Úterý 12. října 1971

Vážené soudružky a soudruzi poslanci, úkoly 5. pětiletého plánu v zemědělství, tj. růstu hrubé zemědělské produkce o 13 % a tržní produkce o 17 %, zabezpečují krytí přírůstku spotřeby základních potravin z tuzemské výroby, jak to ukládá Rezoluce XIV. sjezdu KSČ. Tomu odpovídá i zvýšení objemu hrubé výroby podniků potravinářského průmyslu, která má vzrůst do roku 1975 o 15 %.

Splnění těchto základních věcných cílů 5. pětiletého plánu v zemědělství a výživě vyžaduje všestranné zvýšení celkové ekonomické efektivnosti v zemědělské výrobě, jakož i v navazujících oborech zabezpečujících výživu obyvatel. Za klíčové je nutno považovat především tyto otázky:

Především jde o efektivní využívání zemědělského půdního fondu. Chtěl bych v této souvislosti znovu upozornit, že ročně ubývá několik tisíc ha obvykle té nejlepší zemědělské půdy o vysoké bonitě. Mám za to, že úbytek tohoto ničím nenahraditelného výrobního prostředku je třeba v průběhu dalších let snížit na přijatelné minimum a výstavbu orientovat především na horší pozemky, na pozemky o nižší bonitě. Půjde také v tomto směru o to, aby byl každoročně naplňován plánovaný rozsah investic do půdy, tj. meliorací, závlah atd., jakož i rozsah rekultivačních prací.

Poslanci výboru pro zemědělství a výživu v souvislosti s tím doporučují, aby byly na celou pátou pětiletku specifikovány i dodávky vápenatých hnojiv jako základního předpokladu rekultivace půd, růstu jejich úrodnosti v našich podmínkách a současně i hlavního předpokladu účinnosti hnojení za použití vysokých dávek průmyslových hnojiv.

Dovolte mi, v souvislosti s touto problematikou, jednu velmi vážnou připomínku. Mám za to, že prostředků Státního fondu pro zúrodnění, kterých se využívá právě na podporu rozvoje investic do půdy a rekultivaci, by mělo být využíváno také na další komasace a arondace pozemků a budování a rekonstrukci cest jako důležité podmínky pro uplatnění výkonných mechanismů, dalo by se říci - nové generace strojů, které nyní do zemědělství nastupují - a současně i pro růst intenzity rostlinné a tím i živočišné produkce.

Za druhou klíčovou otázku považujeme zvyšující se podíl dodavatelských odvětví na zabezpečení výživy národa, tj. především objem, strukturu, kvalitu a technické parametry strojových základních prostředků dodávaných do zemědělství. Nemusím snad ani zdůvodňovat proč. Stačí uvést, že v této pětiletce má klesnout počet pracovníků v zemědělství ČSR o 66 tisíc lidí. Kromě toho lze objektivně konstatovat, že strojový park zemědělských podniků je v současné době značně opotřebený a nevyhovuje požadavkům moderních technologií a potřebě rychlé substituce živé práce. Velmi jsme proto ocenili usnesení předsednictva vlády ČSSR z 6. 5. t. r., ve kterém je uloženo zabezpečit výrobu a dodávky soustavy mechanizačních prostředků v dalších letech 5. pětiletého plánu, a to jak z tuzemské výroby, tak i z dovozu s cílem dosáhnout plného krytí potřeb zemědělství technikou, vycházející ze soustavy strojů. Vítáme také to, že tato soustava strojů je plně zpracována, že se z ní vychází a že tak bude zabezpečeno krytí potřeb ve strojích ucelenými výkonnými linkami o potřebných technických a strukturálních parametrech.

Za třetí nejvážnější otázku rozvoje zemědělství považuje výbor pro zemědělství a výživu plné využívání všech intenzifikačních faktorů, především prostředků výživy rostlin a zvířat a chemizace zemědělské výroby.

Dalším základním problémem je rozvoj specializace, koncentrace, rozvoj kooperačních a integračních vztahů. Máme za to, že pro jejich rozvoj kromě technických a věcných předpokladů měly by být vytvořeny podmínky i legislativně právní a především ekonomické, tj. v soustavě ekonomických podmínek hospodaření zemědělských podniků.

V souvislosti s tím bych chtěl znovu upozornit, že je třeba pokud možno nejrychleji dořešit ekonomické nástroje v oblasti chovu skotu a výroby mléka, které jsou nejvážnějším problémem zemědělské výroby v příštích letech, a propracovat koncepci rozvoje chovu skotu a výroby mléka po všech stránkách. tj. plemenářské, výrobní, technické, investiční i ekonomické.

Konečně pátou sférou, kterou považujeme v zemědělství za klíčovou, je reprodukce pracovních sil. Situace je obecně známa, nebudu ji proto podrobně rozebírat. Svá příslušná stanoviska výbor pro zemědělství a výživu přijal v souvislosti s projednáváním problematiky rozvoje zemědělství a české vesnice.

Soudružky a soudruzi, pokud jde o lesní hospodářství, velmi jsme ve výboru pro zemědělství a výživu ocenili, že 5. pětiletý plán vyjadřuje plně tendence, obsažené v dlouhodobém programu rozvoje lesního hospodářství do roku 2000. Projevuje se to v obou základních směrech, tj. v orientaci na vyšší využití dřevní suroviny a v postupné realizaci programu technizace lesních prací.

Plánovaná těžba dřeva kryje plně potřeby národního hospodářství včetně vývozu při současném zvyšování produkčních schopností lesa, dodržení souladu mezi etátem a objemem těžby a plném zachování biologických funkcí lesa. Zvyšuje se využití nehroubí, snižuje se podíl paliva na těžby, klesá objem vývozu surového dřeva, což je v souladu se stanovisky, která výbor přijal při předchozím projednávání základních otázek rozvoje lesního hospodářství.

V souvislosti s růstem mechanizace a technizace lesních prací a klesajícím počtem pracovníků chtěl bych upozornit na to, že zcela zákonitě poroste průměrná odměna. Bylo by proto podle mého názoru třeba upravit ekonomický režim hospodaření lesních podniků tak, aby nebyl v rozporu s touto objektivní vývojovou tendencí, aby ji nebrzdil, a to zejména v oblasti odvodů. Mám za to, že by pro odvod u přírůstků mezd měl být brán za základ v lesním hospodářství celkový objem mezd a ne průměrná odměna.

Ve vodním hospodářství vzbuzuje určité obavy v této pětiletce očekávaný vývoj ve znečištění vodních toků. Všichni jsme jistě uvítali to, že nepříznivý vývoj v tomto směru se v minulých letech podařilo zastavit, ba dokonce se v některých povodích projevilo mírné zlepšení.

Půjde proto i v této pětiletce o to, aby tento vývoj nadále pokračoval v zájmu úkolů vytyčených XIV. sjezdem strany na úseku životního prostředí obyvatel naší republiky. Doporučujeme proto, aby byl přehodnocen dosavadní přístup resortů a podniků, zejména průmyslových, které podle našeho názoru orientuje na asanaci zdrojů znečištění vodních toků a také i ovzduší - nedostačující objem prostředků. Máme za to, že by prostředky určené na výstavbu čistících stanic při nejdůležitějších zdrojích znečištění vod a ovzduší měly být účelově vázány a nemělo by být povolováno jich využívat na jiné, než na tyto účely.

Soudružky a soudruzi, chtěl bych z tohoto místa vyslovit přesvědčení, že pracující v zemědělství a potravinářském průmyslu. jakož i v lesním a vodním hospodářství jsou na úkoly 5. pětiletého plánu připraveni a že jsou odhodláni k jejich splnění i překročení věnovat veškeré svoje síly. Máme plně za to, že při zabezpečení hmotných potřeb našeho zemědělství budeme moci ke konci pětiletky konstatovat, že se ctí obstálo a že úkoly vytyčené XIV. sjezdem strany byly splněny.

I. místopředseda ČNR dr. Vl. Ambruz: Děkuji poslanci ing. Petříkovi. Jako poslední v rozpravě vystoupí poslankyně Losseová.

Posl. Jarmila Losseová: Vážené soudružky a soudruzi poslanci, vážení hosté! Dovolte mi, abych dnešní zasedání seznámila se závěry zdravotního a sociálního výboru ČNR při projednávání návrhu 5. pětiletého plánu rozvoje národního hospodářství na léta 1971 - 1975. Příznivý vývoj národního hospodářství ČSR vytváří další předpoklady pro rozvoj hospodářské základny i pro zvyš ování životní úrovně obyvatelstva. Přivítali jsme základní zaměření páté pětiletky na zvýšení životní úrovně obyvatelstva a na uspokojování jeho potřeb, které vytýčil XIV. sjezd strany, vyjádřené zejména rychlejším tempem rozvoje společenské spotřeby, než je tempo národního důchodu. Je třeba konstatovat, že v žádné předchozí pětiletce nebyly na sociální účely uvolňovány tak velké prostředky jako v páté pětiletce. Skoro 7 mld. Kčs určených na sociální opatření bude významným přínosem nejen pro zlepšení důchodového zabezpečení, ale přispěje i k zlepšení populačního vývoje.

Pro názornost bych chtěla poukázat na to, že celkové výdaje na sociální zabezpečení se zvýší z 29 mld. Kčs v roce 1970 na 41 mld. Kčs v roce 1975; ve svém souhrnu budou tyto výdaje představovat více jak jednu třetinu prostředků vynakládaných na oblast společenské spotřeby. Významným faktorem je i to, že zatímco příjmy občanů z mezd vzrostou za pětiletku o 20 %, zvýší se sociální příjmy o 40 %. Zvyšující se podíl občanů s nárokem na důchod i potřeba provádění přestavby důchodů budou klást zvýšené nároky na naše národní hospodářství.

Jsme si vědomi toho, že v důsledku vysoké zaměstnanosti dochází k napjatosti v bilanci pracovních sil vyvolané zejména důsledky nepříznivého populačního vývoje, a doposud neuspokojivého stavu racionalizace výrobního procesu. Vycházíme proto z toho, že bude nutno věnovat pracovním silám a jejich využití zvýšenou pozornost a realizovat postupně, ale důsledně morálně ekonomická propopulační opatření vlády, jak o tom hovořil místopředseda vlády ing. Rázl.

V posledních letech jsme byli svědky vysokého růstu pracovní neschopnosti pro nemoc a úraz. Počet prostonaných pracovních dnů se v posledních 10 letech zvýšil z 59 mil. v roce 1961 na 80 mil. v roce 1970. V roce 1970 chybělo denně na pracovišti pro nemoc a úraz více jak 200 tisíc pracovníků.

Doporučení přijatá ve výboru ke snížení rozsahu pracovní neschopnosti přispěla svým podílem spolu s energickými opatřeními vlády k zastavení nepříznivého vývoje a postupně se daří v ČSR snižovat i procento pracovní neschopnosti.

Zvýšení výdajů na rozvoj zdravotní a sociální péče poskytovaných organizacemi sociálního zabezpečení o víc jak 2,25 mld. Kčs za pětiletku, tj. o 26 %, pokládáme za přiměřené a odpovídající celkovému rozvoji národního hospodářství. I při tomto výrazném zvýšení výdajů se však, zejména v návaznosti na omezení rozsahu investiční výstavby, nepodařilo zabránit tomu, aby nedocházelo k případnému zhoršování relativních ukazatelů do roku 1975. Tuto skutečnost je možno ukázat na zařízeních sociálního zabezpečení, kde se snižuje počet míst připadajících na 1000 obyvatel ve věku nad 65 let přesto, že má být do provozu uvedeno dalších 4 tisíce míst. Obdobně je možno charakterizovat i rozšiřování počtu míst pro mládež vyžadující zvláštní péči.

Jsme si ve zdravotním a sociálním výboru vědomi současné problematiky investiční výstavby, naléhavosti přednostního dokončování rozestavěnosti staveb i zabezpečení bytové výstavby. Chceme proto ve spolupráci s národními výbory zkoumat možnosti využití dosavadních objektů k dalšímu rozšíření počtu míst pro přestárlé občany. Řešení této problematiky pokládáme za nutné i proto, že může přispět k uvolnění lůžek ve zdravotnických zařízeních, která jsou ve značné míře obsazena občany pokročilého věku, a vytvářet tak předpoklady pro zkvalitnění léčebné péče pro naše obyvatelstvo. Zdravotní a sociální výbor ČNR doporučil při projednávání 5. pětiletého plánu příslušným odvětvovým resortům a České plánovací komisi, aby ve spolupráci s národními výbory sledovaly důsledné naplňování všech limitů, určených v této pětiletce pro zdravotnictví a sociální péči. Dále, aby usilovaly o to, aby v případě vytvoření dalších hospodářských zdrojů nad stanovený plán byly při projednávání ročních prováděcích plánů zařazovány přednostně akce z oblasti terciární sféry, kam patří i zdravotnictví a sociální péče.

Dále výbor doporučil, aby při projednávání ročních plánů a rozpočtů tyto orgány sledovaly, jak je zajišťován vzájemný soulad mezi plánem práce ve zdravotnictví a umístěním absolventů zdravotnických škol. Jde o to, aby absolventi těchto škol již před dokončením studia měli jasno o svém umístění.

Výbor proto doporučil ministerstvům práce a sociálních věcí, zdravotnictví a školství zabývat se potřebou a výchovou specialistů v jednotlivých oborech.

Se závěry přijatými v našem výboru k pětiletému plánu rozvoje národního hospodářství na léta 1971 - 1975 jsme seznámili ministerstvo zdravotnictví ČSR i Českou plánovací komisi. Jsme přesvědčeni, že se nám vzájemnou spoluprací podaří v průběhu dalších let, zejména při projednávání ročních prováděcích plánů, dořešit otevřené problémy a úspěšně zajistit úkoly páté pětiletky.

Zdravotní a sociální výbor uvítal, že v souladu se závěry XIV. sjezdu KSČ a přijatými doporučeními výboru dochází již počátkem 5. pětiletého plánu k realizaci nejnaléhavějších opatření na úseku důchodového zabezpečení /to je úprava důchodů starodůchodců a některých nízkých důchodů/ a na úseku populační politiky /rozšíření mateřského příspěvku a zvýšení příspěvku při narození dítěte/.

Výbor závěrem vyslovil jednomyslně souhlas s návrhem státního pětiletého plánu rozvoje národního hospodářství na léta 1971 - 1975, jelikož jeho koncepce je v souladu se Směrnicí XIV. sjezdu KSČ k 5. pětiletému plánu. S přihlédnutím k výše uvedeným výsledkům jednání doporučuji jménem zdravotního a sociálního výboru ČNR návrh zákona o 5. pětiletém plánu rozvoje národního hospodářství ke schválení.

/Řízení schůze převzal předseda ČNR E. Erban./

Předseda ČNR E. Erban: Děkuji poslankyni Losseové.

Tím je pořadí přihlášených řečníků vyčerpáno. Hlásí se ještě někdo do rozpravy? /Nikdo se nehlásil./ Do rozpravy se nikdo nehlásí. Je tedy skončena.

Prosím zpravodaje poslance prof. ing. Kurta Rozsypala o závěrečné slovo.

Posl. prof. ing. Kurt Rozsypal: Soudružky a soudruzi, v diskusi nebyly vzneseny žádné připomínky, které by vyžadovaly změnu v předložené osnově zákona. Diskutující potvrdili reálnost i náročnost plánu.

Diskutující přednesli celou řadu námětů, jak přistupovat k řešení konkrétních závažných záměrů 5. pětiletého plánu. Většina těchto připomínek odezněla již ve výborech, je součástí jejich usnesení a doporučení příslušným státním orgánům. Lze se tedy domnívat, že tyto orgány budou z nich vycházet při své řídící práci.

Diskuse se také orientovala k některým potřebám, jejichž nadplánové krytí je žádoucí a domnívám se, že strategie hospodářské politiky při realizaci 5. pětiletého plánu nám umožní i v zákonodárných sborech k těmto otázkám se vracet v závislosti na tom, jak budou pro to vytvářeny především nadplánové zdroje.

Doporučuji na podkladě diskuse, abyste hlasováním vyjádřili souhlas s předloženou osnovou zákona o pětiletém plánu.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP