Předsedající mpř. FS Dohnal:
Děkuji poslanci Monczkovi. Uděluji slovo posl. Fleyberkovi.
Posl. Fleyberk: Vážené sněmovny,
poslanecký klub Československé strany socialistické
mne pověřil, abych jeho jménem zaujal stanovisko
k vládnímu prohlášení.
Československá strana socialistická oceňuje
především skutečnost, že federální
vláda je vládou národní fronty a reprezentací
všech jejích složek. I naše strana má
tedy možnost se podílet jak na tvorbě tak i
na realizaci vládních programových principů
a tím současně i usilovat o to, aby její
vlastní cíle se ve věčné konfrontaci
s reálnými možnostmi na této platformě
promítaly.
Vítáme závazek vlády, že chce
cílevědomě vycházet z principů
Národní fronty, kterou považujeme za základní,
na níž se mohou střetávat společenské
zájmy různých vrstev naší společnosti.
Volba optimální politické linie předpokládá,
že vedoucí centrum co nejdokonaleji zná postoje
a stanoviska jednotlivých sociálních skupin
společnosti, představovaných politickými
a společenskými organizacemi. A je to právě
základna národní fronty, která dává
širokou možnost tyto jednotlivé specifické
zájmy poznat, přihlížet k nim a racionální
politickou argumentací je sbližovat.
V praktické práci se předpokládá,
aby Národní fronta měla skutečnou
možnost vždy včas posoudit všechny hlavní
otázky týkající se konkrétní
vnitropolitické a zahraničně politické
koncepce federální vlády, a tím i
možnost se k nim vyjádřit. V plné míře
to jistě platí o komplexní přípravě
voleb, o nichž se v tomto smyslu vládní prohlášení
výslovně zmiňuje, když současně
také uvádí, že má na mysli společnost
demokratickou.
Chceme také proto jako jedna ze stran NF spolupracovat
na vypracování takového volebního
zákona, který by poskytl pevné legislativní
základy takovéto společnosti, tedy zákona,
jenž by vycházel ze zásad všeobecného
a rovného hlasovacího práva s tajným
hlasováním a možností demokratického
výběru mezi kandidáty. Jedině takto
má podle našeho názoru občanská
společnost možnost legálně realizovat
své politické představy ve svém vlastním
státě, jedině tak se politika může
stát věcí celé občanské
společnosti, zárukou plného uplatnění
občanských svobod každého jejího
člena.
Strana ve svém připravovaném stranickém
programu vychází především z
ochrany základních individuálních
zájmů člověka - občana. Plně
proto schvalujeme, že i návrh programového
prohlášení se touto problematikou zabývá.
Podle našeho názoru je účelné
zdůraznit, že představy vlády v tomto
směru jsou totožné s Pakty o lidských
právech, jejichž ratifikaci přislíbila
loňského roku i bývalá vláda
ČSSR.
Základní zásady polednové politiky,
k nimž se federální vláda hlásí,
znamenají v našem pojetí především
skutečně otevřenou politiku prováděnou
za aktivní účasti širokých vrstev
našeho lidu. Vládní prohlášení
v tomto směru cestu ukazuje a nyní teda půjde
o její realizaci. V prvé řadě bude
samozřejmě nutné zajistiti právní
jistotu našich občanů a soustavně odstraňovat
křivdy vzniklé v době deformací. Federálnímu
zákonodárství bude v tomto směru připadat
v úzké spolupráci s vládami obou republik
významná úloha. Domníváme se,
že na tomto úseku nám bude umožněna
- jako tomu bylo i v uplynulém období - i nadále
účinná spolupráce. Za zvláště
důležité považujeme, že připravovaný
ústavní zákon o soudech a prokuratuře
položí hlavní důraz na vytvoření
moderního systému právních záruk
v socialistickém státě.
Plně chápeme obtížnost podmínek,
za nichž se federální vláda ujímá
své funkce na poli naší ekonomiky. Považujeme
proto za nutné co nejrychleji vypracovat otevřenou
analýzu současného stavu našeho národního
hospodářství a stanovit promyšlený
postup při zavádění nových
ekonomických forem. S výsledky analýzy je
nutno seznámit veřejnost právě tak
jako s koncepcí další práce a dalšího
postupu. Při tom není nutné se vyhýbat
třeba konkrétním nepopulárním
opatřením. Jsme toho názoru, že naše
ekonomická politika se musí i nadále opírat
o výchozí principy ekonomické reformy, mezi
něž patří zejména rozvíjení
samostatnosti podniků, jejich ekonomická kontrola
odběrateli a spotřebiteli, účinná
zainteresovanost na výsledcích práce a demokratizace
hospodářského života.
Vycházíme z představy, že hlavním
smyslem hospodářské činnosti společnosti
je co nejširší uspokojování potřeb
a zájmů jednotlivců a že rozvoj ekonomiky
je prostředkem k dosažení tohoto cíle.
Záruky svobody člověka vedle zajištění
základních občanských práv
a svobod vidíme proto i v co nejširší
decentralizaci a demokratizaci hospodářské
organizace a pluralitním hospodářském
systému, který je nezbytně nutnou a logickou
protiváhou naší politické soustavy.
Z toho zásadního důvodu a i v zájmu
vytvoření dostatečného prostoru pro
uplatnění důvtipu, zručnosti a podnikavosti
jednotlivce je žádoucí, aby převážná
část řemeslné činnosti i provozu
služeb byla organizována ve formě malých
samostatných družstev nebo drobného osobního
podnikání. Jejich činnost, rychle se přizpůsobující
potřebám trhu, je totiž schopna zaplnit mezeru
v této části naší ekonomiky.
To předpokládá uskutečnit celý
komplex jednoduchých, pružných cenových,
daňových, úvěrových i organizačních
opatření, která by podpořila jejich
iniciativu. Za základní podmínku považujeme
vytvoření rovnoprávných podmínek
pro ně, a to jak ekonomických tak právních,
sociálních, morálních a politických.
Souhlasíme, že zájem našeho hospodářství
vyžaduje lépe než dosud využívat
všech potenciálních možností mezinárodní
dělby práce, především v rámci
společenství socialistických států.
Domníváme se však, že by mělo být
zdůrazněno, že při respektování
všech našich závazků vůči
zahraničním partnerům bude vláda vždy
dbát našich národních zájmů
a objektivní potřeby našeho národního
hospodářství.
V zásadě přijímáme koncepci
zahraniční politiky, kterou programové prohlášení
předkládá. Vzhledem k dnešním
složitým mezinárodním podmínkám
i vzhledem k situaci našeho státu bylo by účelné
zdůraznit, že naše zahraniční politika
by neměla být jen činností diplomatickou,
ale souhrnem všech instrumentů a všech působících
faktorů v mezinárodních stycích. Patřily
by sem kromě zahraničních styků v
oblasti kultury, vědy, umění a sportu podle
našeho názoru i mezinárodní styky politických
stran a společenských organizací Národní
fronty.
Vládní prohlášení se hlásí
k prohlášení vlády z dubna minulého
roku a navazuje na prohlášení vlád České
a Slovenské socialistické republiky. Bude účelné,
když se, třeba v souvislosti s prací na plánu
a rozpočtu federace na příští
léta, k tomuto prohlášení vrátíme,
aby Federální shromáždění
mohlo posoudit, jak pokročila realizace tohoto vládního
programu.
Vládní program podpoříme a chceme
se podílet na jeho plnění.
Předsedající mpř. FS Dohnal:
Děkuji posl. Fleyberkovi. Konstatuji, že na dnešním
zasedání je přítomno ze Sněmovny
lidu 223 poslanců, ze Sněmovny národů
z české části 51 poslanců,
ze slovenské 47 poslanců.
Prosím přítomné, pokud se nezapsali
do prezenční listiny, aby tak o přestávce
učinili.
Dále uděluji slovo posl. Špačkovi.
Posl. RSDr. Špaček: Vážené
soudružky poslankyně, vážení soudruzi
poslanci. Toto jednání Federálního
shromáždění, jeho konstituování,
volbu jeho funkcionářů a orgánů
i projednání programového prohlášení
federální vlády považuje Komunistická
strana Československa za jeden z dalších významných
kroků marxisticko-leninského řešení
národnostní otázky v naší zemi
i za jeden z dalších významných kroků
v uskutečňování celé své
současné politiky, politiky, která má
zabezpečit vpravdě úspěšný
a všestranný rozvoj socialismu v naší
zemi.
Proto my, komunisté, aktivně podporujeme vládní
prohlášení, program federální
vlády tak, jak byl přednesen jejím předsedou
soudruhem Oldřichem Černíkem. Vládní
program vychází z akčního programu
i z programu, jak ho formulovala pro nejbližší
období poslední zasedání ústředního
výboru strany v listopadu a prosinci loňského
roku i v lednu roku letošního. Vládní
program zahrnuje i oprávněné podněty
a návrhy obou socialistických republik naší
země, odpovídá v rámci dnešních
našich možností i na oprávněné
zájmy a potřeby jednotlivých skupin naší
společnosti, jež je možno naplnit v nejbližším
období, stejně jako na podněty a návrhy
Národní fronty i organizací, které
ji vytvářejí.
Považujeme proto vládní program za skutečný
program Národní fronty a chceme všemi svými
silami přispět k jeho splnění. Jsme
přesvědčeni, že tento program najde
podporu naprosté většiny naší čs.
veřejnosti, většiny obou našich národů
i národností této země, České
i Slovenské národní rady, stejně tak
jako vlád České i Slovenské socialistické
republiky. Jsme přesvědčeni, že najde
i plnou podporu Národní fronty - nejen v jejích
ústředních orgánech, ale i na všech
jejích dalších organizačních
stupních. Jistě nenajde v naší současné
složité situaci podporu všech, a zejména
ne okamžitě.
Všichni víme, že v naší společnosti
dnes existuje značná různost názorů,
jež se někdy projevuje i v různosti činů,
a to i činů, které vážně
ohrožují základní zájmy této
země.
Jsme však přitom přesvědčeni,
že tak, jak se nám bude dařit postupně
dopracovávat program dalšího postupu a řešit
jednotlivé okruhy otázek, bude se nám dařit
i sjednocovat naši společnost. Spoléháme
přitom, že nejen komunisté, ale celá
Národní fronta bude získávat zdravé
síly naší společnosti k postupnému
upevnění její jednoty, ke zvýšení
její aktivity při řešení nejnaléhavějších
problémů. Bez této aktivity většiny
naší společnosti nemůžeme totiž
dosáhnout úspěchu.
Víme všichni, že v naší zemi jsou
a aktivně pracují i síly, které mají
zájem na tom, aby se nezdařilo naše úsilí.
Nejde přitom o jednotnou frontu. Tvoří ji
sektářsko-dogmatické síly, stejně
tak jako síly nerealistické, radikalistické
a avanturistické, ale i síly, které zaměňují
marxisticko-leninský pohled za vědeckému
socialismu cizí představy o vývoji socialistické
společnosti, síly idealizující kapitalismus,
ale i určité síly vyloženě antisocialistické.
Všechny tyto síly se přitom objektivně,
ať si to uvědomují či ne, ať mají
třeba sebelepší úmysly, scházejí
na společné základně a směřují
ke společným cílům. Shodují
se v ohrožování sil našeho lidu a podlamování
víry v jeho síly, a to dokonce i tou cestou, že
ho budou neustále zneklidňovat a takzvaně
burcovat jeho svědomí, ale zatím vyplýtvají
úmyslně jeho energii na problémy nereálné
či nedůležité tak, aby se po vyvolání
apatie a lhostejnosti lidu lépe dařily jejich plány.
Shodují se na tom, nedat vedení této společnosti
a státu čas na řešení skutečných
problémů, na řešení skutečných
oprávněných zájmů a potřeb
lidu této země, podlomit víru v politiku,
kterou jsme začali v uplynulém roce formovat, dokonce
možná pod heslem: čím hůře,
tím lépe. Shodují se i na tom, oslabit jednotný
postup ústředního výboru strany, Národní
fronty i orgánů státu, podlomit důvěru
v současné vedení naší společnosti,
v Komunistickou stranu Československa, v Národní
frontu, v orgány státu i v jejich vedoucí
představitele.
Překonání těchto názorů,
tendencí a sil, jež jsou hlavní překážkou
klidné práce a ohrožují realizaci všeho
pozitivního z polednové politiky, je dnes jedním
ze základních úkolů naší
strany, celé Národní fronty i všech
orgánů státu. Jde a půjde nesporně
o boj velmi složitý, namáhavý a úporný.
Jde a půjde v něm o překonání
mnohdy zkreslených, nepřesných, nesprávných
i socialismu zcela cizích a nepřátelských
názorů. Stejně tak jde a půjde o překonání
snah odvádět pozornost orgánů i občanů
od problémů skutečně hlavních,
rozhodujících pro další vývoj
naší společnosti, jak o tom včera hovořil
s. Černík.
Máme však dost zkušeností, abychom věděli,
že v politice pro překonání nesprávných
názorů a cizích sil nestačí
jen slova, že nemůže jít jen o slova,
o propagandu a agitaci. l při překonávání
naší dnešní složité situace
platí, že čin je desetkrát víc
než slovo.
Proto ústřední výbor naší
strany se tak naléhavě snaží soustředit
pozornost strany i veřejnosti na činy, na pozitivní
politiku, na skutečné řešení
problémů života naší společnosti.
Vůle většiny našich občanů
- a někteří poslanci zde o tom už hovořili
- je skutečně jednoznačná. Naši
občané chtějí pokračovat promyšleně
v reformách, které jsme v minulém roce nastínili
a v jejichž provádění jsme učinili
první úspěšné kroky. Máme
možnosti, abychom v nich úspěšně
pokračovali i nadále. Předpokladem toho však
je překonat právě síly a tendence,
jež nás od této uvážené,
promyšlené práce odvádějí.
Federální vláda začíná
tedy svou práci ve velmi složité situaci. Ale
je tu nesporně východisko z ní. Je v politice,
která se začala v naší zemi formovat
v r. 1968, v usneseních ústředního
výboru, a jež nachází výraz i
v předkládaném vládním prohlášení.
Pravda, bude třeba ještě mnohé vykonat,
aby tato politika byla politikou skutečně ucelenou,
aby řešila všechny základní problémy,
které se dlouhá léta v naší společnosti
hromadily.
Mnoho otázek bude třeba ještě rozpracovat.
Máme nesporně v akčním programu a
v dalších usneseních ústředního
výboru zakotveny naše základní představy.
Ale mnohé z nich bude třeba teprve dopracovat do
konkrétní politiky. Zpracovat bude třeba
také postupový plán jejich řešení
tak, abychom co nejúčelněji mohli vynakládat
síly naší společnosti, abychom s nimi
nehazardovali a abychom dosáhli výsledků,
jež všichni předpokládáme a jichž
bychom všichni chtěli dosáhnout.
Bude třeba se nad některými otázkami
i hlouběji zamyslet, lépe rozměřit
čas a reálněji odhadnout síly na jejich
řešení. Domníváme se, že
jsme povinni bez rozpaků i opravovat naši politiku
tehdy, když přestane odpovídat novým
poznatkům vědy i zkušenostem praxe. Vždyť
jsme příliš draze zaplatili zkušenost,
že právě strnulost politiky, to, že neodpovídá
včas na nové otázky, je jednou z hlavních
příčin neúspěchů v naší
předlednové minulosti. Stejně tak bude podle
našeho názoru třeba trpělivě,
ale přitom rozhodně, iniciativně, za účasti
celé Národní fronty soustřeďovat
kolem této politiky všechny zdravé síly
naší společnosti.

