Úterý 12. října 1971

A budeme to dělat rádi, protože soudružská spolupráce mezi námi a poslanci ČNR, kterým děkujeme za tvůrčí účast při tvorbě zákona, má už svoji tradici.

Usilujeme o vybudování lidové kontroly, kontroly, která nebude mít lidovost jen v názvu, ale jejíž činnost bude prostoupena úsilím o prosazování zájmů společnosti a o obhajování zákonných práv a právem chráněných zájmů lidí, která bude za svou činnost i lidu odpovídat.

Proto nechceme kontrolní orgány odtrhovat od národních výborů, jak se projevily některé tendence při tvorbě zákona. Máme přece s národními výbory společné cíle, společné zájmy. Víme také, že národní výbory jsou orgány pracujícího lidu, jím volené a kontrolované. Které jiné státní a současně zastupitelské orgány by byly více povolány k tomu, aby zabezpečovaly funkce společenské a lidové kontroly než právě národní výbory? Dosavadní komise lidové kontroly národních výborů, které vykonaly pro občany i celou společnost mnoho užitečné a společensky prospěšné práce, budou podle návrhu přebudovány ve výbory lidové kontroly NV.

Současně s tím sledujeme i rozšíření dosavadní působnosti těchto kontrolních orgánů Do návrhu zákona o výborech a komisích lidové kontroly jsme zakotvili ustanovení, že výbory lidové kontroly krajských a okresních NV jsou oprávněny provádět kontrolu i v organizacích řízených ústředními orgány republiky, jestliže tyto kontrolní akce vyplývají z plánu kontrolní činnosti Výboru lidové kontroly ČSR, nebo jde o akce s ním dohodnuté.

Rozšíření kontrolní působnosti územních výborů lidové kontroly i na podnikově hospodářskou sféru ústředně řízenou považujeme za politicky závažné opatření, které konec konců upevňuje postavení NV v krajích a okresech, a které zároveň přispěje i k přiblížení kontroly k pracovištím, kde se rozhoduje o osudu našich hospodářských plánů a jiných významných opatření.

Vycházejíce z těchto skutečností zaměříme v současném období hlavní péči na budování VLK NV, na zlepšení jejich činnosti a zvyš ování úrovně jejich pracovního stylu a kontrolních metod, abychom dosáhli toho, že to budou akceschopné kontrolní orgány, které ve svých obvodech plně zabezpečí úkoly na ně kladené. VLK ČSR, kterému přísluší usměrňovat a řídit oblast činnosti VLK NV a vytvářet pro to potřebné podmínky, staví vybudování krajských a zvláště okresních výborů lidové kontroly na první místo. To předurčuje i náš postup při zřizování závodních komisí lidové kontroly.

Závodní komise lidové kontroly se stanou výraznou formou účasti dělníků a ostatních pracujících na výkonu kontroly, a to především v otázkách a problémech jejich závodu, jejich podniku, jejich organizace.

Činnost ZKLK se bude plně zakládat na uvědomělosti a obětavosti jejich členů a aktivu spolupracovníků. Není to lehká práce. Dobře také víme, že mnohdy je velmi konfliktní a že je spojena i s neporozuměním.

Proto musíme ZKLK k tomu dobře připravit. Považujeme za správné, aby při zřizování ZKLK bylo postupováno velmi obezřetně a po zralé úvaze. K tomu také směřuje stanovení zásady, že ZKLK mohou být zřizovány jen tam, kde se pro to vytvoří optimální podmínky a po souhlasu vlády republiky /obdobně jako ke zřízení ZKLK v podnicích řízených federálními orgány se vyžaduje souhlas vlády ČSSR/. Nebylo by nic horšího, než kdybychom připustili zřizování ZKLK ve větším rozsahu než na který stačí naše síly a kdyby pak tato myšlenka z nedostatku organizačního zajištění zůstala jen na papíře, nebo byla neuváženým postupem zdiskreditována, jak se to už jednou v minulosti stalo.

Vážené soudružky a soudruzi poslanci! Je-li stanovena politická linie, jsou-li vytyčeny úkoly, pak hlavní těžiště, jak je známo se přesouvá do organizátorské práce a do kontroly plnění. Tímto směrem nás také orientuje zářijové zasedání ÚV strany, které položilo důraz na věcný a konkrétní přístup k zabezpečování úkolů, na provádění soustavné kontroly plnění přijatých usnesení.

V uplynulých dvou letech jsme dosáhli významného vzestupu národního hospodářství, zlepšili jsme uspokojování potřeb obyvatelstva a upevnili jsme sociální jistotu našich občanů. Nezastíráme si však, že i nadále ještě trvají nedostatky a těžkosti v jednotlivých hospodářských odvětvích, podnicích a místech, které se nejen záporně odrážejí v ekonomickém rozvoji, ale také nepříznivě ovlivňují myšlení lidí. Lidé nebudou posuzovat naši práci podle toho, jak budeme mluvit, ale jak budou žít. A k tomu, aby se slova nerozcházela s činy, pomohou i orgány lidové kontroly.

V boji za tento základní cíl nebudou orgány lidové kontroly osamoceny. Mají plnou podporu stranických orgánů, vlády republiky a společenských organizací. Pevně věříme, že také pléna a rady NV, které budou zvoleny v nadcházejících volbách i orgány hospodářského řízení budou se ve své práci opírat o poznatky orgánů lidové kontroly a budou činit všechna nutná opatření k nápravě zjištěných nedostatků.

I když máme v naší politice i ekonomice úspěchy, je třeba stále co zlepšovat, zpřesňovat, opravovat. Především je třeba mít pevně v rukou řízení, jasně vždy určit cíl a pak vyžadovat osobní odpovědnost. Chceme, aby naše kontrolní orgány pomáhaly všem lidem neustále si uvědomovat přednosti našeho společenského zřízení a na konkrétních zjištěních ukazovat, že nedostatky a problémy, se kterými se ještě setkáváme, jsou v naprosté většině produktem chyb, případně neodpovědnosti jednotlivců, které musíme na tyto chyby upozornit a podle potřeby je vést i k odpovědnosti.

Vláda ČSR předložila vládní návrh zákona ČNR o výborech a komisích lidové kontroly souběžně s vládním návrhem zákona ČNR o 5. pětiletém plánu republiky. I z toho je zřejmé, jaký význam vláda kontrole přisuzuje, jak jí záleží na tom, aby řídící činnost na všech stupních státního ústrojí byla od počátku 5. pětiletky spojena se soustavnou kontrolou plnění úkolů.

Jménem vlády doporučuji České národní radě, aby po rozpravě předložený návrh zákona se změnami uvedenými ve společné zprávě výborů ústavně právního, pro plán a rozpočet a pro národní výbory a národnosti schválila.

Místopředseda ČNR V. Jedlička: Děkuji soudruhu ministrovi za jeho projev.

A nyní přistoupíme k rozpravě. Do rozpravy se přihlásili celkem čtyři řečníci. Dávám slovo prvnímu diskutujícímu, a to soudružce poslankyni Marii Návorkové.

Posl. Marie Návorková: Vážené soudružky poslankyně, vážení soudruzi poslanci! Zabýváme se dnes zákonem, který stanoví právní podmínky pro organizování a provádění lidové kontroly v ČSR. Tento republikový zákon spolu s federálním zákonem o lidové kontrole a se zákonem SNR o lidové kontrole zajistí v duchu ústavních principů československé federace provádění lidové kontroly na území federace a republik.

Již při projednávání základní směrnice pro zpracování nové zákonné úpravy v soustavě orgánů lidové kontroly zdůraznily výbory ČNR a poté předsednictvo ČNR význam orgánů lidové kontroly pro upevnění státní a hospodářské disciplíny a dodržování socialistické zákonnosti.

V právě přednesené zpravodajské zprávě bylo zde poukazováno na to, že kontrola je nedílnou součástí soustavy plánovitého řízení, a že tedy plné obnovení její funkce a zvýšení její účinnosti se příznivě promítne v úrovni řízení. Ve svém vystoupení chtěla bych se proto zaměřit jiným směrem a zdůraznit význam lidového prvku v kontrole. Dovolte mi, abych v této souvislosti připomněla Leninovo pojetí dělnické kontroly. Lenin považoval dělnickou kontrolu, cituji doslova: "za první základní krok, nezbytný pro každou socialistickou vládu dělníků". Pokládal společenskou a státní kontrolu za konkrétní projev vlády dělníků a rolníků a za nejpřístupnější formu zapojování pracujících do vedení a řízení hospodářství.

K objasnění úlohy lidové kontroly slouží nejen zkušenosti SSSR a ostatních socialistických států, ale i poznatky z kapitalistických států, kde dělnická třída prosazováním své kontroly uplatňuje i svůj vliv na fungování buržoazního státu. Také u nás jsme získali řadu zkušeností ze zapojování pracujících do kontroly, počínaje účastí na kontrole, až po občanské kontroly a spotřebitelské rady. Význam lidové kontroly si naše komunistická strana vždy plně uvědomovala, o čemž svědčí řada opatření, zejména usnesení XII. sjezdu strany; v roce 1963 zákon č. 23 o lidové kontrole položil základ k širokému propojení státní a společenské kontroly za současného sepětí se stranickou kontrolou. Přes všechny tyto klady bylo však budování soustavy provázeno i nedostatky. Ukázalo se, že představy o kontrole nebyly dost reálné, byla přeceněna institucionální struktura orgánů lidové kontroly, v práci orgánů lidové kontroly se projevoval formalismus. Těchto dílčích nedostatků bylo později zneužito a byl napaden celý systém lidové kontroly.

Postupné oslabování kontrolní činnosti vyvrcholilo v roce 1968, kdy došlo k rozbití soustavy orgánů lidové kontroly. Rozpad byl dovršen zejména zrušením zákonných ustanovení o závodních komisích lidové kontroly. K obratu dochází teprve po dubnovém a květnovém plénu ÚV KSČ v roce 1969. Závěry XIV. sjezdu KSČ pak ukládají zabezpečit provádění lidové kontroly v leninském pojetí, to znamená za aktivní spoluúčasti pracujících a za spolupráce celé veřejnosti. Zkušenosti, které jsme u nás v oblasti lidové kontroly získali, potíže, které vyplývaly z nesprávné aplikace leninských pouček nás nyní zavazují, abychom v nové soustavě orgánů lidové kontroly se vyvarovali všeho, co by nebylo v souladu s posláním kontroly v socialistické společnosti. V nové soustavě orgánů lidové kontroly bude nutno věnovat velkou péči výchově funkcionářů a také aparátu lidové kontroly.

Profesionální aparát má svou váhu, která nesmí být přeceněna, avšak ani nedoceněna. Otázkami výchovy funkcionářů a pracovníků orgánů lidové kontroly se podrobně zabýval celostátní aktiv funkcionářů a vedoucích pracovníků orgánů lidové kontroly v červnu t. r. Bylo zdůrazněno, že funkcionáři a pracovníci kontrolních orgánů musí být vedeni nejen k ovládání metod a techniky kontrolní práce, ale i k tomu, aby byli vyzbrojeni znalostmi o cílech a záměrech strany a vlád. Jenom za předpokladu, že si celý funkcionářský aktiv i aparát lidové kontroly osvojí a v praxi dokáže uplatňovat zásady leninského pojetí kontroly, může lidová kontrola splnit své poslání v našem socialistickém státě.

Místopředseda ČNR V. Jedlička: Děkuji. Nyní uděluji slovo poslanci ing. Milanu Ptáčkovi.

Posl. ing. Milan Ptáček: Vážené soudružky a soudruzi! Orgány lidové kontroly plnily vždy významnou úlohu v rozvíjení funkcí socialistického státu a v ochraně jeho politických i ekonomických zájmů. V tomto směru bylo nesporně v posledním období dosaženo výrazného pokroku v kontrolní činnosti, což se projevilo v důsledném boji proti nepořádkům, nedisciplinovanosti, podplácení, šmelině a všem škodlivým protispolečenským jevům, k jejichž erupci došlo zejména ke konci šedesátých let. Jenom je třeba konstatovat, že současná organizace, postavení a působnost kontrolních orgánů neumožňuje zejména v oblasti národních výborů ještě lépe tuto úlohu plnit. Forma se tak stává jakýmsi krunýřem v rozvíjení obsahu, a v současném kontrolním systému je nutno hledat cesty k jejímu překonání. Návrh nového zákona o výborech lidové kontroly sleduje mimo jiné i odstranění této překážky a umožní navíc při využití principů demokratického centralismu docílit jednotného odborného postupu v kontrolní práci na celém území republiky při současném širším využití zkušeností, poznatků a aktivity pracujících. Tyto skutečnosti považuji za velmi významné faktory, vytvářející předpoklady k tomu, aby naší pozornosti neunikl pokud možno ani jeden závažný jev mající vliv na další vývoj společnosti a hospodářství, ať již v pozitivním nebo negativním smyslu.

Proto také návrh zákona je v oblasti národních výborů, přes různost názorů na některé dílčí otázky, jako např. zda má být předseda VLK členem rady NV či nikoliv apod., přijímán velmi kladně a očekává se jeho brzká praktická realizace. Stejně tak i v našem výboru pro národní výbory a národnosti jednoznačně podporujeme přijetí vládního návrhu zákona o VLK. Přijetím zákona se výrazně posílí úloha národních výborů, a to vertikálním propojením jednotlivých stupňů VLK - NV navzájem a propojením s VLK ČSR při současném vytvoření možností zasahovat na spravovaném území v kontrolní oblasti v nesrovnatelně větší míře a s daleko větší účinností než dosud, i za rámec hospodářství národních výborů. Podpoří se tak funkce NV jako územního státního orgánu a snad konečně zmizí i podcenění úlohy a významu NV a jejich přehlížení ze strany některých centrálně řízených organizací. Po opatřeních v oblasti regulace a pohybu pracovních sil je to další významný nástroj k zabezpečení harmonického a efektivního vývoje jednotlivých oblastí a tím i celého státu. Národní výbory takovou podporu potřebují. Vždyť rozhodnutí a stanoviska NV a jejich orgánů v otázkách souvisejících např. s hospodářským podnikáním vůbec, s investiční činností, s ochranou čistoty ovzduší a vod, hygieny a pod., jsou namnoze dosud podceňovány a přehlíženy, a to by se nám při dalším uplatňování takové praxe nemuselo zejména v dalším výhledu vyplatit. Realizace předloženého vládního návrhu vytváří tedy i v této oblasti předpoklady pro to, aby cíle státní politiky byly plně respektovány ve všech rovinách a směrech.

Soudružky a soudruzi, pokud jde o některé dílčí problémy, chtěl bych vyjádřit stanovisko alespoň k jednomu z nich. Týká se již vzpomínaného postavení předsedy VLK NV. Návrh zákona nevylučuje členství předsedy VLK v radě NV a dává tuto otázku k. rozhodnutí plénu příslušného NV. Možnost členství předsedy VLK v radě NV považuji v dané situaci za oprávněnou, a to z toho důvodu, že na rozdíl od ostatních komisí NV a dosavadních komisí LK budou NV zřizovat VLK, a tedy již v názvu se vyjadřují jisté odlišnosti, vyplývající například z působnosti výboru i za rámec hospodářství NV, ale také z toho, že VLK bude plnit na rozdíl od komisí NV i úkoly podle potřeb rady příslušného NV. Jde navíc o systém adekvátní národním a federálním výkonným orgánům a nesporně se tím také zvýší úloha VLK a jeho předsedy.

Tam, kde dosavadní praxi považují v této otázce za vyhovující, zákon umožňuje při ní setrvat. Konec konců se domnívám, po zkušenostech z praxe, že i v těchto případech je předseda výboru lidové kontroly vázán názorem národního výboru prostřednictvím pléna, časově je však taková vazba málo operativní. Zřejmě jsou ovšem přece jen rozdílné podmínky u národních výborů a jejich jednotlivých stupňů, a proto jistou volnost návrhu zákona v této dílčí věci považuji v dané etapě vývoje naší společnosti za naprosto správnou, nehledě na to, že pro sjednocení praxe budou v dalším vývoji i v této otázce nepochybně vytvořeny potřebné předpoklady.

Soudružky a soudruzi, při jednání ve výboru pro národní výbory a národnosti byla vládnímu návrhu ve všech směrech vyjádřena plná podpora. Doporučuji proto plénu ČNR i jeho jménem přijetí vládního návrhu zákona o výborech lidové kontroly a komisích ve znění předložené společné zprávy výborů ústavně právního pro plán a rozpočet a výboru pro národní výbory a národnosti.

Místopředseda ČNR V. Jedlička: Děkuji poslanci Ptáčkovi.

Dalším přihlášením řečníkem je místopředseda ČNR Fr. Toman. Dávám mu slovo.

Místopředseda ČNR poslanec František Toman: Vážené soudružky a soudruzi poslanci, soudím, že projednávání vládního návrhu zákona ČNR o výborech a komisích lidové kontroly souvisí v podstatě velmi těsně se zákonem o státním pětiletém plánu, který jsme dnes právě přijali.

Dovolte mi připomenout skutečnost, že se má lidu České socialistické republiky zajistit pětiletým plánem zvýšené uspokojování potřeb a stálé zvyšování životní úrovně, a to především zvýšením efektivnosti výroby a plným využitím všech rezerv materiálových, technických i pracovních. Přijatý zákon sleduje ve svých důsledcích - v intencích Směrnic ÚV KSČ k pětiletému plánu rozvoje národního hospodářství - přechod k intenzívnímu hospodářství, jež předpokládá plné využití možností vědeckotechnické revoluce a proto na prvé místo klade kvalitativní stránky národohospodářského rozvoje.

Mám za to, že neoddělitelnou součástí tohoto úsilí musí být - zabránit plýtvání surovinami a materiály a dosáhnout optimálního využití lidské práce.

A tady - jsem přesvědčen - nastupuje kontrola ve své významné roli. Nemalou položkou totiž na kontě ekonomických ztrát, které snižují efektivnost výroby, je rozkrádání a ničení národního majetku, mnohdy kupovaného za drahé devizové prostředky. Nedbalostí vedoucích i řadových pracovníků jsou někdy dávány k tomu přímé příležitosti.

Musíme se jednou provždy vypořádat s takovými zjevy jako jsou ku příkladu ve stavebnictví, kde na rozestavěných sídlištích se mnohdy ničí materiál bezohledným zacházením - cihly, kanalizační roury, rozježděný a promočený cement atd. - nebo se tento materiál ponechává volně bez jakýchkoliv zábran před rozkrádáním. Bylo již mnoho učiněno k odstranění nežádoucích jevů, poškozujících národní hospodářství, ochuzující životní úroveň, ale škody takto vzniklé jsou takového rozsahu, že musíme apelovat právě na kontrolní systém, zlepšovat jeho práci a kvalitu, aby byl schopen velmi energicky a účinně podporovat národohospodářský rozvoj, který právě nyní nastupujeme. Dovolte mi vyslovit přesvědčení, že orgány lidové kontroly jsou v této fázi vývoje socialistické společnosti nezbytnou součástí státního represívního a výchovného aparátu. Smyslem jejich činnosti v tomto směru je především chránit ekonomické zájmy socialistické společnosti, neboť ochrana těchto společenských zájmů je ve svých konečných důsledcích ochranou zájmů každého z nás.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP