Místopředseda ČNR F. Toman: Děkuji
generálnímu prokurátorovi ČSR dr.
Dolejšímu za jeho projev.
Do rozpravy je přihlášeno 6 poslanců.
Zahajuji rozpravu. Prosím, aby se ujal slova první
přihlášený řečník,
tj. poslanec prof. dr. Zdeněk Češka.
Poslanec prof. dr. Z. Češka, CSc.: Vážené
soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, vážení
hosté! Včera jsme schválili zákon
České národní rady o výborech
a komisích lidové kontroly. Při jednání
o vládním návrhu tohoto zákona byl
mezi jiným zdůrazněn též význam
lidové kontroly pro ochranu socialistického vlastnictví.
Zpráva generálního prokurátora ČSR
o stavu socialistické zákonnosti v České
socialistické republice, podávaná za rok
1970, význam ochrany socialistického společenského
vlastnictví jen podtrhuje. Vyplývá z ní
zcela zřetelně, jakou péči věnovala
Generální prokuratura ČSR v roce 1970 ochraně
socialistického vlastnictví, a to na všech
úsecích své činnosti. Mám tu
na mysli nejen důslednější postih trestných
činů proti majetku v socialistickém vlastnictví
a některých trestných činů
hospodářských, zejména nedovoleného
podnikání a zneužívání
socialistického podnikání, ale také
péči věnovanou ze strany Generální
prokuratury v rámci všeobecného dozoru, stavu
evidence inventarizace majetku v socialistickém vlastnictví,
dále pak vstupy prokuratury do občanského
soudního řízení tam, kde jde o škody
způsobené socialistickým organizacím,
a konečně podávání občanskoprávních
žalob v těchto věcech, včetně
žalob směřujících k odnětí
neoprávněně získaného majetkového
prospěchu. Je nepochybně správné,
že též podávání stížností
pro porušení zákona bylo Generální
prokuraturou orientováno na trestním a občanskoprávním
úseku především na ochranu majetku v
socialistickém vlastnictví.
Zpráva generálního prokurátora ČSR
ovšem nikterak nezastírá, že na úseku
ochrany majetku v socialistickém vlastnictví není
všechno zcela v pořádku a že tu je třeba
ještě mnoho udělat, zejména pokud jde
o tu trestnou činnost, která dosud uniká
postihu, jak je to patrné zejména na úseku
hospodářských trestných činů
včetně trestných činů devizových.
A tu jsme u druhé stránky dané otázky.
I když bude činnost státních orgánů,
jimž - možno to tak říci - profesionálně
přísluší poskytovat ochranu socialistickému
vlastnictví sebedokonalejší, nedosáhneme
na tomto úseku zlepšení, dokud se ochrana socialistického
vlastnictví nestane věcí všech poctivých
občanů, dokud nebudou občané při
ochraně socialistického vlastnictví spolupracovat
se státními orgány a společenskými
organizacemi. Stále jsme ještě nedosáhli
takového stavu, aby si naši občané náležitě
uvědomovali, že socialistické vlastnictví
je naším vlastnictvím společným,
že tvoří ekonomický základ našeho
společenského zřízení a že
pouze na jeho rozvoji je ostatně též závislý
růst individuálního vlastnictví osobního.
Netečnost a lhostejnost, pokud jde o socialistické
společenské vlastnictví a o jeho ochranu,
je v hlubokém rozporu se zájmy celé naší
společnosti.
Víme, že XIV. sjezd KSČ věnoval značnou
pozornost boji o myšlení našich občanů,
jinak řečeno formování socialisticky
myslícího a jednajícího člověka.
Mezi postuláty, které třeba přitom
sledovat, stojí odpovědný vztah k socialistickému
společenskému vlastnictví nepochybně
na jednom z předních míst.
Považuji z uvedeného hlediska za plně opodstatněné,
že se v naší školské politice akcentuje
vedení mládeže ke kolektivismu, k respektování
druhých a že se v mladých lidech od raného
věku systematicky pěstuje právě též
úcta ke společenskému vlastnictví.
Nelze však za této souvislosti opomíjet ani
působení na dospělé. Ochrana socialistického
vlastnictví a jeho rozvoj musí být ve středu
pozornosti naší pravidelné propagandistické
práce v rámci právní výchovy
občanů. Není obava, že bychom přitom
naráželi na nezájem budeme-li ovšem volit
vhodné formy a vhodné příklady. Zpráva
generálního prokurátora ČSR je dokladem
toho, že orgány prokuratury mohou v tomto směru
poskytovat cenný materiál. To zajisté není
bez významu ani v současné předvolební
kampani.
Místopředseda ČNR F. Toman: Děkuji.
Do rozpravy se dále přihlásil poslanec dr.
A. Tlustý.
Posl. dr. Andrej Tlustý: Vážená
Česká národní rado, vážení
soudruzi poslanci! Dovolte mi krátkou poznámku ke
zprávě generálního prokurátora.
V předložené zprávě generálního
prokurátora se několikrát mluví o
podílu národních výborů na
zabezpečení ochrany veřejného pořádku
v obcích. Úkoly, které v této oblasti
před národními výbory stojí,
vyplývají ze zákona č. 60/1971 Sb.,
o úkolech národních výborů
při zajišťování socialistického
pořádku. Ústavně právní
výbor ČNR se v tomto roce konkrétně
zabýval aplikací některých ustanovení
tohoto zákona a provedl ve spolupráci s okresními
prokuraturami v pěti okresech průzkumy. Mohl tak
nyní při projednávání zprávy
generálního prokurátora kvalifikovaně
posoudit stav na národních výborech, pokud
jde o jejich úkoly při zabezpečování
socialistického pořádku. Průzkum provedený
poslanci výboru se zaměřil na řadu
otázek, z nichž vyjímám nejpodstatnější.
Převážná většina přestupků
podle zákona č. 60/1961 Sb. je orgánům
národních výborů oznamována
orgány Veřejné bezpečnosti; tento
podíl Veřejné bezpečnosti se hodnotí
poměrem 90 - 95 %. Pokud jsou podávána oznámení
občany, jedná se zpravidla o přestupek proti
socialistickému soužití. Samostatná
vyhledávací činnost národních
výborů a postih z vlastní iniciativy by mohl
a měl být větší než je tomu
dosud. Při průzkumu na Městském národním
výboru v Teplicích bylo například
zjištěno, že nebylo postihováno neoprávněné
obsazení bytu, ačkoliv k tomu došlo ve 178
případech. Postižení unikají
i přestupky ve výstavbě, zejména poruš
ování předpisů stavebního řádu.
Potěšitelné je zjištění,
že se národní výbory dostaly ze stagnace
let 1968 - 1969. O tom, jak tato stagnace byla značná
svědčí zjištění, že
v některých obcích komise veřejného
pořádku nejednaly vůbec, že některé
místní lidové soudy v závěru
roku 1969 již žádnou činnost nevyvíjely.
Porovnáním počtu stíhaných
přestupků v roce 1970 s počtem věcí
stíhaných v létech 1968 - 1969 je možno
dojít k závěru, že se v roce 1970 podstatně
zlepšila práce národních výborů
při zajišťování socialistického
pořádku. Výsledky prověrek ukázaly,
že po stagnaci v létech 1968 - 1969 se otázka
veřejného pořádku dostala opět
pravidelně na pořad jednání národních
výborů všech stupňů a rovněž
komise pro ochranu veřejného pořádku
obnovily svou činnost. Bude jen třeba, jak už
tu bylo řečeno, aby se komise pro ochranu veřejného
pořádku zabývaly agendou jim svěřenou
komplexně a nezabývaly se jen dílčími
otázkami, jak je tomu zejména na místních
národních výborech. Pro ilustraci uvádím
dobrý poznatek z okresu Teplice, kde rada Okresního
národního výboru uložila národním
výborům, aby se otázkami veřejného
pořádku zabývaly pravidelně v radách
národních výborů a v plenárních
zasedáních dvakrát do roka. Komise pro ochranu
veřejného pořádku Okresního
národního výboru zde, dá se říci,
pracuje kvalitně a metodicky řídí
komise v okrese. Obdobná situace byla zjištěna
také u ostatních okresů, v nichž byla
provedena prověrka.
Pokud jde o rozhodování národních
výborů v přestupkové agendě,
lze konstatovat, že převážná část
rozhodnutí národních výborů
odpovídá zákonu. K pochybení dochází
ve formě rozhodnutí, dochází k nepřesnosti
stylizace, nebo nepřesnosti právní kvalifikace.
Některé věci jsou vyřizovány
smírem, v některých věcech jsou ukládána
napomenutí přestupcům, kteří
se k jednání nedostavili.
Ve 24 % případů ukládají národní
výbory napomenutí, ve více než polovině
případů jsou ukládány pokuty,
které se pohybují ve výši 50 - 300,-
Kčs. Ojediněle ukládají národní
výbory za spáchaný přestupek veřejnou
důtku, obecně se ale má za to, že se
toto opatření neosvědčilo.
Problémem zůstává realizace pokut.
Např. v Praze 5 bylo zjištěno, že sledování
zaplacení pokuty uniká z evidence odboru pro vnitřní
věci, protože pokuty jsou vymáhány finančními
odbory.
Při projednávání přestupků
dochází na některých národních
výborech k průtahům, které mohou mít
za následek i zánik trestnosti. Důvody těchto
průtahů jsou důvodné i nedůvodné.
Lze říci, že zbytné průtahy ve
velké většině vznikají z toho
důvodu, že národní výbory nepoužijí
donucovacích prostředků, aby daly předvést
občana, který se přestupku dopustil, případně
svědka. U malých národních výborů
je to pochopitelné, ač ani tady nelze tento zjev
omlouvat, u velkých národních výborů
by se neměl vyskytovat.
Nejednotnou praxi mají národní výbory
při rozhodování o náhradě škody
způsobené přestupkem. K výrokům
o náhradě škody dochází výjimečně,
a to tam, kde výše této škody je bezpečně
zjištěna. Některé národní
výbory se rozhodnutí o náhradě škody
vyhýbají a většinou působí
ke sjednání dohody. Je to dáno i povahou
přestupků, protože jde o přestupky narušující
socialistické soužití, kde škodu, pokud
vůbec vznikne, lze těžko vyčíslit.
Významným úkolem národních
výborů při zajišťování
socialistického pořádku je spolupráce
národních výborů se společenskými
organizacemi, závody a družstvy a pokud jde o mladistvé,
s rodiči a školou. Tato spolupráce není
dosud na té výši, jak to předpokládá
zákon. Bylo zjištěno, že k jednání
národních výborů nebývají
zváni zástupci odborových organizací
a škol. Národní výbory dosud v malém
rozsahu postupují společenským organizacím,
závodům nebo družstvům oznámení
o spáchaném přestupku, aby je organizace
samy projednaly. Bude třeba, aby národní
výbory plně ocenily možnost výchovného
působení jiných orgánů a organizací.
Přes některé nedostatky, které byly
při průzkumu ústavně právním
výborem konstatovány. lze dojít k závěru,
že práce poslanců v komisích pro ochranu
veřejného pořádku je prací
užitečnou, že pomáhá celospolečenské
snaze o dodržování socialistické zákonnosti.
Že to není práce snadná je zřejmé
a proto se domnívám, že všem těm,
kteří se na ní podílejí patří
náš dík.
Místopředseda ČNR F. Toman: Děkuji.
O slovo se dále přihlásil poslanec J. Brabec.
Posl. Jaroslav Brabec: Vážený soudruhu
předsedo, vážené soudružky a soudruzi
poslanci! Z e zprávy generálního prokurátora
ČSR vyplývá, že každý desátý
trestně stíhaný občan zavinil dopravní
nehodu, přičemž každý čtvrtý
občan odsouzený pro trestný čin se
tohoto činu dopustil v oblasti dopravy.
Tato čísla spolu s údaji o počtu a
důsledcích dopravních nehod nás všechny
staví před velmi závažný problém,
zasahující a ovlivňující všechny
oblasti společenského života.
Vyjdeme-li ze statistických dat za rok 1970 a provedeme-li
odpovídající odhady, zjišťujeme,
že v Československu je již registrováno
více než 3 mil. motorových vozidel, z toho
v ČSR téměř 2,5 mil., z tohoto počtu
je v ČSR registrováno více než 700 000
osobních a dodávkových automobilů,
v Praze téměř 130 000.
Podle reálných perspektiv se počet motorových
vozidel, a v tom osobních automobilů, v příštích
letech podstatně zvýší, a to jak v důsledku
růstu domácí výroby, tak i v důsledku
plánovaných dovozů, zejména ze Sovětského
svazu.
Životní úroveň našeho obyvatelstva
daná počtem vozidel dále vzroste. Zvýší
se rekreační možnosti našich pracujících,
naší vesnici se přiblíží
kulturní a společenská střediska ve
městech, usnadní se cesty do zaměstnání,
za lékařem, a dalším občanům
a rodinám se otevřou i všechny ostatní
možnosti a výhody, jež poskytuje motorové
vozidlo.
Víme však na druhé straně, a máme
k tomu bohaté zkušenosti z motoristicky vyspělých
zemí, že motorizace je provázena velkým
negativním průvodním jevem, kterým
jsou dopravní nehody nehledě na další
neméně vážný problém,
jímž je vliv motorizace na životní prostředí.
K omezení dopravních nehod vynakládá
naše vláda a ministerstvo vnitra ve všech svých
složkách spolu s organizací pro bezpečnost
silničního provozu, spolu s dalšími
resorty a organizacemi, spolu s hromadnými sdělovacími
prostředky, a nyní také se školou, velké
úsilí. Díky této záslužné,
dosud však málo oceňované a často
nepopulární práci se poprvé v historii
našeho motorismu podařilo v roce 1970 v porovnání
s předchozím rokem podstatně snížit
důsledky dopravních nehod vedle dalších
výrazných prvků zlepšení bezpečnosti
silničního provozu.
Ačkoliv neznáme dosud data za letošní
rok, ukázal vývoj v roce 1970, že zlepšení
je možné a že v nastoupené cestě
je nutno důsledně pokračovat.
Objektivní provozní podmínky se přitom
v roce 1970 tolik nezměnily. Stav našich silnic se
sice již loni v mnoha směrech zlepšil, tato zlepšení
však nejsou dosud tak radikální, aby sama o
sobě mohla sehrát rozhodující roli,
zejména proto, že současně značně
vzrostl počet vozidel, přičemž se podstatně
nezměnila situace v servisu, v opravnách a v náhradních
dílech.
V čem tedy tkví relativně příznivější
vývoj než v uplynulých letech? Zlepšení
lze přičíst takovým opatřením,
jakými je povinné nošení přileb,
stanovené pro řidiče motocyklů a jejich
spolujezdce. Přilby skutečně zachraňují
životy, neboť plných 60 % snížení
těžkých následků dopravních
nehod připadá na řidiče motocyklů.
Podobné výsledky přináší
i povinné používání bezpečnostních
pásů u osobních vozů. Svou roli hraje
zvýšená pozornost orgánů Veřejné
bezpečnosti k technickému stavu vozidel a k situaci
na silnicích a komunikacích, zvýšená
pozornost chodců a dětí a celkové
mírné zlepšení v chování
části účastníků silničního
provozu. Kladnou úlohu nepochybně hraje také
významná výchovná činnost našich
sdělovacích prostředků, např.
známá Zákruta, pravidelné televizní
pořady, účinnější prevence
i přísnější postih těch,
kteří kázeň na silnicích soustavně
porušují.
Přesto však data o dopravních nehodách
a jejich následcích jsou otřesná a
ukazují, že přes určité zlepšení
jsme dosud ani zdaleka nevyčerpali všechny možnosti
k omezení nehod a jejich následků.
Úhrnné společenské škody způsobené
v uplynulém roce dopravními nehodami na silnicích
dosáhly značné částky 6 mld.
Kčs. Představuje to 120 000 nových embéček,
tj. řadu z Prahy do Tater a téměř
celoroční produkci mladoboleslavské automobilky.
Ztráty na životech a na zdraví lze sice vyčíslit,
nelze je však žádným způsobem nahradit.
Dosud trvá bezohlednost, nezodpovědnost a nedostatek
morálky účastníků silničního
provozu. Trvá nepřiměřená rychlost,
nedávání přednosti v jízdě,
požívání alkoholu před jízdou,
nedodržování bezpečné vzdálenosti
a nesprávné předjíždění,
které způsobují plných 80 % nehod,
zaviněných řidiči. Trvá neopatrnost
chodců, nesprávné přecházení,
neopatrnost dětí.
Statistika hlavního velitelství VB o tom hovoří
ve všech potřebných podrobnostech a vzájemných
vztazích jednotlivých faktorů, způsobující
dopravní nehody. Práce VB na tomto úseku
je nesmírně záslužná. Zasluhuje
ocenění nás všech a podporu všech
dalších orgánů státní
správy. Je nutno si uvědomit, jaká nesmírná
rezerva je skryta v oblasti silničního provozu.
Je třeba se zaměřit na tři známé
faktory silničního provozu, jimiž jsou komunikace,
vozidlo a člověk. Je nutné vytvořit
komplexní podmínky k účinnému
snížení počtu nehod a jejich následků
a využít onu zmíněnou obrovskou rezervu.
Domnívám se ve shodě se závěry
výboru České národní rady pro
obchod a dopravu a spolu s dalšími zúčastněnými
výbory, že je nanejvýš nutné, aby
vláda ČSR zorganizovala a prosadila náležitou
péči o komplexní zajištění
všech stránek motorizace ve všech resortech,
orgánech a organizacích, jichž se dotýká,
a to v takové úrovni, jaká odpovídá
reálné perspektivě počtu motorových
vozidel.
Pouze za těchto podmínek bude motorové vozidlo
přinášet především užitek
a radost a nikoli v té míře jako dosud také
zbytečné starosti, škody a ztráty na
životech a zdraví našich občanů.
Je to úkol nejen ekonomický, ale také vysoce
politický a jeho plnění společensky
nezbytné. Je to v zájmu harmonického rozvoje
naší společnosti a spokojenosti a socialistického
životního stylu našich občanů v
duchu základní linie XIV. sjezdu KSČ, která
na prvém místě usiluje o blaho člověka.