Nejde však jen o následné postihování
negativních jevů a vyvození důsledků
za zaviněné porušení povinností
funkcionářů a pracovníků kontrolovaných
organizací. Jde také, a to chci zdůraznit,
o předcházení těmto činům,
tedy o výchovný preventivní proces. Ten by
měl svým vlivem obsáhnout v prvé řadě
všechny odpovědné pracovníky v každém
socialistickém podniku, družstvu nebo instituci a
měl by je vést k tomu, aby z vlastní iniciativy,
ze socialistického vztahu k hospodaření organizace,
v níž pracují, dbali na dodržování
zásad efektivního socialistického podnikání.
Organizačně jde o dopracování takového
systému kontroly, v němž nejen vlastní
pracovníci kontrolního orgánu by byli těmi,
kteří střeží, aby byly šetřeny
všechny principy a právní normy, sledující
dosahování co nejlepších hospodářských
výsledků, ale kde všichni pracující
budou mít tento zájem a budou střežit
tento cíl. A to platí především
pro vedoucí hospodářské pracovníky,
a je třeba to od nich důrazně požadovat
a podle tohoto přístupu je také hodnotit.
Zákon, který právě projednáváme,
dává k tomu všechny potřebné
podmínky.
A nyní druhou poznámku k předloženému
návrhu zákona. Je v něm uvedeno mezi jiným
také ustanovení, že mezi úkoly výboru
lidové kontroly patří kontrola stavů
a úrovně vyřizování stížností,
oznámení a podnětů občanů
a organizací. Proč připomínám
právě toto ustanovení?
Jsem si vědom toho, že celá politika Komunistické
strany Československa, celá politika Národní
fronty, směřuje ve své podstatě k
spokojenosti a plnosti života lidí této země.
Přitom však víme, jaké množství
stížností dochází na nejvyšší
státní orgány a že poměrně
značné procento těchto stížností
je oprávněných, i když řada těchto
stížností je neoprávněných
či zbytečných.
Nejde však jen o správné vyřízení
jednotlivých případů. Jde o to, abychom
tyto stížnosti dovedli využívat lépe
a hlavně systematičtěji než dosud k
tomu, abychom
1. jejich zobecněním zaznamenali signály
nedobrého stavu buď z hlediska obsahu a povahy věcí,
na něž si občané stěžují,
2. zkoumali příčiny stížností
a uměli navrhovat potřebná opatření
takového druhu, která trvale řeší
problematiku a zabraňují stále se opakujícím
projevům nespokojenosti občanů.
Vím, že mnohé stížnosti se týkají
bytového pořadí. Na to je asi především
jediný lék - nové byty. K tomu pětiletka
vytváří předpoklady. Ale spousta stížností
se netýká bytů. A tu se domnívám,
že by stálo za to více se zamýšlet
při hodnocení stížností např.
nad právní úpravou dané problematiky,
zda právě nejasnost, nepřesnost právní
normy nezadává příčiny k nesprávnému
postupu a ke stížnostem. Bude nutno zamýšlet
se více nad praxí resortů, která nepochybně
výrazně ovlivňuje činnost a rozhodování
nižších orgánů státní
správy. Zamýšlet se více i nad úrovní
aparátu nižších orgánů,
zda netkví příčina i v jeho subjektivních
nedostatcích a rozhýbat v tomto směru celý
kontrolní systém.
Dovolte mi i zde vyslovit přesvědčení,
že projednávaný návrh zákona
o lidové kontrole dává vrcholnému
kontrolnímu orgánu republiky i v tomto směru
plné možnosti.
Doporučuji proto zákon schválit s připomínkou
na adresu nás všech poslanců. Musíme
se přičinit, abychom práci lidové
kontroly ve svých obvodech popularizovali u široké
veřejnosti a podpořili tak i my autoritu a účinnost
naší socialistické kontroly.
Místopředseda ČNR V. Jedlička:
Děkuji poslanci Tomanovi, posledním přihlášeným
do rozpravy je poslanec Kubánek. Dávám mu
slovo.
Poslanec Oldřich Kubánek: Vážená
Česká národní rado, vážení
hosté, ve svém vystoupení bych chtěl
vyzvednout úlohu komisí lidové kontroly jako
důležité součásti podílu
pracujících na řízení.
Lidovost a demokratičnost kontroly vyplývá
z široké účasti pracujících
na kontrole, jejímž cílem je chránit
socialistické zákony a dbát na dodržování
státní a hospodářské disciplíny
ve všech oblastech národního hospodářství.
V uplynulém období nebyla úloha kontrolního
systému plně doceněna, zvláště
v souvislosti s tím, že někteří
autoři se mylně domnívali, že funkci
kontroly bude plnit samotný tržní mechanismus.
Praxe však ukázala, že společenské
zájmy musí chránit objektivní, odborně
zdatný a nezávislý orgán v úzké
spolupráci a součinnosti s širokými
vrstvami pracujících.
Orgány lidové kontroly čeká tedy odpovědná
a náročná práce, neboť ve své
každodenní praxi se neustále setkáváme
na mnoha místech s trvajícími nepořádky,
s nekázní odpovědných pracovníků,
což má škodlivé následky v hospodářské
činnosti a je předmětem časté
kritiky pracujících.
Také my poslanci zemědělského výboru
pociťujeme při své činnosti nutnost
takové kontroly, jež by postupně a cílevědomě
odhalovala nedostatky, které dosud brzdí účinnější
rozvoj celého našeho zemědělství.
Bude proto potřebné orientovat činnost kontrolních
komisí na to, jak samotné zemědělství
zabezpečuje potřebu společnosti, také
na otázky rozsahu a kvality služeb poskytovaných
různými podniky, které jsou v rozporu s potřebami
zemědělství na stále nízké
a nedostačující úrovni.
Mimo to bude nutné zaměřit kontrolní
činnost na to, jak ostatní odvětví
národního hospodářství zajišťují
výrobu a dodávky nových výkonných
strojů, náhradních dílů, chemických
prostředků, stavebních hmot apod., jež
mají sehrát rozhodující úlohu
při další intenzifikaci zemědělské
výroby, a to v duchu závěrů XIV. sjezdu
KSČ.
Mám za to, že jednotný systém kontroly
přispěje k řešení těchto
naléhavých otázek a umožní využít
všech rezerv, které dosud ve všech sférách
našeho národního hospodářství
existují. Výsledky kontrolních zjištění
výborů a komisí lidové kontroly mohou
významně přispět i v naší
poslanecké práci. Měli bychom kontrolní
poznatky účinněji než dosud využívat
a úzce spolupracovat s kontrolními orgány
na všech stupních řízení naší
společnosti.
Vzhledem k tomuto důležitému poslání
kontroly v našem socialistickém zřízení
doporučuji předložený návrh zákona
schválit.
Místopředseda ČNR V. Jedlička:
Děkuji. Pořadí přihlášených
řečníků je vyčerpáno.
Hlásí se ještě někdo do rozpravy?
/Nikdo se nehlásil./
Poněvadž se do rozpravy nikdo nehlásí,
je skončena.
Prosím zpravodaje posl. prof. ing. A. Červinku o
závěrečné slovo.
Posl. prof. ing. Antonín Červinka: Vzhledem
k tomu, že v rozpravě se všichni poslanci ztotožnili
se závěrem, který předložily
tři výbory - ústavně právní,
pro plán a rozpočet a pro národní
výbory a národnosti, vzdávám se závěrečného
slova a doporučuji přistoupit k hlasování.
Místopředseda ČNR V. Jedlička:
Děkuji poslanci Červinkovi a přistoupíme
k hlasování.
Doporučuji, abychom hlasovali o celém vládním
návrhu zákona najednou, a to ve znění
předloženém v písemné zprávě
všech tří výborů.
Jsou nějaké námitky nebo připomínky
k navrženému postupu hlasování? /Námitky
ani připomínky nebyly./
Kdo souhlasí s vládním návrhem zákona
ČNR o výborech a komisích lidové kontroly,
a to ve znění předložené společné
zprávy ústavně právního výboru,
výboru pro plán a rozpočet a výboru
pro národní výbory a národnosti, nechť
zvedne ruku! /Děje se./
Je někdo proti? /Nikdo./
Zdržel se někdo hlasování? /Nikdo./
Děkuji, tím je projednán tento bod pořadu.
Dovolte, abychom přistoupili k projednání
třetího bodu programu, kterým je
Přednese ji poslankyně Škodová.
Zpravodajka posl. Vlasta Škodová: Vážený
soudruhu předsedo, vážené soudružky
a soudruzi poslanci! Vydání zákona ČNR
o rozpočtovém určení výnosu
a správě odvodů, důchodové
daně a příspěvku na sociální
zabezpečení, jehož návrh předložený
vládou ČSR máme v dnešní schůzi
České národní rady projednat a schválit,
navazuje na federální zákony o odvodech do
státního rozpočtu a příspěvku
na sociální zabezpečení a o důchodové
dani a příspěvku na sociální
zabezpečení, schválené Federálním
shromážděním 7. října
1971.
Potřeba vydání tohoto zákona vyplývá
z ustanovení čl. 11 odst. 2 a 3 ústavního
zákona č. 143 /1968 Sb., o čs. federaci ve
znění ústavního zákona č.
125 /1970 Sb., podle kterých příjmy státního
rozpočtu federace tvoří pouze taxativně
určené daně, odvody a další příjmy,
zatímco všechny ostatní výnosy jsou
příjmem státních rozpočtů
republiky.
Proto zmíněné federální zákony
upravují jen ty, které z výnosů uvedených
daní a odvodů plynou do rozpočtu federace,
zatímco právní úprava výnosu
uvedených daní a odvodů, plynoucích
do státního rozpočtu České
socialistické republiky popř. do rozpočtů
národních výborů, může
být provedena pouze zákonem České
národní rady, což plní předložená
vládní osnova svým § 1.
Navrhovaný § 2 osnovy se zase opírá
o ustanovení čl. 12 odst. 4 zmíněného
ústavního zákona o čs. federaci, podle
něhož správa, výkon a kontrola všech
daní, odvodů a poplatků přísluší
ústředním orgánům republik
a z jejich pověření národním
výborům nebo jiným orgánům.
V zájmu zjednodušení administrativy se současně
ponechává dosavadní úprava správy
příspěvku na sociální zabezpečení,
kterou nadále vykonává ten orgán,
který spravuje daň a odvody příslušného
poplatníka bez ohledu na to, že příspěvek
na sociální zabezpečení je vždy
příjmem státního rozpočtu.
Obdobně se z dosavadního zákona ČNR
o důchodové dani a příspěvku
na sociální zabezpečení přejímá
do nového zákona také ustanovení o
správě daní a odvodů v hl. městě
Praze a u poplatníků se sídlem v cizině.
Ve společné zprávě výborů
pro plán a rozpočet a ústavně právního
výboru doporučená úprava ustanovení
§ 1 písm. b/vyjadřuje přesnější
označení organizací.
Na závěr mi dovolte, abych vám z pověření
výborů pro plán a rozpočet a ústavně
právního výboru doporučila schválit
vládní návrh zákona ČNR o rozpočtovém
určení výnosu a správě odvodů,
důchodové daně a příspěvku
na sociální zabezpečení /tisk 134/
ve znění, jak je obsaženo ve společné
zprávě výboru ČNR pro plán
a rozpočet a ústavně právního
výboru ČNR k vládnímu návrhu
zákona ČNR o rozpočtovém určení
výnosu a správě odvodů, důchodové
daně a příspěvku na sociální
zabezpečení /tisk 138/.
Místopředseda ČNR V. Jedlička:
Děkuji zpravodajce poslankyni Škodové.
Sděluji, že ministr financí české
vlády soudruh ing. Lér, který se původně
hlásil o slovo, se po vyčerpávající
zprávě poslankyně Škodové tohoto
slova vzdal. Dále sděluji, že do rozpravy se
písemně nikdo nepřihlásil. Přesto
se táži, zda si přeje někdo k projednávanému
bodu hovořit. /Nikdo se nehlásí./
Jelikož tomu tak není, můžeme přistoupit
k hlasování. Doporučuji, abychom hlasovali
o celém projednávání vládního
návrhu zákona najednou, a to ve znění
předložené písemné zprávy
obou výborů.
Jsou nějaké námitky nebo připomínky
k tomuto postupu? /Nikdo se nehlásí./ Nejsou.
Táži se, kdo tedy souhlasí s předloženou
zprávou, nechť zvedne ruku! /Hlasuje se./ Děkuji.
Je někdo proti? /Nikdo./
Zdržel se někdo hlasování? /Nikdo./
Sděluji, že jsme po tomto hlasování
projednali třetí bod našeho dnešního
jednání.
Soudružky a soudruzi poslanci, přerušuji naši
schůzi a sděluji, že budeme v jednání
pokračovat zítra přesně v 9.00 hod.
Prosím, abyste se v tuto dobu všichni k dalšímu
jednání dostavili.