Středa 13. října 1971

Místopředseda ČNR F. Toman: Děkuji. O slovo se dále přihlásil poslanec dr. E. Springer.

Posl. dr. Erich Springer: Vážené soudružky a soudruzi poslanci, vážení hosté! Ve zprávě generálního prokurátora je uvedeno, že v roce 1970 se dopustilo trestné činnosti pod bezprostředním vlivem alkoholu 36 % všech stíhaných osob. Ve srovnání s rokem 1969 a rokem 1968 a s předcházejícími lety má toto procento stoupající trend.

Konstatování generálního prokurátora je důvodem k vážnému zamýšlení nad tím, zda naše socialistická společnost využívá všech stávajících zákonných norem a provádí-li se dosti účinná prevence v boji proti alkoholismu. Jak je patrno z narůstání tohoto protispolečenského jevu - alkoholismu, nevystačíme již nadále jen s dobrou a na světové úrovni prováděnou protialkoholní léčbou, ať již ústavní nebo ambulantní, a sítí záchytných stanic.

Podle definice Světové zdravotnické organizace je alkoholik člověk, jehož závislost na alkoholu dosáhla takového stupně, že mu to činí zřetelné poruchy a újmu na tělesném i duševním zdraví, na společenských vztazích a na společenské činnosti. Tyto lidi mám na mysli, hovořím-li dále o boji proti alkoholismu.

Zákon č. 120/1962 Sb., o boji proti alkoholismu nám pro jeho koncepčnost závidí mnoho státu ve světě. Přesto však máme v boji proti alkoholismu problémy, které je třeba řešit.

Především je to důsledné dodržování zákona č. 120. Zpráva generálního prokurátora upozorňuje na nedostatečné uplatňování sankcí podle tohoto zákona. V dopravě Veřejná bezpečnost v poslední době přísně kontroluje a stíhá požívání alkoholu, za což je jí třeba vyslovit dík. Tatáž přísná kontrola a postihy nám však chybí v restauracích při podávání alkoholu mladistvým a osobám podnapilým. Zpráva uvádí, že dnešní způsob postihu zaměstnanců Restaurací a jídelen při nalévání alkoholu mladistvým a podnapilým je nedůsledný a zcela ojedinělý. Přitom statistické údaje za řadu let od roku 1955 dokazují, že výskyt intoxikace alkoholem u mladých lidí do 20 let nebezpečně stoupá. Odborníci proto navrhují, aby do kontroly dodržování zákona č. 120/1962 Sb., zejména § 9 byly zapojovány mimo VB např. pracovníci Výboru lidové kontroly, kteří v restauracích kontrolují jakost a míru nápojů, dále rozšířit činnost záchytných stanic také na prevenci. a to pomocí skupiny inspektorů stanic nebo dobrovolných pracovníků z protialkoholních sborů, kteří by byli vybaveni příslušnou kontrolní pravomocí a legitimacemi.

Mimo důsledné dodržování všech ustanovení zákona by se mělo urychleně přistoupit k dílčí novelizaci zákona č. 120/1962, a to zvýšit autoritu protialkoholních sborů a dostat je do nadresortní úrovně. Jde o § 3 tohoto zákona. Nemám konkrétní návrh na institucionální uspořádání; naši odborníci a ministerstvo zdravotnictví, které až dosud nese větší část tíhy boje proti alkoholismu, mají variantní návrhy na řešení tohoto protispolečenského jevu tak, aby byl zajištěn nadresortní pohled jak na zdravotní, tak i na ekonomické stránky boje proti alkoholismu.

Nemalou úlohu v boji proti alkoholismu mohou sehrát - i když nepřímo - výrobní resorty, např. zajištěním dostatečné výroby levných a chutných nealkoholických nápojů, které by byly nabízeny stejně intenzívně, jako je v současné době pivo.

Ze souboru alkoholiků způsobují největší starost alkoholici s asociálními projevy, kteří byli odsouzeni k trestu odnětí svobody a ev. jim uložena ochranná ústavní léčba podle § 72 tr. zák. U těchto alkoholiků nelze předpokládat řádnou spolupráci. Ochrannou ústavní léčbu prodělávají po skončení trestu ve zdravotnických lůžkových zařízeních. V letech 1967 - 1969 byla vyzkoušena v Praze úspěšně léčba u 50 alkoholiků již během výkonu trestu v nápravných zařízeních. Mělo by se stát pravidlem, že protialkoholní léčba bude prováděna vždy během výkonu trestu odnětí svobody, neboť trestaný alkoholik tím ušetří čas a stát značné finanční náklady. Dobrým řešením by bylo, aby jedno nápravné zařízení sloužilo výhradně pro léčení alkoholiků během výkonu trestu.

Určitou pomocí při provádění ochranného léčení měl být § 7 zák. č. 150/1969 Sb., o přečinech. Podle tohoto § má být postižen jedinec, který maří výkon úředního rozhodnutí, tedy i ochranné léčení. Trest může být buď odnětím svobody až na šest měsíců, nebo peněžitou pokutou do výše 5000 Kčs. V praxi se však tohoto § téměř nevyužívá. Generální prokuratura by měla zjistit proč.

Zpráva generálního prokurátora také říká, že v budoucnu by se mělo ukládat ochranné léčení u všech alkoholiků odsouzených k trestu odnětí svobody ve spojitosti s alkoholem. Tento úmysl by měla generální prokuratura ve spolupráci s ostatními resorty co nejdříve realizovat, protože současný stav není dobrý. Např. v roce 1967 bylo odsouzeno do trestu odnětí svobody ve spojitosti s alkoholem 4000 osob, avšak ochranné ústavní léčení bylo nařízeno jen u 500 osob, tj. u 12 %. Také nové předpisy o detenci při léčbě asociálních alkoholiků by měly být vydány co nejdříve.

Vedle bezpečnosti, justice a zdravotnictví přibyl v posledních letech další partner, ministerstvo práce a sociálních věcí ČSR, které vydalo v roce 1969 zásady pro práci sociálních pracovníků v péči o společensky nepřizpůsobené občany. Pro první fázi této sociální péče se počítá zatím jen s opatřeními, která se týkají alkoholiků a jejich rodin. Sociální pracovníci, jejichž pracovní náplň je předpisy přesně vymezena, se mají zaměřit na sociální stránku alkoholismu a zajistit vazbu mezi terénem a zdravotnickými zařízeními, jako je protialkoholní poradna, lůžkové oddělení apod. Žel, v praxi se tyto předpisy téměř neuplatňují; jednak proto, že sociálních pracovníků je málo a pro tuto náročnou práci s alkoholiky ještě méně, jednak proto, že chybí materiální základna pro práci sociálních pracovníků. Proto pomoc MPSV ČSR zůstává zatím spíše v oblasti ideově koncepční než ve skutečné exekutivě. I zde však mají odborníci konkrétní představy o kooperaci bezpečnosti, justice, sociální péče, zdravotnictví a dalších resortů ze sféry ekonomické.

Závěrem bych chtěl zdůraznit toto: problematiku sociálních alkoholiků, která nás z hlediska zprávy generálního prokurátora nejvíce zajímá, je nutno řešit v rámci boje s jevy, které obecně ohrožují socialistickou společnost. Nelze ji pokládat za problematiku výhradně zdravotnickou; zdravotnictví, speciálně psychiatrie s jejími protialkoholními odděleními, zde sice musí hrát významnou roli, avšak nesmí zůstat osamoceno.

Z počátku to však byli většinou zdravotníci, kteří upozorňovali na nebezpečí, protože největší škody spáchají alkoholici na svém zdraví i na zdraví budoucích generací. Za to patří zdravotníkům uznání.

V poslední době se však mohou zdravotníci opřít o dobrou spolupráci s Generální prokuraturou, Veřejnou bezpečností, resortem práce a sociálních věcí a s dalšími složkami.

Alkoholismus je problém společenský a proto by se na jeho řešení měla podílet komplexně celá společnost a všechny resorty pod patronací vlády. Jedině tímto způsobem se nám podaří zvrátit nepříznivý výskyt alkoholismu a tím i výskyt kriminality ovlivněný alkoholem.

Místopředseda ČNR F. Toman: Děkuji, diskutuje poslanec F. Lakomý.

Posl. František Lakomý: Vážené soudružky a soudruzi poslanci, vážení hosté! Dovolte, abych z pověření výboru pro zemědělství a výživu ČNR zaujal stanovisko k otázkám působení a dodržování zákona č. 53/66 Sb., o ochraně zemědělského půdního fondu na území ČSR, které jsou neustálým předmětem zájmu výboru pro zemědělství a výživu ČNR, jelikož vývoj úbytku půdy jako základního výrobního prostředku, který nelze ničím nahradit, je varující a signalizuje vážné nebezpečí.

Tomuto nebezpečí bude nutno co nejrychleji a nejúčinněji čelit, má-li naše zemědělská výroba v zájmu zajištění výživy obyvatelstva splnit náročné úkoly, vyplývající ze závěrů XIV. sjezdu KSČ, s nimiž počítá 5. pětiletý plán rozvoje našeho národního hospodářství.

Je objektivní skutečností, že proces civilizace přináší rušivé zásahy do komplexu přírodního prostředí. Tím více však tato skutečnost vyžaduje obecného zájmu celé společnosti, zvláště pak kompetentních orgánů. Nelze již dnes jen konstatovat situaci na tomto úseku, ale je potřebné učinit okamžitá a neodkladná opatření k nápravě. Je třeba zdůraznit, že důsledky soustavně nepříznivého vývoje stavu zemědělského půdního fondu si většina našich lidí v republice ani nedovede představit.

I když ČSSR patří již dnes k zemím s relativně nejmenší výměrou zemědělské i orné půdy, celková výměra této půdy se neustále zmenšuje. Od roku 1918, tj. za 50 let, poklesla výměra zemědělské půdy v ČSSR zhruba o 1 milión ha, z toho v ČSR o 660 tisíc ha. Za rok 1969 se zmenšila výměra zemědělského půdního fondu v ČSR o dalších 9606 ha, z toho orná půda o 7790 ha. To znamená, že od roku 1918 do roku 1968 zmizela v ČSR produkce dnešních 1120 JZD. Kdybychom přepočetli pouze úbytek za rok 1969, tj. 7790 ha, na produkci obilí a počítali přitom s výnosem 30 q po ha, reprezentuje tato výměra 2300 vagónů obilí, o dalších výrobcích ani nemluvě. Vezme-li se za základ stav orné půdy v letech 1935-1939, tj. před válkou a srovnáme-li vývoj s některými evropskými státy, jako je Belgie, Dánsko, Francie, Itálie podle stavu v roce 1969, musíme konstatovat, že u nás došlo k největšímu úbytku orné půdy. Na 1 obyvatele připadalo ještě v roce 1960 47,9 aru, v roce 1961 46 arů a v roce 1969 dokonce pouze 45,1 aru.

Tento soustavný úbytek zemědělské půdy zaznamenáváme i přesto, že potřeba potravin u nás je daleko vyšší než je jejich výroba a že jsme nuceni značné množství potravin a zemědělských výrobků dovážet. V současné době dovážíme statisíce tun obilí, desetitisíce tun masa kromě dalších výrobků. Proto bychom měli s každým hektarem či arem zemědělské půdy nakládat co nejšetrněji, nedopustit plýtvání a další zabírání zemědělského půdního fondu a naopak na dosavadní půdě hospodařit co nejintenzívněji.

Při hodnocení vývoje stavu půdního fondu v ČSR je nutno zvláště vyzvednout skutečnost, že vedle absolutního jeho úbytku je nejvážnějším nebezpečím, že ubývají zpravidla půdy vysoké bonity. Je to důsledek toho, že do nižších poloh 150- 300 m nadmořské výšky je koncentrována většina obyvatel i 2/3 průmyslové a těžební činnosti. Proto zde dochází k nejzávažnějším střetům mezi zájmy zemědělství a ostatních odvětví.

Značnému ubývání zemědělské a orné půdy nezabránil ani zákon o ochraně zemědělského půdního fondu č. 53/1966 Sb. Úbytky sice nedosahují již nyní takové výše jako dříve, ale přesto se podle mého názoru nadále zemědělskou půdou plýtvá. Tento ničím nenahraditelný výrobní prostředek se neustále zmenšuje.

V čem tkví základní příčiny nepříznivého vývoje zemědělského půdního fondu v ČSR? Touto otázkou se několikrát zabýval výbor ČNR pro zemědělství a výživu a došel k závěru, že příčin je několik a že působí zpravidla společně, komplexně. Uvedu nejpodstatnější z nich:

1. odůvodněný extenzívní rozvoj našeho hospodářství po válce, zejména v průmyslových odvětvích, přinášel a do značné míry stále ještě přináší tlak na trvalé i dočasné odnímání zemědělské půdy svému účelu. Průmyslové podniky vyžadují obvykle pro další výstavbu, pro složiště, skládky atd. půdu na rovině, a tedy zpravidla půdu nejlepší bonity pro zemědělskou výrobu, neboť výstavba na takových parcelách je projekčně nejjednodušší a investičně nejméně nákladná,

2. ze stejných příčin se projevuje vysoká nehospodárnost s půdou u bytové výstavby. V městech a na vesnicích se mnohdy nevyužívá intravilanu a asanace starých čtvrtí, nestaví se do výšky, ale do šířky,

3. orgány ONV a KNV, povolující trvalé či dočasné odnětí půdy zemědělským účelům, jsou při rozhodování vystaveny většinou lokálním tlakům, kterým nemohou dost dobře čelit. Nejsou vytvořeny ani dost dobré kádrové a organizační předpoklady. Vždyť podle zjištění připadá někde až 300 případů na okres, kde tuto agendu obvykle ještě v kumulaci s další agendou má na starosti jediný pracovník,

4. mnohá ustanovení zákona č. 53/1966 Sb. se nedodržují. Kontrola uskutečněná NKÚ na vybraných 8 okresech ČSR ukázala na mnoho případů, kdy došlo k porušení platných ustanovení zákona č. 53/1966 Sb. Nevyžadují se předběžné souhlasy ze strany KNV nebo MZVž, vydávají se souhlasy bez zákonných náležitostí, promíjejí se odvody, půda dočasně odňatá se včas nerekultivuje a nevrací zemědělským účelům atd. Chybí také soustavná kontrola a inspekce ze strany KNV a MZVž nad dodržováním zákonných ustanovení o ochraně půdního zemědělského fondu a uplatňování co nejpřísnějších sankcí v případech, kdy dochází k jejich překračování,

5. některá ustanovení zákona č. 53/1966 Sb. již zastarala a dnes se ukazují jako málo účinná. Zkušenosti ukazují - a jednání výboru pro zemědělství a výživu ČNR to zcela potvrdilo - že je zapotřebí některá ustanovení zákona č. 53/1966 Sb. zpřesnit, upravit, doplnit či úplně změnit.

Jde zejména o tyto úpravy, změny či doplňky:

a/ nutně je zapotřebí upravit dosavadní hodnocení pozemků pro účely placení odvodů za trvalé či dočasné odnětí zemědělské půdy zemědělským účelům. Jde především o to, aby byl vyvíjen tlak ještě větší než dosud na investory a uživatele a aby byla pro účely nezbytné výstavby vybírána půda co nejhorší a ne nejlepší jako dosud. To jinými slovy znamená, zvýšit odvody za kvalitní, nejlepší půdu a snížit odvody za půdu nekvalitní, zařazenou do nejnižších bonitních tříd. Dále bude třeba výpočty výše odvodů objektivizovat na základě nových kritérií. Podle informací MZVž je uvažováno s vydáním tabulek, kde výše odvodů je odvozena ze zařazení zemědělského podniku či obce do stanovištní jednotky a v rámci ní do osmi bonitních tříd podle katastrálního výtěžku daného pozemku. V současné době, bohužel, lepší kritéria nejsou k dispozici a proto výbor pro zemědělství a výživu doporučil k urychlenému zpracování novou bonitaci pozemků, jejíž metodiku by měla navrhnout vědecká a výzkumná pracoviště České akademie zemědělské, a to na základě poznatků moderní agronomie. Toto opatření by rozhodně nemělo vést ke zvýšení celkových odvodů do fondu pro zúrodnění, naopak ve svém důsledku k jejich celkovému snížení. Mělo by prostě donutit investory, aby žádali v nezbytných případech jen půdu málo kvalitní, za kterou budou platit jen nízké odvody,

b/ je dále nutno limitovat a vymezit, co je dočasným odnětím zemědělské půdy. Ve výboru pro zemědělství a výživu jsme měli za to, že to, co přesahuje 5 let by nemělo být dočasným odnětím půdy. Při tom by se měla tato maximální časová hranice stanovit diferencovaně pro jednotlivé druhy odnětí. Budeme-li jako dosud uznávat za dočasné odnětí půdy i odnětí na 20 i více let, pak nikdo již po této dlouhé době nebude moci zkontrolovat, zda se tato půda vrátila rekultivací původnímu poslání či ne,

c/ vzhledem k určité problematičnosti působení finančních odvodů na omezení požadavků na zábor zemědělské půdy považujeme za účelné zvážit stanovení prohibičních správních opatření v produkčních zemědělských oblastech, bránících důsledně použití zemědělských pozemků pro jiné účely. V tomto směru je třeba využít bohatých zkušeností z jiných socialistických států,

d/ nakonec bude nutné zvážit i vydání zákazu ke zřizování složišť a skládek průmyslových podniků, jakož i rekreačních chat na zemědělské půdě.

Vážené soudružky a soudruzi poslanci, z dané zprávy je jasně vidět, že úkoly, které nás čekají v řešení této problematiky nejsou malé, ale přesto věřím, že společným úsilím se podaří úkoly zvládnout a tím prospět celé naší socialistické společnosti a našemu národnímu hospodářství.

Místopředseda ČNR F. Toman: Děkuji poslanci Lakomému. Posledním přihlášeným je poslanec prof. dr. Václav Vaněček, který odůvodní rozdaný písemný návrh ústavně právního výboru na usnesení.

Prosím, aby se jmenovaný ujal slova.

Posl. prof. dr. Václav Vaněček, DrSc.: Soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, byl vám rozdán návrh ústavně právního výboru na usnesení České národní rady ke zprávě generálního prokurátora ČSR o stavu socialistické zákonnosti za rok 1970. Ústavně právní výbor se zprávou generálního prokurátora v jejích jednotlivých částech podrobně zabýval a při přípravě návrhu usnesení využil i zkušenosti, které získal ze své kontrolní a poznávací činnosti, o níž zde mluvil zejména poslanec dr. Tlustý. Text návrhu vychází tedy jak ze zprávy generálního prokurátora, tak z poznatků získaných přímo výborem a jeho členy.

Dovolte mi, abych předložený návrh usnesení několika slovy uvedl a blíže zdůvodnil.

Ve zprávě generálního prokurátora se v úvodu poukazuje na usnesení ČNR k analogické zprávě za rok 1969. Po projednání této zprávy ve schůzi ČNR 9. července loňského roku přijala ČNR významné usnesení, v němž na předním místě zdůraznila nutnost zabezpečovat ochranu socialistického majetku soustavnou kontrolou všech opatření směřujících k dodržování hospodářské a finanční kázně a k upevnění evidence a ochrany majetku v socialistickém vlastnictví. Lze nyní s uspokojením konstatovat, že příslušné resorty se doporučením ČNR odpovědně zabývaly a že také vláda ČSR přijala usnesení, v němž uložila členům vlády, vedoucím ostatních ústředních orgánů státní správy a radám krajských národních výborů učinit opatření k překonání nedostatků ve správě a ochraně národního majetku.

Z předložené zprávy generálního prokurátora, jak jsme se jí v ústavně právním výboru zabývali, vyplývá, že v činnosti prokuratury ČSR došlo k obnově základních funkcí na všech dozorových úsecích a že zejména byla zabezpečena také systematická spolupráce Generální prokuratury, ministerstva spravedlnosti, ministerstva vnitra a Nejvyššího soudu ČSR směřující k omezování trestné činnosti. Mohli jsme také konstatovat, že v oblasti zabezpečování veřejného pořádku obcemi dochází k aktivizaci národních výborů a jejich komisí. Tyto skutečnosti, na něž je upozorněno v příslušné části usnesení v bodu II., mohou mít značný vliv na pokles trestné činnosti na území ČSR.

Zpráva generálního prokurátora především podrobně analyzuje stav zákonnosti na trestním úseku. Ústavně právní výbor kladně zhodnotil, že prokuratura ČSR se zaměří zvláště na důsledný postih trestných činů proti republice, deliktů hospodářských a trestných činů obecně nebezpečných a že prohloubí spolupráci se státními orgány a s hospodářskými i společenskými organizacemi se zaměřením nejen na potírání kriminality, ale i na odstraňování jejích příčin. Zde bude mít význam využívání zkušeností z ostatních socialistických zemí, účast prokuratury na koncepci převýchovy odsouzených a její podíl na zvýšení účinného boje proti kriminalitě spočívající v tom, že - jak jsme slyšeli - sama připravuje komplex podnětů k potlačování kriminality mládeže, recidivy a účinků alkoholismu. O tomto posledním hovořil zde soudruh posl. Springer. V části III. našeho návrhu usnesení vyslovuje se zajisté právem souhlas se všemi úkoly, které si prokuratura předsevzala na trestním úseku.

Důležitým posláním prokuratury je všeobecný a civilně soudní dozor směřující k upevňování státní a občanské disciplíny. Na tomto poli hodlá prokuratura usilovat o to, aby příslušné orgány a organizace samy vlastními opatřeními napravovaly nezákonnosti a pečovaly o prevenci poruš ování práva. Prokuratura si dále vytkla za úkol vytvářet podmínky k rozvinutí všeobecného dozoru vůči ústředním orgánům ČSR a pečovat o celkové upevnění zákonnosti ve státní správě. Při uplatňování výlučných oprávnění prokurátora bude zabezpečována návratnost škod způsobených na majetku v socialistickém vlastnictví.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP