Vláda uvítala, že v Paříži
byla konečně zahájena konkrétní
jednání o mírovém urovnání
vietnamského konfliktu, a to za účasti všech
zainteresovaných stran, včetně představitelů
jihovietnamské Národní fronty osvobození.
Znovu ujišťujeme VDR a všechen vietnamský
lid, že v jejich úsilí za splnění
spravedlivých požadavků mohou i nadále
počítat s podporou a pomocí našeho lidu.
Se znepokojením sledujeme nebezpečnou situaci na
Blízkém a Středním východě,
jež neustále hrozí přerůst v
nový vážný konflikt. Opětovně
vyslovujeme názor, že situace může být
řešena jedině politickými prostředky.
Za základ takového řešení i nadále
pokládáme rezoluci Rady bezpečnosti z 22.
listopadu 1967. Jsme ochotni podpořit všechny návrhy
a opatření směřující
k trvalému politickému řešení
situace a zabezpečení míru v této
části světa.
Vláda je rozhodnuta nadále rozvíjet aktivní
a iniciativní činnost ve všech mezinárodních
organizacích, jichž je ČSSR členem,
a především v OSN. Plně sdílíme
stanovisko většiny členských zemí
OSN, že je třeba hledat v současné době
nové možnosti k dosažení dalších
dílčích dohod v oblasti odzbrojení.
Významným příspěvkem k pokroku
by bylo, kdyby země, které tak dosud neučinily,
podepsaly smlouvu o nešíření nukleárních
zbraní a kdyby tato významná smlouva byla
urychleně ratifikována. Pokud jde o Československo,
vláda předloží Federálnímu
shromáždění návrh na její
schválení v brzké době.
Za významný politický akt vláda považuje
rovněž ratifikaci Mezinárodních paktů
o občanských a politických právech
a o právech hospodářských, sociálních
a kulturních. Proto je předloží Federálnímu
shromáždění vláda k projednání.
Trvalým základem naší zahraniční
politiky jsou pevné vztahy spojenectví a všestranné
spolupráce ČSSR se Sovětským svazem
a dalšími socialistickými zeměmi, s
nimiž nás spojuje jednota třídních
zájmů a společné cíle. Zájmy
budování socialismu v naší zemi vyžadují
co nejtěsnější politické, ekonomické,
kulturní, vědecké a technické i jiné
sepětí všech socialistických zemí
a jejich účinnou a harmonickou spolupráci.
Jak již bylo zdůrazněno ve vládním
prohlášení z 13.9.1968, vláda v této
době věnuje prvořadou pozornost postupné
normalizaci a obnovování svazků založených
na vzájemné důvěře se socialistickými
zeměmi, především se Sovětským
svazem a překonání překážek,
které loňský srpen vyvolal ve vztazích
mezi Československem a pěti zeměmi Varšavské
smlouvy.
V tomto směru byla již zaznamenána řada
výsledků v oblasti politických styků
se SSSR a s některými dalšími socialistickými
zeměmi v oblasti hospodářské a obchodní
spolupráce a některých úseků
kulturní a vědeckotechnické výměny.
Vláda bude i nadále usilovat o koordinaci politiky
s ostatními spojenci v nejdůležitějších
mezinárodních otázkách, v otázkách
našeho společného zájmu. Stejně
jako v minulosti hodláme i nadále přispívat
k prohloubení spolupráce v organizaci Varšavské
smlouvy a dalšímu zpružnění a zdokonalování
hospodářské spolupráce jak v rámci
RVHP, tak ve dvoustranných stycích se všemi
socialistickými zeměmi.
Vzhledem k našim historickým zkušenostem, vzhledem
k postavení naší vlasti ve střední
Evropě, jakož i k potřebám výstavby
socialismu v naší zemi zůstává
pozornost vlády pochopitelně zaměřena
na evropskou problematiku, především na zajištění
bezpečnosti a míru v Evropě. Jak jsme již
nejednou prohlásili, považujeme za hlavní stabilizační
faktor v Evropě respektování a uznání
poválečných realit včetně existence
dvou německých států a existujících
hranic. Vláda bude napomáhat rozšiřování
celoevropské spolupráce a bude usilovat o tvůrčí
a konstruktivní přínos ČSSR při
zajišťování evropské bezpečnosti.
Předpokládáme, že nezbytná potřeba
dosáhnout kroku a uklidnění na evropském
kontinentě převládne nad snahami, aby se
v ovzduší snížené důvěry
v mezinárodních vztazích opětovně
vyvolávala psychóza "studené války"
a vytvářely se tak překážky uvolňování
napětí mezi Západem a Východem. Sotva
kdo například může považovat probíhající
manévry Severoatlantického paktu v NSR - 40 km od
našich hranic - za příspěvek k uklidnění
napětí ve střední Evropě. Za
všestranné posílení tohoto paktu a proti
dalšímu zmírňování napětí
ve světě zvlášť aktivně
vystupují zejména revanšistické, neonacistické
a militaristické kruhy v NSR.
Československo má upřímný zájem
na pokračování v dalším rozšiřování
vzájemně prospěšné spolupráce
se západními zeměmi, především
evropskými. Osvědčenou základnu v
tomto směru tvoří politika mírového
soužití zemí s rozdílným společenským
zřízením, jíž se důsledně
hodláme řídit.
Ve stycích s USA očekáváme, že
splněním spravedlivých požadavků
na vrácení československého měnového
zlata a odstraněním diskriminačních
opatření v oblasti obchodu vytvoří
nová americká vláda příznivější
předpoklady pro širší rozvoj vzájemně
výhodných hospodářských vztahů.
I nadále vycházíme z možnosti normalizace
vzájemných vztahů s NSR; nejednou jsme zdůraznili
a se spojenci jsme to zakotvili i v dokumentech, jaké základní
předpoklady by v tomto směru měla spolková
vláda vytvořit včetně uznání
neplatnosti mnichovské dohody od počátku.
Záleží na tom, aby v západním
Německu nabyly převahy síly, které
budoucnost německého lidu vidí v míru
a v plodné spolupráci se všemi národy.
Rovněž se zeměmi Asie, Afriky a Latinské
Ameriky chceme i v budoucnu rozvíjet politiku přátelství
a spolupráce. Na mezinárodním fóru
i ve vzájemných vztazích budeme podporovat
spravedlivé požadavky rozvojových zemí,
zejména úplné dokončení procesu
dekolonizace a sociální a ekonomické emancipace.
Jedním z významných předpokladů
úspěšnosti československé zahraniční
politiky je, aby byla chápána a plně podporována
naším lidem a aby sám lid se v míře
co nejširší, zejména prostřednictvím
orgánů Národní fronty, na její
tvorbě podílel. V této souvislosti chci jménem
vlády zdůraznit a ocenit význam aktivní
spolupráce a činnosti Národního shromáždění
při formulování a provádění
naší zahraniční politiky. Dovolte mi
vyslovit naději, že tato dobrá spolupráce
bude existovat a prohlubovat se i s Federálním shromážděním,
přičemž vláda zajistí včasnou
informovanost shromáždění o všech
důležitých otázkách.
Vláda je dále přesvědčena,
že v našich mezinárodních vztazích
bychom měli daleko více uplatňovat výsledky
naší kultury, vědy a umění. V
těchto oblastech dosáhla naše socialistická
společnost vynikající úrovně
a výrazného uplatnění na mezinárodním
fóru. Máme tedy na co navazovat. Vláda vychází
z toho, že odpovědný výběr kulturních
hodnot pro vzájemnou výměnu musí být
určován jak základními ideologickými
hledisky, tak i potřebami naší kultury, vědy
a umění.
K rozvoji a šíření vědy a kultury
bude tedy federální vláda přispívat
mezinárodními dohodami právě tak,
jako koordinací kulturních styků se zahraničím.
Bude rovněž pečovat o zajištění
reprezentativní československé účasti
v mezinárodních vědeckých a kulturních
institucích. Také důstojné a účinné
propagaci našeho státu v zahraničí budeme
věnovat soustředěnou pozornost, ať již
půjde o propagaci kulturou a uměním, tělovýchovou
a sportem nebo prostřednictvím našeho zahraničního
rozhlasového vysílání či našeho
tiskového zpravodajství. Zájem o významné
mezinárodní akce v tuzemsku zdůrazní
federální vláda svou záštitou
a plnou podporou takových akcí. Vláda bude
plně respektovat zájmy obou národů
v této oblasti a současně vytvářet
předpoklady pro vzájemné působení
jejich kultur a pro to, jak zvyšovat a uvádět
do souladu materiální podmínky jejich rozvoje.
Ve svých vnějších vztazích vláda
tedy bude dbát na jejich všestranné rozvíjení,
na to, aby svou zahraničně politickou aktivitou
upevňovala postavení naší země
a zároveň přispívala k posílení
soustavy socialistických států, v níž
máme své pevné místo.
Pro další vývoj naší země
je důležité soustavné upevňování
její obrany a vnější bezpečnosti.
V září minulého roku vytyčila
vláda jako hlavní úkol obnovení bojové
pohotovosti československých ozbrojených
sil a spolehlivé zajištění západní
hranice republiky. Současně vyzvala příslušníky
Československé lidové armády, aby
pomohli řešit některé z naléhavých
problémů vnitřního života státu.
Příslušníci armády ve svém
celku zaujali k výzvě vlády politicky odpovědný
postoj; dokázali, že armáda je schopna svěřené
úkoly plnit, a vyvinuli potřebné úsilí
jak při výcviku, tak při pomoci národnímu
hospodářství a Veřejné bezpečnosti.
Vláda je rozhodnuta posilovat obrannou sílu našeho
státu a čestně plnit své internacionální
závazky. Považujeme za nutné dále budovat
Československou lidovou armádu jako moderní,
všestranně připravenou armádu socialistického
typu. V tom vidíme také náš hlavní
příspěvek k posílení obranné
síly koalice zemí Varšavské smlouvy.
Splnění tohoto nanejvýš odpovědného
úkolu vyžaduje pevnou, na základech marxismu
- leninismu založenou ideovou jednotu vojáků,
pružné velení, využívající
nejnovější poznatky vojenských, společenských
a technických věd, efektivní vynakládání
lidských sil i materiálních prostředků,
vysokou organizovanost vojenského života a pevnou
kázeň, vyplývající z vědomí
společenské prospěšnosti vojenské
služby. Budeme proto vytvářet nezbytné
předpoklady k dalšímu rozvoji Československé
lidové armády, k upevňování
morálně politického stavu vojáků
a k posilování jejich sociálních a
právních jistot. Jsme přesvědčeni,
že za aktivní a iniciativní pomoci všech
vojáků naše armáda své úkoly
při zajišťování obrany našeho
státu i celého socialistického společenství
důsledně splní.
Posilování obranyschopnosti země je spjato
i s řešením naléhavých problémů,
vyplývajících z nového státoprávního
uspořádání Československé
socialistické republiky. Je to zejména začlenění
Československé lidové armády jako
organické, ale zároveň i specifické
součásti společenského organismu do
státně politického systému a propracování
efektivně fungujícího obranného systému
státu.
Při jejich řešení budeme vycházet
z požadavku, aby na zabezpečování obranyschopnosti
státu se v mezích své kompetence, s využitím
svých možností a při respektování
pravomoci federálních orgánů aktivně
podílely státní orgány všech
stupňů.
Z věcného nárysu problematiky, před
jejímž řešením stojíme,
je vidět, že jsou to otázky, které jsme
již začali řešit a na nichž musíme
dále pracovat novými formami a metodami, danými
novým státoprávním uspořádáním
republiky. Jde o program a o cíle, které spojují
celou federaci. Při uskutečňování
tohoto programu je však nyní nutno uplatnit takovou
dělbu práce, která by ve svém souhrnu
přinesla optimální výsledky pro Českou
i Slovenskou socialistickou republiku i pro federaci. Vláda
ČSSR bude přitom důsledně vycházet
především z jednotlivých ustanovení
zákona o československé federaci a uplatňovat
ji při řešení věcné problematiky.
Tento úkol pokládá proto vláda v této
etapě za jeden z nejvýznamnějších
i pro metody a formy její vlastní práce.
Jde v zásadě o tyto otázky:
1. zabezpečit maximální kolektivnost práce
při posuzování jednotlivých otázek
i při rozhodování o způsobu jejich
řešení. Tato metoda práce vlády
spojená s uplatněním individuální
odpovědnosti každého člena kolektivu
je důležitým předpokladem účelné
a úspěšné práce každého
kolektivního orgánu. Nabývá však
zvláštního významu s ohledem na charakter
vlády ČSSR jako orgánu federálního,
složeného z občanů obou republik v příslušné
proporci. Zde již nejde jen o vnitřní metodu
práce orgánu, ale i o předpoklad politické
důvěry ve správnost rozhodnutí;
2. Cílevědomě dbát v každodenní
praxi o to, aby se v přímém souladu s ústavním
zákonem o československé federaci a v jeho
duchu stabilizovalo rozdělení kompetencí
mezi vládou ČSSR a vládami ČSR a SSR.
Jsme si vědomi toho, že půjde o proces postupný,
při kterém zejména v počátečním
období bude třeba zvlášť promyšleně
organizovat spolupráci všech tří orgánů,
aby se vytvořil společný dohodnutý
výklad a jednotná praxe. Hovoříme-li
o kompetenci, spatřujeme v ní nejen právo
rozhodovat o určitých otázkách, ale
zároveň odpovědnost za rozhodnutí,
odpovědnost před příslušnými
zastupitelskými orgány a před lidem. V tomto
smyslu se vláda ČSSR chce přihlásit
k odpovědnosti za rozhodování, které
na sebe vezme v souladu s ústavou. Zdůraznění
dělby kompetence a dělby odpovědnosti nevylučuje
však vzájemnou koordinaci a úzkou spolupráci.
I v těch případech, v nichž ústavní
zákon dal federální vládě výlučnou
pravomoc, chceme spolupracovat se státními orgány
České a Slovenské socialistické republiky.
Chceme a budeme tak činit již proto, že státní
orgány obou republik by se měly zúčastnit
tvorby všech opatření, připravovaných
federální vládou, i když taková
opatření jsou začleněna podle ústavního
zákona do její pravomoci;
3. Vztah vlády ČSSR k vládám obou
socialistických republik není vztahem nadřízenosti
a podřízenosti. Je vztahem tří partnerů,
kteří mají v souladu s ústavním
zákonem rozděleny úkoly při zabezpečování
týchž zásadních cílů.
V tomto vztahu však vláda ČSSR bude zajišťovat
potřebnou koordinaci v případě společného
zájmu. Zpočátku musíme počítat
s určitým přechodným obdobím
a také s tím, že bude působit setrvačnost,
proti níž budeme musit společně vystupovat.
Proto také budeme klást velký důraz
na programovost v práci vlády. Při složitosti
dnešní problematiky je cílevědomé
programové soustředění pozornosti
na klíčové otázky nevyhnutelné.
V tomto období budou federální orgány
nápomocny národním orgánům
při postupném předávání
agendy, spadající do jejich působnosti, aby
přechod k federálnímu uspořádání
státu byl plynulý a harmonický.
4. Na úseku řízeném národními
výbory federální vláda vyjadřuje
svůj zájem a podporu směřující
k tomu, aby vlády obou republik vytvářely
příznivé podmínky pro další
upevňování a prohlubování demokratického
charakteru jejich činnosti a pro uspokojování
rozhodujících potřeb obyvatel. V tomto ohledu
má zvláštní postavení zejména
Praha jako hlavní město státu. Zvláště
zde chce být vláda nápomocna při řešení
jeho naléhavých potřeb.