Požadavek stability soudcovské funkce je vyjádřen
tím, že se stanoví volební období
u soudců z povolání na 10 roků, jak
už řekl poslanec Alois Neuman, a že volební
období u každého soudce počíná
vždy dnem jeho zvolení. Odpadnou tudíž
napříště doplňovací volby
na zbytek funkčního období.
V zákoně se řeší otázka,
kdo stanoví počet soudců.
Z úkolů ministerstev spravedlnosti při zajišťování
řádného chodu soudců po stránce
kádrové plyne, že počet soudců
z povolání stanoví ministr spravedlnosti
a v oboru vojenského soudnictví náčelník
správy vojenských soudů v ministerstvu národní
obrany, kdežto stanovení počtu soudců
z lidu se ponechává předsedům a u
vojenských soudů náčelníkům
jednotlivých soudů.
V potřebné míře se doplňují
též ustanovení o skládání
slibu soudců. Přesně se vymezuje, které
orgány volí soudce pro jednotlivé soudy a
kdo je odvolává, popřípadě
zprošťuje funkce v případě, když
se některý soudce své funkce z důvodů
uznaných zákonem vzdá. Volba soudců
Nejvyššího soudu ČSSR a soudců
vojenských soudů se soustřeďuje, jak
bylo v předchozím návrhu schváleno,
u Federálního shromáždění,
volba ostatních soudců z povolání
u národních rad, kdežto volby soudců
z lidu budou provádět národní výbory.
Možnost odvolat soudce se omezuje na případy,
kde soudce závažným způsobem porušil
své soudcovské povinnosti, kde zdravotní
stav mu nedovoluje řádně vykonávat
soudcovské povinnosti, nebo kde dosáhl věku
65 let. V otázce postavení soudců z povolání
se stanoví, že soudcovská funkce je veřejná
funkce, a že tedy s výjimkou soudců vojenských
soudů a vojenských soudců Nejvyššího
soudu ČSSR se na soudce z povolání vztahují
ustanovení zákoníku práce. Nevzniká
zde však pracovní poměr mezi soudcem a orgány
soudní správy. Je jenom přirozené,
že soudce je veřejným činitelem a že
nutně musí být chráněn proti
takovým útokům, s jakými jsme se setkali
v nedávné době v hromadných sdělovacích
prostředcích, i proti onomu napadání,
jak jsme ho viděli v uplynulých dvaceti měsících
při přípravě kontrarevoluce.
V nové, zpřesněné úpravě
zachovává se možnost přidělit
soudce k jinému soudu, popřípadě ústřednímu
orgánu státní správy, přičemž
se použití tohoto postupu omezuje tak, že přidělení
nemůže přesahovat dobu dvou měsíců,
jestliže soudce s přidělením nesouhlasí,
a nemůže vůbec přesahovat dobu jednoho
roku během tří kalendářních
let s výjimkou, kde jde o přidělení
ústředního orgánu soudní správy.
V novém znění organizačního
zákona se shrnují i rozptýlená ustanovení
o justičních čekatelích, přičemž
se upravují též otázky čekatelské
praxe a odborných justičních zkoušek,
které jsou jednou z podmínek pro volbu soudcem z
povolání.
Pozornost zasluhuje i ustanovení umožňující
soudcům, kteří nebyli opětovně
zvoleni nebo kteří byli odvoláni z funkce,
přechod do jiného oboru činnosti, přičemž
se řeší pro přechodnou dobu i otázka
hmotného zajištění takových soudců.
Dosud trvající nedostatek soudců pomáhá
řešit i ustanovení, že může
být zvolen za soudce z povolání občan,
který nemá složené odborné justiční
zkoušky, ale který vykazuje alespoň pět
let úspěšné praxe v některém
právním oboru. Protože územní
organizace soudů musí být řešena
v návaznosti na územní členění
státu, zajišťuje se přechodným
ustanovením prozatím dosavadní územní
organizace soudů.
Zmocňovací ustanovení zákona umožňuje,
aby celé znění zákona, jak vyplývá
z navržené novelizace a z přechodních
úprav, bylo vyhlášeno předsednictvem
Federálního shromáždění.
Při celkovém posouzení charakteru navrženého
zákona je možno se domnívat, že řeší
nejnaléhavější problematiku takovým
způsobem, který plně odpovídá
federativnímu uspořádání státu,
a že po přechodnou dobu, do vypracování
Ústavy ČSSR a ústav obou republik, s touto
úpravou se vystačí.
Proto doporučuji, aby vládní návrh
se změnami a doplňky obsaženými v usnesení
ústavně právního výboru byl
schválen.
Předsedkyně SL MUDr. S. Pennigerová:
Děkuji zpravodaji poslanci Pacnerovi.
Soudružky a soudruzi, kdo se hlásí do rozpravy?
/Nikdo./
Vzhledem k tomu, že se nikdo nehlásí, prosím
soudruha místopředsedu vlády ČSSR
Laca, zda si přeje závěrečné
slovo.
Místopředseda vlády ČSSR prof. dr.
Laco, DrSc.: Nie
Předsedkyně SL MUDr. S. Pennigerová:
Přistoupíme proto k hlasování.
Kdo souhlasí s tím, aby byl schválen vládní
návrh zákona, kterým se mění
a doplňuje zákon č. 36/1964 Sb., o organizaci
soudů a o volbách soudců /tisk 18/ ve smyslu
společné zprávy výborů ústavně
právního a branného a bezpečnostního
/tisk 20/SL/, nechť zvedne ruku! /Děje se./
Kdo je proti? /Nikdo./
Kdo se zdržel hlasování? /Nikdo./
Konstatuji, že zákon byl přijat jednomyslně.
Sněmovna lidu schválila vládní návrh
zákona, kterým se mění a doplňuje
zákon č. 36/1964 Sb., o organizaci soudů
a o volbách soudců.
Přerušuji nyní jednání do 13.30
hod.
/Schůze přerušena v 11.38 hod./
/Schůze znovu zahájena ve 13.37 hod./
Předsedkyně SL MUDr. S. Pennigerová
/zvoní/: Soudružky a soudruzi, pokračujeme
v jednání.
Třetím bodem dnešního pořadu
je
Prosím poslankyni Zdenu Dohnalovou, aby podala zpravodajskou
zprávu.
Zpravodajka poslankyně Z. Dohnalová: Soudružky
a soudruzi poslanci, návrh zákona, který
je nyní na pořadu jednání, náleží
k souboru zákonů, jimiž se provádí
v oboru soudnictví federativní uspořádání
státu. Postavení soudců je v základních
rysech upraveno novelizovaným zněním osmé
hlavy Ústavy a blíže pak v současně
novelizovaném zákoně o organizaci soudů
a volbách soudců a dále příslušnými
ustanoveními zákoníku práce.
Určitá odlišnost úpravy je však
zde dána zásadou nezávislosti soudců,
kterou je nutno důsledně uplatnit i v oblasti kárné
odpovědnosti soudců. Zásadě nezávislosti
soudů by neodpovídalo pojetí, při
němž by kárné řízení
proti soudci prováděl administrativní orgán,
nýbrž je nutno trvat na tom, že soudci podléhají
kárné pravomoci soudu. Proto také podle platné
úpravy rozhodují o kárné pravomoci
soudců kárné senáty zřízené
u příslušných soudů. V tom směru
se na soudcovském kárném právu nic
nemění.
Změnu však vyžaduje organizace kárných
senátů. Je třeba stanovit, že se kárné
senáty zřizují u obou nejvyšších
soudů republik pro kárné řízení
proti soudcům krajských soudů a nejvyšších
soudů, a vedle toho je třeba zřídit
kárný senát u Nejvyššího
soudu ČSSR pro kárné řízení
proti soudcům tohoto soudu.
Změny vyžaduje i ustanovení, kdo je oprávněn
podat návrh na zahájení kárného
řízení. Pokud jde o soudce Nejvyššího
soudu ČSSR, může tak učinit jedině
předseda tohoto soudu. V široké míře
se zde vyhrazuje pravomoc ministrům spravedlnosti podat
návrh na zahájení kárného řízení
proti kterémukoliv soudci u soudů republiky. Naproti
tomu pravomoc předsedů nejvyšších
soudů republiky, stejně tak jako pravomoc předsedy
Nejvyššího soudu ČSSR je v tomto směru
omezena jen na soudce vlastního soudu.
S federativním uspořádáním
státu souvisí i úprava, podle níž
kárné řízení končí
vždy u soudů republiky. Provádí-li proto
kárné řízení nejvyšší
soud republiky, rozhoduje o kárném provinění
v jediném stupni.
Praxe dosud postrádala podrobnější procesní
ustanovení o kárném řízení.
Tento nedostatek se odstranil tím, že se stanoví
pro kárné řízení subsidiární
platnost ustanovení trestního řádu,
jehož ustanovení jsou svou podstatou kárnému
řízení nejbližší.
Ustanovení o vyrozumívání příslušných
orgánů o zahájeném kárném
řízení a ustanovení o doručování
kárných rozhodnutí vycházejí
rovněž ze zásad, na nichž spočívá
navrhovaná zákonná úprava.
Soudružky a soudruzi poslanci, doporučuji proto, aby
předložený vládní návrh
zákona byl schválen se změnami, které
jsou uvedeny v usnesení ústavně právního
výboru.
Předsedkyně SL MUDr. S. Pennigerová:
Děkuji zpravodajce poslankyni Dohnalové.
Kdo se hlásí do rozpravy? /Nikdo,/
Nikdo. V tom případě prosím místopředsedu
vlády ČSSR prof. dr. Laca, přeje-li si závěrečné
slovo.
Místopředseda vlády ČSSR prof. dr.
Laco, DrSc.: Nie.
Předsedkyně SL MUDr. S. Pennigerová:
Prosím, soudružky a soudruzi, přistoupíme
proto k hlasování.
Kdo souhlasí s tím, aby byl schválen vládní
návrh zákona, kterým se mění
a doplňuje zákon č. 142/1961 Sb, o kárné
odpovědnosti soudců z povolání /tisk
19/ ve smyslu zprávy výboru ústavně
právního /tisk 18/SL/, nechť zvedne ruku! /Děje
se./
Kdo je proti? /Nikdo./
Kdo se zdržel hlasování? /Nikdo./
Konstatuji, že návrh byl přijat jednomyslně.
Sněmovna lidu schválila vládní návrh
zákona, kterým se mění a doplňuje
zákon č. 142/1961 Sb., o kárné odpovědnosti
soudců z povolání.
Čtvrtým bodem pořadu je
Dávám slovo zpravodaji poslanci dr. Jozefu Kyselému.
Zpravodaj poslanec JUDr. J. Kyselý: Vážené
súdružky a súdruhovia poslanci, potreba novelizovať
zákon o prokuratúre vyplýva z novej úpravy
hlavy ôsmej Ústavy, ktorú sme nedávno
odhlasovali. Mení a doplňuje sa zákon o prokuratúre
z roku 1965 č. 60 zásadne z toho dôvodu, že
ide o zmeny a doplnky, ktoré vyplývajú z
federálneho usporiadania nášho štátu.
Tieto návrhy obšírne zdôvodnil spravodajca
k tomuto zákonu, a preto uvediem len zmeny, ktoré
vyplývajú zo samotného zákona o prokuratúre.
Ťažisko novelizácie spočíva v dôslednom
premietnutí úprav vykonaných vo vládnom
návrhu novely ôsmej hlavy Ústavy, menovite
článkov 104 a 106. Týka sa hlavne základných
ustanovení zákona o prokuratúre, o usporiadaní
prokuratúry, o jej postavení a vzťahoch podriadenosti,
ako aj vonkajšej zodpovednosti najvyšších
predstaviteľov prokuratúry.
Na tomto mieste netreba sa podrobne zaoberať ústavnoprávnymi
princípmi funkcie a usporiadania prokuratúry, ku
ktorým bol podaný výklad v správe
k návrhu ústavného zákona, ktorým
sa mení a doplňuje hlava ôsma Ústavy.
Sústreďujem sa preto na tie zmeny v základných
ustanoveniach zákona o prokuratúre, ktoré
rozvádzajú ustanovenia Ústavy, prípadne
tieto ustanovenia vykonávajú.
Hlavné zmeny v zákone o prokuratúre spočívajú
v zmenách a doplnkoch, ktoré sú odrazom federatívneho
usporiadania štátu. Novela zákona o prokuratúre
nemení doterajšiu funkciu prokuratúry, jej
poňatie, rozsah, prostriedky prokurátorského
dozoru.
Pritom, pravda, zostáva základným princípom,
že orgány prokuratúry tvoria v celej federácii
jednotnú centralizovanú sústavu, vedenú
generálnym prokurátorom ČSSR. Vnútorné
členenie prokuratúry nemôže tento základný
princíp ovplyvniť. Nič sa nemení na
tom, že orgány prokuratúry vykonávajú
svoje funkcie nezávisle od miestnych orgánov a že
prokurátori sú podriadení len vyšším
prokurátorom. Nižšie zložky prokuratúry
budú zásadne podriadené iba generálnym
prokurátorom republík. Generálni prokurátori
republík budú podriadení, pokiaľ ide
o výkon dozoru nad dodržovaním federálnych
zákonov a iných právnych predpisov, iba generálnemu
prokurátorovi ČSSR. Jemu budú podriadené
aj orgány vojenských prokuratúr a prokurátori
a vyšetrovatelia prokuratúry činní na
Generálnej prokuratúre ČSSR. V záujme
prekonávania poruchových javov a zabezpečenia
operatívnosti v činnosti prokuratúry ústavný
zákon pripúšťa, aby zákon Federálneho
zhromaždenia určil výnimky z uvedených
zásad. Toto ustanovenie ústavného zákona
vykonáva novela zákona o prokuratúre tak,
že určuje podriadenosť nižších
stupňov orgánov prokuratúry, ktoré
pôsobia v národných republikách, generálnemu
prokurátorovi ČSSR vtedy, keď tento považuje
za nutné uložiť im úlohy v naliehavom
záujme Československej socialistickej republiky
preto, že hrozí nebezpečie z omeškania
alebo preto, že generálny prokurátor republiky
je nečinný.
Pokiaľ ide o zodpovednosť navonok, zostáva zachovaná
väzba na zákonodarný zbor. Generálny
prokurátor ČSSR bude naďalej zodpovedný
Federálnemu zhromaždeniu. Menovaný a odvolávaný
bude, tak ako doteraz, prezidentom ČSSR.
Pokiaľ ide o určenie zodpovednosti generálnych
prokurátorov republík navonok a ich konštituovanie,
vo vládnych návrhoch je dôsledne rešpektovaná
právomoc najvyšších orgánov štátnej
moci v národných republikách - národných
rád. Generálni prokurátori republík
budú v plnom rozsahu zodpovedať národným
radám, ich vymenovanie a odvolávanie bude prináležať
predsedníctvám národných rád.
V súvislosti s podriadenosťou generálnych prokurátorov
republík generálnemu prokurátorovi Československej
socialistickej republiky zveruje sa mu právo podávať
návrhy na vymenovanie generálnych prokurátorov
republík.
Medzi dôležité doplnky časti prvej zákona
o prokuratúre treba konečne zaradiť i ustanovenie
o tom, že generálny prokurátor ČSSR
a jeho prvý námestník budú občanmi
rôznych národných republík československej
federácie.
So zmenami a doplnkami základných ustanovení
zákona o prokuratúre súvisia i zmeny v jej
vnútornom členení. Novouvedené sú
ako články jednotnej sústavy prokuratúry
Generálna prokuratúra Českej socialistickej
republiky a Generálna prokuratúra Slovenskej socialistickej
republiky, na čele ktorých budú stáť
generálni prokurátori republík. Tieto prokuratúry
budú mať v sústave československej prokuratúry
špecifické postavenie, hlavne podstatne odlišné
od postavenia prokuratúr v krajoch a okresoch. Je to dané
tým, že sú najvyššími článkami
prokuratúry v národných republikách,
tým, ako je upravené postavenie, vzťahy podriadenosti
a vzťahy vonkajšej zodpovednosti generálnych
prokurátorov národných republík, ako
i vzťahy podriadenosti krajských a okresných
prokurátorov. Nedochádza k zmenám v organizačnom
členení nižších stupňov
prokuratúry, t. j. krajských, okresných a
obvodných prokuratúr, ako aj vyšších
a nižších vojenských prokuratúr.