V odvětví živočišné výroby
se příznivě projevila opatření
přijatá v roce 1969 zvýšením
stavu všech druhů hospodářských
zvířat, kromě krav. Zvýšila se
užitkovost, zvlášť výrazného
růstu výroby bylo dosaženo ve výrobě
jatečných prasat, jatečné drůbeže
a vajec.
Pokud jde o výsledky dosažené v nákupu
zemědělských výrobků, je třeba
ocenit splnění plánovaných úkolů
u všech rozhodujících výrobků,
a to i u těch výrobků, kde plán nákupu
na rok 1970 nebyl splněn /mléko, brambory/, avšak
oproti roku 1969 bylo nakoupeno více.
Nižší sklizeň obilovin a brambor nepříznivě
ovlivňují krmivovou základnu v letošním
roce, kde je sice pokryta spotřeba objemových krmiv,
ale dochází ke značné napjatosti v
bilanci jadrných krmiv pro rok 1971. V plnění
úkolů výroby a nákupu mléka
se stále citelněji projevují problémy
v zabezpečování pracovních sil pro
ošetřování dojnic. Celostátně
během roku došlo oproti skutečnosti roku 1969
k dalšímu poklesu stavu krav o 3000 kusů. Zejména
v některých oblastech ČSR disproporce mezi
úbytkem pracovních sil a tempem modernizace objektů
a rozšiřování velkovýrobních
technologií s vysokou produktivitou práce, jsou
vážnou příčinou nedostatků
na tomto úseku.
S růstem zemědělské výroby
se zvýšily materiálové a jiné
náklady o 2,5 %.
Vývoj zemědělské výroby ovlivnila
i úroveň produktivity práce, kde došlo
ke zvýšení objemu hrubé zemědělské
výroby na jednoho pracovníka o 2,4 % v roce 1970
oproti roku 1969.
Dobrých výsledků ve výrobě
a zpracování zemědělských výrobků
bylo především dosaženo obětavou
prací všech pracujících v odvětví
zemědělství a výživy, za což
jim patří upřímné poděkování.
Dík patří i všem těm, kteří
našim zemědělcům a pracujícím
v potravinářském průmyslu pomáhali
zvládnout sezónní práce, zejména
naší mládeži ze škol, pracovníkům
z průmyslu a příslušníkům
naší i Sovětské armády. Významnou
měrou přispěla také socialistická
soutěž na počest 25. výročí
osvobození ČSSR Sovětskou armádou.
Díky uvedeným skutečnostem bylo možno
ve srovnaní s rokem 1969 zvýšit spotřebu
základních druhů potravin na jednoho obyvatele
dle očekávané skutečnosti v roce 1970
u masa celkem o 2,4 %, másla o 1,4 %, mléka a mléčných
výrobků o 2 %, vajec o 3,6 %, brambor o 4,8 %, zeleniny
o 4,5 %. Na druhé straně došlo k žádanému
snížení spotřeby mouky o 5,1 % a cukru
o 3,7 %.
Můžeme tedy říci, že výsledky
výroby a rozvoj výrobní základny ukazují,
že zemědělství Plní a zabezpečuje
koncepci vytýčenou zejména XIII. sjezdem
Komunistické strany Československa.
Na druhé straně je třeba s veškerou
vážností připomenout, že na některých
výrobních úsecích zůstává
řada otevřených problémů, jejichž
neřešení by mohlo nepříznivě
ovlivnit další rozvoj celého odvětví
a plynulé zásobování obyvatelstva
základními potravinami.
Jde především o celou oblast materiálně
technického zabezpečení potřeb zemědělské
a potravinářské výroby a o investiční
výstavbu.
Přestože došlo, hlavně v minulém
roce, k určitému zlepšení zejména
v objemu dodávek průmyslových hnojiv a chemických
prostředků, kde je třeba ocenit zvýšení
vlivu státu na plnění plánovaných
dodávek pro zemědělství, byl a je
neuspokojivý stav v krytí dodávek strojů
a zejména náhradních dílů pro
zemědělství a obalových materiálů,
v kapacitním zajištění skladovacích
chladírenských a mrazírenských prostor,
v uvádění nových investičních
celků do provozu apod.
Zcela právem se domníváme, že dodavatelé
těchto materiálně technických prostředků
a investic pro odvětví zemědělství
a výživy stále ještě plně
nedoceňují svou politickou a společenskou
odpovědnost vůči tomuto odvětví.
Není třeba dodávat, že tyto nedostatky
znesnadňují práci lidem ve výrobě
a kladou mimořádné nároky na jejich
obětavost a pracovní úsilí. Mimo to,
a to je zvláště závažné,
řada těchto nevyřešených problémů
oslabuje výchozí předpoklady pro splnění
úkolů plánu roku 1971, které jsou
velmi náročné.
Výsledky zabezpečení úkolů
na rok 1971 stanovených rozpisem v hospodářských
plánech podniků a organizací zemědělského
komplexu nelze v současné době ještě
hlouběji zhodnotit, neboť potřebné údaje
bude možno získat až na základě
dokončení uzavírání odběratelsko-dodavatelských
smluv. Přestože toto jednání a uzavírání
smluv v současné době není ješte
uzavřeno, je nutno upozornit na některé tendence,
které bylo možno vytypovat na základě
dílčích zpráv a poznatků, zejména
průzkumu provedeného poslanci výborů
pro zemědělství a výživu Sněmovny
lidu, České a Slovenské národní
rady ve vybraných okresech a zemědělských
a potravinářských podnicích.
V rostlinné výrobě se ukazují problémy
v zabezpečení potřebného množství
žita, brambor /zejména průmyslových/,
cukrovky, luštěnin a některých druhů
zeleniny. V živočišné výrobě
se ukazují obtíže v kontraktaci dodávek
masa, mléka a stavu krav. Výraznější
napjatost lze očekávat v plnění úkolů
nákupu mléka, kde i přes veškerou pozornost,
která je věnována tomuto úseku, trvají
obtíže jak již bylo řečeno zejména
z důvodů nedostatku pracovních sil pro chov
dojnic a lokálně i zhoršené situace
jadrných krmiv v krmivové základně
a cenové relace.
I když tyto dílčí poznatky nelze ještě
zobecňovat je nutné, aby zejména krajské
a okresní články řízení
zemědělství a výživy vyvinuly
maximální úsilí o důsledné
naplnění požadavků státního
plánu na letošní rok.
Nejvíce problémů při zajišťování
rozepsaných úkolů státního
plánu se v podnikové sféře koncentruje
do oblasti materiálně technického zabezpečení
výroby. Dochází k tomu jednak proto, že
zemědělské podniky v etapě přebírání
úkolů státního plánu neměly
a dosud nemají k dispozici v potřebném rozsahu
informace o úrovni dodávek materiálně
technických prostředků a služeb a jednak
proto, že řešení některých
problémů MTZ z věcného hlediska v
současné době není s konečnou
platností uzavřeno ani v centru.
Přesto, že oproti roku 1970 dochází
zejména v důsledku uplatnění nové
plánovací metodiky závazných limitů
a užší spoluprácí centrálních
orgánů resortu s dodavatelskými organizacemi
všech stupňů k určitému zlepšení,
situace v MTZ /např. v objemu dodávek průmyslových
hnojiv, ve výrobě krmných směsí,
v obalových materiálech/ zůstávají
nevyrovnané zdroje a potřeby materiálně
technického zajištění zejména
v těchto směrech:
- dovozem kvalitních komponentů k lepšímu
využití vlastních krmiv pro výrobu masa
a mléka,
- nejsou pokryty požadavky v zemědělské
technice a náhradních dílech i přes
uplatnění centrálního bilancování.
Tak například procento krytí potřeby
příslibem u traktorů je 77 %, přestože
v posledním období došlo ke značnému
zvýšení těchto dodávek pro zemědělské
podniky, u přívěsů a návěsů
na 63 %, u sklízečů a třídiček
brambor 79 %, u vyorávačů cukrovky 70 %,
u ořezávačů cukrovky 67 % a u traktorových
pluhů 72 %,
- v dodávkách průmyslových hnojiv,
přestože oproti roku 1970 dochází ke
zvýšení cca o 10 - 12 kg č.ž. NPK
na 1 ha zemědělské půdy, což
je třeba kladně hodnotit, trvají nedostatky
ve struktuře, kvalitě a časovém rozložení
dodávaných hnojiv,
- vážný nedostatek trvá v krytí
dodávek vápenatých hnojiv. Situace i přes
několikeré připomínky poslanců
se v podstatě nezlepšuje a je nutné počítat
s jejím nepříznivým dopadem na využití
základních průmyslových hnojiv /NPK/.
- přes veškerá opatření resortu
vyplývající z usnesení vlády
ČSSR trvají disproporce v dodávkách
pneumatik pro závodovou dopravu v zemědělských
a potravinářských podnicích, která
je jedním z největších úseků
dopravy našeho národního hospodářství.
Pro rok 1971 nejsou pokryty v některých položkách
požadavky ani na úrovni roku 1970, které byly
oproti předchozím letům podstatně
nižší,
- na úseku investiční výstavby je
nutné ocenit přijatá usnesení k výstavbě
skladovacích prostor /sil/ a areálu posklizňové
úpravy, která v plné míře podporují
záměry plánu na rok 1971. Půjde nyní
o zabezpečení jejich důsledné realizace,
především ze strany dodavatelů zajišťujících
výstavbu a technologické vybavení,
- rozepsané limity objemu investičních prací
a dodávek pro potravinářský průmysl
dávají předpoklad k určitému
zlepšení situace rovněž za podmínky
důsledné realizace plánu. I přesto
však lze očekávat obtížnou situaci
vyplývající z nedostatků v obalových
materiálech a v nedostatečné mrazírenské
a chladírenské kapacitě a z důsledků
zaostalosti značné části výrobních
fondů.
Výbor je toho názoru, že ministerstvo zemědělství
a výživy by mělo působit na urychlené
dokončení kontraktace nákupu v České
socialistické republice a ve Slovenské socialistické
republice.
Výbor je dále toho názoru, aby aktivnějším
přístupem všech stupňů řízení
počínaje ministerstvem zemědělství
a výživy byla věnována větší
pozornost ekonomicky slabším zemědělským
podnikům, zejména jednotným zemědělským
družstvům. V této aktivizaci vidí jednu
z důležitých cest co nejvyššího
využití okamžitých rezerv výrobně
technické základny a všech intenzifikačních
faktorů pro splnění náročného
plánu zemědělské výroby v roce
1971.
Mám za to, že všechny resorty zabezpečující
dodávky materiálně technických prostředků
pro odvětví zemědělství a výživy
by měly dbát o důsledné a včasné
plnění dohodnutých a plánem stanovených
dodávek a tím přispěly k jejich maximální
účinnosti v rozvoji zemědělství
a potravinářského průmyslu v roce
1971.
Při odstraňování nedostatků
operativního charakteru nesmíme opomenout ani koncepční
otázky rozvoje zemědělství. Zkušenosti
předsedy JZD mě opravňují k tomu,
že k řešení zásadních otázek
týkajících se dalšího rozvoje
zemědělské výroby a její rentabilnosti,
efektivnosti bude zapotřebí urychleně vypracovat
zásady koncentrace, specializace, kooperace a integrace.
Návrh by měl být co nejrychleji zpracován
tak, aby byl podkladem k řízení technické
a investiční politiky ve státě.
Zkušenosti též ukazují, že vyřešením
těchto zásadních směrů v řízení
zemědělského rozvoje by byly vytvořeny
podmínky pro odstranění nerentabilnosti u
některých zemědělských výrobků,
jako je chov skotu, výroba mléka.
I když současný stav vyžaduje urychleného
řešení, chtěl bych zvláště
zdůraznit nutnost uvážlivého, předem
řádně připraveného, promyšleného
a diferencovaného přístupu k realizaci a
konkretizaci těchto záměrů pro jednotlivé
oblasti naší republiky.
Jestliže zemědělství a výživa
má zabezpečit rostoucí spotřebu potravin,
vynucuje si tyto úkoly zavádění rychlého
vědeckotechnického pokroku do řízení
celé zemědělské výroby. Bylo
by málo účinné zavádět
do zemědělské výroby technicko-organizační
a ekonomické směry, kdyby tato koncepce nebyla v
souladu s koncepcí centra a jiných odvětví
národního hospodářství.
Z těchto důvodů je třeba, aby se této
koncepce ujalo ministerstvo zemědělství a
výživy a Státní plánovací
komise.
Považujeme za nutné orientovat rozvoj iniciativy pracujících
v odvětví zemědělství a výživy
k maximálnímu úsilí o zabezpečení
náročných úkolů plánu
na rok 1971, zejména rozhodným postupem v odhalování
a mobilizaci vnitřních výrobních rezerv.
V součinnosti jednotlivých stupňů
hospodářského řízení
využít v tomto směru závazkového
hnutí k 50. výročí Komunistické
strany Československa v každém zemědělském
a potravinářském podniku.
Předsedkyně SL MUDr. S. Pennigerová:
Děkuji poslanci Andrlíkovi. Diskutovat bude poslanec
Houser.
Poslanec V. Houser: Vážené soudružky
a soudruzi poslanci, projednávání plánu
ve Sněmovně lidu není novinkou. Pamatuji
toto projednávání řadu let. Dnes hovoříme
o zajištění plánu na rok 1971 v období,
kdy plán znovu výrazně vystupuje jako nástroj
socialistické ekonomiky. Atmosféra projednávání
plánu na rok 1971 ve výborech mne vede také
k tomu, že jsem se přihlásil o slovo.
Předně bych chtěl vyjádřit
uspokojení nad poměrně značným
rozsahem informací, jichž se nám dostalo v
otázkách čs. ekonomiky. Bylo jich hodně
a je na nás, abychom je uměli správně
aplikovat. Zejména prosincové plénum ÚV
KSČ ukazuje, jak se orientovat v ekonomických otázkách.
V přípravě projednávání
plánu roku 1971 bylo cennou informací expozé
ministra zahraničního obchodu s. ing. Barčáka,
CSc. na společné schůzi výborů
Sněmovny lidu a Sněmovny národů, které
se zabývalo hodnocením plnění hospodářských
smluv mezi námi a SSSR. K tomuto výkladu zaujaly
průmyslové výbory SL a SN stanoviska, zejména
ke komplexnímu zajišťování dodávek
do SSSR ve stanoveném množství, kvalitě
a čase, s důsledným promítnutím
převzatých závazků do plánů
výrobní sféry a ministerstva zahraničního
obchodu. Z materiálů Státní plánovací
komise se mj. dovídáme, že v resortu ministerstva
hutnictví a strojírenství se problémy
v zajišťování úkolů na podnicích
koncentrují na zabezpečení vývozu
do socialistických zemí, avšak že na tomto
úseku není zatím zajištěn do
těchto zemí vývoz v rozsahu zhruba 1,5 mld
Kčs.
Chtěl bych dnes proto hovořit o zabezpečování
plánu roku 1971 s pohledem i na další léta
v jednom konkrétním podniku, kde pracuji, a to ve
Zbrojovce Vsetín, kde se vyrábějí
mimo jiné výrobky, především
špičkové pneumatické tryskové
stavy a velkoprůměrové okrouhlé pletací
stroje. Tyto výrobky v současné době
vyvážíme do 25 kapitalistických zemí,
včetně vyspělých, jako jsou USA, Velká
Británie, NSR atd., a do všech socialistických
zemí, převážně však do SSSR.
Úkoly roku 1970 jsme splnili za podstatně nižších
nákladů a s nižším počtem
pracovníků. Podíl na tomto úspěšném
plnění plánu roku 1970 v tomto podniku má
kromě organizace práce a přípravy
výroby, která je příznačná
právě pro podniky tohoto charakteru, především
důsledně prováděný proces politické
a hospodářské konsolidace, který byl
nekompromisně uskutečněn jako realizace politiky
Komunistické strany Československa. To dokazuje,
že jsme v našem závodě nejen pochopili
záměry politiky strany, ale také ji svými
činy realizujeme.