosti a velká poučení, jsme povinni
dosavadní cestu analyzovat a zhodnotit a do dalšího
období jít rozumněji, odpovědněji
a cílevědoměji. Zejména poslední
období nám umožnilo přesněji
vykrystalizovat naši politiku, cesty a tempa rozvoje socialismu
v duchu tvůrčích myšlenek marxismu-leninismu.
Máme znovu dobrou šanci a tentokrát ji nesmíme
pustit z rukou. Jsem přesvědčen, že
delegace ČNR, která tvoří součást
Sněmovny národů tohoto shromáždění,
je připravena dát všechny síly pro uskutečňování
politiky, kterou jednomyslně schválila v programovém
prohlášení české vlády
a kterou zde vyslechla v projevu předsedy federální
vlády. Žádné jiné politice svůj
hlas nedáme. Víme, že realizovat náročný
program nebude snadné a že budeme muset projít
mnohými zkouškami. Avšak máme vůli
všechny obtíže překonat a vládní
program beze zbytku podpořit, aby se stal skutkem. /Potlesk./
Předsedající mpř. FS Gabriška:
Ďakujem s. Císařovi. Prehovorí s. poslanec
Němec.
Posl. dr. Jan Němec: Soudružky a soudruzi
poslanci! Prohlášení federální
vlády Československé socialistické
republiky, které včera přednesl ve Federálním
shromáždění předseda vlády
s. Černík, zahrnuje v podstatě dva základní
vzájemně se doplňující i prolínající
okruhy vládní politiky, vnější
a vnitřní. Svědčí o tom zejména
formulace základního cíle hlavních
směrů československé zahraniční
politiky, vyjádřená slovy: "Zabezpečení
mírových podmínek pro rozvoj naší
socialistické společnosti a zajištění
její bezpečnosti a svrchovanosti." Padesátiletá
historie samostatného státu Čechů
a Slováků nejednou ukázala, jak harmonie
vnitřních a vnějších politických
vztahů je k prospěchu rozvoje naší
země a jak naopak nesoulad mezi vnitropolitickými
potřebami a zahraničně-politickou orientací
je jen a jen k její škodě.
Není jistě sporu o tom, že naše republika
od svého vzniku hledala a i dnes hledá cesty k dobrým
stykům se všemi státy světa. Současně
však její vlády musely vycházet z podrobného
rozboru historicky dané mezinárodní situace
a poměru nejrůznějších sil v mezinárodním
měřítku, musely co nejpřesněji
odhadovat potencionální nebezpečí
a možnost ohrožení státní samostatnosti
a národní nezávislosti. Současně
pak musely volit takovou zahraničně politickou orientaci,
jež by potřebnými mezinárodními
smlouvami a spojeneckými závazky možné
ohrožení buď vůbec vyloučila anebo
snížila na minimum. Tak tomu bylo v r. 1918, v první
buržoazně demokratické etapě naší
československé státnosti, tak tomu bylo i
v r. 1945 v etapě lidově demokratického
a poté socialistického společenského
zřízení.
Pravda, odhadnout potencionální nebezpečí
a jeho zdroje v našich podmínkách nebylo
dříve a není ani dnes těžké.
Tisíciletá historie našeho lidu, žijícího
právě v tomto strategicky nesmírně
důležitém geografickém prostoru a přímo
na germánsko-slovanské hranici, shromáždila
dostatek důkazů pro přesvědčení,
že hlavní nebezpečí hrozilo vždy
ze Západu, neboť zejména odtud průsmyky
pohraničních hor a pak ze zadunajských rovin
pronikal ozbrojený nepřítel do naší
vlasti. Stará dobyvačná tendence vyjádřená
hesly "Drank nach Osten", tak určovala i cestu
zahraničně politické orientaci Československa.
Ani dnes tomu není jinak; i včerejší
vládní prohlášení hovoří
o potřebě spolehlivého zajištění
právě západní hranice republiky.
Je pochopitelné, že zahraničně politická
orientace buržoazně demokratické republiky
byla dána v prvé řadě i jejím
třídním charakterem - byla to orientace na
Francii a současně spojenecké svazky s Jugoslávií
a Rumunskem v tzv. Malé dohodě. Ani jinak tomu
v 20. letech nemohlo být. Spolutvůrcem, a jistě
ne bezvýznamným, této politiky byl ministr
zahraničí a později president republiky dr.
Eduard Beneš. Můžeme mít, zejména
my komunisté, nejrůznější výhrady
k jeho politice, musíme však ocenit jeho prozíravost,
když právě on krátce po nástupu
Hitlera k moci v sousedním Německu v r.
1933, a to po necelých 2 letech, již v r. 1935 podepisuje
spojeneckou smlouvu Československé republiky se
Sovětským svazem. Je to příklad politika
vlastenecky uvažujícího, realisty, který
předvídal včas narůstající
nebezpečí. Pochopil realitu současných
mezinárodních vztahů a zajišťoval
bezpečnost své země v plném souladu
s jejími národními zájmy spojeneckou
smlouvou s novou socialistickou mocností, se Sovětským
svazem, i když sám stál na jiných třídních
pozicích. Ukázalo se později, že právě
tento spojenecký svazek byl nejpevnější.
Dr. Beneš v knize "Mnichovské dny" vydané
nedávno v nakladatelství Svoboda na str. 317
uvádí o tom informaci předanou vyslancem
SSSR Alexandrovským: "Moskva vzkazuje, že kdyby
došlo k válce s Německem a toto bylo
útočníkem, že by jí stačilo,
kdyby Československo podalo svou stížnost do
Ženevy a oznámilo to Sovětskému svazu,
jenž by se už tím cítil autorizován
jít Československu na pomoc." A dr. Beneš
dodává: "Byl jsem Sovětskému
svazu za tuto odpověď krajně vděčen.
Zůstal v této těžké chvíli
s námi jediný a nabídl více než
byl povinen. Uvažoval jsem tudíž znovu všestranně
o situaci. I text telegramu do Ženevy jsem si již nastínil."
Proto také při podpisu spojenecké čs.
- sovětské smlouvy v r. 1943 řekl, že
"touto smlouvou bylo korunováno úsilí
Československa existující již přes
20 let a sledující cíl zajistit náš
národ a stát před německým
imperialismem."
A právě to, že Sovětský svaz
nabídl více než byl povinen, ukazuje, že
tu šlo o smlouvu nového typu, smlouvu se socialistickým
sovětským státem, který své
závazky dodržuje a byl připraven i tehdy je
dodržet. Je logické, že zahraničně
politická orientace po roce 1945, po osvobození
Československa za vynikající účasti
sovětské armády vycházela z těchto
zkušeností a ze smlouvy o přátelství,
vzájemné pomoci a poválečné
spolupráci, jejíž 25-leté trvání
jsme 12. prosince loňského roku vzpomínali.
Vítám prohlášení vlády,
jež konstatuje, že "trvalým základem
naší zahraniční politiky jsou pevné
vztahy spojenectví a všestranná spolupráce
Československa se Sovětským svazem a dalšími
socialistickými zeměmi, s nimiž nás
spojuje jednota třídních vztahů a
společné cíle".
Možná, že tato orientace se nebude líbit
některým občanům tohoto státu.
Jsou přece lidé, kteří se spíše
nadchnou protisovětskými projevy a stanovisky, ba
dokonce spatřují v nich jakési, i když
velmi pochybné hrdinství a statečnost. Jsou
i takoví, kteří považují možnost
nebezpečí ze Západu za propagandistického
strašáka a jimž se nelíbí sloh,
ba dokonce obsah bratislavského prohlášení
socialistických zemí ze srpna loňského
roku. Nedostatek informací a i jejich jednostranná
tendenčnost, jakož i snaha, někdy i záměrná,
líčit naše západní sousedy v příznivých
barvách, zkreslovala představy čs. občanů
o skutečných úmyslech kormidelníků,
zejména tzv. nové východní politiky
Německé spolkové republiky. Dovolte proto,
abych uvedl některé jejich ne nezajímavé
výroky.