Naopak, treba zvýšiť ich účinnosť,
nerobiť prekážky jeden druhému, ako si
často na prokuratúru sťažujú príslušníci
bezpečnosti, a zase naopak. Nepreťahovať veci
na súdoch, aby rýchle posúdenie veci bolo
účinnejšie, ako sa to ukázalo pri uplatňovaní
zákonného opatrenia č. 99/1969.
Prihováram sa v našom orgáne za také
opatrenia v hmotnom zaopatrení mladých ľudí
pre orgány bezpečnosti, ktoré budú
príťažlivé pred všetkými ostatnými
zamestnaniami, ktoré sa ľuďom ponúkajú
rôznymi inzerátmi, televíziou, rozhlasom i
dennou tlačou. To by sa malo tiež vzťahovať
na pracovníkov, na mladých právnikov pre
orgány prokuratúry.
V našej spoločnosti by sme nemali trpieť taký
stav, že záujem mladých ľudí o
prácu v bezpečnosti je minimálny, hlavne
nie vtedy, keď do stavu ľudí na Ministerstve
vnútra chýba viac ako 2000 ľudí už
niekoľko rokov. Táto otázka by mala byť
zvýraznená aj v budúcnosti v rozpočte
všetkých troch ministerstiev. Takýto prístup
k veci nemôže byť na škodu v našej spoločnosti,
ak budeme mať patričných ľudí pre
túto službu hmotne dobre zabezpečených.
Potom sa môže robiť aj výber, a nielen
nábor.
Pri tejto príležitosti treba tiež zdôrazniť,
že je nutné čo najrýchlejšie predložiť
zákon o služobných pomeroch príslušníkov
bezpečnostných zborov a zákon o ZNB. Týchto
zákonov sa domáhajú príslušníci
bezpečnostných zborov všade tam, kde sa s nimi
človek stretá.
Předsedkyně SL MUDr. S. Pennigerová:
Děkuji poslanci Mockovčiakovi. O slovo se přihlásil
poslanec Čeněk Procházka.
Poslanec Č. Procházka: Soudružky a soudruzi
poslanci, z předložené zprávy o stavu
kriminality a záměrech ministerstva vnitra ČSSR,
Generální prokuratury ČSSR a Nejvyššího
soudu ČSSR ke zvýšení účinnosti
boje proti kriminalitě chci hovořit k trestným
činům hospodářské povahy, na
úseku pracovně právních a mzdových
předpisů, a z toho vyplývající
vysoké fluktuace, která je podle mého názoru
stejně závažná, jako kterákoliv
trestná činnost jiného charakteru, uvedená
ve zprávě. Domnívám se, že si
tato část zasluhovala větší pozornosti
z hlediska analýzy.
Vždyť stojí za povšimnutí, že
čtvrtina z celkově vykazované trestnosti
je u trestných činů právě hospodářské
povahy. Nebudu daleko od pravdy, když řeknu, že
toto procento by bylo zajisté vyšší, kdybychom
dokázali na všech stupních řízení
provádět důslednou kontrolu a z ní
patřičně vyvozovali závěry
podle stupně zavinění.
Přitom chci ovšem říci, že cílem
našeho právního systému není
vzbuzovat v myšlení lidí i jejich postojích
obavy, že při nezdaru, zvláště
na úseku řídící práce
či technického risku bude naší metodou
vždy trest. Není však možné, abychom
na našich pracovištích trpěli porušování
vládních vyhlášek, zákonů,
popř. v praxi je vykládali po svém tak, jak
se to dělo v posledních dvou letech za přispění
"osvícenců ekonomiky", za podpory vyhlašování
populárních hesel a za přispění
organizované živelnosti v naší ekonomice.
Jsem si vědom toho, že sama právní norma
nevyřeší věcné problémy
ekonomiky. Ty musí řešit lidé na jednotlivých
stupních řízení, v termínech
a kvalifikovaně. Víme také, že klíčem
k řešení nedostatků v pracovních
silách je aplikace vědeckotechnické revoluce
v celé naší společnosti. Nemůžeme
však také přehlížet stav, který
máme v pracovních silách, v nedodržování
mzdových a pracovně právních předpisů.
Mnozí z nás mají kritické stanovisko
k novele zákoníku práce. Faktem je, že
jednou ze zásad zákoníku práce, jehož
působnost začala 1.1.1966, bylo uvolnění
pohybu pracovníků. Tato zásada předpokládala,
že v souladu s uplatňováním principů
nové ekonomické soustavy dojde k takové regulaci
pohybu pracovníků, která podstatně
zvýrazní důležitá odvětví
národního hospodářství.
Vývoj však ukázal, že se ekonomické
stimuly při zavádění nové soustavy
řízení účinně neprojevily
jako regulátor při pohybu pracovních sil,
ale naopak, že docházelo k růstu extenzívního
hospodaření s pracovními silami. V letech
1968 a 1969 se upustilo od usměrňování
pohybu pracovníků a organizace prováděly
vlastní nábor bez jakéhokoliv omezení.
Za této situace došlo k velkému poklesu pracovní
kázně a disciplíny, přestala se respektovat
příslušná zákonná opatření
i vládní usnesení, jakož i pracovně
právní předpisy. Tím bylo vytvořeno
společenské klima, které v určité
modifikaci působí ještě dnes.
Důsledkem této nekázně byl nárůst
negativních jevů, jako kupř. přetahování
a přeplácení pracovníků poskytováním
různých nástupních, ale i stabilizačních
příspěvků bez povolené preference,
a to až v několikatisícových částkách.
U zemědělských družstev, společenských
organizací a v provozovnách národních
výborů vznikaly přidružené výroby.
V některých případech nešlo o
výrobní činnost v souladu s posláním
dané organizace, nýbrž doslova o formu prodeje
pracovních sil nabízené průmyslovým
a jiným podnikům za nezdůvodněné
odměny.
S povděkem kvituji, že předložená
zpráva na str. 17 tento fakt konstatuje. To proto, že
jsme na některých našich jednáních
průmyslového výboru na tento stav upozorňovali,
ale nikdy jsme nedostali odpověď, jaké jsou
postihy a závěry. Pouhé konstatování,
že to vyřeší usnesení vlády
ČSSR č. 246 z 3.10.1969 na téže straně,
je podle mého názoru slabým opatřením,
když současně s tím nebude provedeno
jeho zabezpečení.
V citovaném vládním usnesení je totiž
řečeno na adresu společenských organizací,
že podle zákona č. 68/1951 Sb. mohou tyto společenské
organizace provádět hospodářskou činnost
jen potud, pokud je to třeba k plnění jejich
úkolů a veškerá jiná hospodářská
činnost, zejména obchodování s pracovní
silou, je zakázána.
V praxi je však výklad tohoto usnesení jiný
v tom smyslu, že jde totiž o možnost přes
tuto hospodářskou činnost hlavně získat
finanční prostředky. Nic proti tomu. Ovšem
co říci na takovou činnost, kde dochází
k porušení mzdových předpisů
a tím i zhoršení kázně, kdy je
nízká produktivita práce, nejsou vytvořeny
ty nejzákladnější pracovní podmínky,
je porušována bezpečnost práce, není
mechanizace, kde se doslova krade technický rozum z centrálně
řízeného průmyslu a kde i způsob
zajišťování materiálu je velkým
otazníkem, zkrátka kdy je nízká společenská
produktivita práce.
Analýza ukazuje, že podle zákona č.
68/1951 Sb. organizace postupovaly ukázněně
před rokem 1968. Ovšem nyní, podle výsledků
prováděného dozoru na zaměstnávání
pracovníků s cílem omezení nežádoucí
fluktuace a dodržování pracovně právních
předpisů pracovníky odboru pracovních
sil u národních výborů se ukazuje,
že u těchto organizací je až 80 % hospodářské
činnosti v rozporu s příslušným
vládním usnesením, ale i článkem
4 hospodářského zákoníka, v
uzavírání hospodářských
smluv s příslušnými partnery.
Stejná situace je i v otázkách porušování
mzdových předpisů podle § 127 trestního
zákona, zvláště v těch případech,
kdy jsou vypláceny vysoké výdělky
nepodložené výkony ani kvalitou práce.
Není dostatečně v praxi uplatňován
ani § 270 odst. a/ zákoníku práce při
porušování pracovně právních
předpisů. Chci tedy konstatovat, že při
řádném uplatnění všech
právních norem je možno udělat pořádek
i v pracovních silách.
Uvedl jsem, soudružky a soudruzi, jenom několik právních
norem, které máme možnost uplatnit v pracovně
právních vztazích k zamezení fluktuace
a zajištění pořádku na úseku
pracovních sil. Jde však o to, abychom je dokázali
v praxi uplatnit a vytvořili společenské
klima pro jejich účinné působení.
Zde se domnívám, že je nutná součinnost
těch státních orgánů, jako
jsou národní výbory a jejich odbory pracovních
sil, krajské a státní arbitráže,
ale i prokuratura, aby v zájmu konsolidace národního
hospodářství pomohly zastavit vysokou fluktuaci
a živelnost hospodaření s pracovními
silami, což stojí společnost nejen vysoké
náklady, ale i ztráty na společenském
produktu.
Soudružky a soudruzi, má-li otázku živelného
vývoje v pohybu pracovních sil na mysli návrh
závěru podle přílohy 1/ na str. 2,
kde se říká, že Generální
prokuratura ČSSR, ministerstvo vnitra ČSSR ve spolupráci
s Ústřední komisí lidové kontroly
zhodnotí dosavadní opatření na úseku
působení protispolečenských jevů
hospodářské oblasti, pak s ním plně
souhlasím, s doporučením, aby další
postup v této oblasti započal prověrkou jak
hospodářských organizací, tak aby
byla podrobena prověrkám neoprávněná
povolení k provádění hospodářské
činnosti u všech společenských organizací.
Nakonec mi dovolte vyjádřit názor poctivých
lidí, kteří denně pravidelně
a ukázněně nastupují bez pokynu do
práce, na ty tisíce občanů, kteří
se štítí práce a dopouštějí
se různých deliktů. Říkají:
"Správné je, že hledáme opatření,
jak snížit na jedné straně fluktuaci,
v níž máme potencionální rezervy,
ale na druhé straně máme nedostatečné
opatření proti recidivistům - lidem, kteří
se neživí poctivou prací." Denně
čtu Rudé právo, sloupek "Černá
kronika", která ve zlomku ukazuje, jakým způsobem
tato skupina získává prostředky na
úkor společnosti. Proto se domnívám,
že by se tímto stavem měla zabývat vláda
a najít další důrazné řešení.
Děkuji za pozornost.
Předsedkyně SL MUDr. S. Pennigerová:
Děkuji poslanci Procházkovi. Nyní bude hovořit
poslanec Katolický a připraví se poslanec
Dobiáš.
Poslanec J. Katolický: Vážené
soudružky a soudruzi poslanci! Je jistě otřesné,
jestliže musíme dnes konstatovat, že během
dvou let vzrostla kriminalita o 20 %. To je tak vážný
signál, že by se jím měly zabývat
všechny orgány našeho státu. Přitom
je jasné, že záležitost potírání
kriminality není jen věcí represívních
orgánů, nýbrž celé naší
společnosti.
Základním východiskem pro úspěšný
boj proti kriminalitě vůbec je její motivace
a konečně i vytvoření prostoru pro
její uplatnění, případně
růst, který dnes konstatujeme. Nemůžeme
vyvrátit logické souvislosti obrovského nárůstu
kriminality s kontrarevoluční rozkladnou, demagogickou,
protiúnorovou činností z posledního
údobí, zejména z let 1968 - 1969. Růst
kriminality je důsledek a pozůstatek velkého
mocenského politického zápasu, který
v těchto letech probíhal.
Jestliže přiznáme toto tvrzení, a jak
říkám, nejsou argumenty proti, naopak pro,
znamená tedy boj proti kriminalitě dát do
naprostého pořádku všechny úseky
našeho života počínaje socialistickou
výchovou mládeže a konče bezpečností,
prokuraturou a soudy na všech stupních. Znamená
to ozdravit celý společenský život,
ekonomiku, kulturu, národní výbory, vnést
do nich systematické řízení, kázeň
a nekompromisní postoj vedoucích k podřízeným
a kritiku podřízených k vedoucím,
tedy nastolit kázeň ve všech směrech.
Bylo by neodpustitelnou chybou se domnívat, že léta
1968 - 1969 jsou už za námi, i když dnes píšeme
rok 1970, a tudíž abychom nedostatky nechali za sebou.
Ovšem nesmíme si nic namlouvat, nic idealizovat, nemáme
ještě dnes absolutní pořádek
ani v bezpečnostním sboru, prokuraturách
a soudech.
Prvořadé kontrarevoluční cíle
spočívaly právě v rozrušení
těchto orgánů a tak vytvářely
prostor pro anarchii. Vůbec jim nevadila kriminalita, ba
naopak, kriminální živly se staly jejich spojenci.
S narůstající kontrarevoluční
činností docházelo právě k
většímu a těsnějšímu
sepětí mezi nimi. Kriminální živly
dostávaly plnou podporu i v našich sdělovacích
prostředcích. Vzpomeňme třeba jen
na případ Hlučínska nebo Rambouska
na Mírově apod. Kontrarevoluce záměrně
otvírala prostor pro rozvíjení kriminality
na základě narušování státních
orgánů, bezpečnostních sborů,
prokuratury, soudů a ostatních.
Bezpečnostní sbory a jejich práce je nemyslitelná
bez vytvoření vhodných podmínek, z
nichž velmi významnou je rychlá a kvalitní
spolupráce se širokým občanským
aktivem. Tím ovšem celý problém kriminality
neodstraníme. Naše společnost v represívních
orgánech musí vidět svou nedílnou
součást, jejíž podpora je v zájmu
společnosti i každého jednotlivce. Tedy dosažení
společenského uznání pro všechny
příslušníky represívních
orgánů je podmínkou pro jejich úspěšnou
činnost. Jestliže dosáhneme toho, nemůže
nastat situace, aby zákrok orgána bezpečnosti
byl sledován přítomnými občany
naprosto pasívně nebo dokonce mu v něm bylo
bráněno. Nemůže se stát, že
by orgány nevěděly o pobytu recidivistů.
Neptat se při přijímání neznámých
lidí do zaměstnání na jejich minulost,
je trestuhodné. Proto může zloděj přecházet
ze zaměstnání do zaměstnání,
alespoň formálně, a páchat trestné
činy po celé své tak označované
"pracovní cestě".
My dnes ani nevíme, kolik máme svévolně
nezaměstnaných. Jsou to lidé různého
stáří. Ale to přece nemůže
dělat jenom bezpečnost. Cožpak je už taková
lhostejnost, že je lidem jedno, zda soused je týden
v práci a pak dva měsíce nedělá?
Cožpak závody nesledují absenci? Kolik různých
part mladistvých se potuluje, krade, přepadá
a přitom jejich nejbližší okolí
o partě ví, má na ni možná i
osobní názor, ale pokud se ho bezprostředně
nedotkne, nereaguje na žádnou její činnost.
Ano, soudružky a soudruzi poslanci, v souhrnu je kriminalita
věcí každého občana. Může
jím být potlačována, ale může
být též podporována lhostejností,
blahovůlí, malým pocitem odpovědnosti
za ochranu státního a společenského
majetku, nedůsledností a kompromisním, případně
alibistickým přístupem.
Úkolem tedy v současné době není
a nebude konstatovat pouze neutěšený stav,
ale hledání příčin, jejich
odhalování a boj proti nim při plném
vědomí, že rychlost zjednání
náprav bude záviset na konsolidaci celé naší
společnosti, na důsledném dodržování
norem socialistického života a jejich prosazování.
A pokud bude třeba, myslím, že bude nutné
zvážit, zda nesplní na přechodnou dobu
své cíle v boji s kriminálními živly
i zostřený postih, který podle mého
názoru i názoru ostatních soudruhů
by byl nutný, a používání při
vyhlašování rozsudku nikoli té spodní,
ale té vyšší hranice trestů, nebo
i přijetí nových tvrdých zákonných
opatření. To jsem považoval za nutné,
jako svůj příspěvek při projednávání
zprávy o stavu kriminality říci.
Předsedkyně SL MUDr. S. Pennigerová:
Děkuji poslanci Katolickému. Jako poslední
do rozpravy je přihlášen Václav Dobiáš.
Poslanec V. Dobiáš: Vážené
shromáždění, já vzpomínám,
jak zde před léty naše předsedkyně
tehdy jako poslankyně vystoupila v bývalém
parlamentě a jako první z nás všech
burcovala na poplach, co se děje s Prahou. Nezapomenu nikdy
na to. Říkala: "Můžete nechat,
vládo naší republiky, takhle chátrat
hlavní město Prahu?"
A ta nynější zpráva na žádost
naší předsedkyně a předsedy Sněmovny
národů není zrovna radostná, jako
ten stav Prahy tenkrát. Ten se změnil k lepšímu,
to je fakt. A dokážeme to ještě zlepšit.
Dovolte mi, abych řekl několik svých poznámek
k této zprávě. Bohužel nemohu podat
konkrétní návrhy, jak to zlepšit. Rád
bych to udělal, ale já se pokusím jen trochu
tak se nad tím zamyslet, co s mládeží,
protože fakt těch 60 % je otřesný. Říkám
si, jak člověk stárne, s jakým idealismem,
přehnaným idealismem, jsme šli do politiky
a do budování socialismu. Vždyť jsme si
představovali, že kriminalita bude klesat automaticky
s vývojem našeho života. Je to fakt, nebo není?
A naopak, jsme před situací, kdy nám stoupla.
Můžeme napsat, že mládež je taková
a taková. A říci, v čem jsme tu všichni
my starší vinni. Ta naše dnešní mládež
přes všechny jevy, o kterých tu byla řeč,
má své nové znaky, které jí
můžeme závidět. Chce se zbavit společenské
přetvářky, chce se dívat přímo
před sebe, chce být veselá. Vzpomínám
si na mládí, na veselé kousky, které
jsme prováděli - čím jsem starší,
tím více na to vzpomínám. Ale tehdy
jsme neměli v detektivkách ani v jiné literatuře
vzory, které by vedly k tomu, abychom se spolčili
a řekli: "Přepadneme někoho, kdo bude
mít červenou kravatu, a toho zbijeme do němoty."
To jsme neudělali nikdy! Tady je přece jen vliv
něčeho, co podceňujeme. Když se tu mluví
o vztahu k práci, cožpak nejsme vinni především
my rodičové, že to trpíme u svých
dětí? Když nám potom přerostou
přes hlavu, to už je pozdě.
Nedávno jsem se zamýšlel nad krásami
života, nad tím, že láska a přátelství
nemůže vyrůst bez živné půdy,
a tou je v životě jednotlivce vztah k práci
- to je základ všeho. Zde je třeba se zamyslet
nejen nad novým vládním výborem, ale
především nad námi rodiči, nad
naší odpovědností, nad naší
až do extrémů jdoucí péči
o děti v tom nedobrém smyslu, nad naší
školou, nad tím, jak pomoci všemu učitelstvu,
které prodělává svůj těžký
proces. Je třeba si upřímně říci,
že práce těch, kteří pracují
v ministerstvu vnitra, ve Veřejné bezpečnosti,
je profese prastará, ale také přetěžká
a nepopulární. Kdekdo z nás nemá rád,
když někdo stojí v pozadí, připraven
eventuálně jeho "já", abychom tak
řekli, zkrotit - ale je vděčen, když
mu někdo z té bezpečnosti přijde na
pomoc. Myslím, že je třeba se postavit nějakým
způsobem nově ke členům bezpečnosti,
s určitým respektem k jejich práci. Je to
práce nesmírně těžká,
s velikým rizikem ve společnosti i v životě.
Chtěl bych zakončit tím, že tuto zprávu
nemůžeme jenom vzít na vědomí
- my, členové nejvyššího voleného
orgánu, neseme ode dneška odpovědnost za další
vývoj na tomto poli v naší společnosti.
Předsedkyně SL MUDr. S. Pennigerová:
Děkuji poslanci Dobiášovi. Ke slovu se dále
přihlásil poslanec Kalkus.