Středa 13. října 1971

Krizová situace v letech 1968 - 1969 velmi nepříznivě ovlivnila aktivitu společenských organizací v boji proti kriminalitě, výchovné působení kolektivů prakticky ustalo. Rok 1970 je možno označit za rok počínajících snah o reaktivizaci společenských organizací v boji proti kriminalitě. V souvislosti s rozborem kriminality za rok 1970 bylo všem prokurátorům uloženo spolupracovat se společenskými orgány a v součinnosti s nimi zaměřovat preventivně výchovnou činnost na omezování nejzávažnějších druhů trestní činnosti.

Rok 1970 byl šestým rokem existence aparátu vyšetřování na prokuratuře. V letech 1969 - 1970 došlo v důsledku politické krize a očisty v organizacích prokuratury k jeho podstatné redukci. I při značně snížených kádrových počtech však vyšetřovací aparát prokuratury ČSR v roce 1970 svou práci zintenzívnil jak po stránce kvality, tak co do kvantity. Pro budoucnost se však počítá se změnou působnosti vyšetřovatelů prokuratury, která by se měla soustředit především na trestné činy proti pořádku ve veřejných věcech a na ty věci, ve kterých v zájmu objektivity bude nutno, aby vyšetřování prováděl jiný vyšetřovatel než vyšetřovatel SNB. Tímto směrem se ostatně ubírala činnost vyšetřovacího aparátu prokuratury již v letošním roce.

Důležitým oprávněním generálního prokurátora v trestním řízení je podávání stížností pro porušení zákona, k němuž došlo vadným postupem nebo rozhodnutím ve věcech již pravomocně skončených. Jde o mimořádný opravný prostředek a pozornost prokuratury zde byla v roce 1970 zaměřena především na zajištění zákonnosti v postupu a rozhodování v běžné, živé trestní agendě. Šlo hlavně o překonání důsledků uvolněné trestní represe, přežívající z krizového období 1968 - 1969. u závažných trestných činů, včetně recidivy, zejména na úseku ochrany majetku v socialistickém vlastnictví, zneužívání socialistického podnikání, přidružené výroby JZD i drobného soukromého podnikání. Rozhodování Nejvyššího soudu ČSR na základě stížností pro porušení zákona sehrálo důležitou úlohu v počátcích účinnosti zákona o přečinech. Skutečnost, že velká část stížností pro porušení zákona směřovala proti rozhodnutí okresních soudů naznačuje, že prokurátoři u nižších složek prokuratury nepodávají dosud ve všech odůvodněných případech odvolání.

Značnou část agendy prokuratury ČSR v roce 1970 představovala agenda související s prováděním zákona o soudní rehabilitaci, a po jeho novelizaci v loňském roce pak přezkoumávání zákonnosti rozhodnutí vydaných zvláštními rehabilitačními senáty, jež se stala pravomocnými před dnem účinnosti novely. Rehabilitační agenda byla podrobně rozebrána ve zprávě předsedy Nejvyššího soudu ČSR a mohu zde konstatovat, že poznatky Nejvyššího soudu i Generální prokuratury ČSR k této problematice jsou v podstatě shodné.

I když objektivní situace - na jedné straně dále trvající vzestupná tendence ve vývoji kriminality, na druhé straně skutečnost, že pravicový oportunismus v letech 1968 - 1969 zasáhl nejhlouběji právě do oblasti trestní politiky - vyžadovala, aby pozornost prokuratury byla obrácena především na úsek trestní, neznamená to nikterak, že by prokuratura pouštěla ze zřetele ostatní složky své funkce - dozírat nad dodržováním a upevňováním socialistické zákonnosti.

Všeobecný dozor prokuratury jako jedna ze základních složek dozorové funkce prokuratury leninského typu se po stagnaci v letech 1968 - 1969 vrátil ke svému poslání hájit celospolečenské zájmy a oprávněné zájmy občanů a organizací. Vycházejíc z usnesení ČNR z 9. 7. 1970 i z usnesení vlády ČSR zaměřila se prokuratura v ČSR ve všeobecném dozoru na úseky v krizovém období nejvíce narušené, především na pracovně právní a zemědělské družstevní vztahy a ochranu majetku v socialistickém vlastnictví. Nebyly však opomíjeny ani ostatní úseky, na kterých v dřívějších dobách docházelo k častému porušování zákonů a jiných právních předpisů.

V důsledku novelizace zákona o prokuratuře v roce 1969 odpadlo přezkoumávání správních rozhodnutí starších pět let a došlo tak k podstatnému snížení počtu podaných protestů. To umožnilo zintenzívnit prověrkovou činnost prokurátorů a zvýšil se i počet upozornění; k vzestupu došlo zejména u upozornění podaných na základě poznatků prokuratury z trestní a občanskoprávní agendy. Byla obnovena i pravidelná účast prokurátora v zasedáních kolektivních orgánů, na niž klade Generální prokuratura ČSR zvláštní důraz, a znovu se rozvinula i právně propagační činnost.

Postupující konsolidace politických poměrů se podle poznatků prokuratury promítla příznivě i do činnosti, postupu a rozhodování orgánů státní správy, zejména národních výborů. Přesto i v roce 1970 přetrvávaly na jednotlivých úsecích některé nedostatky, kterým čelila prokuratura prostředky všeobecného dozoru, formou upozornění nebo protestem, které jsou podrobněji rozvedeny v písemné zprávě.

V roce 1970 byla činnost prokuratury v ČSR i na úseku občanskosoudního dozoru výrazně orientována na ochranu majetku v socialistickém vlastnictví. Šlo především o vstupy do občanskosoudního řízení: vedle pracovních sporů významný podíl na vstupové činnosti měly spory o náhradu škody způsobené socialistickým organizacím. Hledisko ochrany majetku v socialistickém vlastnictví bylo uplatňováno i ve vlastních návrzích prokurátora na zahájení občanskosoudního řízení. Proti roku 1969 zde došlo k významnému zlepšení při využívání poznatků z ostatních dozorových funkcí prokuratury, k tomu cíli, aby byla jednak důsledně realizována odpovědnost pracovníků nebo občanů za škodu, jednak aby z činnosti organizací byly odstraňovány jevy vedoucí k útokům na socialistické vlastnictví a ke vzniku škod.

Více než trojnásobně vzrostl v roce 1970 proti roku 1969 počet návrhů prokurátora na odnětí neoprávněného majetkového prospěchu, které jsou rovněž významným instrumentem ochrany majetku v socialistickém vlastnictví; jde o odnímání majetkového prospěchu z prodeje věcí získaných rozkrádáním tohoto majetku nebo jeho zneužíváním k osobnímu užitku.

I v agendě občanskoprávních z stížností pro porušení zákona byla věnována prvořadá pozornost podnětům směřujícím k ochraně fondu socialistického vlastnictví. Třeba se zde zvláště zmínit o případech, kde šlo o řešení otázky platnosti smluv o převodu nemovitosti z osob, které emigrovaly z republiky, na jiné tuzemce, uzavíraných jenom proto, aby tento majetek unikl propadnutí při pozdějším stíhání pro trestný čin opuštění republiky.

Soudružky a soudruzi, máme-li dnes činit závěry z poznatků o stavu zákonnosti za uplynulé období a vyvozovat z nich směrnice pro činnost prokuratury na období příští, musíme k tomuto úkolu přistupovat pod zorným úhlem závěrů a Rezoluce XIV. sjezdu KSČ, který postavil důležité a náročné úkoly i před československou prokuraturu. V tomto duchu je také koncipována druhá část písemné zprávy.

XIV. sjezd KSČ uložil všestranně zdokonalovat činnost orgánů prokuratury při ochraně socialistického zřízení, bezpečnosti a obranyschopnosti republiky, zájmů světové socialistické soustavy, majetku v socialistickém vlastnictví, veřejného pořádku, práv a svobod občanů, vést energický a koordinovaný boj proti kriminalitě a včas a rozhodně postihovat pachatele trestných činů. Sjezdová rezoluce zvlášť vyzdvihla postulát, aby dodržování a upevňování socialistické zákonnosti, státní a občanské kázně a úcta k právu se staly záležitostí všech státních a hospodářských orgánů, společenských organizací i občanů. Proto se musí dostat více místa na všech úsecích státního a společenského života právní výchově.

