Předseda České národní rady
Evžen Erban a místopředsedové
České národní rady JUDr. Vladimír
Ambruz, Věroslav Jedlička a František
Toman
Členové vlády České socialistické
republiky předseda vlády Josef Korčák,
místopředsedové vlády RSDr. Ladislav
Adamec, CSc. a ing. Stanislav Rázl, ministr
financí ing. Leopold Lér, CSc. ministr práce
a sociálních věcí Emilian Hamerník,
ministr výstavby a techniky doc. ing. Karel Löbl,
DrSc., ministr školství ing. Josef Havlín,
ministr kultury PhDr. Miloslav Brůžek, CSc.,
ministr spravedlnosti JUDr. Jan Němec, ministr vnitra
ing. Josef Jung, ministr průmyslu ing. Oldřich
Svačina, ministr zemědělství
a výživy RSDr. Václav Svoboda, ministr
lesního a vodního hospodářství
ing. Ladislav Hruzík, ministr obchodu Štěpán
Horník, ministr Antonín Pospíšil
125 poslanců České národní
rady podle prezenční listiny
Generální prokurátor České
socialistické republiky JUDr. Oldřich Dolejší
Z Kanceláře České národní
rady vedoucí Kanceláře České
národní rady JUDr. Zdeněk Vácha
Předseda ČNR E. Erban: Soudružky a soudruzi!
Zahajuji přerušené jednání České
národní rady. Budeme pokračovat v projednávání
schváleného denního pořadu. Na pořadu
je čtvrtý bod, kterým je
Prosím generálního prokurátora ČSR
soudruha dr. O. Dolejšího, aby se ujal slova.
Generální prokurátor ČSR dr. Oldřich
Dolejší: Vážený soudruhu předsedo,
vážené soudružky a soudruzi poslanci,
vážení hosté! Zákon o prokuratuře
mi v § 7 ukládá podávat České
národní radě zprávy o stavu socialistické
zákonnosti. Plním tuto svou zákonnou povinnost
a předkládám vám zprávu o stavu
socialistické zákonnosti a činnosti prokuratury
v ČSR za rok 1970, kterou máte dnes projednat.
Moje dnešní zpráva navazuje na zprávu
o stavu socialistické zákonnosti za rok 1969, kterou
jsem předložil v loňském roce a k níž
ČNR přijala usnesení ze dne 9. července
1970.
Ke splnění tohoto usnesení ČNR předložil
ministr spravedlnosti ČSR vládě ČSR
ze dne 9. února 1971 zprávu o provedení usnesení
ČNR ze dne 9. 7. 1970. Současně s touto zprávou
byla vládě ČSR předložena i zpráva
ministra financí ČSR o stavu správy a ochrany
národního majetku. Vláda ČSR obě
zprávy projednala ve své schůzi dne 3. května
1971 a přijala k nim usnesení, v němž
konstatovala neuspokojivý stav správy a ochrany
národního majetku a uložila členům
vlády, vedoucím ostatních ústředních
orgánů státní správy a radám
KNV přijmout a provést nezbytná opatření
k překonání této nepříznivé
situace.
Ústavně právní výbor ČNR
projednal v červnu t. r. a vzal na vědomí
zprávu generálního prokurátora ČSR
a ministra spravedlnosti o vývoji vazeb a stavu vazebního
řízení za rok 1970.
V květnu 1971 projednal rovněž ústavně
právní výbor ČNR zprávu Nejvyššího
soudu ČSR doplněnou Generální prokuraturou
ČSR o stavu právní ochrany dětí
a mládeže. Předsednictvo ČNR dle usnesení
ze dne 17. 6. 1971 k této zprávě uložilo
vládě ČSR mezi jiným zejména
prověřit platnou zákonnou úpravu vymáhání
výživného pro nezletilce a dát podnět
k její případné změně,
jakož i k zákonné úpravě pěstounské
péče a uvážit nová opatření
k řešení palčivých otázek
osiřelé mládeže.
V červnu 1971 projednal ústavně právní
výbor i zprávu Generální prokuratury
ČSR o výsledku prověrek dodržování
zákona č. 60/1971 Sb., provedených za účasti
poslanců ČNR, a zprávu o vyhodnocení
účinnosti zákona o přečinech
a řízení o přečinech. Po projednání
této zprávy ústavně právní
výbor doporučil ministru vnitra ČSR věnovat
v řídící činnosti ministerstva
ve vztahu k národním výborům pozornost
zejména provádění zákona č.
60/1971 Sb., o úkolech národních výborů
při zajišťování socialistického
pořádku, a zákona č. 71/1967 Sb.,
o správním řízení. Generální
prokurátor, předseda Nejvyššího
soudu, ministr spravedlnosti a ministr vnitra ČSR byli
současně požádáni o předložení
kontrolní zprávy k této problematice do 30.
6. 1972. Pro úplnost je třeba se zmínit ještě
o kontrolní zprávě Generální
prokuratury ČSR týkající se zhodnocení
poznatků o úrovni prokurátorského
dozoru v místě výkonu ochranné výchovy,
kterou ústavně právní výbor
ČNR projednal a vzal na vědomí 21. 4. 1971.
Chtěl bych se zde zvlášť zmínit
o zprávě předsedy Nejvyššího
soudu ČSR o stavu socialistické zákonnosti,
která byla zde v plénu ČNR projednána
počátkem července t. r. Moje dnešní
zpráva má mnoho společných bodů
i se zprávou předsedy Nejvyššího
soudu ČSR a jde v ní podstatně o to, aby
shrnula v celkových hlavních obrysech to, co bylo
ze strany prokuratury ČSR v loňském roce
učiněno ke splnění vytýčených
úkolů, a vyvodit z toho závěry pro
její další činnost.
Pozornost prokuratury v ČSR byla i v loňském
roce především a v prvé řadě
upřena na oblast boje proti kriminalitě.
Celková vzestupná tendence ve vývoji kriminality,
počínající zhruba v roce 1960, trvala
i v roce 1970. Je třeba ovšem vzít v úvahu,
že při určování vývojového
trendu kriminality je nutno vycházet z trestních
statistik, do nichž se pochopitelně promítá
jen kriminalita odhalená a stíhaná, a že
statistický obraz kriminality v tom kterém roce
bývá zkreslen. Tak teprve v roce 1970 např.
došlo ve značném rozsahu k postihu trestné
činnosti spáchané v předchozím
období výrazně poznamenaném pravicově
oportunistickým liberalismem v trestní politice.
To se týká zejména trestných činů
opuštění republiky, které v době
spáchání v krizových letech 1968 a
1969 zůstaly nepostiženy. Důležitou změnu
do statistického obrazu kriminality za rok 1970 přinesl
i zákon o přečinech, podle něhož
jsou jako přečiny postihovány i skutky posuzované
předtím jako trestné činy.
V důsledku postupující politické konsolidace
nedošlo v roce 1970 na území ČSR k hromadným
výtržnostem protistátního charakteru.
Jednou z hlavních forem protistátní trestné
činnosti v roce 1970 byly letákové akce,
i ty však se vyskytly v podstatně omezenějším
rozsahu než v roce 1969.
V roce 1970 výrazně stoupl počet osob stíhaných
pro nejzávažnější trestné
činy proti republice, jako je záškodnictví,
podvracení republiky a vyzvědačství.
Stejný vývoj byl zaznamenán v roce 1970 i
u tzv. verbálních deliktů proti republice,
jako je pobuřování, hanobení republiky,
poškozování zájmů republiky v
cizině, hanobení států světové
socialistické soustavy.
Nelze však přehlédnout ani postih útoků
proti stoupencům socialistického státního
zřízení a proletářského
internacionalismu, kvalifikovaných jako trestné
činy násilí proti skupině obyvatel
a proti jednotlivci a hanobení národa, rasy a přesvědčení,
ani případy kvalifikované jako trestný
čin výtržnictví, avšak s výraznou
protistátní motivací.
Zejména došlo v roce 1970 k vzestupu počtu
stíhaných pachatelů trestného činu
opuštění republiky. Šlo vesměs
o postih trestné činnosti z let 1968 - 1969 u tzv.
posrpnové emigrace.
Nadále vážným problémem zůstává
značně vysoký podíl mladistvých
a mladých pachatelů do 25 let na prosté trestné
činnosti.
V roce 1970 stoupl v ČSR postih pro trestnou činnost
proti veřejnému pořádku proti roku
1969 o 9 %. Nejpočetnější zůstaly
i nadále útoky na veřejného činitele.
V roce 1970 se podařilo zrychlit a zpřísnit
trestní postih narušitelů veřejného
pořádku, mezi nimiž je i vysoký počet
recidivistů a alkoholiků. S dosaženým
stavem není možno se spokojit, trvale je třeba
dbát na rychlý a důsledný postih útoků
na veřejné činitele, páchaných
zejména proti příslušníkům
SNB.
V roce 1970 došlo k podstatně zvýšenému
postihu trestných činů proti hospodářské
soustavě. Dominující postavení zde
mají trestné činy z populace a porušování
předpisů o oběhu zboží ve styku
s cizinou, spojené především se zvýšením
cizineckého a turistického ruchu, s nímž
souvisí i vzestup postihu devizových trestných
činů a přečinů. I když
se značně zintenzívnil postih trestných
činů nedovoleného podnikání
a zneužívání socialistického
podnikání, jde stále zatím jen o malou
část této kriminality, jejíž
větší zbytek nepochybně postihu dosud
uniká. Postih trestného činu poškozování
spotřebitele byl poměrně nízký.
Mnohem úspěšněji bylo postihováno
poškozování spotřebitele jako přečin.
Minimální rozsah i v roce 1970 měl postih
trestných činů proti hospodářské
kázni; většinou šlo o nedbalostí
zaviněná manka a dopravní nehody. Pracovní
absence byla většinou postihována jako přečin
proti pracovní kázni.
U trestných činů proti majetku v socialistickém
vlastnictví je proti předchozím letům
v roce 1970 statisticky vykazován určitý
pokles. U nejzávažnějšího trestného
činu z této skupiny, rozkrádání
majetku v socialistickém vlastnictví, je však
tento pokles jen zdánlivý a jeho příčinou
je zavedení zákona o přečinech, který
postihuje i jednání stíhané předtím
jako rozkrádání majetku v socialistickém
vlastnictví, popř. jako poškozování
tohoto majetku.
Škody způsobené rozkrádáním
majetku v socialistickém vlastnictví jsou i nadále
mimořádně vysoké. Podstatně
stejné jako v předchozích letech zůstávají
i formy rozkrádání, především
vloupání do provozoven a jiných objektů
socialistických organizací, dále krádeže
výrobků, materiálu, polotovarů, nářadí,
nástrojů a finančních prostředků.
Účelem zákona o přečinech bylo
mj. umožnit i účinný postih korupce.
Přes nepochybně značný výskyt
této protispolečenské činnosti došlo
však v roce 1970 k postihu pouze 47 pracovníků
hospodářských organizací, většinou
pro úplatkářství. Některé
pozitivní výsledky v boji proti úplatkářství
přinesla činnost komisí pro boj proti korupci
a šmelině.
Jednou z hlavních příčin mimořádně
vysokých škod na majetku v socialistickém vlastnictví
jsou požáry, výbuchy a provozní havárie,
v naprosté většině případů
zaviněné z nedbalosti. V důsledku více
než 5000 požárů v ČSR vznikla celková
škoda vyšší než 136 000 000 Kčs.
Při objasňování jejich příčin
se často zjišťuje hrubé porušení
základních protipožárních předpisů.
Vyšetřování požárů,
zejména zjištění skutečné
příčiny, je velmi obtížné
a tomu odpovídá i nízké procento objasněnosti
a trestního postihu.
U trestných činů proti majetku v osobním
vlastnictví je v roce 1970 proti předchozím
letům zaznamenán statistický pokles. Nejčastější
a nejnebezpečnější formou trestné
činnosti zde zůstávají krádeže,
především vloupání do bytů
a chat. Jedním z nejrozšířenějších
trestných činů proti osobnímu vlastnictví
je nově zavedená speciální skutková
podstata neoprávněného užívání
cizího motorového vozidla, které bylo dříve
postihováno jako neoprávněné užívání
cizí věci. U této skupiny trestných
činů i nadále trvá krajně nepříznivý
stav velmi nízké objasněnosti.
Postih trestných činů proti životu a
zdraví, svobodě a důstojnosti člověka
má trvale stoupající tendenci a u úmyslných
trestných činů této skupiny stoupl
v roce 1970 proti roku 1969 v jednotlivých krajích
o 13 - 27 %. Současně narůstá i společenská
nebezpečnost těchto trestných činů,
páchaných namnoze demoralizovanými mladými
lidmi. Je zde také překročen celostátní
průměr podílu alkoholismu a recidivy. Lze
očekávat, že realizace komplexních opatření
proti alkoholismu a recidivě pozitivně ovlivní
i výskyt této kriminality.
Soudružky soudruzi, v silniční dopravě
došlo v roce 1970 na území ČSR po mnoha
letech poprvé k mírnému poklesu silničních
nehod a jejich následků, s výjimkou hmotných
škod. Stav silniční nehodovosti, spojený
s rozvojem motorismu, nedostatky silniční sítě
a nízkou kázní řidičů,
je však i nadále velmi neuspokojivý. Pro zavinění
nehody pod vlivem alkoholu bylo stíháno 10 % všech
osob stíhaných pro zavinění nehody
v silniční dopravě vůbec. Proti roku
1969 stoupl v roce 1970 postih opilství v dopravě
bez zavinění nehody.
V železniční dopravě byl v roce 1970
stav nehodovosti stejně nepříznivý
jako v roce 1969. Příčiny velkých
železničních nehod zůstávají
v podstatě stejné, především
technické závady železničního
svršku, vozů, hnacích vozidel a zabezpečovacího
zařízení.
Na celkovou závažnost trestných činů
v dopravě ukazuje i soudní statistika. podle níž
téměř každý čtvrtý
občan odsouzený pro trestný čin dopustil
se tohoto činu v oblasti dopravy.
Počet mladistvých stíhaných pro trestné
činy vzrostl sice v roce 1970 proti roku 1969 o necelé
1 %, celkový vývoj kriminality mládeže
se však jeví méně příznivě,
vezmeme-li v úvahu i počet mladistvých oznámených
pro přečiny. Kriminalita mladistvých nabývá
společensky nebezpečnějších forem,
roste i počet mladistvých pachatelů trestných
činů ovlivněných alkoholem a páchání
trestné činnosti ve skupinách, často
trestných činů velmi závažných.
Značně vysoký je i podíl recidivistů
na kriminalitě mladistvých.
Ve skladbě kriminality mladistvých převažují
trestné činy a přečiny majetkové,
trestné činy proti životu a zdraví a
proti lidské důstojnosti. V roce 1970 vzrostl výrazně,
skoro o jednu třetinu postih mladistvých pro posledně
uvedené trestné činy, zejména znásilnění
a pohlavní zneužívání.
V roce 1970 se více než jedna třetina všech
stíhaných osob dopustila trestné činnosti
pod bezprostředním vlivem alkoholu. Statistika však
nezachycuje vliv alkoholu na kriminalitu v celém rozsahu,
unikají případy, kdy příčinou
spáchaného trestného činu je alkoholický
návyk, nikoliv však bezprostřední vliv
alkoholu /např. zanedbání povinné
výživy, příživnictví apod./.
V průběhu roku 1970 došlo ke zpřísnění
trestního postihu kriminality motivované alkoholismem.
Překážkou účinného boje
proti alkoholismu na trestním úseku však dosud
je, že nejsou optimálně kombinovány
prostředky soudní represe a ochranné protialkoholní
léčby. Trvají nadále i některé
další nedostatky, např. nedostatečné
uplatňování sankcí zákona o
boji proti alkoholismu národními výbory,
zcela ojedinělý je postih podávání
alkoholických nápojů mládeži
jako trestného činu podle § 218 trestního
zákoníku.
Generální prokuratura ČSR připravuje
komplex podnětů, které by přispěly
ke zlepšení této situace. Jde zejména
o zjišťování intenzity alkoholického
návyku v průběhu přípravného
řízení trestního, důsledné
ukládání ochranného léčení
u všech alkoholiků - toxikomanů, protialkoholní
léčbu již během výkonu trestu
odnětí svobody, přísnou detenci při
léčbě asociálních alkoholiků.
V roce 1970 bylo z celkového počtu obžalovaných
45,7 % recidivistů, tj. osob v minulosti již odsouzených
pro některý úmyslný trestný
čin. Recidivisté představují již
několik let zhruba dvě pětiny celkem obžalovaných
osob. V podstatě stejný poměr je i u přečinů.
Relativně nejvyšší je recidiva, stejně
jako vliv alkoholu u trestných činů útoku
na veřejné činitele, výtržnictví,
úmyslného ublížení na zdraví,
loupeže, znásilnění a pohlavního
zneužití.
Ochrana společnosti proti recidivě je zajišťována
především ukládáním přísných
trestních sankcí, zejména nepodmíněného
trestu odnětí svobody. Jako doplněk přísné
trestní represe nutno však uvést do života
komplex dalších opatření, jimiž
bude zajištěna kontrola chování pachatele
po propuštění z výkonu trestu odnětí
svobody, pomoc při jeho návratu do řádného
občanského života, specifická úprava
výkonu trestu pro některé skupiny pachatelů
atd. Řada těchto opatření se v souladu
s usnesením ČNR z 9. 7. 1970 již uskutečnila
nebo bude realizována v dohledné době; jsou
to zejména sociální kurátoři
pro postpenitenciární péči a administrativní
dohled nad odsouzenými, propuštěnými
z výkonu trestu odnětí svobody.
Usnesení ČNR z 9. 7. 1970 zdůraznilo potřebu
preventivních a výchovných opatření,
která by vedla ke zvýšení právního
vědomí všech občanů o nutnosti
všestranně dodržovat zákonnost, odstraňovat
příčiny, které vedou k jejímu
porušování a působit k tomu, aby se
zvyšovala úcta občanů k zákonům.
Organizační základ k takovému působení
ze strany orgánů trestního řízení
byl položen vydáním společné
směrnice ministrů vnitra a spravedlnosti a generálního
prokurátora ČSR z 15. 9. 1970, kterou bylo obnoveno
konání meziresortních porad jako stálého
institutu všech tří složek při
omezování a potlačování trestné
činnosti. Zatím těžiště
boje proti kriminalitě spočívá převážně
na orgánech trestního řízení.
Velmi kladně je však třeba hodnotit aktivizaci
komisí na ochranu veřejného pořádku,
zejména u všech NV v hl. městě Praze.
Obdobná opatření ke komplexnějšímu
zaměření boje proti kriminalitě lze
zaznamenat i ve Východočeském a Severomoravském
kraji.