Chceme k tomu přistupovat tak, abychom všechny případy
zpracovali, abychom měli rozbor o emigraci, jejím
chování, o její problematice. Potom předložíme
návrh předsednictvu naší strany i zodpovědným
státním orgánům, aby náš
postup schválily. Naše představa je taková,
že po provedení této analýzy - a využíváme
k tomu i počítače - bychom všechny potřebné
podklady předali Generální prokuratuře
a v těch případech, kde lidé, kteří
opustili republiku, pracují proti republice, bychom zahajovali
potom soudní řízení.
Diskutovali jsme tyto věci se soudruhy v Maďarsku
a poučili jsme se ze zkušeností, které
měli po kontrarevoluci maďarští soudruzi.
Upozorňovali nás, že právě mnoho
z těchto emigrantů hledá cestu domů,
do vlasti, litují svého činu, takže
by bylo škoda nějakým globálním
rozhodnutím tyto lidi ztratit.
Proto tedy odpovědět na otázku, kdy dojde
k postihu, je těžké. Musíme se v této
věci opravdu solidně rozebrat. Dáváme
na to dohromady své síly, abychom to udělali
kvalifikovaně, abychom se nedopouštěli nějakých
konstrukcí, před čímž nás
vedení naší strany varuje, abychom nekonstruovali,
ale dokazovali a fakticky dokumentovali.
Svobodná Evropa nás chce natlačit k tomu,
aby politické procesy začaly v červnu. Sami
víte, co o nás hlásí, do čeho
nás tlačí, čím straší
lidi. Tak postupovat nebudeme.
Vyšetřuje se případ Lederera, Pachmana
a dokumentujeme trestnou činnost i těch lidí,
kteří nesli odpovědnost např. na našem
úseku - mohu mluvit např. za náš úsek
- za vysílací stanice. Někdo, bez jakéhokoliv
rozhodnutí, bez rozkazu vedení, je dal k dispozici
kontrarevolučním silám. Tam, kde lidé
narušovali a narušují státní tajemství,
prozrazovali a prozrazují dokumenty, tam budou muset nést
plnou odpovědnost. Je na nás, abychom tuto věc
řádně zdokumentovali a doložili.
Nebylo by správné v usnesení akcentovat,
kdo na úseku orgánů, které se účastní
trestního jednání, pracuje lépe, vyzvedával
se ten, kdo jedná lépe nebo hůře.
Jde nám o spolupráci všech orgánů,
které se zúčastní na trestním
řízení. I v našich řadách,
ačkoliv na příslušníky VB padlo
zde méně kritiky než na druhé složky,
byly nedostatky. Je třeba si uvědomit, že situace
je velmi složitá. Ze zkušeností víte,
že to byli i někteří příslušníci
VB, kteří kontrarevolučním silám
sloužili. Problém očisty je i u nás
problémem složitým.
Zpráva, která pojednává o kriminalitě,
nedává dostatek objektivních dokladů
k tomu, abychom někoho vyzvedávali, kdo lépe
bojuje proti této činnosti a práci druhého
podrobovali pouze kritice. Myslím, že kritiku si zasloužíme
v této oblasti všichni.
Soudružky a soudruzi, chci vám poděkovat za
velkou podporu, které se nám ve vašich vystoupeních
dostalo. Byla v nich nejen slova kritiky, ale i slova uznání.
Budu našim příslušníkům
SNB vaše názory tlumočit. Mohu vás ubezpečit,
že se postupně SNB dostává do takové
situace, že bude odpovědně plnit všechny
úkoly, které před něj vedení
naší strany, vláda a Federální
shromáždění položí.
Předsedkyně SL MUDr. S. Pennigerová:
Děkuji ministru vnitra ing. Kaskovi. Předávám
nyní slovo zpravodaji poslanci Pacnerovi.
Zpravodaj poslanec V. Pacner: Vážené
soudružky a soudruzi poslanci, některé otázky,
které jste zde položili, byly zodpovězeny jednak
s. generálním prokurátorem ČSSR, jednak
s. ministrem vnitra ČSSR.
Mohu zde konstatovat, že diskuse byla v zásadě
v souladu s předloženou zprávou a že přinesla
řadu dalších podnětů pro práci
orgánů Generální prokuratury, Nejvyššího
soudu a ministerstva vnitra ČSSR, že přinesla
podněty pro další tvorbu právního
řádu, s nimiž se budeme i my v ústavně
právním výboru SL zabývat.
Byly zde předneseny a došly mi i některé
připomínky k návrhu usnesení. Je správný
požadavek poslance Jana Svobody, diferencovat v hodnocení
orgánů Nejvyššího soudu, ministerstva
vnitra a dalších. Je třeba mít na zřeteli,
že dosud nemáme zpracovánu komplexní
analýzu za kritické období tak, abychom mohli
objektivně ocenit činnost zdravých sil v
jednotlivých orgánech. Věřím,
že se k tomu později dostaneme. Proto plně
souhlasím s názorem, který vyslovil s. ministr
vnitra.
Pokud jde o potrestání trestných činů
souvisejících s přípravou kontrarevoluce
a o stanovení termínu vládě, jak navrhl
poslanec Kalkus, tuto věc by měly zvážit
a posoudit ještě politické orgány. V
usnesení pod bodem 2. písm. b/ tento netermínovaný
požadavek je. Těžko bychom mohli dnes stanovit
nějaký naprosto reálný termín.
Poslanec dr. h. c. Lukačovič se dotazoval na zkratky
jmen, že se v tisku objevují jen iniciály jmen
lidí, kteří se dopustili trestných
činů. Aby mohlo být oznámeno celé
jméno potrestaného, k tomu je třeba soudního
usnesení. Ve výroku soudu je třeba dát
souhlas k této publikaci. Pokud jde o mladistvé,
zákon vůbec nepřipouští možnost,
že by jméno mladistvého bylo uvedeno celé.
Na základě některých dílčích
připomínek doporučuji upravit odst. 1 usnesení
Sněmovny lidu takto:
1. Bere na vědomí
předloženou zprávu o stavu kriminality a záměry
ministerstva vnitra ČSSR, Generální prokuratury
ČSSR a Nejvyššího soudu ČSSR ke
zvýšení účinnosti boje proti
kriminalitě, z níž vyplývá, že
trestná činnost zaznamenává další
vzestup. Došlo k němu zejména v roce 1968 a
1969 též v důsledku některých
okolností bezprostředně spjatých s
činností kontrarevolučních sil, která
prohloubila dlouhodobě působící příčiny,
jež vedly k oslabení mocenské funkce socialistického
státu. Ovlivnila jak vlastní dynamiku kriminality,
tak i podmínky a úroveň boje proti ní.
Svou negativní úlohu na tomto úseku sehrál
revizionismus v právní vědě a liberalizace
trestní praxe, opuštění třídního
výkladu zákona, což mělo za následek
zdlouhavé a nesprávné řešení
celé trestní agendy a oslabení trestní
represe vůbec.
2. Doporučuje
a/ vládě ČSSR - ponecháváme
první a druhý odstavec beze změny a nově
doplníme:
Přezkoumat působení zákona o soudní
rehabilitaci a uvážit možnost jeho novelizace,
popř. zrušení.
Doporučuje vládě ČSSR, aby systematicky
využívala hromadných sdělovacích
prostředků k politicko-výchovnému
působení proti trestné činnosti na
všech úsecích, i k účinnému
předcházení činů, k nimž
dochází při narušování
socialistické zákonnosti a orientovala tak občany
na pomoc orgánům činným v trestním
řízení.
Dále návrh zůstává tak, jak
vám byl předložen. Chtěl bych požádat
předsedkyni Sněmovny lidu s. dr. Soňu Pennigerovou,
aby o předloženém návrhu dala hlasovat.
Předsedkyně SL MUDr. S. Pennigerová:
Soudružky a soudruzi, máte dotazy nebo připomínky
k předloženému návrhu usnesení?
Poslankyně Litvajová.
Poslankyně E. Litvajová: Pokiaľ ide
o bod, ktorý odporúča vláde preskúmať
pôsobenie zákona o rehabilitáciách,
prípadne jeho zrušenie, odporúčala by
som neuvádzať tam zrušenie, pretože by to
vyvolalo veľké otázniky vo verejnosti.
Předsedkyně SL MUDr. S. Pennigerová:
Děkuji. O slovo se hlásí zpravodaj poslanec
Pacner.
Zpravodaj poslanec V. Pacner: Souhlasím s návrhem
poslankyně Litvajové.
Předsedkyně SL MUDr. S. Pennigerová:
Děkuji. Dále se hlásí poslanec Havlíček.
Poslanec J. Havlíček: Mám k návrhu
usnesení připomínku, aby Generální
prokuratura předložila do konce roku 1970 Sněmovně
lidu zprávu o trestné činnosti kontrarevolučních
sil v roce 1968 a 1969 a jejich postihu.
Předsedkyně SL MUDr. S. Pennigerová:
Děkuji. Prosím zpravodaje poslance Pacnera.
Zpravodaj poslanec V. Pacner: Zde je třeba se dotázat
především soudruha generálního
prokurátora, zda Generální prokuratura je
schopna tento úkol zabezpečit.
Předsedkyně SL MUDr. S. Pennigerová:
Má ještě někdo dotaz nebo připomínku?
/Nikdo./ Přistoupíme k hlasování.
Kdo souhlasí s návrhem usnesení, jak je přednesl
zpravodaj poslanec Pacner, nechť zvedne ruku! /Hlasuje se./
Kdo je proti? /Nikdo./
Kdo se zdržel hlasování? /Nikdo./
Tím jsme projednali osmý bod pořadu dnešní
schůze. Přerušuji jednání na
krátkou přestávku.
/Jednání přerušeno v 15.44 hod./
/Jednání opět zahájeno v 16.04 hod./
Předsedkyně SL MUDr. S. Pennigerová:
Soudružky a soudruzi poslanci, přistupujeme k IX.
bodu pořadu, kterým jsou
Předsednictvo ústředního výboru
Národní fronty ČSSR předkládá
podle § 43 odst. 2 zákona č. 36/1964 Sb., o
organizaci soudů a o volbách soudců, ve znění
zákona č. 156/1969 Sb., návrh kandidátů
na volbu soudců Nejvyššího soudu ČSSR
a soudců z povolání vojenských soudů.
Tento návrh byl rozšířen ještě
o další dva kandidáty na volby soudců
Nejvyššího soudu ČSSR: o JUDr. Vojtěcha
Přichystala a JUDr. Bohumila Repíka. Tento návrh
jste obdrželi před zahájením 8. schůze
Sněmovny lidu.
Návrh odůvodní člen předsednictva
ústředního výboru Národní
fronty ČSSR, poslanec Rudolf Rejhon. Prosím ho,
aby se ujal slova.
Poslanec R. Rejhon: Soudružky a soudruzi poslanci,
byl vám rozeslán písemný návrh
předsednictva ústředního výboru
Národní fronty ČSSR na volbu soudců
Nejvyššího soudu ČSSR a na soudce z povolání
vojenských vyšších a vojenských
obvodových soudů; jde o tisk 37.
Podle ústavního zákona č. 155/69 Sb.
a zákona č. 36/64 Sb., o organizaci soudů
a o volbách soudců, ve znění zákona
č. 156/69 Sb., volí tyto soudce Federální
shromáždění ČSSR na návrh
příslušného orgánu Národní
fronty.
Předsednictvo ústředního výboru
Národní fronty ČSSR mě na svém
zasedání pověřilo, abych jeho jménem
návrh odůvodnil. Volba soudců Nejvyššího
soudu ČSSR dovrší výstavbu čs.
soudnictví na federálním principu a přispěje
na úseku soudnictví k systematickému úsilí
Komunistické strany Československa o konsolidaci
poměrů v naší socialistické vlasti.
Tyto volby včetně voleb soudců z povolání
vojenských soudů prohloubí a upevní
naše socialistické soudnictví. Při této
příležitosti si dovoluji podtrhnout myšlenku,
která byla sledována při jednání
o návrhu ve vedoucích orgánech Národní
fronty, a to, aby u navrhovaných kandidátů
bylo dosaženo optimálního souladu odborných
a politických kvalit navrhovaných soudců
z hlediska potřeb socialistického soudnictví.
Předsednictvo ústředního výboru
Národní fronty ČSSR při projednávání
návrhu na volby soudců posoudilo také politické
postoje navrhovaných kandidátů v letech 1968
a 1969. Konstatovalo, že kandidáti, které vám
předkládá ke zvolení, mají
předpoklady, aby jak Nejvyšší soud, tak
vojenské soudy splnily své základní
úkoly. Zejména jde o ochranu socialistického
státu, jeho společenského zřízení
a vztahů ke světové socialistické
soustavě, o ochranu práv zákonem chráněných
zájmů občanů, státních,
společenských a hospodářských
organizací a o ochranu bojeschopnosti ozbrojených
sil a ozbrojených sborů. A právě v
posouzení politických postojů v uvedené
době je nutno spatřovat jeden z důvodů,
proč je navrhován vyšší počet
kandidátů na soudce.
Předsednictvo Federálního shromáždění
ČSSR stanovilo počet soudců a funkcionářů
Nejvyššího soudu ČSSR na 16 členů.
Předkládáno je 22 kandidátů
na soudce Nejvyššího soudu ČSSR včetně
dnes dodatečně navrhovaných.
Ministr národní obrany předložil 52
kandidátů pro volbu soudců z povolání
vojenských soudů. Po důkladném zvážení
odborných a politických kvalit budou další
kandidáti předloženi v pozdější
době.
Výběr kandidátů je o to náročnější,
že soudci z povolání jsou voleni na dobu 10
let. Tím je bezesporu na jedné straně prohloubena
soudcovská nezávislost, ale na druhé straně
stoupá náročnost na výběr kandidátů,
jak jsem již uvedl. Jsme si vědomi, že se zvýšila
i odpovědnost orgánů Národní
fronty za navrhované soudce FS ČSSR. Právě
tato skutečnost vedla předsednictvo ÚV Národní
fronty ČSSR i při snaze navrhnout maximální
počet kandidátů na soudce u těchto
soudů, aby byla vytvořena možnost perspektivně
naplňovat duch ústavy, ve které se stanoví,
že soudci Nejvyššího soudu ČSSR jsou
voleni zpravidla ze stejného počtu občanů
České socialistické republiky a Slovenské
socialistické republiky.
Předsednictvo ÚV Národní fronty ČSSR
je si vědomo, že v tomto směru má předkládaný
návrh hlavní slabinu, neboť jsou navrhováni
pouze 4 kandidáti na soudce Nejvyššího
soudu ČSSR z řad občanů Slovenské
socialistické republiky. Na druhé straně
nebylo možno naléhat na naplnění či
podstatné zvýšení těchto návrhů,
neboť skutečný stav v justičních
službách na Slovensku to ani neumožňuje.
Částečně příznivější
poměr je v řadách soudců z povolání
vojenských soudů, kde z celkového počtu
52 kandidátů je 13 kandidátů občanů
Slovenské socialistické republiky. Ovšem i
v tomto směru pokládalo předsednictvo ÚV
Národní fronty ČSSR za nutné upozornit
ministra národní obrany, i když zákon
v tomto směru neukládá žádné
pravidlo, že rovněž počet soudců
vojenských soudů občanů SSR není
úměrný.
Postupně bude možno zlepšovat tento poměr
tak, aby odpovídal i národnímu složení
vojenských okruhů jednotlivých vojenských
soudů.
Uvedené skutečnosti svědčí
o tom, že je třeba soustředit na závažné
problémy s tím spojené pozornost ze strany
obou národních ministerstev spravedlnosti tak, aby
soustavně, houževnatě a trpělivě
byla vytvářena jak krátkodobá, tak
i dlouhodobá opatření k překonání
této situace.
Předsednictvo ústředního výboru
Národní fronty ČSSR se ještě
po předložení návrhu /tisk č.
37/ zabývalo návrhem na doplnění počtu
kandidátů. Dospělo k závěru,
že z hlediska odborných a politických kvalit
jsou dány předpoklady, aby počet kandidátů
na soudce Nejvyššího soudu ČSSR byl doplněn
o JUDr. Vojtěcha Přichystala a JUDr. Bohumila Repíka.
Charakteristika těchto dvou kandidátů vám
byla rozdána před zahájením dnešní
schůze.
Soudružky a soudruzi poslanci, navrhuji jménem předsednictva
ÚV NF ČSSR, aby byli zvoleni na soudce Nejvyššího
soudu ČSSR kandidáti uvedení v tisku 37,
písm. a/1 a další kandidáti, které
jsem navrhl ústně, tj. dr. Vojtěch Přichystal
a dr. Bohumil Repík; aby byli zvoleni za soudce z povolání
vojenských soudů kandidáti uvedení
v tisku 37, písm. a/2 a aby byli zvoleni soudci zvláštních
senátů kandidáti uvedení v tisku 37
písm. b/1-2.