V minulém roce v červnu při zasedání
NS požádal jsem plénum, aby se vyjádřilo
k mému návrhu, ve kterém jsem žádal
o předložení analýzy našeho národního
hospodářství, abychom se seznámili
se skutečným stavem naší ekonomiky a
zároveň aby byla předložena opatření,
která bude nutno realizovat v nejbližším
období.
Předem jsem to projednal se s. Šikem a seznámil
jsem ho s otázkami, které by měla zpráva
obsahovat. Šlo mi především o to, abychom
vedle analýzy a spravedlivého hodnocení minulého
období, které v té době bylo většinou
předkládáno jako negativní, znali
záměry a opatření, na které
bude nutno zaměřit pozornost našich občanů.
Šlo mi především o tyto otázky:
Jak bude řízeno národní hospodářství,
jak bude zjednodušeno plánování, abychom
v našich podnicích skutečně mohli podnikat,
dále se to týkalo strukturálních změn
spojených s průzkumem zahraničního
trhu a na co a na které výrobky by se podniky měly
zaměřit apod.
Co mě vedlo k tomu, že jsem předložil
tento požadavek. Často se setkáváme
s dotazy, a to již delší dobu, na všech
schůzích, co s námi bude a jaké východisko
z této situace je. Občané nám vytýkají,
že stále jen hodnotíme stav, který všichni
dobře známe, ale neříkáme jim,
co mají dělat, aby se tento stav změnil.
Měli a mají pravdu i dnes. Již několik
let si slibujeme hospodářskou ofenzívu a
ta stále nepřichází. Tím jsme
hlavně v posledním období dosáhli
toho, že nám lidé přestávají
věřit, a to proto, že nemají existenční
jistotu. Hodně lidí začíná
žít způsobem ne zrovna vhodným a vydělané
peníze proměňují za alkohol apod.
To není dobré a řekl bych, že je to
nebezpečné. Kam můžeme dovést
naše národy? Lid, který je znám v celém
světě svojí pracovitostí, houževnatostí,
který se za leta proslavil svými výrobky
a zručností, tento lid se nám dostává
do určité beznaděje a bezvýchodné
situace.
Plénum v červnu minulého roku souhlasilo
a přijalo můj návrh. Dodnes se však
toto neuskutečnilo a mělo to být do dvou
měsíců. Ztratili jsme tedy další
rok, ve kterém bylo provedeno další zvyšování
maloobchodních cen, byla přijata opatření
k odčerpání peněz podnikům,
ale to všechno jen proto, abychom krizové stavy zmírnili,
bez dlouhodobé koncepce a plánu konsolidace. Proč
tomu tak bylo, ptám se a zároveň si dávám
odpověď. Podle mého názoru tomu bylo
tak proto, že jsme nedali naší vládě
možnost, aby pracovala koncepčně, ale byla
donucena živelně, podle požadavků a tlaků,
přizpůsobovat svoji práci. Nejde tedy jen
o klid potřebný pro tvůrčí
práci, ale jde především o to, všechny
ty problémy seřadit do pořadí a dle
důležitosti a možností je řešit.
Je na omylu ten, kdo se domnívá, že našim
lidem neleží osud našich národů
na srdci. Právě naopak. Všechen náš
poctivý lid našich zemí se ptá, co tedy
máme dělat a sami občané nám
říkají, přestaňme diskutovat
a začněme poctivě pracovat, a to na všech
úsecích. Budeme-li realizovat všechno to, co
jsme si předsevzali, všechno to, co je obsaženo
v prohlášeních našich vlád, věřte,
že to bude ta nejrychlejší cesta ke konsolidaci
a jedině tím získáme důvěru
našich lidí.
Naši lidé spíše pochopí otevřená
a pravdivá slova o skutečném stavu naší
ekonomiky a s tím spojená opatření,
která budou skutečným východiskem
z této situace, než nic neříkající
proklamace. Začněme dělat politiku přes
ekonomiku, poněvadž bude-li se dále zhoršovat
životní úroveň lidí, mluvení
nám nepomůže a slibům lidé věří
velmi málo.
Budu proto hlasovat pro předložené vládní
prohlášení, ale to nestačí. Musíme
všichni společně pomoci naší vládě,
aby toto vládní prohlášení mohla
plnit. Prosím vás proto o takovou pomoc. Tím
dejme našim lidem jistotu a radost z práce a ukažme
všem lidem mladým i všem ostatním východisko
z této situace.
Závěrem mého vystoupení předkládám
interpelaci na vládu. Současný kritický
stav v zásobování uhlím je nám
všem dobře znám. Nedostatek uhlí nám
působí značné obtíže v
národním hospodářství a vyvolává
značnou nespokojenost našich občanů.
Již 27. 10. 1968 jsem požádal o řešení
velmi vážné situace v našem Východočeském
kraji. Hodnocení a různé zprávy o
tom, proč k tomu došlo, si vzájemně
odporují a naši občané chtějí
znát, kdo má vinu na této kritické
situaci v zásobování uhlím a jak bude
řešena.
Když jsem se hlouběji zajímal o tuto problematiku,
dozvěděl jsem se, že jsme počítali
s přebytky uhlí u nás, omezovali jsme těžbu
a proto jsme zrušili i smlouvy, například v
Polské lidové republice na cca 400 tis.t. Žádám
proto, aby nám byla předložena zpráva
tak, jak jsem uvedl. Děkuji za pozornost.
Předsedající místopředseda
FZ prof. dr. Hanes: Ďakujem, hovorí poslanec
Petrásek.
Posl. Petrásek: Vážení soudruzi
poslanci, vážení hosté, ve svém
krátkém příspěvku k prohlášení
vlády bych se chtěl zabývat otázkou
strukturálních změn v našem národním
hospodářství, a to především
na úseku spotřebního průmyslu a dále
věnovat též pozornost některým
nerovnoměrnostem ve vývoji v jednotlivých
hospodářských oblastech našeho státu.
Žijeme nyní ve velmi bouřlivé a neklidné
době, a to jak v politickém, tak i hospodářském
slova smyslu. Názory hospodářských
pracovníků v odvětví spotřebního
průmyslu i názory voličů mého
obvodu jsou velmi kritické k současným palčivým,
dosud nevyřešeným a neřešeným
problémům. Cíle, které jsme si vytkli
po lednu ve vybudování vyspělé socialistické
společnosti, nejsou za současné složité
vnější i vnitřní situace našeho
státu tak snadno realizovatelné, naopak všichni
sami cítíme, a denně se přesvědčujeme,
jak jsou obtížné a spojené s mnoha nebezpečnými
úskalími.
Leč právě proto se domnívám,
že tak jako smýšlí většina
našich předních politických a hospodářských
osobností, nevyřeší dnešní
naši tíživou situaci pokračování
v bouřlivých diskusích, v koncipování
rezolucí a kladení ultimativních požadavků,
ale naopak, rozhodný přístup k vypracování
a dodržování určité koncepce,
poctivé a usilovné práce nás všech.
A to od těch nejvyšších orgánů
centra, až po každého dělníka,
zemědělce, vědce, ale i studenta. Prostě
všech příslušníků našich
obou národů, kteří to opravdu s naší
republikou myslí dobře a poctivě a nesledují
jen své osobní zájmy nebo dokonce zájmy
někoho třetího. Je nám přece
všem jasné, že nám nikdo nepomůže,
nepomůžeme-li si nejdříve sami. Demokracie
je diskusí, ale vyžaduje též schopných,
tolerantních a hlavně odpovědných
a pracovitých lidí.
O zavádění nové soustavy řízení
našeho národního hospodářství
bylo již vysloveno hodně slov. Chtěl bych se
zabývat jen některými rysy této soustavy
řízení. Jedním z těchto rysů
mají být urychlené strukturální
změny v průmyslu. I z návrhu rozpočtu
na rok 1969 je zřejmé, že strukturální
změny v průmyslu, zejména ve strojírenství,
pokračují jen pomalým tempem, neboť
vývoz zařízení tohoto odvětví
do kapitalistických států je zatěžován
tak značným vzestupem dlouhodobé úvěrovosti,
že prakticky celý přírůstek vývozu
strojního zařízení v roce 1969 do
kapitalistických států má pohltit
stoupající podíl dlouhodobých úvěrů.
To pochopitelně nemůže snížit ani
zastavit stoupající zadluženost v krátkodobých
úvěrech našeho hospodářství
vůči vyspělým kapitalistickým
zemím.
Také plánovaná struktura vývozu do
vyspělých kapitalistických států
na rok 1969 v sestavě asi 12 % strojního zařízení,
asi 49 % průmyslových surovin, 14 % potravin a asi
25 % výrobků spotřebního průmyslu
nemůže v nás vzbudit žádné
optimistické naděje a rovněž svědčí
o tom, že pro rok 1969 nedojde k žádným
výraznějším změnám ve
struktuře průmyslu, ba naopak, že nedostatky
se budou stále prohlubovat.
Je mi jasné, že tyto strukturální změny
nelze provést ze dne na den, přesto se ale domnívám,
že by se přece jen už některé náznaky
měly projevit. Místo toho však tendence pro
rok 1969 jsou v těchto kritériích horší,
než tomu bylo v minulém roce, i se všemi nepříznivými
faktory, které ovlivňovaly vývoj v tomto
bouřlivém roce.
Jak rozpočet předpokládá, má
spotřební průmysl být nejvýznamnější
průmyslovou složkou vývozu do kapitalistických
států, a vzhledem k tomu, že spotřební
průmysl nevyváží na dlouhodobé
úvěry, nýbrž jeho pohledávky
jsou rychle inkasovány, má být tedy i jednou
z významných složek ovlivňujících
platební bilanci našeho státu především
ve volných měnách.
Jaké má spotřební průmysl předpoklady
pro plnění tohoto úkolu? Především
v celém odvětví spotřebního
průmyslu. Vybavenost práce základními
prostředky v celém průmyslu za 10 let od
roku 1955 se zvýšila o 47 % a za stejné období
ve spotřebním průmyslu došlo k zvýšení
jen o 8%.
Technická úroveň základních
prostředků je ze všech odvětví
průmyslu ve spotřebním průmyslu nejnižší.
Například ve vlnařském průmyslu
je v provozu ještě 51 % strojů vyrobených
před rokem 1920. Nemám dosud k dispozici celostátní
zpracování údajů ze šetření
o základních prostředcích v roce 1968,
mám jen údaje za Severočeský kraj
a za okres Jablonec nad Nisou. Na základních prostředcích
s opotřebením v rozmezí od 70 - 100
% pracuje v celém Severočeském kraji skoro
25 % dělníků průmyslové činnosti
a je na nich vytvářeno 19 % celkového hrubého
obratu docíleného v kraji. V chemickém průmyslu
na takto opotřebených strojích pracuje v
kraji jen 12 % dělníků a produkuje na nich
7 % hrubého obratu tohoto odvětví. Ve sklářském
a keramickém průmyslu pracuje na takovýchto
starých zařízeních v kraji 35% dělníků
s hrubým obratem 33 %. V textilu je to asi 46 % dělníků
se 45 % docíleného hrubého obratu. I když
jde jenom o krajská čísla a není možno
z nich dělat celostátní závěry,
myslím, že nám přesto mohou hodně
naznačit o stavu vybavenosti podniků spotřebního
průmyslu ve srovnání s podniky ostatních
resortů.
Při uplatňování nové soustavy
řízení spotřební průmysl
byl nucen k udržení své existence důsledně
využívat také těchto svých opotřebovaných
rezerv.
Jednou z význačných složek výrobního
procesu je vědecký rozvoj, zejména rychlé
zavádění moderních poznatků
vědy a techniky. I zde je situace značně
ovlivněna diskriminací minulých let. Jak
mohli mít mladí absolventi vysokých škol
i zkušenější vědečtí
pracovníci zájem vstupovat do oborů spotřebního
průmyslu v těch okresech, kde tento průmysl
převládá, když nejen že neměli
perspektivu finančního ocenění své
práce, ale neměli ani naději na uspokojení
základních životních potřeb,
jako jsou byty, zajištění služeb, sociální
zařízení apod., protože spotřební
průmysl jim je nemohl zajistit v takové míře,
jako tomu bylo v ostatních, mnohdy preferovaných
resortech.
Zejména bytová situace v okresech s převažujícím
spotřebním průmyslem byla a stále
je jedna z nejtíživějších. Mám
na mysli např. Jablonecko. Bytová výstavba
v tomto okrese byla a stále je nejnižší
v kraji a jedna z nejnižších v republice. K tomu
ještě v současné době došlo
k pozastavení výstavby bytových jednotek
ze strany dodavatele, které měly být vystavěny
po provedené rozsáhlé demolici bytových
objektů v Železném Brodě v souvislosti
s přeložením mezinárodní silnice
E 14 a kde obyvatelé zbouraných domů bydlí
zatím v provizoriích.
Jak pomohla některá opatření zavádění
nové soustavy řízení, která
nebyla plně domyšlena /mám na mysli zejména
přestavbu velkoobchodních cen k l.l.1967/, právě
odvětví spotřebního průmyslu,
mohou nám opět naznačit tato čísla.
Při cenové přestavbě velkoobchodních
cen zvýšilo ministerstvo spotřebního
průmyslu ceny svých výrobků v průměru
o 20 %, zatímco ceny výrobků ostatních
ministerstev stouply od 29 % - 50 %. Z toho je jasné, že
tyto podniky, přestože byly 20 let jako celek direktivním
způsobem řízení národního
hospodářství značně diskriminovány
ve vztahu k ostatním resortům, jsou nyní
dále i v rámci nové soustavy řízení
vystaveny nezaslouženým ekonomickým tlakům
na vnitřním trhu při současné
velmi ostré konkurenci zahraničních podniků
na zahraničních trzích. Musíme si
tedy položit otázku, jaký zájem budou
mít podniky na exportu, jestliže cena jejich výrobků
na zahraničním trhu se musí přizpůsobit
nyní i v budoucnosti ostré konkurenci moderně
vybavených, vysoce hospodárně organizovaných
výrobců, chráněných ještě
k tomu vysokými cly na jedné straně, a doma
tyto podniky jsou vystaveny na druhé straně tlaku
výrobce monopolisty, který si může určovat
sám nejen cenu, ale i kvalitu a dodací lhůtu
svých výrobků. Nevím, jestli nebude
každý raději hledat za těchto podmínek
odbyt pro svoje výrobky doma nebo na méně
náročných trzích. Nelze přece
nadále zvyšovat velkoobchodní cenu a přitom
prodávat za světové ceny v ostré zahraniční
konkurenci. Je pravda, že tuto tíživou situaci
spotřebního průmyslu mají zčásti
řešit úlevy proti ostatním resortům
ve formě výjimek. Tato úleva je však
zatím zajištěna pouze pro rok 1969, zatímco
pro rok 1970 a další není zatím jasno,
zda bude zachována a jak vůbec celá tato
problematika bude řešena v budoucnosti.
I když jde o významnou úlevu, přesto
mám ke konstrukci tohoto ekonomického nástroje
určité výhrady. Tato úleva neodstraní
základní rozpor mezi podmínkami zahraničního
a vnitřního trhu, a proto je zapotřebí
udělat vše pro to, aby i výrobci dodávající
na vnitřní trh byli stejně jako exportující
podniky vystaveni tlaku světových cen.
Účinnost těchto výjimek je totiž
snížena tou skutečností, že zdroje
zisku, které byly nepochybně ovlivněny zmíněnou
přestavbou cen, jsou u podniků spotřebního
průmyslu pochopitelně značně nižší
než u ostatních odvětví.
Proto je třeba poskytnutí těchto úlev
hodnotit sice jako určitý přínos pro
spotřební průmysl, nikoliv však jako
zásadní řešení pro rozvoj tohoto
resortu. Sám osobně z dosavadní praxe nejsem
ani příliš přesvědčen
o tom, že tyto úlevy budou zachovány v roce
1970 a dalších, aby tak za těchto velmi skromných
podmínek mohlo být pokračováno v rozvoji
tohoto odvětví.
V programovém prohlášení vlády
z dubna 1968 stanovila vláda
1. dosáhnout směnitelnosti Kčs do 5 - 7 let,
2. vypracovat soustavu pravidel a podmínek, které
umožní našim podnikům vstupovat do nutné
efektivní obchodní, výrobní i technické
a licenční spolupráce s podniky vyspělých
zemí,
3. slíbila, že neefektivním podnikům
bude stanovena lhůta, kdy skončí financování
jejich neefektivní výroby a do kdy se tedy tyto
podniky musí přizpůsobit požadavkům
společnosti. Tyto lhůty nemají podle vládního
prohlášení překročit dobu 5 let.
Všechno toto mi v novém programovém prohlášení
vlády tak trochu zaniká.