V současné době je na prokuratuře zpracováván podle stanoveného harmonogramu dokument "Hlavní zaměření činnosti orgánů čs. Prokuratury po XIV. sjezdu KSČ", který bude v nejbližší době projednán na aktivu vedoucích pracovníků prokuratury v ČSR a stane se hlavní směrnicí pro činnost prokuratury v období 1971-1975.

Jako stěžejní a prvořadý úkol stojí před prokuraturou v nastávajícím období omezování nejzávažnějších případů porušování zákonnosti, zvláště páchání trestné činnosti, a soustředění pozornosti orgánů prokuratury na boj proti kriminalitě. Opatření k dalšímu boji proti zločinnosti je třeba orientovat zejména na zajištění rozhodného a důsledného postihu všech pachatelů trestného činu a přečinu, dále na odstraňování příčin a podmínek kriminality působením všech orgánů uskutečňujících hospodářskou, sociální a kulturní výstavbu v ČSSR, vytvoření koordinované soustavy opatření v boji proti zločinnosti a konečně na prohloubení úrovně poznání hlavních problémů kriminality a využívání zkušeností dosažených v boji proti zločinnosti v ostatních socialistických zemích.

/Řízení schůze převzal mpř. F. Toman./

Důsledný, účinný a rychlý postih všech pachatelů všech trestných činů a přečinů musí vést k obnově a prohloubení společenského vědomí, že páchat trestnou činnost se nevyplácí, že socialistický stát se dovede tvrdě vypořádat se všemi, kdo porušují a ohrožují zájmy chráněné zákonem. Zesílená trestní represe a překonání projevů liberalismu v represívních opatřeních musí být spojovány s opatřeními zaměřenými k převýchově odsouzených a k vytvoření příznivých podmínek pro jejich resocializaci po odpykání trestu. Vzhledem k tomu bude i v následujícím období pozornost orgánů prokuratury orientována zejména na úseky trestných činů proti republice, hospodářských trestných činů a trestných činů obecně nebezpečných.

Poznatky o skladbě kriminality již po mnoho let ukazují, že hlavními problémy, které podstatně ovlivňují celkový stav a vývoj kriminality, jsou nepříznivý vývoj kriminality mladých lidí, vysoký počet recidivistů a vzrůstající vliv alkoholu.

K zabezpečení obratu a k překonání uvedených hlavních problémů kriminality bude zejména třeba za využití poznatků příslušných resortů a vědeckých institucí o problematice kriminality mladých lidí podílet se na přípravě návrhů opatření dlouhodobého charakteru, sledujících účinnější působení na tuto kategorii delikventů; dále působit k přijetí koordinovaných opatření ke zkvalitnění systému převýchovy odsouzených, včetně péče o odsouzené po jejich návratu z výkonu trestu; konečně působit k přijetí dlouhodobých koordinovaných opatření v boji proti alkoholismu se speciálním zaměřením na boj proti kriminalitě, zahrnujících jak úkoly orgánů trestního řízení, tak zejména i úkoly ostatních státních orgánů a hospodářských a společenských organizací.

Vyšetřovací aparát prokuratury musí být povýšen na úroveň kriminalistů - specialistů, kteří podle rozhodnutí prokurátora konají vyšetřování ve zvlášť náročných případech; zvyšování jejich kvalifikace je k tomu první nezbytnou podmínkou. Naléhavě je třeba posoudit i otázku novelizace trestních kodexů; neprodleně působit ke změně takových ustanovení, která brání účinnému postihu pachatelů trestných činů a přečinů, a perspektivně přistoupit k přezkoumání celého systému trestního zákonodárství. Do té doby bude nutno náležitě ujasnit i formy součinnosti veřejnosti v trestním řízení.

Boj proti porušování zákonnosti, zejména proti páchání trestné činnosti a jejím příčinám, se musí stát záležitostí celé společnosti. Orgány prokuratury musí v úsilí o dosažení tohoto stavu sehrát důležitou roli, stát se organizátory a iniciátory tohoto boje. Za tím účelem je nutno dále rozvíjet již osvědčenou meziresortní součinnost, podrobněji vymezit postavení a úkoly prokuratury při organizování boje proti kriminalitě a porušování zákonů vůbec.

Významným posláním prokuratury zůstává i nadále všeobecný a občanskosoudní dozor, neboť prokuratura musí svými prostředky přispívat k tomu, aby dodržování a upevňování socialistické zákonnosti a státní a občanské disciplíny se stalo záležitostí všech státních a hospodářských orgánů, společenských organizací i jednotlivých občanů, a usilovat o to, aby příslušné orgány a organizace v mezích své působnosti samy vlastními opatřeními napravovaly nezákonnosti a předcházely porušování právního řádu.

Za současného stavu, charakterizovaného zvýšenými úkoly v oblasti boje proti kriminalitě a napjatou kádrovou situací, je třeba vedle důsledného využívání vlastních poznatků trestní agendy soustředit pozornost zejména na dozor nad zachováváním zákonnosti v činnosti a rozhodování všech orgánů státní správy, zejména národních výborů. Dále bude nutno vytvořit podmínky, aby Generální prokuratura ČSR rozvinula všeobecný dozor vůči ústředním orgánům ČSR a působila k tomu, aby tyto orgány samy dbaly o zkvalitnění činnosti podřízených složek státní správy a na celkové upevnění zákonnosti ve státní správě.

V oblasti ochrany práv občanů zůstane v popředí zájmů prokuratury i nadále dodržování zákonnosti v okruhu pracovních a sociálních práv.

Na úseku občanskosoudního dozoru prokuratury bude třeba zabezpečit uplatňování těch oprávnění, která přísluší jen anebo především prokurátorovi. Půjde zejména o důsledné uplatňování návrhů na odnětí neoprávněného majetkového prospěchu z neplatné smlouvy, o uplatňování nároků na náhradu škody na majetku v socialistickém vlastnictví, jestliže poškozené organizace zůstaly nečinné, a o přezkoumávání pravomocných rozhodnutí soudů a státních notářství.

Před orgány prokuratury stojí naléhavý úkol rozvíjet preventivní, výchovnou, propagační a informační činnost s cílem seznamovat veřejnost s činností prokuratury, usilovat o získání podpory občanů pro opatření, která jsou prováděna k omezování společenské činnosti, při upevňování veřejného pořádku a při zajišťování ochrany majetku, života a zdraví občanů.

Bude nutno cílevědomě působit ke správnému formování právního vědomí občanů, jeho pozitivní orientaci a vysvětlovat jednotlivé oblasti práva a otázky spojené s dodržováním zákonů, se stálým zdůrazňováním jednoty práv a povinností občanů; seznamovat veřejnost se stavem socialistické zákonnosti se zřetelem na společenský význam a závažnost té které oblasti společenské činnosti.

Při tom musí prokuratura:

1. vycházet z analýzy stavu zákonnosti v krajích i jednotlivých místech a ze zkušeností z denní práce s cílem soustředit pozornost na aktuální problémy a uplatnit nejúčinnější formy a prostředky výchovného působení; půjde zejména o účinnou popularizaci práce prokuratury a ovlivňování právního vědomí a veřejného mínění v oblasti boje proti kriminalitě,

2. propracovat a cílevědomě rozvíjet všechny formy preventivní a právně propagační činnosti,

3. působit k cílevědomému využívání těch institutů právního řádu, které umožňují aktivní účast organizaci pracujících v řízení před orgány činnými v trestním i občanskosoudním řízení,

4. podněcovat vhodnými prostředky součinnost všech státních a hospodářských orgánů i společenských organizací a působit ke koordinované činnosti v oblasti právní propagandy.

V souvislosti s očistou od nositelů pravicového oportunismu vzniká ve všech složkách prokuratury velmi nepříznivá kádrová situace. V současné době je neobsazeno zhruba 30 % funkčních míst prokurátorů a vyšetřovatelů prokuratury, takže v nejbližším období je třeba počítat s dalším úbytkem pracovníků. Přitom úkoly prokuratury v důsledku vzestupu kriminality a nových zákonných úprav značně vzrostly.

K částečnému vyplnění těchto kádrových mezer bylo se souhlasem předsednictva ÚV KSČ a po schválení v předsednictvu federální vlády a ve vládě ČSR přikročeno k vytvoření justičního směru studia na právnické fakultě Karlovy university. V letošním podzimním semestru bylo již s tímto studiem započato, jeho účastníci po dvou letech přejdou do praxe na prokuraturu v ČSR a studium dokončí při zaměstnání. Toto mimořádné opatření však zdaleka nepostačí k zajištění kádrových potřeb prokuratury a bude nutno v průběhu nejbližších let přijmout opatření další, trvalého charakteru k soustavnému zvyšování počtu pracovníků, a to i pracovníků odborného správního aparátu, kde je rovněž kádrová situace neuspokojivá.

Zásadní směrnicí pro kádrovou práci na prokuratuře je usnesení předsednictva ÚV KSČ ze 6. listopadu m. r. V jeho duchu je vypracována dlouhodobá koncepce výběru, rozmisťování a výchova kádrů, včetně perspektivních plánů výchovy a přípravy kádrových rezerv s cílem dosáhnout toho, aby na prokuratuře pracovali třídně a politicky uvědomělí pracovníci, oddaní věci socialismu, ideologicky a odborně zdatní, morálně pevní, ukáznění a iniciativní.

Vážené soudružky a soudruzi, uplynulé období bylo obdobím postupující konsolidace prokuratury a obnovení jejích základních funkcí na všech dozorových úsecích. V souladu s novelou zákona o prokuratuře v roce 1969 byla zabezpečena realizace principů nového federativního státoprávního uspořádání v soustavě čs. prokuratury. Ve všech orgánech prokuratury ČSR byly vytvořeny podmínky pro plnění náročných a stále stoupajících úkolů.

Na trestním úseku došlo k oživení meziresortní spolupráce v boji s kriminalitou, při omezování a potlačování trestní činnosti, úspěšně se rozvíjela i spolupráce s dalšími orgány, zejména s orgány ČNR a s vládou ČSR. Postupně je obnovována i součinnost se společenskými organizacemi, zaměřená na preventivně výchovnou činnost a na boj s nejzávažnějšími druhy trestné činnosti.

Ve vztahu k nižším složkám prokuratury v ČSR byly v plné míře rozvinuty všechny již v minulosti osvědčené formy a metody řídící a kontrolní činnosti, včetně celkových hloubkových prověrek práce krajských a jim podřízených okresních prokuratur. V roce 1970 byla tímto způsobem prověřena a zhodnocena celková úroveň práce prokuratury v Severomoravském kraji a v nejbližší době bude obdobně prověřena a zhodnocena činnost prokuratury v hl. městě Praze.

Rozpracování závěrů XIV. sjezdu KSČ do dokumentu o hlavním zaměření činnosti orgánů prokuratury za léta 1971-1975, které bude vycházet z poznatků o stavu zákonnosti v uplynulém období a podrobně stanoví podíl jednotlivých složek prokuratury v ČSR na zabezpečení hlavních perspektivních úkolů, nepochybně dále přispěje k posílení společenské funkce prokuratury při prosazování socialistické zákonnosti a zajišťování jednoty zákonnosti v celém státě, při prohlubování socialistického právního vědomí a upevňování socialistických společenských vztahů, při ochraně socialistického státu, jeho společenského a hospodářského zřízení a vztahů k světové socialistické soustavě, i při ochraně práv a zákonem chráněných zájmů občanů a socialistických organizací.

Chtěl bych vás, soudružky a soudruzi, závěrem ubezpečit, že vedení prokuratury v České socialistické republice učiní ze své strany vše pro to, aby tyto náročné úkoly byly úspěšně splněny.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP