A budeme to dělat rádi, protože soudružská
spolupráce mezi námi a poslanci ČNR, kterým
děkujeme za tvůrčí účast
při tvorbě zákona, má už svoji
tradici.
Usilujeme o vybudování lidové kontroly, kontroly,
která nebude mít lidovost jen v názvu, ale
jejíž činnost bude prostoupena úsilím
o prosazování zájmů společnosti
a o obhajování zákonných práv
a právem chráněných zájmů
lidí, která bude za svou činnost i lidu odpovídat.
Proto nechceme kontrolní orgány odtrhovat od národních
výborů, jak se projevily některé tendence
při tvorbě zákona. Máme přece
s národními výbory společné
cíle, společné zájmy. Víme
také, že národní výbory jsou
orgány pracujícího lidu, jím volené
a kontrolované. Které jiné státní
a současně zastupitelské orgány by
byly více povolány k tomu, aby zabezpečovaly
funkce společenské a lidové kontroly než
právě národní výbory? Dosavadní
komise lidové kontroly národních výborů,
které vykonaly pro občany i celou společnost
mnoho užitečné a společensky prospěšné
práce, budou podle návrhu přebudovány
ve výbory lidové kontroly NV.
Současně s tím sledujeme i rozšíření
dosavadní působnosti těchto kontrolních
orgánů Do návrhu zákona o výborech
a komisích lidové kontroly jsme zakotvili ustanovení,
že výbory lidové kontroly krajských
a okresních NV jsou oprávněny provádět
kontrolu i v organizacích řízených
ústředními orgány republiky, jestliže
tyto kontrolní akce vyplývají z plánu
kontrolní činnosti Výboru lidové kontroly
ČSR, nebo jde o akce s ním dohodnuté.
Rozšíření kontrolní působnosti
územních výborů lidové kontroly
i na podnikově hospodářskou sféru
ústředně řízenou považujeme
za politicky závažné opatření,
které konec konců upevňuje postavení
NV v krajích a okresech, a které zároveň
přispěje i k přiblížení
kontroly k pracovištím, kde se rozhoduje o osudu našich
hospodářských plánů a jiných
významných opatření.
Vycházejíce z těchto skutečností
zaměříme v současném období
hlavní péči na budování VLK
NV, na zlepšení jejich činnosti a zvyš
ování úrovně jejich pracovního
stylu a kontrolních metod, abychom dosáhli toho,
že to budou akceschopné kontrolní orgány,
které ve svých obvodech plně zabezpečí
úkoly na ně kladené. VLK ČSR, kterému
přísluší usměrňovat a
řídit oblast činnosti VLK NV a vytvářet
pro to potřebné podmínky, staví vybudování
krajských a zvláště okresních
výborů lidové kontroly na první místo.
To předurčuje i náš postup při
zřizování závodních komisí
lidové kontroly.
Závodní komise lidové kontroly se stanou
výraznou formou účasti dělníků
a ostatních pracujících na výkonu
kontroly, a to především v otázkách
a problémech jejich závodu, jejich podniku, jejich
organizace.
Činnost ZKLK se bude plně zakládat na uvědomělosti
a obětavosti jejich členů a aktivu spolupracovníků.
Není to lehká práce. Dobře také
víme, že mnohdy je velmi konfliktní a že
je spojena i s neporozuměním.
Proto musíme ZKLK k tomu dobře připravit.
Považujeme za správné, aby při zřizování
ZKLK bylo postupováno velmi obezřetně a po
zralé úvaze. K tomu také směřuje
stanovení zásady, že ZKLK mohou být
zřizovány jen tam, kde se pro to vytvoří
optimální podmínky a po souhlasu vlády
republiky /obdobně jako ke zřízení
ZKLK v podnicích řízených federálními
orgány se vyžaduje souhlas vlády ČSSR/.
Nebylo by nic horšího, než kdybychom připustili
zřizování ZKLK ve větším
rozsahu než na který stačí naše
síly a kdyby pak tato myšlenka z nedostatku organizačního
zajištění zůstala jen na papíře,
nebo byla neuváženým postupem zdiskreditována,
jak se to už jednou v minulosti stalo.
Vážené soudružky a soudruzi poslanci!
Je-li stanovena politická linie, jsou-li vytyčeny
úkoly, pak hlavní těžiště,
jak je známo se přesouvá do organizátorské
práce a do kontroly plnění. Tímto
směrem nás také orientuje zářijové
zasedání ÚV strany, které položilo
důraz na věcný a konkrétní
přístup k zabezpečování úkolů,
na provádění soustavné kontroly plnění
přijatých usnesení.
V uplynulých dvou letech jsme dosáhli významného
vzestupu národního hospodářství,
zlepšili jsme uspokojování potřeb obyvatelstva
a upevnili jsme sociální jistotu našich občanů.
Nezastíráme si však, že i nadále
ještě trvají nedostatky a těžkosti
v jednotlivých hospodářských odvětvích,
podnicích a místech, které se nejen záporně
odrážejí v ekonomickém rozvoji, ale
také nepříznivě ovlivňují
myšlení lidí. Lidé nebudou posuzovat
naši práci podle toho, jak budeme mluvit, ale jak
budou žít. A k tomu, aby se slova nerozcházela
s činy, pomohou i orgány lidové kontroly.
V boji za tento základní cíl nebudou orgány
lidové kontroly osamoceny. Mají plnou podporu stranických
orgánů, vlády republiky a společenských
organizací. Pevně věříme, že
také pléna a rady NV, které budou zvoleny
v nadcházejících volbách i orgány
hospodářského řízení
budou se ve své práci opírat o poznatky orgánů
lidové kontroly a budou činit všechna nutná
opatření k nápravě zjištěných
nedostatků.
I když máme v naší politice i ekonomice
úspěchy, je třeba stále co zlepšovat,
zpřesňovat, opravovat. Především
je třeba mít pevně v rukou řízení,
jasně vždy určit cíl a pak vyžadovat
osobní odpovědnost. Chceme, aby naše kontrolní
orgány pomáhaly všem lidem neustále
si uvědomovat přednosti našeho společenského
zřízení a na konkrétních zjištěních
ukazovat, že nedostatky a problémy, se kterými
se ještě setkáváme, jsou v naprosté
většině produktem chyb, případně
neodpovědnosti jednotlivců, které musíme
na tyto chyby upozornit a podle potřeby je vést
i k odpovědnosti.
Vláda ČSR předložila vládní
návrh zákona ČNR o výborech a komisích
lidové kontroly souběžně s vládním
návrhem zákona ČNR o 5. pětiletém
plánu republiky. I z toho je zřejmé, jaký
význam vláda kontrole přisuzuje, jak jí
záleží na tom, aby řídící
činnost na všech stupních státního
ústrojí byla od počátku 5. pětiletky
spojena se soustavnou kontrolou plnění úkolů.
Jménem vlády doporučuji České
národní radě, aby po rozpravě předložený
návrh zákona se změnami uvedenými
ve společné zprávě výborů
ústavně právního, pro plán
a rozpočet a pro národní výbory a
národnosti schválila.
Místopředseda ČNR V. Jedlička:
Děkuji soudruhu ministrovi za jeho projev.
A nyní přistoupíme k rozpravě. Do
rozpravy se přihlásili celkem čtyři
řečníci. Dávám slovo prvnímu
diskutujícímu, a to soudružce poslankyni Marii
Návorkové.
Posl. Marie Návorková: Vážené
soudružky poslankyně, vážení soudruzi
poslanci! Zabýváme se dnes zákonem, který
stanoví právní podmínky pro organizování
a provádění lidové kontroly v ČSR.
Tento republikový zákon spolu s federálním
zákonem o lidové kontrole a se zákonem SNR
o lidové kontrole zajistí v duchu ústavních
principů československé federace provádění
lidové kontroly na území federace a republik.
Již při projednávání základní
směrnice pro zpracování nové zákonné
úpravy v soustavě orgánů lidové
kontroly zdůraznily výbory ČNR a poté
předsednictvo ČNR význam orgánů
lidové kontroly pro upevnění státní
a hospodářské disciplíny a dodržování
socialistické zákonnosti.
V právě přednesené zpravodajské
zprávě bylo zde poukazováno na to, že
kontrola je nedílnou součástí soustavy
plánovitého řízení, a že
tedy plné obnovení její funkce a zvýšení
její účinnosti se příznivě
promítne v úrovni řízení. Ve
svém vystoupení chtěla bych se proto zaměřit
jiným směrem a zdůraznit význam lidového
prvku v kontrole. Dovolte mi, abych v této souvislosti
připomněla Leninovo pojetí dělnické
kontroly. Lenin považoval dělnickou kontrolu, cituji
doslova: "za první základní krok, nezbytný
pro každou socialistickou vládu dělníků".
Pokládal společenskou a státní kontrolu
za konkrétní projev vlády dělníků
a rolníků a za nejpřístupnější
formu zapojování pracujících do vedení
a řízení hospodářství.
K objasnění úlohy lidové kontroly
slouží nejen zkušenosti SSSR a ostatních
socialistických států, ale i poznatky z kapitalistických
států, kde dělnická třída
prosazováním své kontroly uplatňuje
i svůj vliv na fungování buržoazního
státu. Také u nás jsme získali řadu
zkušeností ze zapojování pracujících
do kontroly, počínaje účastí
na kontrole, až po občanské kontroly a spotřebitelské
rady. Význam lidové kontroly si naše komunistická
strana vždy plně uvědomovala, o čemž
svědčí řada opatření,
zejména usnesení XII. sjezdu strany; v roce 1963
zákon č. 23 o lidové kontrole položil
základ k širokému propojení státní
a společenské kontroly za současného
sepětí se stranickou kontrolou. Přes všechny
tyto klady bylo však budování soustavy provázeno
i nedostatky. Ukázalo se, že představy o kontrole
nebyly dost reálné, byla přeceněna
institucionální struktura orgánů lidové
kontroly, v práci orgánů lidové kontroly
se projevoval formalismus. Těchto dílčích
nedostatků bylo později zneužito a byl napaden
celý systém lidové kontroly.
Postupné oslabování kontrolní činnosti
vyvrcholilo v roce 1968, kdy došlo k rozbití soustavy
orgánů lidové kontroly. Rozpad byl dovršen
zejména zrušením zákonných ustanovení
o závodních komisích lidové kontroly.
K obratu dochází teprve po dubnovém a květnovém
plénu ÚV KSČ v roce 1969. Závěry
XIV. sjezdu KSČ pak ukládají zabezpečit
provádění lidové kontroly v leninském
pojetí, to znamená za aktivní spoluúčasti
pracujících a za spolupráce celé veřejnosti.
Zkušenosti, které jsme u nás v oblasti lidové
kontroly získali, potíže, které vyplývaly
z nesprávné aplikace leninských pouček
nás nyní zavazují, abychom v nové
soustavě orgánů lidové kontroly se
vyvarovali všeho, co by nebylo v souladu s posláním
kontroly v socialistické společnosti. V nové
soustavě orgánů lidové kontroly bude
nutno věnovat velkou péči výchově
funkcionářů a také aparátu
lidové kontroly.
Profesionální aparát má svou váhu,
která nesmí být přeceněna,
avšak ani nedoceněna. Otázkami výchovy
funkcionářů a pracovníků orgánů
lidové kontroly se podrobně zabýval celostátní
aktiv funkcionářů a vedoucích pracovníků
orgánů lidové kontroly v červnu t.
r. Bylo zdůrazněno, že funkcionáři
a pracovníci kontrolních orgánů musí
být vedeni nejen k ovládání metod
a techniky kontrolní práce, ale i k tomu, aby byli
vyzbrojeni znalostmi o cílech a záměrech
strany a vlád. Jenom za předpokladu, že si
celý funkcionářský aktiv i aparát
lidové kontroly osvojí a v praxi dokáže
uplatňovat zásady leninského pojetí
kontroly, může lidová kontrola splnit své
poslání v našem socialistickém státě.
Místopředseda ČNR V. Jedlička:
Děkuji. Nyní uděluji slovo poslanci ing.
Milanu Ptáčkovi.
Posl. ing. Milan Ptáček: Vážené
soudružky a soudruzi! Orgány lidové kontroly
plnily vždy významnou úlohu v rozvíjení
funkcí socialistického státu a v ochraně
jeho politických i ekonomických zájmů.
V tomto směru bylo nesporně v posledním období
dosaženo výrazného pokroku v kontrolní
činnosti, což se projevilo v důsledném
boji proti nepořádkům, nedisciplinovanosti,
podplácení, šmelině a všem škodlivým
protispolečenským jevům, k jejichž erupci
došlo zejména ke konci šedesátých
let. Jenom je třeba konstatovat, že současná
organizace, postavení a působnost kontrolních
orgánů neumožňuje zejména v oblasti
národních výborů ještě
lépe tuto úlohu plnit. Forma se tak stává
jakýmsi krunýřem v rozvíjení
obsahu, a v současném kontrolním systému
je nutno hledat cesty k jejímu překonání.
Návrh nového zákona o výborech lidové
kontroly sleduje mimo jiné i odstranění této
překážky a umožní navíc
při využití principů demokratického
centralismu docílit jednotného odborného
postupu v kontrolní práci na celém území
republiky při současném širším
využití zkušeností, poznatků a
aktivity pracujících. Tyto skutečnosti považuji
za velmi významné faktory, vytvářející
předpoklady k tomu, aby naší pozornosti neunikl
pokud možno ani jeden závažný jev mající
vliv na další vývoj společnosti a hospodářství,
ať již v pozitivním nebo negativním smyslu.
Proto také návrh zákona je v oblasti národních
výborů, přes různost názorů
na některé dílčí otázky,
jako např. zda má být předseda VLK
členem rady NV či nikoliv apod., přijímán
velmi kladně a očekává se jeho brzká
praktická realizace. Stejně tak i v našem výboru
pro národní výbory a národnosti jednoznačně
podporujeme přijetí vládního návrhu
zákona o VLK. Přijetím zákona se výrazně
posílí úloha národních výborů,
a to vertikálním propojením jednotlivých
stupňů VLK - NV navzájem a propojením
s VLK ČSR při současném vytvoření
možností zasahovat na spravovaném území
v kontrolní oblasti v nesrovnatelně větší
míře a s daleko větší účinností
než dosud, i za rámec hospodářství
národních výborů. Podpoří
se tak funkce NV jako územního státního
orgánu a snad konečně zmizí i podcenění
úlohy a významu NV a jejich přehlížení
ze strany některých centrálně řízených
organizací. Po opatřeních v oblasti regulace
a pohybu pracovních sil je to další významný
nástroj k zabezpečení harmonického
a efektivního vývoje jednotlivých oblastí
a tím i celého státu. Národní
výbory takovou podporu potřebují. Vždyť
rozhodnutí a stanoviska NV a jejich orgánů
v otázkách souvisejících např.
s hospodářským podnikáním vůbec,
s investiční činností, s ochranou
čistoty ovzduší a vod, hygieny a pod., jsou
namnoze dosud podceňovány a přehlíženy,
a to by se nám při dalším uplatňování
takové praxe nemuselo zejména v dalším
výhledu vyplatit. Realizace předloženého
vládního návrhu vytváří
tedy i v této oblasti předpoklady pro to, aby cíle
státní politiky byly plně respektovány
ve všech rovinách a směrech.
Soudružky a soudruzi, pokud jde o některé dílčí
problémy, chtěl bych vyjádřit stanovisko
alespoň k jednomu z nich. Týká se již
vzpomínaného postavení předsedy VLK
NV. Návrh zákona nevylučuje členství
předsedy VLK v radě NV a dává tuto
otázku k. rozhodnutí plénu příslušného
NV. Možnost členství předsedy VLK v
radě NV považuji v dané situaci za oprávněnou,
a to z toho důvodu, že na rozdíl od ostatních
komisí NV a dosavadních komisí LK budou NV
zřizovat VLK, a tedy již v názvu se vyjadřují
jisté odlišnosti, vyplývající
například z působnosti výboru i za
rámec hospodářství NV, ale také
z toho, že VLK bude plnit na rozdíl od komisí
NV i úkoly podle potřeb rady příslušného
NV. Jde navíc o systém adekvátní národním
a federálním výkonným orgánům
a nesporně se tím také zvýší
úloha VLK a jeho předsedy.
Tam, kde dosavadní praxi považují v této
otázce za vyhovující, zákon umožňuje
při ní setrvat. Konec konců se domnívám,
po zkušenostech z praxe, že i v těchto případech
je předseda výboru lidové kontroly vázán
názorem národního výboru prostřednictvím
pléna, časově je však taková
vazba málo operativní. Zřejmě jsou
ovšem přece jen rozdílné podmínky
u národních výborů a jejich jednotlivých
stupňů, a proto jistou volnost návrhu zákona
v této dílčí věci považuji
v dané etapě vývoje naší společnosti
za naprosto správnou, nehledě na to, že pro
sjednocení praxe budou v dalším vývoji
i v této otázce nepochybně vytvořeny
potřebné předpoklady.
Soudružky a soudruzi, při jednání ve
výboru pro národní výbory a národnosti
byla vládnímu návrhu ve všech směrech
vyjádřena plná podpora. Doporučuji
proto plénu ČNR i jeho jménem přijetí
vládního návrhu zákona o výborech
lidové kontroly a komisích ve znění
předložené společné zprávy
výborů ústavně právního
pro plán a rozpočet a výboru pro národní
výbory a národnosti.
Místopředseda ČNR V. Jedlička:
Děkuji poslanci Ptáčkovi.
Dalším přihlášením řečníkem
je místopředseda ČNR Fr. Toman. Dávám
mu slovo.
Místopředseda ČNR poslanec František
Toman: Vážené soudružky a soudruzi
poslanci, soudím, že projednávání
vládního návrhu zákona ČNR
o výborech a komisích lidové kontroly souvisí
v podstatě velmi těsně se zákonem
o státním pětiletém plánu,
který jsme dnes právě přijali.
Dovolte mi připomenout skutečnost, že se má
lidu České socialistické republiky zajistit
pětiletým plánem zvýšené
uspokojování potřeb a stálé
zvyšování životní úrovně,
a to především zvýšením
efektivnosti výroby a plným využitím
všech rezerv materiálových, technických
i pracovních. Přijatý zákon sleduje
ve svých důsledcích - v intencích
Směrnic ÚV KSČ k pětiletému
plánu rozvoje národního hospodářství
- přechod k intenzívnímu hospodářství,
jež předpokládá plné využití
možností vědeckotechnické revoluce a
proto na prvé místo klade kvalitativní stránky
národohospodářského rozvoje.
Mám za to, že neoddělitelnou součástí
tohoto úsilí musí být - zabránit
plýtvání surovinami a materiály a
dosáhnout optimálního využití
lidské práce.
A tady - jsem přesvědčen - nastupuje kontrola
ve své významné roli. Nemalou položkou
totiž na kontě ekonomických ztrát, které
snižují efektivnost výroby, je rozkrádání
a ničení národního majetku, mnohdy
kupovaného za drahé devizové prostředky.
Nedbalostí vedoucích i řadových pracovníků
jsou někdy dávány k tomu přímé
příležitosti.
Musíme se jednou provždy vypořádat s
takovými zjevy jako jsou ku příkladu ve stavebnictví,
kde na rozestavěných sídlištích
se mnohdy ničí materiál bezohledným
zacházením - cihly, kanalizační roury,
rozježděný a promočený cement
atd. - nebo se tento materiál ponechává volně
bez jakýchkoliv zábran před rozkrádáním.
Bylo již mnoho učiněno k odstranění
nežádoucích jevů, poškozujících
národní hospodářství, ochuzující
životní úroveň, ale škody takto
vzniklé jsou takového rozsahu, že musíme
apelovat právě na kontrolní systém,
zlepšovat jeho práci a kvalitu, aby byl schopen velmi
energicky a účinně podporovat národohospodářský
rozvoj, který právě nyní nastupujeme.
Dovolte mi vyslovit přesvědčení, že
orgány lidové kontroly jsou v této fázi
vývoje socialistické společnosti nezbytnou
součástí státního represívního
a výchovného aparátu. Smyslem jejich činnosti
v tomto směru je především chránit
ekonomické zájmy socialistické společnosti,
neboť ochrana těchto společenských zájmů
je ve svých konečných důsledcích
ochranou zájmů každého z nás.