Předseda ČNR E. Erban: Děkuji. Můžeme
tedy přikročit k hlasování.
Navrhuji, abychom hlasovali o celém projednávaném
návrhu zákona najednou ve znění předložené
písemné zprávy obou výborů.
Jsou nějaké námitky nebo připomínky
k tomuto způsobu hlasování? /Nebyly./ Nejsou.
Kdo tedy souhlasí s vládním návrhem
zákona České národní rady o
státním plánu rozvoje národního
hospodářství České socialistické
republiky na léta 1971 - 1975 ve znění předložené
zprávy výbory pro plán a rozpočet
a ústavně právního výboru,
nechť zvedne ruku! /Děje se./
Je někdo proti? /Nikdo se nehlásí./ Nikdo.
Zdržel se někdo hlasování? /Nikdo./
Děkuji. Tím Česká národní
rada projednala první bod denního pořadu.
Přerušuji nyní schůzi na 20 minut.
/Jednání přerušeno v 15.03 hodin a opět
zahájeno v 15.36 hod./
/Po přestávce převzal řízení
schůze mpř. V. Jedlička./
Místopředseda ČNR Věroslav Jedlička:
Soudružky a soudruzi, zahajuji přerušenou 13.
schůzi ČNR. Budeme pokračovat v jednání,
a to projednáváním druhého bodu pořadu,
kterým je
Společným zpravodajem je posl. prof. ing. Antonín
Červinka. Dávám mu slovo.
Zpravodaj posl. prof. ing. Antonín Červinka:
Soudružky poslankyně, soudruzi poslanci! XIV. sjezd
KSČ věnoval značnou pozornost otázkám
kontroly činnosti našeho socialistického státu
a společnosti. Poukázal na to, že při
zabezpečování úkolů v oblasti
hospodářství a správy vážně
zaostává kontrola plnění dříve
přijatých směrnic a usnesení.
I přes řadu nesporných úspěchů
zejména v hospodářství a při
uspokojování potřeb obyvatelstva, kterých
jsme v uplynulých dvou a půl letech dosáhli,
máme řadu vleklých nedostatků a neduhů
zejména v organizaci práce, v investiční
výstavbě, ve využívání
výrobních kapacit, v rostoucí materiálové
spotřebě, ve vytváření málo
prodejných či neprodejných zásob,
které jsou mnohdy způsobovány nedůsledností,
nekvalitně odváděnou prací, nekázní
a i hrubými projevy lajdáctví. Oslaben je
vztah ke společenskému socialistickému majetku.
Proto jako naléhavý úkol stanovil XIV. sjezd
KSČ zvýšit kontrolní činnost
zastupitelských a výkonných orgánů
socialistického státu všech chozrasčotních
a společenských organizací a zapojit do boje
za pořádek a kázeň v národním
hospodářství co nejširší
okruh poctivě pracujících. V tomto úsilí,
jako nedílná součást celého
systému řízení a kontroly, má
sehrát svoji specifickou úlohu soustava výborů
lidové kontroly.
Soudružky poslankyně a soudruzi poslanci, před
vámi leží návrh zákona o výborech
a komisích lidové kontroly, který máme
dnes projednat a schválit. Tento zákon v případě
přijetí Českou národní radou
vytvoří zákonný podklad pro cílevědomé
a postupné budování soustavy orgánů
lidové kontroly, v nichž se má spojovat odbornost
se širokou společenskou angažovaností
pracujících.
Výbory ČNR ústavně právní,
pro plán a rozpočet a pro národní
výbory a národnosti, kterým byl návrh
zákona přikázán k projednávání,
se zásadami zákona a návrhem zákona
zabývaly 4. a 18. května, 28. - 29. září
a 5. října t. r. Všestranně posoudily
předložené návrhy jak po obsahové,
tak i po formální právní stránce.
V úzké spolupráci s Výborem lidové
kontroly ČSR byly řešeny některé
problémy a náměty poslanců Předložený
návrh zákona spolu se zpravodajskou zprávou
je výsledkem této dobré spolupráce.
Závěry, které můžeme dnes učinit
při předložení vládního
návrhu zákona o výborech a komisích
lidové kontroly, jsou zhruba čtyři:
1. Předložený vládní návrh
zákona ČNR uvádí do souladu postavení,
organizaci a činnost orgánů lidové
kontroly v působnosti ČSR s požadavky, které
vyplývají z federálního státoprávního
uspořádání. Při dílčích
úpravách ústavního zákona o
československé federaci, provedených k 1.
lednu 1971, byla kontrola zařazena do společné
působnosti federace a obou republik. Přitom bylo
stanoveno, že federaci přísluší
kontrolovat odvětví a činnost státní
a hospodářské správy, spadající
do její působnosti. Ostatní odvětví
a činnosti spadající do působnosti
republik, přísluší kontrolovat republikám.
Současně se již schváleným zákonem
Federálního shromáždění
o lidové kontrole uzákoňuje soustava orgánů
lidové kontroly pro celou ČSSR. Orgány lidové
kontroly v působnosti ČSR, podobně jako SSR,
budou tvořit články této soustavy
na příslušných stupních státního
a hospodářského řízení.
Tím se vytvářejí předpoklady
pro vysokou účinnost kontroly, zejména při
organizování kontrolních akcí širokého
záběru.
Této věcné dělbě práce
odpovídají jak již schválený
zákon Federálního shromáždění,
tak i zákony ČNR a SNR, takže dojde po schválení
zákonů v obou národních radách
ke komplexní právní úpravě
v duchu ústavního zákona o československé
federaci. Zákon Federálního shromáždění,
který byl přijat minulý týden, upravil
nejen postavení, organizaci a činnost orgánů
lidové kontroly v působnosti federace, ale také
stanovil společné zásady pro všechny
články soustavy, tedy i pro články
soustavy lidové kontroly, zejména však pravidla
kontrolního postupu a sankční oprávnění.
Naproti tomu vládní návrh zákona ČNR
o výborech a komisích lidové kontroly, jak
se již z jeho názvu podává, zaměřuje
se na úpravy organizačních, kompetenčních
a vztahových otázek, týkajících
se orgánů lidové kontroly v působnosti
ČSR. Tyto orgány se budou při výkonu
kontroly řídit oněmi ustanoveními
federálního zákona o lidové kontrole,
která jsou společná pro celou soustavu orgánů
lidové kontroly. Tuto provázanost soustavy lidové
kontroly v rámci celé ČSSR všechny výbory
ČNR uvítaly, neboť povede k jednotě
kontrolní praxe v celostátním měřítku.
2. Předložený vládní návrh
zákona ČNR vychází z potřeb
současné vývojové etapy našeho
socialistického státu a společnosti. Po období
politické krize, kdy se unáhleně organizační
systémy tvořily či rozpadaly, je vládní
návrh zákona a jeho navrhovaná změna,
kterou jste dostali před zahájením dnešního
zasedání v § 12 - 18 původního
textu návrhu zákona, příkladem uváženého
postupného budování systému lidové
kontroly s přihlédnutím k vytvořeným
kádrovým, organizačním i politickým
optimálním podmínkám. Nejde tedy o
budování systému lidové kontroly bez
náležitých předpokladů a podmínek.
Proto podle návrhu vládního zákona
nejdříve dojde k vytvoření výborů
lidové kontroly při národních výborech
a postupně, podle potřebných podmínek
a po schválení vlády ČSR, budou vytvářeny
i komise lidové kontroly na závodech a podnicích.
Vládní návrh zákona o lidové
kontrole vychází z toho, že orgány lidové
kontroly jsou výkonnými orgány státní
moci; pracují podle potřeb řídících
státních orgánů a svou činností
přispívají k realizaci jejich opatření.
Jsou i stanoveny vztahy orgánů lidové kontroly
k předsednictvu ČNR. Protože základním
cílem socialistického státu je všestranné
zabezpečování rostoucích potřeb
lidu, musí i kontrolní orgány především
dbát o konečný efekt hospodaření,
stát za iniciativními, odpovědnými
a náročnými pracovníky, a hájit
zájmy společnosti, odběratelů a spotřebitelů.
Součástí vládního návrhu
zákona ČNR jsou i povinnosti orgánů
lidové kontroly vůči orgánům
vedoucí síly naší společnosti
- KSČ - aby tak kontrolní poznatky sloužily
i pro potřebu upevňování vedoucí
úlohy KS při rozvoji vyspělé socialistické
společnosti v ČSSR.
3. Na prosincovém zasedání ČNR minulého
roku jsme hlasováním přijali zákon
o změnách v soustavě ministerstev a jiných
ústředních orgánů státní
správy ČSR. Tímto zákonem byl také,
jak je vám známo, zřízen Výbor
lidové kontroly ČSR, jako ústřední
orgán státní správy a tímto
zákonem bylo také upraveno jeho složení.
Nyní s přihlédnutím k získaným
zkušenostem přistupujeme k úpravě zejména
působnosti a základních zásad vnitřní
organizace soustavy lidové kontroly. Za důležitý
a v projednávání zásad zákona
poslanci zdůrazňovaný prvek můžeme
považovat i to, že se Výbor lidové kontroly
ČSR vybavuje potřebnými oprávněními
k zajišťování koordinace v kontrolních
činnostech různých orgánů.
4. Navrženou vládní osnovou zákona dochází
ke změně v působnosti především
územních orgánů lidové kontroly.
Dosavadní komise lidové kontroly se mění
ve výbory lidové kontroly národních
výborů se značně rozšířenou
pravomocí směrem k ústředně
řízeným odvětvím národního
hospodářství. Vládní osnovou
zákona jsou také upraveny i vztahy k radám
a plénu národních výborů.
Všechny tyto změny, podle názoru poslanců
všech tří výborů, kterým
byl vládní návrh zákona přikázán
k projednání, kladou zvýšené
požadavky na činnost výborů lidové
kontroly a jejich aparátu v ústředí,
krajích i okresech. Lze jen přát pracovníkům
lidové kontroly, aby svou činností plně
podporovali náročné řídící
pracovníky, poctivé pracující. kteří
se nebojí riskovat při zabezpečování
společenských potřeb, a aby potírali
alibisty, neschopné pracovníky, kryjící
se různými způsoby a nezabezpečující
zejména kvalitativní ukazatele národohospodářského
plánu a celospolečenských potřeb.
Vážené soudružky poslankyně a soudruzi
poslanci, z pověření ústavně
právního výboru, výboru pro plán
a rozpočet a výboru pro národní výbory
a národnosti vám doporučuji vládní
návrh zákona ČNR o výborech a komisích
lidové kontroly /tisk 133/
ke schválení se změnami, jež jsou uvedeny
ve společné zprávě ústavně
právního výboru, výboru pro plán
a rozpočet a výboru pro národní výbory
a národnosti k vládnímu návrhu zákona
ČNR o výborech a komisích lidové kontroly
/tisk 137/.
Místopředseda ČNR V. Jedlička:
Děkuji zpravodaji poslanci prof. ing. A. Červinkovi
za přednesení společné zprávy.
O slovo se přihlásil ministr - předseda Výboru
lidové kontroly ČSR dr. Josef Machačka. Prosím
soudruha ministra, aby se ujal slova.
Ministr - předseda Výboru lidové kontroly
JUDr. Josef Machačka: Vážená Česká
národní rado, vážené soudružky
a soudruzi, vážení hosté! Dovolte mi,
abych z pověření vlády ČSR
odůvodnil vládní návrh zákona
ČNR o výborech a komisích lidové kontroly.
Jak řekl zpravodaj profesor Červinka, XIV. sjezd
KSČ zdůraznil význam a úkoly orgánů
lidové kontroly při dodržování
socialistické zákonnosti a při upevňování
státní a hospodářské disciplíny.
Ukázal, že jejich úspěšná
práce bude do velké míry záviset na
aktivní účasti pracujících
v boji za pořádek a kázeň v národním
hospodářství i v ostatních oblastech
společenského života.
Předložený vládní návrh
vytváří potřebné politickoprávní
a organizační podmínky k rozvinutí
činnosti orgánů lidové kontroly v
duchu sjezdových směrnic. Spolu se zákonem
o lidové kontrole, který schválilo Federální
shromáždění minulý týden,
zajišťuje, aby na výkonu kontroly hospodářských
a veřejných věcí se mohli podílet
pracující, a aby i touto cestou se rozšiřovala
socialistická demokracie a zvyšovala se angažovanost
všech našich občanů na dalším
rozvoji socialistické společnosti.
Kontrola je nesporně nedílnou složkou socialistického
systému řízení a správy na
všech stupních státního a hospodářského
ústrojí. Touto zásadou jsme se řídili,
když jsme začínali budovat socialismus, tato
zásada platí v neztenčeném rozsahu
i v současné vývojové etapě.
Opíráme se o myšlenky V. I. Lenina, který
mnohokrát ukazoval na potřebu soustavné a
skutečně lidové kontroly za socialismu. V
díle "Stát a revoluce" napsal: "Do
té doby, než nastane vyšší fáze
komunismu, požadují socialisté nejpřísnější
kontrolu míry práce a míry spotřeby,
prováděnou společností a státem."
Ke škodě věci se ve vývoji našeho
státu vyskytlo období, kdy tyto leninské
myšlenky nebyly náležitě uplatňovány.
To se pak záporně odrazilo do celkové úrovně
řízení, v zabezpečování
hospodářských a jiných úkolů
a oslabovalo ochranu, zvláště celospolečenských
zájmů.
Nejprudší útoky proti socialistickým
principům kontroly byly vedeny v nedávném
krizovém období, kdy došlo k podcenění
významu kontroly a v některých VHJ dokonce
i k jejímu rozpadu.
Naše poznatky ukazují, že tam, kde kontrola je
ze strany orgánů a vedoucích hospodářských
pracovníků nedoceněna, že všude
tam jsou zjišťovány často i vážné
nedostatky v činnosti jimi řízených
útvarů a organizací. Oportunistické
tendence a teorie v ekonomice měly tedy svůj konkrétní
negativní dopad i v oblasti kontroly.
Máme nyní co napravovat. Ke zlepšení
práce každého orgánu a organizace, zejména
v hospodářské sféře, musí
však přispět především všechny
řídící orgány, a vedoucí
pracovníci v závodech, podnicích a dalších
institucích, kteří jsou za řízení
přímo odpovědni. Stále platí
a bude platit zásada "kdo chce řídit,
ten musí také kontrolovat".
Na základě realizační Směrnice
květnového pléna ÚV KSČ z roku
1969 byla obnovena a upevněna úloha socialistického
státu a v té souvislosti i jeho kontrolní
funkce. Činnost lidové kontroly byla orientována
do boje proti nejpalčivějším protispolečenským
jevům, za znovunastolení pořádku,
kázně a odpovědnosti.
Výsledky kontroly byly v mnohých případech
i podkladem jednání výborů a předsednictva
České národní rady.
Orgány lidové kontroly zaměřily v
posledním období svou činnost na problémy
v oblasti řízení, organizace, investiční
výstavby, vnitřního trhu i na jiné
závažné otázky.
Přes význam, který je ústředním
výborem KSČ a vládou přikládán
funkci plánu a mobilizaci rezerv, zjišťujeme,
že v některých podnicích dosud trvají
snahy o tvorbu takových hospodářských
plánů, které nepřihlížejí
k zájmům společnosti, nevedou k mobilizaci
existujících rezerv a nedostatečně
využívají iniciativy pracujících.
Takový přístup odpovědných
pracovníků nedovoluje plně využívat
předností socialismu. Také při vykazování
plnění plánu docházelo ze strany prověřovaných
podniků ke zkreslování skutečně
dosažených hospodářských výsledků.
Závažné nedostatky se ukázaly i při
kontrole úrovně vnitropodnikového řízení.
Na úseku investiční výstavby se naše
pozornost zaměřila především
na problematiku hl. města Prahy a Severočeského
kraje, kde je silná koncentrace investiční
výstavby. Chceme kontrolou pomoci ke splnění
rozhodujících úkolů, ke zlepšení
přípravy investiční výstavby
a k zajištění přesunů stavebních
kapacit na klíčové stavby.
Úsilí orgánů lidové kontroly
v republice bylo zaměřeno také na zlepšení
situace na vnitřním trhu. Organizovali jsme na široké
frontě boj proti korupci a šmelině, přičemž
jsme současně prověřovali, jak výroba
a obchod uspokojují potřeby obyvatelstva v žádoucím
sortimentu, kvalitě i množství.
Značný podíl na řadě nedostatků
má nedůslednost v plnění zákonů,
jiných právních předpisů a
vládních usnesení. Provedli jsme kontrolu
plnění úkolů uložených
usneseními vlády ČSR a zjistili jsme, že
na ústředních orgánech i v podřízených
organizacích existují závady, které
ve svém souhrnu znesnadňují plnění
záměrů vlády a snižují
účinnost její řídící
práce.
Ke všem těmto problémům, o kterých
jsem mluvil, byla příslušnými orgány
přijata nebo se připravují potřebná
opatření k nápravě.
Novými zákony Federálního shromáždění,
České národní rady a Slovenské
národní rady budou vytvořeny základní
předpoklady pro dokončení konsolidačního
procesu i v oblasti lidové kontroly a zároveň
položen základ pro její další práci.
Navrhovaná zákonná úprava vychází
z ústavních zásad federativního státoprávního
uspořádání, z dělby kontrolních
funkcí mezi federací a oběma republikami
a z potřeby zajistit koordinované působení
soustavy orgánů lidové kontroly v celostátním
měřítku.
K 1. lednu tohoto roku byly na úrovni federace a obou republik
zřízeny výbory lidové kontroly, jakožto
ústřední orgány státní
správy. Po rozboru dosavadních zkušeností
a dořešení zbývajících
otázek se navrhuje přistoupit k obdobnému
uspořádání orgánů lidové
kontroly i na úrovni: krajů, okresů, měst
a obcí.
Za podstatný rys vládního návrhu považujeme,
že ve smyslu platných ústavních zásad
se přesně vymezuje rozsah kontrolní působnosti
jednotlivých článků soustavy orgánů
lidové kontroly. Naším cílem je zakotvit
v těchto otázkách pevný řád,
který povede ke stabilizaci výborů lidové
kontroly, jejich vnitřní organizace, a to jak na
úrovni republiky, tak i na úrovni krajů a
okresů.
Základním nástrojem pro řízení
činnosti orgánů lidové kontroly a
pro sjednocování jejich sil na kontrolu klíčových
problémů budou plány kontrolní činnosti,
které bude schvalovat vláda republiky a plenární
zasedání národních výborů.
Na schůzi České národní rady
v prosinci minulého roku prohlásil předseda
vlády soudruh Korčák, že podřízení
Výboru lidové kontroly ČSR vládě
neomezí možnosti České národní
rady, aby při plnění svých úkolů
se mohla opírat i o poznatky ústředního
kontrolního orgánu republiky. Vláda zakotvila
toto stanovisko do ustanovení § 6 odst. 3 vládního
návrhu, kterým se stanoví, že předsednictvo
ČNR má právo požadovat na Výboru
lidové kontroly ČSR zprávy o poznatcích
z kontrolní činnosti, nebo provedení kontroly,
nutné pro plnění úkolů České
národní rady a jejích orgánů.