Pátek 31. ledna 1969

Předsedající mpř. FS Dohnal: Děkuji poslanci Monczkovi. Uděluji slovo posl. Fleyberkovi.

Posl. Fleyberk: Vážené sněmovny, poslanecký klub Československé strany socialistické mne pověřil, abych jeho jménem zaujal stanovisko k vládnímu prohlášení.

Československá strana socialistická oceňuje především skutečnost, že federální vláda je vládou národní fronty a reprezentací všech jejích složek. I naše strana má tedy možnost se podílet jak na tvorbě tak i na realizaci vládních programových principů a tím současně i usilovat o to, aby její vlastní cíle se ve věčné konfrontaci s reálnými možnostmi na této platformě promítaly.

Vítáme závazek vlády, že chce cílevědomě vycházet z principů Národní fronty, kterou považujeme za základní, na níž se mohou střetávat společenské zájmy různých vrstev naší společnosti. Volba optimální politické linie předpokládá, že vedoucí centrum co nejdokonaleji zná postoje a stanoviska jednotlivých sociálních skupin společnosti, představovaných politickými a společenskými organizacemi. A je to právě základna národní fronty, která dává širokou možnost tyto jednotlivé specifické zájmy poznat, přihlížet k nim a racionální politickou argumentací je sbližovat.

V praktické práci se předpokládá, aby Národní fronta měla skutečnou možnost vždy včas posoudit všechny hlavní otázky týkající se konkrétní vnitropolitické a zahraničně politické koncepce federální vlády, a tím i možnost se k nim vyjádřit. V plné míře to jistě platí o komplexní přípravě voleb, o nichž se v tomto smyslu vládní prohlášení výslovně zmiňuje, když současně také uvádí, že má na mysli společnost demokratickou.

Chceme také proto jako jedna ze stran NF spolupracovat na vypracování takového volebního zákona, který by poskytl pevné legislativní základy takovéto společnosti, tedy zákona, jenž by vycházel ze zásad všeobecného a rovného hlasovacího práva s tajným hlasováním a možností demokratického výběru mezi kandidáty. Jedině takto má podle našeho názoru občanská společnost možnost legálně realizovat své politické představy ve svém vlastním státě, jedině tak se politika může stát věcí celé občanské společnosti, zárukou plného uplatnění občanských svobod každého jejího člena.

Strana ve svém připravovaném stranickém programu vychází především z ochrany základních individuálních zájmů člověka - občana. Plně proto schvalujeme, že i návrh programového prohlášení se touto problematikou zabývá. Podle našeho názoru je účelné zdůraznit, že představy vlády v tomto směru jsou totožné s Pakty o lidských právech, jejichž ratifikaci přislíbila loňského roku i bývalá vláda ČSSR.

Základní zásady polednové politiky, k nimž se federální vláda hlásí, znamenají v našem pojetí především skutečně otevřenou politiku prováděnou za aktivní účasti širokých vrstev našeho lidu. Vládní prohlášení v tomto směru cestu ukazuje a nyní teda půjde o její realizaci. V prvé řadě bude samozřejmě nutné zajistiti právní jistotu našich občanů a soustavně odstraňovat křivdy vzniklé v době deformací. Federálnímu zákonodárství bude v tomto směru připadat v úzké spolupráci s vládami obou republik významná úloha. Domníváme se, že na tomto úseku nám bude umožněna - jako tomu bylo i v uplynulém období - i nadále účinná spolupráce. Za zvláště důležité považujeme, že připravovaný ústavní zákon o soudech a prokuratuře položí hlavní důraz na vytvoření moderního systému právních záruk v socialistickém státě.

Plně chápeme obtížnost podmínek, za nichž se federální vláda ujímá své funkce na poli naší ekonomiky. Považujeme proto za nutné co nejrychleji vypracovat otevřenou analýzu současného stavu našeho národního hospodářství a stanovit promyšlený postup při zavádění nových ekonomických forem. S výsledky analýzy je nutno seznámit veřejnost právě tak jako s koncepcí další práce a dalšího postupu. Při tom není nutné se vyhýbat třeba konkrétním nepopulárním opatřením. Jsme toho názoru, že naše ekonomická politika se musí i nadále opírat o výchozí principy ekonomické reformy, mezi něž patří zejména rozvíjení samostatnosti podniků, jejich ekonomická kontrola odběrateli a spotřebiteli, účinná zainteresovanost na výsledcích práce a demokratizace hospodářského života.

Vycházíme z představy, že hlavním smyslem hospodářské činnosti společnosti je co nejširší uspokojování potřeb a zájmů jednotlivců a že rozvoj ekonomiky je prostředkem k dosažení tohoto cíle.

