Rád bych tedy věděl, jak tento návrh
je v souladu, nebo zda zpravodaj je připraven něco
říci, pokud jde o vztah mezi návrhem a platným
zákonem o sociálním zabezpečení.
Předsedající, místopředseda
SL J. Trojan: Děkuji poslanci Manďákovi.
Kdo se dál hlásí do rozpravy? Poslanec prof.
dr. Trávníček.
Poslanec prof. dr. Trávníček: Soudružky
a soudruzi, nepovažujte, prosím, moji přihlášku
do rozpravy k této novele za neskromnost, že jsem
byl před několika minutami zvolen a hned chci mluvit.
Já chápu svoji volbu, která je volbou nepřímou,
jako závazek také ke svým pracovníkům
na pracovišti, na kterém pracuji, to znamená,
vůči vysokým školám, a chci ze
svého vnitřního přesvědčení
obhajovat jak politiku strany, tak stanoviska a závěry
zákonodárného orgánu.
Mám k této novele tuto připomínku:
Prosil bych, aby se schválením novely - a já
pro její znění budu hlasovat - bylo zveřejněno
stanovisko zpravodaje a podporuji velmi živě jeho
slova, že by se vysokým školám v situaci,
která po schválení novely nebude nijak populární,
zcela otevřeně řeklo, že Sněmovna
lidu připraví ve vhodné době po proběhlém
procesu konsolidace na školách i ve společnosti
nový zákon o vysokých školách,
který by jednak respektoval plně celospolečenský
vliv na vysokých školách i objektivní
zákonitosti rozvoje věd a vysokých škol,
které objektivně působí, a zejména
aby nově formuloval postavení studentů na
vysokých školách jako rovnoprávných
občanů, kteří mají právo
podílet se na řízení, životě
a práci školy.
V tomto směru bych prosil, aby vystoupení zpravodaje
byla věnována publicita, která samozřejmě
odstraní v případě, že vysoké
školy budou vidět, že se seriózně
připravuje nový zákon o vysokých školách,
určité hroty, které toto opatření,
nezbytné v období konsolidace, vyvolá.
Předsedající, místopředseda
SL J. Trojan: Děkuji poslanci prof. dr. Trávníčkovi.
Hlásil se do rozpravy poslanec akad. Knapp.
Poslanec akad. Knapp: Soudružky a soudruzi, já
jsem třetí profesor, který se hlásí
do rozpravy k tomuto návrhu, ale snad na tom není
nic divného, že jde-li o zákon o vysokých
školách, hlásí se do rozpravy především
ti, kteří tam učí.
Já mám podobné stanovisko jako poslanec Trávníček.
Chtěl bych říci toto: Já jsem si přirozeně
vědom toho, že na vysokých školách
jsou problémy, že tam jsou politické problémy,
že existují problémy vztahů vysokých
škol a státu, problémy, které se někdy
dosti zjednodušeně vyjadřují jako problémy
autonomie; jsem si vědom i toho, že jsou tam navíc
i problémy uplatnění vedoucí úlohy
strany ve výuce, ve výchově, ovšem chtěl
bych stručně říci to, co je nám
všem dobře známo, o čem jsme mnohokrát
hovořili v jiných souvislostech - že politické
problémy se přirozeně musejí řešit
a mohou vyřešit především politicky
a zákon přitom hraje roli jenom jistého pomocníka,
tj. napomáhá politickému řešení.
Ovšem sotva lze očekávat od zákona,
že by sám vyřešil politické problémy.
Teď bych chtěl říci k této novele,
o které jsme hovořili i v našem ústavně
právním výboru a doporučili jsme tam
některé změny, které byly přijaty.
Tento zákon, jak to soudruh zpravodaj vyjádřil
a jak soudruh ministr ve své zprávě vyjádřil,
se přijímá ve zvláštní
situaci. Přijímá se novela vysokoškolského
zákona v době, kdy je známo, že se připravuje
nový vysokoškolský zákon celý.
A to je důležitá věc, kterou skutečně
by bylo třeba zdůraznit; to patrně měl
na mysli i prof. Trávníček, když tady
hovořil.
Tato novela jako naléhavé okamžité opatření
zasahuje hluboko do dosavadního zákona o vysokých
školách, a nejde jen o otázku autonomie, o
které mluvil soudruh zpravodaj /i ta tam ovšem je/,
ale to je velmi hluboký zásah, to je zásah
do existujících pracovních poměrů.
Myslím, že i otázka skončení
pracovního poměru v 65 letech by zasloužila
podrobnějšího zdůvodnění,
než se jí dostalo, přičemž podotýkám,
že mně ještě hned tak 65 let nebude, takže
tady nemluvím za svoji penzi. Ale, soudruzi, uvědomme
si, a to je fakt, o kterém se bude na vysokých školách
mluvit, že vysokoškolští učitelé
jsou podle současného právního stavu
jediní pracovníci v této republice, kteří
mají povinnou věkovou hranici, kdy skončí
jejich pracovní poměr a kdy jdou do důchodu
a mohou pokračovat v dosavadní práci jen
na základě výjimky.
Já si myslím toto - a v tom, rozuměl-li jsem
dobře s. Trávníčkovi, bych se k němu
připojoval - že by bylo dobré, přijímá-li
se tato novela v době, kdy se připravuje nový
vysokoškolský zákon, kdyby vláda a snad
i náš kulturní výbor velmi pečlivě
sledovaly, jak se tato novela bude v praxi osvědčovat,
jak bude působit, poněvadž, jak jsem řekl
předtím, právní norma jenom podporuje,
napomáhá politickým řešením,
a je známo, že často zákon působí
jinak, než se očekávalo.
Myslím, že by se mělo velmi pečlivě
sledovat, jak tento zákon působí, že
by se na základě zhodnocení jeho zkušeností
k těmto zkušenostem mělo přihlédnout
při přípravě definitivního
vysokoškolského zákona, kterého podle
mého názoru je zapotřebí, jak soudruh
ministr i soudruh zpravodaj řekli, a že by také
se mělo zdůraznit, že toto opatření
je opatření okamžité a dočasné
a že se připravuje nový zákon, ve kterém
ty věci budou definitivně řešeny. Děkuji.
Předsedající, místopředseda
SL J. Trojan: Děkuji poslanci Knappovi. Do rozpravy
se dále přihlásil poslanec Vejražka.
Poslanec Vejražka: Soudružky a soudruzi, já
také, sotva jsem se ohřál, už se ozývám.
Odpusťte mi to, ale jde o věc, která se i mne
dotýká, protože pracuji léta jako pedagog
na divadelní fakultě. Na divadelní fakultě
jsme my pedagogové návrh novely neprojednávali,
neznám jej tedy, ale myslím si z toho, co slyším,
že je skutečně na pováženou ta
věková hranice. Že není vyloučeno,
že leckde pedagogické sbory se značně
oslabí, budou-li muset 65letí, kteří
jsou obvykle nejlepšími odborníky, odejít.
Je dosti překvapivé, že se tu dává
ministrovi možnost, aby bez jmenovacího, habilitačního
nebo jiného ještě řízení
jmenoval či propouštěl. Já se obávám,
že by se mohlo stát - tak uvažuji honem - že
by tu mohly být otevřeny dveře eventuálně
i určité zvůli.
Podívejte se, když ministr školství vydá
příkaz, že všichni pedagogové marxismu
budou propuštěni, což se už stalo, a není
zajištěno jejich zaměstnání,
tak se domnívám - možná, že vás
informuji falešně, ale soudím tak podle divadelní
fakulty - pak tady není něco v pořádku.
Myslím, že skutečně bude potřeba
nový zákon vypracovat co nejdříve.
Předsedající, místopředseda
SL J. Trojan: Děkuji poslanci Vejražkovi. Kdo
se hlásí dále do rozpravy? Poslanec Kalkus.
Poslanec Kalkus: Soudružky a soudruzi poslanci, nechtěl
jsem se hlásit do rozpravy, protože, jak víte,
nejsem vysokoškolský profesor a dělám
ve zcela jiném oboru. Ale musím se přihlásit,
protože tu padla slova, že opatření, které
máme přijmout, by mohlo také v určitém
smyslu působit na možnost zvůle ministra, který
by mohl zneužít některých těchto
opatření zejména při jmenování
k tomu, aby odstraňoval nepohodlné lidi - i když
to nebylo řečeno - ale bylo tu poukázáno,
že byli odvoláni vedoucí kateder marxismu-leninismu.
Myslím, že byli odvoláni ne proto, že
byli dobří, ale proto, že už řadu
let marxismus-leninismus na vysokých školách
i na Ústřední politické škole
překrucovali a že některé z těchto
škol nebo z těchto kateder se staly protimarxistickými
katedrami. To je třeba tady vidět. Jestliže
jsme byli přinuceni jako Sněmovna lidu přijmout
zákon nebo nutná zákonná opatření
v této, jak se říká, velmi vážné
situaci, pak je přijímáme ne proto, abychom
pokračovali ve zvůli, ve které bylo loni
započato, ale abychom tuto zvůli přerušili.
Aby byl nastolen pořádek i na vysokých školách,
a až bude nastolen pořádek v celém státě,
i na vysokých školách, abychom se jako Sněmovna
lidu mohli zase vrátit ke svému normálnímu
pořádku i pracovat na řádných
zákonech. /Potlesk./
Předsedající, místopředseda
SL J. Trojan: Děkuji poslanci Kalkusovi. Dále
se přihlásil ke slovu poslanec ing. Macho, DrSc.
Poslanec ing. Macho, DrSc.: Vážené súdružky
a súdruhovia, mal by som jednu poznámku. Myslím,
že v súvislosti s touto novelizáciou zákona
je vonku hodne vzruchu a na mňa sa obrátilo niekoľko
súdruhov, napr. včera. Preto som si hneď vyžiadal
textáciu zákona od niektorých poslancov.
Zistil som, že to nie je tak strašné, ako sa
to vo verejnosti zneužíva.
Pokiaľ viem, hranica, ktorá bola ešte v platnom
zákone, sa teraz znížila zo 70 rokov na 65
rokov. Doteraz bola 70 a teraz 65 rokov. U ostatných občanov
je to 60 rokov. To nijako neznamená, pokiaľ tomu dobre
rozumiem a pokiaľ tomu rozumiem v doterajšom zákone,
že nemôže vyučovať i naďalej.
A myslím, že bude dobré pedagógov, vynikajúcich
odborníkov, vynikajúcich pedagógov oddaných
veci socializmu, využívať nie do 65, ale do 70
rokov, keď sú dostatočne duševne čulí,
aby ďalej vyučovali. To, myslím, i novelizácia,
ktorú robíme, pripúšťa.
Ďalej sa šíria nepravdivé povesti, že
vraj je možné vymenovať za docenta, mimoriadneho
alebo riadneho profesora odborníka bez habilitácie
atď. Zasa sa prehliada skutočnosť, že sa
nerušia príslušné články
a paragrafy doterajšieho zákona, v ktorom sa jasne
určujú kvalifikačné požiadavky.
Napríklad docent, mimoriadny profesor musí mať
vedeckú hodnosť a riadny profesor doktorát
vied. Len výnimky sú tu možné vo zvlášť
výnimočných prípadoch. Čiže
neznížili sa žiadne kvalifikačné
požiadavky a takéto povesti sa neoprávnene
šíria medzi ľuďmi.
Preto myslím, že máme využiť buď
parlamentných spravodajcov, alebo iné formy publicity,
aby sa zákon a novelizácia niektorých paragrafov
zákona správne vysvetlili, aby sa neskresľovali,
aby bolo zrejmé, že tu nejde o oslabenie vysokých
škôl o vynikajúcich odborníkov a pedagógov,
ale že tu ide o riešenie aktuálnych problémov,
že je nutné, aby sa práca na vysokých
školách naozaj dostala do normálnych koľají,
aby sa skutočne mohli vychovávať ľudia
oddaní veci socializmu. /Potlesk./
Předsedající, místopředseda
SL J. Trojan: Děkuji poslanci Machovi. Soudruzi,
hlásí se ještě poslanec Manďák.
Poslanec Manďák: Jde o faktickou poznámku.
Vystoupil jsem, soudružky a soudruzi, proto, že ve spojitosti
s projednáváním dosud platného zákona
o vysokých školách sám jsem navrhl,
že nemáme činit nějaké výjimky
pro vysokoškolské profesory, ale že mají
být podrobeni stejnému zákonu o důchodovém,
o sociálním zabezpečení jako všichni
ostatní pracovníci v ČSSR. Mýlí
se tedy poslanec Macho, když se domnívá, že
ve vysokoškolském zákonu dosud platném
je nějaká hranice 70 let. Mně šlo právě
o to, abychom zamezili to, co se do této doby dělo.
To znamená, že se pokládalo za vydržené
právo profesora, že pro něho platí až
70 let. Teprve potom rozhodl ministr, jestli může
profesor nějaký rok sloužit navíc nebo
ne. Profesor měl odejít do důchodu v 60 letech
s tím, že pro něho platilo stejné ustanovení
zákona o sociálním zabezpečení,
které se vztahovalo k pracovníkům, jejichž
práce byla společensky nutná, společensky
žádoucí, kterou národní hospodářství
nebo jiné pracoviště potřebovalo, takže
případně mohl pracovat po 60 letech. Proto
jsem se na to ptal, protože svého času na můj
návrh došlo k tomu, že se změnilo ustanovení
70 let věkové hranice u universitních profesorů.
Předsedající, místopředseda
SL J. Trojan: Kdo se dále hlásí do
rozpravy? /Nikdo se nehlásil./ Protože se nikdo nehlásí,
dávám slovo ministru - předsedovi federálního
výboru pro ceny s. ing. Rendekovi.
Ministr - předseda federálního výboru
pro ceny ing. I. Rendek, CSc.: Vážené
súdružky a súdruhovia poslanci, i živá
diskusia k predloženému vládnemu návrhu
ukazuje, že sa dotýkame pálčivého
a vysoko aktuálneho spoločenského problému.
Nemôžeme pochopiteľne izolovane posudzovať
tento zákon iba z hľadiska situácie na vysokých
školách dnes a v nedávnej minulosti, ale z
hľadiska celkového vývoja konsolidačného
procesu v našej spoločnosti. Nemôžeme nevidieť,
že vysoké školy v uplynulom období nezohrali
zvlášť pozitívnu úlohu. Nemôžeme
nevidieť, že konsolidačný proces i na
vysokých školách naráža na často
neodôvodnené bariéry, ktoré majú
svoju legislatívu zakotvenú v dnes platnom zákone
o vysokých školách. Nemôžeme nevidieť
i to, že prekážky zdravého konsolidačného
procesu na vysokých školách, ktoré sú
v uvedených právnych normách, sú na
škodu nielen spoločnosti, ale i vysokých škôl
samotných. Prekážajú zdravým
silám na vysokých školách, aby sa z
vysokých škôl stali inštitúcie vysokokvalifikovaných
kádrov pre rozvoj našej spoločnosti a sú
na prekážku tomu, aby vysoké školy plne
zaujali to miesto, ktoré im v spoločnosti patrí.
Osobitne túto stránku prijímaná novela
zákona vyzdvihuje - objektívne záujmy vysokých
škôl v súčasnom období - zvlášť
to by som chcel podtrhnúť.
Niekoľko poznámok k jednotlivým otázkam,
o ktorých sa hovorilo. Z povahy zákona vyplýva,
že ide o zákonné opatrenie na prechodnú
dobu. V mojej správe o zámeroch vlády bolo
uvedené, že sa počíta, že v budúcom
roku bude pripravený nový vysokoškolský
zákon. Zrejme bude môcť plne vziať do úvahy
i skúsenosti získané pri uplatňovaní
novely zákona, ktorá sa vám dnes predkladá
na schválenie. Iste budú pri pripravovanom novom
vysokoškolskom zákone využité všetky
pozitívne skúsenosti a negatívne skúsenosti
odvrhnuté. Diskutovalo sa tiež o otázke možného
subjektivizmu pri zvýšení významných
právomocí, ktoré sa prenášajú
na vládne orgány, konkrétne na ministrov
školstva.
Je jedine správne vychádzať z toho, že
tieto ústavné orgány, zodpovedné nášmu
ľudu, nesú pochopiteľne plnú zodpovednosť
za správne využitie právomoci, s ktorým
predkladaná novela počíta. Vlády,
ktoré majú dôveru zastupiteľských
orgánov, iste majú dôveru, že i táto
novela zákonnej právomoci sa využije na prospech
nášho ľudu i samotných vysokých
škôl.
K diskusii o vekovej hranici. Podľa dnes platných
zákonných ustanovení o sociálnom zabezpečení
v šesťdesiatom, resp. v pätdesiatompiatom roku
veku, každý pracovník má právo
odísť do dôchodku, a nie povinnosť odísť
do dôchodku. Navrhovaná novela zákona nesporne
prináša nový prvok, to jesť povinnosť
odísť do dôchodku v 65 rokoch. Pracovníci
vysokých škôl iste potvrdia, že je to vleklý
a dávno známy problém vysokých škôl,
ktorý brzdí rozvoj zdravších mladších
síl na vysokých školách, pretože
existujúce ustanovenie o odchode do dôchodku umožňovalo
zastávať pedagogické i akademické funkcie
ľudom, ktorí neboli z viacerých príčin
už dostatočne spôsobilí. Preto myslím,
že je v záujme vysokých škôl, rozvoja
odborných síl, aby sa takéto zákonné
ustanovenie prijalo.
Chcel by som zdôrazniť, že toto ustanovenie navrhovanej
novely stanovuje, že minister školstva môže
povoliť výnimku v prípade, keď ide o vynikajúcich
a plne výkonných odborníkov, čo v
súlade s plnou ústavnou zodpovednosťou minister
školstva využije v záujme rozvoja vysokých
škôl.
Končím svoje pripomienky s tým, že predkladaná
novela vysokoškolského zákona určite
umožní urobiť významný krok ku
konsolidácii v našej spoločnosti, konkrétne
na vysokých školách, v prospech našej
spoločnosti, v prospech vysokých škôl
samotných. Verím preto, že predloženú
novelu zákona schválite. Ďakujem.
Předsedající, místopředseda
SL J. Trojan: Děkuji s. ministru Rendekovi a prosím
zpravodaje poslance Zváru, aby se ujal slova.
Zpravodaj poslanec J. Zvára: Chtěl bych znovu
upozornit na zákon o zrušení cenzury. Zrušili
jsme ji, měli jsme to za velmi pokrokový počin,
a co se začalo dít, byla hrůza, něco,
co ještě nikde v žádné zemi na
světě se nestalo. Lidé ve státních
službách štvali a podrývali vládu
a státní zájmy. Tak jsme museli udělat
opatření politicky naléhavá a nutná.
Něco podobného je toto. Je nutno udělat politická
opatření rychle, nemáme z toho radost, ale
my jsme to nezapříčinili. Zdůraznil
jsem, že kulturní výbory vyslovily přání,
aby vláda připravila normální vysokoškolský
zákon co nejdříve, jak to okolnosti dovolí.
Ve své zprávě jsem zdůrazňoval,
že se všechno bude dít v krajně zdůvodněných
případech. Kdo tedy chápe politické
okolnosti, nemusí mít pochyby. Na návrh prof.
Trávníčka bych chtěl odpovědět
takto: Nejsem vysokoškolák a k tomuto úkolu
zpravodaje jsem se dostal vzhledem k nepříznivým
okolnostem, které zatím existují v kulturním
výboru Sněmovny lidu. Zpravodajem k novele zákona
č. 19/1966 Sb., ve Sněmovně národů
byl prof. Lang, vysokoškolský učitel, který
samozřejmě mluvil k téže problematice,
jen jinými slovy. Jsem přesvědčen,
že věcnějšími slovy a že by
tedy v případě, že by měla být
uskutečněna na návrh prof. Trávníčka
náležitá publicita, mělo by být
použito zpravodajské zprávy prof. Langa. Ostatní
bylo zodpovězeno.