Pokud jde o otázku zmíněnou na prvním
místě, to znamená přenesení
volby soudců na ústřední orgány
republik, resp. federace, nebyla výbory doporučena
změna osnovy. Bylo však doporučeno vládě,
aby sledovala zkušenosti s volbou soudců z povolání
nejvyššími zastupitelskými sbory a aby
se k této otázce na základě zvážení
těchto zkušeností vrátila při
přípravě Ústavy ČSSR a obou
národních republik.
Osnova dále, zachovávajíc princip sborového
rozhodování, přináší některé
nové prvky do postavení soudců z lidu /osnova
se, mimochodem řečeno, vrací k tomuto praktičtějšímu
označení soudců, kteří vykonávají
svou funkci vedle svého zaměstnání/.
Návrh ústavního zákona sice zachovává
rovnoprávnost soudců z lidu při rozhodování,
vychází však z poznatku, že funkce soudců
z lidu se uplatňuje, osvědčuje mnohem více
tam, kde při rozhodování hrají velkou
úlohu životní, resp. občanské
zkušenosti, nežli tam, kde jde o rozhodování
složitých právních otázek, jejichž
řešení nutně vyžaduje odborné
právnické vzdělání. Z toho
důvodu a zčásti i pro zjednodušení
a urychlení řízení v nepříliš
závažných věcech osnova navrženou
novou formulací čl. 100 odst. 1 Ústavy předpokládá
- jak se o tom rovněž zmínil místopředseda
vlády ČSSR prof. Laco - možnost širšího
uplatnění rozhodování jediným
soudcem, než tomu bylo podle dosavadní dikce citovaného
ustanovení. Pro odstranění možného
nedorozumění budiž ještě řečeno,
že diskuse v ústavně právním
výboru vyjasnila, že rozhodováním jediným
soudcem podle navrhovaného znění čl.
100 odst. 1 Ústavy se rozumí netoliko rozhodování
tzv. samosoudcem, ale i jiné případy, kdy
podle procesních předpisů rozhoduje soudce
jediný /zejména předseda senátu ve
vlastní pravomoci/.
Pozornosti zaslouží i navrhované znění
čl. 99 odst. 1 písm. c/ Ústavy, podle něhož
Nejvyšší soud ČSSR - cituji osnovu - "vydává
rozhodnutí a stanoviska k zajištění
jednotného výkladu zákonů". Není
pochybnosti o tom, že takovéto působení
Nejvyššího soudu ČSSR bude mít
ve federálním státě pro sjednocení
judikatury ještě větší důležitost,
něž mělo dříve ve státě
unitárním. Citovaná formulace osnovy by však
mohla vzbudit nejasnost o tom, jaký je charakter a jaká
je právní závaznost takovéhoto jednotného
výkladu. Při projednávání této
otázky v ústavně právním výboru
za účasti představitele federální
vlády bylo vyjasněno, že navrhovaná
textace nemění dosavadní všeobecně
platnou zásadu, že soudní rozhodnutí
toliko a výlučně, jak se říkává
v právnické řeči "ius facit inter
partes", to znamená, že "rozhodnutí
a stanoviska" Nejvyššího soudu vydaná
podle čl. 99 odst. 1 písm. c/ Ústavy mají
i nadále působit na nižší soudy
toliko přesvědčivostí svého
odůvodnění, nemají však pro ně
být právně závazným precedentem.
Aby však ani v praxi nemohlo vzniknout nedorozumění,
navrhují výbory ve své společné
zprávě vynechat z navrhovaného textu čl.
99 odst. 1 písm. c/ slovo "rozhodnutí"
a mluvit toliko o "stanoviscích" Nejvyššího
soudu ČSSR.
Důležité je upozornit i na to, že osnova,
byť sama neřeší otázku soudní
přezkoumatelnosti rozhodnutí správních
orgánů, nicméně na tuto důležitou
otázku nezapomíná. Přezkoumatelnost
správních rozhodnutí /nepochybně nad
dosavadní rozsah/ výslovně předpokládá
v navrhovaném znění čl. 99 odst. 3
Ústavy a tamtéž nepřímo, avšak
jednoznačně řeší otázku
pravomoci k přezkoumávání správních
rozhodnutí, a to ve prospěch obecných soudů
/nepočítá tedy s vytvořením
zvláštního systému správních
soudů/.
Ústavně právní výbor se konečně
velmi zevrubně zabýval navrhovaným nadpisem
hlavy osmé Ústavy a vyslovil pochybnost nad jeho
navrhovanou změnou. To je, soudružky a soudruzi, otázka
zdánlivě bezvýznamná, zdánlivě
otázka slova, ale jak hned co nejstručněji
se pokusím vysvětlit, jde o otázku velmi
závažné politické důležitosti.
Podle § 1 odst. 1 osnovy se má v nadpisu hlavy osmé
použít slova "prokuratura" v množném
čísle, tedy "Soudy a prokuratury" na rozdíl
od dosavadního stavu, kdy je použito slova "prokuratura"
v jednotném čísle, tedy v dosavadní
ústavě se říká "Soudy
a prokuratura".
Tato zdánlivá nevýznamná formulační
změna by, nehledíc k některým svým
legislativně technickým nedostatkům, mohla
být chápána jako zásadní změna
koncepce prokuratury jako jednotného orgánu a její
nahrazení pluralitou prokuratur.
Z toho důvodu se ústavně právní
výbor věcí velmi zevrubně zabýval
a prodiskutoval ji se zástupci vlády; ve své
diskusi vycházel z toho, že ani federalizace republiky
nezměnila jednotu prokuratury, která hierarchicky
vrcholí v Generální prokuratuře ČSSR,
že však federativní uspořádání
republiky nutně dochází výrazu i ve
vnitřní struktuře prokuratury, která
- zjednodušeně vyjádřeno - jsouc monokratická,
není monolitní, nýbrž je vnitřně
členěna na federálním základě.
Aby však nemohl vzniknout dojem, že se opouští
zásadní jednotnost prokuratury v ČSSR, navrhují
výbory /v dohodě s vládou/ ve své
společné zprávě, aby název
hlavy osmé Ústavy byl zachován jako dosud,
to znamená "Soudy a prokuratura".
Ostatní otázky, jimiž se výbory při
projednávání vládního návrhu
zabývaly, byly menší důležitosti.
Výsledkem tohoto jednání jsou některé
návrhy změn, které směřují
k přesnějšímu vyjádření
navrhovaných ústavních ustanovení.
Tyto návrhy jsou obsaženy ve společné
zprávě výborů a nevyžadují,
myslím, komentáře.
Závěrem budiž zopakováno, že -
nehledě na některé pochybnosti, na které
upozornit bylo povinností zpravodaje a které byly
v průběhu diskusí rozptýleny - je
osnova politické i právnické dílo
promyšleně a pečlivě připravené.
Přijetí vládního návrhu přinese
beze vší pochybnosti zdokonalení naší
soudní soustavy i soustavy prokuratury v ČSSR, učiní
zadost požadavkům československé federace
a zároveň zabezpečí jednotnost judikatury
i působnost prokuratury, zvýší význam
rozhodovací činnosti nejvyšších
soudů, a to nejen ve věcech trestních, ale
patrně i ve věcech civilních, a konečně,
byť zajisté v neposlední řadě,
přinese další institucionální
záruky ústavní nezávislosti soudcovské.
Navrhuji proto jako zpravodaj, aby vládní návrh
ústavního zákona, kterým se mění
a doplňuje hlava osmá Ústavy, byl přijat
se změnami navrženými ve společné
zprávě výborů ústavně
právního a branného a bezpečnostního
ze dne 15. 12. 1969. Děkuji.
Předsedkyně SL MUDr. S. Pennigerová:
Děkuji zpravodajovi akademiku Knappovi. Zahajuji rozpravu
k tomuto bodu. Do rozpravy je přihlášen poslanec
dr. Neuman; prosím ho, aby se ujal slova.
Poslanec dr. Neuman: Vážená sněmovno,
projednává-li zákonodárný sbor
návrh ústavního zákona, je to vždy
významný akt, který znamená, že
se nově upravují některé ze základních
principů, na nichž spočívá uspořádání
státu a společnosti. Dnešní naše
jednání je o to významnější,
že jeho předmětem je právní úprava
orgánů, kterým přísluší
dbát na zachovávání práva a
spravedlnosti v naší socialistické republice
a na jejichž správné funkci závisí
do značné míry důvěra našich
občanů k tomuto státu. Význam projednávaného
ústavního zákona je podtržen i tím,
že se jím doplňuje nové státoprávní
uspořádání vzájemných
vztahů obou našich národů o jeden ze
základních kamenů, o organizaci soudů
a prokuratury.
Dovolte mi, vážené soudružky a vážení
soudruzi poslanci, abych se ve svém projevu dotkl několika
po mém soudu důležitých bodů
této nové úpravy.
Vidím především její pozitivní
rys v tom, že zachovává na tomto úseku
všechny dosavadní základní principy
obsažené v hlavě osmé naší
Ústavy, pokud jsou slučitelné s federativním
uspořádáním státu. Víte
dobře, jaký význam má stabilita zákonů
pro pocit právní jistoty a jaké negativní
důsledky s sebou přináší, jestliže
se bez vážných důvodů provádějí
změny - a to i jen po výrazové stránce
- těch institucí, které se osvědčily
a mohou i za změněné situace plnit svou funkci.
Považuji proto za správné, že v souladu
s touto zásadou zůstává mimo jiné
nedotčeno i dosavadní ustanovení článku
102 Ústavy, podle něhož jsou soudci vázáni
jedině právním řádem socialistického
státu a jsou povinni řídit se zákony
a jinými právními předpisy. V průběhu
přípravy ústavního zákona uvažovalo
se i o tom, zda by soudci neměli být vázáni
pouze zákonem a zda by tedy nemohli při projednávání
konkrétní věci posuzovat i soulad prováděcích
předpisů se zákonem. Domnívám
se, že na tento problém dostatečně pamatuje
ústavní zákon o československé
federaci, který svěřuje posuzování
event. nesouladu prováděcích právních
předpisů se zákonem ústavnímu
soudu, a že by bylo spíše na škodu než
na prospěch věci, jestliže by o téže
otázce mohly rozhodovat dva různé orgány
s možností různých rozhodnutí
a s různými důsledky.
Další významný klad předloženého
návrhu vidím v tom, že při plném
respektování zájmů obou národních
republik zabezpečuje jednotu v oblasti aplikace práva
a posiluje tak i jednotu celé federace. Mám zde
na mysli zejména zřízení Nejvyššího
soudu ČSSR a jeho vztahy k nejvyšším soudům
obou národních republik i konstituování
monokratické prokuratury v čele s generálním
prokurátorem ČSSR. Domnívám se, že
potřeba zabezpečení celostátního
souladu při aplikaci zákonů i jiných
právních předpisů je nepochybná.
Tato potřeba vynikne tím více, porovnáme-li
oblast aplikace právních předpisů
s oblastí jejich tvorby. Ústavní zákon
o československé federaci zabezpečuje v části
o ústavním soudu soulad zákonů s Ústavou
a soulad prováděcích předpisů
se zákony. Oblast aplikace právních předpisů
je však neméně důležitá
než oblast jejich vydávání, neboť
teprve praktické použití uvádí
zákon v život a teprve výklad zákona
skrývá v sobě nebezpečí nesprávného
použití normy. Je proto třeba zajistit jednotnost
nejen při vydávání zákonů,
ale i při jejich používání, při
výkladu. Uvážíme-li, že převážná
část zákonů, kterých soudy
používají, bude vycházet z činnosti
federálního zákonodárného sboru,
je zcela na místě, jestliže i zajišťování
jejich jednotného výkladu v celém státě
bude svěřeno judiciálnímu rozhodování
federálního orgánu, Nejvyššímu
soudu ČSSR. Bylo by jen žádoucí, aby
potřeba jeho rozhodnutí v tomto směru byla
co nejmenší.
Návrh ústavního zákona o soudech a
prokuratuře přináší však
i některé změny, které s federativním
uspořádáním státu nesouvisí.
Přitom ovšem důvody, které k nim vedou,
jsou velmi přesvědčující. Jednou
z nich je svěření voleb soudců z povolání
zákonodárným sborům. Obšírně
to zde vyložil zpravodaj akad. Knapp. Další významnou
změnou je prodloužení volebního období
těchto soudců na deset let. Domnívám
se, že tato změna, která zabezpečuje
oproštění voleb soudců ode všech
místních vlivů a zajišťuje i větší
stabilitu soudcovské funkce, významně posílí
jak společenský význam této funkce,
tak i nezávislost soudců při jejich rozhodování.
Kromě toho jednou ze základních součástí
soudcovské činnosti je výklad zákonů,
což vytváří úzký vztah
mezi soudnictvím a zákonodárstvím.
Považuji proto za správné, že se posiluje
vliv zákonodárných sborů na výběr
osob, které budou vykládat zákony, na nichž
se tyto sbory usnesou.
Co vzbudí pozornost a patrně také určitou
kritiku a bylo dobře, že místopředseda
vlády ČSSR prof. dr. Laco šířeji
se o těchto věcech zmínil, jsou nepochybně
úpravy na úseku postihu tzv. drobné kriminality
a některá opatření, která znamenají
posílení postavení profesionálních
soudcovských orgánů a určitý
ústup od lidového prvku. Zde si jistě mnozí
z nás připomenou zásady, které byly
rozebírány a přijaty na zasedání
pléna ústředního výboru KSČ
v prosinci 1960 a na jejichž podkladě byly zpracovávány
kodexy uzákoněné v následujících
letech. Pro tyto úpravy bylo charakteristické zužování
sféry státního donucení, zmírňování
trestních sankcí, přenášení
některých úkolů, zejména v
boji s drobnou kriminalitou, do sféry společenského
působení. Místní lidové soudy,
které byly tehdy vytvořeny, byly myšleny jako
článek stojící do určité
míry mezi donucovacím státním soudním
aparátem a mezi společenským orgánem
pracujícím mírnějšími
prostředky společenského působení.
Znamenají úpravy, které nyní vláda
navrhuje a o kterých dnes jednáme, definitivní
opuštění těchto myšlenek? Jsem
přesvědčen, že nikoliv. Jistě
nechceme popírat, že demokratický vývoj
naší společnosti je a i v budoucnu bude spojen
s myšlenkou zapojovat do správy společenských
záležitostí a také do soudnictví
široké vrstvy obyvatelstva a poskytovat při
výkonu státních funkcí včetně
soudnictví široké možnosti pro aktivní
účast pracujících. Jistě nechceme
ustoupit od myšlenky, že vydávání
právních předpisů, zejména
předpisů trestních, nemá a nemůže
být lékem na řešení společenských
problémů, že může mít jen
pomocnou funkci a že výchova k dobrovolnému,
uvědomělému a ukázněnému
zachovávání předpisů právního
řádu a zásad společenského
soužití má a musí stát vždy
v popředí.
Je však třeba, abychom byli realisty a abychom viděli
situaci takovou, jaká ve skutečnosti je. Dnešní
situace je podstatně jiná, než jakou jsme předpokládali
v roce 1960. Nedávné zkušenosti ukázaly,
že morální a politická jednota, o které
se tehdy s určitou pýchou mluvilo, zdaleka nedosáhla
takového stupně, jakého by bylo třeba
k tomu, aby instituty tehdy vytvořené mohly úspěšně
a účinně fungovat. Naléhavé
dnešní úkoly zaměřené
na zvýšení obecné kázně
a na urychlenou konsolidaci si vyžadují, aby byly
změněny v určitém rozsahu a do určité
míry i používané prostředky.
Je třeba urychleně a účinně
zvládnout situaci a překonat současné
obtíže. K tomu mají sloužit a budou podle
mého přesvědčení sloužit
legislativní změny, které byly vládou
navrženy. Budu proto hlasovat pro přijetí těchto
návrhů.
Považuji ovšem za svou povinnost, abych při této
příležitosti vyslovil uznání
všem těm občanům, kteří
dobrovolně a obětavě v justici pracovali,
ať jako soudci v dosavadních místních
lidových soudech, ať jako soudci vykonávající
tuto funkci vedle svého zaměstnání.
Domnívám se, že si toho zasluhují. Jde
tu o tisíce občanů, kteří se
takto podíleli na výkonu soudnictví, a to
bezplatně na úkor své rodiny, volného
času i pohodlí. Je namístě s nimi
dále počítat.
I když okruh věcí, v nichž se budou podle
nové úpravy občané jako soudci z lidu
podílet na rozhodnutích soudu, bude užší
než doposud, je třeba zdůraznit, že na
některých již tradičních úsecích,
zejména pokud jde o těžší trestné
činy, kde má být rozhodnuto o vině
a trestu, dále pokud jde o věci rodinného
a pracovního práva, se s jejich pomocí nadále
počítá. I to hodnotím kladně.
Vidím v tom záruku, že po konsolidaci poměrů
se k těmto otázkám nepochybně znovu
vrátíme. Jsem přesvědčen, že
nelze podceňovat význam zkušeností těch
občanů, kteří byli zapojeni do veřejné
práce, a zejména také do soudcovské
činnosti. Jde tu o velmi účinný způsob
propagace právního řádu, přenášení
jeho zásad do mas a o účinný prostředek
napomáhající k tomu, aby myšlení
lidí překročilo úzký horizont
osobních, místních i skupinových zájmů
a povzneslo se k aktivní účasti v úsilí
o prosazení zájmů celospolečenských.
Považuji konečně za svou povinnost s uznáním
se vyslovit též o dosavadní práci státních
notářů na zmíněném úseku.
Jejich úzké spojení s pracujícími,
s nimiž při výkonu své funkce přicházejí
do styku, poskytuje jim široké možnosti propagace
právního řádu a upevňování
právního vědomí v myslích občanů.
Mám zkušenost, že těchto příležitostí
plně a úspěšně využívají.
S uspokojením proto přijímám, že
předložené osnovy nijak neomezují sféru
jejich činnosti. Považuji za potřebné
učinit naopak opatření, která by notářství
přiblížila občanům i místně.
Doufám, že justiční správa bude
i těmto otázkám věnovat potřebnou
pozornost.
Ústavní zákon o soudech a prokuratuře
nemůže přirozeně sám vyřešit
všechny důsledky, které jsou spojeny s novým
organizačním uspořádáním
a s věcnou náplní činnosti orgánů
soudů a prokuratury. Je třeba popravdě konstatovat
a plně souhlasím se stanoviskem zpravodaje, že
se podařilo celkem úspěšně promítnout
nové principy obsažené v návrhu ústavního
zákona do všech norem, které byly touto novou
úpravou dotčeny, ať již jde o zákony
povahy organizační nebo o normy procesní
anebo konečně o úpravy hmotně právní,
jako je předložený zákon o přečinech
řešící ze značné části
i důsledky zrušení místních lidových
soudů. Domnívám se proto, že všichni
ti, kteří se podíleli na tomto důležitém
a rozsáhlém díle, zaslouží plné
uznání za tuto významnou a úspěšnou
práci.
Předsedkyně SL MUDr. S. Pennigerová:
Děkuji dr. Neumanovi. Do rozpravy je přihlášen
poslanec dr. Němec. Prosím, aby se ujal slova.
Poslanec dr. Němec: Soudružky a soudruzi poslanci,
dovolte, abych podtrhl mimořádný význam
návrhů, které projednáváme
v tzv. justičním balíku, a abych podtrhl,
že tyto vládní návrhy nového
ústavního zákona i ostatních jsou
součástí procesu konsolidace, který
probíhá v naší československé
společnosti pod vedením KSČ a jehož
cílem je co nejrychleji překonat nedostatky, chyby
a omyly minulých měsíců a vytvořit
předpoklady pro dynamický rozvoj naší
socialistické společnosti.
Považuji proto za správné. že do tohoto
konsolidačního procesu se zapojují všechny
složky naší společnosti a všechny
články našeho státního aparátu.
Právě tyto zákony, v prvé řadě
ústavní zákon o organizaci soudů a
prokuratury a všechny další, jsou jedním
z kladných jevů tohoto konsolidačního
procesu. Naprosto souhlasím s důvody, které
uvedl ve svém projevu místopředseda vlády
prof. Laco a chci ještě podtrhnout, že smyslem
a cílem těchto zákonů je splnit onu
část realizační směrnice květnového
pléna ÚV KSČ, která hovoří
o potřebě upevnit a posílit státní
aparát, jeho mocensko-politické složky.
Poslanec Knapp připomněl, že se ústavní
zákon i další projednávaly déle
než rok a vyjádřil podivení nad tím,
že k jejich schvalování dochází
v určité časové tísni. Myslím,
že je to správná připomínka,
že je si však třeba uvědomit, jaký
to byl rok, ve kterém příprava těchto
zákonů probíhala, že to byl rok soustavných
krizových jevů naší společnosti,
soustavných mocensko-politických střetů
a zápasů a že teprve dubnové plénum
ÚV strany, volba nového vedení, nového
prvního tajemníka ÚV strany s. Husáka
vytváří předpoklady, aby došlo
k efektivnější práci i v celém
legislativním procesu.
Chtěl bych, soudružky a soudruzi, podtrhnout, že
vládní návrhy novel zákonů
mají obrovský význam pro soudy a prokuraturu,
pro jejich pracovníky, poněvadž jim dávají
to místo, které jim v naší socialistické
společnosti patří, podtrhují jejich
význam a vyzdvihují tu skutečnost, že
soudy a prokuratura jsou mocensko-politickými články
socialistického státu, jeho dělnické
třídy a jeho vedoucí síly KSČ.
Proto si myslím, že tyto zákony vyjadřují
také základní skutečnost, že
soudy i prokuratury, stejně jako jiné mocensko-politické
články, jsou jedním z charakteristických
rysů právě třídního
postavení našeho socialistického státu.