Záruky svobody člověka vedle zajištění základních občanských práv a svobod vidíme proto i v co nejširší decentralizaci a demokratizaci hospodářské organizace a pluralitním hospodářském systému, který je nezbytně nutnou a logickou protiváhou naší politické soustavy. Z toho zásadního důvodu a i v zájmu vytvoření dostatečného prostoru pro uplatnění důvtipu, zručnosti a podnikavosti jednotlivce je žádoucí, aby převážná část řemeslné činnosti i provozu služeb byla organizována ve formě malých samostatných družstev nebo drobného osobního podnikání. Jejich činnost, rychle se přizpůsobující potřebám trhu, je totiž schopna zaplnit mezeru v této části naší ekonomiky. To předpokládá uskutečnit celý komplex jednoduchých, pružných cenových, daňových, úvěrových i organizačních opatření, která by podpořila jejich iniciativu. Za základní podmínku považujeme vytvoření rovnoprávných podmínek pro ně, a to jak ekonomických tak právních, sociálních, morálních a politických.

Souhlasíme, že zájem našeho hospodářství vyžaduje lépe než dosud využívat všech potenciálních možností mezinárodní dělby práce, především v rámci společenství socialistických států. Domníváme se však, že by mělo být zdůrazněno, že při respektování všech našich závazků vůči zahraničním partnerům bude vláda vždy dbát našich národních zájmů a objektivní potřeby našeho národního hospodářství.

V zásadě přijímáme koncepci zahraniční politiky, kterou programové prohlášení předkládá. Vzhledem k dnešním složitým mezinárodním podmínkám i vzhledem k situaci našeho státu bylo by účelné zdůraznit, že naše zahraniční politika by neměla být jen činností diplomatickou, ale souhrnem všech instrumentů a všech působících faktorů v mezinárodních stycích. Patřily by sem kromě zahraničních styků v oblasti kultury, vědy, umění a sportu podle našeho názoru i mezinárodní styky politických stran a společenských organizací Národní fronty.

Vládní prohlášení se hlásí k prohlášení vlády z dubna minulého roku a navazuje na prohlášení vlád České a Slovenské socialistické republiky. Bude účelné, když se, třeba v souvislosti s prací na plánu a rozpočtu federace na příští léta, k tomuto prohlášení vrátíme, aby Federální shromáždění mohlo posoudit, jak pokročila realizace tohoto vládního programu.

Vládní program podpoříme a chceme se podílet na jeho plnění.

Předsedající mpř. FS Dohnal: Děkuji posl. Fleyberkovi. Konstatuji, že na dnešním zasedání je přítomno ze Sněmovny lidu 223 poslanců, ze Sněmovny národů z české části 51 poslanců, ze slovenské 47 poslanců.

Prosím přítomné, pokud se nezapsali do prezenční listiny, aby tak o přestávce učinili.

Dále uděluji slovo posl. Špačkovi.

Posl. RSDr. Špaček: Vážené soudružky poslankyně, vážení soudruzi poslanci. Toto jednání Federálního shromáždění, jeho konstituování, volbu jeho funkcionářů a orgánů i projednání programového prohlášení federální vlády považuje Komunistická strana Československa za jeden z dalších významných kroků marxisticko-leninského řešení národnostní otázky v naší zemi i za jeden z dalších významných kroků v uskutečňování celé své současné politiky, politiky, která má zabezpečit vpravdě úspěšný a všestranný rozvoj socialismu v naší zemi.

Proto my, komunisté, aktivně podporujeme vládní prohlášení, program federální vlády tak, jak byl přednesen jejím předsedou soudruhem Oldřichem Černíkem. Vládní program vychází z akčního programu i z programu, jak ho formulovala pro nejbližší období poslední zasedání ústředního výboru strany v listopadu a prosinci loňského roku i v lednu roku letošního. Vládní program zahrnuje i oprávněné podněty a návrhy obou socialistických republik naší země, odpovídá v rámci dnešních našich možností i na oprávněné zájmy a potřeby jednotlivých skupin naší společnosti, jež je možno naplnit v nejbližším období, stejně jako na podněty a návrhy Národní fronty i organizací, které ji vytvářejí.

Považujeme proto vládní program za skutečný program Národní fronty a chceme všemi svými silami přispět k jeho splnění. Jsme přesvědčeni, že tento program najde podporu naprosté většiny naší čs. veřejnosti, většiny obou našich národů i národností této země, České i Slovenské národní rady, stejně tak jako vlád České i Slovenské socialistické republiky. Jsme přesvědčeni, že najde i plnou podporu Národní fronty - nejen v jejích ústředních orgánech, ale i na všech jejích dalších organizačních stupních. Jistě nenajde v naší současné složité situaci podporu všech, a zejména ne okamžitě.

Všichni víme, že v naší společnosti dnes existuje značná různost názorů, jež se někdy projevuje i v různosti činů, a to i činů, které vážně ohrožují základní zájmy této země.

Jsme však přitom přesvědčeni, že tak, jak se nám bude dařit postupně dopracovávat program dalšího postupu a řešit jednotlivé okruhy otázek, bude se nám dařit i sjednocovat naši společnost. Spoléháme přitom, že nejen komunisté, ale celá Národní fronta bude získávat zdravé síly naší společnosti k postupnému upevnění její jednoty, ke zvýšení její aktivity při řešení nejnaléhavějších problémů. Bez této aktivity většiny naší společnosti nemůžeme totiž dosáhnout úspěchu.

Víme všichni, že v naší zemi jsou a aktivně pracují i síly, které mají zájem na tom, aby se nezdařilo naše úsilí. Nejde přitom o jednotnou frontu. Tvoří ji sektářsko-dogmatické síly, stejně tak jako síly nerealistické, radikalistické a avanturistické, ale i síly, které zaměňují marxisticko-leninský pohled za vědeckému socialismu cizí představy o vývoji socialistické společnosti, síly idealizující kapitalismus, ale i určité síly vyloženě antisocialistické. Všechny tyto síly se přitom objektivně, ať si to uvědomují či ne, ať mají třeba sebelepší úmysly, scházejí na společné základně a směřují ke společným cílům. Shodují se v ohrožování sil našeho lidu a podlamování víry v jeho síly, a to dokonce i tou cestou, že ho budou neustále zneklidňovat a takzvaně burcovat jeho svědomí, ale zatím vyplýtvají úmyslně jeho energii na problémy nereálné či nedůležité tak, aby se po vyvolání apatie a lhostejnosti lidu lépe dařily jejich plány. Shodují se na tom, nedat vedení této společnosti a státu čas na řešení skutečných problémů, na řešení skutečných oprávněných zájmů a potřeb lidu této země, podlomit víru v politiku, kterou jsme začali v uplynulém roce formovat, dokonce možná pod heslem: čím hůře, tím lépe. Shodují se i na tom, oslabit jednotný postup ústředního výboru strany, Národní fronty i orgánů státu, podlomit důvěru v současné vedení naší společnosti, v Komunistickou stranu Československa, v Národní frontu, v orgány státu i v jejich vedoucí představitele.

Překonání těchto názorů, tendencí a sil, jež jsou hlavní překážkou klidné práce a ohrožují realizaci všeho pozitivního z polednové politiky, je dnes jedním ze základních úkolů naší strany, celé Národní fronty i všech orgánů státu. Jde a půjde nesporně o boj velmi složitý, namáhavý a úporný. Jde a půjde v něm o překonání mnohdy zkreslených, nepřesných, nesprávných i socialismu zcela cizích a nepřátelských názorů. Stejně tak jde a půjde o překonání snah odvádět pozornost orgánů i občanů od problémů skutečně hlavních, rozhodujících pro další vývoj naší společnosti, jak o tom včera hovořil s. Černík.

Máme však dost zkušeností, abychom věděli, že v politice pro překonání nesprávných názorů a cizích sil nestačí jen slova, že nemůže jít jen o slova, o propagandu a agitaci. l při překonávání naší dnešní složité situace platí, že čin je desetkrát víc než slovo.

Proto ústřední výbor naší strany se tak naléhavě snaží soustředit pozornost strany i veřejnosti na činy, na pozitivní politiku, na skutečné řešení problémů života naší společnosti. Vůle většiny našich občanů - a někteří poslanci zde o tom už hovořili - je skutečně jednoznačná. Naši občané chtějí pokračovat promyšleně v reformách, které jsme v minulém roce nastínili a v jejichž provádění jsme učinili první úspěšné kroky. Máme možnosti, abychom v nich úspěšně pokračovali i nadále. Předpokladem toho však je překonat právě síly a tendence, jež nás od této uvážené, promyšlené práce odvádějí.

Federální vláda začíná tedy svou práci ve velmi složité situaci. Ale je tu nesporně východisko z ní. Je v politice, která se začala v naší zemi formovat v r. 1968, v usneseních ústředního výboru, a jež nachází výraz i v předkládaném vládním prohlášení. Pravda, bude třeba ještě mnohé vykonat, aby tato politika byla politikou skutečně ucelenou, aby řešila všechny základní problémy, které se dlouhá léta v naší společnosti hromadily.

Mnoho otázek bude třeba ještě rozpracovat. Máme nesporně v akčním programu a v dalších usneseních ústředního výboru zakotveny naše základní představy. Ale mnohé z nich bude třeba teprve dopracovat do konkrétní politiky. Zpracovat bude třeba také postupový plán jejich řešení tak, abychom co nejúčelněji mohli vynakládat síly naší společnosti, abychom s nimi nehazardovali a abychom dosáhli výsledků, jež všichni předpokládáme a jichž bychom všichni chtěli dosáhnout.

Bude třeba se nad některými otázkami i hlouběji zamyslet, lépe rozměřit čas a reálněji odhadnout síly na jejich řešení. Domníváme se, že jsme povinni bez rozpaků i opravovat naši politiku tehdy, když přestane odpovídat novým poznatkům vědy i zkušenostem praxe. Vždyť jsme příliš draze zaplatili zkušenost, že právě strnulost politiky, to, že neodpovídá včas na nové otázky, je jednou z hlavních příčin neúspěchů v naší předlednové minulosti. Stejně tak bude podle našeho názoru třeba trpělivě, ale přitom rozhodně, iniciativně, za účasti celé Národní fronty soustřeďovat kolem této politiky všechny zdravé síly naší společnosti.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP