Úterý 12. října 1971

Předseda ČNR E. Erban: Děkuji. Můžeme tedy přikročit k hlasování.

Navrhuji, abychom hlasovali o celém projednávaném návrhu zákona najednou ve znění předložené písemné zprávy obou výborů.

Jsou nějaké námitky nebo připomínky k tomuto způsobu hlasování? /Nebyly./ Nejsou.

Kdo tedy souhlasí s vládním návrhem zákona České národní rady o státním plánu rozvoje národního hospodářství České socialistické republiky na léta 1971 - 1975 ve znění předložené zprávy výbory pro plán a rozpočet a ústavně právního výboru, nechť zvedne ruku! /Děje se./

Je někdo proti? /Nikdo se nehlásí./ Nikdo.

Zdržel se někdo hlasování? /Nikdo./

Děkuji. Tím Česká národní rada projednala první bod denního pořadu.

Přerušuji nyní schůzi na 20 minut.

/Jednání přerušeno v 15.03 hodin a opět zahájeno v 15.36 hod./

/Po přestávce převzal řízení schůze mpř. V. Jedlička./

Místopředseda ČNR Věroslav Jedlička: Soudružky a soudruzi, zahajuji přerušenou 13. schůzi ČNR. Budeme pokračovat v jednání, a to projednáváním druhého bodu pořadu, kterým je

II

Společná zpráva ústavně právního výboru, výboru pro plán a rozpočet a výboru pro národní výbory a národnosti k vládnímu návrhu zákona ČNR o výborech a komisích lidové kontroly

Společným zpravodajem je posl. prof. ing. Antonín Červinka. Dávám mu slovo.

Zpravodaj posl. prof. ing. Antonín Červinka: Soudružky poslankyně, soudruzi poslanci! XIV. sjezd KSČ věnoval značnou pozornost otázkám kontroly činnosti našeho socialistického státu a společnosti. Poukázal na to, že při zabezpečování úkolů v oblasti hospodářství a správy vážně zaostává kontrola plnění dříve přijatých směrnic a usnesení.

I přes řadu nesporných úspěchů zejména v hospodářství a při uspokojování potřeb obyvatelstva, kterých jsme v uplynulých dvou a půl letech dosáhli, máme řadu vleklých nedostatků a neduhů zejména v organizaci práce, v investiční výstavbě, ve využívání výrobních kapacit, v rostoucí materiálové spotřebě, ve vytváření málo prodejných či neprodejných zásob, které jsou mnohdy způsobovány nedůsledností, nekvalitně odváděnou prací, nekázní a i hrubými projevy lajdáctví. Oslaben je vztah ke společenskému socialistickému majetku.

Proto jako naléhavý úkol stanovil XIV. sjezd KSČ zvýšit kontrolní činnost zastupitelských a výkonných orgánů socialistického státu všech chozrasčotních a společenských organizací a zapojit do boje za pořádek a kázeň v národním hospodářství co nejširší okruh poctivě pracujících. V tomto úsilí, jako nedílná součást celého systému řízení a kontroly, má sehrát svoji specifickou úlohu soustava výborů lidové kontroly.

Soudružky poslankyně a soudruzi poslanci, před vámi leží návrh zákona o výborech a komisích lidové kontroly, který máme dnes projednat a schválit. Tento zákon v případě přijetí Českou národní radou vytvoří zákonný podklad pro cílevědomé a postupné budování soustavy orgánů lidové kontroly, v nichž se má spojovat odbornost se širokou společenskou angažovaností pracujících.

Výbory ČNR ústavně právní, pro plán a rozpočet a pro národní výbory a národnosti, kterým byl návrh zákona přikázán k projednávání, se zásadami zákona a návrhem zákona zabývaly 4. a 18. května, 28. - 29. září a 5. října t. r. Všestranně posoudily předložené návrhy jak po obsahové, tak i po formální právní stránce. V úzké spolupráci s Výborem lidové kontroly ČSR byly řešeny některé problémy a náměty poslanců Předložený návrh zákona spolu se zpravodajskou zprávou je výsledkem této dobré spolupráce.

Závěry, které můžeme dnes učinit při předložení vládního návrhu zákona o výborech a komisích lidové kontroly, jsou zhruba čtyři:

1. Předložený vládní návrh zákona ČNR uvádí do souladu postavení, organizaci a činnost orgánů lidové kontroly v působnosti ČSR s požadavky, které vyplývají z federálního státoprávního uspořádání. Při dílčích úpravách ústavního zákona o československé federaci, provedených k 1. lednu 1971, byla kontrola zařazena do společné působnosti federace a obou republik. Přitom bylo stanoveno, že federaci přísluší kontrolovat odvětví a činnost státní a hospodářské správy, spadající do její působnosti. Ostatní odvětví a činnosti spadající do působnosti republik, přísluší kontrolovat republikám.

Současně se již schváleným zákonem Federálního shromáždění o lidové kontrole uzákoňuje soustava orgánů lidové kontroly pro celou ČSSR. Orgány lidové kontroly v působnosti ČSR, podobně jako SSR, budou tvořit články této soustavy na příslušných stupních státního a hospodářského řízení. Tím se vytvářejí předpoklady pro vysokou účinnost kontroly, zejména při organizování kontrolních akcí širokého záběru.

Této věcné dělbě práce odpovídají jak již schválený zákon Federálního shromáždění, tak i zákony ČNR a SNR, takže dojde po schválení zákonů v obou národních radách ke komplexní právní úpravě v duchu ústavního zákona o československé federaci. Zákon Federálního shromáždění, který byl přijat minulý týden, upravil nejen postavení, organizaci a činnost orgánů lidové kontroly v působnosti federace, ale také stanovil společné zásady pro všechny články soustavy, tedy i pro články soustavy lidové kontroly, zejména však pravidla kontrolního postupu a sankční oprávnění.

Naproti tomu vládní návrh zákona ČNR o výborech a komisích lidové kontroly, jak se již z jeho názvu podává, zaměřuje se na úpravy organizačních, kompetenčních a vztahových otázek, týkajících se orgánů lidové kontroly v působnosti ČSR. Tyto orgány se budou při výkonu kontroly řídit oněmi ustanoveními federálního zákona o lidové kontrole, která jsou společná pro celou soustavu orgánů lidové kontroly. Tuto provázanost soustavy lidové kontroly v rámci celé ČSSR všechny výbory ČNR uvítaly, neboť povede k jednotě kontrolní praxe v celostátním měřítku.

2. Předložený vládní návrh zákona ČNR vychází z potřeb současné vývojové etapy našeho socialistického státu a společnosti. Po období politické krize, kdy se unáhleně organizační systémy tvořily či rozpadaly, je vládní návrh zákona a jeho navrhovaná změna, kterou jste dostali před zahájením dnešního zasedání v § 12 - 18 původního textu návrhu zákona, příkladem uváženého postupného budování systému lidové kontroly s přihlédnutím k vytvořeným kádrovým, organizačním i politickým optimálním podmínkám. Nejde tedy o budování systému lidové kontroly bez náležitých předpokladů a podmínek. Proto podle návrhu vládního zákona nejdříve dojde k vytvoření výborů lidové kontroly při národních výborech a postupně, podle potřebných podmínek a po schválení vlády ČSR, budou vytvářeny i komise lidové kontroly na závodech a podnicích. Vládní návrh zákona o lidové kontrole vychází z toho, že orgány lidové kontroly jsou výkonnými orgány státní moci; pracují podle potřeb řídících státních orgánů a svou činností přispívají k realizaci jejich opatření. Jsou i stanoveny vztahy orgánů lidové kontroly k předsednictvu ČNR. Protože základním cílem socialistického státu je všestranné zabezpečování rostoucích potřeb lidu, musí i kontrolní orgány především dbát o konečný efekt hospodaření, stát za iniciativními, odpovědnými a náročnými pracovníky, a hájit zájmy společnosti, odběratelů a spotřebitelů. Součástí vládního návrhu zákona ČNR jsou i povinnosti orgánů lidové kontroly vůči orgánům vedoucí síly naší společnosti - KSČ - aby tak kontrolní poznatky sloužily i pro potřebu upevňování vedoucí úlohy KS při rozvoji vyspělé socialistické společnosti v ČSSR.

3. Na prosincovém zasedání ČNR minulého roku jsme hlasováním přijali zákon o změnách v soustavě ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy ČSR. Tímto zákonem byl také, jak je vám známo, zřízen Výbor lidové kontroly ČSR, jako ústřední orgán státní správy a tímto zákonem bylo také upraveno jeho složení. Nyní s přihlédnutím k získaným zkušenostem přistupujeme k úpravě zejména působnosti a základních zásad vnitřní organizace soustavy lidové kontroly. Za důležitý a v projednávání zásad zákona poslanci zdůrazňovaný prvek můžeme považovat i to, že se Výbor lidové kontroly ČSR vybavuje potřebnými oprávněními k zajišťování koordinace v kontrolních činnostech různých orgánů.

4. Navrženou vládní osnovou zákona dochází ke změně v působnosti především územních orgánů lidové kontroly. Dosavadní komise lidové kontroly se mění ve výbory lidové kontroly národních výborů se značně rozšířenou pravomocí směrem k ústředně řízeným odvětvím národního hospodářství. Vládní osnovou zákona jsou také upraveny i vztahy k radám a plénu národních výborů.

Všechny tyto změny, podle názoru poslanců všech tří výborů, kterým byl vládní návrh zákona přikázán k projednání, kladou zvýšené požadavky na činnost výborů lidové kontroly a jejich aparátu v ústředí, krajích i okresech. Lze jen přát pracovníkům lidové kontroly, aby svou činností plně podporovali náročné řídící pracovníky, poctivé pracující. kteří se nebojí riskovat při zabezpečování společenských potřeb, a aby potírali alibisty, neschopné pracovníky, kryjící se různými způsoby a nezabezpečující zejména kvalitativní ukazatele národohospodářského plánu a celospolečenských potřeb.

Vážené soudružky poslankyně a soudruzi poslanci, z pověření ústavně právního výboru, výboru pro plán a rozpočet a výboru pro národní výbory a národnosti vám doporučuji vládní návrh zákona ČNR o výborech a komisích lidové kontroly /tisk 133/

ke schválení se změnami, jež jsou uvedeny ve společné zprávě ústavně právního výboru, výboru pro plán a rozpočet a výboru pro národní výbory a národnosti k vládnímu návrhu zákona ČNR o výborech a komisích lidové kontroly /tisk 137/.

Místopředseda ČNR V. Jedlička: Děkuji zpravodaji poslanci prof. ing. A. Červinkovi za přednesení společné zprávy. O slovo se přihlásil ministr - předseda Výboru lidové kontroly ČSR dr. Josef Machačka. Prosím soudruha ministra, aby se ujal slova.

Ministr - předseda Výboru lidové kontroly JUDr. Josef Machačka: Vážená Česká národní rado, vážené soudružky a soudruzi, vážení hosté! Dovolte mi, abych z pověření vlády ČSR odůvodnil vládní návrh zákona ČNR o výborech a komisích lidové kontroly.

Jak řekl zpravodaj profesor Červinka, XIV. sjezd KSČ zdůraznil význam a úkoly orgánů lidové kontroly při dodržování socialistické zákonnosti a při upevňování státní a hospodářské disciplíny. Ukázal, že jejich úspěšná práce bude do velké míry záviset na aktivní účasti pracujících v boji za pořádek a kázeň v národním hospodářství i v ostatních oblastech společenského života.

Předložený vládní návrh vytváří potřebné politickoprávní a organizační podmínky k rozvinutí činnosti orgánů lidové kontroly v duchu sjezdových směrnic. Spolu se zákonem o lidové kontrole, který schválilo Federální shromáždění minulý týden, zajišťuje, aby na výkonu kontroly hospodářských a veřejných věcí se mohli podílet pracující, a aby i touto cestou se rozšiřovala socialistická demokracie a zvyšovala se angažovanost všech našich občanů na dalším rozvoji socialistické společnosti.

Kontrola je nesporně nedílnou složkou socialistického systému řízení a správy na všech stupních státního a hospodářského ústrojí. Touto zásadou jsme se řídili, když jsme začínali budovat socialismus, tato zásada platí v neztenčeném rozsahu i v současné vývojové etapě.

Opíráme se o myšlenky V. I. Lenina, který mnohokrát ukazoval na potřebu soustavné a skutečně lidové kontroly za socialismu. V díle "Stát a revoluce" napsal: "Do té doby, než nastane vyšší fáze komunismu, požadují socialisté nejpřísnější kontrolu míry práce a míry spotřeby, prováděnou společností a státem."

Ke škodě věci se ve vývoji našeho státu vyskytlo období, kdy tyto leninské myšlenky nebyly náležitě uplatňovány. To se pak záporně odrazilo do celkové úrovně řízení, v zabezpečování hospodářských a jiných úkolů a oslabovalo ochranu, zvláště celospolečenských zájmů.

Nejprudší útoky proti socialistickým principům kontroly byly vedeny v nedávném krizovém období, kdy došlo k podcenění významu kontroly a v některých VHJ dokonce i k jejímu rozpadu.

Naše poznatky ukazují, že tam, kde kontrola je ze strany orgánů a vedoucích hospodářských pracovníků nedoceněna, že všude tam jsou zjišťovány často i vážné nedostatky v činnosti jimi řízených útvarů a organizací. Oportunistické tendence a teorie v ekonomice měly tedy svůj konkrétní negativní dopad i v oblasti kontroly.

Máme nyní co napravovat. Ke zlepšení práce každého orgánu a organizace, zejména v hospodářské sféře, musí však přispět především všechny řídící orgány, a vedoucí pracovníci v závodech, podnicích a dalších institucích, kteří jsou za řízení přímo odpovědni. Stále platí a bude platit zásada "kdo chce řídit, ten musí také kontrolovat".

Na základě realizační Směrnice květnového pléna ÚV KSČ z roku 1969 byla obnovena a upevněna úloha socialistického státu a v té souvislosti i jeho kontrolní funkce. Činnost lidové kontroly byla orientována do boje proti nejpalčivějším protispolečenským jevům, za znovunastolení pořádku, kázně a odpovědnosti.

Výsledky kontroly byly v mnohých případech i podkladem jednání výborů a předsednictva České národní rady.

Orgány lidové kontroly zaměřily v posledním období svou činnost na problémy v oblasti řízení, organizace, investiční výstavby, vnitřního trhu i na jiné závažné otázky.

Přes význam, který je ústředním výborem KSČ a vládou přikládán funkci plánu a mobilizaci rezerv, zjišťujeme, že v některých podnicích dosud trvají snahy o tvorbu takových hospodářských plánů, které nepřihlížejí k zájmům společnosti, nevedou k mobilizaci existujících rezerv a nedostatečně využívají iniciativy pracujících. Takový přístup odpovědných pracovníků nedovoluje plně využívat předností socialismu. Také při vykazování plnění plánu docházelo ze strany prověřovaných podniků ke zkreslování skutečně dosažených hospodářských výsledků. Závažné nedostatky se ukázaly i při kontrole úrovně vnitropodnikového řízení.

Na úseku investiční výstavby se naše pozornost zaměřila především na problematiku hl. města Prahy a Severočeského kraje, kde je silná koncentrace investiční výstavby. Chceme kontrolou pomoci ke splnění rozhodujících úkolů, ke zlepšení přípravy investiční výstavby a k zajištění přesunů stavebních kapacit na klíčové stavby.

Úsilí orgánů lidové kontroly v republice bylo zaměřeno také na zlepšení situace na vnitřním trhu. Organizovali jsme na široké frontě boj proti korupci a šmelině, přičemž jsme současně prověřovali, jak výroba a obchod uspokojují potřeby obyvatelstva v žádoucím sortimentu, kvalitě i množství.

Značný podíl na řadě nedostatků má nedůslednost v plnění zákonů, jiných právních předpisů a vládních usnesení. Provedli jsme kontrolu plnění úkolů uložených usneseními vlády ČSR a zjistili jsme, že na ústředních orgánech i v podřízených organizacích existují závady, které ve svém souhrnu znesnadňují plnění záměrů vlády a snižují účinnost její řídící práce.

Ke všem těmto problémům, o kterých jsem mluvil, byla příslušnými orgány přijata nebo se připravují potřebná opatření k nápravě.

Novými zákony Federálního shromáždění, České národní rady a Slovenské národní rady budou vytvořeny základní předpoklady pro dokončení konsolidačního procesu i v oblasti lidové kontroly a zároveň položen základ pro její další práci.

Navrhovaná zákonná úprava vychází z ústavních zásad federativního státoprávního uspořádání, z dělby kontrolních funkcí mezi federací a oběma republikami a z potřeby zajistit koordinované působení soustavy orgánů lidové kontroly v celostátním měřítku.

K 1. lednu tohoto roku byly na úrovni federace a obou republik zřízeny výbory lidové kontroly, jakožto ústřední orgány státní správy. Po rozboru dosavadních zkušeností a dořešení zbývajících otázek se navrhuje přistoupit k obdobnému uspořádání orgánů lidové kontroly i na úrovni: krajů, okresů, měst a obcí.

Za podstatný rys vládního návrhu považujeme, že ve smyslu platných ústavních zásad se přesně vymezuje rozsah kontrolní působnosti jednotlivých článků soustavy orgánů lidové kontroly. Naším cílem je zakotvit v těchto otázkách pevný řád, který povede ke stabilizaci výborů lidové kontroly, jejich vnitřní organizace, a to jak na úrovni republiky, tak i na úrovni krajů a okresů.

Základním nástrojem pro řízení činnosti orgánů lidové kontroly a pro sjednocování jejich sil na kontrolu klíčových problémů budou plány kontrolní činnosti, které bude schvalovat vláda republiky a plenární zasedání národních výborů.

Na schůzi České národní rady v prosinci minulého roku prohlásil předseda vlády soudruh Korčák, že podřízení Výboru lidové kontroly ČSR vládě neomezí možnosti České národní rady, aby při plnění svých úkolů se mohla opírat i o poznatky ústředního kontrolního orgánu republiky. Vláda zakotvila toto stanovisko do ustanovení § 6 odst. 3 vládního návrhu, kterým se stanoví, že předsednictvo ČNR má právo požadovat na Výboru lidové kontroly ČSR zprávy o poznatcích z kontrolní činnosti, nebo provedení kontroly, nutné pro plnění úkolů České národní rady a jejích orgánů.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP