Úterý 12. října 1971

Nejde však jen o následné postihování negativních jevů a vyvození důsledků za zaviněné porušení povinností funkcionářů a pracovníků kontrolovaných organizací. Jde také, a to chci zdůraznit, o předcházení těmto činům, tedy o výchovný preventivní proces. Ten by měl svým vlivem obsáhnout v prvé řadě všechny odpovědné pracovníky v každém socialistickém podniku, družstvu nebo instituci a měl by je vést k tomu, aby z vlastní iniciativy, ze socialistického vztahu k hospodaření organizace, v níž pracují, dbali na dodržování zásad efektivního socialistického podnikání. Organizačně jde o dopracování takového systému kontroly, v němž nejen vlastní pracovníci kontrolního orgánu by byli těmi, kteří střeží, aby byly šetřeny všechny principy a právní normy, sledující dosahování co nejlepších hospodářských výsledků, ale kde všichni pracující budou mít tento zájem a budou střežit tento cíl. A to platí především pro vedoucí hospodářské pracovníky, a je třeba to od nich důrazně požadovat a podle tohoto přístupu je také hodnotit. Zákon, který právě projednáváme, dává k tomu všechny potřebné podmínky.

A nyní druhou poznámku k předloženému návrhu zákona. Je v něm uvedeno mezi jiným také ustanovení, že mezi úkoly výboru lidové kontroly patří kontrola stavů a úrovně vyřizování stížností, oznámení a podnětů občanů a organizací. Proč připomínám právě toto ustanovení?

Jsem si vědom toho, že celá politika Komunistické strany Československa, celá politika Národní fronty, směřuje ve své podstatě k spokojenosti a plnosti života lidí této země. Přitom však víme, jaké množství stížností dochází na nejvyšší státní orgány a že poměrně značné procento těchto stížností je oprávněných, i když řada těchto stížností je neoprávněných či zbytečných.

Nejde však jen o správné vyřízení jednotlivých případů. Jde o to, abychom tyto stížnosti dovedli využívat lépe a hlavně systematičtěji než dosud k tomu, abychom

1. jejich zobecněním zaznamenali signály nedobrého stavu buď z hlediska obsahu a povahy věcí, na něž si občané stěžují,

2. zkoumali příčiny stížností a uměli navrhovat potřebná opatření takového druhu, která trvale řeší problematiku a zabraňují stále se opakujícím projevům nespokojenosti občanů.

Vím, že mnohé stížnosti se týkají bytového pořadí. Na to je asi především jediný lék - nové byty. K tomu pětiletka vytváří předpoklady. Ale spousta stížností se netýká bytů. A tu se domnívám, že by stálo za to více se zamýšlet při hodnocení stížností např. nad právní úpravou dané problematiky, zda právě nejasnost, nepřesnost právní normy nezadává příčiny k nesprávnému postupu a ke stížnostem. Bude nutno zamýšlet se více nad praxí resortů, která nepochybně výrazně ovlivňuje činnost a rozhodování nižších orgánů státní správy. Zamýšlet se více i nad úrovní aparátu nižších orgánů, zda netkví příčina i v jeho subjektivních nedostatcích a rozhýbat v tomto směru celý kontrolní systém.

Dovolte mi i zde vyslovit přesvědčení, že projednávaný návrh zákona o lidové kontrole dává vrcholnému kontrolnímu orgánu republiky i v tomto směru plné možnosti.

Doporučuji proto zákon schválit s připomínkou na adresu nás všech poslanců. Musíme se přičinit, abychom práci lidové kontroly ve svých obvodech popularizovali u široké veřejnosti a podpořili tak i my autoritu a účinnost naší socialistické kontroly.

Místopředseda ČNR V. Jedlička: Děkuji poslanci Tomanovi, posledním přihlášeným do rozpravy je poslanec Kubánek. Dávám mu slovo.

Poslanec Oldřich Kubánek: Vážená Česká národní rado, vážení hosté, ve svém vystoupení bych chtěl vyzvednout úlohu komisí lidové kontroly jako důležité součásti podílu pracujících na řízení.

Lidovost a demokratičnost kontroly vyplývá z široké účasti pracujících na kontrole, jejímž cílem je chránit socialistické zákony a dbát na dodržování státní a hospodářské disciplíny ve všech oblastech národního hospodářství.

V uplynulém období nebyla úloha kontrolního systému plně doceněna, zvláště v souvislosti s tím, že někteří autoři se mylně domnívali, že funkci kontroly bude plnit samotný tržní mechanismus. Praxe však ukázala, že společenské zájmy musí chránit objektivní, odborně zdatný a nezávislý orgán v úzké spolupráci a součinnosti s širokými vrstvami pracujících.

Orgány lidové kontroly čeká tedy odpovědná a náročná práce, neboť ve své každodenní praxi se neustále setkáváme na mnoha místech s trvajícími nepořádky, s nekázní odpovědných pracovníků, což má škodlivé následky v hospodářské činnosti a je předmětem časté kritiky pracujících.

Také my poslanci zemědělského výboru pociťujeme při své činnosti nutnost takové kontroly, jež by postupně a cílevědomě odhalovala nedostatky, které dosud brzdí účinnější rozvoj celého našeho zemědělství.

Bude proto potřebné orientovat činnost kontrolních komisí na to, jak samotné zemědělství zabezpečuje potřebu společnosti, také na otázky rozsahu a kvality služeb poskytovaných různými podniky, které jsou v rozporu s potřebami zemědělství na stále nízké a nedostačující úrovni.

Mimo to bude nutné zaměřit kontrolní činnost na to, jak ostatní odvětví národního hospodářství zajišťují výrobu a dodávky nových výkonných strojů, náhradních dílů, chemických prostředků, stavebních hmot apod., jež mají sehrát rozhodující úlohu při další intenzifikaci zemědělské výroby, a to v duchu závěrů XIV. sjezdu KSČ.

Mám za to, že jednotný systém kontroly přispěje k řešení těchto naléhavých otázek a umožní využít všech rezerv, které dosud ve všech sférách našeho národního hospodářství existují. Výsledky kontrolních zjištění výborů a komisí lidové kontroly mohou významně přispět i v naší poslanecké práci. Měli bychom kontrolní poznatky účinněji než dosud využívat a úzce spolupracovat s kontrolními orgány na všech stupních řízení naší společnosti.

Vzhledem k tomuto důležitému poslání kontroly v našem socialistickém zřízení doporučuji předložený návrh zákona schválit.

Místopředseda ČNR V. Jedlička: Děkuji. Pořadí přihlášených řečníků je vyčerpáno.

Hlásí se ještě někdo do rozpravy? /Nikdo se nehlásil./

Poněvadž se do rozpravy nikdo nehlásí, je skončena.

Prosím zpravodaje posl. prof. ing. A. Červinku o závěrečné slovo.

Posl. prof. ing. Antonín Červinka: Vzhledem k tomu, že v rozpravě se všichni poslanci ztotožnili se závěrem, který předložily tři výbory - ústavně právní, pro plán a rozpočet a pro národní výbory a národnosti, vzdávám se závěrečného slova a doporučuji přistoupit k hlasování.

Místopředseda ČNR V. Jedlička: Děkuji poslanci Červinkovi a přistoupíme k hlasování.

Doporučuji, abychom hlasovali o celém vládním návrhu zákona najednou, a to ve znění předloženém v písemné zprávě všech tří výborů.

Jsou nějaké námitky nebo připomínky k navrženému postupu hlasování? /Námitky ani připomínky nebyly./

Kdo souhlasí s vládním návrhem zákona ČNR o výborech a komisích lidové kontroly, a to ve znění předložené společné zprávy ústavně právního výboru, výboru pro plán a rozpočet a výboru pro národní výbory a národnosti, nechť zvedne ruku! /Děje se./

Je někdo proti? /Nikdo./

Zdržel se někdo hlasování? /Nikdo./

Děkuji, tím je projednán tento bod pořadu.

Dovolte, abychom přistoupili k projednání třetího bodu programu, kterým je

III

Společná zpráva výboru pro plán a rozpočet a ústavně právního výboru k vládnímu návrhu zákona ČNR o rozpočtovém určení výnosu a správě odvodů, důchodové daně a příspěvku na sociální zabezpečení

Přednese ji poslankyně Škodová.

Zpravodajka posl. Vlasta Škodová: Vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky a soudruzi poslanci! Vydání zákona ČNR o rozpočtovém určení výnosu a správě odvodů, důchodové daně a příspěvku na sociální zabezpečení, jehož návrh předložený vládou ČSR máme v dnešní schůzi České národní rady projednat a schválit, navazuje na federální zákony o odvodech do státního rozpočtu a příspěvku na sociální zabezpečení a o důchodové dani a příspěvku na sociální zabezpečení, schválené Federálním shromážděním 7. října 1971.

Potřeba vydání tohoto zákona vyplývá z ustanovení čl. 11 odst. 2 a 3 ústavního zákona č. 143 /1968 Sb., o čs. federaci ve znění ústavního zákona č. 125 /1970 Sb., podle kterých příjmy státního rozpočtu federace tvoří pouze taxativně určené daně, odvody a další příjmy, zatímco všechny ostatní výnosy jsou příjmem státních rozpočtů republiky.

Proto zmíněné federální zákony upravují jen ty, které z výnosů uvedených daní a odvodů plynou do rozpočtu federace, zatímco právní úprava výnosu uvedených daní a odvodů, plynoucích do státního rozpočtu České socialistické republiky popř. do rozpočtů národních výborů, může být provedena pouze zákonem České národní rady, což plní předložená vládní osnova svým § 1.

Navrhovaný § 2 osnovy se zase opírá o ustanovení čl. 12 odst. 4 zmíněného ústavního zákona o čs. federaci, podle něhož správa, výkon a kontrola všech daní, odvodů a poplatků přísluší ústředním orgánům republik a z jejich pověření národním výborům nebo jiným orgánům.

V zájmu zjednodušení administrativy se současně ponechává dosavadní úprava správy příspěvku na sociální zabezpečení, kterou nadále vykonává ten orgán, který spravuje daň a odvody příslušného poplatníka bez ohledu na to, že příspěvek na sociální zabezpečení je vždy příjmem státního rozpočtu. Obdobně se z dosavadního zákona ČNR o důchodové dani a příspěvku na sociální zabezpečení přejímá do nového zákona také ustanovení o správě daní a odvodů v hl. městě Praze a u poplatníků se sídlem v cizině.

Ve společné zprávě výborů pro plán a rozpočet a ústavně právního výboru doporučená úprava ustanovení § 1 písm. b/vyjadřuje přesnější označení organizací.

Na závěr mi dovolte, abych vám z pověření výborů pro plán a rozpočet a ústavně právního výboru doporučila schválit vládní návrh zákona ČNR o rozpočtovém určení výnosu a správě odvodů, důchodové daně a příspěvku na sociální zabezpečení /tisk 134/ ve znění, jak je obsaženo ve společné zprávě výboru ČNR pro plán a rozpočet a ústavně právního výboru ČNR k vládnímu návrhu zákona ČNR o rozpočtovém určení výnosu a správě odvodů, důchodové daně a příspěvku na sociální zabezpečení /tisk 138/.

Místopředseda ČNR V. Jedlička: Děkuji zpravodajce poslankyni Škodové.

Sděluji, že ministr financí české vlády soudruh ing. Lér, který se původně hlásil o slovo, se po vyčerpávající zprávě poslankyně Škodové tohoto slova vzdal. Dále sděluji, že do rozpravy se písemně nikdo nepřihlásil. Přesto se táži, zda si přeje někdo k projednávanému bodu hovořit. /Nikdo se nehlásí./

Jelikož tomu tak není, můžeme přistoupit k hlasování. Doporučuji, abychom hlasovali o celém projednávání vládního návrhu zákona najednou, a to ve znění předložené písemné zprávy obou výborů.

Jsou nějaké námitky nebo připomínky k tomuto postupu? /Nikdo se nehlásí./ Nejsou.

Táži se, kdo tedy souhlasí s předloženou zprávou, nechť zvedne ruku! /Hlasuje se./ Děkuji.

Je někdo proti? /Nikdo./

Zdržel se někdo hlasování? /Nikdo./

Sděluji, že jsme po tomto hlasování projednali třetí bod našeho dnešního jednání.

Soudružky a soudruzi poslanci, přerušuji naši schůzi a sděluji, že budeme v jednání pokračovat zítra přesně v 9.00 hod. Prosím, abyste se v tuto dobu všichni k dalšímu jednání dostavili.

/Schůze přerušena v 16.43 hodin./


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP